stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Oculus
stichtinganthropologistsinart.jpg

Regeling Upstream: Music x Design Presentatie

Oculus

Stichting Anthropologists in Art (AiArt), 2021

€35.000
Muzikant Pink Oculus werkt samen met ontwerpers/kunstenaars Dennis Vandenbroeck en Boris Acket aan een audiovisuele installatie voor de tour rond haar aanstaande album. In deze installatie, genaamd 'Oculus', komen vier elementen samen: muziek, ruimtelijk ontwerp, lichtontwerp en inhoudelijk onderzoek. Startpunt zijn Pink Oculus' persoonlijke ervaringen omtrent 'black'- en 'female empowerment' en de referentie naar de kunststroming Afrofuturism. Oculus verandert de standaard performanceruimte in een gedeelde moderne tempel, waarin verhalen over heden, verleden en toekomst samensmelten. Oculus zal voor tweeduizend bezoekers in première gaan tijdens 'Le Guess Who' in november 2021. Vervolgens zal een tournee langs clubs en festivals in binnen- en buitenland worden opgezet. Op basis van het theoretisch onderzoek en maakproces zal een essay worden geschreven door Vincent van Velsen. Samen met een aangepaste versie van Oculus zullen er presentaties gehouden worden langs galeries en kunstinstellingen.

meer toekenningen

projectwildeman.jpg

Regeling Upstream: Music x Design Presentatie

The Secret Life of Plants

Project Wildeman, 2021

€50.000
'The Secret Life of Plants' is een project van muziek- en performancegezelschap Project Wildeman en beeldend kunstenaar Rosalie Wammes. Samen zullen zij een groot, futuristisch plantobject ontwikkelen dat overdag een installatie is en waar 's avonds rituele voorstellingen plaatsvinden. Een versmelting van elektronische livemuziek, design en video-art, waarmee ze een diepere laag van communicatie met planten laten zien. Muziek en design komen op gelijkwaardige wijze samen bij de ontwikkeling van een meditatief ritueel. Hiermee wil het team het publiek geleidelijk aan, zonder gesproken taal, meenemen in een surrealistische trance-ervaring. Met dit project wordt bijgedragen aan de bewustwording van de relatie tussen mens en natuur. De voorstelling speelt 25 keer op verschillende festivals, waaronder Oerol en Karavaan (première).
joeriwoudstra.jpg

Regeling Upstream: Music x Design Productontwikkeling

W.A.G.Σ.

echo + seashell, Kate Cooper, Joeri Woudstra, 2021

€5.000
W.A.G.Σ. is een project tussen muziekkunstenaars echo + seashell en digitale makers Kate Cooper en Joeri Woudstra. Het project heeft als doel de perceptie van het vrouwelijk lichaam in een muzikale context te bevragen. Volgens de aanvragers worden met name in de game CGI vrouwelijke lichaamsdelen ontworpen met veel stuiterende en hangende effecten. Dit in tegenstelling tot mannelijke personages die vaak rigide zijn. Deze specifieke vorm van objectivering noemen ze 'misoganatomy': een samenstelling van de woorden misogynie en anatomie. Met het project wordt geëxperimenteerd met nieuwe modellen voor het terugwinnen van creatief eigendom op internet door een platform te bouwen waarop audiovisuele 'assets' worden gedistribueerd. W.A.G.Σ. is een plaat met vier nummers geschreven door muzikanten echo + seashell en componist Torus (Joeri Woudstra). De conceptuele wereld eromheen zal worden gevormd door CGI-videocontent geproduceerd door digitale maker Kate Cooper. Daarnaast wordt er een online experimenteel platform ontwikkeld voor de te distribueren content, ontworpen en gebouwd door Woudstra. Het W.A.G.Σ.-platform bouwt voort op modellen van websites zoals OnlyFans, waar gebruikers geld kunnen verdienen met het verkopen van foto's en video's van zichzelf, en past dit toe op muzikale output. Het doel is om nieuwe experimenten over creatief eigendom voor te stellen, waarvan het project zelf een voorbeeld zal zijn.
wildvreemd.jpg

Regeling Upstream: Music x Design Presentatie

Games in Concert: The Game

Stichting Wild Vreemd, 2021

€50.000
Game-muziek is een muziekstijl die steeds meer aandacht krijgt. Smartphone Orchestra + het Metropole Orkest gaan een stap verder: ze ontwikkelen een interactieve concertvorm en enthousiasmeren een nieuw publiek (gamers) voor orkestmuziek en het bezoeken van concerten door gameplay te integreren met de muziek. Het publiek doet met eigen smartphones letterlijk mee en wordt onderdeel van het orkest. Tijdens het concert speelt het publiek 'The Game': een opzettelijk abstract spel waarbij het publiek gaandeweg ontdekt dat het samen moet werken om levels te halen. De punten, levels, achievements en geluiden van 'The Game' beïnvloeden wat het orkest speelt. De muzikale elementen zijn modulair bestuurbaar, wat zorgt voor een hoge mate van interactiviteit. Het resultaat is een innovatieve, interactieve publieksbeleving die laat zien wat mogelijk is wanneer een orkest en musici het publiek met behulp van 'game mechanics' laten bijdragen aan de totale concertervaring. 'The Game' wordt als onderdeel van 'Games in Concert' in vijf grote zalen opgevoerd, en zal in totaal zesduizend mensen bereiken. De partijen voor de telefoons zullen worden gecreëerd en gecomponeerd door Eric Magnée, de huiscomponist van The Smartphone Orchestra. De orkestinstrumenten op hun beurt worden gearrangeerd door Tom Trapp, één van de huiscomponisten van het Metropole Orkest. Voor de promotie worden YouTubers GameGrumps, Smosh Games en NakeyJakey betrokken.
astritismaili.jpg

Regeling Upstream: Music x Design Programma

The First Flower

Astrit Ismaili, 2020

€45.000
'The First Flower' is een cross-mediaproject van Astrit Ismaili, dat begrippen als doorzettingsvermogen, 'resistance' en 'social impact' onderzoekt door middel van popmuziek, performancekunst en object- en productontwerp. Het project gebruikt deze creatieve uitingsvormen als manier om met het idee van beperking om te gaan. 'The First Flower' zal resulteren in een muziekalbum, symposium, liveoptreden en een publicatie. Voor de visuals van het project, een publicatie en een object, werkt Ismaili samen met ontwerper Zgjim Elshani. De publicatie bevat de verschillende aspecten van het project. De muzikale bijdragen worden geleverd door artiesten uit verschillende landen, zoals Cicciolina (Italië), Mykki Blanco (VS), het feministische queer trap-duo Lionstorm (Nederland) en Adelina Ismaili, die Kosovaarse popmuziek maakt. Aan de hand van verschillende media wil de aanvrager het idee van een muziekalbum vanuit queertheorie bevragen. De teksten zijn geschreven vanuit het perspectief van de eerste bloem ter wereld die een fysieke en spirituele overgang doormaakt. Het muziekalbum bevat zeven originele nummers, geschreven en gecomponeerd door Astrit Ismaili en geproduceerd in samenwerking met muziekproducent GOLIN. Het project wordt afgerond met een live performance en een symposium in Progress Bar. Het symposium onderzoekt de rol van stem in de popcultuur in relatie tot identiteitspolitiek en spreekt zich uit over creativiteit onder beperking, een thema dat steeds belangrijker wordt in culturele manifestaties.
loader

het fonds

subsidies

actueel