stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
BECAUSE THE PEOPLE MAKE THE CITY
becausethepeoplemakethecity.jpeg

BECAUSE THE PEOPLE MAKE THE CITY

City Central, 2020

€25.000
Stadmaker Marian Counihan van City Centrale en ontwerpbureau Studio MARCHA! werken samen met gemeente Groningen aan de opgave rondom diversiteit in stad. Volgens het team is er in Groningen sprake van superdiversiteit. De gemeente wil het bestaande diversiteitsbeleid transformeren tot een toekomstbestendige aanpak waarin de gemeente inspeelt op de constant veranderende demografische samenstelling. Dit doen ze samen met een divers netwerk van stadmakers. Om te beginnen richt het team zich op het activeren, uitbreiden en opleiden van een stadmakersnetwerk. Hiervoor doen drie gemengde groepen mee aan een Design Sprint op drie verschillende locaties. Uitkomst van de Design Sprint is een interventie die elk team op de eigen locatie gaat uitvoeren. Parrallel daaraan voert het team diverse interventies uit waarin meer deelnemers kunnen participeren in het proces. Deze interventies worden gekoppeld aan bestaande events in de stad. De opgedane kennis wordt via academisch onderzoek en een publicatie in het kader van het Gronings URBACT netwerk gedeeld.

meer toekenningen

civicarchitects.jpg

Regeling Architectuur Startsubsidie

Scenes for new dialogues

Civic Architects, 2021

€7.500
'Scenes for new dialogues' is een ontwerpend onderzoek van Civic Architects naar het vernieuwen van typologieën voor gebouwen en openbare ruimtes voor politiek debat. Hierbij gaat het om ruimtes waarin de gespreksverhouding tussen burgers onderling en tussen burgers en politiek op een nieuwe manier worden vormgegeven. In dit onderzoek zal de focus liggen op het schaalniveau tussen architectuur en interieur. Hierin staan de micro-architectonische principes die de context van een debat of gesprek faciliteren en bepalen centraal, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van kennis uit de omgevingspsychologie. Deze aanvraag betreft de startfase van het project, waarmee het referentiekader wordt verbreed middels een aantal expertsessies en een casestudy. Deze dienen als verkenning van verschillende alternatieve voorbeelden van 'mise-en-scenes' voor publieke dialoog over de hele wereld en door de geschiedenis. De startfase wordt gebruikt voor het verbreden van het netwerk, het verder formuleren van het hoofdonderzoek en het samenstellen van een werkboek. Voor het hoofdonderzoek wil Civic Architects de opgedane casestudy-kennis verder uitdiepen en een aantal debatsimulaties opzetten en analyseren. Dit vormt de input voor het ontwerpen van een serie nieuwe typologische prototypes voor publiek politiek debat. De prototypes worden verbeeld in een serie doorsnedemaquettes die gezamenlijk met het complete werkboek door het land kunnen reizen.
nxsworldnxs6phygitalfashioning.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

NXS#6 Phygital Fashioning

NXS World, 2021

€34.677
NXS # 6 Phygital Fashioning is een experimenteel multidimensionaal project waarmee NXS het verband wil onderzoeken tussen de virtuele representatie van mode en de constructie en expressie van de individuele, maar toch collectieve identiteit in tijden van versnelde digitale transformatie. Dit zal NXS doen door te kijken naar de veranderende noties van productie, consumentisme, eigendom en sociale constructies en waarden zoals sociale klasse en genderfluïditeit. Deze onderwerpen wil NXS behandelen vanuit story-living, avatar-constructie en consumentisme, collectieve identiteit en gedeelde waardesystemen. Naast een gedrukte publicatie, wil NXS deze verkenning van de digitale cultuur uitbreiden naar meer interactieve en digitale vormen. Het project bestaat uit drie verschillende delen: een speciaal ontworpen kledingstuk dat bij gebruik van een Instagram face-filter een geanimeerde virtuele 3D-laag activeert. Hiervoor zal worden samengewerkt met BYBORRE, Stacie Ant en Aaron Jablonski. Daarnaast worden drie korte video-essays gemaakt die toegankelijk zijn door een bijbehorende poster te scannen met een smartphone. Hiervoor zal worden samengewerkt met Kelman Duran, Bea1991 en Gabriel Massan. Tot slot komen alle vertelelementen samen in een interactieve hybride conferentie en ruimtelijke installatie. Moderator is Bogomir Doringer, sprekers zijn Amber Jae Slooten, Metahaven, prof. Dr. Anneke Smelik, Yoonha Kim, Damara Ingles en Mahoro Seward.
gabrielpaiuksoundtheorytheclouds.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Sound Theory (The Clouds)

Gabriel Paiuk, 2021

€15.680
'Sound Theory (The Clouds)' onderzoekt hoe de materiaaleigenschappen van audiotechnologieën onze ervaring van akoestische verschijnselen bepalen. Centraal staat de vraag: hoe bepalen audiotechnologieën de manier waarop we luisteren? Het werk wil de toeschouwers uitnodigen om te onderzoeken wat ze horen. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een ruimtelijk klank- en beeldwerk in samenwerking met experimenteel filmmaker Sebastián Díaz Morales en de Belgische violist/cellist Arne Deforce. Het project omvat een periode van gezamenlijk onderzoek naar akoestische perceptie en de uitwerking van een speciaal ontworpen luidsprekeropstelling. Het werk zal worden uitgevoerd op een aantal festivals in binnen- en buitenland, waaronder Gaudeamus Muziekweek, Dag in de Branding en het Concertgebouw Brugge. Documentatie en onderzoek zullen ook leiden tot workshops en publicatie van research papers.
thomasankersmitthomasankersmitxmonom.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Thomas Ankersmit x MONOM

Thomas Ankersmit, 2021

€12.000
Vanaf april 2021 gaat Ankersmit een nieuwe, ruimtelijke geluidsperformance ontwikkelen door middel van immersieve audiotechnologie. Het project is een artistiek onderzoek naar en experiment met de technologische mogelijkheden van immersieve audio en zal resulteren in een driedimensionale choreografie van 30-40 minuten op het grensvlak van elektronische muziek en installatiekunst. Ankersmit zal het werk ontwikkelen tijdens een residentie bij MONOM in Berlijn, die beschikt over het 4DSOUND-systeem. Vervolgens zal Ankersmit het project presenteren op diverse nationale en internationale festivals en kunstencentra. Tevens zal hij workshops begeleiden over het werken met immersive audio om andere makers te inspireren tot artistieke experimenten met dit medium.
antinnitusantinnitusplaytinnitusanyway.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Antinnitus, play tinnitus anyway

Antinnitus, 2021

€23.000
Bedenker van het project 'Antinnitus, play tinnitus anyway', Marcel Geraeds, is musicus en zelf chronisch tinnitus patiënt. Antinnitus behelst een serious game in VR waarmee tinnitus kan worden bestreden. Patiënten kunnen kleine games in een interactieve hooromgeving in VR spelen. Door middel van biofeedback treedt regulering van het brein op en wordt het brein getraind het tinnitussignaal los te laten. De eerste tests zullen worden gedaan met een deelnemersgroep van dertig mensen in een controleerde omgeving met medische specialisten, wetenschappers en een VR-ontwikkelaar. Het doel is om een VR-omgeving te ontwikkelen waarin de deelnemers meetbaar invloed kunnen uitoefenen op hun brein en het tinnitussignaal middel een VR-game. De subsidie wordt gebruikt voor het artistieke experiment en de ontwikkeling van de VR-omgeving. Hiervoor zal worden samengewerkt met VR-studio House of Secrets. Vanuit de medische hoek zullen onder meer Neurotherapie Centrum Hilversum en Jamzone meewerken aan de tests.
loader

het fonds

subsidies

actueel