stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Sisyphus
008representatieveafbeelding2.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Sisyphus

Simone C. Niquille, 2018

€5.464
Met het project 'Sisyphus' wil Simone C. Niquille de gangbare ergonomische simulatiesoftware, waarin veelvuldig gebruik wordt gemaakt van digitale menselijke modellen, op kritische wijze onder de loep nemen. Ze stelt dat de wijze waarop de modellen worden afgebeeld, gebaseerd is op voor derden onzichtbare parameters en data. Deze dragen op hun beurt bij aan een gestandaardiseerde representatie van het menselijk lichaam. In het project kunnen bezoekers online een trainende menselijke avatar modificeren door de manipulatie van verschillende eigenschappen. De website is voor iedereen toegankelijk en beschikbaar op alle dragers. 'Sisyphus' is een digitale uitbreiding op een fysieke installatie die in het Nederlands Paviljoen op de Biënnale van Venetië zal worden gepresenteerd. Voor de totstandkoming van de website en het ontwerp van het menselijk model zal Niquille samenwerken met creative coder François Zajéga.

Beluister hieronder een podcast door René Boer en Arif Kornweitz met Simone C. Niquille over haar project 'Sisyphus' en Liam Young over zijn 'Renderlands' installatie, opgenomen in mei 2018 tijdens de Architectuur Biënnale Venetië previewdagen van de tentoonstelling WORK, BODY, LEISURE in het Nederlandse paviljoen.

meer toekenningen

cargoofclouds.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

Cargo of Clouds

Volsap Foundation, 2020

€16.000
Anne La Berge en Isabelle Vigier vragen een subsidiebijdrage aan voor de interactieve audiovisuele performance 'Cargo of Clouds'. Inhoudelijk is de voorstelling een verkenning van het paradigma landschap/data. De makers willen 'materialiseren' hoe we zijn omringd door data en hoe dat onze bewegingen en fysieke ruimte beïnvloedt. In de vorm komen verschillende media samen en worden lagen van video en audio over elkaar heen gelegd. Om het beeld en het geluid vorm te geven maakt het team naast technieken als quadrofonie en drones, gebruik van data afkomstig uit het landschap waar zal worden gefilmd. Deze data vormen de basis voor de geluidscompositie. La Berge en Vigier zullen voor de ontwikkeling samenwerking met danser Valentina Campora, drone operator Paul Beumer en sound designer Alex Booy. De interactieve tools voor de performance worden ontwikkeld in samenwerking met Marcel Wierckx.
bovenland.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Boven.land

Docs and tales, 2020

€7.500
'Boven.land' is een visueel en cartografisch onderzoek van Jenny Smets en Bert Spaan naar wat Nederland tot Nederland maakt. In 'Boven.land' onderzoeken ze het Nederlandse landschap aan de hand van data en algoritmen en laten in de vorm van interactieve landkaarten een ander perspectief te laten zien. De kaarten laten informatie weg, of laten juist zien wat in alledaagse kaarten niet zichtbaar is. Met behulp van datavisualisatie, digitale cartografie en open data onderzoeken ze bijzondere punten in Nederland. Het publiek wordt op een creatieve en visuele manier — met fotografie, dronebeelden, film en reisverhalen en in samenwerking met wetenschappers, ontwerpers, fotografen en kunstenaars — meegenomen naar deze bijzondere plekken en maken zo een breed publiek bewust van de omgeving waarin ze dagelijks leven. De reis door 'Boven.land' bestaat uit verschillende hoofdstukken. In elk hoofdstuk onderzoeken we een aspect van het Nederlandse landschap of de stedelijke omgeving. Met de startsubsidie zal het team twee hoofdstukken uitwerken en op zoek gaan naar partners voor praktische en inhoudelijke samenwerking.
schemasofuncertainty.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Startsubsidie

Schemas of Uncertainty

Schemas of Uncertainty, 2020

€7.500
Onderzoeksproject 'Schemas of Uncertainty' houdt zich bezig met het begrip van voorspelbaarheid, zowel gezien vanuit de menselijke geschiedenis als de manier waarop voorspelbaarheid is ingebed in het techno-kapitalistische heden. Het project komt voort uit een onderzoeksgroep van het Sandberg Instituut in 2018. Schemas of Uncertainty onderzoekt de risico's en mogelijkheden die technologieën opwerpen bij de verbeelding van andere mogelijke toekomsten en realiteiten. Het project probeert antwoord te geven op de vraag welke aannames over de wereld in het proces van modelling worden gemaakt. Hoe worden vooroordelen en dominante structuren hierin versterkt? Uiteindelijk wordt een platform gecreëerd met een open-source archief waarop de content uit de eerste fase wordt gepubliceerd, zoals leeslijsten en opnames van lezingen. Daarnaast wil de aanvrager verschillende sprekers uitnodigen voor een symposium in Het Nieuwe Instituut rondom de thematiek van Schemas of Uncertainty.
sisterhood.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur Game

Sisterhood

Studio Brain Muffin, 2020

€35.650
Sisterhood is een docu- game opgebouwd uit een serie interactieve biografieën van drie nauwelijks bekende, bijzondere vrouwen uit de geschiedenis. De subsidie zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van een vertical slice. De verhalen van de drie vrouwen bieden inzichten die ook nu nog van toepassing zijn omdat ze gaan over menselijke eigenschappen zoals passie, gerechtigheid, doorzettingsvermogen en vindingrijkheid. De core gameplay bestaat uit het exploreren van de wereld in een 2D side-scrolling aanzicht. Door het ontdekken van nieuwe locaties leren spelers fragmenten en belangrijke personages uit de levens van de vrouwen kennen. Optionele zijpaden in de spelwereld leiden tot extra stukken verhaal in de vorm van flashbacks die een verdiepend inzicht geven in hun geschiedenis of karaktereigenschappen. Het team bestaat uit Paul Bierhuis, Erica Gasataya, Allesandra van Otterloo, Inez Groen en app-ontwikkelaar YipYip en wordt bijgestaan door een raad van advies met domeinexperts op het gebied van geschiedenis en games.
abnerpreis.jpeg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

FROM THE DEEP BLUE SEA, TO DANCING PLANETS

Abner Preis, 2020

€19.400
FROM THE DEEP BLUE SEA, TO DANCING PLANETS gaat om een immersieve collectie van korte verhalen in de vorm van een boek in virtual reality, gemaakt voor kinderen en volwassenen. Het boek zal bestaan uit acht korte verhalen en een interface die het mogelijk maakt om van verhaal naar verhaal te bewegen en verschillende omgevingen te ervaren. De gebruiker zal hierin worden begeleid door een voice-over. De uitdaging ligt in het vinden van een structuur waarbij de keuzes voor de gebruiker beschikbaar zijn zoals in de vorm van een boek. De verhalen worden door digital storyteller Abner Preis vertaald naar ruimtelijke tekeningen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de Tilt Brush. Het project zal op Steam worden geplaatst en worden getoond op meerdere festivals en kunstlocaties, waarmee de aanvrager nu in gesprek is.
loader

het fonds

subsidies

actueel