stimuleringsfonds creatieve industrie
oolvdt.png

Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst

17 augustus 2019
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt mbo-instellingen uit om samen met ontwerpers en met lokale partners te werken aan transitieopgaven en huisvestingsvragen voor toekomstbestendig beroepsonderwijs. Door ontwerpkracht in te zetten kunnen verrassende nieuwe strategieën, ontwerpoplossingen en prototypes worden ontwikkeld. Indienen kan tot en met 7 november 2019.
De mbo-school is in transitie naar een meebewegende, hybride omgeving waar opleidingen, bedrijven en maatschappij samen vorm geven aan onderwijs en werk. Die transitie stelt nieuwe eisen aan de omgeving waarin het onderwijs plaatsvindt. Hoe kan een omgeving het leren binnen een veranderende beroepspraktijk optimaal faciliteren? Hoe creëren we veilige leer- en werkplekken waar studenten hun eigen talent kunnen ontwikkelen? Hoe bestendigen we de hybride leeromgeving in een flexibele vastgoedstrategie? En hoe draagt beroepsonderwijs en de onderwijsomgeving ook bij aan de duurzaamheidsopgave op grotere schaal?

Met deze nieuwe open oproep kunt u de impact van een eerder ontwerpend onderzoeksproject vergroten of een nieuw onderzoek project starten. Deze open oproep is de derde en voorlopig laatste open oproep binnen het ontwikkeltraject Leeromgeving van de Toekomst, dat het Stimuleringsfonds van 2017 tot en met 2020 uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Projectvoorstellen richten zich op één van de volgende vier ontwerpopgaven:

opgave 1: leren voor een veranderende arbeidsmarkt
De arbeidsmarkt verandert. De vraag naar goede vakmensen die meebewegen op het snijvlak van sectoren neemt toe. Het beroepsonderwijs speelt hierop in door studenten steeds meer over de grenzen van hun eigen vakgebied heen te laten kijken. Dit stelt nieuwe eisen aan de onderwijsomgeving. Binnen welke omgeving wordt collectief leren op het snijvlak van sectoren optimaal gestimuleerd? En hoe kan de fysieke omgeving bijdragen aan het herkennen van en inspelen op nieuwe vormen van werken en leren?

opgave 2: de school als community
Leren vindt steeds vaker plaats in wisselende omgevingen met verschillende partners. Op welke manier biedt de leeromgeving ruimte aan verbondenheid, geborgenheid en veiligheid in een veranderende omgeving? Een plek waar studenten in verbinding met anderen hun eigen talent kunnen ontwikkelen, fouten mogen maken en de eigen identiteit vorm kan krijgen? Op welke manieren stimuleert de omgeving onderlinge uitwisseling van ervaring en kennis door studenten, alumni, docenten en opdrachtgevers? Kortom: hoe ontwerpen we stimulerende en veilige omgevingen voor het mbo als 'community'?

opgave 3: flexibiliteit van het vastgoed
Het mbo is in transitie naar een hybride omgeving waar opleidingen, bedrijven en maatschappij samen vorm geven aan onderwijs en werk. Hierdoor groeit de behoefte naar flexibiliteit van de vastgoedportefeuille: flexibiliteit in ruimtelijk gebruik, flexibiliteit van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten. Ruimtelijke, programmatische, financiële én juridische aspecten grijpen daarbij sterk op elkaar in. Hoe geven we vorm aan flexibele huisvesting die ruimte biedt aan de interactie tussen opleidingen, beroepspraktijk en maatschappij? En op welke manieren kunnen ontwerpers het transformatieproces richting flexibele huisvesting voeden en realiseren?

opgave 4: de circulaire leeromgeving
Hoe geven we vorm aan de school als onderdeel van een duurzaam ecologisch en sociaal systeem, op het niveau van wijk, stad en regio? De leeromgeving speelt een grote rol in de duurzaamheidsopgave van het mbo. Het Klimaatakkoord stuurt op CO2-reductie, en het mbo pakte de handschoen op door te streven naar een CO2-neutrale portefeuille in 2050. Tegelijkertijd reikt de duurzaamheidsopgave verder dan het realiseren van een CO2-neutraal gebouw. Welke kansen ontstaan er als we op lokale en regionale schaal naar onze grondstoffen en netwerken kijken? Kunnen we tot 'circulaire' ontwerpprincipes komen voor toekomstbestendige huisvesting? En hoe bereiden we een toekomstige generaties vakmensen voor op de energietransitie?

indienen
De aanvraag kan tot en met donderdag 7 november 2019 worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

Lees hier ook de brochure Leeromgeving van de Toekomst.