stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
afbeeldinglijn3.jpg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

Lijn 3

International Silence: Twan Janssen en Johannes Verwoerd (ontwerp), Lieke Marsman (auteur), 2019

€12.500
Dit project is ondersteund in het kader van het programma Literatuur op het Scherm 2018, een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

De sneeuwstorm van letters die op je af komen vormen pas woorden als ze bijna bij je zijn. Als je er doorheen gereisd bent stuiven ze achter je ook weer net zo makkelijk uit elkaar. Gedachten met een korte geldigheid, gevormd in samenwerking met de stad.

Lijn 3 is een gratis app voor IOS en Android die gebruik maakt van Augmented Reality. Het gedicht in de app is gebaseerd op een tramrit tussen het Concertgebouw en de Zoutkeetsgracht. Soms lees je even waar je bent.

Lieke Marsman schreef het gedicht, International Silence maakte de setting. Een gedicht waar je met Lijn 3 doorheen reist. Heel even op doortocht in de gedachten van een ander.

De vluchtigheid van de stad waar je doorheen reist op weg naar je bestemming rijmt met de tijdelijkheid van de tekst: alles is heel even waar, en dan is het weer weg.
pingpongafbeelding.jpg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

Ping Pong

Kumi Hiroi (grafisch ontwerp), Anneke Hymmen (fotograaf), Basje Boer (auteur), van Leeuwen & van Leeuwen (interactieontwerp), 2019

€12.500
Dit project is ondersteund in het kader van het programma Literatuur op het Scherm 2018, een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

Ping Pong is een spel tussen beeldmaker en schrijver. Ping Pong is een spel tussen de verteller en de lezer. Ping Pong is een spel tussen de traditionele manier van lezen en een nieuwe, alternatieve manier om door een verhaal heen te navigeren.

Fotograaf Anneke Hymmen en art director en vormgever Kumi Hiroi, die het concept van Ping Pong bedachten, gooiden de bal op. Zij maakten een reeks van drie foto's waarop schrijver Basje Boer reageerde met een drietal korte verhalen rond drie hoofdpersonages. Zo stuiterde het pingpongballetje over en weer, tot er negen beelden waren en één groot verhaal, dat zich laat lezen zoals een ensemblefilm zich laat bekijken. De lezer bepaalt zelf hoe hij zich door het verhaal beweegt.

Wat is de prettigste manier om door een verhaal te navigeren dat op 222 verschillende manieren te lezen is? Wat is de beste manier om online een verhaal te ervaren? En hoe verhouden de beelden zich tot de teksten? Illustreren de teksten de beelden, of andersom? Multi-disciplinair ontwerp- en ontwikkelbureau van Leeuwen & van Leeuwen en grafisch ontwerper Kumi Hiroi zochten naar een manier om Ping Pong zo behapbaar mogelijk te maken voor de lezer, op een manier die recht doet aan het speelse karakter van het oorspronkelijke idee.

Een jongen gaat naar een club waar hij niemand kent. Een vrouw past op de kat van iemand die ze nog nooit heeft ontmoet. Een man dwaalt 's nachts door de stad om een klein dik mannetje op de muren te spuiten. Ontdek hoe hun verhalen bij elkaar passen.
afbeeldingeenheleechte.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Website / applicatie

Een Hele Echte: Een e-mail vervolgverhaal in 14 dagen

Marjolijn Ruyg (interactieontwerp), Arjan Scherpenisse (programmeur), Dirk van Weelden (auteur), 2019

€12.500
Dit project is ondersteund in het kader van het programma Literatuur op het Scherm 2018, een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

Zo'n coole basgitaar als ze Kim Gordon van Sonic Youth zag bespelen in een oude videoclip, die wil Helen als ze eindelijk weer muziek gaat maken. Online loopt ze Tarak tegen het lijf die virtuoos kan zoeken en haar leidt naar de overtreffende trap van de BC Rich Mockingbird Bass, namelijk het exemplaar waarop Kim Gordon speelt in die clip. De Echte!

Wie zich aanmeldt volgt veertien dagen het avontuur dat Helen meesleurt tot op louche nachtelijke parkeerplaatsen achter een winkelcentrum in Sydney Australië. Tarak blijkt geen mens maar een vorm van kunstmatige intelligentie. Dat is interessant en erg handig. Tot Helen ervaart hoe de enorme invloed van het internet op haar dagelijks leven in handen valt van een wezen dat zich aan geen enkele menselijke beperking of overweging houdt. Spookachtig en vervreemdend, is zacht uitgedrukt, wat er dan gebeurt. Vragen over wat een intentie, wat contact, begrip en menselijke authenticiteit zijn als we met AI omgaan dringen zich op. En wat bezielt Tarak?

De basis van het vervolgverhaal is een tekst bestaande uit emails die Helen aan de lezer stuurt. Maar de omgeving waarin die tekst verschijnt is verrijkt met real-time berichten uit newsfeeds, weer-apps, en losse chatberichten van Tarak, die zich aanpassen bij de locatie en het tijdstip waarop Helen zich in het verhaal bevindt, en bij de locatie van de lezer. De digitale alledaagse werkelijkheid van Helen en lezer is het decor waarin het vervolgverhaal zich afspeelt.

Dirk van Weelden tekende voor de verhaaltekst, Marjolijn Ruyg zorgde voor het concept en ontwerp, en Arjan Scherpenisse programmeerde dit literaire online vervolgverhaal.
heleenklopperresize.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

De Nieuwe Huishoudschool

Heleen Klopper, 2019

€7.500
Hoe kunnen we ons huishouden duurzamer en natuurvriendelijker maken? Dit met het oog op grote klimaatkwesties rondom landbouw, industrie, transport en de bouw. Ecologie betekent letterlijk de studie van de huishouding en 'De Nieuwe Huishoudschool' van ontwerper Heleen Klopper is een nieuwe opleiding, opgebouwd vanuit het idee van het huis en het huishouden. Het onderzoek naar de opleiding heeft als doel om vanuit een cultureel perspectief het huishouden onder de loep te nemen en van hieruit een concept voor een nieuwe school neer te zetten. Klopper verricht haar onderzoek deels met publiek op locatie van Het Nieuwe Instituut, binnen de manifestatie Neuhaus. Hier wordt een werkplek voor Klopper ingericht waar zij gesprekken zal initiëren en bijeenkomsten en workshops zal organiseren.

Programma

Instagram
ralphzabelresize.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Het Grote Verhaal

Ralph Zabel, 2019

€7.500
Prentenboek 'Het Grote Verhaal' is een 40 pagina's tellend verhaal van Ralph Zabel (illustrator) en Joy Slaats (beeldend theatermaker, auteur). Het boek adresseert urgente vraagstukken over het klimaat, duurzaamheid, vervuiling en mensen-, planten- en dierenwelzijn. Doelgroep bestaat uit kinderen vanaf zes jaar, ouders/verzorgers, grootouders en basisschoolleraren. Uitgeverij BOYCOTT geeft het boek uit. De boekpresentatie vindt plaats bij Kapitaal te Utrecht en op het Belgische festival Grafixx. De subsidie is aangevraagd voor de werkzaamheden van de makers: in de onderzoeksfase staat research naar theorie, beeld en doelgroep centraal. Na de ontwerp- en productiefase, waarin het definitieve concept is uitgewerkt – start de promotiefase met aanvullende producten, zoals kaarten en posters, die o.a. onderdeel uitmaken van een expositie bij de presentaties van het boek.
dessignify.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Sugar: A Cosmology of Whiteness

deSIGNIFY, 2019

€7.500
'Sugar: A Cosmology of Whiteness' is een participatief ontwerpproject dat een rhizomatische alternatieve geschiedenis van de opkomst van moderniteit en kolonialiteit ontwikkelt vanuit het perspectief van een suikermolecuul. Met dit perspectief daagt Nadine Botha onze vooroordelen omtrent politieke en gezondheidskwesties uit en beoogt ze bewustzijn te creëren van het ontworpen paradigma van realiteit waarin we opereren. De alternatieve geschiedenis wordt gegenereerd in workshops, waar met behulp van kinesthetische en somatische praktijken kennis verzameld wordt die niet gefilterd is door het rationeel bewustzijn. De resultaten van dit onderzoek zullen in een open, rhizomatische structuur digitaal gepubliceerd worden. Het project zal starten met een pilotversie op de Design Academy Eindhoven. In juni zal de workshop gelanceerd worden in Het Nieuwe Instituut als onderdeel van het programma Neuhaus.
stichtingfiber.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Cartographies Of The Vanishing Now

Stichting FIBER, 2019

€7.500
Hoe kunnen we ons tot deze nieuwe wereld verhouden als onze meet- en navigatiemethodes
representaties zijn van een wereld die sneller verandert dan wij onze systemen kunnen aanpassen? Welke cartografische verbeeldingen zijn er nodig om de impact van de wereldwijde veranderingen te kunnen bevatten, deze tastbaar te maken en hierna op een zinvolle manier te kunnen verbinden aan mogelijke acties tot verandering. En: welke rol kunnen opkomende ontwerpers hierbij spelen? Met het project Cartographies Of The Vanishing Now start FIBER een onderzoek naar deze vragen en probeert hier vorm aan te geven. De eerste fase – waarvoor deze startsubsidie wordt aangevraagd – is gericht op de uitvoer van een transdisciplinaire lab-setting, waarin een selectie ontwerpers en experts samenkomen. In groepsverband wordt er gewerkt aan de uitwisseling van kennis, vaardigheden en mogelijk nieuwe prototypes voor installaties, applicaties, producten en kennisdocumenten rondom eerder gestelde vragen. De startsubsidie zal het mogelijk maken om binnen een 3 daags transdisciplinair lab met de eerste onderzoeksvragen te werken, deze aan te scherpen en te experimenteren met prototypes voor nieuwe ruimtelijke installaties, audiovisuele kaarten en gedocumenteerde werkprocessen.
pineapplejazzdesign.jpg

Deelregeling Vormgeving Productontwikkeling

Candle

Pineapplejazz Design, 2019

€25.940
'Candle' is een smart huis van de toekomst waarin privacy voorop staat. Centrale onderzoeksvraag is: Hoe ziet een huis met slimme internet of things-apparaten eruit wanneer we tijdens het ontwerpproces privacy de hoogste prioriteit geven? Het doel van het project is: de industrie uitdagen om privacy- vriendelijkere producten te ontwerpen door te tonen hoe het anders kan. Het project bestaat uit: de ontwikkeling van zes aansprekende objecten met een 'privacy aesthetiek' door ontwerpers Dinie Besems en Jesse Howard; workshops voor consumenten die zes aansprekende 'slimme' objecten bouwen (Candle is – zoals een IKEA meubel – 'build it yourself') en een presentatie op de Dutch Design Week.
stedelijkmuseumschiedamresize.jpg

Deelregeling Vormgeving Tentoonstelling

Modest Fashion

Stedelijk Museum Schiedam, 2019

€40.000
Het Stedelijk Museum Schiedam organiseert tentoonstellingen over culturele, maatschappelijke thema's die doelgroepen met verschillende culturele achtergronden aanspreken en verbinden. In 2019 wordt het thema 'modest fashion' belicht in de gelijknamige tentoonstelling. 'Modest fashion' kan vertaald worden als 'gematigde mode'. Het is een nieuw internationaal, digitaal en cultureel fenomeen dat zich afzet tegen de objectivering van het vrouwelijk lichaam in de mediawereld door het dragen van verhullende kleding en wordt in het Stedelijk Museum Schiedam gepresenteerd vanuit een meervoudig perspectief waarbij het kunstzinnig makerschap voorop staat. Het idee voor dit tentoonstellingsconcept is afkomstig van kunstenaar en gastconservator Rajae El Mouhandiz, datvoortkomt uit haar theatervoorstelling Thuis Ontheemd #2. Samen met couturier Said Mahrouf wordt een bijzondere selectie modest modestukken geselecteerd, waarmee het fenomeen modest fashion de museale ruimte betreedt, waar het wordt gecombineerd met werken van internationale beeldend kunstenaars, voornamelijk vrouwelijke, die via beeldende kunst ruimte en vrijheid opeisen. Op deze manier ondervragen uiteenlopende makers dit modefenomeen en de ruimte die vrouwen in de maatschappij via mode en kunst innemen.

Ontwerp Said Mahrouf. Fotografie: Akkar Achraf Mohamed
anoukvanklaverenresize.jpg

Deelregeling Vormgeving Tentoonstelling

Peach Tree Ambiguous

Anouk van Klaveren, 2019

€20.000
Het project 'Peach Tree Ambiguous' is ontstaan uit een fascinatie van Anouk van Klaveren naar de ogenschijnlijke willekeur van het aanbod in modeketens en budgetwinkels en hun bijbehorende marketingclaims. Volgens Anouk van Klaveren verhouden die zich slecht tot onderliggende menselijke verlangens. Met 'Peach Tree Ambigious' toont ze haar kritische blik op het modesysteem. Van Klaveren zal aan de hand van zelf opgestelde spelregels een grote hoeveelheid objecten zonder functie vervaardigen. Een e-commerce bedrijf zal vervolgens commerciële productteksten schrijven bij de objecten. De objecten zullen samen met de teksten een 'warenhuisassortiment van ambigue voorwerpen' vormen. De resultaten worden getoond in een rondreizende tentoonstelling in leegstaande warenhuizen. Klaveren zal zich in de keuzes rondom deze presentatie laten leiden door marketing-adviezen, die tevens gedocumenteerd worden als onderdeel van het werk. Het project wordt vertoond op OBSESSED! Jewellery Festival.

Foto: Imke Ligthart
loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720x480.gif
SAVE THE DATEHet Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt vooruit met drie bijeenkomsten voor makers.Op dinsdag 11 juni is de uitgangspuntenbrief van minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) voor ... meer >
openoproepresearchingremixnl.png
Maak jij gebruik van 'remix' als methode om tot vernieuwend en experimenteel werk te komen? En reflecteer je op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap, toe-eigening en sociaal-maatschappelijke on... meer >
loader
loader
loader