stimuleringsfonds creatieve industrie

over

Van 5 t/m 9 augustus vond in Keulen de Gamescom plaats. Vanuit de Open Oproep Deelname Gamescom ondersteunde het Stimuleringsfonds 10 indiestudio's met een presentatie tijdens deze beurs in het Holland Paviljoen.

GamescomHollandPavillion.jpg

'Bijna iedereen uit de gamesindustrie is hier'

6 juni 2015
In 2014 ondersteunde het Stimuleringsfonds 10 jonge game-makers ondersteund bij hun presentatie tijdens de Gamescom Keulen. Vanwege de positieve resultaten die hier behaald zijn, ondersteunt het fonds ook in 2015 de Nederlandse indie game developers bij hun gang naar de Gamescom. 'De Gamescom Keulen is de belangrijkste beurs in Europa op gamesgebied, waar niet alleen Europeanen, maar ook mensen uit Azië en Noord-Amerika op afkomen', vertelt Marjoleine Timmer, adjunct secretaris van het Gamefonds, onderdeel van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. 'Hierdoor is deze beurs een ideale plek voor professionals in de gamesindustrie om nuttige contacten op te doen.'
Het belang van de Gamescom wordt onderstreept door de aanwezigheid van een groot aantal bedrijven uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. 'Deze landen hebben zelf een flink aantal toonaangevende beurzen en toch reizen een flink aantal bedrijven, en niet de minsten, af naar Keulen', weet Timmer. 'Dit geeft het bereik van de beurs aan. Zo zie ik hier stands van Steam/Valve (US), Oculus Rift (US), Epic Games (US), Warner Bros. (UK office) en SEGA Europe. Uiteraard zijn er ook vertegenwoordigers aanwezig van grote platformhouders als Sony, Microsoft, Nintendo en Apple.'

Contacten opdoen en onderling bijpraten
De Gamescom kent een consumenten en een B2B deel. De Dutch Games Association (DGA) organiseert reeds sinds enkele jaren het Holland Paviljoen, waar zowel gevestigde als jonge makers zich kunnen presenteren. Jonge developers krijgen zo de kans om binnen een paar dagen hun netwerk flink uitbreiden. Ruud Koorevaar die er de game Zenzizenzic presenteert noemt dit dan ook, naast het opdoen van ervaring, één van de belangrijkste doelen van de Gamescom. 'Je hebt de kans om in een paar dagen tijd ontzettend veel connecties op te doen', laat Koorevaar weten. 'Bijna iedereen is hier.' Volgens Timmer hebben de jonge developers ook veel aan gesprekken met meer ervaren deelnemers. 'Zij kunnen over hun schouder meekijken. Maar niet alleen de internationale contacten zijn belangrijk. Het Holland Paviljoen is ook de plaats waar de Nederlandse industrie onderling bijpraat en games en ideeën deelt. Dat leidt ook regelmatig tot nieuwe samenwerkingen.'

Onder de deelnemers aan het Holland Paviljoen zitten start-ups en veteranen. Timmer: 'De laatsten kennen het klappen van de zweep en hebben een goed netwerk. Voor jonge developers is het een stuk moeilijker om afspraken te maken met de grote bedrijven, maar wanneer zij op het Holland Paviljoen staan kunnen ze meeliften op het netwerk van de andere deelnemers. Er is binnen de gamesindustrie namelijk een grote saamhorigheid. Jonge developers en bedrijven zien elkaar niet als concurrenten en vinden het geen probleem om contacten te delen. Maar jonge developers kunnen ook op een makkelijkere manier meeliften: wanneer een grote partij toch al naar het Holland Paviljoen komt pakt hij ongemerkt ook de nieuwe games mee.'
Control500atHollandPavilion.jpg
Launch van eerste editie Control500 met indie goodness uit Nederland
bitHuffelatHollandPavilion.jpg
bitHuffel presenteert hun game Zenzizenzic
VisitorsatHollandPavilion.jpg
Bezoekers op het Holland Paviljoen
XformatHollandPavilion.jpg
Super Man Or Monster is een action/strategy game voor de Oculus Rift