stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

hackthebrain2web.jpg

Hack the Brain: Hack the brain for Education van start!

Na een succesvolle eerste editie van Hack the Brain in 2014, komt Waag Society dit jaar met een tweede editie: Hack the Brain for Education. Met een 3-daagse hackaton, publiek debat en een publicatie onderzoeken ze de mogelijkheden en kansen van neurotechnologie voor het onderwijs. 'Brainhacking kan op termijn een revolutie in het onderwijs betekenen. Daar zijn we echter helemaal niet op voorbereid - niemand nog', aldus Waag Society.
'Dit decennium staat in het teken van een revolutie in ons begrip van de hersenen', stelt Waag Society, die samen met communicatie- en strategiebureau Total Active Media initiatiefnemer is van dit project. Waag Society: 'Dankzij nieuwe technologie, makkelijk te verkrijgen soft- en hardware en toenemende kennis over het brein, wordt neurowetenschap steeds toegankelijker. Do-it-yourself brain hacking is geen science fiction meer, maar werkelijkheid.' Onder DIY brain hacking verstaan we het inzichtelijk maken en verbeteren van prestaties van lichaam en geest door middel van makkelijk verkrijgbare soft- en hardware die de hersenen beïnvloeden. Zo is het al mogelijk om met behulp van Muse - een hoofdband die de inspanning van het brein meet aan de hand van alfagolven - het concentratie niveau van een klas real time inzichtelijk te maken voor de docent. De initiatiefnemers van Hack the Brain for Education onderzoeken wat deze nieuwe technologieën kunnen betekenen voor het begrijpen van leerprocessen en het verbeteren van het leren.
Verkenningen op het gebied van neurotechnologie

Om daadwerkelijke toepassingen van neurotechnologie te ontwikkelen brengt Waag Society relevante partijen en experts op dit gebied samen. In juni 2015 vindt een hackaton-bijeenkomst plaats waarin wetenschappers, ontwikkelaars en onderwijsdeskundigen samen werken aan nieuwe concepten, software en prototypes. Ook organiseren ze een publiek debat. 'We zijn op zoek naar inspiratie, nieuwe ideeën en kritische reflectie.'

Gepubliceerd: 1 januari 2015

Lees ook het artikel 'De beste brainhacks voor het onderwijs'

Hackthebrain1web.jpg