stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
008representatieveafbeeldingweb.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Dialogue between Fashion and Death

Nina Willems, 2018

€7.500
In de korte theatertekst 'Dialogue between fashion and death' uit 1824 van de Italiaanse filosoof en dichter Giacomo Leopardi worden mode en de dood als personages opgevoerd. Het personage Mode spreekt het personage Dood aan en overtuigt de Dood ervan dat ze hetzelfde belang hebben: het vernietigen van wat bestaat om plaats te maken voor het nieuwe, om ook dat vervolgens weer te vernietigen. Deze tekst is de basis voor een vooronderzoek van theatermaker Nina Willems, dat zal leiden tot een concrete enscenering ervan, zowel in een fashionfilm als in een theaterstuk. Zij beoogt onze relatie met mode te veranderen door een consumptieve houding te vervangen door een narratieve houding. Ze stelt dat kledingstukken niet als decoratief wegwerpmiddel moeten worden gezien, maar als een op de huid gedragen persoonlijk verhaal. Met de enscenering van de negentiende-eeuwse theatertekst hoopt ze een nieuwe dialoog met mode aan te gaan. Nina Willems combineert de domeinen filosofie, performance en mode- en ruimtelijk ontwerp. Ze bewerkt de oorspronkelijke tekst tot een actuele versie, waarbij ze de visies van een aantal hedendaagse denkers gebruikt. Vervolgens werkt ze samen met modeontwerper Marlou Breuls aan kostuums, die gedurende de voorstelling getransformeerd kunnen worden. Met ruimtelijk ontwerper Dennis Vanderbroeck werkt ze aan een ruimtelijk ontwerp, waarin de symbolische beeldtalen rondom mode en dood samenkomen. Samen met theater- en filmregisseur Eva de Boer wordt gewerkt aan de spel-enscenering. Zowel de nieuwe tekstbewerking als de kostuums en het ruimtelijke ontwerp dienen ieder ook tot autonome werken te leiden die afzonderlijk ook te presenteren zijn.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Presentatie

Traurig bin ich sowieso

golden joinery, 2018

€23.780
‘Traurig bin ich sowieso’ is een interdisciplinair project dat tegenwicht wil bieden aan het ideaalbeeld van de maakbare mens en aan de sociale druk om altijd 'up' te zijn. De Stichting Golden Joinery veronderstelt dat verdriet of de uiting ervan wordt onderdrukt in de samenleving. Een aantal ontwerpers schept letterlijk ruimte voor een gezamenlijke beleving van verdriet. Architect Tim Prins, borduurspecialist Desiree Hammen, modeontwerper Saskia van Drimmelen en social designer Margreet Sweerts onderzoeken samen met ervaringsdeskundigen op het gebied van verdriet de vraag wat het verdrietige lichaam wil in een sociale context. Hieraan gaat een onderzoek vooraf naar wat voor rol mode en ruimtelijk ontwerp kunnen spelen in nieuwe en andere manieren van samenzijn in de publieke ruimte. Met de feedback van de experts wordt een ruimte met een flexibel modulair systeem ontworpen waar ook een concert wordt uitgevoerd. Margreet Sweerts en zangeres Christina Fischer ontwikkelen een zangperformance om het publiek er te laten ontspannen en het uiten van verdriet mogelijk te maken. De presentatie vindt plaats in juni en september 2018 op diverse locaties in de Euregio Maastricht-Aken, zoals DocFest, de Universiteit Maastricht en het LOGOI filosofisch instituut in Aken. Deze presentatieplekken verzorgen een randprogrammering. Daarna zal het ontwerp worden ingezet op diverse locaties en evenementen om het onderwerp verdriet gezamenlijk te beleven en bespreekbaar te maken.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Productontwikkeling

Soap Bar

Franciska Meijers, 2018

€4.065
Franciska Meijers verblijft in maart 2018 in een residency in het [email protected] te Oisterwijk om er nieuwe mogelijkheden van keramiek te verkennen. Ze ontwikkelt daar een serie tafelbladen en plateaus die in vorm, kleur en textuur zijn afgeleid van verschillende typen zeeptabletten. Franciska Meijers probeert de zachte, afgeronde vormen, de kleuren en het gladde gevoel van zeep te vertalen in keramiek. Na de residency werkt ze aan de voltooiing van een serie keramische tafels met elk een eigen, specifieke functie. Deze toepassing van keramiek op deze schaal is volgens haar uniek. De residency sluit aan op haar strategie voor artistieke en professionele ontwikkeling als keramiekspecialist. Later in het jaar vertrekt ze voor enkele maanden naar de keramiekregio Saga in Japan voor een residency in Arita.
afgerond: april '18

website
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Presentatie

Frontier Imaginaries Trademarkings

Van Abbemuseum, 2018

€18.000
Het Van Abbemuseum gaat voor de tentoonstelling ‘Frontier Imaginaries Trademarkings’ een samenwerking aan met ontwerper Farida Sedoc, onderzoeker Elizabeth A. Povinelli en DJ Awanto 3. Eerder ontwikkelde Farida Sedoc voor Frontier Imaginaries met e-flux in New York FREETOWN LOUNGE, een scenografie waarin de klassieke tentoonstellingsruimte op zijn kop wordt gezet. Het ontwerp omvat een kunstgras-mat met teksten uit het leven van de ontwerper en hiphop-cultuur. Zitplekken zijn gemaakt van stof in Panji-stijl, wat veel gedragen wordt in Suriname. Awanto 3 maakt een soundscape gebaseerd op de Symphony of Late Liberalism van Elizabeth A. Povinelli. Tijdens de opening wordt de installatie met muzikale uitvoering in volledigheid gepresenteerd. Met Trademarkings wil het museum de geschiedenis van Eindhoven en Brabant een nieuw perspectief geven door lokale en internationale artiesten, wetenschappers, onderzoekers, muzikanten en publiek uit te nodigen. Het wereldwijde bereik van Eindhoven en de geschiedenis van de Nederlandse handelsrelaties inclusief ideeën over handel, markt, vraag en aanbod liggen hieraan ten grondslag. De klassieke, museale ruimte wordt veranderd met de scenografische ingreep waarin Farida Sedoc zowel in tekst als beeld reflecteert op het werk van Povinelli en Awanto 3. Het werk van diverse kunstenaars is opgenomen in deze tentoonstelling. Het museum vraagt aan voor de productie van en materiaal voor FREETOWN LOUNGE.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Evenement

GAKA / song of songs

Tomoko Mukaiyama Foundation, 2018

€16.500
De Tomoko Mukaiyama Foundation vraagt ontwerper Ting Gong de scenografie en kostuums te ontwerpen voor de voorstelling ‘GAKA’, een muzikaal/theatraal/dansant ritueel dat wordt uitgevoerd tijdens Oerol festival 2018. Elf dansers die eveneens muziek maken zijn onderdeel van de voorstelling. De scenografische ingreep bestaat uit een groot, wit weefsel van ca. 40 x 40 meter, dat van een natuurlijke, 'found space' verandert in een artificiële en esthetische ruimte. Het weefsel ligt eerst opgevouwen als een witte streep in de natuurlijke omgeving. Gedurende de voorstelling wordt het weefsel onderdeel van de scenografie. De kostuums zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. Het weefsel is een mix van polyamide en polyester met optische kwaliteiten waardoor licht wordt gereflecteerd en gefracteerd. Het speelveld van GAKA ligt op de grens met het natuurgebied de Boschplaat en wordt gebruikt als onderdeel van de scenografie. Voor het stuk brengt de Tomoko Mukaiyama Foundation een internationaal gezelschap van makers en uitvoerders samen op basis van het artistieke concept van directeur Mukaiyama. Naast Ting Gong zijn onder anderen de Japanse choreograaf Un Yamada en de Oekraïense componist Maxim Shalygin betrokken om dwarsverbanden te ontdekken tussen de verschillende disciplines. Met de voorstelling GAKA wordt ingezoomd op de huidige vervreemding van de urbane mens die op zoek is naar de natuur en gezamenlijkheid.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Productontwikkeling

Nuffar

Siba Sahabi, 2018

€24.500
Siba Sahabi werkt aan de audiovisuele installatie ‘Nuffar’, die gepresenteerd zal worden tijdens de Dutch Design Week in oktober 2018. Het project bestaat uit drie muziekpatroonapparaten en een soundscape. Ze werkt samen met componist Rutger Zuyderveld en wetenschapper Luuk van Laake. Met de installatie beoogt ze bruggen te slaan tussen verschillende disciplines, culturen en tijdperken. Drie muzieknotatie-systemen uit verschillende periodes en regio's zal zij herinterpreteren en een nieuwe betekenis geven door ze te verbinden met hedendaagse vormgeving. Vanwege een fascinatie voor de relatie tussen muziek en grafische uitdrukkingen is zij gestart met een onderzoek naar muzieknotaties. Voor haar installatie wil ze digitale informatie (muziek) vertalen naar analoge beelden (patronen), die door kinetische principes reliëf-achtig uitgebeeld worden. Rutger Zuyderveld creëert de soundscape die uit meerdere klankvelden bestaat. De muziekpatronenapparaten van Sahabi verbeelden telkens een element van deze klankvelden en nodigen uit om de verschillende lagen van de compositie te ontdekken. De titel Nuffar verwijst naar de plaats in Irak waar het oudste fragment van een notenschrift is gevonden.
emo01.jpg

Deelregeling Vormgeving Onderzoek

De emotiefluisteraar

doggerconcepts, 2018

€13.975
Zeven jaar geleden raakte ontwerper Simon Dogger blind en het missen van lichaamstaal in de communicatie ervaart hij als een grote leegte. Met ‘De Emotiefluisteraar’ beoogt hij de visuele informatie van lichaamstaal om te zetten in concrete haptische informatie door emoties te herkennen, interpreteren en vertalen in een voelbare trilling. De wijze waarop deze trillingen individueel een emotie vertegenwoordigen en met elkaar samenwerken vormen samen een nieuwe taal. Voor dit project worden crossovers gemaakt tussen psychologie, computer science en vormgeving. Simon Dogger verdeelt het project in een aantal fases: het opvangen en streamen van videobeelden, het analyseren via een smartphone met emotieherkenningssoftware en het vertalen van intensiteit in een dynamisch haptische feedback via een wearable. Een van de stappen in het onderzoek is een validatieonderzoek om een toegankelijk product te maken dat de kwaliteit van intermenselijk contact bevordert en dat tevens de autonomie van de blinde gebruiker vergroot. Het onderzoek zal essentiële kennis opleveren over de doelgroepen en stakeholders en zal een indicatie geven over de mate van de toegevoegde waarde voor de doelgroepen (blinden, slechtzienden en autisten). Ook draagt het onderzoek waardevolle informatie aan voor de vormgeving van het product en de informatieoverdracht. Het validatieonderzoek wordt in verschillende onderdelen opgeknipt en wordt verricht door onder andere Dr. M. Zaal, oogarts en medisch directeur van het OMCZ, Vention Prototyping, Dutch Coding Company, TU Eindhoven, de Radboud Universiteit Nijmegen en Simon Dogger zelf. De resultaten worden gepresenteerd via diverse podia, o.a. op de Dutch Design Week en What Design Can 2018.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Productontwikkeling

Research: Regen in the Textile Industry

Wendy Andreu, 2018

€4.570
Tijdens haar studie aan de Design Academy in Eindhoven ontwikkelde Wendy Andreu een nieuw soort productiemethode voor kledingtextiel, dat ze ‘Regen’ heeft genoemd. Regen is niet geweven of gebreid, maar bestaat uit een lange, om een mal heen gewonden katoenen draad en een daaraan verlijmde laag latex. Aan de ene zijde voelt de stof zacht aan, terwijl de andere zijde een waterdichte, rubberachtige structuur heeft. Naast de ontwikkeling van de stof heeft Andreu ook mallen ontworpen waarmee de waterdichte stof zonder patronen en materiaalverlies kan worden gevormd tot kleding en accessoires, zoals regenjassen, tassen en hoeden. Zij vraagt nu subsidie aan om nader onderzoek te doen naar met Regen vergelijkbare stoffen en hulpmiddelen in deze industrie om te verkennen hoe het gebruik van haar methode in de kledingsector kan worden geïmplementeerd. Ze wil bovendien samenwerken met ingenieurs om de kwaliteit van de Regenstof te verbeteren en de productie ervan op optimaliseren, bijvoorbeeld met behulp van een robotarm. Het Centre Européen des Textiles Innovants (CETI) is daarbij een belangrijke beoogde partner. Het onderzoek vindt plaats in de context van de ontwerpcompetitie 'Vitrine pour un designer' in de Frans-Belgische regio Rijsel-Kortrijk-Doornik. Vanuit de organisatie krijgt ze begeleiding van twee professionals uit de textielindustrie. Het resultaat zal worden getoond in verschillende presentatie-instellingen in Frankrijk en België, en naar verwachting ook op de aankomende Dutch Design Week.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Robotisch Textiel als Ademhalingstrainer

Hellen van Rees, 2018

€7.500
In samenwerking met de Universiteit Twente en het Medisch Spectrum Twente werkt mode- en textielontwerpster Hellen van Rees aan een draagbare ademhalingstrainer van robotisch textiel. In de vorm van een kledingstuk geeft deze met sensoren en elektronisch van vorm veranderbaar textiel tactiele feedback aan de drager. Het experimentele product is gericht op thuisgebruik door kinderen van 6 tot 12 jaar met een dysfunctioneel ademhalingspatroon, en beoogt bij te dragen aan een effectievere oefentherapie. Daarnaast wil Van Rees met haar ontwerpende onderzoek bijdragen aan de ontwikkeling van het vakgebied wearable technology, met de nadruk op het geven van feedback via kleding.
008representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Vormgeving Startsubsidie

Zeus

Studio Drift, 2018

€7.500
Met het project ‘Zeus’ onderneemt Studio Drift een zoektocht naar de vormgevingspotentie van het natuurverschijnsel bliksem. Studio Drift werd daartoe geïnspireerd door zogenaamde 'fulgurieten', glasachtige objecten die in een fractie van een seconde worden gevormd in zandgrond zodra bliksem de aarde raakt. In samenwerking met wetenschappers en technische experts gaan de vormgevers dit fenomeen in de praktijk nader onderzoeken. Daarbij worden de eigenschappen van materialen onder extreme omstandigheden en de mogelijke bijdrage van dit ongebruikelijke productieproces aan de vormgevingsindustrie verkend. Het uiteindelijke doel is om "bliksemvangers" te ontwikkelen en deze te plaatsen op strategische plaatsen op aarde en na inslag de creaties op te graven en te verzamelen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

539website.jpg
Op 17 mei 2018 organiseert het Stimuleringsfonds de manifestatie Designing a Community of Care, samen met Aedes-Actiz Kenniscentrum Wonen-Zorg, Waag, Society Impact en het team van de prijsvraag Who ... meer >
oodesigningacommunityofcare.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt gemeenten, zorgaanbieders en woningcorporaties van Nederland uit om samen met ontwerpers te werken aan de transitie van de zorg in de wijk. Vergrijzing... meer >
openoproepfreshperspectives2web.png
Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een maatschappelijke- of kennispartner een voorstel in te dienen, gericht op de gezamenlijke aanpak van een urgent... meer >
loader
loader
loader