stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
electron.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Project Entrepot

Stichting Electron / Witte Rook, 2021

€7.500
Entrepot is een onlineplatform voor technologisch onderzoek en digitale bewustwording. Digitalisering speelt volgens Stichting Electron / Witte Rook een steeds grotere rol in diverse grote vraagstukken. De verbeeldingskracht van kunstenaars en ontwerpers kan hierin een rol spelen. De vraagstelling van het project is: hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kan de organisatie Electron / Witte Rook daarin spelen? Kunstenaars krijgen de gelegenheid om in de vorm van residenties te experimenteren en te onderzoeken hoe digitalisering onderdeel kan zijn van hun werk. Aan de residenties is een programma gekoppeld voor inhoudelijke verdieping, praktische kennis en methodes voor onderzoek. Het programma en het platform zijn bedoeld om nieuwe verbindingen te leggen tussen kunstenaars, kunstinstellingen en andere domeinen. De startfase is hoofdzakelijk gericht op het vergroten van kennis en netwerk, kennisdelingen en het opstellen van een plan voor het programma. Beoogde partners zijn onder meer De Waag, Boijmans van Beuningen, Koninklijk Bibliotheek, DEN, Annet Dekker, Next Nature, Baltan Laboratories en Josephine Bosma.
krea.jpg

Regeling Digitale cultuur

Volumetric Interviews

Stichting Krea, 2021

€10.000
'Volumetric Interviews' is een serie interviews die mensen bewust maakt van de creatieve mogelijkheden van technologie en het publiek uitnodigt om deel te nemen aan het debat over de voordelen en valkuilen ervan. Volumetric Interviews introduceert creatievelingen die werken op het snijvlak van muziek, design en technologie. Elk van de vier afleveringen van de serie maakt gebruik van verschillende technische methoden en toont visuele content die de verschillende benaderingen van technologie, de toepassingen en de plaats in het moderne leven weerspiegelen. De vier geïnterviewden gebruiken technologie allemaal op een positieve en humane manier in hun praktijk. Thorwald van den Akker, Hackers and Designers, de maker van Now You See Me Moria en Studio Moniker zullen voor de serie worden geïnterviewd.
tidbitsplay.jpg

Regeling Digitale cultuur Game

Tracks of Thought

Tidbits Play, 2021

€22.500
'Tracks of Thought' is een entertainment game waarbij de persoonlijkheid van de speler een belangrijke rol speelt. De kernkwadrantentheorie van Daniel Ofman vormt de basis voor het spel. Het doel van de game is het stimuleren van meer zelfinzicht bij jongeren. Met de subsidie zal de basisversie van de game worden uitgewerkt. Deze versie borduurt voort op de demo en bevat nieuwe systemen, zoals kaartbattles, waarin sociale conflicten worden gesimuleerd. De makers willen onderzoeken en testen in welke mate deze spelelementen de speler aanmoedigen tot zelfreflectie. Het project heeft als doel handvatten te bieden in een onzekere tijd, zelfreflectie toegankelijk te maken voor een jonge doelgroep en betekenisvolle games zonder geweld op de kaart te zetten in de Nederlandse gamesindustrie. Daarbij zal ook een uitgever worden gezocht. Het project zal in negen maandelijkse sprints worden uitgevoerd door een team van een programmeur, sound designer, animator en een project en business adviseurs.
werc.jpg

Regeling Digitale cultuur Game

Once is Never

WERC, 2021

€16.000
'Once is Never' is een theatrale installatie gebaseerd op klassieke 2D-videogames van kunstenaarscollectief WERC, gebaseerd op het leven van WERC-lid Joachim Rümke. Hij verlangt naar de simpelheid van RPG's: de verhaalrijke videogames die hij vroeger speelde. In Once is Never maakt Rümke een videogame van zijn eigen leven, die het publiek tijdens de performance kan spelen en al spelende grote levenskeuzes voor hem maakt. Tijdens het spelen van de game geeft Rümke live inhoudelijke context door gespeelde tekst, waarin hij keuzes toelicht en vragen stelt over de existentiële thema's. De voorstelling gaat in januari 2022 in première bij het Grand Theatre Groningen en gaat de rest van 2022 op tour. Naast een fysieke voorstelling wordt van het project ook een volledig digitale versie ontwikkeld die in het najaar gaat worden gespeeld. Voor Once is Never werkt WERC samen met Grand Theatre en WORM Rotterdam. Beide cultuurhuizen bieden een residentieplek en een mogelijkheid om tussentijds te presenteren.
julialuteijn.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Yin-Gemis

Julia Luteijn, 2021

€7.500
In 'Yin-Gemis' gaan Julia Luteijn en Rhied al Othmani verhalen verzamelen en interviews afnemen bij vrouwen die werkzaam zijn in de tech-industrie en daar geconfronteerd worden met vooroordelen. Met behulp van 'machine learning' willen zij een AI trainen met deze bestaande verhalen en vervolgens de AI een alomvattend verhaal laten genereren. Dit verhaal gaan Luteijn en Al Othmani visualiseren in VR.
josehopkins.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Documenting Affects: how to feel the past with VR

Jose Hopkins Brocq, 2021

€7.500
Verschillende onderzoekers hebben onderzocht hoe formele elementen in film verschillende emotionele en lichamelijke reacties uitlokken. Een soortgelijk onderzoek is echter niet uitgevoerd voor VR. In samenwerking met een VR-ontwerper zal Brocq dit onderzoek toepassen om te bepalen welke formele componenten bepaalde effecten overbrengen. Deze experimenten zullen try-outs voor de ontwikkeling van de VR-ervaring vormen. De VR-ervaring zal een structuur met meerdere perspectieven hebben, waardoor de gebruiker dezelfde gebeurtenis vanuit verschillende perspectieven kan ervaren. Met de voorlopige resultaten zal Brocq contact opnemen met Nederlandse en Peruaanse instellingen voor cofinanciering en met academici en kunstenaars voor samenwerking.
yeastcomputer.jpeg

Regeling Digitale cultuur

Sensing CO2

yeast.computer, 2021

€14.850
Wetenschappers waarschuwen voor de impact van koolstofdioxide in de atmosfeer. Toch zijn de abstracte aantallen en hun impact moeilijk te bevatten. 'Sensing CO2' heeft als doel de veranderende CO2-metingen zintuigelijk te maken, waarbij wordt gekeken naar het onderbelichte aandeel dat ons digitaal gedrag heeft op de uitstoot van CO2. Het beoogde resultaat is een interactieve performance, waarbij met een kit een CO2-microbrouwerij wordt gepresenteerd om CO- houdende drankjes te produceren die afgestemd zijn op persoonlijk digitaal gedrag. De performance bestaat uit twee delen: een databankervaring en proeverij, waarbij eigen gedrag en toekomstige scenario's kunnen worden ervaren in smaak, beeld en geluid. Bij het project worden onder andere een smaakspecialist, watersommelier en vinoloog betrokken. Partners van het project zijn onder andere In4Art, TGS, het Oeko-Institut en de Rijksuniversiteit Groningen.
louise.jpg

Regeling Digitale cultuur

Cybernetic intimacies

Louise, 2021

€6.970
'Cybernetic intimacies' is een poging om de digitale ruimte voor persoonlijke interacties weer op te eisen. AI-chatbots fungeren volgens Louise steeds vaker als nieuwe beste vrienden en online mentale gezondheidscoaches leren van onze interacties met hen. Deze conversaties zijn echter gescript en behelzen dus geen interactie in twee richtingen. In Cybernetic intimacies wordt een uniek een-op-een contactmoment tot stand gebracht met een ander – anoniem – persoon. De VR-omgeving zet de deelnemer aan tot interactie en dialoog door het gebruik van reactieve elementen zoals schaal, kleur en geluid. Met de subsidie zullen de eerste testgesprekken en -interactie worden georganiseerd. Ter ondersteuning van het onderzoek en ontwerp van de VR-omgeving hoopt het projectteam, bestaande uit Lotte Louise de Jong, Ryan Cherewaty en Noémie Biró, samen te kunnen werken met IDFA doclab. TIMEwindow zal zorgen voor het platform voor de tests.
podcastnetwerk.jpg

Regeling Digitale cultuur Festival

Podcastfestival 2021 - Neem me mee

Stichting Podcastnetwerk, 2021

€20.000
In de vierde editie van het jaarlijkse 'Podcastfestival' worden fans en professionals uit de groeiende internationale podcastsector bij elkaar gebracht in Groningen, Amsterdam, Nijmegen en Utrecht. Het thema dit jaar is 'Neem me mee' en onderzoekt de transportatieve kracht van audio. Aanleiding hiervoor is de tag die onlangs is geaccepteerd door het RSS-consortium, waarmee podcastafleveringen kunnen worden gekoppeld aan data van Open Street Maps. Stichting Podcastnetwerk heeft als doel deze ontwikkeling rondom metadateren voor een groot publiek onder de aandacht te brengen om de aansluiting tussen podcast en luisteraar te versterken. Aanvullend zal in september in de Tolhuistuin een conferentie worden georganiseerd met een programma specifiek gericht op professionals en ingericht in inhoudelijke covid-proof 'tracks'. Partners in het project zijn onder andere VPRO Gids, Beeld en Geluid, Platte Grond, Windoog Spingcast en ontwerpstudio Superposition.
stichtingguido.jpg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Face filters and identity

Stichting Guido, 2021

€12.500
'Face filters and identity' is een collectief onderzoek dat is geïnspireerd door queergemeenschappen, waarbij gezichtsfilters worden gebruikt om de nuances van digitale persona's te vinden. Geïnspireerd door de geschiedenis van maskers nodigt Sickhouse kunstenaars, ontwerpers en gameontwikkelaars uit om samen te komen om de technische en symbolische grenzen van deze filters te verleggen en zo alternatieve gemeenschapsrituelen te creëren. Ontwerpers van de maskers, ontwikkelaars van de verhalen en de makers van de (digitale) omgeving zijn onderdeel van het collectief. Het onderzoek is regelmatig open voor publiek via brainstormsessies en wordt voorgelegd aan een kring van adviseurs. Om de resultaten te delen, zal het collectief een extended reality (XR) symposium/ritueel ontwikkelen. Anne Horel, Oliver Hunter Pohorill, Sandrine Deumier, Matias Brunacci en Ines Alpha zijn bevestigde artiesten.
loader

het fonds

subsidies

actueel