stimuleringsfonds creatieve industrie

context

Met het programma Onderwijsomgeving beoogt het Stimuleringsfonds door de inzet van ontwerpers nieuwe onderwijsconcepten te verkennen en de kwaliteit van de leeromgeving te verbeteren. Het fonds zette hiertoe twee Open Oproepen uit, de Open Oproep Onderwijsomgeving voor uitvinders, denkers en doeners (april 2014) en de Open Oproep Onderwijsomgeving (september 2014). Hieruit kwamen in totaal veertien projecten voort op het raakvlak van onderwijs en ontwerp.

beeldweb.jpg

De beste brain hacks voor het onderwijs

In juni 2015 kwamen neurowetenschappers, (software)ontwikkelaars en onderwijsprofessionals bijeen in Amsterdam voor de bijeenkomst Hack the Brain for Education. Zes interdisciplinaire teams werkten drie dagen lang aan spannende toepassingen van DIY neurotechnologie voor gebruik in het onderwijs. Een van de teams ontwikkelde een game waarmee kinderen spelenderwijs inzicht krijgen in de kracht van concentratie. Ook een reusachtige opblaasbare hersenpan waarin je een virtuele reis maakt door je eigen brein was het resultaat van deze innovatieve hackaton.
Tijdens het 3-daagse programma daagden Waag Society en communicatie- en strategiebureau Total Active Media de deelnemers uit te experimenteren met DIY brain hacking ter verrijking van leerprocessen. Hieronder verstaan we het inzichtelijk maken en verbeteren van prestaties van lichaam en geest door middel van makkelijk verkrijgbare soft- en hardware die de hersenen beïnvloeden. Een voorbeeld is het beïnvloeden van het beslissingsvermogen door het stimuleren van de hersenen met elektroden. 'Brain hacking kan op termijn een revolutie in het onderwijs betekenen. Daar zijn we echter nog helemaal niet op voorbereid, niemand nog', stellen de initiatiefnemers. Hack the Brain for Education leidde tot innovatieve concepten, vernieuwende software en zelfs prototypes die de mogelijkheden en kansen van deze nieuwe technologie demonstreren. Een jury bestaande uit experts selecteerde de twee beste brain hacks.
hackthebrain5web.jpg
De beste brain hack

Het winnende team bedacht de BrainED: een game waarin kinderen spelen met de rekbaarheid van hun eigen aandachtspanne. Als deelnemers aan het spel zich allemaal even hard inspannen bouwen zij gezamenlijk een visueel en kleurrijk bouwwerk op het beeldscherm. Maar zodra de aandacht van een van de spelers verzwakt, zien ze hun torens weer instorten. De concentratie wordt gemeten met de Muse, een hoofdband die de inspanning van het brein meet aan de hand van alfagolven. Uit onderzoek blijkt dat kinderen beter presteren als zij snappen dat ze hun brein, en daarmee uiteindelijk hun resultaten, zelf kunnen beïnvloeden door zich extra te concentreren. Het verschil tussen een 'fixed' en 'flexible mindset' noemen psychologen dit principe. Juryvoorzitter Jason Farquhar (Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour) was vooral enthousiast vanwege de concrete toepassingsmogelijkheid van BrainED: "Dit kan kinderen echt vooruit helpen."

hackthebrain3web.jpg
Tweede prijs

De tweede prijs was voor Dimensions, een prototype dat zich het beste laat beschrijven als een breinbeleving. De gebruiker neemt plaats in een reusachtig opblaasbaar brein, zet een Oculus Rift op, en krijgen zowel visueel als auditief feedback over zijn eigen hersenactiviteit. "Hoe voel je in je eigen brein?" was de vraag die centraal stond bij dit team van neurowetenschappers en kunstenaars.

Gepubliceerd: 1 juli 2015

Lees ook het artikel Hack the brain for Education van start!'