stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Regeling Digitale cultuur

Regeling Digitale cultuur

Sluitingsdata:

18 augustus 2021
7 oktober 2021

budget 2021: € 1.490.000 – per ronde € 372.500

Met de Regeling Digitale cultuur ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die bijdragen aan de kwaliteit, ontwikkeling of verdieping van het vakgebied digitale cultuur. De regeling sluit aan bij de doelstellingen van het fonds om de ontwikkeling van artistieke kwaliteit te bevorderen, experiment en onderzoek te stimuleren en reflectie en debat te ondersteunen.

Het subsidiebudget voor de tweede ronde Digitale cultuur (21DB) is op basis van onderbesteding uit de eerste ronde verhoogd tot € 399.487.
De Regeling Digitale cultuur staat open voor projecten van professionele makers, beschouwers, ontwerpbureaus of culturele instellingen werkzaam binnen het vakgebied digitale cultuur.

Met de term digitale cultuur doelt het fonds op culturele en artistieke producties of uitingen die zich verhouden tot digitale technologie, nieuwe media of games. Binnen de regeling staat het openbreken van bestaande technologieën en processen, en het op een open manier ontwikkelen van nieuwe technologie en toepassingen voorop. Van daaruit worden ontwerpmethodieken en principes toegepast in uiteenlopende terreinen, variërend van games, storytelling en muziek tot biotechnologie, architectuur en zorg. Dit betekent dat de projectvorm niet per se digitaal hoeft te zijn.
Binnen de Regeling Digitale cultuur kunnen de volgende subsidies worden verstrekt:
a Een reguliere projectsubsidie, waarbij een redelijke mate van cofinanciering is vereist.
b Een startsubsidie met een maximale bijdrage van € 7.500, waarbij cofinanciering niet is vereist.
De beoordeling van aanvragen vindt plaats op basis van het reglement van de Regeling Digitale cultuur (pdf). Zorg er daarom voor dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden, criteria en doelstellingen die hierin staan vermeld.

Toelichting criteria Digitale cultuur
Het fonds legt aanvragen die voldoen aan alle formele vereisten om voor subsidie in aanmerking te komen voor aan onafhankelijke adviescommissie. De adviescommissie hanteert bij de beoordeling van een aanvraag voor een projectsubsidie onderstaande criteria. Voor startsubsidies gelden iets afwijkende criteria, lees hiervoor goed de regeling.

a. De artistiek-inhoudelijke waarde van het project;
Het toepassen van dit criterium is sterk contextafhankelijk. Er wordt door de commissies rekening gehouden met de ontwerpopgaven die samenhangen met de verschillende (sub)disciplines, de omstandigheden waarin de aanvrager werkt en de wijze waarop het voorstel is ingestoken.

Bij het beoordelen van de artistiek-inhoudelijke waarde wordt gekeken naar de relatie tussen vorm en inhoud van het project en de betekenis daarbinnen van de digitale, virtuele en/of technologische component. Hoe wordt het doel, de thematiek of vraagstelling in het project vertaald naar een interessante vorm? In het geval de aanvraag wordt gedaan door een maker kijkt de commissie naar vergelijkbare uitingen binnen het genre of vakgebied en betrekt ze het portfolio van de betrokken maker(s). Ze kijkt welke stap de aanvrager met het nieuwe project beoogt te zetten. In het geval de aanvraag een meer beschouwend karakter heeft wordt gekeken naar de keuzes van de curator en/of uitgangspunten van het programma. Ook kan er worden gekeken naar mate waarin een project als cultureel kan worden gezien en kan dit worden afgezet tegenover meer commercieel gedreven doelstellingen.

b. De betekenis van de gekozen thematiek en vraagstelling voor het vakgebied;
Bij dit criterium wordt gekeken hoe het voorstel is gepositioneerd ten opzichte van bestaande kennis binnen het vakgebied en de mate waarin het daarop van toegevoegde waarde is. Wordt er ingespeeld op een bekende of actuele thematiek of juist niet? Worden er verrassende en relevante vragen gesteld of nieuwe perspectieven belicht? Stelt het voorstel gangbare denk- en werkwijzen ter discussie of bouwt het daar juist op voort? Hoe en in welke richting wordt naar nieuwe kennis gezocht en welke resultaten en inzichten worden verwacht?

c. De mate waarin het project doeltreffend is in opzet, methodiek en betrokken expertise;
Hierbij wordt naar de meer praktische uitvoeringskant van het project gekeken. De commissie beoordeelt in hoeverre doel en opzet met elkaar in overeenstemming zijn en op welke doelgroepen het voorstel zich richt. Daarbij kijkt ze naar de helderheid van het plan van aanpak, de effectiviteit van de gekozen methodiek en of de bij de uitvoering van het project betrokken expertise haar het vertrouwen geeft dat het tot vernieuwende resultaten zal leiden.

d. Het draagvlak voor het project, zoals dat blijkt uit de betrokken partners en de wijze en mate van cofinanciering en het verwachte publieksbereik;
Bij dit criterium wordt meegewogen in hoeverre een aanvrager vanuit een inhoudelijk, technisch of strategisch oogpunt externe partijen en doelgroepen bij het project betrekt of wil betrekken om het inhoudelijke draagvlak voor het project te vergroten. Ook is het voor de commissie van belang te weten of die partijen hun medewerking al hebben toegezegd of dat er sprake is van een intentie en of die partijen financieel dan wel in-kind in het project investeren. Tot slot wordt gekeken naar de wijze waarop resultaten worden verspreid en doelgroepen bereikt.

e. De bijdrage van het project aan diversiteit en inclusie binnen het vakgebied.
Het fonds onderschrijft de code diversiteit en inclusie en verwacht dat ook de aanvragers zich inspannen om aan deze code te voldoen. Diversiteit en inclusie kan in de context van de regeling betrekking hebben op de inhoud van het voorstel, het team, betrokken makers, partners en/of publiek. Onder diversiteit kan culturele diversiteit worden verstaan, maar bijvoorbeeld ook regionale spreiding of het actief betrekken van mensen met verschillende opleidingsniveaus, leeftijden, of mensen met een beperking, draagt bij aan een meerstemmig ontwerpveld. Aanvragers kunnen dus vanuit hun eigen project motiveren hoe en op welke manier ze willen en kunnen bijdragen aan diversiteit en inclusie binnen het vakgebied.
De adviescommissie behandelt uw aanvraag aan de hand van het aanvraagformulier en de ingediende bijlagen. Lees artikel 8 in de Regeling Digitale cultuur (pdf) voor een overzicht van de vereiste bijlagen.

leidraad
In de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag (pdf) vindt u handvatten en tips ter voorbereiding van een subsidieaanvraag bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Aan de hand hiervan kunt u een zo volledig mogelijke aanvraag opstellen. Zorg daarom dat u de leidraad goed leest voordat u een subsidieaanvraag opstelt.

Let op: de leidraad wordt op korte termijn geactualiseerd.

Regeling Digitale cultuur
De beoordeling van aanvragen vindt plaats op basis van het reglement van de Regeling Digitale cultuur (pdf). Zorg er daarom voor dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden, criteria en doelstellingen die hierin staan vermeld.

online aanvraagomgeving
Aanvragen worden ingediend via de online aanvraagomgeving. Hiervoor is een persoonlijk account nodig. Let op: maak dit op tijd aan, het duurt een werkdag voordat een nieuw aanvragersaccount is geactiveerd.

indienen
Online aanvraagformulieren kunnen worden ingediend tot 23:59 uur op de dag van de sluitingsdatum. We adviseren nadrukkelijk om uw aanvraag eerder in te dienen in verband met de drukte op de server.

vragen?
Gerichte vragen over de procedure, begroting en/of het projectplan kunnen het best per e-mail worden gesteld aan een van de stafmedewerkers. Kijk eerst of uw vraag wordt beantwoord in de Veelgestelde vragen.
innemen
Als u uw aanvraag heeft ingediend, controleert het fondsbureau uw aanvraag op de formele eisen uit de Regeling Digitale cultuur (pdf).

beoordelen
Een adviescommissie beoordeelt uw aanvraag op basis van de Regeling Digitale cultuur. In artikel 10 van de Regeling Digitale cultuur (pdf) staan de volledige werkwijze en criteria beschreven. De commissie brengt het advies uit aan het bestuur van het Stimuleringsfonds. Bekijk hier de samenstelling van de adviescommissie voor de Regeling Digitale cultuur.

prioritering
Overschrijdt het totaal van de aanvragen dat voor subsidieverlening in aanmerking komt het beschikbare budget van de ronde, dan zal geprioriteerd worden. In artikel 10 van de Regeling Digitale cultuur (pdf) staat de volledige werkwijze beschreven.

besluit
Het bestuur betrekt het advies van de commissie in het besluit tot het al dan niet verlenen van de subsidie. Via een beschikking wordt u op de hoogte gebracht over dit besluit. Dit ontvangt u uiterlijk tien weken na de sluitingsdatum van de regeling. U ontvangt per e-mail een bericht met de uitslag.

verantwoording
Als u subsidie ontvangt van het Stimuleringsfonds gaat u ook verplichtingen aan. Lees in artikel 17, 18, 19 en 20 van de Regeling Digitale cultuur (pdf) meer over de verantwoording. Twee weken voor de afronding van uw project ontvangt u per e-mail het verzoek om uw verantwoording in te dienen in de online aanvraagomgeving.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Digitale cultuur:
digitalecultuur@stimuleringsfonds.nl

U kunt ook bellen met 010-4361600.

toekenningen Digitale cultuur

electron.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Project Entrepot

Stichting Electron / Witte Rook, 2021

€7.500
Entrepot is een onlineplatform voor technologisch onderzoek en digitale bewustwording. Digitalisering speelt volgens Stichting Electron / Witte Rook een steeds grotere rol in diverse grote vraagstukken. De verbeeldingskracht van kunstenaars en ontwerpers kan hierin een rol spelen. De vraagstelling van het project is: hoe kunnen kunstenaars digitale ruimte innemen en welke rol kan de organisatie Electron / Witte Rook daarin spelen? Kunstenaars krijgen de gelegenheid om in de vorm van residenties te experimenteren en te onderzoeken hoe digitalisering onderdeel kan zijn van hun werk. Aan de residenties is een programma gekoppeld voor inhoudelijke verdieping, praktische kennis en methodes voor onderzoek. Het programma en het platform zijn bedoeld om nieuwe verbindingen te leggen tussen kunstenaars, kunstinstellingen en andere domeinen. De startfase is hoofdzakelijk gericht op het vergroten van kennis en netwerk, kennisdelingen en het opstellen van een plan voor het programma. Beoogde partners zijn onder meer De Waag, Boijmans van Beuningen, Koninklijk Bibliotheek, DEN, Annet Dekker, Next Nature, Baltan Laboratories en Josephine Bosma.
krea.jpg

Regeling Digitale cultuur

Volumetric Interviews

Stichting Krea, 2021

€10.000
'Volumetric Interviews' is een serie interviews die mensen bewust maakt van de creatieve mogelijkheden van technologie en het publiek uitnodigt om deel te nemen aan het debat over de voordelen en valkuilen ervan. Volumetric Interviews introduceert creatievelingen die werken op het snijvlak van muziek, design en technologie. Elk van de vier afleveringen van de serie maakt gebruik van verschillende technische methoden en toont visuele content die de verschillende benaderingen van technologie, de toepassingen en de plaats in het moderne leven weerspiegelen. De vier geïnterviewden gebruiken technologie allemaal op een positieve en humane manier in hun praktijk. Thorwald van den Akker, Hackers and Designers, de maker van Now You See Me Moria en Studio Moniker zullen voor de serie worden geïnterviewd.
tidbitsplay.jpg

Regeling Digitale cultuur Game

Tracks of Thought

Tidbits Play, 2021

€22.500
'Tracks of Thought' is een entertainment game waarbij de persoonlijkheid van de speler een belangrijke rol speelt. De kernkwadrantentheorie van Daniel Ofman vormt de basis voor het spel. Het doel van de game is het stimuleren van meer zelfinzicht bij jongeren. Met de subsidie zal de basisversie van de game worden uitgewerkt. Deze versie borduurt voort op de demo en bevat nieuwe systemen, zoals kaartbattles, waarin sociale conflicten worden gesimuleerd. De makers willen onderzoeken en testen in welke mate deze spelelementen de speler aanmoedigen tot zelfreflectie. Het project heeft als doel handvatten te bieden in een onzekere tijd, zelfreflectie toegankelijk te maken voor een jonge doelgroep en betekenisvolle games zonder geweld op de kaart te zetten in de Nederlandse gamesindustrie. Daarbij zal ook een uitgever worden gezocht. Het project zal in negen maandelijkse sprints worden uitgevoerd door een team van een programmeur, sound designer, animator en een project en business adviseurs.
werc.jpg

Regeling Digitale cultuur Game

Once is Never

WERC, 2021

€16.000
'Once is Never' is een theatrale installatie gebaseerd op klassieke 2D-videogames van kunstenaarscollectief WERC, gebaseerd op het leven van WERC-lid Joachim Rümke. Hij verlangt naar de simpelheid van RPG's: de verhaalrijke videogames die hij vroeger speelde. In Once is Never maakt Rümke een videogame van zijn eigen leven, die het publiek tijdens de performance kan spelen en al spelende grote levenskeuzes voor hem maakt. Tijdens het spelen van de game geeft Rümke live inhoudelijke context door gespeelde tekst, waarin hij keuzes toelicht en vragen stelt over de existentiële thema's. De voorstelling gaat in januari 2022 in première bij het Grand Theatre Groningen en gaat de rest van 2022 op tour. Naast een fysieke voorstelling wordt van het project ook een volledig digitale versie ontwikkeld die in het najaar gaat worden gespeeld. Voor Once is Never werkt WERC samen met Grand Theatre en WORM Rotterdam. Beide cultuurhuizen bieden een residentieplek en een mogelijkheid om tussentijds te presenteren.
julialuteijn.jpg

Regeling Digitale cultuur Startsubsidie

Yin-Gemis

Julia Luteijn, 2021

€7.500
In 'Yin-Gemis' gaan Julia Luteijn en Rhied al Othmani verhalen verzamelen en interviews afnemen bij vrouwen die werkzaam zijn in de tech-industrie en daar geconfronteerd worden met vooroordelen. Met behulp van 'machine learning' willen zij een AI trainen met deze bestaande verhalen en vervolgens de AI een alomvattend verhaal laten genereren. Dit verhaal gaan Luteijn en Al Othmani visualiseren in VR.
loader

het fonds

subsidies

actueel