stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
baken.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Baken

Nescivi, 2021

€7.500
Onder de naam 'Baken' zal een veertien meter lang (hoog) lichtkunstwerk worden ontwikkeld voor de gevel van nieuwbouwbroedplaats De Vrijkoop van Bajesdorp aan de rand van het BajesKwartier in Amsterdam. In het lichtkunstwerk worden aanpassingen in de omgeving als gevolg van klimaatverandering en klimaatadaptatie visueel voelbaar gemaakt. Baken vormt een reflectie op de transitie van de omgeving naar een duurzame samenleving. Met de startsubsidie zal onderzoek worden gedaan naar het te gebruiken materiaal en de constructie en de technische infrastructuur. Daarbij zullen een prototype en compositieschetsen worden ontwikkeld en samenwerkingen met relevante partners worden opgebouwd. Uiteindelijk worden het volledige ontwerp voor de installatie en het projectplan voor de realisatie uitgewerkt. Aan het einde van de startsubsidie zal er een werkend prototype zijn, met schetsen voor de lichtcompositie. Het ontwerp voor de volledige installatie zal zijn uitgewerkt, samen met een projectplan voor de uiteindelijke realisatie. Via de Gebruikersvereniging Het Nieuwe Bajesdorp worden de toekomstige bewoners en gebruikers van De Vrijkoop van Bajesdorp betrokken.
blenderlabs.jpeg

Regeling Digitale cultuur Activiteitenprogramma

Blender Labs

Blender Institute BV, 2021

€45.000
In het project 'Blender Labs' worden in zes workshops experts bijeengebracht om de toekomst van open source 3D-content creation en het bijbehorende productieproces te bespreken. Hiervoor worden nationale en internationale sprekers, spelers en techneuten uit de tech-, animatie- en designindustrie uitgenodigd zoals Google, Amazon, Epic Games, Intel, AMD, NVIDIA, Unity, Ubisoft en studios als Submarine. Belangrijkste resultaten zijn kennisdeling en discussie. Daarnaast dragen de Blender Labs bij aan een breed ondersteunde designfocus en -visie voor projecten die blender.org de komende jaren wil opzetten.
dememers.png

Regeling Digitale cultuur Presentatie

De Memers

Booi Kluiving, 2021

€25.000
'De Memers' is een ode aan de internetmemes. Het doel is de beeldtaal van internetmemes en digitale cultuur te vertalen naar een theatervoorstelling. Zo komt het publiek in aanraking met de typische dynamiek van deconstructie, transformatie en verspreiding van creatieve content (zoals de internetmeme). 'De Memers' is een queeste van helden (memers) en anti-helden binnen het koninkrijk 'Het Internet'. Kluiving wil hiermee zowel een nieuw jongerenpubliek naar het theater trekken als het theaterpubliek kennis laten maken met de wereld van memes. De Memers wordt een voorstelling voor kleine zalen die deels gaat spelen op scholen en deels in theaters zoals Theater Bellevue, Theater Kikker, de Toneelschuur en Zaal 3. Op het gebied van digitale cultuur zal worden samengewerkt met Performance Technology Lab, CLUSTERDUCK en Ioana Stanescu.
punchbuttonstudios.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Karel Versus

PunchButton Studios, 2021

€7.400
Met het project 'Karel Versus' wil PunchButton Studios een pakkende visuele richting verwezenlijken voor een nieuwe 'fighting game', met speelbare personages uit Nederlandse fabels, historie en literatuur, gekaderd door een sprookjesachtige weergave van de dertiende-eeuwse Nederlanden. Het team wil hiermee ook dit diverse en sociale genre toegankelijker maken, mede door het doorbreken van hardnekkige stereotypen. Het project bestaat uit het opbouwen en prototypen van een 'art pipeline' voor de game 'Karel Versus' (werktitel). Zo kunnen met behulp van 3D-modellen geanimeerde 2D-sprites worden geproduceerd op een iteratieve en kostenefficiënte manier. Aan het eind van de startfase beschikt PunchButton Studios over een art pipeline die op technisch en artistiek niveau aan de interne eisen voldoet en kan het team het ontwikkelproces delen met andere ontwikkelaars. Ook zijn de designs en animaties als resultaat van dit proces te toetsen bij de doelgroep.
annarileyshepard.jpeg

Regeling Digitale cultuur Presentatie

THE PLANT IS PRESENT (The Plant-Human Communication Project)

Anna Riley-Shepard, 2021

€15.000
'The plant is present' slaat een brug tussen wetenschap, technologie en kunst. Het doel is om bij te dragen aan de perspectiefverschuiving die de huidige klimaat- en ecologische crisis vereist en ervoor te zorgen dat de mens zichzelf weer als een onderdeel van de natuur gaat zien. In de vorm van een audiovisuele installatie wordt het gevoel van verbondenheid opgewekt en wordt een ervaring van gezelligheid, intimiteit en wederkerigheid tussen mens en plant gecreëerd. Riley-Shepard werkt samen met een brede reeks samenwerkingspartners waaronder Tellart, Creative Coding Utrecht, Boomerang Agency en een aantal doctors verbonden aan universiteiten.
representationinpornography.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Representation in Pornography

Sophie Serber, 2021

€7.500
Sophie Serber is een multidisciplinair kunstenaar en heeft als performer ervaring in de pornografische industrie. In dit project gaat ze een 'autotheory' boek schrijven over de representatie in pornografie en 'digitally mediated sex'. Hiermee wil Serber de uitdagingen en kansen verkennen rond de wijze waarop media proberen een affectieve ervaring te creëren. In deze fase gaat Serber vooronderzoek doen, interviews afnemen en contact leggen met deskundigen. Het onderzoek zal resulteren in een sample van het boek waarmee ze in gesprek kan gaan met een uitgever. Betrokkenen in de onderzoeksfase zijn dr. Rosemary Overell en Paulita Pappel.
mayhem.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

MAYHEM

Bulletwhale Games, 2021

€7.430
Dee game 'MAYHEM' is een roguelike first person shooter met online coöperatieve multiplayer. Uniek aan de game is dat niet alleen het schieten maar ook het ontwijken van projectielen centraal staat. De focus ligt op het neerzetten van highscores en continu verbeteren van de eigen records en die van de community. Met de startsubsidie kan Bulletwhale Games een vertical slice ontwikkelen die zal worden gebruikt om investeerders en publishers aan te trekken om verdere fases van de game te kunnen financieren. De huidige werkzaamheden focussen voornamelijk op het leveren van de concepten en 3D-modellen van de vijanden, de muziek, sound design en het level design. Hiervoor worden extra freelancers betrokken zoals een componist, sound designer en 3D- en conceptartist.
macrophagemicroplastics.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

A Sentinel Immune Self

Sissel Marie Tonn-Petersen, 2021

€7.500
In 'A Sentinel Immune Self' onderzoekt Sissel Marie Tonn-Petersen alternatieve noties van zelfzucht in het licht van verschillende soorten ecologische bedreigingen, zoals vervuiling door microplastics. Het doel is om een zelf te simuleren dat wordt geleid door een kunstmatig immuunsysteem, evenals door sociale, ecologische en politieke omstandigheden in de echte wereld die microplastics in ons lichaam introduceren. Gedurende twee residenties en samenwerkingen met ecotoxicologen, immunologen en cognitieve wetenschappers zal Tonn-Petersen haar lopende onderzoek en uitdrukking van het concept van het 'sentinel immune self' uitbreiden. Ze zal haar vaardigheden verfijnen in 3D-motion graphics, het bouwen van virtuele werelden en een zelf, een verhalende agent ontwikkelen op basis van machine learning in de immunologie. De opstartfase zal resulteren in een proof of concept met schetsen en storyboards van het virtuele karakter van het 'sentinel immune self' en zijn virtuele omgeving. Tonn-Petersen zal voor dit project samenwerken met Heather Leslie (Environment and Health, VU) Juan Garcia Vallejo (Immunology) en Alice Eldridge (Sussex Humanities Lab).
virtualvesselsimagefriespeeterscrop.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

VIRTUAL VESSELS

Malu Peeters, 2021

€7.387
Met 'Virtual vessels' wil Malu Peeters een digitaal lichaamsessay ontwikkelen; een ondervraging van niet-normatieve zwangere lichamen. De productie vormt een hybride van een ruimtelijke geluidsomgeving en een VR-trip waarbij bezoekers in kleine groepen door performers worden uitgenodigd op een tedere reis naar de baarmoeder van 'The Pregnant Posthuman'. Het is een virtuele reis door een cartografie van post-humane lichamelijkheden die tot doel heeft dominante representaties van zwangerschap opnieuw vorm te geven. The Pregnant Posthuman helpt ons om de heersende opvattingen over zwangerschap te bevragen en de altijd lachende, blanke cis-vrouw die haar buik in vreugdevolle verwachting vasthoudt te deconstrueren. 'Virtual vessels' is een modulaire versie van het project 'Virtual wombs' en gaat in wereldpremière op IDFA DocLab 2021. Partners in het project zijn HAU - Hebbel am Ufer en Kaserne Basel, Hauptstadtkulturfonds, Fachausschuss Tanz en Theater Basel/Basel-Landschaft.
theculturalindex.jpeg

Regeling Digitale cultuur

Unmasked

The Cultural Index, 2021

€49.701
'Unmasked' onderzoekt de relatie tussen ons gezicht, onze omgeving en onszelf. Met ontwikkelingen op het gebied van gezichtsmanipulatie, tracking- en bewakingstechnologie in combinatie met de opkomst van deepfake en metahumans, wordt het 'post-face'-tijdperk waarin we leven bepaald door zowel oneindige mogelijkheden tot zelfexpressie als ons sterke verlangen tot het beschermen, verbergen en zelfs verwijderen van ons gezicht. Via een interactieve webgebaseerde XP, vier edu-face-filters, workshops en een interactief kennisspel, worden gebruikers in staat gesteld te experimenteren en te interacteren met allerlei filters en maskers. Het doel van het project is om het complexe en met name academische discours rondom gezichtsherkenning- en manipulatietechnologie te demystificeren en niet-academische, jongvolwassen doelgroepen te informeren. 'Unmasked' wil dit bereiken door vier verhalen te vertellen over de thema's 'facial manipulation, 'facial detection', 'facial protection' en 'post-face'. Deze verhalen maken gebruik van historische artefacten uit musea zoals het Tropenmuseum, The State Hermitage Museum Russia en het Designmuseum Den Bosch, evenals een selectie van gevestigde en opkomende kunstenaars zoals Zach Blas, Terence Broad, Johanna Bruckner, Joy Buolamwini, Paolo Cirio, Sterling Crispin en Marnix de Nijs.
loader

het fonds

subsidies

actueel

sciresearchactreflect2021720website.gif
Deze open oproep is gericht op grassroots-platforms, collectieven en organisaties die met hun activiteiten bijdragen aan een meer diverse en inclusieve creatieve industrie. Zet jij je in voor dekoloni... meer >
voucherregelingruimtelijkontwerp2021.jpg
Met de tijdelijke Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp stelt het Stimuleringsfonds in 2021 € 4 miljoen subsidiebudget beschikbaar om nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimu... meer >
animatievacature2021website03.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe adviseurs voor verschillende adviescommissies. Wil jij meepraten over de verdeling van subsidies aan makers en instellingen op het gebied van vor... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader