stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
nxsworldnxs6phygitalfashioning.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

NXS#6 Phygital Fashioning

NXS World, 2021

€34.677
NXS # 6 Phygital Fashioning is een experimenteel multidimensionaal project waarmee NXS het verband wil onderzoeken tussen de virtuele representatie van mode en de constructie en expressie van de individuele, maar toch collectieve identiteit in tijden van versnelde digitale transformatie. Dit zal NXS doen door te kijken naar de veranderende noties van productie, consumentisme, eigendom en sociale constructies en waarden zoals sociale klasse en genderfluïditeit. Deze onderwerpen wil NXS behandelen vanuit story-living, avatar-constructie en consumentisme, collectieve identiteit en gedeelde waardesystemen. Naast een gedrukte publicatie, wil NXS deze verkenning van de digitale cultuur uitbreiden naar meer interactieve en digitale vormen. Het project bestaat uit drie verschillende delen: een speciaal ontworpen kledingstuk dat bij gebruik van een Instagram face-filter een geanimeerde virtuele 3D-laag activeert. Hiervoor zal worden samengewerkt met BYBORRE, Stacie Ant en Aaron Jablonski. Daarnaast worden drie korte video-essays gemaakt die toegankelijk zijn door een bijbehorende poster te scannen met een smartphone. Hiervoor zal worden samengewerkt met Kelman Duran, Bea1991 en Gabriel Massan. Tot slot komen alle vertelelementen samen in een interactieve hybride conferentie en ruimtelijke installatie. Moderator is Bogomir Doringer, sprekers zijn Amber Jae Slooten, Metahaven, prof. Dr. Anneke Smelik, Yoonha Kim, Damara Ingles en Mahoro Seward.
gabrielpaiuksoundtheorytheclouds.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Sound Theory (The Clouds)

Gabriel Paiuk, 2021

€15.680
'Sound Theory (The Clouds)' onderzoekt hoe de materiaaleigenschappen van audiotechnologieën onze ervaring van akoestische verschijnselen bepalen. Centraal staat de vraag: hoe bepalen audiotechnologieën de manier waarop we luisteren? Het werk wil de toeschouwers uitnodigen om te onderzoeken wat ze horen. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een ruimtelijk klank- en beeldwerk in samenwerking met experimenteel filmmaker Sebastián Díaz Morales en de Belgische violist/cellist Arne Deforce. Het project omvat een periode van gezamenlijk onderzoek naar akoestische perceptie en de uitwerking van een speciaal ontworpen luidsprekeropstelling. Het werk zal worden uitgevoerd op een aantal festivals in binnen- en buitenland, waaronder Gaudeamus Muziekweek, Dag in de Branding en het Concertgebouw Brugge. Documentatie en onderzoek zullen ook leiden tot workshops en publicatie van research papers.
thomasankersmitthomasankersmitxmonom.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Thomas Ankersmit x MONOM

Thomas Ankersmit, 2021

€12.000
Vanaf april 2021 gaat Ankersmit een nieuwe, ruimtelijke geluidsperformance ontwikkelen door middel van immersieve audiotechnologie. Het project is een artistiek onderzoek naar en experiment met de technologische mogelijkheden van immersieve audio en zal resulteren in een driedimensionale choreografie van 30-40 minuten op het grensvlak van elektronische muziek en installatiekunst. Ankersmit zal het werk ontwikkelen tijdens een residentie bij MONOM in Berlijn, die beschikt over het 4DSOUND-systeem. Vervolgens zal Ankersmit het project presenteren op diverse nationale en internationale festivals en kunstencentra. Tevens zal hij workshops begeleiden over het werken met immersive audio om andere makers te inspireren tot artistieke experimenten met dit medium.
antinnitusantinnitusplaytinnitusanyway.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Antinnitus, play tinnitus anyway

Antinnitus, 2021

€23.000
Bedenker van het project 'Antinnitus, play tinnitus anyway', Marcel Geraeds, is musicus en zelf chronisch tinnitus patiënt. Antinnitus behelst een serious game in VR waarmee tinnitus kan worden bestreden. Patiënten kunnen kleine games in een interactieve hooromgeving in VR spelen. Door middel van biofeedback treedt regulering van het brein op en wordt het brein getraind het tinnitussignaal los te laten. De eerste tests zullen worden gedaan met een deelnemersgroep van dertig mensen in een controleerde omgeving met medische specialisten, wetenschappers en een VR-ontwikkelaar. Het doel is om een VR-omgeving te ontwikkelen waarin de deelnemers meetbaar invloed kunnen uitoefenen op hun brein en het tinnitussignaal middel een VR-game. De subsidie wordt gebruikt voor het artistieke experiment en de ontwikkeling van de VR-omgeving. Hiervoor zal worden samengewerkt met VR-studio House of Secrets. Vanuit de medische hoek zullen onder meer Neurotherapie Centrum Hilversum en Jamzone meewerken aan de tests.
constanzabizraelliauralismstherelativity.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Auralisms: The Relativity of Acoustic Presence

Constanza Bizraelli, 2021

€21.652
In het project 'Auralisms: The Relativity of Acoustic Presence' is Constanza Bizraelli geïnspireerd door de algemene relativiteitstheorie en wil ze een auditieve ervaring ontwerpen die gebruikers de mogelijkheid geeft om alternatieve structuren voor de intuïtieve en cognitieve ervaring van ruimte-tijd te presenteren. Het project zal gestructureerd worden in vier fases. In de eerste fase zal de artiest een onderzoek en dialoog met haar samenwerkingspartners aangaan. De tweede fase zal bestaan uit het componeren van het (ruimtelijk) geluidsontwerp. De derde fase is gericht op het ontwerp van de interactie, en de vierde fase op het visuele ontwerp. Het project resulteert uiteindelijk in een interactieve geluidsinstallatie, een lezing en een workshop. Er wordt samengewerkt met 4Dsound en The Spatial Sound Institute.
ninetiesproductionsuntitled2021web.jpg

Regeling Digitale cultuur Presentatie

Untitled_2021

Nineties Productions, 2021

€25.000
'Untitled_2021' is een fluïde digitale productie van muziek, web art, videokunst, theater en publieksinteractie dat daarnaast een tijdsdocument is. Untitled_2021 is een live onlinesamenkomst tussen performer, kunstenaar en publiek die gebruikmaakt van green screen-technologie en videobelsoftware. Het wordt uitgezonden vanaf locaties op Terschelling en Amsterdam en richt zich op een breed en internationaal publiek. Met Untitled_2021 wil Nineties Productions een directe verbinding aangaan met haar publiek en hen samenbrengen in een interdisciplinair digitaal kunstwerk. De dramaturgie van Untitled_2021 heeft de vorm van een talkshow. Er is een intro, een host en er zijn gasten en optredens die de tijdgeest van de uit elkaar gedreven mens vertegenwoordigen. De speelstijl is transparant, de toon lichtvoetig en muzikaal. Scenograaf Julian Maiwald ontwerpt samen met videokunstenaar Karl Klomp het virtuele (of digitale) decor. De digitale live performance zal zestien keer worden uitgezonden, daarnaast worden ook acht work-in-progress presentaties uitgezonden. Betrokken makers zijn Jo Kroese en Tom Oliver Jacobsen met een online audio darkroom, muzikaal performer Ariah Lester uit Venezuela, Diederik Kreike en Casper Wortmann met LISA, een female supercomputer in het Science Park, Zephyer met makerscollectief van de onlinevoorstelling Woyzeck (2020), Hotel Modern, muziekcollectief Silverbones dat muziek en video combineert en dj en hiphop (dans) performer Lucinda Wessels. Bevestigde partners zijn Performance Technology LAB, Feikes huis (studio), Likeminds, Over 't IJ Festival en Oerol.
noorderlichthuisvandefotografielawkinow.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

LAWKI NOW

Noorderlicht | Huis van de Fotografie, 2021

€30.000
Noorderlicht Festival heeft komende zomer als thema 'The Makeable Mind'. In het festivalonderdeel LAWKI NOW wil Noorderlicht nieuwe horizonnen creëren waarin mens en technologie verder verstrengeld raken. Zo zal een geautomatiseerd machinekunstwerk worden gecreëerd dat AI en machine learning-technologie combineert met de menselijke hand. Mens en machine zullen hierin samensmelten tot een unieke stem, die elk moment van de dag anders zal klinken. De installatie zal worden opgebouwd uit 138 m2 LED-tegels en toont de waterval aan beelden die ons dagelijks overspoelt en die wij de werkelijkheid zijn gaan noemen. Hiermee wordt tevens een nieuwe invulling gegeven aan Der Aa-kerk, een plek waar van oudsher mensen op zoek gingen naar betekenis, verheffing en waarheid. De organisatie wil hiermee laten zien dat het festival fotografie-overstijgend is. Financieel partner in het project is MU Hybrid Art House. Het kernteam wordt aangevuld met onder andere filosoof en schrijver Frederico Campagna.
meteormugpushyourfamily.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Push Your Family

Meteor Mug, 2021

€37.000
Voor het project 'Push Your Family' ontving Meteor Mug eerder een startsubsidie. De aanvrager constateert dat games best intimiderend over kunnen komen voor mensen die geen game-ervaring hebben. Dit komt mede door een verwachte voorkennis van het spel of het genre, ingewikkelde control-schema's en afstotende art styles. Met Push Your Familiy wil Meteor Mug een toegankelijke game ontwikkelen die zich specifiek richt op een breed publiek en niet alleen is gefocust op mid/hardcore gamers. In het gameontwerp wordt daarom veel aandacht besteed aan skeuomorfisme, simpliciteit, consistentie en een kleurrijke art style. Push Your Family is een 'physic-based' gezelschapsspel met gekke familieleden en slapstickachtige humor. Het is Meteor Mugs debuutgame. De 'early access' staat gepland voor juni 2021. Meteor Mug is bezig met een samenwerking op te zetten met Landfall en is in gesprek met een aantal uitgevers.
threewishesdogma96unboxingcorepanicccwhe.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Dogma 96 (unboxing core) PANICCC, where did I put my soul?

Three Wishes, 2021

€7.500
'Dogma 96 (unboxing core) PANICCC, where did I put my soul?' is een voorbereidend onderzoek naar de definitie van een filmsubgenre op het grensvlak van 'unboxing videos' en Dogma 95. Het doel is om de visuele taal voor consumentisme in de digitale wereld te bevragen door de ontwikkeling van een cinematografisch eerste persoonsperspectief. De relatie tussen ziel, verlangen en voldoening speelt binnen dit onderzoek een belangrijke rol. Het project bestaat uit twee door elkaar lopende onderzoeksfasen. In de eerste plaats een theoretisch onderzoek dat tot een juiste definitie van het concept 'ziel' zal leiden, mede dankzij een expert in de psychologie. Op de tweede plaats wordt de filmtaal gedefinieerd, in samenwerking met een expert in de filmtheorie. Gedurende het onderzoeksproces zal de aanvrager filmbeelden schieten om de theoretische overwegingen te testen. De beoogde resultaten van het project zijn: een theoretisch kader met juiste definities van concepten als ziel en eerste persoonsperspectief. Daarnaast zal de startsubsidie leiden tot een methodologie voor het maken van films in de vorm van een reeks regels, en het creëren van een reeks films die de theoretische overwegingen weerspiegelen.
juneyuwhatissticking.jpeg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

What is Sticking

June Yu, 2021

€7.500
Met de komst van commerciële brein-chiptechnologie als aanleiding, heeft het project 'What is Sticking' als doel de metafoor van 'stickiness' te gebruiken om menselijke en digitale agency opnieuw voor te stellen, voorbij techno-utopisme en dystopisme. Het project maakt gebruik van process-based embodied learning om het theoretische en affectieve potentieel van het fenomeen plakkerigheid te onderzoeken door het als een speculatieve tool te beschouwen. De startsubsidie zal worden gebruikt om drie maanden lang materiaal- en tekstonderzoek te doen. Het doel is het project uit te werken tot een onderzoek van een jaar in China, inclusief openbare workshops, expert exchanges, een tentoonstelling en symposium. De startfase van het project bestaat uit literatuuronderzoek, resulterend in twee visuele essays en het opzetten van een dagelijks iteratief proces van materiaalonderzoek. De resultaten worden in Nederland gepresenteerd.
loader

het fonds

subsidies

actueel

vacaturestafmedewerker.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is hét rijkscultuurfonds voor vormgeving, architectuur en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan 750 bijzondere en vernieuwende projecten van o... meer >
sciaankondigingwebsite.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie publiceert vandaag het digitale publieksjaarverslag 2020. Het jaar 2020 was nog maar net begonnen of de covid-19-crisis brak uit met onzekerheden voor velen i... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader