stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Joes en Manon werken aan hypertijdelijke vorm van flexwonen samen met de Regenboog Groep, woningcorporatie Rochdale en de gemeente Amsterdam. Zij zien kansen in hypertijdelijk wonen op braakliggend terrein. Hun Huishongerpakketten belichamen vijf toekomstscenario's gericht op economisch dakloze jongeren.

huishonger.jpg

Huishonger

Onderzoek

Joes + Manon

€25.000
Net als fysiek contact is een dak boven je hoofd een primaire levensbehoefte, stellen social designers Joes Janmaat en Manon Barendse. In Nederland zijn er te veel jongeren die hier niet over kunnen beschikken. Het project 'Huishonger' gaat uit van het idee dat een woning een plek moet zijn waar je tot rust kan komen en van waaruit je de ruimte voelt om voorzichtig stappen naar een betere toekomst te gaan zetten. Via ontwerpend onderzoek en in samenwerking met gemeente(n), lokale partijen en jongeren willen Joes en Manon nieuwe woonvormen en strategieën ontwikkelen die kunnen ondersteunen in het voorkomen van dakloosheid onder jongeren. Dakloos worden is immers een proces en geen moment. Wat zijn de momenten in dit proces waarop de samenleving kan ondersteunen? Joes en Manon stellen voor te straten met een prikkelende campagne die lokale partijen en/of inwoners vanaf het begin aanspreekt en bij het traject betrekt. Met ervaringsdeskundigen worden lokale uitdagingen in een breder perspectief geplaatst. Midden in de samenleving en in de context van het vraagstuk, komen zo tastbare toekomstscenario's tot stand waarmee kan worden geëxperimenteerd. Door de ontwerpoplossingen vast te leggen in handelingsperspectieven worden de voorstellen tot systeemverandering implementeerbaar.

Geselecteerd naar aanleiding van de Open Oproep Nieuwe woonconcepten dak- en thuisloze jongeren.

website