stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Zero Emissions by 2099
zeroemissionsby2099stichtingpublicartsqu.jpeg

Regeling Digitale cultuur

Zero Emissions by 2099

Stichting Public Art Squad (M.A.M.A.), 2020

€15.000
'Zero Emissions by 2099' is ontwikkeld door multidisciplinair ontwerper en curator Mary Ponomareva in samenwerking met MAMA, Rotterdam. Ponomareva wil een ruimte creëren voor kunstenaars, ontwerpers en bezoekers om deel te nemen aan een filosofische metaspeculatie over onze toekomst. Zero Emissions by 2099 kan worden gelezen als een soort brutaal nieuwsbericht dat zowel uit het heden zou kunnen komen als van een nieuwskanaal in de toekomst. Ponomareva gebruikt speculatief ontwerp om mensen te waarschuwen door middel van visualisaties van zorgwekkende trends, zoals algoritmische preventieve politiezorg, wereldwijde surveillance en robotisering. Door verschillende visies op de toekomst voor te stellen, zal Zero Emissions by 2099 onderzoeken of opkomende technologieën gemeenschappen sterker zullen maken of juist vervreemden. Ponomareva streeft ernaar dat bezoekers worden betrokken bij debatten over onze gedeelde toekomst. Hiervoor selecteerde ze een reeks kunstenaars die digitale tools opnieuw gebruiken als een instrument voor het creëren van speculatief werk. Deze kunstenaars (Rosalie Wammes, Enrique Arce Gutierrez, Chris Kore, Nazanin Karimi, Emilia Tapprest, Sofia Crespo en Cristal Maria de la Cruz) exposeren online via een digitaal platform en offline tijdens het programma van Zero Emissions by 2099.

meer toekenningen

electron.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Project Entrepot

Stichting Electron / Witte Rook, 2021

€7.500
Entrepot is een onlineplatform voor technologisch onderzoek en digitale bewustwording. Digitalisering speelt volgens Stichting Electron / Witte Rook een steeds grotere rol in diverse grote vraagstukken. De verbeeldingskracht van kunstenaars en ontwerpers kan hierin een rol spelen. De vraagstelling van het project is: hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kan de organisatie Electron / Witte Rook daarin spelen? Kunstenaars krijgen de gelegenheid om in de vorm van residenties te experimenteren en te onderzoeken hoe digitalisering onderdeel kan zijn van hun werk. Aan de residenties is een programma gekoppeld voor inhoudelijke verdieping, praktische kennis en methodes voor onderzoek. Het programma en het platform zijn bedoeld om nieuwe verbindingen te leggen tussen kunstenaars, kunstinstellingen en andere domeinen. De startfase is hoofdzakelijk gericht op het vergroten van kennis en netwerk, kennisdelingen en het opstellen van een plan voor het programma. Beoogde partners zijn onder meer De Waag, Boijmans van Beuningen, Koninklijk Bibliotheek, DEN, Annet Dekker, Next Nature, Baltan Laboratories en Josephine Bosma.
krea.jpg

Regeling Digitale cultuur

Volumetric Interviews

Stichting Krea, 2021

€10.000
'Volumetric Interviews' is een serie interviews die mensen bewust maakt van de creatieve mogelijkheden van technologie en het publiek uitnodigt om deel te nemen aan het debat over de voordelen en valkuilen ervan. Volumetric Interviews introduceert creatievelingen die werken op het snijvlak van muziek, design en technologie. Elk van de vier afleveringen van de serie maakt gebruik van verschillende technische methoden en toont visuele content die de verschillende benaderingen van technologie, de toepassingen en de plaats in het moderne leven weerspiegelen. De vier geïnterviewden gebruiken technologie allemaal op een positieve en humane manier in hun praktijk. Thorwald van den Akker, Hackers and Designers, de maker van Now You See Me Moria en Studio Moniker zullen voor de serie worden geïnterviewd.
tidbitsplay.jpg

Regeling Digitale cultuur Game

Tracks of Thought

Tidbits Play, 2021

€22.500
'Tracks of Thought' is een entertainment game waarbij de persoonlijkheid van de speler een belangrijke rol speelt. De kernkwadrantentheorie van Daniel Ofman vormt de basis voor het spel. Het doel van de game is het stimuleren van meer zelfinzicht bij jongeren. Met de subsidie zal de basisversie van de game worden uitgewerkt. Deze versie borduurt voort op de demo en bevat nieuwe systemen, zoals kaartbattles, waarin sociale conflicten worden gesimuleerd. De makers willen onderzoeken en testen in welke mate deze spelelementen de speler aanmoedigen tot zelfreflectie. Het project heeft als doel handvatten te bieden in een onzekere tijd, zelfreflectie toegankelijk te maken voor een jonge doelgroep en betekenisvolle games zonder geweld op de kaart te zetten in de Nederlandse gamesindustrie. Daarbij zal ook een uitgever worden gezocht. Het project zal in negen maandelijkse sprints worden uitgevoerd door een team van een programmeur, sound designer, animator en een project en business adviseurs.
werc.jpg

Regeling Digitale cultuur Game

Once is Never

WERC, 2021

€16.000
'Once is Never' is een theatrale installatie gebaseerd op klassieke 2D-videogames van kunstenaarscollectief WERC, gebaseerd op het leven van WERC-lid Joachim Rümke. Hij verlangt naar de simpelheid van RPG's: de verhaalrijke videogames die hij vroeger speelde. In Once is Never maakt Rümke een videogame van zijn eigen leven, die het publiek tijdens de performance kan spelen en al spelende grote levenskeuzes voor hem maakt. Tijdens het spelen van de game geeft Rümke live inhoudelijke context door gespeelde tekst, waarin hij keuzes toelicht en vragen stelt over de existentiële thema's. De voorstelling gaat in januari 2022 in première bij het Grand Theatre Groningen en gaat de rest van 2022 op tour. Naast een fysieke voorstelling wordt van het project ook een volledig digitale versie ontwikkeld die in het najaar gaat worden gespeeld. Voor Once is Never werkt WERC samen met Grand Theatre en WORM Rotterdam. Beide cultuurhuizen bieden een residentieplek en een mogelijkheid om tussentijds te presenteren.
julialuteijn.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Yin-Gemis

Julia Luteijn, 2021

€7.500
In 'Yin-Gemis' gaan Julia Luteijn en Rhied al Othmani verhalen verzamelen en interviews afnemen bij vrouwen die werkzaam zijn in de tech-industrie en daar geconfronteerd worden met vooroordelen. Met behulp van 'machine learning' willen zij een AI trainen met deze bestaande verhalen en vervolgens de AI een alomvattend verhaal laten genereren. Dit verhaal gaan Luteijn en Al Othmani visualiseren in VR.
loader

het fonds

subsidies

actueel