stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
999145desirelanes.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Desire Lanes

Studio SPÉS, 2020

€7.440
In het project 'Desire Lanes' onderzoekt Studio SPÉS de grenzen van psychologie en technologie door middel van ruimtelijke installaties. Desire Lanes is een lichtsculptuur van alle bewandelde paden op een open plein. Met algoritmes kunnen camera's passanten volgen en de door hen afgelegde route verlichten met een projector zodat een latere voorbijganger de eerdere 'energie' van het plein kan ervaren. Het project Desire Lanes, vrij vertaald 'olifantenpaadjes', is ontstaan vanuit de fascinatie voor de drang van mensen om de kortste route te nemen. Wat gebeurt er als je deze afsnijroutes zichtbaar maakt? Met een startsubsidie wil de aanvrager professionaliseren, experimenteren en feedbacksessies met publiek organiseren en deze informatie bundelen.
907090generativeknittingdesign.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Generative Knitting Design

Stichting Modulus, 2020

€7.500
'Generative Knitting Design' is een langlopend onderzoeksproject op het snijvlak van modeontwerp, breien en algoritmisch denken. Het resultaat is een multi-volume publicatie met door Stephanie Pan (Stichting Modulus) ontworpen patronen in combinatie met kritisch beschouwende teksten over de relatie tussen breien en wetenschap. Daarnaast wordt de mogelijkheid van een applicatie onderzocht waarin gebruikers kunnen experimenteren met algoritmische patronen om tot een eigen, uniek brei-ontwerp te komen. Voor de eerste onderzoeksfase werkt Pan samen met programmeurs en ontwerpers Stelios Manousakis, Jan Truetschler van Falkenstein en Weihaw Wang.
969767delayedfieldofvisions.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Delayed Field of Visions

Nicky Assmann, 2020

€7.500
Het project 'Delayed Field of Visions' komt voort uit een langer lopende samenwerking tussen Nicky Assmann en Joris Strijbos. In deze eerste fase van het project zullen zij onderzoek doen naar het observeren en detecteren van verschillende trillingen, golven en beelden uit de ruimte. Met een bijzondere interesse in de zon en haar invloed op de aarde zal het duo verscheidene instrumentaria ontwikkelen om deze elektromagnetische stralingen over het gehele spectrum op te vangen en te vertalen naar de menselijke perceptie. Zowel in Nederland als in Chili gaan Assman en Strijbos opnames maken met deze instrumentaria en zullen zij naar plekken als ASTRON te Westerbork, het Dark Sky Park te Lauwersmeer en het ALMA Observatorium in Chili gaan.
979126gallerbee.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Gallerbee

StudioFG, 2020

€7.500
'Gallerbee' is een onderzoek van Friso Grouwetor, studioFG, naar het ontwikkelen van een online data-uitwisselingsplatform op het gebied van parametrisch tentoonstellingsontwerp. Daarbij bepalen de gegevens van de kunstwerken, zoals de afmetingen en inhoud, hoe het tentoonstellingsontwerp eruitziet door middel van algoritmen die de ontwerper definieert. Grouwetor stelt dat er in de museale sector kansen liggen op het gebied van computational design. In dit project combineert hij verschillende digitale technologieën, zoals het Building Information Model (BIM) uit de architectuur en API-technieken uit de IT, om de relatie tussen datagegevens en tentoonstellingsontwerp te onderzoeken. Deze startfase bestaat uit het verzamelen van ervaringen uit de praktijk tijdens zes uitgebreide interviews, het ontwikkelen van een proof of concept voor het platform en het uitwerken van een aantal ruimtelijke en grafisch conceptontwerpen.
995600emptinessdancing.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Emptiness Dancing

Sieta van Horck, 2020

€7.500
In 'Emptiness Dancing' onderzoekt Sieta van Horck of een bredere opvatting van het menselijke systeem mogelijk is, waarbij het conceptuele denken wordt gezien als slechts één onderdeel van de vele lagen van menselijk bewustzijn. In samenwerking met het ecologische kunst- en kennisinstituut Metaal Kathedraal, professionals in wetenschap en psychologie en filosofie, wordt onderzocht hoe de meerdere lichamen van bewustzijn zich manifesteren in het menselijke elektromagnetisch bioveld. Daarnaast wordt intuïtieve lichamelijke intelligentie verkend. 'Emptiness Dancing' heeft als doel te onderzoeken hoe psychofysiologische ervaringen audiovisueel gerepresenteerd kunnen worden, gebruikmakend van biofeedbacktechnologie. Er wordt toegewerkt naar een proof of concept waarbij wordt gereflecteerd op de mogelijkheid tot het bouwen van een (permanente) interactieve installatie die de resultaten van het onderzoek audiovisueel en realtime kan verbeelden.
991223tracksofthought.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Tracks of Thought

Tidbits Play, 2020

€7.500
Tidbits Play ontwikkelt de entertainment game 'Tracks of Thought', met het doel het stimuleren van meer zelfinzicht bij jongeren. In de game past het team de kernkwadranten van onderzoeker Daniel Ofman toe, een theorie die inzicht geeft in de eigen persoonlijke kwaliteiten en valkuilen en het effect daarvan op anderen. De game speelt zich af in een trein onderweg naar een onbekende bestemming. Door gesprekken met verschillende passagiers, het verkennen van treincoupés en het oplossen van problemen, komt de speler erachter waar iedereen thuishoort, inclusief zichzelf. De belangrijkste uitdaging voor de speler is het leren samenwerken met zijn tegenpool, ofwel allergie. Deze startfase richt zich op het uitdiepen van het narratief en de personages en het ontwikkelen van een prototype, waarbij de doelgroep nauw wordt betrokken. Het projectteam bestaat uit narrative designer Esmeé van't Hoff, Lennart Kuyvenhoven en Isabelle Veenhof. Betrokken adviseurs zijn Bas Gijzen – SFX designer, René Otto – juridisch adviseur en James Tillman van Wholesome Games.
993505beatdefense.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Beat Defense

Runic Sounds, 2020

€7.500
'Beat Defense' is een digitaal gameproject waarbij Runic Sounds een nieuwe muzikale vorm willen geven aan traditionele tower-defense games. Hierbij worden verschillende genres uit de game-industrie gecombineerd om te laten zien wat er mogelijk is wanneer interactieve muziek en audio worden gecombineerd met een bekend archetype van games. De focus is om de game volledig te laten besturen vanuit de muziek en audio en alles op de muziek te laten bewegen. Het doel van de startsubsidiefase is het ontwerpen, bouwen en testen van een eerste prototype van de game bij professionals en casual gamers.
991801invert.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Invert

Zwarte Koffie, 2020

€7.500
Het project 'Invert' van Zwarte Koffie (illustrator Timo Kuilder en creative developer Jurre Kuilder) behelst een game die componenten uit platform- en puzzelgames combineert. De speler komt in de game in aanraking met de protagonist en diens vriendengroep die een 'creative block' hebben, een tijdelijke blokkade om creatief werk te maken. Ieder individu uit de vriendengroep heeft een andersoortige blokkade. Zo zijn er de perfectionist, de workaholic, maar ook de meer sensitieve vriend die aanloopt tegen een emotionele barrière. De speler moet deze groep vrienden helpen door het oplossen van verschillende puzzels in relatie tot hun karakter en door het verkrijgen van nieuwe perspectieven. De startsubsidie zal worden ingezet om een prototype te ontwikkelen en verder onderzoek te doen naar de gameplay en de combinatie met een eigen grafische stijl. Er worden slechts twee kleuren gebruikt in de game, wat specifieke aandacht vraagt op het vlak van interactieontwerp en spelervaring.
993899hypertheremin.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

HyperTheremin

Maatschap Bollen & Isadora, 2020

€8.390
'HyperTheremin' is een muziekinstrument ontwikkeld door componist en mediakunstenaar Jan-Bas Bollen, op basis van de originele elektronische theremin. In dit project ontwikkelt Bollen een code en nieuwe controller voor het instrument en real-time 3D-animatie die daarmee kan worden gegenereerd en gemanipuleerd. In totaal worden zes stukken ontwikkeld die onderdeel vormen van publieke performances, en die ook online worden getoond. De veelzijdige code wordt vervolgens ook onder een open-source licentie vrijgegeven. De zes nieuwe werken bestaan uit; drie solo-audiovisuele werken voor HyperTheremin; en een audiovisueel werk voor HyperTheremin met een viool, microtonaal Fokker-orgel en slagwerk. Bollen werkt samen met mediakunstenaar Anouk de Clerq, kunstenaar Oene van Geel, drummer Stefan Kruger en componist Sander Germanus.
942333plai.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Onderzoek

PL'AI

Špela Petrič, 2020

€14.370
Špela Petrič doet onderzoek naar computationele systemen in relatie tot planten. De vraag die hierbij centraal staat, is of, en hoe, digitale technologieën zoals AI, machine learning en robotica een meer gevoelige relatie kunnen stimuleren tussen mensen en onze leefomgeving. In 'PL'AI' kan tikkertje worden gespeeld tussen een erwtenplant en een robot, die in het tempo van de plant beweegt. Petrič ontwikkelt hiervoor een AI-technologie, die de plant waarneemt, erop reageert en ervan leert. Het onderzoek is een samenwerking met Waag technologie & society (NL) en het Kersnikova Institute in Ljubljana (SI), waar het project als levende kunstinstallatie wordt gepresenteerd met aanvullende publieke workshops en lezingen. 'PL'AI' bouwt voort op werken die Petrič eerder ontwikkelde binnen haar bredere plant-machine-onderzoek. Betrokken engineers en computerprogrammeurs zijn: Gregor Krpič, Bart Peeters, Benjamin Fele en Tim Oblak. De ontwikkeling van 'PL'AI' is onlangs geselecteerd als één van de tien finalisten voor de COAL Art and Environment prijs 2020 (FR).
loader

het fonds

subsidies

actueel