stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
De student aan het roer
scalda.jpg

De student aan het roer

Yukiko Nezu (Urbanberry) en digitaal ontwerper Keimpe de Heer (Stichting SETUP), 2018
Binnen de ICT opleidingen van Scalda College in Zeeland is het hybride gedachtegoed – verwevenheid van onderwijs en beroepspraktijk - leidend. Zo werken studenten in bedrijfsmatige leeromgevingen - zoals een Shared Service Center, Bytz en Innovision Solutions – vanuit verschillende specifieke rollen aan externe opdrachten van bedrijven. Toch constateert het Scalda College dat haar ICT-opleidingen nog te geïsoleerd functioneren van de context, én dat die context niet eenduidig is. ICT en Techniek is overal. Een student ICT en Techniek kan na zijn studie terecht komen bij een kantoor, maar evengoed bij een schepenbouwer of in de zorg. Waar en hoe leren de studenten over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te kijken en binnen die verschillende contexten te functioneren?

Om een antwoord te kunnen geven op bovenstaande vraag wil Scalda samen met haar studenten ICT en Techniek niveau 2/3 een nieuwe leeromgeving ontwikkelen, waar studenten kunnen samenwerken aan vraagstukken vanuit verschillende disciplines. Een omgeving bovendien waarin bedrijven, maar ook andere opleidingen zich welkom voelen. Zij richt daartoe in Terneuzen en Vlissingen een nieuw Innovatie Lab op met ruimte voor experiment, waar het begrip van de brede context waarin de studenten opereren kan groeien. Uitgangspunt voor het Innovatie Lab is om het leren binnen en buiten de school zoveel mogelijk te verbinden, met als doel studenten zich onderdeel te laten voelen van een krachtig regionaal ecosysteem.

Hoe ziet een Innovatie Lab eruit, dat expliciet open staat voor de samenwerking met andere disciplines, zoals bijvoorbeeld zorg, toerisme of techniek? Het vraagt in ieder geval om een omgeving die flexibel is en naar eigen inzicht is aan te passen. Een omgeving die naast prikkelend ook veilig is, waar je kunt leren en fouten mag maken. In totaal maken ongeveer 65 studenten straks gebruik van deze nieuwe leeromgeving. Al deze studenten worden actief bij het ontwerpproces betrokken. Sterker nog, zij staan bij de totstandkoming ervan zoveel als mogelijk zelf aan het roer. Welke ontwerpmethodiek kan de betrokkenheid en het eigenaarschap van de studenten ondersteunen?

Architect Yukiko Nezu (Urbanberry) en digitaal ontwerper Keimpe de Heer (Stichting SETUP) werden geselecteerd vanuit de Open Oproep De Interdisciplinaire leeromgeving om samen met het Scalda College aan deze opgave te werken.

Volg de ontwikkelingen van het project hier.

meer toekenningen

civicarchitects.jpg

Regeling Architectuur Startsubsidie

Scenes for new dialogues

Civic Architects, 2021

€7.500
'Scenes for new dialogues' is een ontwerpend onderzoek van Civic Architects naar het vernieuwen van typologieën voor gebouwen en openbare ruimtes voor politiek debat. Hierbij gaat het om ruimtes waarin de gespreksverhouding tussen burgers onderling en tussen burgers en politiek op een nieuwe manier worden vormgegeven. In dit onderzoek zal de focus liggen op het schaalniveau tussen architectuur en interieur. Hierin staan de micro-architectonische principes die de context van een debat of gesprek faciliteren en bepalen centraal, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van kennis uit de omgevingspsychologie. Deze aanvraag betreft de startfase van het project, waarmee het referentiekader wordt verbreed middels een aantal expertsessies en een casestudy. Deze dienen als verkenning van verschillende alternatieve voorbeelden van 'mise-en-scenes' voor publieke dialoog over de hele wereld en door de geschiedenis. De startfase wordt gebruikt voor het verbreden van het netwerk, het verder formuleren van het hoofdonderzoek en het samenstellen van een werkboek. Voor het hoofdonderzoek wil Civic Architects de opgedane casestudy-kennis verder uitdiepen en een aantal debatsimulaties opzetten en analyseren. Dit vormt de input voor het ontwerpen van een serie nieuwe typologische prototypes voor publiek politiek debat. De prototypes worden verbeeld in een serie doorsnedemaquettes die gezamenlijk met het complete werkboek door het land kunnen reizen.
affectlab.jpg

Regeling Experiment Onderzoek

Hybrid Spaces

affect lab, 2021

€10.000
Het experiment 'Hybrid Spaces' behelst een onderzoek naar betekenisvolle en intieme ontmoetingen tussen fysiek en online publiek.
sibasahabi.jpg

Regeling Experiment Onderzoek

Canticum

Siba Sahabi, 2021

€10.000
Het experiment 'Canticum' behelst een onderzoek naar de relatie van tekst en textiel op basis van in het Farsi 'gezongen patronen' ('naqshe khani').
upsammy.jpg

Regeling Experiment Onderzoek

Sound as a Malleable Terrain

Upsammy, 2021

€7.900
Het experiment 'Sound as a Malleable Terrain' behelst sonische en interactieve experimenten naar de auditieve karakteristieken van het Hembrugterrein in Zaandam en het ontwerpen van een interactieve installatie.
juliettegilson.jpg

Regeling Experiment Onderzoek

Waar stad en haven elkaar omarmen

Juliette Gilson, 2021

€10.000
Het experiment 'Waar stad en haven elkaar omarmen' behelst een onderzoek naar een nieuw soort samenleving in de tussenruimte van stads- en havenactiviteiten en de ontwikkeling van een eigen taal door de werkmethode ontwerpend schrijven.
loader

het fonds

subsidies

actueel