stimuleringsfonds creatieve industrie
standpunt3hal.jpg

Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs | Arconiko

12 februari 2015Arconiko wil aantonen dat een goede ruimtelijke opzet en organisatie een essentiële rol speelt bij het vergroten van het zelfbewustzijn van het beroepsonderwijs, zowel voor de sector als voor de individuele leerlingen en docenten. De stelling van dit architectenbureau is dat ruimtelijke en architectonische thema's essentieel zijn voor een zelfbewust beroepsonderwijs waar het handwerk van het beroepsonderwijs als gelijkwaardige onderwijsvorm bestaat naast 'hoofd'werk, van het klassieke onderwijs.

Het onderzoek is gericht op het vinden van antwoorden op vragen zoals: Welke ruimtelijke middelen vergroten het zelfbewustzijn van de leerlingen? Welke ontwerpstrategieën motiveren leerlingen om zich te ontwikkelen tot een professioneel vakman? Het onderzoek Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs wil aantonen dat er succesvolle strategieën zijn om een nieuw type beroepsschool te creëren, dat zich onderscheidt van het klassieke onderwijsgebouw. In de eerste fase van het onderzoek worden acht gebouwen geanalyseerd: De Waterfabriek van Willem I College in Den Bosch, RDM, Albeda college Rotterdam, VMBO school Accent, Hoogvliet, Automotive Campus Helmond, SOMA, vakschool voor Weg- en waterbouw, Harderwijk, VMBO Sterrencollege, Haarlem, ROC Leiden, Level gebouw, Vakwerf Rotterdam.

Dit project wordt ondersteund in het kader van de Open Oproep Onderwijsomgeving.