stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Modality Work Group
Modality_Jeff_Carey_performing_photo_Till_Bovermann.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Evenement

Modality Work Group

Nescivi, 2013

€6.027
'Modality' is een toolkit ter ondersteuning van het gebruik van digitale technologie in geluidskunst en muziek. In combinatie met Supercollider kan Modality worden gebruikt om gepersonifieerde muziekinstrumenten te ontwikkelen. Daarnaast biedt Modality een interface waarmee verschillende DIY systemen en sensoren centraal kunnen worden aangestuurd. Nescivi organiseert een serie expertmeetings rondom Modality, het doel van de expertmeetings is tweeledig: De werkgroep wil de Modality toolkit verder ontwikkelen en daarnaast kennisuitwisseling bevorderen tussen ontwikkelaars, kunstenaars en muzikanten die met de toolkit werken. De deelnemers werken gezamenlijk in een serie workshops, expertmeetings en performances aan nieuwe toepassingen van de software. De bijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam, Helsinki, Bergen en Kopenhagen.
afgerond: juni '14

website

meer toekenningen

rpg.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Game

TinyRPG

Prrrpl, 2019

€23.379
TinyRPG is een game voor de smartwatch die spelers moet motiveren om zich bewust te worden van hun dagelijkse beweging. In de game moet de speler een dino-ouder helpen zijn gestolen ei te redden uit de klauwen van de kwaadaardige T-Ruckus. De speler speelt elke dag tien minuten en kan het team van karakters uitbreiden. Ook kan de speler de op de smartwatch gelogde tijd die hij heeft bewogen (stappen, staan, matige en intensieve beweging) omzetten naar power-ups voor de karakters. De gameplay bestaat uit het ontdekken van een wereld vol geheimen en locaties, ontmoetingen met in-game karakters (NPC's), speciale digitale voorwerpen en schatten en gevechten met kwaadaardige roofdieren. Deze gevechten worden om de beurt gevoerd en zijn gebaseerd op het genre van de Japanse roleplayinggame: de speler kiest een aanval en op basis van de statistieken en eigenschappen van de speler wordt bepaald wie er eerst aanvalt en hoeveel schade wordt uitgedeeld. Een prototype van 'de kleinste JRPG die je ooit zal spelen' is momenteel online te downloaden. Voor de doorontwikkeling zal er worden samengewerkt met ClayNote (audiodesign) en Sonja van Vuure (marketing-art).
shimmer.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Tentoonstelling

Iridescence and the Rising Wave

Shimmer, 2019

€15.000
Shimmer is een expositieruimte in Rotterdam-Zuid die wordt geleid door Eloise Sweetman en Jason Hendrik Hansma. 'Irisdescence and the Rising Wave' is een on- en offline expositie over de wijze waarop digitale cultuur tot radicaal nieuwe gedachtegangen kan leiden over de expositie zelf. De focus van de expositie ligt niet eenzijdig op het fysieke of het digitale maar wil zich juist tussen de twee in begeven. Het project zal leiden tot een nieuw digitaal platform en instrument. Het doel is een herziening van de manier waarop we kijken naar het cureren en presenteren van digitaal en niet-digitaal werk. Toegezegde makers en kunstenaars zijn Zarouhie Abdalian, Gwenneth Boelens, Dean Bowen, stanley brouwn, Liu Chao-tze, Theo van Doesburg, Marcel Duchamp, Joseph Grigely, Gordon Hall, Ian Kiaer, Elena Narbutaite, Kate Newby, Shanta Rao, Katie West, Ma Qiusha, Damon Zucconi, Harm van den Dorpel en Jan Schoonhoven.
archives.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Programma

Archives of Discontent

Stichting Cool Mediators, 2019

€20.000
Stichting Cool Mediators ontvangt subsidie voor het project 'Archives of Discontent'. Centraal in het project staat het onderzoek naar de relatie tussen grootschalige (digitale) archieven en collectieve uitingen van maatschappelijk ongenoegen. Er is bijzondere aandacht voor de rol die creatieve ontwerpers en kunstenaars hierin kunnen spelen. Het project valt uiteen in twee onderdelen: een doorontwikkeling van het documentatieplatform 'Tactical Media Files' en de organisatie van een publieksprogramma met een tentoonstelling, internationale conferentie een serie publieke presentaties. Hiervoor zullen drie installaties worden ontwikkeld gebaseerd op de 'Tactical Media Files' zelf, het 'bak.ma' initiatief uit Turkije en het project 'Vox Populi' van de Libanees/Egyptische kunstenares Lara Baladi. Samenwerkingspartners zijn Marien van der Heijden van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (Amsterdam) en Klaas Kuitenbrouwer van Het Nieuwe Instituut (Rotterdam). Professor David Garcia (Research Professor for Media Art and Activism, University of the Arts, London) geeft inhoudelijk advies.
noone.jpg

Deelregeling Digitale cultuur AV productie

NO-ONE SHOW

Tatiana Rosa, 2019

€15.000
Audiovisueel kunstenaar Tatiana Rosa ontvangt een subsidie voor de ontwikkeling van de multidisciplinaire performance 'NO-ONE SHOW'. Het idee van de performance is gebaseerd op de groeiende controverse over de positie van de mens die uiteindelijk door kunstmatige intelligentie zal worden ingenomen. In de performance zal de focus heen en weer schuiven tussen technologie en lichamelijkheid. Zo wil Rosa onderzoeken hoe beide los van elkaar kunnen bestaan maar elkaar ook kunnen versterken. Voor de totstandkoming van het project werkt Rosa samen met coproducent Silbersee, Jerzy Bielski (componist en performer), Thomas Brand (lichtontwerper), Felix de Bousies (videokunstenaar), Cristina Cochior (mediaresearcher en -ontwerper). Het project zal in première gaan in de zomer van 2020 in Muziekgebouw aan 't IJ.
echo.jpg

Deelregeling Digitale cultuur Presentatie

Echo Project

Thomas Ankersmit, 2019

€12.849
Geluidskunstenaar en musicus op het gebied van experimentele elektronische muziek Thomas Ankersmit ontvangt subsidie voor 'Echo Project'. Inspiratie voor dit project was een geïmproviseerde geluidsperformance die Ankersmit gaf in een ondergronds waterreservoir in Berlijn, met een uitzonderlijke lange galm van 20 seconden. Hieruit is het 'Echo Project' ontstaan dat helemaal is gebaseerd op galm- en echofenomenen en de relatie legt tussen geluid en architectuur. Deze live performance is speciaal ontworpen voor koepels, fabrieken, loodsen, tanks, bunkers, kerken en andere plekken met een bijzondere akoestiek. In de optiek van Ankersmit worden galm en echo vaak 'overgebruikt' en als een saus over muziek gegoten om deze indrukwekkender te maken. Door een radicale, experimentele vorm van muziek te ontwerpen, specifiek voor extreem resonante ruimtes, wil hij de clichés voorbijgaan. Er zal geen gebruik worden gemaakt van reverb of delay effecten, alleen van de echte geluidsreflecties van de ruimtes. De performances zullen vanaf april 2020 tot eind 2021 plaatsvinden in binnen- en buitenland.
loader

het fonds

subsidies

actueel

sn2020website.gif
Ben je een maker of ontwerper met een opkomende praktijk op het gebied van vormgeving, architectuur en/of digitale cultuur en zou je graag een talentontwikkelingsbeurs aanvragen, maar heb je geen regu... meer >
960x640.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert het beleidsplan voor de periode 2021–2024. De uitgangspunten van het nieuwe beleid spelen in op tendensen die de afgelopen jaren werden gesignal... meer >
ooanderswerken.jpg
Met het oog op de komst van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de nieuwe Omgevingswet nodigt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontwerpers uit om samen met gemeenten nieuwe werkwijzen te ont... meer >
oouitzonderlijkepresentaties2.jpg
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven op met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidend... meer >
loader
loader
loader