stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
afbeeldinglijn3.jpg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

Lijn 3

International Silence: Twan Janssen en Johannes Verwoerd (ontwerp), Lieke Marsman (auteur), 2019

€12.500
Dit project is ondersteund in het kader van het programma Literatuur op het Scherm 2018, een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

De sneeuwstorm van letters die op je af komen vormen pas woorden als ze bijna bij je zijn. Als je er doorheen gereisd bent stuiven ze achter je ook weer net zo makkelijk uit elkaar. Gedachten met een korte geldigheid, gevormd in samenwerking met de stad.

Lijn 3 is een gratis app voor IOS en Android die gebruik maakt van Augmented Reality. Het gedicht in de app is gebaseerd op een tramrit tussen het Concertgebouw en de Zoutkeetsgracht. Soms lees je even waar je bent.

Lieke Marsman schreef het gedicht, International Silence maakte de setting. Een gedicht waar je met Lijn 3 doorheen reist. Heel even op doortocht in de gedachten van een ander.

De vluchtigheid van de stad waar je doorheen reist op weg naar je bestemming rijmt met de tijdelijkheid van de tekst: alles is heel even waar, en dan is het weer weg.
pingpongafbeelding.jpg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

Ping Pong

Kumi Hiroi (grafisch ontwerp), Anneke Hymmen (fotograaf), Basje Boer (auteur), van Leeuwen & van Leeuwen (interactieontwerp), 2019

€12.500
Dit project is ondersteund in het kader van het programma Literatuur op het Scherm 2018, een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

Ping Pong is een spel tussen beeldmaker en schrijver. Ping Pong is een spel tussen de verteller en de lezer. Ping Pong is een spel tussen de traditionele manier van lezen en een nieuwe, alternatieve manier om door een verhaal heen te navigeren.

Fotograaf Anneke Hymmen en art director en vormgever Kumi Hiroi, die het concept van Ping Pong bedachten, gooiden de bal op. Zij maakten een reeks van drie foto's waarop schrijver Basje Boer reageerde met een drietal korte verhalen rond drie hoofdpersonages. Zo stuiterde het pingpongballetje over en weer, tot er negen beelden waren en één groot verhaal, dat zich laat lezen zoals een ensemblefilm zich laat bekijken. De lezer bepaalt zelf hoe hij zich door het verhaal beweegt.

Wat is de prettigste manier om door een verhaal te navigeren dat op 222 verschillende manieren te lezen is? Wat is de beste manier om online een verhaal te ervaren? En hoe verhouden de beelden zich tot de teksten? Illustreren de teksten de beelden, of andersom? Multi-disciplinair ontwerp- en ontwikkelbureau van Leeuwen & van Leeuwen en grafisch ontwerper Kumi Hiroi zochten naar een manier om Ping Pong zo behapbaar mogelijk te maken voor de lezer, op een manier die recht doet aan het speelse karakter van het oorspronkelijke idee.

Een jongen gaat naar een club waar hij niemand kent. Een vrouw past op de kat van iemand die ze nog nooit heeft ontmoet. Een man dwaalt 's nachts door de stad om een klein dik mannetje op de muren te spuiten. Ontdek hoe hun verhalen bij elkaar passen.
afbeeldingeenheleechte.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Website / applicatie

Een Hele Echte: Een e-mail vervolgverhaal in 14 dagen

Marjolijn Ruyg (interactieontwerp), Arjan Scherpenisse (programmeur), Dirk van Weelden (auteur), 2019

€12.500
Dit project is ondersteund in het kader van het programma Literatuur op het Scherm 2018, een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds en het Letterenfonds.

Zo'n coole basgitaar als ze Kim Gordon van Sonic Youth zag bespelen in een oude videoclip, die wil Helen als ze eindelijk weer muziek gaat maken. Online loopt ze Tarak tegen het lijf die virtuoos kan zoeken en haar leidt naar de overtreffende trap van de BC Rich Mockingbird Bass, namelijk het exemplaar waarop Kim Gordon speelt in die clip. De Echte!

Wie zich aanmeldt volgt veertien dagen het avontuur dat Helen meesleurt tot op louche nachtelijke parkeerplaatsen achter een winkelcentrum in Sydney Australië. Tarak blijkt geen mens maar een vorm van kunstmatige intelligentie. Dat is interessant en erg handig. Tot Helen ervaart hoe de enorme invloed van het internet op haar dagelijks leven in handen valt van een wezen dat zich aan geen enkele menselijke beperking of overweging houdt. Spookachtig en vervreemdend, is zacht uitgedrukt, wat er dan gebeurt. Vragen over wat een intentie, wat contact, begrip en menselijke authenticiteit zijn als we met AI omgaan dringen zich op. En wat bezielt Tarak?

De basis van het vervolgverhaal is een tekst bestaande uit emails die Helen aan de lezer stuurt. Maar de omgeving waarin die tekst verschijnt is verrijkt met real-time berichten uit newsfeeds, weer-apps, en losse chatberichten van Tarak, die zich aanpassen bij de locatie en het tijdstip waarop Helen zich in het verhaal bevindt, en bij de locatie van de lezer. De digitale alledaagse werkelijkheid van Helen en lezer is het decor waarin het vervolgverhaal zich afspeelt.

Dirk van Weelden tekende voor de verhaaltekst, Marjolijn Ruyg zorgde voor het concept en ontwerp, en Arjan Scherpenisse programmeerde dit literaire online vervolgverhaal.
apvis.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Hidden Stories

Stichting APVIS, 2019

€7.500
'Hidden Stories' is een AR-project van Demian Albers en Ines Fernandes waarbij een extra laag wordt toegevoegd aan de verborgen historische en culturele verhalen in de publieke ruimte. De testomgeving hiervan is de openlucht galerie Blind Walls Gallery in Breda, die kunstenaars uitnodigt om op de stad geïnspireerde muurschilderingen te maken. Met de startsubsidie wil het team technisch en conceptueel onderzoek doen naar nieuwe mogelijkheden met AR op het vlak van storytelling en interactie. De bedoeling is dat de AR-app de muurschilderingen door middel van animatie tot leven laat komen en het verhaal van de schildering verrijkt. Het resultaat van de startsubsidie zal worden gepresenteerd in de vorm van twee prototypes van verhalen in combinatie met een tijdelijke applicatie.
sjoerdterborg.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Onderzoek

Aesthetics of Exclusion

Sjoerd ter Borg, 2019

€24.000
'Aesthetics of Exclusion' is een ontwerpend onderzoek project over hoe computer vision en machine learning technieken kunnen worden ingezet om esthetische stijlkenmerken te analyseren die typerend zijn voor gentrificatie en (stedelijke) homogeniseringsprocessen. Aan de hand van streetview platforms worden esthetische fenomenen doorheen de tijd in verschillende steden onderzocht (bijvoorbeeld kleur, textuur en objecten), gecategoriseerd in datasets om nadien te analyseren met computer vision technieken. Daarnaast worden deze patronen gecombineerd met data van social media, platform economie en sociale economische statistieken zoals Uber, AirBnB, Facebook, Instagram en Funda. Het werk zal worden gepresenteerd in de vorm van een interactieve encyclopedie die zal bestaan uit onder meer een online archief van (kort)films, beeldcollecties, maps, artikels en interactieve instrumenten. Het team bestaande uit ontwerpers, coders en wetenschappers werkt voor dit project samen met De Waag, V2_ en Failed Architecture.
deplayer.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Programma

HET RESTAURANT HEEFT EEN DOORGEEFLUIK )HRHED(

De Player, 2019

€22.320
De Player is een 'polymorf productieplatform' in Rotterdam dat programma's samenstelt op het snijvlak van performancekunst, experimentele muziek en beeldende kunst om het belang van geluid in deze disciplines te benadrukken. Theorie en ontwerp spelen hierbij steeds een sleutelrol. In het project 'HET RESTAURANT HEEFT EEN DOORGEEFLUIK )HRHED(' worden makers uit verschillende disciplines uitgenodigd om nieuwe sociale en artistieke interfaces te ontwerpen voor sonische en performatieve kunst en deze samen met een publiek te testen. Via een interdisciplinaire benadering wil De Player nieuwe vertelwijzen en mogelijkheden van de diverse disciplines aftasten, los van de stereotiepe benaderingen van verschillende mediavormen. Sonologie, post-digitale ideeën, interactieve digitale aspecten en (nieuwe) mediakunst zullen aan bod komen in de context van de performances van de genodigde artiesten. Voor dit onderzoek betrekt De Player makers Caz Egelie, MSHR (Birch Cooper & Brenna Murphy), Anni Puolakka & Misa Skalskis en Evelin Brosi & Elvis Bonier. Er zal worden samengewerkt met een brede reeks nationale en internationale partners waaronder WORM, de balanseer, Piet Zwart Fine Arts en XPUB, Club Kaiku (Vilnius) en residentieplek Sonoscopia (Porto).

Foto: Caz Egelie, Room for FEW, 2017
paulaalbuquerque.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Onderzoek

Haunted Seeing Machines

Paula Albuquerque, 2019

€14.500
'Haunted Seeing Machines' behelst een experimentele en praktische benadering van surveillance materiaal. Dit materiaal vormt de basis voor een reeks nieuwe werken en een tentoonstelling. Het artistieke onderzoek loopt parallel aan een theoretisch onderzoek naar de politieke en sociale relevantie van CCTV en drone beelden. Welke rol spelen deze beelden bijvoorbeeld in de bewijsvoering tegen vermeende criminelen en terroristen? Albuquerque focust zich op het perspectief van de machine. Hoe worden de beelden door de machine geframed en gemedieerd? Welke algoritmes liggen hieraan ten grondslag? De aanvrager heeft een brede groep partners en onderzoekers bij het project betrokken. Binnen Nederland zijn dit onder andere Nieuw Dakota, LIMA en de Rijksacademie. Internationaal zijn MIT en de Harum Farocki Foundation in Berlijn betrokken.
floppytotaal.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Floppy Totaal

Niek Hilkmann, 2019

€7.500
Centraal in dit onderzoeksproject staan het hergebruik en –bestemming van 'gedateerde media' als een cultureel fenomeen, met de iconische floppy diskette als case study. Op welke manier zijn oude technologieën op dit ogenblik aanwezig? Wat is de impact van de floppy diskette op populaire cultuur? Wat is het toekomstperspectief van oude media te hergebruiken? Het doel van het project is het aanwakkeren van het debat omtrent gedateerde media en –technologieën en het stimuleren van een kritische benadering van het onderwerp. Met dit project beoogt Hilkmann een centrale hub te worden voor kennis op dit gebied door enerzijds live evenementen te organiseren en anderzijds een online omgeving te ontwikkelen met relevante lezingen, workshops, games, performances en installaties. Hilkmann werkt voor dit project nauw samen met Thomas Walskaar en Lidia Pereira en presentatieplekken WORM en Varia in Rotterdam.
oneseconds.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Het Systeem

Stichting Oneseconds, 2019

€7.490
Met de startsubsidie wil de aanvrager de eerste stappen zetten in de ontwikkeling van een interactieve ervaring, geleid door een AI systeem. Oneseconds ontwikkelde eerder theatrale, immersieve ervaringen waarin de rol van technologie en privacy een belangrijke rol spelen. Met 'Het Systeem' wil de aanvrager invoelbaar maken hoe snel en ongemerkt je als mens deel kan gaan uitmaken van een systeem en hoe dit zich vormt naar jouw beslissingen om zijn invloed nog groter te maken. In de startfase worden twee experimenten opgezet om de onderzoeksvragen, het concept en het technische plan verder aan te scherpen. Hieraan gekoppeld vinden feedbacksessies plaatst waarvoor buiten het testpubliek sociologen, theatermakers en festivalprogrammeurs worden uitgenodigd. Op basis van de resultaten wordt een projectplan opgesteld voor de daadwerkelijke ontwikkeling van de ervaring en een tournee langs theaters en festivals.
gaborkerekes.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Onderzoek

GlyphCollector

Gabor Kerekes, 2019

€15.549
'GlyphCollector' is een softwaretool gericht op onderzoekers, professionals en studenten op gebied van onderzoek en analyse van typografische structuren. Met behulp van computer vision technieken, kan 'GlyphCollector' glyphes – individuele markeringen of tekens van een geschreven medium – identificeren en visueel isoleren. Tijdens zijn studies heeft grafisch ontwerper en full stack developer Kerekes een prototype van de tool ontwikkeld die momenteel gebruikt wordt door het Plantin Instituut voor Typografie (Antwerpen) en masterstudenten Type & Media (KABK). Kerekes wil 'GlyphCollector' doorontwikkelen tot een volwaardige applicatie met nieuwe functionaliteiten voor complexere casussen en toegankelijk voor een breder publiek. Samenwerkingspartners zijn Daniel Hernandez voor het ontwerp gebruikersinterface en -ervaring en dr. Frank E. Blokland om te kijken of het product aansluit bij de behoeftes van de studenten. Het eindresultaat zal worden gepresenteerd op de ATypI Conferentie 2019 in Tokyo.
loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720x480.gif
SAVE THE DATEHet Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt vooruit met drie bijeenkomsten voor makers.Op dinsdag 11 juni is de uitgangspuntenbrief van minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) voor ... meer >
openoproepresearchingremixnl.png
Maak jij gebruik van 'remix' als methode om tot vernieuwend en experimenteel werk te komen? En reflecteer je op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap, toe-eigening en sociaal-maatschappelijke on... meer >
loader
loader
loader