stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Palaces of Culture in the former USSR
rudvnarchitectweb.jpg

Regeling Internationalisering Open oproep 2 fase 1

Palaces of Culture in the former USSR

DVN Architect, Voronezh State Technical University, municipality of Voronezh, communities in Voronezh, 2019

€15.000
Het bureau DVN Architect doet typologisch onderzoek naar nieuwe functies en identiteit voor Palaces of Culture in Rusland. Deze gebouwen werden ten tijde van de Sovjet Unie veelvuldig gebouwd op goed bereikbare plekken. Het doel was om fabrieksarbeiders en hun familie, zowel volwassenen als kinderen, te voorzien van intellectuele vrijetijdsbesteding en lessen in theater, muziek en dans. Het aantal paleizen die deze functie vervullen is tegenwoordig sterk gedaald, de gebouwen bestaan nog steeds. Voor dit project wordt een lijst samengesteld van deze cultuurpaleizen. Daarnaast organiseert het team workshops met omwonenden om erachter te komen hoe zij de toekomst van het Paleis van Cultuur in hun wijk zien en aan welke sociale- en culturele voorzieningen zij behoefte hebben. De leidende onderzoeksvragen zijn “hoe kan er een nieuw sociaal- en cultureel programma voor deze gebouwen worden samengesteld?” en “hoe ontwikkelt men een economisch model om deze gebouwen rendabel te maken?”. Daria Naugolnova (DVN Architect) en architect Alexey Boev werken voor dit project samen met bewoners, artiesten en ondernemers uit de stad Voronezh. Andere samenwerkingspartners zijn Voronezh State Technical University en het departement van architectuur en stedenbouw van de gemeente Voronezh.

meer toekenningen

nomaos.jpeg

Regeling Internationalisering Open oproep fase 3

What Do Landscapes Say?

Nomaos, 2020

€20.000
Nomaos is een interdisciplinair collectief van Russische en Nederlandse makers en ontwerpers, die onderzoeken hoe we de ontwikkeling van stedelijke omgevingen kunnen beïnvloeden door te kijken naar landschappen. Gedurende 18 maanden ontwikkelden zij middels hun eigen vorm van artistiek, kritisch onderzoek negen speculatieve narratieven voor diverse landschappen in Rusland, en presenteerden deze in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam en Na Peschanoy Gallery in Moskou. Hoewel landschappen in Rusland en Nederland op het eerste gezicht niet erg op elkaar lijken, laten de verhalen samen een gemeenschappelijke basis zien in de relatie tussen mens en landschappen.

In deze follow-up-fase versterkt het team de communicatie en duurzaamheid van het project. Het team deelt een serie essays van de makers op de website en werkt aan een duurzaam plan om de conversatie over het onderwerp te blijven stimuleren via de website. In april 2021, organiseerde het team een online seminar What Do Landscapes Say? Telling Details of Cross-Territorial Practice, co-hosted bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam en Architecture School MARCH in Moskou. In de gesprekken tussen het team en acht internationale cross-disciplinaire gastsprekers, werd dieper ingegaan op de verhalen als een manier om kennis over dit onderwerp te verwerven en over te brengen. Het kernteam in deze fase bestaat uit initiatiefnemer en stedenbouwkundige Yue Mao, curator en kunstenaar Naomi van Dijk, architect Polina Veidenbakh, illustrator Ksenia Kopalova, UI/UX designer Maria Malkova, schrijver Radha Smith en kunstenaars Rachel Bacon, Vera Mennens and Nataly Lakhtina.
tarekatrissi.jpeg

Regeling Internationalisering Open oproep fase 3

Asil – New Arabic Typefaces

Tarek Atrissi Design NL & AL-QALAM Foundation, 2020

€19.980
Tarek Atrissi Design (NL) en AL-QALAM Foundation (EG) organiseren met vele partners het activiteitenprogramma ASIL, gericht op het creëren van meer bewustzijn voor het behouden van tradities en authenticiteit van het Arabische schrift in de huidige tijd van digitalisering. Het team organiseerde lezingen, workshops en een langdurige cursus voor lokale, talentvolle ontwerpers in Egypte. Het resultaat van het uitgebreide onderzoek zijn twee nieuwe lettertypen, geïnspireerd op tradities.

In deze follow-up-fase richt het team zich op twee nieuwe doelstellingen: 1) de nieuwe lettertypen gereedmaken voor publicatie, gebruik en distributie en 2) de lettertypen breed promoten onder professionals via lezingen op universiteiten, artikelen in relevante magazines en een social mediacampagne. Deze fase bestaat uit de belangrijke laatste technische, ontwerp-, promotionele en praktische ondersteuning.
ba7r.jpeg

Regeling Internationalisering Open oproep fase 3

Papyrus and New Media

Ba7r, 2020

€19.990
'Papyrus and New Media' is een onderzoek van ontwerper/schrijver Abla el Bahrawy naar de huidige betekenis van papyrus voor de culturele identiteit van Egyptenaren. Dit onderzoek bestond uit een serie materiaalexperimenten en het ontwikkelen van een graphic novel samen met lokale illustratoren: Andeel, Cheb Makhloof & Migo Rollz, Mostafa Ahmed, Hani Mahfouz en Tawfig. Het boek, uitgegeven door Khatt Foundation, vertelt het verhaal over het verleden, het heden en de mogelijke toekomst van papyrus.

Deze follow-up-fase bestaat uit het organiseren van een onlinesymposium, het ontwikkelen van een artistiek boek en een field trip naar Syracusa in Italië. Het symposium, gehost door Megawra-Built Environment Collective, brengt een groep van illustratoren en curatoren uit Nederland en Caïro samen om over het boek in gesprek te gaan. Daarnaast vraagt Abla el Bahrawy de papyrusmakers in Qarmoos, Sharkeyya om op basis van het materiaal onderzoek en de experimenteerworkshops, speciaal papyrusmateriaal te ontwikkelen, dat is geschikt voor zeefdruk. In het Charles Nyples Lab, Jan van Eyck Academy worden vervolgens de illustraties uit de graphic novel op dit materiaal voor een tentoonstelling gedrukt. Tot slot bezoekt zij papyrusplantages, een papyrusfabriek en het Papyrusmuseum in Syracusa, Italië om met de vertegenwoordigers hier mogelijke samenwerkingen te onderzoeken.
elkeuitentuis.jpeg

Regeling Internationalisering Open oproep fase 3

Taking Stock

Mariam Elnozahy, Wouter Osterholt, Elke Uitentuis, 2020

€20.000
'Taking Stock' is een artistiek onderzoek naar de sluiting en de daaruit voortvloeiende transformatie van Townhouse Gallery in Caïro. Het project is een initiatief van Mariam Elnozahy, Wouter Osterholt en Elke Uitentuis. Via interactieve tekensessies bracht het team leden van de lokale art community bij elkaar, om samen te reflecteren op de gebeurtenissen in de culturele scene. Tijdens de tekensessies tekenden de deelnemers de overgebleven materiële objecten van Town House Gallery, die samen met de verhalen over de objecten op een onlineplatform worden gepresenteerd.

In deze follow-up-fase organiseert het team een tentoonstelling bij Framer Framed in Amsterdam en in een later stadium een lancering van het onlineplatform in Caïro. Rondom de tentoonstelling vinden een serie bijeenkomsten plaats rondom het thema 'duurzame strategieën voor onafhankelijke culturele instellingen in toenemende onzekere tijden'. Hiervoor nodigt het team vertegenwoordigers uit van culturele instellingen in onder andere Egypte, Turkije, Libanon en Palestina. De resultaten worden onder andere in het onlinemagazine 'Mada Masr' gepubliceerd en teruggekoppeld aan opkomende lokale kunstinitiatieven, waaronder 6 Bab Sharq in Alexandrië en Studiokhana in Caïro.
impakt.jpg

Regeling Internationalisering Open oproep fase 3

We Are Data

Stichting IMPAKT & Cairotronica, 2020

€20.000
'We Are Data' is een uitwisselingsprogramma van IMPAKT (NL) en Cairotronica (EG) rondom de effecten van de huidige data gedreven samenleving op ons dagelijks leven. Het team merkt op dat de discussies over dataverzameling, eigenaarschap en toegang nog altijd vooral zijn gericht op de Amerikaanse en Europese context. Het team vraagt ook aandacht voor de situatie in Afrikaanse en andere continenten. In een reeks workshops maakten zes talentvolle Egyptische makers (Shadwa Ali, Imane Ibrahim, Ahmed Aiuby, Ahmed Soleman, Mona Mankhlouf en Sabah El Hadid) samen met drie Nederlandse makers (Coralie Vogelaar, Jeroen van Loon en Sabriana Verhage) nieuw werk, dat zij in eind 2020 presenteerden in een expositie in het centrum van Cairo.

In deze follow-up-fase worden de definitieve werken eind April 2021, tijdens het 'Cairotronica Festival' gepresenteerd. Daarnaast ontwikkelt het team een interactief online platform met uitgebreide documentatie van het proces, een opname van de eindresultaten tijdens het festival, interviews met de makers en presentaties van een groep internationale experts. Het platform is gericht op vier thema's: Data & Narrative, Data Bias & Discrimination, Data Governance & Accessibility en Data & Possible Future Scenarios.
loader

het fonds

subsidies

actueel

duurzameeconomieenruimtelezingensept.gif
Eind september organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee lezingen in het kader van de Open Oproep Duurzame economie en ruimte. In de lezingen zoeken we de verdieping op omtrent de the... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader