stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
SUSLIB
suslib.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

SUSLIB

Apt Opt Out, 2020

€24.817
'SUSLIB' is een project van ontwerpers en creative coders Martijn de Heer en Amir Houieh, in samenwerking met creative coder Hesam Ohadi. Het projectvoorstel is gericht op de ontwikkeling van een digitaal, interactief ecosysteem dat de toegang tot grote collecties informatie zoals een bibliotheek met boeken op een nieuwe manier vormgeeft. Hierin staan concepten als samenwerking, navigatie en het delen van bronnen, zowel digitaal als fysiek, centraal. Het project zal resulteren in twee software frameworks (SUSLIB's API en Knowlegde Recognition) en een serie fysieke testopstellingen. Het doel is om de ruimtelijke mogelijkheden te verkennen door middel van digitale functionaliteiten in de context van bijvoorbeeld conventionele bibliotheken.

meer toekenningen

nxsworldnxs6phygitalfashioning.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

NXS#6 Phygital Fashioning

NXS World, 2021

€34.677
NXS # 6 Phygital Fashioning is een experimenteel multidimensionaal project waarmee NXS het verband wil onderzoeken tussen de virtuele representatie van mode en de constructie en expressie van de individuele, maar toch collectieve identiteit in tijden van versnelde digitale transformatie. Dit zal NXS doen door te kijken naar de veranderende noties van productie, consumentisme, eigendom en sociale constructies en waarden zoals sociale klasse en genderfluïditeit. Deze onderwerpen wil NXS behandelen vanuit story-living, avatar-constructie en consumentisme, collectieve identiteit en gedeelde waardesystemen. Naast een gedrukte publicatie, wil NXS deze verkenning van de digitale cultuur uitbreiden naar meer interactieve en digitale vormen. Het project bestaat uit drie verschillende delen: een speciaal ontworpen kledingstuk dat bij gebruik van een Instagram face-filter een geanimeerde virtuele 3D-laag activeert. Hiervoor zal worden samengewerkt met BYBORRE, Stacie Ant en Aaron Jablonski. Daarnaast worden drie korte video-essays gemaakt die toegankelijk zijn door een bijbehorende poster te scannen met een smartphone. Hiervoor zal worden samengewerkt met Kelman Duran, Bea1991 en Gabriel Massan. Tot slot komen alle vertelelementen samen in een interactieve hybride conferentie en ruimtelijke installatie. Moderator is Bogomir Doringer, sprekers zijn Amber Jae Slooten, Metahaven, prof. Dr. Anneke Smelik, Yoonha Kim, Damara Ingles en Mahoro Seward.
gabrielpaiuksoundtheorytheclouds.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Sound Theory (The Clouds)

Gabriel Paiuk, 2021

€15.680
'Sound Theory (The Clouds)' onderzoekt hoe de materiaaleigenschappen van audiotechnologieën onze ervaring van akoestische verschijnselen bepalen. Centraal staat de vraag: hoe bepalen audiotechnologieën de manier waarop we luisteren? Het werk wil de toeschouwers uitnodigen om te onderzoeken wat ze horen. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een ruimtelijk klank- en beeldwerk in samenwerking met experimenteel filmmaker Sebastián Díaz Morales en de Belgische violist/cellist Arne Deforce. Het project omvat een periode van gezamenlijk onderzoek naar akoestische perceptie en de uitwerking van een speciaal ontworpen luidsprekeropstelling. Het werk zal worden uitgevoerd op een aantal festivals in binnen- en buitenland, waaronder Gaudeamus Muziekweek, Dag in de Branding en het Concertgebouw Brugge. Documentatie en onderzoek zullen ook leiden tot workshops en publicatie van research papers.
thomasankersmitthomasankersmitxmonom.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Thomas Ankersmit x MONOM

Thomas Ankersmit, 2021

€12.000
Vanaf april 2021 gaat Ankersmit een nieuwe, ruimtelijke geluidsperformance ontwikkelen door middel van immersieve audiotechnologie. Het project is een artistiek onderzoek naar en experiment met de technologische mogelijkheden van immersieve audio en zal resulteren in een driedimensionale choreografie van 30-40 minuten op het grensvlak van elektronische muziek en installatiekunst. Ankersmit zal het werk ontwikkelen tijdens een residentie bij MONOM in Berlijn, die beschikt over het 4DSOUND-systeem. Vervolgens zal Ankersmit het project presenteren op diverse nationale en internationale festivals en kunstencentra. Tevens zal hij workshops begeleiden over het werken met immersive audio om andere makers te inspireren tot artistieke experimenten met dit medium.
antinnitusantinnitusplaytinnitusanyway.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Antinnitus, play tinnitus anyway

Antinnitus, 2021

€23.000
Bedenker van het project 'Antinnitus, play tinnitus anyway', Marcel Geraeds, is musicus en zelf chronisch tinnitus patiënt. Antinnitus behelst een serious game in VR waarmee tinnitus kan worden bestreden. Patiënten kunnen kleine games in een interactieve hooromgeving in VR spelen. Door middel van biofeedback treedt regulering van het brein op en wordt het brein getraind het tinnitussignaal los te laten. De eerste tests zullen worden gedaan met een deelnemersgroep van dertig mensen in een controleerde omgeving met medische specialisten, wetenschappers en een VR-ontwikkelaar. Het doel is om een VR-omgeving te ontwikkelen waarin de deelnemers meetbaar invloed kunnen uitoefenen op hun brein en het tinnitussignaal middel een VR-game. De subsidie wordt gebruikt voor het artistieke experiment en de ontwikkeling van de VR-omgeving. Hiervoor zal worden samengewerkt met VR-studio House of Secrets. Vanuit de medische hoek zullen onder meer Neurotherapie Centrum Hilversum en Jamzone meewerken aan de tests.
constanzabizraelliauralismstherelativity.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Auralisms: The Relativity of Acoustic Presence

Constanza Bizraelli, 2021

€21.652
In het project 'Auralisms: The Relativity of Acoustic Presence' is Constanza Bizraelli geïnspireerd door de algemene relativiteitstheorie en wil ze een auditieve ervaring ontwerpen die gebruikers de mogelijkheid geeft om alternatieve structuren voor de intuïtieve en cognitieve ervaring van ruimte-tijd te presenteren. Het project zal gestructureerd worden in vier fases. In de eerste fase zal de artiest een onderzoek en dialoog met haar samenwerkingspartners aangaan. De tweede fase zal bestaan uit het componeren van het (ruimtelijk) geluidsontwerp. De derde fase is gericht op het ontwerp van de interactie, en de vierde fase op het visuele ontwerp. Het project resulteert uiteindelijk in een interactieve geluidsinstallatie, een lezing en een workshop. Er wordt samengewerkt met 4Dsound en The Spatial Sound Institute.
loader

het fonds

subsidies

actueel

sciaankondigingwebsite.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie publiceert vandaag het digitale publieksjaarverslag 2020. Het jaar 2020 was nog maar net begonnen of de covid-19-crisis brak uit met onzekerheden voor velen i... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader