stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
What Remains
007representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Game

What Remains

No coffee, no prana, 2017

€35.838
Na eerder een startsubsidie te hebben ontvangen in ronde 16EA, vraagt Marloes de Valk een vervolgsubsidie aan voor de ontwikkeling van 'What Remains'. Het project is een retro-ogende game, speciaal ontworpen voor de jaren tachtig spelcomputer Nintendo Entertainment System (NES). De game reflecteert over de oorzaak waarom de mens onvoldoende actie onderneemt om de klimaatverandering tegen te gaan. In de game krijgt de protagonist toegang tot uiterst vertrouwelijke informatie over de klimaatverandering via een uit onbekende bron afkomstige NES-cartridge. Ondanks de grote weerstand is het de taak van de speler om ervoor te zorgen dat de verhalen het daglicht zien en zo de publieke opinie beïnvloeden. Marloes werkt samen met Aymeric Mansoux, Arnoud Guillon, Dustin Long en Chun Lee. Betrokken instellingen zijn V2_, WORM, Babycastles, ESC Medien Kunst Labor en Furtherfield.

meer toekenningen

annariley.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Human-Plant Communication

Anna Riley-Shepard, 2020

€7.500
Met behulp van cognitieve wetenschap, UX-design, planten neurobiologie en kunst wil het team achter dit project media creëren die de onscheidbaarheid van de mens van natuurlijke ecosystemen intuïtief maken en die voorbijgaan aan rationele logica en instinctieve ondersteuning mogelijk maakt voor natuurlijke klimaatoplossingen. Het concept, BPI (brain-plant interface), verbindt de hersen-computerinterface van EEG, de plant-computer interface van MESR, dynamische visualisaties, MIDI-transformed plant music en augmented reality om communicatie tussen mens en plant mogelijk te maken. Door de plantentaal toegankelijk te maken door middel van digitale technologie, hopen Riley-Shepard en Diaz de definitie van communicatie en intelligentie te verbreden. Daarnaast hoopt ze in de milieubeweging een plek te creëren voor digitale cultuur. De startsubsidiefase van dit project omvat vooronderzoek, experiment, prototyping en netwerken met zowel adviseurs als potentiële sponsoren. Het interdisciplinaire kernteam zal voornamelijk samenwerken met evolutionair bioloog en muzikant Nicolas Rosamilia, daarnaast wordt gezocht naar partners zoals Wageningen University, Plant Pioneers en Tellart.
foundlandcollective.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

REAL-TIME HISTORY; Rethinking News Narratives through Design

Foundland Collective, 2020

€7.496
'Real-time History; Rethinking News Narratives through Design' is een langlopend onderzoek, dat in 2018 is opgezet en zich op het snijvlak van ontwerp en journalistiek bevindt. Technieken op het gebied van beeldanalyse en -herkenning worden als een artistieke methode toegepast op bestaand en gevonden videomateriaal dat handelt over het conflict in Syrië. Het doel van het project is om verder te kijken dan de rol van een journalist en het waarheidsbeginsel, maar juist om beter te reflecteren op de rol van videomaker in nieuwsberichten. In de startfase zal Foundland Collective een focusmeeting organiseren met experts op het gebied van videoanalyse en onderzoek doen naar heersende narratieven binnen domeinen als technologie, wetgeving en mensenrechten. De interviews zullen worden gedocumenteerd, verwerkt en online gedeeld. De interviews en website zijn bedoeld om te functioneren als een bron voor ontwerpers en beeldmakers, waarbij wordt gereflecteerd op de rol van de ontwerper binnen de journalistiek en de distributie van videocontent voor nieuwsproductie. Er zal worden samengewerkt met Free Press Unlimited, een organisatie die veilige journalistieke praktijken mogelijk maakt voor Syrische journalisten in ballingschap en streeft naar verbinding met veel meer partners in zowel Nederland als Egypte.
barbaraellison.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Cybersongs for Digital Personas

Barbara Ellison, 2020

€7.500
'Cybersongs for Digital Personas' is gericht op de ontwikkeling van 'digital avatars' – digitale alter ego's die tegenwoordig vaak worden gebruikt binnen de muziekwereld. Binnen dit domein is momenteel veel technische innovatie, maar de esthetiek blijkt vaak eenzijdig omdat deze zich nog te vaak beperkt tot het kopiëren van het menselijk uiterlijk. 'Cybersongs for Digital Personas' is om die reden ingezet als een artistiek onderzoeksproject om nieuwe vormen van expressie in de muziek te ontdekken en benadert de avatars vanuit een transhumanistische context. Met de startsubsidie wil Ellison voorbereidend onderzoek doen naar huidige technieken en de opties voor het creëren van avatars en hun digitale omgevingen. Ook wil ze een samenwerking aangaan met een 3D character-artist om de softwaretechnieken te beheersen, en gepersonaliseerde software ontwikkelen om gerichte samenwerkingen op te zoeken met partijen uit de 3D-animatiewereld die haar technisch kunnen ondersteunen.
patinyo.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

STUDIES ON SONIC DREAMSCAPES AND VIRTUAL ENVIRONMENTS

patinyo, 2020

€7.500
'Studies on Sonic Dreamscapes and Virtual Environments' is een onderzoeksproject dat tot doel heeft het potentieel van virtuele game-omgevingen te verkennen voor het luisteren en beleven van muzikale ervaringen. Tegelijkertijd zal het project zich richten op de mogelijkheden van gaming-interfaces voor de creatie van interactieve muzikale composities. Uitgangspunt van het onderzoek is de vraag of videogames nieuwe sociale ruimtes voor het ervaren van elektronische muziek kunnen worden? Het resultaat heeft de vorm van een website en applicatie. Patiño voert dit onderzoek uit in overleg met andere ontwerpers. De (tussentijdse) resultaten zullen onder meer worden gepresenteerd op iMal en Sonic Acts Academy 2021.
nonnativenative.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

I was here the whole time (80+)

Non Native Native, 2020

€7.500
Met dit project wil Phromchanya de constructie van persoonlijk nalatenschap onderzoeken en een audiovisuele productie ontwikkelen waarin de zojuist overleden Thaise kunstenaar C. de hoofdrol speelt. Kort voor zijn overlijden had de kunstenaar zijn levenscollectie op een social mediaplatform geüploadet, waaronder tienduizenden gescande manuscripten, gescande films, digitale foto's, video's en kunstwerken. Het project bevraagt hoeveel controle en eigenaarschap we hebben over niet alleen onze eigen data, maar ook de herinneringen van anderen en vice versa. Het project is onderdeel van een doorlopende serie van audiovisuele producties gewijd aan gemarginaliseerde groepen en mensen die in twee werelden leven. De subsidieaanvraag beperkt zich tot het bestuderen van het digitale archief van C. en het transformeren van het materiaal in een nieuw biografisch verhaal.
loader

het fonds

subsidies

actueel