stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Slow your Motion

Gamefonds Game

Slow your Motion

Dropstuff, Thomas van den Berg, 2014
Slow your Motion wordt gespeeld in de publieke ruimte. Voorbijgangers worden via grote schermen uitgenodigd om zich fysiek te bewegen in een ruimte waarin de werkelijkheid versmelt met het virtuele. In plaats van snelheid, agressie en competitie gaat het bij dit spel om rust en beheersing. Hiermee ontstaat behalve een game op het scherm ook een performance op straat omdat de bewegingen van de spelers afwijken van de snelheid van het alledaagse leven om hen heen.

Het Gamefonds is een samenwerkingsregeling van het Mediafonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Deze aanvraag is ingediend bij het Mediafonds.

meer toekenningen

007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

White Lily

Charlotte Madelon, 2016

€14.660
'White Lily' van Charlotte Madelon is een game over traumaverwerking. De speler verzorgt drie verschillende lelies die lijden aan een onbekende ziekte. De lelies staan voor overleven, gezondheid en trauma, de drie delen waarin de psyche zich volgens de theorie van psychotherapeut Franz Rupert opsplitst om na een traumatische ervaring te kunnen functioneren. Elke lelie kent een eigen ecosysteem en gameplay, waarin de speler kleine ingegrepen doet in het systeem van de plant. Door bijvoorbeeld druppels water op te zuigen met de wortelhaartjes of de 'bloedbanen' vast te pakken en te bewegen kan de speler de plant laten groeien. De vormgeving is gebaseerd op de anatomie van de mens en geïnspireerd op 16e en 17e-eeuwse schilderkunst. De lelies representeren het zenuwstelsel, het spijsverteringssysteem en de bloedomloop.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Project Impact

Ragesquid, 2016

€28.960
'Project Impact' van RageSquid is een downhill mountainbike game die spelers een zo authentiek mogelijke extreme sports-ervaring biedt. De ontwikkelaars van RageSquid pogen het genre nieuw leven in te blazen door de drie belangrijkste ingrediënten van extreme sports te vertalen naar een gameomgeving: spanning door gevaar, creatieve vrijheid en exploratie. Als gevolg hiervan spelen de consequenties van handelingen een belangrijke rol. Zo wordt het permadeath-principe toegepast in plaats van een snelle herstartoptie. Spelers besturen de fysieke bewegingen van het karakter en kunnen hun eigen weg bepalen door een procedureel vormgegeven berg. Daarnaast besteedt de aanvrager veel aandacht aan het community aspect van extreme sports. Het is mogelijk om via een server mee te kijken met andere spelers of om een multiplayersessie te starten. Hierbij wordt verbinding gemaakt met een Twitch-kanaal waarbij het publiek de rol van jury kan spelen.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Echo's

Architect Of, 2016
Echo's van Architects Of is een immersieve game waarin vormen van locatietheater en Live Action Role Playing samenkomen. De game is gesitueerd rondom Fort IJmuiden. Een burgerexpeditie – het publiek – trekt er op uit om een verdwenen groep wetenschappers te zoeken. Tijdens de game komen de deelnemers er achter dat de vermiste wetenschappers op mysterieuze wijze nog steeds op het eiland aanwezig zijn. Architects Of is een collectief dat bestaat uit gameontwikkelaars, vormgevers en cultureel ondernemers. Met de productie onderzoeken zij onder meer hoe 'open world narrative' game concepten kunnen worden vertaald naar een interactieve theaterervaring.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Islanders

Isabelle K., 2016

€7.495
Isabelle Kniestedt ontvangt een startsubsidie voor de pre-productie van de game Islanders. Islanders is een simulatiegame waarbij de speler zich op een boerderij op een eiland bevindt, terwijl het nieuws bekend maakt dat een astroïde – op ramkoers met de aarde – over een jaar een einde zal maken aan het leven op de planeet. Met de aankondiging van het einde van de wereld voegt de aanvrager een deadline toe aan het simulatiegenre. Dit zorgt voor een verandering in de gameplay. Waar de speler zich eerst concentreerde op het verbouwen en verhandelen van gewassen en vee worden de sociale verhoudingen met de andere eilandbewoners complexer. Hierin onthult zich de filosofische onderlaag. De makers staan voor een inclusieve benadering van de storyline en de karakters. Islanders wordt ontwikkeld in Unity3D in combinatie met de Open Source 'Fungus' dialogue extension.
007representatieveafbeelding.jpg

Gamefonds Game

Timbre

Monobanda Play, 2016

€32.700
Timbre van Monobanda Play is een game die voortkomt uit een langlopend onderzoek van de studio naar het aansturen van games door middel van de stem. Het gaat daarbij niet om de betekenis van de uitgesproken woorden, maar om het vocale vermogen. De speler beweegt zich door een abstract-expressionistisch landschap waarin hij wordt uitgedaagd zijn stem op uiteenlopende manieren in te zetten. In drie verschillende prototypes onderzoekt Monobanda onder meer de stem als controller voor beweging, voor het oplossen van puzzels en als creatieve tool. De aanvrager werkt hiervoor samen met mediakunstenaar Beer van Geer en sound designer Lisanne Vermeulen. Kunst Centraal, organisatie voor cultuureducatie op scholen, beoogt de game in te zetten in haar programma.
loader

het fonds

subsidies

actueel

tipstipstips.png
Talent is er om ontplooid te worden. Dat vraagt onder meer om tijd, concentratie en ruimte voor experiment. Om deze ruimte mogelijk te maken biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie werkbeurzen... meer >
vacaturestaftalentontwikkelingfeb2019.png
Talentontwikkeling is een van de speerpunten van het fonds. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt jaarlijks een selectie talentvolle ontwerpers en makers in de professionalisering en o... meer >
loader
loader
loader