stimuleringsfonds creatieve industrie
circusfamily0.jpg

Nederlandse ontwerpers op SXSW - column #3 door Syb Groeneveld

20 maart 2017
Op m'n laatste SXSW-avond, bezocht ik Chad Lawson's pianoconcert in de kleine zaal van St. David's Church. Het was de afsluiting van een enerverend vijfdaags bezoek aan hét interactive/film/muziek festival in Austin. Toen Lawson achter zijn vleugel aan de zaal toelichtte hoe hij op inventieve wijze Chopin had aangepast om ook voor de Spotify en YouTube-generatie interessant te zijn, dwaalden mijn gedachten af naar enkele op South by Southwest actieve Nederlandse ontwerpers die door kleine interventies in hun eigen beroepspraktijk nieuwe doelgroepen wisten te betrekken bij hun werk.
Nick Verstand bijvoorbeeld. Hij combineert zijn oorspronkelijk fascinatie voor muziek tegenwoordig met digitale technologie en wetenschap. Vorig jaar presenteerde hij met buitengewoon veel succes zijn installatie Anima op SXSW, mede ondersteund door het Stimuleringsfonds. Nick ontving daarna opdrachten uit Reykjavik, Beijing en o.a. Toronto én werd uitgenodigd om binnen het SXSW Art programma ook in 2017 een nieuwe installatie te presenteren. Dat werd POV, een speculatief zintuiglijk oog-en-oorspektakel van 15 minuten dat dit jaar vele bezoekers van onrust naar rust en andersom bracht.
031217NickVerstand3712.jpg
ZKH Prins Constantijn, Syb Groeneveld en Nick Verstand bij POV. Beeld: Nick Helderman

Of modeontwerper Pauline van Dongen. De vernieuwing binnen mode gaat voor haar niet snel genoeg en dus kijkt zij liever naar inspiratie en nieuwe technieken in andere sectoren. In 2014 haalde Pauline op SXSW de finale van het acceleratorprogramma met een jurk waarin zonnecollectoren verweven zaten. Het was het startsein voor veel internationale samenwerkingen en onderzoeksrichtingen. Als fashiontech designer presenteerde Pauline dit jaar op SXSW in de New Dutch Wave haar ISSHO spijkerjas prototype waarin sensoren zorgen voor nieuwe vormen van interactie tussen kleding en drager. Van Dongen verwacht dat de jas binnen twee jaar echt in productie gaat.

031417NDW3122.jpg
Presentatie Pauline van Dongen in New Dutch Wave. Beeld: Nick Helderman

Ook Circus Family, ooit begonnen met snowboardvideo's, is nu een studio die design laat samengaan met de laatste technologische mogelijkheden. Na in 2016 op uitnodiging voor NYCxDESIGN een interactieve LED installatie te hebben gemaakt, mochten Wout Westen en zijn groep dit jaar via het consulaat in New York ook voor SXSW aan de slag. Dat leidde tot een immersieve sensor-based installatie waarin het publiek de intensiteit van de kleuren en van het geluid bepaalt. Dit TRIPH project is voor Circus Family een testcase om te onderzoeken hoe deze storytelling techniek ook in andere formats ingezet kan worden.

cirkusfamily1.jpg
TRIPH door Circus Family tijdens SXSW 2017

Op SXSW was natuurlijk ontzettend veel meer te zien. Toch illustreren deze drie voorbeelden dat Nederlandse ontwerpers zich steeds beter weten te presenteren op SXSW en daar steeds meer resultaat uit boeken. Dat smaakt naar meer.

Syb Groeneveld
directeur | bestuurder

Foto bovenaan: TRIPH door Circus Family tijdens SXSW 2017