stimuleringsfonds creatieve industrie

over

Van 13 t/m 17 augustus vond in Keulen de Gamescom plaats. Vanuit de Open Oproep Deelname Gamescom ondersteunde het Stimuleringsfonds 10 indiestudio's met een presentatie tijdens deze beurs in het Holland Paviljoen.

14698032189eaca0f6457z.jpg

Verslagen Gamescom 2014

29 december 2014
Deelname aan de Gamescom kan veel opleveren voor de jonge kleine independent gamestudio's. Het vinden van een uitgever voor de game, partners zoeken voor doorontwikkeling,
Gamescom verslag #3: Ik zag een bezoeker een traan wegpinken.

Deelname aan de Gamescom kan veel opleveren voor de jonge kleine independent gamestudio's. Het vinden van een uitgever voor de game, partners zoeken voor doorontwikkeling, het opdoen van contacten of pogen om een aantal van de honderden journalisten die rondlopen op de beurs je game te laten spelen.


Nick Aarts van Lionade Games: "We hebben vanochtend al afspraken kunnen regelen met publishers, vanmiddag zitten we met Sony. Bezoekers noemen onze game Check In, Knock Out al een developers hit en de medewerker van Sony gaat het spel spelen met collega's."

Op de Gamescom zijn de ondersteunde games ook zelf te spelen op de stand van het Holland Paviljoen. Roel Ezendam van Ragesquid: "Bezoekers hier op de beurs worden vrolijk van Action Henk. De game is kleurrijk en makkelijk op te pakken."

Maar niet iedere game is luchtig. Fragments of Him van SassyBot Studio gaat over rouwverwerking. Tino van der Kraan: "Iemand van Dutch Cowboys liep voorbij en wilde de game eigenlijk niet spelen toen hij hoorde wat de thematiek was. Maar toch intrigeerde deze game hem en hij besloot het te gaan spelen. En op een gegeven moment zag ik dat hij een traan moest wegpinken. De game is ontroerend en gaat over het verkennen van empathie en emotie. Pas als je de game speelt ontdek je wat het met je doet. Dat is wat anders dan de explosies en rondvliegende ledematen die je veel ziet in games hier op de Gamescom. En er komt hier voldoende pers langs, van De Huffington Post tot het Nederlands Dagblad zijn vanochtend al geweest."


Gamescom verslag #2: As an indie, do something different

In de voormiddag van de Gamescom Keulen, een van Europa's grootste beurzen op het gebied van games, konden de deelnemers van het Holland Paviljoen kennis inwinnen bij ervaren developers met betrekking tot het pitchen van hun game.


Door Marjoleine Timmer, adjunct secretaris E-cultuur en Gamefonds

Aanwezig op deze bijeenkomst afgelopen dinsdagmiddag waren Adriel Wallick (MsMinotaur), bekend van onder andere de trainjam, Matthew Handrahan van gamesindustry.biz, JW Nijman van gamestudio Vlambeer en de jongens van Digital Dreams, die hun game Metrico uitbrengen op de PS Vita.

De belangrijkste tip van deze Vraag-maar-raak-sessie georganiseerd door het Stimuleringsfonds was eigenlijk een voor de hand liggende, namelijk: "As an indie, do something different! Gebruik je creativiteit niet alleen voor je game, maar ook voor de manier waarop je deze presenteert. And be over proactive and always bring stroopwafels!"

Let's see what the gamescom will bring!


Gamescom verslag #1: Adriaan de Jongh over Bounden

Eric Bartelson, co-founder en hoofdredacteur van Control Magazine bezocht de lezing van Adriaan de Jongh (Game Oven) tijdens het Independent Games Summit symposium voorafgaand aan de gamebeurs Gamescom (13 - 17 augustus) in Keulen. Game Oven is een van de tien studio's die door het Stimuleringsfonds ondersteund zijn voor een presentatie tijdens Gamescom.


Door Eric Bartelson

Adriaan de Jongh van Game Oven weet waar hij het over heeft als hij het publiek uitdaagt om nieuwe genres uit te vinden. Hij heeft immers met Game Oven de wereld van games verrijkt met 'phone dancing', 'people touching' en 'friend chaining' games.

Volgens De Jongh maak je de meeste kans op een eigen genre in wat hij noemt het 'game mechanic genre'. “Hier kan een slimme game mechanic al gelden als een nieuw genre. Denk aan Fingle. Wij waren de eerste die een vinger-aanraak-game maakten, nu zie je allemaal cheap rip offs”, vertelt De Jongh. Door zijn ervaring als gamedeveloper onderscheidt hij nu zes zaken die bijdragen aan de ontwikkeling van originele games die een nieuw genre vormen.

Vision "Je moet een sterke visie hebben, want goede game mechanics versterken een visie. Hoe kom je tot een goede visie? Dat is voor iedereen anders. Voor Salvador Dali bijvoorbeeld was dat het moment tussen waken en slapen. Daarom ging hij vaak in een luie stoel zitten met op zijn schoot een bord en in zijn hand een zware metalen sleutel. Als hij in slaap sukkelde liet hij de sleutel los die vervolgens met veel lawaai op het bord kletterde. Dat was het moment dat hij wakker schrok, meteen opstond en zijn surrealistische schilderijen maakte." De Jongh zegt dat iedereen naar zijn eigen plek van inspiratie moet zoeken, omdat dat de plek is waar je visie zich vormt.

Make weird shit “Probeer alles. Laat je niet leiden door vooropgezette ideeën dat dingen niet kunnen of niet leuk zijn. Maak alles wat in je opkomt.” Op die manier kom je er pas achter welke mechanic het dichtst bij je visie komt, argumenteert De Jongh. Vaak met onverwachte resultaten. “Ik noem het Adriaan de Jongh's Orbital Approach.”

Throw everything away Je moet het maar durven, maar het is heel verfrissend om ideeën en designs weg te gooien. “Artists hebben er minder moeite mee om werk weg te gooien als het niet voldoet. Programmeurs daarentegen doen het liever niet. Het is dan meteen weken werk dat teniet wordt gedaan. Er zou een manier moeten komen waarop programmeurs ook in een paar uur kunnen schetsen met code.”

Prototype untill it works “Ik maak elke dag wel een prototype”, zegt De Jongh. Maar dat alleen is niet genoeg. “Je moet het laten spelen door zoveel mogelijk verschillende mensen en open staan voor kritiek. Alle kritiek, hoe hard en stom ook, is terecht. Leer daar van.”

Stop in time Als het niet lukt met de game die je ontwikkelt, aarzel dan niet om te stoppen. Niet te lang dralen, maar gewoon de plug eruit. Een heftige beslissing natuurlijk maar De Jongh heeft zalvende woorden: “Stoppen is niet falen.”

Gather the right people "Omring je met de juiste mensen. Staan ze open voor experimenteren? Accepteer jij hun mening? Een goed team is onmisbaar."
StimuleringsfondsGamescom1.jpg
VraagmaarraaksessieStimuleringsfonds.jpg