stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Het ontwikkeltraject Leeromgeving van de toekomst maakt onderdeel uit van het programma Onderwijsomgeving 2017-2020, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW en deel uitmaakt van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020.

Van de twaalf projecten werden vier projecten geselecteerd vanuit de Open Oproep Flexibiliteit van de leeromgeving, vier projecten vanuit de Open Oproep De interdisciplinaire leeromgeving en vier projecten werden ondersteund als pilotproject.

nieuwe open oproep
Op donderdag 19 september 2019 vond het tweede Symposium Leeromgeving van de Toekomst plaats. Tijdens deze bijeenkomst werd de nieuwe Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst binnen het traject gelanceerd en werd deze brochure verspreid. Indienen voor deze oproep kan tot en met 7 november 2019.

132leeromgevingtolhuistuin.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019

16 oktober 2019
Op donderdag 19 september vond in de Tolhuistuin in Amsterdam het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 plaats.
26leeromgevingtolhuistuin.jpg
Het Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 trok 150 bezoekers uit de onderwijs- en ontwerpwereld.
38leeromgevingtolhuistuin.jpg
34leeromgevingtolhuistuin.jpg
Spoken word-dichter Smita James warmde de zaal op.
41leeromgevingtolhuistuin.jpg
De opening van het symposium werd verzorgd door Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het Onderwijs (midden) en Syb Groeneveld, directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie o.b.v. moderator Puck van Dijk.
60leeromgevingtolhuistuin.jpg
Bij aankomst kregen bezoekers deze brochure met twaalf door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten.
67leeromgevingtolhuistuin.jpg
Govert Buijs, bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing VU Amsterdam verzorgde een key-note over de rol van leren in ons leven en de veranderende waarde van creativiteit.
234leeromgevingtolhuistuin.jpg
Jetske van Oosten, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceerde plenair de tweede Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst.
154leeromgevingtolhuistuin.jpg
In een sessie over De circulaire leeromgeving spraken Simone Kramer en Petra Jansen over hun initiatief Social label en de samenwerking die ze zoeken met gemeenten en praktijkonderwijs.
156leeromgevingtolhuistuin.jpg
246leeromgevingtolhuistuin.jpg
In Meet the designer gingen ontwerpers het gesprek aan over de rol die zij kunnen spelen in de transitie van het onderwijs, links ontwerper Frank-Jan van Lunteren.
265leeromgevingtolhuistuin.jpg
Studio Makkink & Bey gaf toelichting op het ontwerpend onderzoek 'De WaterSchool' waarin samen met een netwerk van bedrijven, ontwerpers en kunstenaars de toekomst van water in educatie wordt onderzocht.
261leeromgevingtolhuistuin.jpg
Rianne Makkink en Michou-Nanon de Bruijn, Studio Makkink & Bey
89leeromgevingtolhuistuin.jpg
De WaterSchool, Studio Makkink & Bey
90leeromgevingtolhuistuin.jpg
96leeromgevingtolhuistuin.jpg
142leeromgevingtolhuistuin.jpg
In de sessie Flexibiliteit van het vastgoed werd gesproken over flexibiliteit van de vastgoedportefeuille, in ruimtelijk gebruik, van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten.
150leeromgevingtolhuistuin.jpg
Leren voor een veranderende arbeidsmarkt stond centraal in een sessie onder leiding van Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, Tilburg University.
145leeromgevingtolhuistuin.jpg
136leeromgevingtolhuistuin.jpg
In de sessie De school als community werd het project besproken dat The Incredible Machine opzette met ROC Mondriaan waarin studenten via digitale kanalen worden gecoacht en begeleid om dát te doen wat ze interessant vinden.
266leeromgevingtolhuistuin.jpg
Bezoekers maken kennis met de 'Mantra VR'-bril van Monobanda die studenten logistiek door middel van steminteractie op een speelse manier bewust maakt van stress binnen hun werkveld.
267leeromgevingtolhuistuin.jpg
Simon van der Linden, Monobanda
208leeromgevingtolhuistuin.jpg
Studenten van het Albeda College in Rotterdam richtten een pop-upnagelstudio in om een idee te geven van de flexibele invulling van het innovatielab dat binnen het ontwikkeltraject vorm kreeg.
248leeromgevingtolhuistuin.jpg
Een expositie geeft ook inzicht in de verschillende samenwerkingen tussen mbo-instellingen en ontwerpers.

Foto's: Aad Hoogendoorn
Video: sQuare