stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Open Oproep Anders werken aan wonen
anderswerkenaanwonenwebsite.gif

Open Oproep Anders werken aan wonen

Nederland staat voor een complexe woonopgave. Hoe kan deze uitdaging duurzaam, inclusief én vanuit de huidige en toekomstige woonbehoeften worden aangepakt? Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt ontwerpers uit om in samenwerking met overheden, organisaties, deskundigen en burgers te werken aan een integrale aanpak van actuele en toekomstige vraagstukken rondom wonen.

Heb jij een ontwerpend onderzoeksvoorstel gericht op de woonopgave in Nederland en wil je werken aan een duurzaam en inclusief ontwerpvoorstel waarin de huidige en toekomstige woonbehoefte centraal staat? En wil je hierin optrekken met lokale of regionale stakeholders en relevante experts? Dien een voorstel in voor een ontwerpend onderzoek gericht op vernieuwende perspectieven, strategieën en oplossingen voor de woonopgave in Nederland.

Deze open oproep wordt 16 december gelanceerd tijdens de online werkbijeenkomst Anders werken aan wonen Bekijk hier meer informatie en meld je aan.

Open Oproep Anders werken aan wonen
• deadline indienen: uiterlijk 28 maart 2022
• aantal subsidies: 15 voorstellen à € 30.000 (fase 1)
• looptijd: mei 2022 - januari 2023, waarna aanvragen mogelijk is voor een vervolgfase à max. € 40.000 (fase 2)
dien een opstartsubsidie in, doorlopend tot en met 1 februari 2022, ter voorbereiding van een aanvraag (optioneel)

de woonopgave in Nederland
De Nederlandse woningmarkt zit op slot. Het woningaanbod is te eenzijdig, de huizenprijzen rijzen de pan uit en de doorstroming is gestokt. Het vinden van een geschikte én betaalbare koop- of huurwoning is voor steeds meer groepen in de samenleving onmogelijk geworden. De oplossing wordt nu vooral gezocht in het zo snel en veel mogelijk bijbouwen. Dat is, zo wordt steeds duidelijker, niet de enige en meest wenselijke manier om de woonopgave aan te pakken. Zeker als je beseft dat diversiteit binnen het woningaanbod in het licht van de veranderende woonbehoeften, hoog op de agenda moet staan. Maar ook omdat het benaderen van de woonopgave in samenhang moet worden gezien met het aanpakken van de klimaatopgave en de opgave om de sociale inclusie in steden en dorpen te bevorderen.

voor wie is deze oproep?
Gezien de complexiteit van de woonopgave is een integrale aanpak noodzakelijk. Een aanpak waarin sociale, economische, klimatologische, culturele, beleidsmatige, ecologische, erfgoed- en ruimtelijke aspecten in nauwe samenhang worden meegenomen. Dat wil zeggen dat een breed palet aan belanghebbenden hierin moet samenwerken, van gemeenten, gebiedsontwikkelaars, woningcorporaties, maatschappelijke initiatieven, marktpartijen en erfgoedspecialisten, tot wooncoöperaties, VVE's en andere collectieven van bewoners. De koppeling van diverse belangen en aspecten, en het combineren van verschillende opgaven kan namelijk tot nieuwe inzichten en kansen leiden. Ontwerpers leveren in dit proces een belangrijke bijdrage. Zij zijn in staat om de complexiteit van de opgave inzichtelijk en bespreekbaar te maken. Ontwerpers kunnen in beeld brengen waar koppelingen van verschillende aspecten en opgaven kunnen plaatsvinden. Zij kunnen bovendien uiteenlopende belangen zichtbaar maken en samenbrengen vanuit het gemeenschappelijk belang.

voor welke voorstellen kan subsidie worden aangevraagd?
De open oproep richt zich op projecten waarmee, op basis van ontwerpend onderzoek, op verschillende schaalniveaus vernieuwende perspectieven, strategieën en oplossingen worden ontwikkeld voor de woonopgave in Nederland. De toch al noodzakelijke verduurzaming van bestaande woningen en transformatie van wijken, die aan een volgende fase in hun levenscyclus toe zijn, biedt de ideale kans om tegelijk een nieuw narratief te ontwikkelen waarbinnen onderwerpen zoals verbouwen, verduurzamen, inclusiviteit, adaptiviteit, tijdelijkheid en nieuwe financiële en organisatorische modellen met elkaar worden verbonden.

Projectvoorstellen richten zich op één of meer van de volgende ontwerpopgaven:

andere woningen
De Nederlandse woningmarkt kent een eenzijdig woningaanbod, terwijl de samenleving verandert en de noodzaak voor passende woonruimte steeds groter wordt. Hoe kunnen we werken aan de fysieke verbetering en verduurzaming van de bestaande woningvoorraad en tegelijkertijd aan een divers en adaptief woonaanbod? Welke andere, duurzame en inclusieve, woonconcepten kunnen worden ontwikkeld die aansluiten op de woonbehoeften van nu en in de toekomst, en daarmee de doorstroom in de woningmarkt stimuleren?

andere wijken
Veel wijken in Nederland zijn toe aan opwaardering. Dit geldt met name voor wijken die aan een volgende fase in hun levenscyclus toe zijn, zoals ons erfgoed uit de jaren 50 tot en met 80. Tegelijkertijd moeten wij werken aan de verduurzaming van bestaande wijken om de klimaatdoelen te halen. Fysieke verbetering en verduurzaming op wijkniveau en verdichting van bestaande buurten en wijken kan niet alleen oplossingen bieden voor het woningtekort, maar ook bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid van de wijken. Welke integrale oplossingsrichtingen kunnen worden geformuleerd om bij te dragen aan de ontwikkeling van inclusieve, adaptieve en duurzame wijken, als het gaat om die enorme operatie op wijkniveau? Welke breed gedragen strategieën kunnen worden ontwikkeld om tijdens dat transformatieproces de verstoring van bestaande sociale structuren in de wijken en gentrificatie te voorkomen?

andere systemen
De ontsporing van de woningmarkt in Nederland wordt in verregaande mate veroorzaakt door het primaat van de economische logica. Hoe kan dat onderliggende systeem beter worden afgestemd op de diversiteit van de verander(en)de woonbehoeften van de Nederlandse samenleving en op de noodzaak tegelijkertijd de klimaatopgave en de sociale opgaven tegemoet te treden? Welke nieuwe financiële en organisatorische modellen hebben we daarvoor nodig? Op welke manier kan het ontwerp bijdragen aan het ontwikkelen van andere modellen en/of het opnieuw inrichten van de bestaande modellen? Hoe kan het ontwerp lokale en regionale overheden en markpartijen bijstaan in het herdefiniëren van bestaand beleid en/of het ontwikkelen van een breed gedragen, duurzaam en inclusief beleid rondom wonen?

ontwerpend onderzoek als methodiek
Ontwerpend onderzoek is, in de context van deze open oproep, een methodiek gericht op het ontwikkelen van concrete ruimtelijke voorstellen, strategieën en/of concepten die helpen bestaande systemen te herdefiniëren of opnieuw in te richten. Ontwerpend onderzoek is bij uitstek gericht op het ontwerpmatig verbinden van verleden, heden en toekomst en het samenbrengen van de systeemwereld, de leefwereld en de fysieke wereld. Daarmee geeft het ook antwoord op de vraag hoe je co-creatie kunt realiseren met betrokken burgers, ondernemers, deskundigen, organisaties en overheden. Het resulteert in relevante, kwalitatieve kennisontwikkeling, die leidt tot integrale toekomstperspectieven en mogelijke oplossingsrichtingen, maar ook tot nieuwe inzichten voor beleidsvorming bij overheden en marktpartijen.

fasering open oproep
De Open Oproep Anders werken aan wonen is opgedeeld in verschillende fases: een optionele opstartfase, een eerste fase na selectie, een eventuele vervolgfase en een eventuele impactfase.
aroooschema.jpg

opstartfase (optioneel)
Voorafgaand aan de eerste fase van de open oproep zijn 16 opstartsubsidies van maximaal € 5.000 beschikbaar. In deze opstartfase krijgen aanvragers de gelegenheid om de samenwerking met partners aan te gaan en een aanvraag voor te bereiden. Deelname aan de opstartsubsidie is optioneel. De beoordeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst, wacht daarom niet te lang met het aanvragen van een opstartsubsidie.
Aanvragen kunnen doorlopend worden ingediend tot en met 1 februari 2022.
Meer informatie over de opstartsubsidie is hier te vinden.

fase 1
Na selectie richt de eerste fase zich op het ontwerpend onderzoek, het versterken van nieuwe samenwerkingsverbanden met andere sectoren buiten de creatieve industrie en het introduceren van nieuwe werkwijzen, nieuwe inzichten en ontwerpvoorstellen. Tijdens de eerste fase vindt een aantal intervisiebijeenkomsten plaats.

vervolgfase
Na afloop van fase 1 kan maximaal € 40.000 worden aangevraagd voor een vervolgfase door de geselecteerde teams. Doel van de vervolgfase is om ontwerpkracht in te zetten voor doorontwikkeling van de resultaten uit de eerste fase van onderzoek.

impactfase
Aan het eind van de vervolgfase is er ruimte voor zes projecten om met een bedrag van maximaal € 7.500 de impact van het project te vergroten. De impactsubsidie is bedoeld voor activiteiten ter ondersteuning van de partners in de systematische verankering van resultaten van het ontwerpend onderzoek binnen hun reguliere werkwijzen.

waar wordt op beoordeeld?
Subsidieaanvragen worden ter beoordeling voorgelegd aan minstens drie externe onafhankelijke adviseurs. Deze commissie beoordeelt de plannen op basis van de volgende vijf criteria:

▪ de relevantie van de vraagstelling;
▪ de kwaliteit van het plan van aanpak;
▪ de mate van vernieuwing;
▪ de relevantie en expertise van de betrokken partijen;
▪ de wijze van kennisdeling van (tussen)resultaten.

Uit de inzendingen selecteert de commissie bij voldoende kwaliteit maximaal 15 voorstellen.

indienen aanvraag
Uw voorstel kunt u tot en met 28 maart 2022 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie indienen. Selecteer hierbij de ronde 'Open Oproep Anders werken aan wonen'.

Het voorstel bestaat uit:

1. Een projectplan (maximaal 10 pagina's en niet groter dan 8 MB) met daarin:
• de vraagstelling: een heldere omschrijving van de vraagstelling en doel van het project;
• plan van aanpak: een toelichting van beoogde ontwerpmethodiek en een heldere omschrijving van de rol van de ontwerper in het proces;
• samenwerking: een omschrijving van de expertise van alle betrokken partijen en hun rol in het proces;
• beoogde resultaat;
2. Begroting en planning eerste fase (maximaal 3 pagina's en niet groter dan 2 MB).
• Het Stimuleringsfonds organiseert rondom het thema van de open oproep activiteiten om onderlinge kennisuitwisseling tussen de projecten te faciliteren. Neem hiervoor ook uren op in de begroting van totaal twee dagdelen voor hele team.
3. Communicatieplan voor kennisdeling
4. CV's van de betrokken ontwerpers (max. 4 pagina's en niet groter dan 4 MB).
5. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel van de uitvoerende partij. Ontwerpers treden op als hoofdaanvrager en zijn projectverantwoordelijk voor de uitvoering van het ontwerpend onderzoek. Samenwerkende partijen treden op als mede-aanvrager.
6. Representatieve afbeelding van het project voor communicatiedoeleinden vanuit het Stimuleringsfonds.

Als de inzending niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden.

Let op:
• Maak tijdig een account aan voor de online aanvraagomgeving en raak vertrouwd met het aanvraagformulier. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.
• Raadpleeg voor het indienen van uw aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag. Deze leidraad biedt houvast met betrekking tot de subsidieaanvraag en het opstellen van een projectplan.

subsidieprocedure
De beoordeling van de eerste fase van een open oproep heeft de vorm van een tender: dit betekent dat binnen het beschikbare budget een aantal voorstellen boven de andere wordt verkozen. Alleen positief beoordeelde projecten kunnen worden ondersteund. De behandeling en beoordeling van de ingediende voorstellen vinden plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproep van het Stimuleringsfonds en met name de mate waarin de aanvraag aansluit op de criteria van de open oproep. Per aanvraag brengt de commissie een advies uit aan het bestuur van het Stimuleringsfonds.

ontvangstbevestiging en bekendmaking selectie
Uiterlijk één week na de sluitingsdatum ontvangt u via de digitale aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een ontvangstbevestiging. De voorstellenselectie wordt uiterlijk 4 mei 2022 via de digitale aanvraagomgeving aan de aanvragers bekendgemaakt.

contact
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met:
Nazanin Hedayati via n.hedayati@stimuleringsfonds.nl / Martijn Kerkmeijer via m.kerkmeijer@stimuleringsfonds.nl of via 010 310 79 37.

nieuwsbrief
Bent u geïnteresseerd in de resultaten en inzichten uit de ARO oproepen? En blijft u graag op de hoogte van verdiepende lezingen, masterclasses en werkbijeenkomsten in het gelijknamige actieprogramma?

Volg dan:

'De nieuwe ruimte' kennispagina
en schrijf u hier in voor de nieuwsbrief 'De nieuwe ruimte'

We bouwen aan een lerend netwerk van decentrale overheden, semipublieke organisaties, experts, ontwerpers en andere professionals en beogen zo de impact van het traject als geheel en de kracht van ontwerp in het bijzonder te vergroten.

context
Deze open oproep draagt bij aan de uitvoering van Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp 2021–2024 dat door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wordt uitgevoerd in opdracht van de ministeries van BZK en OCW.

meer open oproepen

sciresearchactreflect2021720website.gif

Open Oproep Research, Act & Reflect #2

Deze open oproep is gericht op grassroots-platforms, collectieven en organisaties die met hun activiteiten bijdragen aan een meer diverse en inclusieve creatieve industrie. Zet jij je in voor dekolonisatie, emancipatie, genderdiversiteit, sociale rechtvaardigheid, antiracisme, intersectionaliteit of onderwerpen die hiermee in verbinding staan? Draag je van daaruit bij aan het ontwerpveld, of bevraag je juist de bestaande frames binnen het ontwerpveld? Dien dan voor 1 december 2021, 23.59 uur een aanvraag in voor een programma of project.

Met de Open Oproep Research, Act & Reflect #2 stimuleert het fonds activiteiten, gericht op het versterken van gemarginaliseerde stemmen. De activiteiten verrijken door hun meerstemmigheid en inclusieve benadering de creatieve industrie. Daarbij stellen we verschillende vragen: Welke visies en verhalen worden nu gemist in het streven naar een meer diverse en inclusieve ontwerpsector? Wat kan ontwerp betekenen voor het debat over systematische ongelijkheid? Hoe kan de verbeeldingskracht van jongeren en beginnende makers op deze thema's ingezet en versterkt worden? De programma's of projecten zijn gericht op onderbelichte terreinen van het fonds en zorgen zo voor een verbreding en verdieping van de creatieve industrie.

Voor deze oproep is een budget van maximaal €300.000 beschikbaar. Hiermee kunnen programma's of projecten worden ondersteund tot een bedrag van maximaal €75.000. Het fonds streeft ernaar maximaal drie projecten met een maximum aangevraagd bedrag van 75.000 euro te ondersteunen en maximaal drie projecten met een maximum aangevraagd bedrag van 25.000 euro.

voor wie?
Platforms, organisaties of collectieven die zich verhouden tot de vakgebieden vormgeving, architectuur of digitale cultuur kunnen indienen. Ook partijen die in oprichting zijn of waarvan de oprichting deel uitmaakt van het programma zijn welkom. Aanvragen worden niet beoordeeld op eerder georganiseerde activiteiten en behaalde resultaten. Zo bieden we nieuwe grassroots-initiatieven een gelijk speelveld.

Partijen die al een structurele subsidierelatie hebben met het Rijk (BIS) of worden ondersteund in de Regeling Vierjarige Instellingssubsidie of de 1- en 2-jarige activiteitenprogramma's van het Stimuleringsfonds kunnen niet indienen.

waarvoor kun je aanvragen?
De vorm van de aan te vragen activiteiten staat vrij. Gedacht kan worden online/offline-presentaties, een open oproep, performances, debatmomenten, publicaties, podcasts of andersoortige manifestaties. Activiteiten kunnen reflectief en beschouwend zijn, gericht op talentontwikkeling of bijvoorbeeld het ontwikkelen van nieuwe creatieve uitingen. Alle vormen zijn mogelijk, zolang er een verband wordt gelegd met ontwerp, bovengenoemde onderwerpen en de resultaten publiek toegankelijk worden gemaakt. De startdatum van de activiteiten ligt maximaal vier maanden na de beschikkingsdatum. Het project duurt maximaal één jaar.

Voorbeelden van eerder ondersteunde projecten binnen deze open oproep vind je hier.

waar wordt op beoordeeld?
Een onafhankelijke commissie maakt een selectie uit de ingediende voorstellen en let daarbij op:

1. De relevantie van de gekozen thematiek binnen de context van deze open oproep. Hierbij stelt de commissie vragen als: Hoe wordt de thematiek benaderd en gekoppeld aan de ontwerpdisciplines? En: hoe positioneert de aanvrager zich binnen de gekozen thematiek?

2. De artistieke of reflectieve ambitie in het project. Hierbij kijken de adviseurs naar de ambities en het doel van de aanvrager. Ze doet een uitspraak over de kwaliteit van het plan en de mate waarop motivatie, positionering, doel en opzet van de activiteiten op elkaar aansluiten;

3. De mate waarin de thematiek effectief wordt vertaald naar een programma en passende community. Hierbij beoordelen de adviseurs vorm, draagvlak en intensiteit van de samenwerking met de beschreven community.

Deze open oproep heeft een juridische grondslag in de Regeling Open Oproep van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees deze regeling goed door voordat je een aanvraag indient.

indienen
Partijen kunnen tot en met 1 december 2021, 23.59 uur een aanvraag indienen. Een aanvraag kan worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Selecteer hierbij Open Oproep Research, Act & Reflect #2.

Het voorstel bestaat uit:
1. Een projectplan (maximaal 10 pagina's en niet groter dan 8 MB) met daarin:
een omschrijving van het vraagstuk, de probleemstelling of thematiek waarop het project is gericht;
motivatie, doel en opzet van het project;
een omschrijving van de activiteiten;
een omschrijving van de beoogde community waarmee wordt samengewerkt en/of waarvoor de activiteiten worden ontwikkeld;
een omschrijving van de beoogde resultaten;
2. Planning en begroting. Op pagina 6 van de Leidraad Voorbereiding Subsidieaanvraag vind je een voorbeeldbegroting. Aanvullende financiering (cofinanciering) door andere partijen dan het Stimuleringsfonds is voor deze open oproep niet verplicht;
3. CV's of bio's van de betrokken makers of partijen.
4. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel, of van een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Om subsidie te ontvangen moet de aanvrager zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat nog niet het geval op het moment van indienen, dan is het mogelijk om je na de eventuele selectie alsnog in te schrijven. Hierover kun je contact opnemen met het fondsbureau.
5. Een representatieve en rechtenvrije afbeelding van het project voor communicatiedoeleinden vanuit het fonds.

Let op:
Als de inzending niet aan bovenstaande voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden.
Vraag op tijd inloggegevens voor de online aanvraagomgeving aan. Het duurt een werkdag voordat een nieuw aanvragersaccount is geactiveerd.

procedure
De beoordeling van een open oproep heeft de vorm van een tender: dit betekent dat binnen het beschikbare budget een aantal voorstellen wordt verkozen boven de andere. Alleen positief beoordeelde projecten kunnen worden ondersteund.

De behandeling en beoordeling van de ingediende voorstellen vinden plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproep. Een eventuele subsidie wordt verstrekt op basis van dit reglement.

Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dit reglement niet van toepassing:
artikel 4. lid 1 sub c
artikel 5. lid 1 sub b
artikel 8. Lid 6

selectie
Uiterlijk één week na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Alle aanvragers worden geïnformeerd over de uitslag van de open oproep; dit gebeurt eveneens per e-mail. Het Stimuleringsfonds zal daarbij alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het fonds streeft naar een bekendmaking voor 31 december 2021.

Het fondsbureau gaat langs bij de ondersteunde projecten voor een kennismakings- en voortgangsgesprek. Uitkomsten van deze gesprekken worden onder andere gebruikt voor het aanscherpen van een vervolg op deze oproep.

De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie uit de eenmalige middelen die minister Van Engelshoven aan het Stimuleringsfonds beschikbaar stelde voor intensivering van makersregelingen uit het derde covid-19 steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Deze open oproep is bedoeld als impuls om een meer diverse groep makers kennis te laten maken met het fonds en hen te ondersteunen in de ontwikkeling van hun eigen praktijk om zo in de toekomst door te kunnen stromen naar de reguliere regelingen van het fonds.

vragen
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Sharvin Ramjan via s.ramjan@stimuleringsfonds.nl of bel 010 - 436 16 00.
duurzameeconomieenruimte2website.gif

Open Oproep Duurzame economie en ruimte #2

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wil ruimtelijk beleid op alle schaalniveaus met elkaar verbinden en versterken en lanceert hiervoor de nieuwe Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp. De regeling heeft een looptijd van een jaar en sluit inhoudelijk aan bij de grote opgaven uit de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Het biedt ruimte aan circa 200 innovatievouchers, waarmee decentrale overheden en semipublieke organisaties extra ontwerpkracht kunnen inschakelen bij het verkennen en het versterken van hun beleid. Met de vouchers kunnen zij aan ruimtelijke ontwerpers en onderzoekers een opdracht verstrekken voor een ontwerpend onderzoek naar de lokale consequenties van die grote opgaven. Voor de selectie van vouchervoorstellen schrijft het fonds in 2021 acht open oproepen uit. De Open Oproep Duurzame economie en ruimte #2 is de zesde in die reeks.

De Open Oproep Duurzame economie en ruimte #2 richt zich op de ruimtelijke implicaties van de economie van de toekomst, die duurzaam, circulair en kennisintensief is, zodat Nederland zijn positie in de top vijf van meest concurrerende landen ter wereld kan handhaven. Een optimale afstemming van wonen, werken en verplaatsen in en bij de steden en een goed vestigingsklimaat in alle regio's zijn hiervoor belangrijk.

Open Oproep Duurzame economie en ruimte #2
budget € 500.000
doorlopend indienen vanaf 1 oktober t/m 30 november 2021
uitslag volgt uiterlijk binnen vier weken na einde indientermijn
startdatum project binnen een maand na toekenning
looptijd project is 1 tot 3 maanden
€ 10.000 tot € 30.000 incl. btw per innovatievoucher
circa 25 voorstellen worden geselecteerd

Nederland heeft zich ten doel gesteld om in 2050 volledig circulair te zijn. Dit betekent dat productieprocessen efficiënter gebruikmaken van grondstoffen, dat wanneer er nieuwe grondstoffen nodig zijn, er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van grondstoffen die duurzaam geproduceerd of hernieuwbaar zijn, er nieuwe productiemethodes worden ontwikkeld en nieuwe producten circulair worden ontworpen. Daarnaast moeten de broeikasgasemissies in 2050 met 95% gereduceerd zijn ten opzichte van peiljaar 1990. Het terugdringen van deze CO2-emissies moet helpen de opwarming van de aarde en de daarmee samenhangende zeespiegelstijging die ons land bedreigt, te vertragen en uiteindelijk te stoppen. Beiden doelen - zowel circulariteit als de reductie van broeikasgasemissies - hebben een grote impact op onze energieopwekking, mobiliteit, transport en productiemethodes.

Een grote transitie die zijn weerslag zal en moet vinden in het ruimtelijk domein. Wat is bijvoorbeeld de ideale ruimtelijke verdeling van energieopwekking en industriële productie? Wat kunnen we doen om circulaire productiemethodes te integreren? Is clustervorming een kansrijk ingrediënt voor circulariteit? Kunnen we terug naar meer regionaal georiënteerde productie? Wat zijn daarvan de ruimtelijke consequenties? Wat betekent dit voor de binding met de plek? Hoe organiseren we de verdeling van distributie- en datacenters ruimtelijk? Wat zijn hiervoor de meest logische en wenselijke locaties en hoe is daarop te sturen? En hoe sluit dit aan bij de investeringslogica en tijdshorizon van internationaal opererende partijen?
Bekijk hier een korte video over de Open Oproep Duurzame economie en ruimte

voor wie is deze oproep?
Geïnteresseerde (semi)publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen, corporaties, uitvoeringsorganisaties en overkoepelende regionale samenwerkingsverbanden, kunnen samen met ruimtelijk ontwerpers en onderzoekers, en vice versa, een aanvraag voor een innovatievoucher indienen.

De oproep richt zich op vernieuwers die op onderzoekende wijze samen met lokale en regionale partners willen werken aan kansen en oplossingen voor transitieopgaven om het veerkrachtige vestigingsklimaat van Nederland op de diverse schaalniveaus richting de toekomst te versterken. Deze vouchers zijn bedoeld om de kosten van een ontwerpend onderzoek naar een concrete casus of ontwerpvraag te financieren, waarbij ook specifiek aandacht uitgaat naar de manier waarop wordt samengewerkt en resultaten en inzichten worden gedeeld.

Wanneer een (semi)publieke organisatie de aanvraag indient, dient deze partij een offerte van de te betrekken ontwerper(s)/ onderzoeker(s) bij zijn aanvraag bij te voegen. Wanneer ontwerper(s)/ onderzoeker(s) de aanvraag indienen, dienen zij bij de aanvraag een intentieverklaring van de (semi)publieke organisatie met wie zij zullen samenwerken bij te voegen.

Let op:
(Semi)publieke organisaties kunnen hun aanvraag ook al indienen op het moment dat er nog geen ruimtelijk ontwerper/onderzoeker bij het project betrokken is. Dit kan dat in het projectcanvas worden aangegeven. Bij een positieve beoordeling kan vanuit het fondsnetwerk worden gezocht naar een geschikte partner op het gebied van ontwerpend onderzoek en een matchmakingstraject worden opgestart. Definitieve toekenning vindt pas plaats nadat overeenstemming over de samenwerking en de uit te voeren werkzaamheden is bereikt.

Mocht je als ontwerper/onderzoeker nog geen (semi)publieke organisatie hebben om mee samen te werken, dan kun je je direct bij ons melden. Samen zullen we dan verkennen of er mogelijkheden zijn je via het eerdergenoemde matchmakingstraject te koppelen. Daarbij nodigen wij ook nadrukkelijk jonge ontwerpers/bureaus uit om deze oproep aan te grijpen om met ontwerpend onderzoek op de NOVI opgaven aan de slag te gaan.

Tijdelijke verruiming voor intermediairs:
De voucherregeling staat ook open voor intermediairs. Denk daarbij aan partijen die zelf geen (semi)publieke taak uitvoeren en ook geen ontwerper zijn, maar die wel een rol kunnen spelen in het koppelen van partijen, zoals een regio- of citydeal, een dorpsraad, een ondernemersvereniging of een culturele instelling. Zij kunnen ook al aanvragende partij optreden en voor hun coördinerende / verbindende rol een begrotingspost van max. 20% van het totaal aangevraagde bedrag opnemen. Als zij namens meerdere gemeenten een aanvraag indienen, dan kunnen zij per gemeente max. €20.000,- aanvragen met een limiet van €100.000,- op het totaalbedrag. Vanzelfsprekend dienen deze aanvragen van de nodige intentieverklaringen vergezeld te gaan.

mogelijke denkrichtingen
Bij duurzame economie en ruimte spelen de volgende subthema's een belangrijke rol:

De puzzel van energie, industrie, distributie en data
Strategieën voor circulaire en regionale productie en reshoring
Clustervorming als opstap naar verduurzaming en circulariteit
Een duurzaam nationaal vervoersnet

Deze lijst is vooral bedoeld om te inspireren en in die zin zeker niet limitatief! Hierna volgt per subthema een korte schets van mogelijke denkrichtingen.

De puzzel van energie, industrie, distributie en data
De industrie en de datacenters zijn grootverbruikers van energie. Om de doelstellingen voor 2050 te behalen, moeten deze sectoren omschakelen van fossiele naar hernieuwbare energiebronnen. De vraag is hoe. En wat betekent dit voor productieprocessen, samenwerkingen, en investeringen? Waar komt al die duurzame elektriciteit straks vandaan? Is het zinvol om in de toekomst energieproductie naast grote industriële productielocaties en/of datacenters te plaatsen? Moet er geclusterd worden op industrie- en bedrijventerreinen? Kunnen we de stroomopwekking en het verbruik zowel ruimtelijk als logistiek, goed op elkaar af te stemmen? Naast het energievraagstuk speelt er ook nog de 'verdozing' van het landschap die samenhangt met de opkomst van de distributie- en datacenters. Hoe en waar moeten deze 'dozen' worden ingepast? Kunnen zij een bijdrage leveren aan de beleving van het gebied en zijn er mogelijkheden tot meervoudig grondgebruik? En kunnen we daarnaast bijvoorbeeld ook nadenken over hoe we goederen op een duurzame manier van en naar de distributiecentra krijgen?

Strategieën voor circulaire en regionale productie en reshoring
Een zuinigere, circulaire omgang met de grondstoffen die de aarde ons te bieden heeft, is noodzakelijk voor een kleinere voetafdruk. Hoe krijgen we de stofstromen goed in kaart, zodat we weten welke grondstoffen in de verschillende productieprocessen worden verwerkt, waar zij vandaan komen, wat de afvalstromen en restproducten zijn, en welke bedrijven in de omgeving daar potentieel iets mee kunnen? Kunnen we wellicht het concept van de 15 minuten-stad: een lokaal systeem dat alles biedt wat er nodig is om te kunnen wonen, werken en recreëren, en dat zich ook economisch kan bedruipen, opschalen naar de nationale schaal? Dat we bijvoorbeeld alles wat we nodig hebben op iedere desgewenste plek binnen de landsgrenzen uit een straal van 300 kilometer halen? Dit zou betekenen: een herintroductie van sectoren die verdwenen zijn (reshoring), regionale productie en samenwerking. Hierbij gaat het niet alleen over voedsel, maar ook over gebruiksgoederen. Wat voor ruimtelijke consequenties heeft dit? En kan de bouw, die bovengemiddeld veel grondstoffen verbruikt, fungeren als aanjager in deze?

Clustervorming als opstap naar verduurzaming en circulariteit
Industriële branches zoals de cleantech, chemische industrie, petrochemie, maar ook de bio-industrie werken in clusters, waarbinnen samenwerking en kennisuitwisseling mogelijk zijn. Een voordeel dat in de transitie naar circulaire productiemethodes goed benut kan worden en kansen biedt circulariteit als een olievlek door de clusters te verspreiden. Maar wat is er nodig om deze clusters strategisch te ontwikkelen richting circulair? Zijn er ruimtelijke scenario's te bedenken waarbij uit een omgeving van een x aantal kilometer grondstoffen worden geleverd? En hoe zien deze eruit? Of kunnen we denken aan scenario's waarbij voor een x percentage van een productieproces gebruik wordt gemaakt van gerecycled materiaal?

Een duurzaam nationaal vervoersnet
Nederland kent dankzij zijn ligging een nationale en internationale bereikbaarheid van de mainports, steden en andere economische kerngebieden. Dit is een van de basisvoorwaarden voor onze goede internationale concurrentiepositie, maar langzaam maar zeker loopt dit mobiliteitssysteem tegen de grenzen van zijn capaciteit. Als we op de huidige voet doorgaan betekent dit dat we onze snelwegen tot in het oneindige blijven verbreden, want we kunnen dan misschien wel omschakelen naar bijvoorbeeld elektrische vrachtauto's in een poging te verduurzamen, maar de druk op het net blijft gelijk. Zijn er alternatieven te bedenken die andere scenario's schetsen van hoe je duurzaam vervoer van goederen - maar ook mensen - op de lange termijn kunt realiseren? Kunnen we betere systemen ontwerpen voor transport en overslag van goederen? En kunnen we wat het reisgedrag van de Nederlandse bevolking betreft, misschien leren van de 'antropo-pauze' tijdens de eerste Corona-lockdown vorig jaar?

voor welke voorstellen kan subsidie worden aangevraagd?
Om voor een innovatievoucher in aanmerking te komen dient een actuele maatschappelijke opgave of een concreet ruimtelijk vraagstuk te worden omschreven dat inhoudelijk aansluit bij het thema van deze open oproep. Binnen het voorgestelde project dient een heldere aanpak omschreven te zijn, waarbij door decentrale overheden en/of semipublieke organisaties, samen met betrokken en belanghebbende partijen onder begeleiding van ontwerpers, in een tijdsbestek van 1-3 maanden onderzoek wordt verricht ter verkenning en versterking van lokaal en/of regionaal beleid.

waar wordt op beoordeeld?
Het Stimuleringsfonds laat zich bij de beoordeling van ingediende voorstellen adviseren door een commissie van enkele externe deskundigen met relevante expertise op het gebied van ontwerpend onderzoek en de inhoud van deze specifieke open oproep.

Deze commissie let bij de beoordeling van de voorstellen op deze criteria:
• relevantie van de vraagstelling
• doel en opzet van het plan van aanpak
• de mate waarin de beoogde effecten het beleid versterken en/of vernieuwen
• de deskundigheid van de betrokken partijen
• de manier waarop door de betrokken partijen wordt samengewerkt
• de manier waarop de resultaten worden gedeeld en verduurzaamd
• de coherentie tussen bovengenoemde onderdelen

De behandeling en beoordeling van ingediende voorstellen vindt plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproep van het Stimuleringsfonds. Een eventuele subsidie wordt zodoende op basis van dat reglement verstrekt. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dat reglement niet van toepassing:
artikel 4, lid 1, onder b;
artikel 10, lid 2;
artikel 12, lid 1 en 2;

indienen aanvraag
Uw voorstel kunt u vanaf 1 oktober tot en met 30 november 2021 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie indienen. Selecteer hierbij de ronde 'Open Oproep Duurzame economie en ruimte'.

Een voucheraanvraag bestaat uit:
1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier;
2. Een volledig ingevuld projectcanvas (1 A3 > zie VRO projectcanvas + VRO projectcanvas toelichting);
3. Een planning en gespecificeerde begroting (lever dit aan in één PDF-bestand). Voor de begroting geldt: maximaal 20% van de voucher mag worden ingezet voor overhead (organisatie, advies, begeleiding, kennisdeling en communicatie). De overige 80% dient volledig naar de ontwerper(s) te gaan. Cofinanciering is niet vereist. De maximale bijdrage aan het uurtarief van alle betrokken partijen bedraagt €75 excl. btw.
4.
Als een (semi)publieke organisatie aanvraagt > offerte(s) van de betrokken ontwerper(s)/onderzoeker(s).
Als een ontwerper aanvraagt (max. 2 A4) > een intentieverklaring van een (semi)publieke opdrachtgevende partij (De intentieverklaring kent geen vast format, maar beschrijf ten minste de betrokkenheid, inzet en bijdrage aan de boring en doorwerking van de resultaten.)
5. CV's/resumes van alle partners die direct bij de uitvoering van het project betrokken zijn. Dus naast de kernteamleden vanuit de (semi)publieke partij ook de ontwerpers en overige nauw betrokkenen.(max. 2 A4).
6. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel van de aanvragende partij (2 A4), niet ouder dan een jaar.
7. Een representatieve afbeelding voor communicatiedoeleinden, waarvan de beeldrechten bij de aanvrager of de betrokken ontwerper/onderzoeker rusten.
8. Aanvullend indien gewenst: relevante documentatie m.b.t. tot het project (max 4 A4).
9. Aanvullend indien gewenst: link naar video van max. 3 min waarin het project wordt gepitcht.

Als de aanvraag niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen beoordeling plaatsvinden.

Let op:
• Maak tijdig een account aan voor de online aanvraagomgeving. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.
• Raadpleeg voor het indienen van uw aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag. Deze leidraad biedt onder andere houvast bij het opstellen van de planning en begroting.

NB. Er is een themadossier opgesteld met referentieprojecten van ontwerpend onderzoekstrajecten die eerder tot vernieuwende inzichten op de subthema's van deze open oproep hebben geleid. Dit document dient ter inspiratie en kan aanvragers helpen bij de positionering van hun voorstel.

subsidieprocedure
doorlopende advisering
De adviseurs worden door het Stimuleringsfonds geselecteerd en aangesteld en zullen vanaf het uitschrijven van deze oproep eenmaal advies aan het bestuur uitbrengen over de voorstellen die in de voorliggende periode zijn ingediend.

ontvangst en selectie
Uiterlijk één week na indiening ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Na het sluiten van de betreffende beoordelingsperiode informeert het bestuur de aanvrager schriftelijk over zijn besluit. Bij een positief besluit dient het project binnen 1 maand vanaf de beschikkingsdatum van start te gaan. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het Stimuleringsfonds zal alleen publiekelijk over geselecteerde voorstellen communiceren.

startbijeenkomst, lezingen en werkbijeenkomsten
De geselecteerde teams ontmoeten elkaar in een startbijeenkomst, een gezamenlijk afstemmings- en startmoment. Daarnaast wordt inhoudelijke verdieping aangeboden in een reeks lezingen, en vinden er werkbijeenkomsten plaats waar de deelnemers hun (tussentijdse) resultaten bespreken en lessen worden gedeeld.

contact
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met het projectteam van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp.
Mail naar voucherregeling@stimuleringsfonds.nl of bel 010-310 79 37.

verdieping en nieuwsbrief
Bent u geïnteresseerd in kennisopbouw gedurende de looptijd van de open oproep en de resultaten en inzichten?
Volg dan het kennisdossier 'Duurzame economie en ruimte'.

Blijft u graag op de hoogte van verdiepende lezingen, masterclasses en werkbijeenkomsten in het gelijknamige actieprogramma?
Schrijft u hier in voor de nieuwsbrief 'De nieuwe ruimte'.

We bouwen aan een lerend netwerk van decentrale overheden, semipublieke organisaties, experts, ontwerpers en andere professionals en beogen zo de impact van het traject als geheel en de kracht van ontwerp in het bijzonder te vergroten.

context
De Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp maakt onderdeel uit van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Met deze voucherregeling beoogt het Stimuleringsfonds nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe duurzame vormen van samenwerking tot stand te brengen om de positie van ontwerpers zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis te versterken.

Bekijk hier de lancering van de Open Oproep Duurzame economie en ruimte
ruimtevoorklimaatenenergie2website.gif

Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie #2

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wil ruimtelijk beleid op alle schaalniveaus met elkaar verbinden en versterken en lanceert hiervoor de nieuwe Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp. De regeling heeft een looptijd van een jaar en sluit inhoudelijk aan bij de grote opgaven uit de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Het biedt ruimte aan circa 200 innovatievouchers, waarmee decentrale overheden en semipublieke organisaties extra ontwerpkracht kunnen inschakelen bij het verkennen en het versterken van hun beleid. Met de vouchers kunnen zij aan ruimtelijke ontwerpers en onderzoekers een opdracht verstrekken voor een ontwerpend onderzoek naar de lokale consequenties van die grote opgaven. Voor de selectie van vouchervoorstellen schrijft het fonds in 2021 acht open oproepen uit. De Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie #2 is de zevende in die reeks.

De Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie #2 richt zich op de ruimtelijke implicaties van lokale en regionale klimaat en energiemaatregelen. Bij de inrichting van onze fysieke leefomgeving zullen wij als gevolg van klimaatverandering in toenemende mate rekening moeten houden met extreme weersomstandigheden. Tegelijkertijd moeten wij onze energievoorziening duurzamer organiseren om die gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Beide opgaven hebben een enorme ruimtelijke impact en dat leidt regelmatig tot schurende belangen. Om het maatschappelijk draagvlak voor fysieke ingrepen te vergroten, is het belangrijk de omgeving beter bij het ontwikkelen van nieuwe plannen te betrekken. Ontwerpend onderzoek kan daarbij helpen. Het biedt de mogelijkheid om voorbij de geijkte kaders te denken, opgaven - via een gebiedsgerichte aanpak - met elkaar in verband te brengen, betrokken actoren en hun belangen inzichtelijk te maken en samen tot meer integrale en breed gedragen oplossingen te komen.

Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie #2
budget € 500.000
doorlopend indienen vanaf 1 oktober t/m 30 november 2021
uitslag volgt uiterlijk binnen vier weken na einde indientermijn
startdatum project binnen een maand na toekenning
looptijd project is 1 tot 3 maanden
€ 10.000 tot € 30.000 incl. btw per innovatievoucher
circa 25 voorstellen worden geselecteerd

Klimaat en energie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De mondiale opwarming van de aarde en de daarmee samenhangende klimaatverandering zijn voor een belangrijk deel terug te voeren op de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2, die onder andere vrijkomen bij het winnen van energie uit fossiele bronnen. Het indammen van onze toenemende energiebehoefte en de omschakeling naar meer duurzame energiebronnen vormt daarom de sleutel naar het terugdringen van deze uitstoot. Naast maatregelen en strategieën om klimaatverandering te remmen of stoppen – ook wel mitigatie genoemd –, is het belangrijk te onderzoeken hoe we ons land via adaptatie aan het veranderende klimaat kunnen aanpassen. Denk daarbij aan het opvangen en bufferen van steeds frequenter voorkomende piekbuien; aan het inzetten van het daarbij opgeslagen water in droge periodes en het vergroenen van leefomgevingen voor het verlagen van hittestress. Maar ook aan het verhogen van onze waterveiligheid en -zekerheid; en aan het versterken van onze steden, dorpen en landschappen, die in toenemende mate met fluctuerende grondwaterstanden en bodemdaling te maken krijgen.

Hoe kunnen we bijvoorbeeld in de gebouwde omgeving op een slimme manier energie besparen? Hoe kunnen klimaat- en energiemaatregelen worden ingezet voor het verbeteren van wijken? Welke koppelkansen op het gebied van ruimte en klimaat zijn aan te wijzen bij de regionale energiestrategieën? Hoe vindt onderlinge afstemming tussen regio's betreffende de energietransitie plaats en hoe leggen we de puzzel op nationale schaal? Welke scenario's voor een klimaatbestendige inrichting van Nederland zijn kansrijk en hoe kunnen we die door de schaalniveaus heen aan elkaar verbinden?
Bekijk hier een korte video over de Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie

voor wie is deze oproep?
Geïnteresseerde (semi)publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen, corporaties, uitvoeringsorganisaties en overkoepelende regionale samenwerkingsverbanden, kunnen samen met ruimtelijk ontwerpers en onderzoekers, en vice versa, een aanvraag voor een innovatievoucher indienen.

Deze oproep richt zich op vernieuwers die op onderzoekende wijze samen met lokale en regionale partners willen werken aan kansen en oplossingen voor energietransitie en klimaatadaptatie, en de kansen voor ruimtelijke kwaliteit die hiermee gepaard gaan. De vouchers zijn bedoeld om de kosten van een ontwerpend onderzoek naar een concrete casus of ontwerpvraag te financieren, waarbij ook specifiek aandacht uitgaat naar de manier waarop wordt samengewerkt en resultaten en inzichten worden gedeeld.

Wanneer een (semi)publieke organisatie de aanvraag indient, dient deze partij een offerte van de te betrekken ontwerper(s)/ onderzoeker(s) bij zijn aanvraag bij te voegen. Wanneer ontwerper(s)/ onderzoeker(s) de aanvraag indienen, dienen zij bij de aanvraag een intentieverklaring van de (semi)publieke organisatie met wie zij zullen samenwerken bij te voegen.

Let op:
(Semi)publieke organisaties kunnen hun aanvraag ook al indienen op het moment dat er nog geen ruimtelijk ontwerper/onderzoeker bij het project betrokken is. Dit kan dat in het projectcanvas worden aangegeven. Bij een positieve beoordeling kan vanuit het fondsnetwerk worden gezocht naar een geschikte partner op het gebied van ontwerpend onderzoek en een matchmakingstraject worden opgestart. Definitieve toekenning vindt pas plaats nadat overeenstemming over de samenwerking en de uit te voeren werkzaamheden is bereikt.

Mocht je als ontwerper/onderzoeker nog geen (semi)publieke organisatie hebben om mee samen te werken, dan kun je je direct bij ons melden. Samen zullen we dan verkennen of er mogelijkheden zijn je via het eerdergenoemde matchmakingstraject te koppelen. We roepen ook nadrukkelijk jonge ontwerpers/bureaus en ontwerpers/bureaus met minder ervaring met ontwerpend onderzoek op om deze oproep aan te grijpen om met deze werkwijze aan de slag te gaan.

Tijdelijke verruiming voor intermediairs:
De voucherregeling staat ook open voor intermediairs. Denk daarbij aan partijen die zelf geen (semi)publieke taak uitvoeren en ook geen ontwerper zijn, maar die wel een rol kunnen spelen in het koppelen van partijen, zoals een regio- of citydeal, een dorpsraad, een ondernemersvereniging of een culturele instelling. Zij kunnen ook al aanvragende partij optreden en voor hun coördinerende / verbindende rol een begrotingspost van max. 20% van het totaal aangevraagde bedrag opnemen. Als zij namens meerdere gemeenten een aanvraag indienen, dan kunnen zij per gemeente max. €20.000,- aanvragen met een limiet van €100.000,- op het totaalbedrag. Vanzelfsprekend dienen deze aanvragen van de nodige intentieverklaringen vergezeld te gaan.

mogelijke denkrichtingen
Bij ruimte voor klimaat en energie spelen de volgende subthema's een belangrijke rol:

Energie besparen, klimaat sparen
Energietransitie en klimaatadaptatie als wijkverbeteraars
Regionale energiestrategieën en koppelkansen voor ruimte en klimaat
Nederland klimaatbestendig

Deze lijst is vooral bedoeld om te inspireren en in die zin zeker niet limitatief! Hierna volgt per subthema een korte schets van mogelijke denkrichtingen.

Energie besparen, klimaat sparen
De Trias Energetica is een driestappenmodel voor duurzaam ontwerp: 1. beperk de energievraag, 2. gebruik hernieuwbare energiebronnen, en 3. gebruik (eindige) fossiele energiebronnen efficiënt.
Energie besparen is naast een technologisch ook een ruimtelijk vraagstuk, want naast nieuwe materialen en technische sturingssystemen (domotica) en bijvoorbeeld warmtewisselaars heeft energiebesparing ook te maken met de vorm en positionering van een gebouw. Zo kan de oriëntatie ten opzichte van wind en zon en de positie ten opzichte van andere gebouwen in de omgeving hier zeer bepalend in zijn. Energiebesparing, zonwering en ventilatie, kunnen allemaal een gebouwde vorm krijgen, ofwel architectonisch worden opgelost. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overstekken en strategisch geplaatste ramen. Over energiebesparing in gebouwen en hun omgeving is veel, maar nog lang niet alles gezegd en bedacht. Hoe kunnen we de bestaande voorraad aanpassen en nieuwbouw zo vormgeven dat ze minder energie verbruiken? En als die basis op orde is, hoe geven we dan vorm aan de volgende stap; de omschakeling naar duurzame energieopwekking?

Energietransitie en klimaatadaptatie als wijkverbeteraars
Daar waar clusters van woningen onder één eigenaar vallen - bijvoorbeeld een corporatie of een VVE -, is het makkelijker stappen te zetten en massa te maken in de energietransitie. Collectiviteit biedt schaalvoordelen in de planning en uitvoering van energiebesparende en klimaatadaptieve maatregelen en vergemakkelijkt de aanleg van zonnecentrales op daken of de bouw van windturbines. Een belangrijke schakel voor het slagen van deze maatregelen, waar makkelijk aan voorbij wordt gegaan, is de betrokkenheid van bewoners en gebruikers. Op weg naar klimaatadaptatie en energietransitie krijgen zij te maken met veranderingen in hun woonsituatie, hun woonomgeving en hun woonlasten en ze zullen hun gedrag en gewoontes moeten aanpassen. Dit kan ervoor zorgen dat 'de hakken in het zand gaan', maar de ervaring leert dat bewoners stap voor stap meegenomen kunnen worden in de benodigde transitie. Financiële prikkels (de 'dorpsmolen' levert geld op, waarmee de lokale sportclub wordt gefinancierd), en het inzichtelijk maken van de verbetering van de leefomgeving helpen hier zeker bij. Als het bijvoorbeeld lukt om bewoners die van het gas af moeten naast een inductiekookplaat een hele nieuwe keuken aan te bieden, of als graafwerkzaamheden voor een warmtenet worden gecombineerd met een groenere en waterbergende inrichting van de openbare ruimte, dan komen verschillende belangen bij elkaar. Het is de kunst om deze koppelkansen te ontdekken en samen met wijkbewoners vorm te geven.

Regionale energiestrategieën en koppelkansen voor ruimte en klimaat
In Nederland wordt op dit moment, in vervolg op het klimaatakkoord, in 30 regio's aan regionale energiestrategieën (RES'en) gewerkt. Overheden werken daarin samen met inwoners, bedrijfsleven, netbeheerders en maatschappelijke organisaties om te bepalen hoe en waar duurzame energie binnen hun regio het beste opgewekt kan worden. Daarbij is het streven om in 2030 ten opzichte van peiljaar 1990 een totale CO2-reductie van 49% te realiseren en in 2050 zelfs een reductie van 95%. Het is zeker dat onze fysieke leefomgeving als gevolg van die ambities ingrijpend zal veranderen, maar hoe de energielandschappen van de toekomst eruit komen te zien blijft daarbij onduidelijk. Hoe kan die grootschalige duurzame energieopwekking worden ingepast? Past dit überhaupt wel en wat betekent dit voor de ruimtelijk kwaliteit van onze leefomgeving? Welke kansen liggen er voor koppelingen met andere vraagstukken op het gebied van klimaatadaptatie zoals natuurontwikkeling, dijkverzwaring, herbebossing of waterbuffering? Hoe kan dit bijdragen aan de waardering voor de nieuwe landschappen die op deze manier ontstaan? Hoe kunnen oplossingen die op regionale schaal worden bedacht en uitgerold, gekoppeld worden aan de lokale schaal, de schaal van de wijk en dat van de individuele woning? Voor het creëren van draagvlak is het belangrijk plannen op elkaar af te stemmen en daarbij door alle schalen heen te denken.

Nederland klimaatbestendig
In de klimaatadaptieve inrichting van ons land hebben verschillende regio's met andere opgaven te maken. Zo verdedigen wij onze kustzone tegen een stijgende zeespiegel, geven wij rivieren meer ruimte en verzwaren wij onze dijken. Onze hooggelegen zandgronden hebben steeds vaker met droogte en lage grondwaterstanden te kampen terwijl onze laaggelegen polders juist continu moeten worden bemalen met bodemdaling tot gevolg. In onze bebouwde gebieden zorgen piekbuien voor wateroverlast en zomerse perioden van droogte voor hittestress. Voor een toekomstbestendige en klimaatneutrale inrichting van onze leefomgeving zal daarom maatwerk moeten worden geleverd en daarbij speelt niet alleen waterveiligheid maar zeker ook waterzekerheid een rol. De afgelopen jaren liep de zoetwatervoorziening al herhaaldelijk tegen haar grenzen aan. Hoe kunnen we ons land beter wapenen tegen klimatologische extremen? Hoe kunnen we bijvoorbeeld groen effectief inzetten voor het bufferen van water en het koelen van onze steden? Wat zijn bruikbare scenario's voor veelvoorkomende ruimtelijke condities en hoe kunnen die ons helpen te begrijpen welke maatregelen nodig zijn? Hoe kunnen we die noodzakelijke maatregelen op verschillende schaalniveaus aan elkaar koppelen, en hoe zorgen wij ervoor dat ze ook een drager voor ruimtelijke kwaliteit kunnen worden?

voor welke voorstellen kan subsidie worden aangevraagd?
Om voor een innovatievoucher in aanmerking te komen dient een actuele maatschappelijke opgave of een concreet ruimtelijk vraagstuk te worden omschreven dat inhoudelijk aansluit bij het thema van deze open oproep. Binnen het voorgestelde project dient een heldere aanpak omschreven te zijn, waarbij door decentrale overheden en/of semipublieke organisaties, samen met betrokken en belanghebbende partijen onder begeleiding van ontwerpers, in een tijdsbestek van 1-3 maanden onderzoek wordt verricht ter verkenning en versterking van lokaal en/of regionaal beleid.

waar wordt op beoordeeld?
Het Stimuleringsfonds laat zich bij de beoordeling van ingediende voorstellen adviseren door een commissie van enkele externe deskundigen met relevante expertise op het gebied van ontwerpend onderzoek en de inhoud van deze specifieke open oproep.

Deze commissie let bij de beoordeling van de voorstellen op deze criteria:
relevantie van de vraagstelling
doel en opzet van het plan van aanpak
de mate waarin de beoogde effecten het beleid versterken en/of vernieuwen
de deskundigheid van de betrokken partijen
de manier waarop door de betrokken partijen wordt samengewerkt
de manier waarop de resultaten worden gedeeld en verduurzaamd
de coherentie tussen bovengenoemde onderdelen

De behandeling en beoordeling van ingediende voorstellen vindt plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproep van het Stimuleringsfonds. Een eventuele subsidie wordt zodoende op basis van dat reglement verstrekt. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dat reglement niet van toepassing:
artikel 4, lid 1, onder b;
artikel 10, lid 2;
artikel 12, lid 1 en 2;

indienen aanvraag
Uw voorstel kunt u vanaf 1 oktober tot en met 30 november 2021 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie indienen. Selecteer hierbij de ronde 'Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie'.

Een voucheraanvraag bestaat uit:
1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier;
2. Een volledig ingevuld projectcanvas (1 A3 > zie VRO projectcanvas + VRO projectcanvas toelichting);
3. Een planning en gespecificeerde begroting (lever dit aan in één PDF-bestand). Voor de begroting geldt: maximaal 20% van de voucher mag worden ingezet voor overhead (organisatie, advies, begeleiding, kennisdeling en communicatie). De overige 80% dient volledig naar de ontwerper(s) te gaan. Cofinanciering is niet vereist. De maximale bijdrage aan het uurtarief van alle betrokken partijen bedraagt €75 excl. btw.
4.
Als een (semi)publieke organisatie aanvraagt > offerte(s) van de betrokken ontwerper(s)/onderzoeker(s).
Als een ontwerper aanvraagt (max. 2 A4) > een intentieverklaring van een (semi)publieke opdrachtgevende partij (De intentieverklaring kent geen vast format, maar beschrijf ten minste de betrokkenheid, inzet en bijdrage aan de boring en doorwerking van de resultaten.)
5. CV's/resumes van alle partners die direct bij de uitvoering van het project betrokken zijn. Dus naast de kernteamleden vanuit de (semi)publieke partij ook de ontwerpers en overige nauw betrokkenen.(max. 2 A4).
6. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel van de aanvragende partij (2 A4), niet ouder dan een jaar.
7. Een representatieve afbeelding voor communicatiedoeleinden, waarvan de beeldrechten bij de aanvrager of de betrokken ontwerper/onderzoeker rusten.
8. Aanvullend indien gewenst: relevante documentatie m.b.t. tot het project (max 4 A4).
9. Aanvullend indien gewenst: link naar video van max. 3 min waarin het project wordt gepitcht

Als de aanvraag niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen beoordeling plaatsvinden.

Let op:
• Maak tijdig een account aan voor de online aanvraagomgeving. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.
• Raadpleeg voor het indienen van uw aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag. Deze leidraad biedt onder andere houvast bij het opstellen van de planning en begroting.

NB. Er is een themadossier opgesteld met referentieprojecten van ontwerpend onderzoekstrajecten die eerder tot vernieuwende inzichten op de subthema's van deze open oproep hebben geleid. Dit document dient ter inspiratie en kan aanvragers helpen bij de positionering van hun voorstel.

subsidieprocedure
doorlopende advisering
De adviseurs worden door het Stimuleringsfonds geselecteerd en aangesteld en zullen vanaf het uitschrijven van deze oproep eenmaal advies aan het bestuur uitbrengen over de voorstellen die in de voorliggende periode zijn ingediend.

ontvangst en selectie
Uiterlijk één week na indiening ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Na het sluiten van de betreffende beoordelingsperiode informeert het bestuur de aanvrager schriftelijk over zijn besluit. Bij een positief besluit dient het project binnen 1 maand vanaf de beschikkingsdatum van start te gaan. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het Stimuleringsfonds zal alleen publiekelijk over geselecteerde voorstellen communiceren.

startbijeenkomst, lezingen en werkbijeenkomsten
De geselecteerde teams ontmoeten elkaar in een startbijeenkomst, een gezamenlijk afstemmings- en startmoment. Daarnaast wordt inhoudelijke verdieping aangeboden in een reeks lezingen, en vinden er werkbijeenkomsten plaats waar de deelnemers hun (tussentijdse) resultaten bespreken en lessen worden gedeeld.

contact
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met het projectteam van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp.
Mail naar voucherregeling@stimuleringsfonds.nl of bel 010-310 79 37.

verdieping en nieuwsbrief
Bent u geïnteresseerd in kennisopbouw gedurende de looptijd van de open oproep en de resultaten en inzichten?
Volg dan het kennisdossier 'Ruimte voor klimaat en energie'.

Blijft u graag op de hoogte van verdiepende lezingen, masterclasses en werkbijeenkomsten in het gelijknamige actieprogramma?
Schrijft u hier in voor de nieuwsbrief 'De nieuwe ruimte'.

We bouwen aan een lerend netwerk van decentrale overheden, semipublieke organisaties, experts, ontwerpers en andere professionals en beogen zo de impact van het traject als geheel en de kracht van ontwerp in het bijzonder te vergroten.

context
De Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp maakt onderdeel uit van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Met deze voucherregeling beoogt het Stimuleringsfonds nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe duurzame vormen van samenwerking tot stand te brengen om de positie van ontwerpers zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis te versterken.

Bekijk hier de lancering van de Open Oproep Ruimte voor klimaat en energie
toekomstbestendiglandelijkgebied2website.gif

Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied #2

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wil ruimtelijk beleid op alle schaalniveaus met elkaar verbinden en versterken en lanceert hiervoor de nieuwe Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp. De regeling heeft een looptijd van een jaar en sluit inhoudelijk aan bij de grote opgaven uit de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Het biedt ruimte aan circa 200 innovatievouchers, waarmee decentrale overheden en semipublieke organisaties extra ontwerpkracht kunnen inschakelen bij het verkennen en het versterken van hun beleid. Met de vouchers kunnen zij aan ruimtelijke ontwerpers en onderzoekers een opdracht verstrekken voor een ontwerpend onderzoek naar de lokale consequenties van die grote opgaven. Voor de selectie van vouchervoorstellen schrijft het fonds in 2021 acht open oproepen uit. De Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied #2 is de achtste in die reeks.

De Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied #2 richt zich op de relatie tussen stad en land, maar ook op de toekomst van onze productielandschappen.

Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied #2
budget € 500.000
doorlopend indienen vanaf 1 oktober t/m 30 november 2021
uitslag volgt uiterlijk binnen vier weken na einde indientermijn
startdatum project binnen een maand na toekenning
looptijd project is 1 tot 3 maanden
€ 10.000 tot € 30.000 incl. btw per innovatievoucher
circa 25 voorstellen worden geselecteerd

Twee derde van het Nederlandse grondoppervlak wordt gebruikt door boeren, waar vooral intensieve landbouw en veehouderij wordt bedreven. Deze focus op grootschalige productie maakt dat het natuurlijk evenwicht achtergesteld is geraakt aan de opbrengsten. Waterbeheer is vooral dienend aan de landbouw, en bemaling van kwetsbare bodem (zoals in de veenweidegebieden) leidt tot steeds verder inklinken. Bemesting zorgt voor een te veel aan stikstof, waardoor planten- en diersoorten verdwijnen.

De grote nationale opgaven zoals de energietransitie, de klimaatadaptatie en de noodzaak van het terugdringen van stikstof bieden kansen om ook de inrichting van onze grootschalige productielandschappen te overdenken. Kunnen we een natuurlijk evenwicht herstellen dat duurzame productie en natuurwaarden met elkaar kan verenigen? Kan de landbouw ook bijdragen aan grondstoffen voor bijvoorbeeld de productie van circulair bouwmateriaal voor de grote woningbouwopgave die op stapel staat, bijvoorbeeld in de vorm van productiebossen? En kunnen we – ervan uitgaand dat Nederland een groot parklandschap is waar bewoning en productie naast elkaar bestaan – tot een duurzamere relatie komen tussen stad en land?

Wat in ieder geval zeker is, is dat de inrichting van het landelijk gebied van de toekomst een grote ontwerpopgave is, die we niet onbenut moeten laten. Hier liggen kansen leef- en productieomgevingen te creëren, die elkaar versterken en tot duurzame modellen kunnen leiden, niet alleen op economisch vlak, maar ook op gebied van ruimtelijke kwaliteit, gezondheid en leefbaarheid.
Bekijk hier een korte video over de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied

voor wie is deze oproep?
Geïnteresseerde (semi)publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen, woningbouwcorporaties, zorginstellingen en uitvoeringsorganisaties - maar ook regionale samenwerkingsverbanden tussen deze partijen - kunnen samen met ruimtelijk ontwerpers en onderzoekers een aanvraag voor een innovatievoucher indienen.

Deze oproep richt zich op vernieuwers die op onderzoekende wijze met lokale en regionale partners willen samenwerken aan kansen en oplossingen om de vitaliteit van steden en dorpen richting de toekomst te versterken. Deze vouchers zijn bedoeld om de kosten van een ontwerpend onderzoek naar een concrete casus of ontwerpvraag te financieren, waarbij ook specifiek aandacht uitgaat naar de manier waarop wordt samengewerkt en resultaten en inzichten worden gedeeld. Bij selectie is de looptijd van het onderzoek 1 tot 3 maanden.

Wanneer een (semi)publieke organisatie de aanvraag indient, dient deze partij een offerte van de te betrekken ontwerper(s)/ onderzoeker(s) bij zijn aanvraag bij te voegen. Wanneer ontwerper(s)/ onderzoeker(s) de aanvraag indienen, dienen zij bij de aanvraag een intentieverklaring van de (semi)publieke organisatie met wie zij zullen samenwerken bij te voegen.

Let op:
Als op het moment van indienen nog geen ruimtelijk ontwerper/onderzoeker bij het project betrokken is, dan kan dat in het projectcanvas worden aangegeven. Bij een positieve beoordeling kan vanuit het fondsnetwerk worden gezocht naar een geschikte partner op het gebied van ontwerpend onderzoek en een matchmakingstraject worden opgestart. Definitieve toekenning vindt pas plaats nadat overeenstemming over de uit te voeren werkzaamheden is bereikt.

Mocht je als ontwerper/onderzoeker nog geen (semi)publieke organisatie hebben om mee samen te werken, dan kun je je direct bij ons melden. Samen zullen we dan verkennen of er mogelijkheden zijn je via het eerdergenoemde matchmakingstraject te koppelen. Daarbij nodigen wij ook nadrukkelijk jonge ontwerpers/bureaus uit om deze oproep aan te grijpen om met ontwerpend onderzoek op de NOVI opgaven aan de slag te gaan.

Tijdelijke verruiming voor intermediairs:
De voucherregeling staat ook open voor intermediairs. Denk daarbij aan partijen die zelf geen (semi)publieke taak uitvoeren en ook geen ontwerper zijn, maar die wel een rol kunnen spelen in het koppelen van partijen, zoals een regio- of citydeal, een dorpsraad, een ondernemersvereniging of een culturele instelling. Zij kunnen ook al aanvragende partij optreden en voor hun coördinerende / verbindende rol een begrotingspost van max. 20% van het totaal aangevraagde bedrag opnemen. Als zij namens meerdere gemeenten een aanvraag indienen, dan kunnen zij per gemeente max. €20.000,- aanvragen met een limiet van €100.000,- op het totaalbedrag. Vanzelfsprekend dienen deze aanvragen van de nodige intentieverklaringen vergezeld te gaan.

mogelijke denkrichtingen
Bij de toekomstbestendige inrichting van het landelijk gebied spelen de volgende subthema's een belangrijke rol:

Herstellen van bodem in relatie met de natuur
Kringlooplandbouw en nieuwe vormen van productielandschappen
Bossenstrategie
De tegenstelling tussen stad en landschap opgeheven

Deze lijst is vooral bedoeld om te inspireren en in die zin zeker niet limitatief! Hierna volgt per subthema een korte schets van mogelijke denkrichtingen.

Herstellen van bodem in relatie met de natuur
Voor grote delen van de Nederlandse productielandschappen zijn de principes van landbouw leidend en het waterbeheer volgend. Tot voorkort was het wegwerken van water de voornaamste taak van waterschappen, sinds een aantal jaren wordt er in de steeds warmere zomers water de polders in gelaten, om grondwatertekorten aan te vullen. Droogte leidt tot oogstuitval en zoetwater dreigt schaars te worden. Ook wat betreft de veenweidegronden, die meters zijn gezakt de afgelopen eeuwen, is op sommige plekken het einde van de maakbaarheid in zicht. Ook hier is de waterstand de sleutel tot een duurzame toekomst: alleen door de waterpeilen te verhogen kan de verzakking worden tegengegaan, met grote consequenties voor het gebruik. Voor een duurzame toekomst, die het evenwicht tussen water, bodem en natuur herstelt, moeten een aantal knoppen om, en nieuwe combinaties worden gemaakt tussen de verschillende grootheden.

Kringlooplandbouw en nieuwe vormen van productielandschappen
Het Nederlandse landschap is van oudsher een productielandschap, dat op grote schaal is ingezet voor vooral de productie van voedsel, maar nu lopen we tegen de grenzen van het systeem aan. De landbouw staat voor belangrijke uitdagingen: vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en stikstofverbindingen, herstel van de (bodem)biodiversiteit, waterkwaliteit en –beschikbaarheid. Dit geeft aanleiding om te kijken naar het landschapsecologisch systeem en hoe aspecten als kringlooplandbouw, biodiversiteit, dierenwelzijn en voedselkwaliteit hierin passen samen met de belangen, kennis en kunde van de agrarische sector. Welke vernieuwende integrale ontwerpstrategieën kunnen ingezet worden voor een duurzaam circulair, toekomstgericht en landschapsinclusief voedselsysteem? Hoe kan ontwerp bijdragen aan de ruimtelijke inpassing van de transitie van de voedselketen in het Nederlandse landschap? Daarnaast oogsten we naast voedsel ook steeds meer energie. Kunnen de aanwezige landschapsstructuren bijdragen aan een duurzame ruimtelijke inpassing van deze transitie? En hoe kunnen we de ruimte optimaal gebruiken en bijvoorbeeld ook laten bijdragen aan herstel van natuur en toename van biodiversiteit?

Bossenstrategie
Nederland kent op dit moment 370.000 hectare bos in Nederland. De bossenstrategie beoogt het areaal tot 2030 met 10% te vergroten. Dat is nodig voor de biodiversiteit en het vastleggen van koolstof, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord. Bos draagt ook bij aan het vasthouden van water, en daarmee aan vermindering van zomerse hitte, het verbetert de sponswerking van de bodem, biedt extra houtopbrengsten voor een circulaire economie, en last but not least extra recreatiemogelijkheden. In combinatie met houtbouw kan de bossenstrategie zorgen voor een gigantische CO2-reductie in de bouw.. Momenteel komt maar 10% van het hout voor de bouwindustrie hier vandaan. Is het mogelijk om de circulaire kringloop van het hout kleiner te maken en onze eigen bossen hier meer voor te gebruiken zonder dat dit ten koste gaat van de biodiversiteit? Of zouden we deze kringloop zelfs lokaal kunnen sluiten? Wat vraagt dit qua locatie, gebruik, opzet, boomsoorten en beheer?

De tegenstelling tussen stad en landschap opgeheven
Conform de constatering dat Nederland een grote netwerkstad is, kun je stellen dat alle landbouw in Nederland dus stadslandbouw is. Kunnen we in een land, dat eigenlijk geen 'countryside' heeft, maar stukken productielandschap tussen de stedelijke en dorpskernen, ook integraler gaan denken over bewoning versus landbouw, en de verweving ervan?
Is op het moment dat de landbouw niet langer leidt tot geuroverlast of gezondheidsproblemen door kunstmest, een kansrijke mix te bedenken tussen wonen en landbouw? Kunnen we op die manier ook kortere ketens introduceren tussen productie en consumptie? En kan de scope worden verbreeden bouwmateriaal verbouwen, energie produceren, water bergen en andere cruciale functies toevoegen aan het gebied dat nu het label 'landbouw' heeft?

voor welke voorstellen kan subsidie worden aangevraagd?
Om voor een innovatievoucher in aanmerking te komen dient een actuele maatschappelijke opgave of een concreet ruimtelijk vraagstuk te worden omschreven dat inhoudelijk aansluit bij het thema van deze open oproep. Binnen het voorgestelde project dient een heldere aanpak omschreven te zijn, waarbij door decentrale overheden en/of semipublieke organisaties, samen met betrokken en belanghebbende partijen onder begeleiding van ontwerpers, in een tijdsbestek van 1-3 maanden onderzoek wordt verricht ter verkenning en versterking van lokaal en/of regionaal beleid.

waar wordt op beoordeeld?
Het Stimuleringsfonds laat zich bij de beoordeling van ingediende voorstellen adviseren door een commissie van enkele externe deskundigen met relevante expertise op het gebied van ontwerpend onderzoek en de inhoud van deze specifieke open oproep.

Deze commissie let bij de beoordeling van de voorstellen op deze criteria:
relevantie van de vraagstelling
doel en opzet van het plan van aanpak
de mate waarin de beoogde effecten het beleid versterken en/of vernieuwen
de deskundigheid van de betrokken partijen
de manier waarop door de betrokken partijen wordt samengewerkt
de manier waarop de resultaten worden gedeeld en verduurzaamd
de coherentie tussen bovengenoemde onderdelen

De behandeling en beoordeling van ingediende voorstellen vindt plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproep van het Stimuleringsfonds. Een eventuele subsidie wordt zodoende op basis van dat reglement verstrekt. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dat reglement niet van toepassing:
artikel 4, lid 1, onder b;
artikel 10, lid 2;
artikel 12, lid 1 en 2;

indienen aanvraag
Uw voorstel kunt u vanaf 1 oktober tot en met 30 november 2021 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie indienen. Selecteer hierbij de ronde 'Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied'.

Een voucheraanvraag bestaat uit:
1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier;
2. Een volledig ingevuld projectcanvas (1 A3 > zie VRO projectcanvas + VRO projectcanvas toelichting);
3. Een planning en gespecificeerde begroting (lever dit aan in één PDF-bestand). Voor de begroting geldt: maximaal 20% van de voucher mag worden ingezet voor overhead (organisatie, advies, begeleiding, kennisdeling en communicatie). De overige 80% dient volledig naar de ontwerper(s) te gaan. Cofinanciering is niet vereist. De maximale bijdrage aan het uurtarief van alle betrokken partijen bedraagt €75 excl. btw.
4.
Als een (semi)publieke organisatie aanvraagt > offerte(s) van de betrokken ontwerper(s)/onderzoeker(s).
Als een ontwerper aanvraagt (max. 2 A4) > een intentieverklaring van een (semi)publieke opdrachtgevende partij (De intentieverklaring kent geen vast format, maar beschrijf ten minste de betrokkenheid, inzet en bijdrage aan de boring en doorwerking van de resultaten.)
5. CV's/resumes van alle partners die direct bij de uitvoering van het project betrokken zijn. Dus naast de kernteamleden vanuit de (semi)publieke partij ook de ontwerpers en overige nauw betrokkenen.(max. 2 A4).
6. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel van de aanvragende partij (2 A4), niet ouder dan een jaar.
7. Een representatieve afbeelding voor communicatiedoeleinden, waarvan de beeldrechten bij de aanvrager of de betrokken ontwerper/onderzoeker rusten.
8. Aanvullend indien gewenst: relevante documentatie m.b.t. tot het project (max 4 A4).
9. Aanvullend indien gewenst: link naar video van max. 3 min waarin het project wordt gepitcht.

Als de aanvraag niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen beoordeling plaatsvinden.

Let op:
• Maak tijdig een account aan voor de online aanvraagomgeving. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.
• Raadpleeg voor het indienen van uw aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag. Deze leidraad biedt onder andere houvast bij het opstellen van de planning en begroting.

NB. Er is een themadossier opgesteld met referentieprojecten van ontwerpend onderzoekstrajecten die eerder tot vernieuwende inzichten op de subthema's van deze open oproep hebben geleid. Dit document dient ter inspiratie en kan aanvragers helpen bij de positionering van hun voorstel.

subsidieprocedure
doorlopende advisering
De adviseurs worden door het Stimuleringsfonds geselecteerd en aangesteld en zullen vanaf het uitschrijven van deze oproep eenmaal advies aan het bestuur uitbrengen over de voorstellen die in de voorliggende periode zijn ingediend.

ontvangst en selectie
Uiterlijk één week na indiening ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Na het sluiten van de betreffende beoordelingsperiode informeert het bestuur de aanvrager schriftelijk over zijn besluit. Bij een positief besluit dient het project binnen 1 maand vanaf de beschikkingsdatum van start te gaan. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het Stimuleringsfonds zal alleen publiekelijk over geselecteerde voorstellen communiceren.

startbijeenkomst, lezingen en werkbijeenkomsten
De geselecteerde teams ontmoeten elkaar in een startbijeenkomst, een gezamenlijk afstemmings- en startmoment. Daarnaast wordt inhoudelijke verdieping aangeboden in een reeks lezingen, en vinden er werkbijeenkomsten plaats waar de deelnemers hun (tussentijdse) resultaten bespreken en lessen worden gedeeld.

contact
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met het projectteam van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp.
Mail naar voucherregeling@stimuleringsfonds.nl of bel 010-310 79 37.

verdieping en nieuwsbrief
Bent u geïnteresseerd in kennisopbouw gedurende de looptijd van de open oproep en de resultaten en inzichten?
Volg dan het 'Toekomstbestendig landelijk gebied'.

Blijft u graag op de hoogte van verdiepende lezingen, masterclasses en werkbijeenkomsten in het gelijknamige actieprogramma?
Schrijft u hier in voor de nieuwsbrief 'De nieuwe ruimte'.

We bouwen aan een lerend netwerk van decentrale overheden, semipublieke organisaties, experts, ontwerpers en andere professionals en beogen zo de impact van het traject als geheel en de kracht van ontwerp in het bijzonder te vergroten.

context
De Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp maakt onderdeel uit van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Met deze voucherregeling beoogt het Stimuleringsfonds nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe duurzame vormen van samenwerking tot stand te brengen om de positie van ontwerpers zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis te versterken.

Bekijk hier de lancering van de Open Oproep Toekomstbestendig landelijk gebied
loader

het fonds

subsidies

actueel

sciresearchactreflect2021720website.gif
Deze open oproep is gericht op grassroots-platforms, collectieven en organisaties die met hun activiteiten bijdragen aan een meer diverse en inclusieve creatieve industrie. Zet jij je in voor dekoloni... meer >
voucherregelingruimtelijkontwerp2021.jpg
Met de tijdelijke Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp stelt het Stimuleringsfonds in 2021 € 4 miljoen subsidiebudget beschikbaar om nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimu... meer >
animatievacature2021website03.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe adviseurs voor verschillende adviescommissies. Wil jij meepraten over de verdeling van subsidies aan makers en instellingen op het gebied van vor... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader