stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Regeling Digitale cultuur

Regeling Digitale cultuur

Sluitingsdata:

14 april 2021
18 augustus 2021
7 oktober 2021

budget 2021: € 1.490.000 – per ronde € 372.500

Met de Regeling Digitale cultuur ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die bijdragen aan de kwaliteit, ontwikkeling of verdieping van het vakgebied digitale cultuur. De regeling sluit aan bij de doelstellingen van het fonds om de ontwikkeling van artistieke kwaliteit te bevorderen, experiment en onderzoek te stimuleren en reflectie en debat te ondersteunen.

Het subsidiebudget voor de tweede ronde Digitale cultuur (21DB) is op basis van onderbesteding uit de eerste ronde verhoogd tot € 399.487.
De Regeling Digitale cultuur staat open voor projecten van professionele makers, beschouwers, ontwerpbureaus of culturele instellingen werkzaam binnen het vakgebied digitale cultuur.

Met de term digitale cultuur doelt het fonds op culturele en artistieke producties of uitingen die zich verhouden tot digitale technologie, nieuwe media of games. Binnen de regeling staat het openbreken van bestaande technologieën en processen, en het op een open manier ontwikkelen van nieuwe technologie en toepassingen voorop. Van daaruit worden ontwerpmethodieken en principes toegepast in uiteenlopende terreinen, variërend van games, storytelling en muziek tot biotechnologie, architectuur en zorg. Dit betekent dat de projectvorm niet per se digitaal hoeft te zijn.
Binnen de Regeling Digitale cultuur kunnen de volgende subsidies worden verstrekt:
a Een reguliere projectsubsidie, waarbij een redelijke mate van cofinanciering is vereist.
b Een startsubsidie met een maximale bijdrage van € 7.500, waarbij cofinanciering niet is vereist.
De beoordeling van aanvragen vindt plaats op basis van het reglement van de Regeling Digitale cultuur (pdf). Zorg er daarom voor dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden, criteria en doelstellingen die hierin staan vermeld.

Toelichting criteria Digitale cultuur
Het fonds legt aanvragen die voldoen aan alle formele vereisten om voor subsidie in aanmerking te komen voor aan onafhankelijke adviescommissie. De adviescommissie hanteert bij de beoordeling van een aanvraag voor een projectsubsidie onderstaande criteria. Voor startsubsidies gelden iets afwijkende criteria, lees hiervoor goed de regeling.

a. De artistiek-inhoudelijke waarde van het project;
Het toepassen van dit criterium is sterk contextafhankelijk. Er wordt door de commissies rekening gehouden met de ontwerpopgaven die samenhangen met de verschillende (sub)disciplines, de omstandigheden waarin de aanvrager werkt en de wijze waarop het voorstel is ingestoken.

Bij het beoordelen van de artistiek-inhoudelijke waarde wordt gekeken naar de relatie tussen vorm en inhoud van het project en de betekenis daarbinnen van de digitale, virtuele en/of technologische component. Hoe wordt het doel, de thematiek of vraagstelling in het project vertaald naar een interessante vorm? In het geval de aanvraag wordt gedaan door een maker kijkt de commissie naar vergelijkbare uitingen binnen het genre of vakgebied en betrekt ze het portfolio van de betrokken maker(s). Ze kijkt welke stap de aanvrager met het nieuwe project beoogt te zetten. In het geval de aanvraag een meer beschouwend karakter heeft wordt gekeken naar de keuzes van de curator en/of uitgangspunten van het programma. Ook kan er worden gekeken naar mate waarin een project als cultureel kan worden gezien en kan dit worden afgezet tegenover meer commercieel gedreven doelstellingen.

b. De betekenis van de gekozen thematiek en vraagstelling voor het vakgebied;
Bij dit criterium wordt gekeken hoe het voorstel is gepositioneerd ten opzichte van bestaande kennis binnen het vakgebied en de mate waarin het daarop van toegevoegde waarde is. Wordt er ingespeeld op een bekende of actuele thematiek of juist niet? Worden er verrassende en relevante vragen gesteld of nieuwe perspectieven belicht? Stelt het voorstel gangbare denk- en werkwijzen ter discussie of bouwt het daar juist op voort? Hoe en in welke richting wordt naar nieuwe kennis gezocht en welke resultaten en inzichten worden verwacht?

c. De mate waarin het project doeltreffend is in opzet, methodiek en betrokken expertise;
Hierbij wordt naar de meer praktische uitvoeringskant van het project gekeken. De commissie beoordeelt in hoeverre doel en opzet met elkaar in overeenstemming zijn en op welke doelgroepen het voorstel zich richt. Daarbij kijkt ze naar de helderheid van het plan van aanpak, de effectiviteit van de gekozen methodiek en of de bij de uitvoering van het project betrokken expertise haar het vertrouwen geeft dat het tot vernieuwende resultaten zal leiden.

d. Het draagvlak voor het project, zoals dat blijkt uit de betrokken partners en de wijze en mate van cofinanciering en het verwachte publieksbereik;
Bij dit criterium wordt meegewogen in hoeverre een aanvrager vanuit een inhoudelijk, technisch of strategisch oogpunt externe partijen en doelgroepen bij het project betrekt of wil betrekken om het inhoudelijke draagvlak voor het project te vergroten. Ook is het voor de commissie van belang te weten of die partijen hun medewerking al hebben toegezegd of dat er sprake is van een intentie en of die partijen financieel dan wel in-kind in het project investeren. Tot slot wordt gekeken naar de wijze waarop resultaten worden verspreid en doelgroepen bereikt.

e. De bijdrage van het project aan diversiteit en inclusie binnen het vakgebied.
Het fonds onderschrijft de code diversiteit en inclusie en verwacht dat ook de aanvragers zich inspannen om aan deze code te voldoen. Diversiteit en inclusie kan in de context van de regeling betrekking hebben op de inhoud van het voorstel, het team, betrokken makers, partners en/of publiek. Onder diversiteit kan culturele diversiteit worden verstaan, maar bijvoorbeeld ook regionale spreiding of het actief betrekken van mensen met verschillende opleidingsniveaus, leeftijden, of mensen met een beperking, draagt bij aan een meerstemmig ontwerpveld. Aanvragers kunnen dus vanuit hun eigen project motiveren hoe en op welke manier ze willen en kunnen bijdragen aan diversiteit en inclusie binnen het vakgebied.
De adviescommissie behandelt uw aanvraag aan de hand van het aanvraagformulier en de ingediende bijlagen. Lees artikel 8 in de Regeling Digitale cultuur (pdf) voor een overzicht van de vereiste bijlagen.

leidraad
In de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag (pdf) vindt u handvatten en tips ter voorbereiding van een subsidieaanvraag bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Aan de hand hiervan kunt u een zo volledig mogelijke aanvraag opstellen. Zorg daarom dat u de leidraad goed leest voordat u een subsidieaanvraag opstelt.

Let op: de leidraad wordt op korte termijn geactualiseerd.

Regeling Digitale cultuur
De beoordeling van aanvragen vindt plaats op basis van het reglement van de Regeling Digitale cultuur (pdf). Zorg er daarom voor dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden, criteria en doelstellingen die hierin staan vermeld.

online aanvraagomgeving
Aanvragen worden ingediend via de online aanvraagomgeving. Hiervoor is een persoonlijk account nodig. Let op: maak dit op tijd aan, het duurt een werkdag voordat een nieuw aanvragersaccount is geactiveerd.

indienen
Online aanvraagformulieren kunnen worden ingediend tot 23:59 uur op de dag van de sluitingsdatum. We adviseren nadrukkelijk om uw aanvraag eerder in te dienen in verband met de drukte op de server.

vragen?
Gerichte vragen over de procedure, begroting en/of het projectplan kunnen het best per e-mail worden gesteld aan een van de stafmedewerkers. Kijk eerst of uw vraag wordt beantwoord in de Veelgestelde vragen.
innemen
Als u uw aanvraag heeft ingediend, controleert het fondsbureau uw aanvraag op de formele eisen uit de Regeling Digitale cultuur (pdf).

beoordelen
Een adviescommissie beoordeelt uw aanvraag op basis van de Regeling Digitale cultuur. In artikel 10 van de Regeling Digitale cultuur (pdf) staan de volledige werkwijze en criteria beschreven. De commissie brengt het advies uit aan het bestuur van het Stimuleringsfonds. Bekijk hier de samenstelling van de adviescommissie voor de Regeling Digitale cultuur.

prioritering
Overschrijdt het totaal van de aanvragen dat voor subsidieverlening in aanmerking komt het beschikbare budget van de ronde, dan zal geprioriteerd worden. In artikel 10 van de Regeling Digitale cultuur (pdf) staat de volledige werkwijze beschreven.

besluit
Het bestuur betrekt het advies van de commissie in het besluit tot het al dan niet verlenen van de subsidie. Via een beschikking wordt u op de hoogte gebracht over dit besluit. Dit ontvangt u uiterlijk tien weken na de sluitingsdatum van de regeling. U ontvangt per e-mail een bericht met de uitslag.

verantwoording
Als u subsidie ontvangt van het Stimuleringsfonds gaat u ook verplichtingen aan. Lees in artikel 17, 18, 19 en 20 van de Regeling Digitale cultuur (pdf) meer over de verantwoording. Twee weken voor de afronding van uw project ontvangt u per e-mail het verzoek om uw verantwoording in te dienen in de online aanvraagomgeving.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sean Gilis

U kunt ook bellen met 010-4361600.

toekenningen Digitale cultuur

nxsworldnxs6phygitalfashioning.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

NXS#6 Phygital Fashioning

NXS World, 2021

€34.677
NXS # 6 Phygital Fashioning is een experimenteel multidimensionaal project waarmee NXS het verband wil onderzoeken tussen de virtuele representatie van mode en de constructie en expressie van de individuele, maar toch collectieve identiteit in tijden van versnelde digitale transformatie. Dit zal NXS doen door te kijken naar de veranderende noties van productie, consumentisme, eigendom en sociale constructies en waarden zoals sociale klasse en genderfluïditeit. Deze onderwerpen wil NXS behandelen vanuit story-living, avatar-constructie en consumentisme, collectieve identiteit en gedeelde waardesystemen. Naast een gedrukte publicatie, wil NXS deze verkenning van de digitale cultuur uitbreiden naar meer interactieve en digitale vormen. Het project bestaat uit drie verschillende delen: een speciaal ontworpen kledingstuk dat bij gebruik van een Instagram face-filter een geanimeerde virtuele 3D-laag activeert. Hiervoor zal worden samengewerkt met BYBORRE, Stacie Ant en Aaron Jablonski. Daarnaast worden drie korte video-essays gemaakt die toegankelijk zijn door een bijbehorende poster te scannen met een smartphone. Hiervoor zal worden samengewerkt met Kelman Duran, Bea1991 en Gabriel Massan. Tot slot komen alle vertelelementen samen in een interactieve hybride conferentie en ruimtelijke installatie. Moderator is Bogomir Doringer, sprekers zijn Amber Jae Slooten, Metahaven, prof. Dr. Anneke Smelik, Yoonha Kim, Damara Ingles en Mahoro Seward.
gabrielpaiuksoundtheorytheclouds.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Sound Theory (The Clouds)

Gabriel Paiuk, 2021

€15.680
'Sound Theory (The Clouds)' onderzoekt hoe de materiaaleigenschappen van audiotechnologieën onze ervaring van akoestische verschijnselen bepalen. Centraal staat de vraag: hoe bepalen audiotechnologieën de manier waarop we luisteren? Het werk wil de toeschouwers uitnodigen om te onderzoeken wat ze horen. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een ruimtelijk klank- en beeldwerk in samenwerking met experimenteel filmmaker Sebastián Díaz Morales en de Belgische violist/cellist Arne Deforce. Het project omvat een periode van gezamenlijk onderzoek naar akoestische perceptie en de uitwerking van een speciaal ontworpen luidsprekeropstelling. Het werk zal worden uitgevoerd op een aantal festivals in binnen- en buitenland, waaronder Gaudeamus Muziekweek, Dag in de Branding en het Concertgebouw Brugge. Documentatie en onderzoek zullen ook leiden tot workshops en publicatie van research papers.
thomasankersmitthomasankersmitxmonom.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Thomas Ankersmit x MONOM

Thomas Ankersmit, 2021

€12.000
Vanaf april 2021 gaat Ankersmit een nieuwe, ruimtelijke geluidsperformance ontwikkelen door middel van immersieve audiotechnologie. Het project is een artistiek onderzoek naar en experiment met de technologische mogelijkheden van immersieve audio en zal resulteren in een driedimensionale choreografie van 30-40 minuten op het grensvlak van elektronische muziek en installatiekunst. Ankersmit zal het werk ontwikkelen tijdens een residentie bij MONOM in Berlijn, die beschikt over het 4DSOUND-systeem. Vervolgens zal Ankersmit het project presenteren op diverse nationale en internationale festivals en kunstencentra. Tevens zal hij workshops begeleiden over het werken met immersive audio om andere makers te inspireren tot artistieke experimenten met dit medium.
antinnitusantinnitusplaytinnitusanyway.jpeg

Regeling Digitale cultuur Productontwikkeling

Antinnitus, play tinnitus anyway

Antinnitus, 2021

€23.000
Bedenker van het project 'Antinnitus, play tinnitus anyway', Marcel Geraeds, is musicus en zelf chronisch tinnitus patiënt. Antinnitus behelst een serious game in VR waarmee tinnitus kan worden bestreden. Patiënten kunnen kleine games in een interactieve hooromgeving in VR spelen. Door middel van biofeedback treedt regulering van het brein op en wordt het brein getraind het tinnitussignaal los te laten. De eerste tests zullen worden gedaan met een deelnemersgroep van dertig mensen in een controleerde omgeving met medische specialisten, wetenschappers en een VR-ontwikkelaar. Het doel is om een VR-omgeving te ontwikkelen waarin de deelnemers meetbaar invloed kunnen uitoefenen op hun brein en het tinnitussignaal middel een VR-game. De subsidie wordt gebruikt voor het artistieke experiment en de ontwikkeling van de VR-omgeving. Hiervoor zal worden samengewerkt met VR-studio House of Secrets. Vanuit de medische hoek zullen onder meer Neurotherapie Centrum Hilversum en Jamzone meewerken aan de tests.
constanzabizraelliauralismstherelativity.jpeg

Regeling Digitale cultuur Onderzoek

Auralisms: The Relativity of Acoustic Presence

Constanza Bizraelli, 2021

€21.652
In het project 'Auralisms: The Relativity of Acoustic Presence' is Constanza Bizraelli geïnspireerd door de algemene relativiteitstheorie en wil ze een auditieve ervaring ontwerpen die gebruikers de mogelijkheid geeft om alternatieve structuren voor de intuïtieve en cognitieve ervaring van ruimte-tijd te presenteren. Het project zal gestructureerd worden in vier fases. In de eerste fase zal de artiest een onderzoek en dialoog met haar samenwerkingspartners aangaan. De tweede fase zal bestaan uit het componeren van het (ruimtelijk) geluidsontwerp. De derde fase is gericht op het ontwerp van de interactie, en de vierde fase op het visuele ontwerp. Het project resulteert uiteindelijk in een interactieve geluidsinstallatie, een lezing en een workshop. Er wordt samengewerkt met 4Dsound en The Spatial Sound Institute.
loader

het fonds

subsidies

actueel