stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
De Franse Verovering van Maastricht
defranseveroveringvanmaastricht.jpg

Digital Heritage x Public Productontwikkeling

De Franse Verovering van Maastricht

Tijdlab, 2020

€100.000
Met het project 'De Franse Verovering van Maastricht' wil Tijdlab een historische beeltenis van Maastricht voor verschillende publieksgroepen toegankelijk maken. De Gemeente Maastricht heeft de beschikking over 3D-scans van een unieke 200 jaar oude maquette van de stad. Momenteel bevinden deze 3D-scans zich in het digitale archief, en zijn ze niet toegankelijk voor het publiek. De gemeente zou deze 3D-scans graag samenvoegen tot één digitale maquette, en deze via een permanente tentoonstelling in het Centre Céramique aan een zo breed mogelijke doelgroep tonen. Tijdlab zal in samenwerking met Dutch Rose Media een AR-applicatie ontwikkelen bij de vaste tentoonstelling en gedurende het project zal het publiek nauw worden betrokken door een deel van het 3D-model te crowdsourcen. Het eindresultaat is een permanente expositie van een gedigitaliseerde stadsmaquette uit de 18e eeuw, waarin de geschiedenis tot leven komt middels AR-projecties. Voor dit project ontving de aanvrager eerder een ontwikkelbudget van € 25.000.

meer toekenningen

newsslider.jpg

Digital Heritage x Public Productontwikkeling

Newsslider

Cream on Chrome, 2020

€40.000
Met de tool 'Newsslider' kunnen journalisten en onderzoekers 'slim' door archiefmateriaal navigeren om tot nieuwe cultuur-historische inzichten te komen. Hoe zijn associaties en de toon van berichtgeving over bijvoorbeeld de opwarming van de aarde in de loop van de tijd veranderd en wat kunnen we daarvan leren? Naast het gebruik als een onderzoekstool biedt 'Newsslider' mediakanalen op maat gemaakte interactieve weergaves op basis van hun eigen archiefdata. Met het project wordt beoogd journalisten en nieuwsconsumenten mee te nemen naar de archeologie van de toekomst, waarbij ze met inzet van opkomende technologie (artificiële intelligentie en natural language generation) slimme uitstapjes naar het verleden wil maken om de toekomst beter te kunnen duiden. 'Newsslider' wordt ontwikkeld door Cream on Chrome in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, ID Fuse en het Lectoraat Journalistiek en Verantwoorde Innovatie van Fontys Hogeschool voor de Journalistiek. Voor dit project ontving de aanvrager eerder een ontwikkelbudget van €10.000.
eyecatcher.jpg

Digital Heritage x Public Productontwikkeling

Eye Catcher

Studio Louter, 2020

€99.830
'Eye Catcher' wordt een interactieve beleving in Eye Filmmuseum waarmee het publiek op een associatieve, non-semantische manier de gedigitaliseerde filmcollectie met 125 jaar filmgeschiedenis kan verkennen en meer te weten kan komen over de kwaliteit en context van specifieke films. In een immersieve ruimte kunnen bezoekers - met behulp van een tablet - op een intuïtieve manier een stroom van filmscènes om zich heen beïnvloeden. Soms met een kleur als criterium, dan weer een emotie, de kadrering of beweging. 'Eye Catcher' is een project van Studio Louter in samenwerking met Eye Filmmuseum, Bram Loogman, RDE/arQive en Kiss the Frog. Voor dit project ontving de aanvrager eerder een ontwikkelbudget van €24.856.
opklompendoordedessa.jpg

Digital Heritage x Public Productontwikkeling

Op klompen door de dessa

Stichting Studio Immersief, 2020

€85.000
In de immersieve theater/museumervaring 'Op klompen door de dessa' worden gedigitaliseerde bronnen ontsloten over de dekolonisatieoorlog tussen 1945 en 1949 in Indonesië. Het publiek maakt in een voorstelling die een combinatie is van locatietheater en real life gaming een reconstructie van historische gebeurtenissen en persoonlijke herinneringen in het leven van oud-Indiëganger Sybren Boomsma. De bezoeker kiest hierin zijn eigen weg en wordt aan de hand van verschillende erfgoedbronnen ondergedompeld in het verhaal. Na afloop wordt het publiek in een expositie uitgenodigd te reflecteren op de verschillende perspectieven, verhalen en ervaringen. De theaterervaring is gericht op een publiek tussen 18 en 35 jaar en zal te beleven zijn in Vlissingen, Leeuwarden, Den Haag en Amsterdam. 'Op klompen door de dessa' wordt ontwikkeld door Stichting Studio Immersief in samenwerking met artOloco en onder andere het Netwerk Oorlogsbronnen en het Fries Museum. Voor dit project ontving de aanvrager eerder een ontwikkelbudget van €24.848.
expeditieonline.jpg

Digital Heritage x Public Productontwikkeling

Expeditie Online

Fabrique, 2020

€100.000
Met de digitale tool 'Expeditie Online' worden de digitale collecties van Naturalis en Natuurhistorisch Museum Rotterdam gedeeld en verbonden met een breed publiek door middel van onder andere een wereldkaart met tijdlijn en de mogelijkheid een persoonlijke collectie op te bouwen. De collecties worden eenvoudig doorzoekbaar gemaakt, en experts geven als curatoren context bij verbanden en relaties tussen de objecten. Er wordt een gebruiksvriendelijk en breed toepasbare tool ontwikkeld, die flexibel is voor uitbreiding naar andere musea en erfgoedcollecties en die inzetbaar is voor elke doelgroep. Naturalis past 'Expeditie Online' toe in het Natuurlab, het Natuurhistorisch Museum maakt de tool beschikbaar via de website. 'Expeditie Online' is een project van Fabrique in samenwerking met Naturalis en Q42. Voor dit project ontving de aanvrager eerder een ontwikkelbudget van €24.960.
resequencingthelogicofthetillemacollecti.jpg

Digital Heritage x Public Productontwikkeling

Resequencing the Logic of the Tillema Collections. Engaging Otherwise with the Colonial Archive

Paolo Patelli, 2020

€40.000
Met het project 'Resequencing the Logic of the Tillema Collections. Engaging Otherwise with the Colonial Archive' onderzoeken Paolo Patelli en Paoletta Holst het koloniale leven en werk van Hendrik Freerk Hillema en deconstrueren ze de wijze waarop kennis en informatie hierover verspreid, geordend en gearchiveerd is. Door nieuwe narratieven te ontwikkelen en te reflecteren op systemen en waarden met betrekking tot het behoud van erfgoed willen ze enerzijds een bijdrage leveren aan het debat over de dekolonisatie van archieven en anderzijds de publieke toegankelijk en het bereik van archieven bevorderen. Het project begeeft zich op het snijvlak van informatieontwerp, kritische documentaire en geesteswetenschappen en krijgt vorm via interne workshops, participatieve sessies, prestatiecolleges en een video-essay. 'Resequencing the Logic of the Tillema Collections. Engaging Otherwise with the Colonial Archive' komt tot stand in samenwerking met het Research Center for Material Culture, Eye Filmmuseum en het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Voor dit project ontving de aanvrager eerder een ontwikkelbudget van €10.000.
loader

het fonds

subsidies

actueel

sciresearchactreflect2021720website.gif
Deze open oproep is gericht op grassroots-platforms, collectieven en organisaties die met hun activiteiten bijdragen aan een meer diverse en inclusieve creatieve industrie. Zet jij je in voor dekoloni... meer >
voucherregelingruimtelijkontwerp2021.jpg
Met de tijdelijke Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp stelt het Stimuleringsfonds in 2021 € 4 miljoen subsidiebudget beschikbaar om nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimu... meer >
animatievacature2021website03.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe adviseurs voor verschillende adviescommissies. Wil jij meepraten over de verdeling van subsidies aan makers en instellingen op het gebied van vor... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader