stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
archief open oproepen

archief open oproepen

Open Oproepen worden uitgeschreven om specifieke opgaven te agenderen en om ontwerpers te betrekken bij deze actuele opgaven in de diverse werkterreinen binnen het fonds. Hieronder vindt u het archief van inmiddels gesloten oproepen.

archief open oproepen

batwebsitenewfull.gif

Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor ervaren ontwerpbureaus

Het Stimuleringsfonds zoekt ervaren ontwerpbureaus binnen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur die dit jaar, met een bijdrage van het Stimuleringsfonds, een samenwerkingstraject voor een periode van ongeveer drie maanden willen aangaan met een talentvolle, startende maker of ontwerper.

Let op: deze open oproep is beëindigd.

In deze eerste ronde, die open staat tot 21 juni 2021 kunnen ontwerpbureaus een eerste onderzoeksvoorstel indienen. Er is ruimte om ongeveer 30 ontwerpbureaus te ondersteunen. In augustus staat een herhaling van de oproep gepland waarin nog eens rond de 70 samenwerkingstrajecten mogelijk worden gemaakt. De aanvraag is relatief makkelijk en snel op te stellen.

Aansluitend kunnen in juli in de tweede ronde ontwerptalenten op de geselecteerde onderzoeksvoorstellen reageren en wordt een match tussen bureau en ontwerper gemaakt. Het fonds verstrekt dan een subsidie aan zowel de studio als de ontwerper.

Het doel van de oproep is de aansluiting van startende ontwerpers met het werkveld tijdens covid-19 te versterken en het werkveld tijdens deze crisis te ondersteunen door extra ruimte te creëren voor verdiepend onderzoek en experiment.

Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor ervaren ontwerpbureaus
• Totaal beschikbare budget voor ronde 1 en ronde 2 is € 375.000 waarmee circa 30 voorstellen kunnen worden geselecteerd
• Beschikbaar bedrag per samenwerkingstraject: € 12.500 (€ 6.250 voor het ontwerpbureau en € 6.250 voor de startende ontwerper)
• Indienen tot en met 21 juni 2021
• Looptijd samenwerkingstraject 3 maanden (vanaf half september 2021)
• Beschikbaar voor ervaren ontwerpbureaus vanuit de gehele creatieve industrie

aanleiding
Als gevolg van de coronacrisis is het voor ontwerpbureaus lastiger om tijd, ruimte en middelen beschikbaar te stellen voor zelf geïnitieerd onderzoek en experiment. Daarnaast is het voor veel startende ontwerpers in deze tijd moeilijk om aansluiting te vinden met het werkveld. Door ruimte voor samenwerking te creëren wil het Stimuleringsfonds startende ontwerpers én gevestigde ontwerpbureaus hierin ondersteunen. Het doel van de regeling is dan ook tweeledig: ten eerste beoogt het fonds bij te dragen aan het versterken van kennis, ervaring, het netwerk en ondernemerschap van startende ontwerpers. Ten tweede biedt de oproep ruimte aan ervaren ontwerpbureaus om extra ontwerpkracht in te zetten voor verdiepend onderzoek en experiment. Daar is juist nu meer behoefte aan.

voor wie is deze oproep?
Het fonds roept in deze eerste ronde ontwerpbureaus vanuit de gehele breedte van de creatieve industrie op om een voorstel in te dienen. Te denken valt aan studio's, architectenbureaus, collectieven, game developers, mode labels of andere vormen van professionele ontwerppraktijken.

Na de afronding van de eerste selectie van ontwerpbureaus volgt medio juli de tweede ronde met als sluitingsdatum 31 augustus, waarvoor startende ontwerpers en makers zich kunnen inschrijven, reagerend op één van de geselecteerde bureaus en hun specifieke onderzoeksvoorstel.

wat verstaan we onder een onderzoeksvoorstel?
In deze eerste ronde dient het ontwerpbureau een onderzoeksvoorstel in. Dit betreft een door het bureau geformuleerde ontwerpopgave, een onderzoeksvraag of experiment. Voorstellen kunnen vertrekken vanuit een zelfgekozen thema, een fascinatie, maatschappelijke opgave of een anderszins relevant onderwerp, waarbij een rol wordt opengelaten voor de samenwerking met een startende, talentvolle ontwerper of maker. De onderzoeksvoorstellen hebben bij voorkeur een sociaal of maatschappelijk karakter en zijn van belang voor het ontwerpveld. In het voorstel wordt naast de opgave ingegaan op de context, het profiel van de organisatie, de betrokken expertise en de rol van de beoogde startende ontwerper. Het is belangrijk dat er in het onderzoeksvoorstel heldere kaders en verwachtingen ten aanzien van de startende ontwerper worden beschreven.

opzet samenwerkingstraject
Na selectie en koppeling van de startende ontwerpers en makers met het onderzoeksvoorstel van een ontwerpbureau, volgt een kennismaking om de samenwerking te concretiseren en vast te leggen.

Per samenwerkingstraject stelt het fonds een subsidie van maximaal € 12.500 beschikbaar. Daarvan is € 6.250 bestemd voor het ontwerpbureau en € 6.250 voor de startende ontwerper.

In het samenwerkingstraject verwachten we van zowel het bureau als de ontwerper een wekelijkse commitment, waarbij op een constructieve en inhoudelijke wijze een onderzoek wordt gestart of experimenten kunnen worden uitgevoerd. Het samenwerkingstraject is gericht op kennis- en portfolio-ontwikkeling voor het bureau én de ontwerper.

De samenwerking betreft een parttime werkperiode van drie maanden die gestart dient te worden in de periode september t/m december 2021. Er zullen voor de start concrete afspraken worden gemaakt met de geselecteerde ontwerpbureaus, waarbij in ieder geval wordt uitgegaan van een minimale inzet van één dag per week voor begeleiding door een ervaren ontwerper gedurende de gehele periode. Voor de startende ontwerper wordt uitgegaan van een minimale inzet van twee dagen per week gedurende de gehele periode. Daarnaast wordt verwacht dat het bureau een fysieke werkplek biedt gedurende het traject.

Het fonds stelt als aanvullende voorwaarden:

Het ontwerpbureau voert minimaal vier jaar een eigen praktijk binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur of digitale cultuur.
Een ontwerpbureau kan binnen deze ronde niet meer dan voor één samenwerkingstraject subsidie ontvangen.
Er is geen sprake van een bestaande opdrachtrelatie tussen de betrokken partijen.
Er moet minstens één ervaren ontwerper betrokken zijn in de begeleiding van de startende ontwerper. Dit houdt in: de betrokken begeleider is minimaal vier jaar professioneel werkzaam binnen het vakgebied vormgeving, architectuur of digitale cultuur.

indienen
Ontwerpbureaus kunnen tot en met 21 juni indienen. Het voorstel kan worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Selecteer hierbij de ronde 'Bouwen aan talent #1'.

Een voorstel bestaat uit:
1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier;
2. Een volledig ingevuld projectcanvas (1 A3, zie Bouwen aan Talent projectcanvas + toelichting);
3. Een beknopt overzicht van recente projecten van het bureau (maximaal 4 A4);
4. CV van de begeleidende ervaren ontwerper (maximaal 2 A4);
5. Een recent uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel;
6. Een representatieve afbeelding voor communicatiedoeleinden, waarvan de beeldrechten bij de aanvrager rusten.

Als de reactie niet aan bovenstaande voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden.

Let op: Maak tijdig een account aan voor de online aanvraagomgeving aan. Het activeren van een nieuw aanvragersaccount kan een werkdag duren.

NB: Houd bij het invullen van het projectcanvas rekening met privacygevoelige gegevens. Informatie uit het projectcanvas zal ook gebruikt worden om de opgave en het ontwerpbureau te presenteren aan de startende ontwerpers die zich op basis daarvan kunnen inschrijven.

waar wordt op beoordeeld?
Het Stimuleringsfonds laat zich bij de beoordeling van ingediende voorstellen adviseren door een commissie van externe deskundigen met relevante expertise.

Deze commissie beoordeelt de voorstellen op basis van de volgende drie criteria die elk voor een gelijk deel in de beoordeling meewegen:
1. de relevantie van de gekozen ontwerpopgave;
2. de mate waarin de ontwerpopgave en de gekozen aanpak aansluit bij de expertise/portfolio van de aanvrager; en
3. de wijze waarop de samenwerking met een talentvolle maker/ontwerper door het bureau wordt voorgesteld en de duiding van de verwachte meerwaarde van dit samenwerkingstraject.

De beoordeling van deze open oproep heeft de vorm van een tender: dit betekent dat binnen het beschikbare budget een aantal voorstellen wordt verkozen boven de andere. Alleen positief beoordeelde projecten kunnen worden ondersteund.

De positief beoordeelde aanvragen worden gerangschikt op basis van de gemiddelde scores op de beoordelingscriteria. Hiervoor hanteert de commissie een vijfpuntsschaal: 1. onvoldoende; 2. matig; 3. voldoende; 4. goed; 5. zeer goed. Overschrijdt het totaal van de aanvragen met een positief advies het beschikbare budget van de ronde, dan wordt er geprioriteerd. Aan de hoogstgeplaatsten wordt de door de commissie geadviseerde bijdrage verleend, zolang het totaal daarvan het subsidieplafond niet overschrijdt.

Als aanvragen op basis van de gemiddelde eindscore gelijk eindigen op de ranglijst, en het subsidieplafond wordt met deze aanvragen bereikt, dan worden deze gelijk geëindigde aanvragen gerangschikt in de mate waarin de maatschappelijke relevantie van de gekozen ontwerpopgave het meest actueel is.

selectieprocedure
• ontvangst en besluit
Uiterlijk één week na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Binnen één maand na de sluitingsdatum worden alle aanvragers geïnformeerd over de uitslag van de open oproep. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het Stimuleringsfonds zal alleen publiekelijk over geselecteerde voorstellen communiceren.

• vervolgtraject bij een positief besluit
Bij een positief besluit worden de geselecteerde voorstellen opgenomen in de open oproep voor startende ontwerpers en makers in juli 2021. Zij kunnen zich inschrijven op een van de geselecteerde opgaves van de ontwerpbureaus. Na selectie en koppeling van de startende ontwerpers en makers met het onderzoeksvoorstel van een ontwerpbureau, volgt een kennismaking om de samenwerking te concretiseren en vast te leggen.

• matching
Bij succesvolle matching wordt de subsidie aan het ontwerpbureau en aan de ontwerper/maker verleend onder voorwaarden van een samenwerkingsovereenkomst en een volgende versie van de uitwerking van de ontwerpopgave. In deze opstartfase werken beide partijen gezamenlijk aan het opstellen van deze documenten.

• start samenwerkingsperiode
Na een positieve beoordeling van de startdocumenten door het Stimuleringsfonds wordt de beschikking definitief gemaakt en kan het samenwerkingstraject daadwerkelijk van gang gaan. Het samenwerkingstraject dient binnen 3 maanden vanaf de matching van start te gaan.

De selectie van ronde #1 wordt uiterlijk 8 juli 2021 via de online aanvraagomgeving en via de website van het fonds bekendgemaakt.

De behandeling en beoordeling van de ingediende voorstellen vindt plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproepen. Een eventuele subsidie wordt verstrekt op basis van deze regeling. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dat reglement niet van toepassing:
• Artikel 4, onder f;
• Artikel 18, lid 2;

contact
Voor vragen over de oproep en procedure kunt u contact opnemen met Carlijn Limburg en Tibor Bijl via bouwenaantalent@stimuleringsfonds.nl of via 010 436 1600.

context
Bouwen aan Talent maakt onderdeel uit van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Met deze open oproep beoogt het Stimuleringsfonds nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe duurzame vormen van samenwerking tot stand te brengen om de positie van ontwerpers zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis te versterken.

extra middelen voor makers door covid-19
In februari 2021 heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie uit het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector van minister Van Engelshoven extra middelen ontvangen om makers in de ontwerpsector, die hard getroffen zijn door de uitbraak van covid-19, te ondersteunen.

Het fonds beoogt hiermee de aansluiting van recent afgestudeerden met het werkveld te verstevigen en ruimte te bieden voor artistieke uitwisseling in het kader van actuele maatschappelijke opgaven. Juist in de covid-19-periode is dit buitengewoon belangrijk, omdat het veel startende ontwerpers en makers aan goede opdrachtgevers ontbreekt.

Het Stimuleringsfonds verwacht dat als gevolg van de covid-19-crisis het voor startende ontwerpers en makers extra moeilijk wordt om aansluiting te vinden met het werkveld, om een (opleidings)plek te vinden binnen een bureau of om een eigen praktijk op te zetten. Tegelijkertijd zal het voor ontwerpbureaus de komende jaren ingewikkelder worden om ruimte vrij te maken voor experiment en onderzoek. Het Stimuleringsfonds wil daarom extra middelen inzetten om zowel een impuls te geven aan startende ontwerpers als ook ontwerpbureaus te ondersteunen.

meer info
Lees hier de meest gestelde vragen over Bouwen aan talent.
Lees hier het interview met Carlijn Limburg, projectleider Bouwen aan talent (BAT), over de achtergrond en doelstelling van deze nieuwe impulsregeling.
vitalestedenendorpen720.gif

Open Oproep Vitale steden en dorpen #1

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wil ruimtelijk beleid op alle schaalniveaus met elkaar verbinden en versterken en lanceert hiervoor de nieuwe Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp. De regeling heeft een looptijd van een jaar en sluit inhoudelijk aan bij de grote opgaven uit de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Het biedt ruimte aan circa 200 innovatievouchers, waarmee decentrale overheden en semipublieke organisaties extra ontwerpkracht kunnen inschakelen bij het verkennen en het versterken van hun beleid. Met de vouchers kunnen zij aan ruimtelijke ontwerpers en onderzoekers, en vice versa, een opdracht verstrekken voor een ontwerpend onderzoek naar de lokale consequenties van die grote opgaven. De oproep 'Vitale steden en dorpen #1' is de eerste in een reeks van 8 oproepen.

Let op: deze open oproep is beëindigd.

De oproep Vitale steden en dorpen #1 richt zich op trends en ontwikkelingen in steden en dorpen waarvan de urgentie als gevolg van covid-19 nog eens extra is toegenomen.

Open Oproep Vitale steden en dorpen #1
budget € 500.000
doorlopend indienen vanaf 1 april t/m 30 juni 2021
looptijd opdracht is 1 tot 3 maanden
€ 10.000 tot € 30.000 incl. btw per innovatievoucher
circa 25 voorstellen worden geselecteerd

Onze steden zijn economische en culturele centra, de plekken waar ontmoetingen plaatsvinden die nodig zijn voor het uitwisselen van ideeën, en daarmee voor innovaties. Het zijn de plekken waar alles bij elkaar komt: het talent, de werkgelegenheid, de kwaliteit van alles binnen handbereik hebben. Samen met omliggende steden en dorpen vormen ze steeds grotere en sterkere stedelijke regio's met een enorme aantrekkingskracht. In Nederland, waar we met elkaar hebben afgesproken dat we de landschappen tussen onze steden en dorpen willen sparen, betekent groei verdichting: het stapelen van functies, meervoudig ruimtegebruik, ofwel meer activiteit op hetzelfde oppervlak. Dat is goed voor de kruisbestuiving en interactie, maar het vraagt wel om slimme keuzes in de ruimtelijke inrichting, want niet alleen de woningbouwopgave, maar ook opgaven zoals bereikbaarheid, distributie van goederen en opgaven op het gebied van klimaat en energie zullen een plek moeten krijgen.

De uitdagingen die als gevolg hiervan op steden en dorpen afkomen zijn echter niet alleen ruimtelijk, maar ook sociaalmaatschappelijk en economisch van aard. Want hoe zorgen we er bijvoorbeeld voor dat alle groepen in onze samenleving een woning kunnen vinden en betalen en aangehaakt blijven op sociale netwerken? Wat betekent dit voor de toegang tot werk en inkomen? Hoe maken we in de toekomst onze binnensteden en dorpscentra, die nu gedomineerd worden door horeca, winkels en vertier, tot gemengde gebieden waar verschillende functies elkaar kunnen versterken en ontlasten? Welke belangen spelen daarbij een rol en hoe komen die samen? De samenhang tussen verschillende vraagstukken zal soms een lastig gegeven zijn, maar vaak ook een kans.

voor wie is deze oproep?
Geïnteresseerde (semi)publieke organisaties, zoals gemeenten, provincies, waterschappen, woningbouwcorporaties, zorginstellingen en uitvoeringsorganisaties - maar ook regionale samenwerkingsverbanden tussen deze partijen - kunnen samen met ruimtelijk ontwerpers en onderzoekers een aanvraag voor een innovatievoucher indienen.

Deze oproep richt zich op vernieuwers die op onderzoekende wijze met lokale en regionale partners willen samenwerken aan kansen en oplossingen om de vitaliteit van steden en dorpen richting de toekomst te versterken. Deze vouchers zijn bedoeld om de kosten van een ontwerpend onderzoek naar een concrete casus of ontwerpvraag te financieren, waarbij ook specifiek aandacht uitgaat naar de manier waarop wordt samengewerkt en resultaten en inzichten worden gedeeld.

Wanneer een (semi)publieke organisatie de aanvraag indient, dient deze partij een offerte van de te betrekken ontwerper(s)/onderzoeker(s) bij zijn aanvraag bij te voegen. Wanneer ontwerper(s)/onderzoeker(s) de aanvraag indienen, dienen zij bij de aanvraag een intentieverklaring van de (semi)publieke organisatie met wie zij zullen samenwerken bij te voegen.

Let op:
(Semi)publieke organisaties kunnen hun aanvraag ook al indienen op het moment dat er nog geen ruimtelijk ontwerper/onderzoeker bij het project betrokken is. Dit kan dat in het projectcanvas worden aangegeven. Bij een positieve beoordeling kan vanuit het fondsnetwerk worden gezocht naar een geschikte partner op het gebied van ontwerpend onderzoek en een matchmakingstraject worden opgestart. Definitieve toekenning vindt pas plaats nadat overeenstemming over de samenwerking en de uit te voeren werkzaamheden is bereikt.

Mocht je als ontwerper/onderzoeker nog geen (semi)publieke organisatie hebben om mee samen te werken, dan kun je je direct bij ons melden. Samen zullen we dan verkennen of er mogelijkheden zijn je via het eerdergenoemde matchmakingstraject te koppelen. Daarbij nodigen wij ook nadrukkelijk jonge ontwerpers/bureaus uit om deze oproep aan te grijpen om met ontwerpend onderzoek op de NOVI opgaven aan de slag te gaan.

Tijdelijke verruiming voor intermediairs:
Omdat veel gemeenten en andere (semi)publieke organisaties meer tijd nodig hebben om tot een aanvraag te komen, stellen wij de eerste aanvraagronde nu ook open voor intermediairs. Denk daarbij aan partijen die zelf geen (semi)publieke taak uitvoeren en ook geen ontwerper zijn, maar die wel een rol kunnen spelen in het koppelen van partijen, zoals een regio- of citydeal, een dorpsraad, een ondernemersvereniging of een culturele instelling. Zij kunnen in deze 1e ronde nu tijdelijk een aanvraag indienen en voor hun coördinerende/verbindende rol een begrotingspost van max. 20% van het totaal aangevraagde bedrag opnemen. Als zij namens meerdere gemeenten een aanvraag indienen, dan kunnen zij per gemeente max. €20.000,- aanvragen met een limiet van €100.000,- op het totaalbedrag. Vanzelfsprekend dienen deze aanvragen van de nodige intentieverklaringen vergezeld te gaan. In augustus beslissen wij of deze tijdelijke verruiming ook voor de 2e ronde zal gelden.

mogelijke denkrichtingen
Bij vitale steden en dorpen spelen de volgende subthema's een belangrijke rol:
verdichting
bereikbaarheid / nabijheid
duurzame distributie en stadslogistiek
de toekomst van binnensteden en dorpscentra

Deze lijst is vooral bedoeld om te inspireren en in die zin zeker niet limitatief! Hierna volgt per subthema een korte schets van mogelijke denkrichtingen.

verdichting
Er moeten veel nieuwe woningen worden bijgebouwd in Nederland. De meeste daarvan moeten in bestaand stedelijk gebied worden gerealiseerd. Maar welke locaties zijn kansrijk? Binnenstedelijk, waar rekening gehouden moet worden met de bestaande context? Of juist in de randen van onze steden en dorpen, waar meer ruimte is voor verdichting? En hoe ontwerp je de nieuwe woningbouwlocaties, zodat deze een bijdrage leveren aan de duurzame doorontwikkeling van onze steden en dorpen? De uitdaging is om met de verdichtingsopgave ook de lokale economie aan te jagen, de sociale inclusiviteit te bevorderen en levensloopbestendige plekken te maken voor alle bewonersgroepen. Een goede mix van leeftijden, voorzieningen nabij en een inclusieve opzet zijn belangrijke aspecten van een 'gezonde' buurt of wijk. Hoe kunnen we monofunctionele wijken transformeren naar gemengde gebieden? Verder spelen hier ook vraagstukken op het gebied van klimaat en energie en is er de wens om meer natuur in bestaand bebouwd gebied te integreren. Een ander aspect dat in het kader van verdichting niet onderbelicht kan blijven, is bedrijvigheid en dan met name de kleinschalige maakindustrie. Dit soort werkgelegenheid dreigt steeds verder de centra uitgeduwd te worden, terwijl centra van oudsher plekken zijn waar geproduceerd wordt. Hoe kunnen we deze kwaliteit behouden? En hoe kunnen combinaties van productie, wonen en werken eruit zien?

bereikbaarheid/nabijheid
Hoe organiseren we in de toekomst onze mobiliteit? De tijden waar heel Nederland om 08:00 's ochtends in de file of in de trein ging staan, zijn waarschijnlijk door covid-19 voorgoed voorbij. We hebben geleerd dat thuiswerken en digitaal vergaderen een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn. Trendwatchers voorspellen naast een afname aan woon-werkverkeer een toename van flexibele mobiliteitsabonnementen (de consument kiest welk vervoersmiddel hij huurt) en meer individueel vervoer. Dit laatste is slecht nieuws voor onze steden die leiden aan congestie en slechte lucht. Door deze ontwikkelingen is het urgenter dan ooit om na te denken over hubs en overstapfaciliteiten van vervoersmodaliteiten voor langere afstanden naar langzaam verkeer, waarmee de stadscentra, maar ook woonwijken kunnen worden ontsloten. Hoe kunnen we de kleinere eenheden van steden en dorpen zo organiseren dat ze verkeersluw en leefbaar zijn, maar tegelijk ook bereikbaar blijven voor ondernemers en bewoners? Bieden mobiliteitshubs hiervoor een uitkomst? Zouden we die kunnen combineren met andere functies en voorzieningen, zoals uithuiswerkplekken en afleverpunten voor pakketdiensten, zodat ze als centrum van een wijk of buurt kunnen gaan functioneren. Daarmee kan het aantal mobiliteitsbewegingen worden teruggebracht en meer kwalitatieve ruimte ontstaan voor ontspanning en ontmoeting. Welke andere combinaties en mobiliteitsconcepten zijn voorstelbaar?

duurzame distributie en stadslogistiek
Hoe ziet onze stedelijke goederenlogistiek er in de toekomst uit? Gebruiksgoederen worden vanouds aan de randen van onze steden overgeslagen van grote naar kleinere transporteurs die de winkels bevoorraden. Maar tegenwoordig zijn het niet alleen de winkels die bevoorraad moeten worden. Door de populariteit van online shoppen zijn individuele consumenten ook afleveradressen geworden. Dit levert een verveelvoudiging van niet-duurzame transportbewegingen op. Daarnaast betekent het ook wat voor de distributiecentra; 'dozen' aan de randen van onze steden, en deze worden steeds groter en beeldbepalender. De vraag is hoe stedelijke gebieden hierop moeten reageren. Zijn er synergiën te bedenken tussen de XXL-overslaglocaties en de fijnmazige binnenstad? Moeten we naar nieuwe stedenbouwkundige concepten overschakelen, waarbij net als bij klassieke expeditiestraten of -hoven niet overal distributie- en vrachtverkeer komt, maar alleen op daarvoor aangewezen plekken? Hoe kunnen smart city-concepten daarbij helpen? Welke kansen bieden innovatieve systemen waarbij goederenstromen op verschillende schaalniveaus aan elkaar worden gekoppeld, zoals bijvoorbeeld de bouwhubs, waarmee de toevoer van bouwmaterialen in grote steden wordt gestroomlijnd?

de toekomst van binnensteden en dorpscentra
De meeste binnensteden en dorpscentra zijn al een tijdje aan het veranderen, door de toename van het online shoppen is een strijd om de consument losgebarsten. Bij het ontbreken van een noodzaak om fysiek te winkelen, wordt steeds meer ingezet op het bieden van een ervaring. Die trend was al langere tijd gaande, maar covid-19 en de lockdown die daarop volgde heeft die ontwikkeling nu ook voor de horeca in een stroomversnelling gebracht. Daarnaast gaan winkels en andere functies teloor door de torenhoge huren, met een eenzijdig aanbod tot gevolg. Het verdwijnen van detailhandel en winkelleegstand zijn een toenemend probleem, en niet alleen in krimpregio's. Tegelijkertijd neemt het aantal inwoners van binnensteden in het laatste decennium gestaag toe en daarmee verandert ook de behoefte in het voorzieningenaanbod. Daarom moet naar nieuwe strategieën worden gezocht om van binnensteden plekken te maken die voor bewoners, bedrijven, bezoekers en beleggers betekenis hebben. Hoe zou principes uit de circulaire economie daaraan kunnen bijdragen? Zouden lokale productielocaties voor ondernemers uit de buurt en flexibele kantoorconcepten voor een werkplek dichter bij huis voor een gezondere mix van wonen en werken kunnen zorgen? Hoe kunnen groene en blauwe maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie een aantrekkelijker verblijfsklimaat ondersteunen en meer ruimte voor ontspanning en ontmoeting mogelijk maken? En wat is er dan op gebied van beleid nodig om de financiële kant van de vastgoeddynamiek anders in te regelen?

voor welke voorstellen kan subsidie worden aangevraagd?
Om voor een innovatievoucher in aanmerking te komen dient een actuele maatschappelijke opgave of een concreet ruimtelijk vraagstuk te worden omschreven dat inhoudelijk aansluit bij het thema van deze open oproep. Binnen het voorgestelde project dient een heldere aanpak omschreven te zijn, waarbij door decentrale overheden en/of semipublieke organisaties, samen met betrokken en belanghebbende partijen onder begeleiding van ontwerpers, in een tijdsbestek van 1-3 maanden onderzoek wordt verricht ter verkenning en versterking van lokaal en/of regionaal beleid.

waar wordt op beoordeeld?
Het Stimuleringsfonds laat zich bij de beoordeling van ingediende voorstellen adviseren door een commissie van enkele externe deskundigen met relevante expertise op het gebied van ontwerpend onderzoek en de inhoud van deze specifieke open oproep.

Deze commissie let bij de beoordeling van de voorstellen op deze criteria:
• relevantie van de vraagstelling
• doel en opzet van het plan van aanpak
• de mate waarin de beoogde effecten het beleid versterken en/of vernieuwen
• de deskundigheid van de betrokken partijen
• de manier waarop door de betrokken partijen wordt samengewerkt
• de manier waarop de resultaten worden gedeeld en verduurzaamd
• de coherentie tussen bovengenoemde onderdelen

doorlopend selecteren
Let op: aanvragen voor innovatievouchers worden doorlopend op volgorde van indiening behandeld; de datum en het tijdstip van indienen van een volledige aanvraag is daarbij leidend.

De behandeling en beoordeling van ingediende voorstellen vindt plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproep van het Stimuleringsfonds. Een eventuele subsidie wordt zodoende op basis van dat reglement verstrekt. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dat reglement niet van toepassing:
artikel 4, lid 1, onder b;
artikel 10, lid 2;
artikel 12, lid 1 en 2;

indienen aanvraag
Uw voorstel kunt u vanaf 1 april tot en met 30 juni 2021 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie indienen. Selecteer hierbij de ronde 'Open Oproep Vitale steden en dorpen'.

Een voucheraanvraag bestaat uit:
1. Een volledig ingevuld aanvraagformulier;
2. Een volledig ingevuld projectcanvas (1 A3 > zie VRO projectcanvas + VRO projectcanvas toelichting);
3. Een planning en gespecificeerde begroting (lever dit aan in één bestand); (Voor de begroting geldt: maximaal 20% van de voucher mag worden ingezet voor overhead (organisatie, advies, begeleiding, kennisdeling en communicatie). De overige 80% dient volledig naar de ontwerper(s) te gaan. Cofinanciering is niet vereist. De maximale bijdrage aan het uurtarief van alle betrokken partijen bedraagt €75 excl. btw.)
4. Offerte(s) van de betrokken ontwerper(s)/onderzoeker(s) > als een (semi)publieke organisatie aanvraagt; of een intentieverklaring van een (semi)publieke opdrachtgevende partij > als een ontwerper aanvraagt (max. 2 A4); (De intentieverklaring kent geen vast format, maar beschrijf ten minste de betrokkenheid, inzet en bijdrage aan de boring en doorwerking van de resultaten.)
5. CV's/resumes van alle partners die direct bij de uitvoering van het project betrokken zijn (max. 2 A4);
6. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel van de aanvragende partij (2 A4);
7. Een representatieve afbeelding voor communicatiedoeleinden, waarvan de beeldrechten bij de aanvrager of de betrokken ontwerper/onderzoeker rusten;
8. Aanvullend indien gewenst: relevante documentatie m.b.t. tot het project (max 4 A4);
9. Aanvullend indien gewenst: link naar video van max. 3 min waarin het project wordt gepitcht.

Als de aanvraag niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen beoordeling plaatsvinden.

Let op:
• Maak tijdig een account aan voor de online aanvraagomgeving. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.
• Raadpleeg voor het indienen van uw aanvraag de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag. Deze leidraad biedt onder andere houvast bij het opstellen van de planning en begroting.

NB. Er is een themadossier opgesteld met referentieprojecten van ontwerpend onderzoekstrajecten die eerder tot vernieuwende inzichten op de subthema's van deze open oproep hebben geleid. Dit document dient ter inspiratie en kan aanvragers helpen bij de positionering van hun voorstel.

subsidieprocedure
doorlopende advisering
De adviseurs worden door het Stimuleringsfonds geselecteerd en aangesteld en zullen vanaf het uitschrijven van deze oproep elke 6 weken advies aan het bestuur uitbrengen over de voorstellen die in de voorliggende periode zijn ingediend.

ontvangst en selectie
Uiterlijk één week na indiening ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. 3 weken na het sluiten van de betreffende beoordelingsperiode informeert het bestuur de aanvrager schriftelijk over zijn besluit. Bij een positief besluit dient het project binnen 1 maand vanaf de beschikkingsdatum van start te gaan. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het Stimuleringsfonds zal alleen publiekelijk over geselecteerde voorstellen communiceren.

startbijeenkomst, lezingen en werkbijeenkomsten
Deze doorlopende manier van beoordelen heeft als gevolg dat binnen deze regeling niet in één keer een grote groep projecten gelijktijdig van start gaat. Wel krijgt iedere beoordelingsronde een eigen meet-up; een startbijeenkomst waarbij de geselecteerde teams een inhoudelijke terugkoppeling krijgen op hun voorstel. Daarnaast wordt inhoudelijke verdieping aangeboden in een reeks lezingen, en vinden er voor iedere themalijn werkbijeenkomsten plaats waar de verschillende werktrajecten worden besproken en lessen worden gedeeld.

contact
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met het projectteam van de Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp.
Mail naar voucherregeling@stimuleringsfonds.nl of bel 010-310 79 37.

nieuwsbrief
Bent u geïnteresseerd in de resultaten en inzichten uit deze voucherregeling? En blijft u graag op de hoogte van verdiepende lezingen, masterclasses en werkbijeenkomsten in het gelijknamige actieprogramma?

Volg dan:
'De nieuwe ruimte' kennispagina
en schrijf u hier in voor de nieuwsbrief 'De nieuwe ruimte'

We bouwen aan een lerend netwerk van decentrale overheden, semipublieke organisaties, experts, ontwerpers en andere professionals en beogen zo de impact van het traject als geheel en de kracht van ontwerp in het bijzonder te vergroten.

context
De Voucherregeling Ruimtelijk Ontwerp maakt onderdeel uit van het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector. Met deze voucherregeling beoogt het Stimuleringsfonds nieuwe vormen van opdrachtgeverschap voor de ontwerpsector te stimuleren en tegelijkertijd nieuwe duurzame vormen van samenwerking tot stand te brengen om de positie van ontwerpers zowel tijdens als na afloop van de coronacrisis te versterken.

downloads

openoproepfreshperspectives.jpg

Open Oproep Fresh Perspectives #5

Het Stimuleringsfonds roept mid-career makers en ontwerpers uit de creatieve industrie op om met een samenwerkingspartner een voorstel in te dienen, gericht op de aanpak van een actuele maatschappelijke opgave. Met de Open Oproep Fresh Perspectives stimuleert het fonds ontwerpers met een goed concept, om een samenwerking aan te gaan met een gerenommeerd bedrijf, organisatie of kennisinstelling. Indienen kan tot en met woensdag 7 april 2021.

Let op: deze oproep is beëindigd. Bekijk de geselecteerde projecten hier.

Het doel van deze oproep is ontwerpers en partijen met een sterke maatschappelijke of kennispositie samen te brengen. Het fonds daagt de partijen uit om vanuit deze samenwerking tot innovatieve, verrassende oplossingen te komen voor ontwerpopgaven van nu.

Afhankelijk van de opgave kunnen de uitkomsten van de samenwerking uiteenlopend van vorm zijn. Te denken valt aan een product, interventie of dienst. Het is mogelijk met internationale partners samen te werken. Wel moet de aanvrager in Nederland gevestigd zijn en moet er in het project sprake te zijn van een overwegend Nederlands belang.

Voor deze open oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie € 270.000 beschikbaar. De maximale bijdrage per project is € 45.000. Let op: dit bedrag wordt in drie fasen verleend.

fasering
De open oproep kent drie fasen:

Fase 1: startfase – formalisering van samenwerking(en), financiering, planning en onderzoekskader (3 tot maximaal 6 maanden). Voor deze fase is een bedrag van maximaal € 10.000 per voorstel beschikbaar.
Fase 2: implementatiefase – Verdere uitwerking en implementatie van het project (maximaal 2 jaar). Voor deze fase is een bedrag van maximaal € 30.000 per voorstel beschikbaar.
Fase 3: impact/presentatiefase – mogelijkheid voor extra financiering om de impact van het project te versterken buiten het domein van de creatieve industrie (maximaal 6 maanden). Voor deze fase is een bedrag van maximaal € 5.000 per voorstel beschikbaar.

indienen
De aanvraag voor fase 1 kan tot en met woensdag 7 april 2021 worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Selecteer hierbij de ronde 'Open Oproep Fresh Perspectives'.

Het voorstel bestaat uit:
1. Een projectplan (max. 10 pagina's A4 staand formaat) met daarin:
a. Een heldere omschrijving van het maatschappelijke vraagstuk, de probleemstelling, of thematiek waarop de samenwerking zich richt. Plaats het voorstel binnen actuele maatschappelijke ontwikkelingen en leg uit wat de maatschappelijke relevantie van het project is.
b. Een ontwerpvisie van de maker en beschrijving van de inhoudelijke (artistieke) uitgangspunten van het project. Plaats het voorstel binnen de actuele ontwerppraktijk en leg uit wat de relevantie is van het project voor de praktijk van de betrokken maker, en voor het vakgebied van de maker.
c. Beoogde doelgroepen: leg uit voor wie het project wordt gemaakt.
d. Plan van aanpak: welke methodiek wordt gebruikt en wat zijn de beoogde resultaten?
e. De samenwerking: ligt de motivatie en meerwaarde van de samenwerking toe voor alle betrokken partijen. Geef hierbij ook inzicht in de deskundigheid van de partner en hoe de expertise van de maker en de partner elkaar aanvullen.
f. Een beknopt overzicht van de begrote kosten en de planning van het project.
2. Een portfolio van de ontwerper/maker en informatie over de partner (max. 10 pagina's A4);
3. CV's van de betrokken partijen (max. 4 pagina's);
4. Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.

Let op: Als de inzending niet aan bovenstaande voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden.
Let op: Vraag op tijd uw inloggegevens voor de online aanvraagomgeving aan. Het duurt een werkdag voordat een nieuw aanvragersaccount is geactiveerd.

beoordeling
Deze open oproep heeft een juridische grondslag in de Regeling Open Oproepen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees deze regeling goed door voordat u een aanvraag indient.

De beoordeling van fase 1 gebeurt op basis van een projectplan. Bij de beoordeling van het plan wordt een commissie van externe adviseurs geraadpleegd. Zij selecteert een aantal voorstellen boven de andere. De adviseurs beoordelen in hoeverre het voorstel aansluit op het doel van deze open oproep. Zij brengen hun oordeel uit op basis van de volgende criteria:

a. De maatschappelijke relevantie van de gekozen ontwerpopgave;
Bij dit criterium wordt gekeken hoe het voorstel is gepositioneerd ten opzichte van bestaande kennis over het aangesneden maatschappelijke vraagstuk en de mate waarin het daarop van toegevoegde waarde is. Worden er verrassende en relevante vragen gesteld of nieuwe perspectieven belicht? Stelt het voorstel gangbare denk- en werkwijzen ter discussie of bouwt het daar juist op voort? Hoe en in welke richting wordt naar nieuwe kennis gezocht en welke resultaten en inzichten worden verwacht?
b. De mate waarin het project doeltreffend is in opzet, methodiek en betrokken expertise; Hierbij wordt naar de meer praktische uitvoeringskant van het project gekeken. De commissie beoordeelt in hoeverre doel en opzet met elkaar in overeenstemming zijn en op welke doelgroepen het voorstel zich richt. Daarbij kijkt ze naar de helderheid van het plan van aanpak, de effectiviteit van de gekozen methodiek en of de bij de uitvoering van het project betrokken expertise het vertrouwen geeft dat de samenwerking tot vernieuwende resultaten zal leiden.
c. De kwaliteit en vorm van de samenwerking;
Hierbij let de commissie onder andere op de positie van de maker binnen het project en de inbreng en motivatie van de partner. Is er sprake van een gelijkwaardige samenwerking en is de ontwerper over de gehele linie van het project betrokken? Wat is de inbreng van de partner?
d. De artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project;
De beoordeling van de artistiek-inhoudelijke kwaliteit van het project is context en discipline afhankelijk. Er wordt door de adviseurs rekening gehouden met ontwerppraktijken die samenhangen met de verschillende (sub)disciplines. De commissie kijkt onder meer naar de creatieve en culturele meerwaarde van ontwerp in de benadering van de vraagstelling en of deze benadering in lijn ligt met de ontwerpvisie van de betrokken maker. Wat is het inhoudelijke doel of uitgangspunt van de maker en hoe wordt dit vertaald naar een onderzoek, ontwerpopgave, vorm of ander middel? Hierbij kijkt de commissie welke stap de aanvrager met het nieuwe project beoogt te zetten.
e. De mate waarin het project een toevoeging is op de bestaande (ontwerp)praktijk.
Bij dit criterium wordt gekeken hoe het project is gepositioneerd ten opzichte van bestaande kennis en praktijken binnen het vakgebied en de mate waarin het daarop van toegevoegde waarde is.

De commissie kan aan een positief advies voor de eerste fase een of meerdere voorwaarden verbinden waaraan het project in een eventuele tweede fase zal moeten voldoen. Een vaste voorwaarde voor de tweede fase is een door alle betrokken partijen ondertekende samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering van het project.

De aanvrager dient een verslag in van fase 1 ter verantwoording van de verleende subsidie. Het verslag geeft antwoord op de volgende vragen:
Wat zijn de resultaten tot nu toe? (reflectie fase 1)
Hoe wordt op deze resultaten voortgebouwd? (vooruitblik fase 2)
Hoe zijn de voorwaarden die door de commissie zijn gesteld in het voorstel verwerkt?

Het verslag vormt de basis voor een monitorgesprek tussen het fonds en de aanvrager (en samenwerkingspartner). Het al dan niet verlenen van subsidie voor de tweede fase wordt intern door het fonds beoordeeld door een toets op de door de commissie gestelde voorwaarden.

Gedurende of na afloop van fase 2 (afhankelijk van de loop van het project) kan een budget worden aangevraagd van maximaal € 5.000 (fase 3). Dit budget is bedoeld om de impact van het project te vergroten en kan worden ingezet om resultaten en/of kennis beter te verspreiden. De aanvrager kan hiervoor een voorstel indienen bij het fonds. Deze voorstellen worden beoordeeld in een gesprek tussen het fonds, de aanvrager en een adviseur.

procedure
De beoordeling van een open oproep heeft de vorm van een tender: dit betekent dat binnen het beschikbare budget een aantal voorstellen wordt verkozen boven de andere. Alleen positief beoordeelde projecten kunnen worden ondersteund.

De behandeling en beoordeling van de ingediende voorstellen vinden plaats binnen de kaders van de Regeling Open Oproepen. Een eventuele subsidie wordt verstrekt op basis van dit reglement.

Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dit reglement niet van toepassing:
Artikel 4, onder f
Artikel 13. Voor deze open oproep wordt bij toekenning de subsidie voor fase 1 in één keer uitgekeerd. Voor fase 2 betaalt het fonds in het geval van een toekenning bij wijze van voorschot 80% uit van het toegekende bedrag. Het resterende deel wordt uitbetaald na het besluit tot vaststelling van de subsidie aan het einde van de subsidieperiode, tenzij de subsidie bij het besluit tot vaststelling lager wordt vastgesteld.

Het fonds stelt als aanvullende voorwaarden:
• De ontwerper/maker is mid-career en voert minimaal vier jaar een eigen praktijk binnen het vakgebied vormgeving, architectuur of digitale cultuur.
• De ontwerper/maker dient de aanvraag in, treedt op als penvoerder van het project en is in de gehele lijn van het traject betrokken.
• Beide partijen committeren zich aan de samenwerking en de samenwerking is bij de start van fase 2 vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
• De verwachte meerwaarde van de samenwerking wordt voor zowel de maker, als de partner in de aanvraag gemotiveerd.
• Het project bevindt zich in de startfase.
• Er is geen sprake van een opdrachtrelatie tussen de betrokken partijen.

selectie
De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie uit het Programma Talentontwikkeling.
De selectie wordt uiterlijk 17 juni 2021 via de online aanvraagomgeving en via de website van het fonds bekendgemaakt. Vanaf dat moment kan het project van start gaan.

meer weten?
Voor vragen over de oproep en procedure kunt u contact opnemen met Marieke Ladru via m.ladru@stimuleringsfonds.nl of 010 436 1600.
openoproepprofessionalisering7.jpg

Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk #7 (in co/post-covid-19-tijd)

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een extra impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur in co/post-covid-19-tijd. Wij erkennen dat deze uitzonderlijke situatie voor nieuwe uitdagingen zorgt en willen ontwerpers en studio's ondersteunen in het versterken en innoveren van hun praktijk. Ontwerpers en studio's kunnen tot en met dinsdag 17 november 2020 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk in co/post-covid-19-tijd te komen.

Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide in deze co/post covid-19 periode. Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat? Onderzoeken van interactie, acquisitie, stimuleren van ondernemerschap in covid-19 tijd, hoe doe je dat zonder grote publieke bijeenkomsten?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken.

Deze professionaliseringsoproep wordt voor de zevende keer uitgezet en is gericht op alle vakgebieden van de creatieve industrie. Bekijk hier de toekenningen van de laatste oproepen.

budget
De maximumbijdrage bedraagt € 7.500. Het Stimuleringsfonds beoogt maximaal 27 projecten te ondersteunen. Er kan niet worden aangevraagd voor reguliere bedrijfskosten, zoals huur van een studio, kantoorkosten, de ontwikkeling van een huisstijl en website, het inwinnen van juridisch advies of voor de doorontwikkeling van een bestaand ontwerp. Deze extra Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk is mogelijk geworden door het extra steunpakket dat kort voor de zomer door minister Van Engelshoven aan de hele cultuursector beschikbaar is gesteld. Voor deze open oproep is een maximumbedrag van € 200.000 beschikbaar.

indienen
Voorstellen kunnen tot en met dinsdag 17 november 2020 worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Selecteer hier de ronde 'open oproep' en vervolgens de ronde 'Professionalisering ontwerppraktijk #7'.

Je voorstel bestaat uit:
1. een beknopt en samenhangend projectplan gericht op reflectie, praktijkontwikkeling en
eventueel uitvoering (max. 7 pagina's op A4-formaat in pdf) met daarin:
a. een visie op de positionering ten opzichte van het werkveld en toekomstvisie op de eigen ontwerppraktijk (uit het voorstel blijkt dat de ontwerper in de huidige praktijk door covid-19 tegen beperkingen aanloopt);
b. een duidelijke probleemstelling in de eigen praktijk voor een langetermijnontwikkeling;
c. een plan van aanpak met onderbouwing en toelichting op minstens twee partners/ adviseurs die bij concretisering en/of implementatie ervan worden betrokken (bijvoorbeeld door begeleiding of uitwisseling van kennis);
d. een toelichting op het beoogde effect voor de eigen praktijk, zowel voor de artistieke ontwikkeling als het ondernemerschap;
e. een visie op de relevantie van de binnen de eigen ontwerppraktijk ontwikkelde aanpak voor het ontwerpveld en hoe die met anderen kan worden gedeeld;
2. een begroting met planning (max 2 pagina's op A4-formaat in pdf);
3. een beknopt CV (max 2 pagina's op A4 –formaat in pdf);
4. een portfolio met recent en relevant werk (max. 10 pagina's op A4-formaat in pdf);
5. een recent uittreksel van het register van de Kamer van Koophandel.

Als de inzending niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen beoordeling van het voorstel plaatsvinden.

Let op: Vraag op tijd je inloggegevens voor de online aanvraagomgeving aan. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal één werkdag duren.

beoordeling
Uit de inzendingen selecteert het Stimuleringsfonds samen met externe adviseurs een aantal voorstellen. De adviseurs beoordelen in hoeverre het voorstel consistent is opgezet en de mate waarin het aansluit op deze oproep. Zij brengen advies uit op basis van de volgende criteria:

• de artistieke kwaliteit van het portfolio;
• de scherpte van de reflectie op de ontwikkeling van de eigen praktijk tot nu toe en hoe deze stap van meerwaarde kan zijn voor een meer toekomstbestendige praktijk;
• de kwaliteit van het plan van aanpak in relatie tot het beoogde resultaat en de omgang met de huidige COVID-19 realiteit;
• de kwaliteit van de bijdrage van de betrokken partners/adviseurs.

scoremethodiek
Elke adviseur beoordeelt individueel elk dossier op de bovenstaande criteria, die in onderlinge samenhang worden beoordeeld. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een vijfpuntsschaal:
1. onvoldoende;
2. matig;
3. voldoende;
4. goed;
5. zeer goed.

Alle adviseurs geven voor elk criterium een apart cijfer. Tijdens de vergadering kan dit cijfer door de individuele adviseur worden aangepast op basis van de discussie. Na het behandelen van alle dossiers worden de som van de cijfers per dossier definitief vastgesteld. Hieruit volgt per ronde een rangschikking op basis van de gewogen gemiddelden.

voorwaarden en bepalingen
• de ontwerper/ontwerpstudio voert al minimaal vier jaar een eigen praktijk binnen het vakgebied vormgeving, architectuur of digitale cultuur;
• er is sprake van ten minste twee partners of partijen waarmee wordt samengewerkt of waarbij kennis wordt ingewonnen. De keuze voor deze partners of partijen is gemotiveerd;
• het voorstel wordt binnen zes maanden na het bekendmaken van de selectie afgerond;
• aanvragen kunnen worden ingediend door ontwerpers en ontwerpstudio's gevestigd in Nederland;
• resultaten worden publiek gemaakt en gedeeld tijdens een door het Stimuleringsfonds te organiseren bijeenkomst in 2021;
• ontwerpers en makers die in een eerdere editie van deze open oproep zijn ondersteund en op dit moment nog bij een lopend traject betrokken zijn kunnen niet indienen.

procedure
• De beoordeling van een open oproep heeft de vorm van een tender: dit betekent dat binnen het beschikbare budget een aantal voorstellen wordt verkozen boven de andere.
• Alleen positief beoordeelde projecten kunnen worden ondersteund.
• Uiterlijk twee weken na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Alle aanvragers worden geïnformeerd over de uitslag van de open oproep; dit gebeurt eveneens per e-mail. Het Stimuleringsfonds zal daarbij alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het fonds streeft naar bekendmaking voor 15 december 2020.
• De behandeling en beoordeling van de ingediende voorstellen vinden plaats binnen de kaders van het Subsidiereglement. Een eventuele subsidie wordt verstrekt op basis van dit Subsidiereglement. Van belang is daarbij artikel 7, tweede lid, dat een bijzondere procedure mogelijk maakt voor open oproepen. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dit reglement niet van toepassing:
artikel 5, lid 3 onder a
artikel 11, lid 2, onder a en c lid 3, onder a
artikel 13, onder b
artikelen 16 t/m 21
artikel 22, lid 3
• De oproep volgt het Subsidiereglement en richt zich daarbinnen specifiek op de doelstelling: bevorderen van de professionalisering van de ontwerppraktijk en voorbeeldig opdrachtgeverschap.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met Maarten Tas via m.tas@stimuleringsfonds.nl of via 010-4361600. Voor deze open oproep kan geen concept van het voorstel aan het fonds worden voorgelegd.
scirrr720x480site.gif

Open Oproep Research, Act & Reflect

Deze open oproep is gericht op grassroots platforms, collectieven en organisaties die met hun programma bijdragen aan een meer cultureel diverse en inclusieve creatieve industrie. Richt jouw ambitie voor 2021 zich op onderwerpen als dekolonisatie, emancipatie, genderdiversiteit, anti-racisme of intersectionaliteit? Draag je van daaruit bij aan het ontwerpveld, of bevraag je juist de bestaande frames binnen het ontwerpveld? Dien dan voor 11 november 2020 een aanvraag in voor een programma.

Let op: deze oproep is beëindigd. Bekijk hier de selectie.

aanleiding
Deze oproep vindt plaats tegen een achtergrond van maatschappelijk debat en protesten tegen systematische ongelijkheid en discriminatie. Het Stimuleringsfonds constateert dat er in Nederland de afgelopen jaren initiatieven zijn ontstaan van makers en platforms die vanuit een 'geleefde ervaring' en persoonlijke drive thema's aansnijden en gevestigde systemen bevragen die nog onvoldoende gezien en erkend worden binnen de ontwerpsector. Deze makers en platforms verhouden zich op geheel eigen wijze tot ontwerp en bevragen met hun praktijk wat ontwerp is of zou kunnen zijn. Om deze makers en initiatieven aansluiting te laten vinden bij het Stimuleringsfonds, ontwikkelt het fonds sinds enkele jaren nieuwe samenwerkingen en procedures, zoals de scout nights. We doen dit vanuit de overtuiging dat diversiteit en inclusie bijdragen aan een sterkere en duurzamere creatieve industrie en dat het fonds voor een brede groep van makers toegankelijk moet zijn. Met deze open oproep gaan we verder en willen we instellingen en platforms stimuleren om op eigen wijze invulling te geven aan deze agenda.
Het budget voor deze oproep is afkomstig uit de COVID-19 steunmaatregelen van het rijk.

Via de platforms willen we communities van makers bij het fonds betrekken waarvan we weten dat ze zich niet direct door het fonds voelen aangesproken. De oproep is bedoeld als impuls om deze makers, die zich veelal buiten de voor het fonds geijkte platforms hebben ontwikkeld, kennis te laten maken met het fonds. Door hen nu te ondersteunen in de ontwikkeling van hun eigen praktijk en organisaties hopen we doorstroom naar de reguliere regelingen van het fonds te creëren.

oproep
Met de Open Oproep Research, Act & Reflect wil het fonds programma's stimuleren, gericht op het versterken van andere of gemarginaliseerde stemmen. De programma's dragen door hun meerstemmigheid en verrijking bij aan de creatieve industrie. Daarbij stellen we verschillende vragen: Welke visies en verhalen worden nu gemist in het streven naar een meer diverse en inclusieve ontwerpsector? Wat kan ontwerp betekenen voor het debat over systematische ongelijkheid? Het fonds richt zich met deze vragen in de eerste plaats tot grassroots instellingen die vanuit eigen ervaring een nieuw of aanvullend perspectief kunnen bieden aan het ontwerpveld. De programma's of projecten richten zich op onderbelichte terreinen van het fonds en zorgen zo voor een verbreding en verdieping van het ontwerpveld.

Voor deze oproep is een bedrag van maximaal € 440.000 beschikbaar. Hiermee kunnen vier programma's worden ondersteund voor een bedrag van maximaal € 110.000. Het fonds streeft ernaar om twee programma's te ondersteunen waarin ontwerpkritiek het uitgangspunt is en twee programma's die gericht zijn op het maakproces, waarbij vanuit het subsidiebedrag minimaal € 50.000 besteed moet worden aan opdrachten aan makers.

Wie kunnen indienen?
Platforms, instellingen of collectieven die zich verhouden tot de vakgebieden vormgeving, architectuur of digitale cultuur zijn vrij om in te dienen. Ook partijen die in oprichting zijn of waarvan de oprichting deel uitmaakt van het programma kunnen indienen. In dat geval worden aanvullende afspraken met het fonds gemaakt over de begeleiding en fasering. Aanvragen zullen uitdrukkelijk niet worden beoordeeld op eerder georganiseerde activiteiten en behaalde resultaten. Zo bieden we nieuwe grassroots initiatieven een gelijk speelveld.

Partijen die al een structurele subsidierelatie hebben met het Rijk (BIS) of worden ondersteund in de Regeling Vierjarige Instellingssubsidie van het Stimuleringsfonds kunnen niet indienen.

Wat verstaat het fonds onder een programma?
Onder een programma verstaat het fonds binnen deze open oproep een samenhangende reeks van activiteiten die zich over de periode van een jaar voltrekken. Het programma start niet later dan april 2021. Hierbinnen staat de vorm vrij. Gedacht kan worden aan online/offline-presentaties, een open oproep, performances, debatmomenten, publicaties, podcasts of andersoortige manifestaties. De aanvrager geeft aan of gekozen wordt voor een reflectief programma, waarin de genoemde sociale thematiek in relatie tot het ontwerpveld centraal staat (inclusief ontwerpkritiek), of een op makers gericht programma waarin de nadruk ligt op ontwerp, opdrachtgeverschap en presentatie.

Waar wordt op beoordeeld?
Een onafhankelijke commissie maakt een selectie uit de ingediende voorstellen en let daarbij op:
1. De artistieke of reflectieve ambitie in het project;
2. De benadering van de thematiek en koppeling met de ontwerpdisciplines;
3. De mate waarin de thematiek effectief wordt vertaald naar een programma en een passend publiek;
4. Het draagvlak binnen de beschreven community. Dit moet o.a. blijken uit de vorm en intensiteit van samenwerking.

indienen
Partijen kunnen tot en met 11 november 2020 een aanvraag indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Selecteer hierbij Open Oproep Research, Act & Reflect.

Het voorstel bestaat uit:
1. Een projectplan (maximaal 10 pagina's en niet groter dan 8 MB) met daarin:
motivatie, doel en opzet van het project;
een omschrijving van de activiteiten;
een omschrijving van het beoogde publiek;
een omschrijving van de beoogde resultaten;
2. Planning en begroting
3. CV's of bio's van de betrokken makers of partijen.
4. Een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel. Om subsidie te ontvangen moet de aanvrager zijn ingeschreven in het register van de Kamer van Koophandel. Is dat nog niet het geval op het moment van indienen, dan is het mogelijk om je na de eventuele selectie alsnog in te schrijven.
5. Een representatieve en rechtenvrije afbeelding van het project voor communicatiedoeleinden vanuit het fonds.

Als de inzending niet aan bovenstaande omschrijving voldoet, kan er geen inhoudelijke beoordeling plaatsvinden.

Punten van aandacht met betrekking tot het voorstel:
In de opzet van het programma dient zoveel mogelijk rekening te worden gehouden met de covid-19-omstandigheden;
Aanvullende financiering (cofinanciering) door andere partijen dan het Stimuleringsfonds is voor deze open oproep niet verplicht;
Als ingezet wordt op een programma gericht op makers, dient een bedrag van ten minste € 50.000 gereserveerd te worden voor opdrachten aan makers.
Raadpleeg voor het opstellen van de begroting de leidraad projectplan.
Maak op tijd een account aan voor de online aanvraagomgeving. Het valideren van een nieuw gebruikersaccount kan tot maximaal 1 werkdag duren.

procedure
De beoordeling van een open oproep heeft de vorm van een tender: dit betekent dat binnen het beschikbare budget een aantal voorstellen wordt verkozen boven de andere. Alleen positief beoordeelde projecten kunnen worden ondersteund.

Uiterlijk één week na de sluitingsdatum ontvangt u per e-mail een ontvangstbevestiging. Alle aanvragers worden geïnformeerd over de uitslag van de open oproep; dit gebeurt eveneens per e-mail. Het Stimuleringsfonds zal daarbij alleen communiceren over de geselecteerde voorstellen. Afgewezen voorstellen ontvangen een negatieve beschikking. Het fonds streeft naar een bekendmaking voor 21 december 2020.

De behandeling en beoordeling van de ingediende voorstellen vinden plaats binnen de kaders van het Subsidiereglement. Een eventuele subsidie wordt verstrekt op basis van dit Subsidiereglement. Van belang is daarbij artikel 7, tweede lid, dat een bijzondere procedure mogelijk maakt voor open oproepen. Voor deze open oproep zijn de volgende artikelen uit dit reglement niet van toepassing:
artikel 11, lid 2, onder a en c lid 3, onder a
artikel 13, onder b
artikelen 16 t/m 21
artikel 22, lid 3

vragen
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u contact opnemen met
Lion Zeegers via l.zeegers@stimuleringsfonds.nl of Sharvin Ramjan via s.ramjan@stimuleringsfonds.nl of bel 010 - 436 16 00
loader

het fonds

subsidies

actueel