stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
toekenningen

toekenningen

Bekijk hier de projecten die het Stimuleringsfonds ondersteunde op gebied van architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.
hideoushenk.jpeg

Regeling Vormgeving AV productie

Hideous Henk

Family Affair Films, 2021

€18.595
'Hideous Henk' is een 2D animatieserie over Henk, een lelijke chihuahua die uit het asiel geadopteerd wordt door influencer Michellefer. De aan sociale media verslaafde Michellefer wil Henk gebruiken als vehikel om haar honger naar aandacht en likes te stillen. Het verhaal is geïnspireerd op een sociale media trend waarin excentrieke dieren door hun baasjes tot internetster worden gemaakt om een miljoenenpubliek te bedienen. De animatieserie laat op komische doch confronterende wijze zien hoe de huidige maatschappij op zoek is naar erkenning in een (online) wereld vol schijnvertoon. Met 'Hideous Henk' beoogt producent Family Affair Films een jongvolwassen doelgroep te bereiken en licht te werpen op deze online wereld en de keerzijde ervan. De regie en animatie is in handen van Junaid Chundrigar in samenwerking met background artist Niels Dekker, het scenario wordt verzorgd door Britt Snel. In het voorjaar van 2022 wordt 'Hideous Henk' door de NTR op NPO3 online aangeboden.
henkweb.jpg

Regeling Vormgeving Documentaire

HENK

Lisa Konno, 2021

€25.050
'HENK' is een documentaire van modeontwerper Lisa Konno en schrijver en regisseur Sarah Blok over Henk Shakison, de Surinaamse conciërge van de Rietveld Academie en vader van drie zoons. Na NOBU en BABA is HENK het derde en laatste deel van een drieluik modeportretten over vaders met een migratie-achtergrond. Met een zeer persoonlijk verhaal beogen Lisa Konno en Sarah Blok bredere maatschappelijke thema's zoals erkenning, migratie en culturele identiteit aan te kaarten. Daarnaast onderzoeken ze hoe mode voor verbinding kan zorgen door het een narratieve functie te geven. Konno ontwerpt een modecollectie geïnspireerd op het levensverhaal van Henk, die in de documentaire door hem gedragen wordt. Voor de modedocumentaire wordt samengewerkt met Studio Ruba en omroep VPRO. Het gehele project bestaat uit een modecollectie, een multidisciplinaire documentaire, een serie installaties en een publicatie. Deze verschillende onderdelen worden gepresenteerd in de vorm van een première en expositie in het Compagnietheater, een TV- en online uitzending op de VPRO en via verschillende filmfestivals.
choubweb.jpg

Regeling Vormgeving Productontwikkeling

Choub

Mehdi Mashayekhi, 2021

€5.527
Met zijn collectie 'Choub' beoogt modeontwerper Mehdi Mashayekhi op poëtische wijze het narratief van de migrant en diens integratieproces centraal te stellen. Hij wil de 'perfecte aanpassing” aan de Westerse maatschappij die van hen verwacht wordt uitdagen. De collectie zal bestaan uit zestien draagbare kledingstukken, gemaakt van het onconventionele en stugge materiaal multiplex - 'Choub' betekent 'hout' in de Perzische taal. Mashayekhi merkt op dat er behoefte is aan alternatief en experimenteel materiaalgebruik in de mode- en textielindustrie. Tegelijkertijd is er volgens hem ruimte voor een meer conceptuele en sociale aanpak die het publiek meer bewust kan maken van bepaald gedrag. Voor de ontwikkeling van de collectie werkt Mashayekhi onder andere samen met productontwerper Salim Sanei en maakt hij gebruik van de laser-cutting faciliteiten van het Textielmuseum Tilburg. De resultaten zullen begin volgend jaar worden gepresenteerd bij de Ateliers 2005 in Amstelveen.
commoninweb.jpg

Regeling Vormgeving Activiteitenprogramma

Common In

Commons Network, 2021

€28.200
Commons Network vertelt verhalen over de sociaalecologische transitie, meestal in woord, tekst en rapport, maar nu, in samenwerking met TAAK en professionele makers, door het oog van kunst en social design. De 'commons' bieden een maatschappelijk alternatief om sociaalecologische transities in gang te zetten. Het programma 'Common In' bouwt voort op zes bestaande social design en kunstprojecten waarin de nadruk ligt op participatie en open processen. Het programma bestaat uit zes deelprojecten en vijf publieksgesprekken waarin, verspreid over zes maanden, de waarde van de commons in sociaaleconomische transities worden verkend, verder ontwikkeld en gedeeld met een breder publiek. De design- en kunstpraktijken worden gehost door makers Jeanne van Heeswijk (Drop-in for Common Uncertainties), Cascoland (Gemeenschappelijke Boomgaard, Bloeiende Buurt), Yin Aiwen (Beyond the Nuclear Family), Natascha Hagenbeek (Heel de Stad, Heel de Aarde), Franziska Goralski (Hosting Soil) en Anila Lupu (Workers). Het publieksprogramma wordt vormgegeven in samenwerking met René Boer, Contemporary Commoning, Amsterdam Alternative en (mogelijk) De Rode Hoed, Extinction Rebellion en Lilith Magazine. 'Common In' loopt van eind oktober 2021 tot eind april 2022.
christievanderhaakvieringvanhetpatroon.jpeg

Regeling Vormgeving Publicatie

Christie van der Haak | Viering van het patroon

Jap Sam Books, 2021

€9.291
De afgelopen tien jaar reageert ontwerper-kunstenaar Christie van der Haak met haar patronen en installaties regelmatig op de geschiedenis van een plek of locatie, om een nieuw perspectief te tonen en tegelijkertijd een hedendaags beeld te creëren. Haar vazen, beklede stoelen, schilderijen en wandkleden worden als rekwisiet in de installaties ingezet. Het boek 'Christie van der Haak | Viering van het patroon' presenteert deze recente ontwikkeling in het werk van Van der Haak.
Het eerste deel van het boek zal bestaan uit een selectie patronen, verwerkt in verschillende materialen; het tweede deel bevat een overzicht van museale presentaties in het binnen- en buitenland, onder meer Kasteel Helmond, Schunck Heerlen, Museum Escher Den Haag, Grand Hotel Amrath Amsterdam, Wolfsonian Museum, Miami, Villa Mondriaan Winterswijk, Paleis Soestdijk en Kunstmuseum Den Haag. Als aanvulling op het boek wordt een aantal patronen digitaal bewerkt en omgezet in dynamisch bewegende animaties. De Engelstalige publicatie wordt uitgegeven door Jap Sam Books en ontworpen door Studio Renate Boere. Kunsthistoricus Philip Peters, curator Jeannine Hövelings (Cuypershuis) en onderzoeker Arthur Cruqx zullen een tekstbijdrage leveren. 'Viering van het patroon' zal voorjaar 2022 verschijnen.
flatastic.jpeg

Regeling Vormgeving AV productie

FLATASTIC

Keplerfilm, 2021

€13.110
Regisseur/animator Alice Saey maakt animatiefilms waarin de vormgeving een wisselwerking aangaat met muziek. 'Flastastic' is de eerste film waarin haar vormgeving en stijl samenvallen met een persoonlijk en actueel verhaal. De korte animatiefilm is een apocalyptische komedie over een toekomst waarin reuzenmanta's (roggen) in opstand komen en de zeggenschap over de aarde overnemen. Op basis van een 2D animatie worden dynamische camerabewegingen ontwikkeld en uitgevoerd in een 3D wereld, waarna de 3D animatie wordt terugvertaald naar een 2D eindbeeld. Het resultaat van het project is een 15 minuten durende animatiefilm waarin regisseur/animator Alice Saey en scenarist Léa Perret een surrealistisch verhaal vertellen over de heerschappij van de ene soort over de ander en waarin de kijker wordt geconfronteerd met de groteske rol die de mens ingenomen heeft op deze aardbol. Om 'Flastastic' tot een goed einde te brengen wil Saeys een dynamische cameravoering ontwikkelen. Saeys werkt samen met filmmaker, animator en visual effects artist Gideon van der Stelt, animator Wiep Teeuwisse, composer Ruben van Asselt en sound designer Bram Meindersma. Flatastic wordt geproduceerd door Keplerfilm (NL) en Miyu (FR). De film zal voor een groot aantal (internationale) filmfestivals worden ingezonden.
ingrown.jpeg

Regeling Vormgeving Publicatie

Ingrown

Nanna de Jong illustratie, 2021

€20.120
Nanna de Jong maakt een graphic novel over de invloed van (sociale) media op sociaal gedrag ten aanzien van gender en seksualiteit. Ze wil een coming-of-age-verhaal maken over een kind dat blootgesteld wordt aan verschillende media-uitingen waarin sociale constructen rondom gender en seksualiteit een rol spelen. Na onderzoek, mogelijk gemaakt door de eerder toegekende startsubsidie, heeft De Jonge samen met auteur Yael Van der Wouden besloten om in te zoomen op het in de algemene media dominerende idee dat vrouwen met lichaamshaar niet mooi en sexy zijn. Ze vragen zich af hoe dit narratief het zelfbeeld van jonge vrouwen beïnvloedt. Met 'Ingrown' willen De Jonge en Van der Wouden een 'counter narratief' bieden, met als doel representatie en inspiratie te bieden aan de volgende 'harige generatie'. Tijdens de startfase werkte het duo aan de verhaallijn, karakters en thema's. Ze ontwikkelden samen de namen van de personages, kledingstijlen, omgeving, persoonlijkheden, hobby's, eigenschappen etc. De Jonge en Van der Wouden willen als vervolg op dit vooronderzoek een volledig geïllustreerd en vormgegeven graphic novel realiseren. Uiteindelijk willen ze het boek met een (internationale) uitgever publiceren en er een zo groot mogelijk publiek mee bereiken en 'empoweren'.
kunstverein.jpg

Regeling Vormgeving Tentoonstelling

Milan Knížák Store for Art and Design

Kunstverein, 2021

€20.778
Kunstverein presenteert 'Milan Knížák Store for Art and Design', een retrospectieve tentoonstelling over het werk van de multidisciplinaire kunstenaar Milan Knížák. Deze Tsjechische kunstenaar richtte in 1964 de Aktual beweging op, een aan Fluxus verwante beweging. Zijn meubels verdienen volgens Kunstverein een groter publiek, omdat ze – hoewel voortkomend uit een ander gedachtegoed - voorliepen op vergelijkbare ontwerpen van de Memphis groep. Kunstverein transformeert tot een gesamtkunstwerk waarin de focus wordt gelegd op Knížák's rol als kunstenaar, door de lens van zijn meubelstukken. De jonge meubelmaker en vormgever Kaisa Sööt is gevraagd om een scenografie te ontwerpen, waarmee ze het werk van een maker uit een eerdere generatie in een hedendaagse perspectief plaatst. Naast originele – nooit eerder in Nederland vertoonde – stukken uit de persoonlijke collectie van Knížák, worden er schetsen en archiefmateriaal getoond die de werken in hun originele context plaatsen. Kunstverein beoogt met de tentoonstelling stereotypes over kunst en design uit Oost-Europa te nuanceren; het gedachtegoed over Fluxus te verbreden; wederzijdse beïnvloeding tussen regio's te stimuleren en een voorbeeld te stellen voor tentoonstellingsontwerp.
publishingdiasporicnarratives.jpeg

Regeling Vormgeving Onderzoek

Publishing Diasporic Narratives

Publication Studio Rotterdam, 2021

€7.500
Na jarenlang de Publication Studio in Rotterdam te hebben geleid, beoogt Yin Yin Wong met 'Publishing Diasporic Narratives' een omslag te maken in haar praktijk als ontwerper en uitgever. Ze richt zich met dit onderzoek op het versterken van diasporische stemmen in Nederland. Wong constateert dat er in recente jaren, in de vorm van tijdelijke programma's, gast curatoren, zomertentoonstellingen en minors in kunsteducatie, meer aandacht wordt gegeven aan diasporische narratieven. Het gaat hierbij echter telkens om een toevoeging op een bestaand programma. Wong's doel is om een op zichzelf staand platform op te zetten waarmee ze een nieuw geluid laat horen binnen de bestaande Nederlandse traditie van het (kunstenaars-)boeken ontwerp. Om de schaal en haalbaarheid van dit uitgeefplatform te onderzoeken start ze een vooronderzoek dat onder andere bestaat uit literatuuronderzoek, een onderzoek naar gelijksoortige platforms, het zoeken van mogelijke samenwerkingspartners en het experimenteren met de vorm van de uitgeverij op zowel grafisch als inhoudelijk-operationeel niveau.
sspacegarmentvoorindekoepelvanhetbonnefa.jpeg

Regeling Vormgeving Productontwikkeling

Space Garment voor in 'De Koepel' van het Bonnefantenmuseum

Antoine Peters, 2021

€8.714
Ontwerper Antoine Peters is steeds kritischer over de overproductie in het modesysteem. Al sinds zijn studie modevormgeving werkt hij aan zogenaamde 'Space Garments', ruimtelijke installaties waarin kleding en ruimte in elkaar overvloeien. Peters ziet in deze ruimtelijke presentaties een kans om mensen letterlijk en figuurlijk anders naar mode te laten kijken. In zijn (voor)onderzoek heeft de ontwerper schetsen gemaakt en met een verscheidenheid aan mensen over zijn werk gesproken. Daarnaast deed hij theoretisch onderzoek naar andere kunstenaars en kunststromingen. Peters schreef vervolgens een manifest waarin hij voor het eerst zijn gedachten over 'Space Garments' heeft samengebracht en geformuleerd. Tijdens de Dutch Design Week vond er een online presentatie plaats, waarvoor een selectie van zijn handmatige schetsen werd gedigitaliseerd. Tijdens het aankomende Fashion Clash Festival (eind november 2021) krijgt Peters de mogelijkheid een nieuwe 'Space Garment' te maken voor De Koepel van het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Reagerend op de ruimte zal hij daarin de opgedane kennis van de afgelopen twee jaar meenemen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

sciresearchactreflect2021720website.gif
Deze open oproep is gericht op grassroots-platforms, collectieven en organisaties die met hun activiteiten bijdragen aan een meer diverse en inclusieve creatieve industrie. Zet jij je in voor dekoloni... meer >
voucherregelingruimtelijkontwerp2021.jpg
Met de tijdelijke Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp stelt het Stimuleringsfonds in 2021 € 4 miljoen subsidiebudget beschikbaar om nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimu... meer >
animatievacature2021website03.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe adviseurs voor verschillende adviescommissies. Wil jij meepraten over de verdeling van subsidies aan makers en instellingen op het gebied van vor... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader