stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Baukultur; de ontmoeting- de verkenning- de ontwikkeling
bureaueuropa2.jpg

Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 2-jarig Activiteitenprogramma 2021–2022

Baukultur; de ontmoeting- de verkenning- de ontwikkeling

Stichting Bureau Europa, 2020

€350.000
Bureau Europa is in 2006 gestart als dependance in Maastricht van het Nederlands Architectuurinstituut. Sinds 2013 opereert het onafhankelijk onder de naam Bureau Europa. De instelling biedt als presentatie- en netwerkorganisatie tentoonstellingen, excursies, debatten en workshops aan op het snijvlak van architectuur, de ontworpen omgeving en design. Bureau Europa heeft de ambitie om te groeien als relevante locatie voor ontmoeting, kennisdeling en ontwikkeling. De instelling wil met haar programma laten zien hoe de omgeving tot stand komt en is gekomen, hoe deze wordt ontworpen en wat de consequenties daarvan zijn. Bureau Europa toont de uitdagingen van dit dynamische proces en stelt bezoekers in staat er (actief) aan bij te dragen.

Het tweejarige activiteitenprogramma heeft als titel Baukultur en richt zich op de gebouwde en ontworpen omgeving door middel van drie benaderingen: 'De Ontmoeting', 'De Verkenning' en 'De Ontwikkeling'. Binnen De Ontmoeting manifesteert Bureau Europa zich als ontmoetingsplek, als huis voor kennisuitwisseling en actuele architectuur en designpresentaties op huiskamerniveau. De omgevingswet biedt de samenleving meer ruimte om zich vraagstukken toe te eigenen en initiatieven te ontwikkelen. Bureau Europa ziet hier een belangrijke rol voor zich weggelegd om zowel reflectie als inspraak te organiseren en de vinger aan de pols te houden van de ontwikkelingen in de stad en regio. De instelling faciliteert voor allerlei typen bezoekers verschillend aanbod, van een leestafel tot ontwerpprogramma's, MBO-ateliers, het excursieaanbod, kleinschalige trajecten zoals studentenpresentaties, een debattenreeks, een lees- en studieruimte, kinderprogramma's en de exposities. Tevens organiseert de aanvrager de debat- en gesprekkenreeks 'Ontwerpkracht in de stad'. Voor deze debat- en gespreksavonden wordt aan experts, filosofen, architecten, kunstenaars en bewoners gevraagd aan de hand van een actuele ontwikkeling een kader te schetsen voor het gesprek om vervolgens samen met het publiek tot uitwisseling te komen.

In De Verkenning komen via exposities, lezingen en excursies achtergronden, toekomstbeelden en artistieke interpretaties aan bod in relatie tot maatschappelijke tendensen en in reflectie op Limburg en de Euregio. Elk half jaar is er een expositie met wisselende onderwerpen: 1) Juffertje in het Groen, over emancipatie en de publieke ruimte, 2) Het Zinkviooltje, over de impact van de intensieve zinkindustrie in de euregio, 3) Pretty Prepping, over angstcultuur en de consumerende mens in onzekere tijden, 4) Limburgse Bouwmeesters, over iconische Limburge architecten. Daarnaast organiseert Bureau Europa een deels virtueel reisprogramma. Dit programma bestaat uit drie pijlers: Als eerste een reisbureau dat jaarlijks fysiek een aantal maanden gestalte krijgt in Bureau Europa met “voyages” door het Limburgs landschap. Ten tweede een parallel excursieprogramma aan het expositieprogramma. En tot slot online excursies, met een database van wandelingen en reistips in samenwerking met lokale en internationale partners.
De Ontwikkeling is het educatieprogramma van Bureau Europa. De instelling werkt met de ontwerpopleidingen (mbo/hbo/wo) op het gebied van architectuur en Ruimtelijk ontwerp, de studenten krijgen een platform en ruimte bij Bureau Europa om voorbij de opleiding of de stage, de bouwcultuur, opdrachtgevers en de industrie te verkennen. Naast een educatieaanbod gericht op verschillende lagen in het onderwijs zet Bureau Europa een meester-gezeltraject op waarin hbo- en mbo-leerlingen gekoppeld worden aan bouwbedrijven, architecten en ontwerpers.

website

meer toekenningen

currentobsessioncreditartworkbylukasenge.jpg

Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 1-jarig Activiteitenprogramma 2021

CURRENT OBSESSION 2021

Current Obsession, 2020

€89.154
Current Obsession is een onafhankelijk magazine en platform ter promotie en ontwikkeling van het hedendaagse sieraad. Met een kenmerkende experimentele benadering en onconventionele stijl, toont Current Obsession nieuwe manieren om sieraden te presenteren en te ervaren. Current Obsession werkt samen met exceptionele kunstenaars en ontwerpers en ontwikkeld in samenwerking met gerenommeerde merken en toonaangevende culturele instituten curatoriële projecten en evenementen.

Het hedendaagse sieraad als werkveld is de afgelopen decennia tamelijk geïsoleerd geraakt van overige creatieve disciplines aldus de aanvrager. Ze ziet dit in de manier waarop de discipline zich positioneert in relatie tot nieuwe verkoopmodellen, cross-disciplinaire samenwerkingen evenals het exposeren van het medium. Current Obsession bouwt bruggen om deze connecties en ontwikkelingen te versterken en bespoedigen. Current Obsession gelooft dat de transdisciplinaire benadering van het sieraad - en het idee om een platform te creëren dat een hedendaagse taal spreekt - de discipline vooruit doet bewegen. In het kader van deze missie volgt Current Obsession volgt drie richtingen:
1. Sociale Betrokkenheid en Publieksactiviteiten: Een verzameling aan organisatorische, curatoriële en promotionele werkzaamheden, met bijbehorende Social Club events (lezingen en discussies) tijdens verschillende (inter)nationale Jewellery en Craft Weeks waaronder Munich Jewellery Week, Lisbon Contemporary Jewellery Biennale, Stockholm Craft Week, New York City Jewelry Week en OBSESSED! Jewellery Festival (NL). Met als doel onze gemeenschap te 'voeden' en constructieve dialogen binnen het werkveld te realiseren.
2. Talentontwikkeling: Onder de naam GEM Z realiseert Current Obsession een talentontwikkelingsprogramma met als doel waardevolle relaties tussen jonge creatieven, culturele instituten en de industrie te bevorderen aan de hand van opdrachtgeverschap, lezingen, workshops, publicatie- en expositie mogelijkheden.
3. Onderzoek en Inhoud ontwikkeling: Met als doel te onderzoeken, specificeren en het materialiseren van onze theoretische bevindingen in opdrachtgeverschap voor makers evenals het onderzoeken van een innovatief expositie format voor 'Used Future': Een tentoonstelling welke speculeert over hoe menselijke zelfrepresentatie en versiering (adornment) er diep in de toekomst uit kunnen zien.

website
designmuseumdenboschzaaloverzichtbodydri.jpg

Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 1-jarig Activiteitenprogramma 2021

Design Museum Den Bosch 2021

Design Museum Den Bosch, 2020

€99.487
Design Museum Den Bosch organiseert tentoonstellingen en maakt publiekprogramma's over hoofdzakelijk twintigste-eeuwse en hedendaagse vormgeving en beheert belangrijke designcollecties, keramiek en sieraden. Het museum belicht, benut en bediscussieert de culturele betekenissen en verschillende perspectieven van vormgeving, waarbij het een (inter)nationaal publiek uitnodigt met behulp van innovatieprogramma's inzicht te krijgen in de verbintenis tussen de geschiedenis, de actualiteit en de toekomstgerichte kwaliteit van design.

Het activiteitenprogramma voor 2021 richt zich op onderscheidende fenomenen in de samenleving van de 20e- en 21e-eeuw waarin vormgeving een wezenlijke rol speelt. Die ontwikkelingen analyseert en duidt het museum door middel van onderzoek, online en fysieke presentaties en tentoonstellingen, publicaties, publieksprogramma's (met een nadruk op debat) en educatieve activiteiten voor leerlingen en voor studenten van creatieve (ontwerp)opleidingen. Centraal staan de volgende onderwerpen:
De relatie tussen vormgeving en technologie, met bijzondere aandacht voor posthuman;
Moderniteit en avant-gardisme in hedendaags perspectief;
Modern lifestyle en de vormgeving van identiteit.
Hiernaast ontwikkelt Design Museum Den Bosch een aantal internationale samenwerkingsprojecten, onder andere met Design Society Shenzhen (China).

website


Foto: Chantal Lenting
macguffin9coverweb.jpg

Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 1-jarig Activiteitenprogramma 2021

MacGuffin 2021

MacGuffin, 2020

€66.245
Stichting MacGuffin produceert en publiceert sinds 2015 magazines die gewijd zijn aan de context en het 'afterlife' van gebruiksvoorwerpen. MacGuffin is een magazine en een internationaal platform dat het gebruik en de context van ontwerp centraal stelt. Het platform neemt alledaagse voorwerpen als uitgangspunt om de rol van ontwerp te analyseren en het gesprek over de context van design te verbreden.

Het activiteitenprogramma van MacGuffin omvat de productie en publicatie van twee magazines met als onderwerp The Bottle en The Chain. In onderzoeksopdrachten, essays, beeldseries, podcasts en tentoonstellingen worden deze twee voorwerpen vanuit zoveelmogelijk perspectieven tegen het licht gehouden. De publieksactiviteiten zijn niet alleen een voorbereiding of een vervolg op de inhoud van de magazines, ze hebben ook als inzet om een divers publiek te bereiken en aan het platform te binden. Naast een vijftigtal essays en beeldbijdragen wordt een online archief en een serie podcasts ontwikkeld. Daarnaast worden op basis van eerder verschenen nummers over The Desk en The Rug tentoonstellingen en films gemaakt. In de verschillende onderdelen wordt samengewerkt met meer dan dertig contributors, voor een groot deel bestaand uit jong talent. Zij reflecteren vanuit verschillende culturen en disciplines op de context van ontwerp.

website
printroomprotestbannerlendinglibrary2017.jpg

Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 1-jarig Activiteitenprogramma 2021

The Page as Community Space

PrintRoom, 2020

€75.000
PrintRoom onderzoekt en presenteert hedendaagse strategieën van kunstenaars en ontwerpers die publishing als artistiek medium hanteren. Het platform organiseert tentoonstellingen, lezingen, boekpresentaties, performances, workshops en een residency in haar ruimte in Rotterdam en presenteert zich ook (inter)nationaal. PrintRoom onderzoekt in haar programma nieuwe vormen van productie en archivering, niet-westerse praktijken als alternatief, duurzaamheid van de kunst- en ontwerppraktijk en nieuwe visies op ecologische en economische duurzaamheid als onderdeel van het ontwerp- en publishing concept. Met 'The Page as Community Space' legt de organisatie de nadruk op het vormen en versterken van haar gemeenschap, zowel on- als offline. Hiermee reageert PrintRoom creatief en positief op de huidige tijdsgeest en omstandigheden die voortkomen uit de COVID-19 pandemie. Artist publishing wordt ingezet als aanjager van gemeenschapszin, als medium om verschillende perspectieven te belichten, om gelijkgestemden te vinden en uitwisseling te stimuleren, maar ook als middel om communicatie te bevorderen met 'people you don't agree with'. In 2021 gaat PrintRoom onderzoeken hoe deze activistische insteek een blijvend effect kan hebben. PrintRoom brengt lokale makers in contact met internationale activistische publishing platforms om van elkaar te leren en samenwerkingsprojecten te starten.

website


Foto: Protest Banner Lending Library van Aram Han Sifuentes
bluecitylabhiresjacquelinefuijkschotfoto.jpg

Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 1-jarig Activiteitenprogramma 2021

Ontwerpen voor biodiversiteit

Stichting BlueCity, 2020

€57.645
BlueCity, gevestigd in voormalig Tropicana gebouw in Rotterdam, is opgericht voor ontwerpers, wetenschappers en ondernemers die radicale natuurlijke oplossingen vorm willen geven en daar faciliteiten, zoals een werkplaats en een laboratorium voor nodig hebben. Het Lab is een dynamische omgeving waar bioniers - de naam voor bovengenoemde pioniers elkaar ook kunnen ontmoeten en uitdagingen kunnen delen. Via het activiteitenprogramma helpt BlueCity Lab hen te verbinden met andere ontwerpers en wetenschappers en actief toenadering, kennisdeling en uitwisseling aan te gaan met andere organisaties op landelijk, regionaal en stadsniveau zoals Dutch Design Week, Next Nature, DSM, AMO, Staatsbosbeheer en ook de wijkaanpak van de Gemeente Rotterdam. Het lab zet in op “collaborative survival”: Ze hebben elkaar nodig in deze kapitalistische ruïnes om nieuwe structuren te bouwen en te gaan groeien, weg van decennia van koloniale, patriarchale en kapitalistische machtssystemen. Naar een nieuwe balans van natuur, waar de mens ook deel van uitmaakt. In de natuur. De bioniers merken hoe lastig het is om een integraal plan of aanpak door te duwen in een economie die nog zeer lineair is georganiseerd. Het Lab wil middels het activiteitenprogramma hen een netwerk, kennis en ervaringen verschaffen voor het ontwerpen voor biodiversiteit. Komend jaar wordt het programma uitgebouwd en geeft het meer ruimte aan experimenten, best-practices en methodes die laten zien hoe samenwerken met de natuur eruitziet. Het platform heeft twee series kwalitatieve ontmoetingen hiervoor opgesteld: de serie How To Biodesign doorgezet en vier ontmoeten van de Fiber Club uitgewerkt. Ook nodigen ze professionals van allerlei disciplines binnen én buiten het ontwerpveld uit om mee te doen aan drie hackathons waarin ze de methodiek om te komen tot een integrale oplossing voor drie complexe vraagstukken uit hun pand en regio zelf verder ontwikkelen tijdens het dóen. Op twee publieksprogramma's komen alles wat BlueCity Lab is samen, één in samenwerking met Next Nature Network tijdens Biodesign Night 2021, en de andere voor een meer regionaal publiek tijdens een tweedaags Symbiosis festival.

website
loader

het fonds

subsidies

actueel