stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
The Neighbours' Gaze
affectlabweb.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken Presentatie

The Neighbours' Gaze

affect lab, 2020

€14.495
Interactieontwerper Klasien van de Zandschulp en onderzoeker Natalie Dixon zijn uitgenodigd om het project Good Neigbours (in Zuid-Afrika) verder te ontwikkelen voor de York Mediale van 21 tot en met 25 oktober 2020. De York Mediale is een tweejaarlijks mediakunstfestival waarmee York viert dat ze als enige stad in het Verenigd Koninkrijk de titel UNESCO Creative City of Media Arts draagt. Van de Zandschulp en Dixon werken voor dit project samen met SLAP (Social Live Art Performance), een lokaal performancecollectief die de buurtdynamiek van York goed begrijpt. 'The Neighbours' Gaze', is een immersieve ervaring tijdens een vooropgezette wandelroute door de wijk The Groves in York. De interactieve documentaire vertelt de verhalen van 'intimate surveillance', gebaseerd op het onderzoek in die wijk. De interactieve documentaire staat centraal en heeft de vorm van een webapp (buurtbewakingsgroep) aangestuurd door een chatbot. Tijdens de wandeling neemt het publiek de hoofdrol op zich. Ze worden onderdeel van de buurtwachtgroep in de webapp en worden geconfronteerd met urgente situaties en beslissingen. Een belangrijk aspect hierbij is de theatrale benadering, waarbij echte acteurs een interactie aangaan met het publiek. Het doel van dit project is om het publiek nieuwe perspectieven op 'intimate surveillance' te bieden.

meer toekenningen

autresdirections.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken Presentatie

How to survive a democracy

Autres Directions, 2021

€6.930
Pop-upmuseum 'How to survive a democracy' is een interactieve installatie waarmee Autres Directions aan de hand van games, films en kunstwerken samen met de bezoekers de staat van democratie onderzoekt. Cultureel centrum Nowy Fort, gevestigd in Polen, wil dit pop-upmuseum graag exposeren. Aanvullend op het tonen van de installatie, willen Autres Directions en Nowy Fort vier events rond de thema's vrijheid, dictatuur, populisme en activisme organiseren. Het doel hiervan is om het publiek op creatieve, speelse en interactieve wijze te laten reflecteren op democratie. Met het project hopen de partijen een dieper bewustzijn en begrip van de waarden van democratie te creëren en het besef te stimuleren dat de burger hierin zelf een actieve rol speelt.
linda.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken Onderzoek

Dead White Men's Clothing

Linda Valkeman, 2021

€20.000
'Dead White Men's Clothing' is een multimediaal onderzoeksproject van ontwerper Linda Valkeman in samenwerking met de Ghanese OR Foundation. Centraal in dit project staat de 'levenscyclus' van tweedehands kleding in verleden, heden en toekomst. 'Dead White Men's Clothing' is een interdisciplinaire interactie tussen de culturele, maatschappelijke en economische domeinen van de tweedehands kledinghandel. De komende zes maanden werken Linda Valkeman en de OR Foundation aan casestudies en actieplannen om een circulaire textieleconomie in Ghana op gang te brengen. Doel van het project is de oprichting van The People's Recycling Lab, een recyclingcoöperatie in Accra voor onderzoek, materiaalontwikkeling, gemeenschapsagentschap en cultureel behoud om nieuwe creatieve industrieën een kickstart te geven. Daarnaast is het project gericht op de ontwikkeling van een open source curriculum, technologie en systemen. Ook moet het resulteren in een testtrainingsprogramma's voor laboratoriumactiviteiten. Deze subsidieaanvraag is voornamelijk gericht op het manifesteren van The People's Recycling Lab.
lilicarr.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken Onderzoek

Vegetation Under Power

Lili Carr, 2021

€5.355
Het doel van het project 'Vegetation Under Power' is om de impact en de erfeniseffecten van de productie van het Bauhaus-gebouw en zijn objecten in de naoorlogse periode tot op de dag van vandaag te onderzoeken. Het onderzoeksproject van dertien weken vindt plaats in het Bauhaus Lab op de Bauhaus Dessau Academie in Duitsland. Het project is een samenwerking tussen acht internationale onderzoekers, onder wie Lili Carr en Dr. Regina Bittner en Philipp Sack van de Bauhaus Dessau Foundation. Het doel van is een interdisciplinaire onderzoeksgemeenschap te vormen die zich bezighoudt met een onderwerp uit het veld van het mondiale modernisme. Het project zal resulteren in een tentoonstelling van het onderzoek in het Bauhaus Lab, een symposium (online en internationaal uitgezonden) en een publicatie met essays en origineel werk van elk van de deelnemers. Bij terugkeer in Nederland (december 2021) wil Lili Carr een artikel schrijven over de resultaten van dit onderzoek dat vervolgens wordt gepubliceerd in een Nederlands architectuurtijdschrift.
zeroburn.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken Onderzoek

Zero Burn

Otura Design, 2021

€20.000
Volgens Otura Design gaat er in Turkije veel restmateriaal verloren bij de verwerking van PET-vilt tot eindproduct. Het project 'Zero Burn' onderzoekt deze reststroom, gecombineerd met andere lokale reststromen. Het project is een samenwerking tussen Rianne Koens van Otura Design (Nederland) en Kerem Ozmen van Feltouch (Turkije). Het doel is om circulariteit inzichtelijk te maken en de impact van artistieke input daarbij aan te tonen. Het eerste deel van het project zal bestaan uit een onderzoek waarbij de mogelijkheden van verschillende restmaterialen in de productieplaats Duzce worden onderzocht. Vervolgens gaan talenten afkomstig uit Nederland en Turkije materiaalexperimenten uitvoeren. Het proces wordt bijgehouden op een liveblog. Ook zal er een stap worden gemaakt richting industriële verwerking om te komen tot een hoogwaardig nieuw materiaal. Door het verbinden van internationale expertises wil Otura Design niet alleen een lokale reststroom stoppen, maar tegelijkertijd ook een nieuw werkveld voor Turkse en Nederlandse ontwerpers creëren.
budhaditya.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken Presentatie

Dhvāni

Budhaditya, 2021

€10.500
'Dhvāni' betekent resonantie in het Sanskriet. Het project betreft een interactieve, zelfregulerende en sculpturale installatie van kunstenaar Budhaditya Chattopadhyay. Dhvāni is gericht op sonische rituelen en premoderne luistermethodologieën. Het plan is om een reeks zelfregulerende en autonome mediakunstwerken te produceren met traditionele en rituele objecten uit Zuid-Azië, zoals tempelklokken, een Boeddhistische gong, een windgong en Ghungroo, met kleine belletjes bezette enkelbanden die worden gedragen tijdens de traditionele Indiase dans. Het doel is om de niet-westerse rituelen en premoderne technologische praktijken uit Zuid-Azië en Afrika op de voorgrond te brengen. Gebaseerd op de ontwikkeling in machine learning-modellen wordt er een geluidsinstallatie ontwikkeld bestaande uit een netwerk van tempelklokken van verschillende groottes en stemmingen die een collectief geluid vormen dat reageert op de aanwezigheid van het publiek. Het algoritme zal fungeren als een dirigent van deze ervaring, met datasets van geluiden van de tempelklokken en de aanwezigheid van het publiek. Budhaditya Chattopadhyay werkt met verschillende partijen samen: Rewire Festival (Nederland), Mur.at – vereniging voor Netart en Netwerkcultuur in Oostenrijk en stichting Serendipity Arts uit New Delhi in India.
loader

het fonds

subsidies

actueel