stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Milaan 2019: International Lighting Design
006representatieveafbeelding.jpg

Deelregeling Internationalisering Open oproep

Milaan 2019: International Lighting Design

David Derksen Design, 2019

€4.870
Voor de Salone del Mobile 2019 presenteert David Derksen nieuwe lichtontwerpen op de Salone Satellite. De uitgangspunten voor de ontwerpen van Derksen komen meestal voort uit natuurkundige of mathematische principes. In zijn ontwerpen streeft hij ernaar de schoonheid van het materiaal, de constructie en het maakproces tot uitdrukking te brengen. Met deze presentatie wil hij zich profileren als een specialist op het gebied van lichtontwerp. Derksen presenteert een nieuwe serie architecturale lampen die inspelen op de nieuwe mogelijkheden die LED-verlichting biedt: de Sinus Lights en de Slab Lights. Het laatste ontwerp is gemaakt in samenwerking met Johan van Hengel.

meer toekenningen

placeholder.gif

Deelregeling Internationalisering Tentoonstelling

Van Hollandse streekdracht naar Helsinki en terug

Tess van Zalinge, 2020

€18
Tess van Zalinge is geselecteerd en uitgenodigd door Helsinki Fashion Week om haar aankomende collectie op het hoofdprogramma te presenteren. De Helsinki Fashion week vindt online plaats in 27 juli tot en met 1 augustus 2020. Het thema van de modeweek is 'transparency en collaboration'. Tijdens de periode vooraf aan de week is elke designer individueel uitgelicht en krijgen ze individuele mentor sessies en designer sessies. Daarnaast is ze gekoppeld aan een 3D virtual designer die samen met de door de ontwerper gemaakte collectie virtueel maakt voor de Helsinki Fashion Week presentatie. Met haar aankomende collectie ontwikkelt van Zalinge ze zich verder op het gebied van streekdracht en bijbehorende ambacht technieken. Door nieuwe kennis en innovatie poogt ze een nieuwe laag te creëren in haar eigen signatuur en in ambachten uit Hollandse streekdracht. Hiervoor werkt ze samen met Textiel lab en het Nederlands Openlucht Museum. Ze zal hierbij bewust geen rekening houden met de opgelegde grenzen van streken en wil juist het experiment aangaan met onverwachte combinaties tussen kennis, ambacht, duurzaamheid en design. Hiertoe onderzoekt ze nieuwe samenwerkingen. Transparantie is het tweede thema van de online modeweek. Middels verschillende activiteiten en een tentoonstelling na afloop bij Fashion for Good in Amsterdam, wil ze haar opgedane kennis binnen de ontwerpprocessen, en ervaringen van de samenwerking verder delen. Ten slotte hoopt ze met haar deelname nieuwe paden te creëren voor de Nederlandse creatieve industrie in Scandinavië.
mersincitylab.jpg

Deelregeling Internationalisering Open oproep fase 3

Mersin CityLab

Play the City, Mersin University, 2020

€20.000
In de vorige fase ontwikkelden Play the City (NL) en Mersin University (TR) samen met lokale partners city game sessies waarbij op een interactieve manier met verschillende stakeholders een geïntegreerd stedelijk transformatie plan is ontworpen voor twee deelgemeentes (Demirtas en Alsancak) rondom de Muftu River in de Turkse stad Mersin. De sessies richtten zich op vijf thema's: huisvesting, water, mobiliteit, stadslandbouw en lokale economie. Zo'n 200 deelnemers kwamen samen waaronder buurtorganisaties, ngo's, diverse gemeente-afdelingen, waterbedrijven, de architectenbond en experts op elk themagebied. Partners zijn onder meer Sokak Bizim Istanbul, Amsterdam Rainproof, Mediamatic en stadslab Buiksloterham.

In deze follow-up fase richt het team zich op het versterken van het nieuwe stadslab en het uitbreiden van de activiteiten. De activiteiten bestaan uit: 1) het organiseren van nieuwe game sessies in een andere deelgemeente, de snelgroeiende wijk Mezitli, met een focus op het stimuleren van participatie van vrouwen en migranten binnen de lokale economie, 2) het ontwikkelen van een nieuwe game sessie rondom duurzaam voedsel / slow food, 3) het opzetten van een overeenkomst met de grotere stadsgemeente Mersin voor implementatie van de plannen, 4) het publiceren van een boek over het oprichtingsproces van het Mersin Citylab en de tot nu toe behaalde resultaten. De publicatie toont voorbeelden uit zowel Mersin als Amsterdam en wordt geschreven door Turkse en Nederlandse experts en betrokkenen. De boeklancering beoogt het team tijdens We Make The City 2020 in Amsterdam en later in Turkije te organiseren.

Meer informatie over fase 2

Meer informatie over fase 1
harvestingoptimism.jpeg

Deelregeling Internationalisering Open oproep fase 3

Harvesting Optimism

IND [Inter.National.Design], 2020

€20.000
Harvesting Optimism is een film waarin de kennis en resultaten uit het onderzoeksproject Closing the Circle samenkomen en gedeeld worden met een breed publiek. In 'CLOSING THE CIRCLE' zijn nieuwe ontwerprichtlijnen ontwikkeld voor closed loop farming systems. In het project werken Arman Akdogan en Felix Madrazo – oprichters van IND, Inter.National.Design, samen met Turkse en Nederlandse onderzoekers, innovatieve boeren, ontwerpers en energie adviseurs.

In de deze follow-up fase maakt het team een korte documentaire waarin de thema's uit het ontwerpend onderzoek worden aangekaart, zoals innovatieve landbouwpraktijken, circulariteit, kunst, design en energietransitie. Zowel Turkse als Nederlandse experts zullen in de film aan het woord komen, waarbij zij op locatie – in Rotterdam, Erzincan, Almere, Istanbul en Bursa - vertellen over de experimenten die zij doen. Tevens zullen in de film een aantal hoogtepunten van de conferentie van Closing the Circle worden opgenomen. Het doel van de film is om nieuwe landbouwpraktijken in beeld te brengen die een positieve en drijvende kracht zijn. Nederlandse en Turkse landbouwpraktijken die verantwoord omgaan met het milieu, de stad, dierenwelzijn en duurzaam gebruik van grondstoffen. Voor de productie van de film nemen Onur Can Tepe (script writer), Gülfem Akdoğan (video editor) en Melis Eryiğit Samir (marketing & PR) deel aan het kernteam. Daarnaast krijgt het team advies van ervaren filmmakers, waaronder Jasper Goldman en Stefan Malešević.

Meer informatie fase 2

Meer informatie fase 1
index.jpg

Deelregeling Internationalisering Open oproep fase 3

Tour de Turquie - a bicycle road show

Artgineering/ Novusens/ Sustainable Solutions, 2020

€20.000
In de vorige fase ontwikkelden Sustainable Solutions (NL), Artgineering (BE) en Novusens (TR) een integraal fietsmasterplan voor de Turkse stad Lüleburgaz. Het plan, in de vorm van een boek, laat zien hoe fietsen kan worden ingezet als een katalysator voor een meer duurzame, inclusieve en democratische stedelijke samenleving. Het plan vertrekt hierbij vanuit een holistische benadering van drie elementen: hardware, software en orgware.

In deze follow-up fase richt het team zich op verdere kennisdeling in andere Turkse steden, die meer willen investeren in fietsen. Het format is een 'Bicycle Road Show' campagne, waarbij het team in een week vier steden bezoekt: Istanbul (opening), Bursa, Eskisehir en tot slot Ankara. Tijdens de tour organiseert het team meetings, workshops en seminars met gemeentes en andere belanghebbenden. Hoewel veel steden in Turkije al zijn begonnen met fietsinvesteringen, bijvoorbeeld in bike sharing systems en het aanleggen van fietspaden, constateerde het team in de vorige fases dat er nog weinig kennis is over 'hoe' zij dit goed kunnen doen. De stad Lüleburgaz onderscheidt zich bovendien van andere steden, omdat de gemeente hier eerst investeerde in het creëren van een positieve perceptie rondom fietsen en niet meteen in de fysieke fietsinfrastructuur. Een nieuwe Turkse regelgeving stimuleert het investeren in fietsnetwerken en het team stelt daarom dat dit een goed momentum is om de opgedane kennis te verspreiden. De road show vindt plaats midden april 2020.

Meer informatie fase 2

Meer informatie fase 1
index1.jpg

Deelregeling Internationalisering Open oproep fase 3

Realist_

Knitwear Lab, Bersa Triko, Marmara University, 2020

€20.000
In de vorige fase ontwikkelden Knitwear Lab (NL), breifabrikant Bersa Triko (TR) en de Textiel afdeling van de Marmara Universiteit (TR) een hoeden- en sjaal collectie met restmaterialen uit de textielindustrie voor het nieuwe merk 'Realist_'. Het team onderzoekt hoe zij deze schone, ongedragen restmaterialen kunnen regenereren tot nieuwe sterke garen die kunnen worden hergebruikt. Het team bezocht hiervoor het recycle gebied Uşak om meer kennis op te doen over de afvalproblematiek door de omvangrijke textielproductie in Turkse steden. Voor de lancering van de collectie, bij het Nederlands Consulaat-Generaal in Istanbul, presenteerde modehuis Maison the Faux een interactieve performance. Het doel van het project is het overtuigen van consumenten en de textielindustrie dat geregenereerde mode in Turkije mogelijk is.

In deze follow-up fase richt het team zich op twee doelstellingen: 1) kennisdeling met studenten en professionals in het modeveld en 2) verdiepend onderzoek en verbetering van het proces, zodat modeketens dit ook op grotere schaal kunnen implementeren. Het team ontwikkelt workshops voor Turkse en Nederlandse universiteiten, modemerken en retailers. Daarnaast onderzoekt Knitwear Lab samen met garen ontwikkelaars Haksa (TR) en Espima (TR) hoe zij de kwaliteit van de garen kunnen verbeteren en meer soorten restmaterialen, zoals ook van bedrukte en gebruikte stoffen, kunnen hergebruiken. Om het project op grote schaal te kunnen implementeren is namelijk een grote hoeveelheid restmateriaal nodig. Het team benadert in deze fase een aantal grote Turkse, Nederlandse en Duitse modeketens.

Meer informatie fase 2

Meer informatie fase 1
loader

het fonds

subsidies

actueel