stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
What about FREESPACE - Reporting from the Biennale
whataboutfreespace.jpg

What about FREESPACE - Reporting from the Biennale

19 juli 2018

Op donderdag 5 juli presenteerden Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een avond met presentaties, gewijd aan de bijdragen aan de Biënnale van Venetië 2018. De avond vormde het slot van een serie lezingen, open calls en discussies over de Biënnale en het thema van de Biënnale: FREESPACE. De cyclus ging in oktober 2017 van start tijdens de Dutch Design Week met lezingen over de open oproep van het Stimuleringsfonds, getiteld Work, Body, Leisure. De grote verscheidenheid aan lezingen, workshops, publicaties en bijdragen aan de Biënnale van Venetië vormde de inspiratie voor een permanente dialoog over de maatschappelijke impact van architectuur, design en de creatieve industrie.
Tekst door Lara Schrijver

zintuiglijkheid
De Biënnale bood dit jaar een brede schakering aan zintuiglijke ervaringen, van beeldtaal die de toeschouwer verleidt en verlokt, tot installaties waarbij de materialiteit sterk de nadruk heeft. De meeste objecten ontlokten een onmiddellijke en instinctieve reactie, directer en dwingender dan het theoretische kader van de verschillende installaties. Ondanks de zorgvuldig gedefinieerde bedoelingen van de curatoren overheerste de zintuiglijkheid. Het is dan ook verleidelijk om deze Biënnale, die je meevoert en uitdaagt, te beschouwen als een puur esthetische ervaring, die dus juist wegvoert van de maatschappelijke en politieke problemen waar de wereld momenteel voor staat. Want als ze zo gericht is op de zintuiglijkheid, hoe zou ze dan een kritische blik op de samenleving kunnen bieden?

Niets is echter minder waar. Het is juist de bedoeling van Grafton Architects met FREESPACE om mensen met hun omgeving te verbinden op een manier die zorgt voor een diepere onderlinge verbondenheid. Het idee is dat problemen eenvoudiger zijn op te lossen als de omgeving uitnodigt tot observatie, verbindingen en menselijkheid. Maar wat nog belangrijker is, is dat FREESPACE de toeschouwers in staat stelt om hun eigen vragen te stellen en hun eigen conclusies te trekken. Deze ruimten wekken een gevoel van verbondenheid bij de toeschouwers die ze meevoert en aanzet tot verdere verkenning en zo nieuwe perspectieven aan het licht brengt.

verschillende perspectieven op FREESPACE
Deze onderstroom verbond de deelnemers van de avond. Iedere bijdrage bood een eigen visie op de materiële, artistieke en maatschappelijke interpretatie van FREESPACE, van de filmopname van een dansvoorstelling tot een studie van Ierse marktpleinen als een model voor sociale cohesie. De verschillende perspectieven vormden een brug naar de bespreking van de kwesties die de curatoren in hun uiteenzetting over het thema FREESPACE naar voren hadden gebracht. Dit gaf het gesprek een duidelijke structuur. De discussie na afloop van de zes presentaties was noodzakelijkerwijs kort, maar de vragen voor de toekomst die uit het programma konden worden opgemaakt, waren: hoe kunnen architectuur en design een rol spelen in het aanpakken van maatschappelijke problemen, of deze zelfs herpositioneren? Hoe kunnen designvoorstellen verborgen sociale mechanismen aan het licht brengen? Hoe kan onze bebouwde omgeving onze vooroordelen ter discussie stellen, of onverwachte verbindingen bevorderen?

'Wat brengt ons samen, welke verbindingen lopen er tussen mensen, plekken en steden?'


Na een korte inleiding over de samenwerking van het Stimuleringsfonds en Het Nieuwe Instituut, begon het hoofdprogramma met een film van 10 minuten van Make Move Think. In de film was het verhaal en de opname van een dansuitvoering te zien die in het openingsweekend van de Biënnale was opgevoerd: een danser op een kade, fragmenten van poëzie op de achtergrond en af en toe een stem die vertelt over de kwaliteiten van Venetië. Tijdens de film was het publiek opvallend stil – het kalme en gestage ritme van de film werd weerspiegeld door het publiek. Het is misschien ongewoon om een uitvoering als deze op te nemen in de Biënnale, maar deze uitvoering raakt wel de kern van FREESPACE. Wat brengt ons samen, welke verbindingen lopen er tussen mensen, plekken en steden? Het concept van een lichaam in een ruimte is een van deze elementen die architectuur en dans met elkaar verbinden, en rechtvaardigt de opname van deze dansuitvoering in de Biënnale dus volledig. Bovendien stelde deze film expliciet de aanname ter discussie dat een directe en fundamentele verkenning van het materiële en het artistieke aspect beschouwd kan worden als een vlucht voor de traditonele vormen van academische reflectie, en dus als een manier om het kritische discours te omzeilen.

Alle presentaties van de avond – vier paviljoens, één installatie in het centrale paviljoen, en één opname van een dansuitvoering – boden ruimte om de scheidslijn tussen het materiële en het intellectuele aspect te heroverwegen. Zelfs met de brede variatie aan onderwerpen – hoe veel heeft een dansuitvoering gemeen met een manifest over natievorming, of met de documentatie van marktpleinen op het platteland? – werden de onderliggende overeenkomsten steeds duidelijker naarmate de avond vorderde. Bij de meeste projecten was er sprake van een verkenning van (stedelijke) ruimten vanuit meerdere perspectieven, met de nadruk op zowel de sociale als de formele kenmerken.

hetnieuweinstituutwhataboutfreespace25vo.jpg

Na de film presenteerde Traumnovelle zijn installatie voor het Belgische paviljoen, een EU-blauwe cirkelvormige tribune die de architecten hadden ontworpen naar aanleiding van hun vraag hoe architectuur onderdeel kon worden van een politiek project. Hun installatie, die het midden houdt tussen utopie en een fictieve toekomst, inspireerde één bezoeker zelfs om een dans op Instagram te zetten. Het Nederlandse paviljoen, met Marina Otero Verzier als curator, bestond uit een feloranje kleedkamer met verborgen deuren en kluisjes, die verschillende interpretaties liet zien van het thema van het paviljoen: 'Work, Body, Leisure'. De strakke indeling van de kluisjes weerspiegelt het streng gereguleerde hedendaagse landschap, en werpt daarmee de vraag op of er vandaag de dag nog wel ergens FREESPACE te vinden is.

Bij de volgende presentatie liet Jeffrey Bolhuis zien hoe het Ierse paviljoen een marktplein heeft nagebootst, dat zo kenmerkend is voor steden op het Ierse platteland. De installatie zal na de Biënnale naar Ierland worden overgebracht, waar deze aandacht zal blijven vragen voor de aard en noodzaak van sociale cohesie, die hier is verwezenlijkt in een marktplein. Het team van Turkse curatoren besloot om hun paviljoen in te richten als locatie voor een 'mondiale masterclass'. Ze nodigden studenten en professionals uit om tijdens workshops op locatie een bijdrage aan het paviljoen te leveren. Tot slot presenteerde Michelle Provoost de installatie van Crimson Architectural Historians over The City of Comings and Goings. Via verschillende media werd in deze installatie het actuele thema van migratie in al zijn facetten gepresenteerd: niet alleen vluchtelingen, maar ook expats, tijdelijke arbeidskrachten en verschillende soorten reizigers. De installatie laat het effect op onze steden zien van deze geregeld verhuizende groepen mensen. De installatie bestaat onder andere uit een beeld van een fictieve stad in de stijl van Saul Steinberg, een Nolli-kaart van de openbare ruimten die verband houden met migratie, en zes stellingen over migratie (een verwijzing naar de oorspronkelijke stellingen die door Luther aan de kerkdeur waren opgehangen).

'natievorming' en de rol van de architectuur
Uit een aantal vragen tijdens de discussie kwam het ongemak naar voren met de kwestie van 'natievorming' en de rol van de architectuur ten opzichte van politieke en institutionele structuren. Uit de discussie bleek hoe moeilijk het nog altijd voor Europa is om nationale identiteiten achter zich te laten. Dit is visueel verbeeld in het project 'Europa' van het Central Office for Architecture and Urbanism. Deze lichtvoetige installatie aan de gevels van de naast elkaar gelegen paviljoens van Spanje, België en Nederland bestaat uit het woord 'Europa' dat over de namen van de individuele landen heen is aangebracht in neonletters in de kleuren van de vlag van ieder land. In de discussie kwam zowel de noodzaak van meer collectieve maatregelen naar voren als een algemene weerzin tegen het hele idee van natievorming. Eén iemand uit het publiek vroeg zich af of het creëren van nieuwe structuren, zoals de 'metanatie' van Traumnovelle, wel het antwoord was op de identiteitscrisis van Europa, ook al waren deze termen neutraler. Léone Drapeaud zei hierop dat 'natievorming' in hun voorstel niet in traditionele zin moest worden opgevat, maar meer als een soort platform waarbij de nadruk lag op gemeenschappelijke doelen en maatregelen.

hetnieuweinstituutwhataboutfreespace69vo.jpg

een andere benadering van het sociaalpolitieke
Naast de belangrijke politieke zorgen die in de discussie naar voren kwamen, is er ook een onderstroom van maatschappelijke bezorgdheid die dwars door alle politieke scheidslijnen en landsgrenzen heen loopt. Wat de bijdragen verbindt, is een demonstratie van de hedendaagse omstandigheden die al deze groepen waarnemen in de stad van vandaag – niet weergegeven in aantallen of dataverzamelingen, maar vervat in symbolen, in materialen, in ruimten en zelfs in dans. De tastbare individuele ervaring, de subjectieve observaties en de manier waarop deze objecten, beelden en uitvoeringen de toeschouwer aanzetten om na te denken en zijn eigen conclusies te trekken, schetsen een andere vorm van betrokkenheid bij het sociaalpolitieke domein. Het betekent een breuk met de klinische, wetenschappelijke vorm van observatie, maar is geen verschansing in de puur persoonlijke sfeer. In plaats daarvan pleit het voor debat en dialoog.

Wat opvallend was, was dat alle bijdragen die op deze avond werden gepresenteerd, afkomstig waren van multidisciplinaire teams. Dit zouden wel eens de nieuwe contouren van de toekomst van de architect kunnen zijn: het mythische (mannelijke) genie zal plaats moeten maken voor een netwerk van 'reflective practitioners'. De bijdragen waren divers, maar vormden toch een eenheid door hun gemeenschappelijke invalshoeken. Er zijn drie combinaties in het programma met een duidelijk onderscheiden gemeenschappelijke interesse. De twee paviljoens die het eenvoudigst in één enkel beeld waren weer te geven, een blauwe tribune (België) en een oranje kleedkamer (Nederland), nodigden duidelijk uit tot onverwachte interventies van hun bezoekers. De twee paviljoens die de Biënnale expliciet beschouwden als een proces in de tijd (Turkije en Ierland) laten zien hoe de feitelijke bouw en tentoonstelling van architectuur maar een moment in een traject van sociale en ruimtelijke configuraties vertegenwoordigt. En tot slot toont de assemblage van symbolische en artistieke expressies die samenkomen in de dansuitvoering en de verschillende media van de City of Comings and Goings hoe de materiële en zelfs vluchtige kristallisatie van collectieve ideeën een blijvend effect op onze steden en onze verbeelding kunnen hebben.

meer nieuws

varia.jpg

Selectie Open Oproep Professionalisering Platforms #3

18 juli 2019

In april 2019 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de derde keer de Open Oproep Professionalisering Platforms uit vanuit de Deelregeling Activiteitenprogramma's. De oproep richtte zich op platforms actief binnen de architectuur, vormgeving en digitale cultuur. De adviescommissie, bestaande uit Lizzy Kok, Catelijne van Middelkoop en Pieter van Boheemen, heeft uit de zestien ingediende voorstellen acht projecten geselecteerd.
De voorstellen van de volgende platforms zijn geselecteerd:
Crafts Council Nederland
Get Me
Zone2Source
Creative Coding
The Hmm
Varia (foto bovenaan)
Amateur Cities
SETUP

De adviescommissie licht de selectie als volgt toe: 'De geselecteerde platforms zijn werkzaam binnen diverse disciplines, architectuur, vormgeving en digitale cultuur en nemen elk een bijzondere positie in het veld in. De commissieleden zien dat de geselecteerde platforms een heldere probleemstelling hebben geformuleerd en passende strategieën toepassen. In de voorstellen is duidelijk uiteengezet waar de platforms tegenaan lopen en welke experts ze willen betrekken tijdens het professionaliseringstraject. De betrokken deskundigheid, overtuigende motivatie hiervoor, ambitie en het streven naar duurzame langetermijnvisies werden door de commissie gewaardeerd.'
creativecoding.jpg
Creative Coding

terugblik
De adviseurs moedigen platforms aan om tijd vrij te maken voor reflectie op de eigen praktijk. Zij stellen dat met een bijdrage uit deze oproepen het ondernemerschap wordt gesteund, waardoor uiteindelijk meer kan worden gefocust op innovatie en artistieke kwaliteit. In het algemeen merkte de commissie op dat de platforms gemotiveerd zijn om een podium te bieden aan het artistieke experiment maar dat ze er nog in beperkte mate in slagen om zelf (creatief) experiment aan te gaan bij de ontwikkeling van hun strategie voor o.a. communicatie, presentatie en financiering. Daarbij had de commissie graag gezien dat degenen voor wie de platforms het programma ontwikkelen - de doelgroep en het publiek - meer betrokken zou worden bij het professionaliseringstraject om vernieuwing en effectiviteit ervan te vergroten. Daarnaast geeft de commissie aan dat het jammer is dat de strategie voor communicatie en presentatie weinig werd gekoppeld aan concrete beschrijving van effecten en impactindicatoren.

craftcouncil.jpg
Crafts Council Nederland
regeneratingecologiesanthroponixweb.jpg

Selectie Open Oproep Fresh Perspectives #3

17 juli 2019

Uit de dertig voorstellen die het fonds ontving naar aanleiding van de derde Open Oproep Fresh Perspectives zijn zes nieuwe voorstellen geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage. Het gaat hierbij om bijzondere vormen van samenwerking tussen een ontwerper, maker of studio en een partij met een sterke maatschappelijke of kennispositie.
De inzendingen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Albert Herder, architect bij STUDIONINEDOTS en docent Academy of Architecture in Amsterdam; René Post, onderzoeker en ondernemer op het vlak van digitale cultuur; Yassine Salihine, ontwerper en docent design research KABK; Marieke Rietbergen, oprichter Design Innovation Group.

maatschappelijk belang
Uit de ingediende voorstellen blijkt dat de maatschappelijke betrokkenheid en ambitie van de ontwerpers onverminderd groot is. Opvallend vaak worden de pijlen gericht op het creëren van bewustwording rond een specifiek issue bij een groter publiek, zoals stedelijke droogte, de gebrekkige aansluiting van thuislozen op de woningmarkt of de werking van voedselketens. Maar ook zijn er een flink aantal praktische ontwerpoplossingen bedacht. Dit blijkt onder andere uit het geselecteerde project van Echter Ontwerp waarin zij samen met Spirit Jeugdhulp een spel ontwikkelen en testen waarmee de eerste maanden van plaatsing van een kind in een pleeggezin voor beide partijen minder stressvol verloopt.

Ook onverminderd groot is het aandeel van projecten met een 'groen' thema. Ongeveer de helft van de aanvragen hebben duurzaamheid, biodiversiteit en/of klimaatverandering als thema. Vier hiervan zijn door de commissie geselecteerd. Op het gebied van duurzaamheid ontwikkelt Anthroponix samen met de Universiteit van Wageningen een product dat menselijke urine opvangt en dit op biologische wijze omzet naar een bruikbare meststof en doet Atelier NL, in samenwerking met Bosgroep Zuid, onderzoek naar duurzame, lokale houtproductie in Nederland. Twee projecten willen de biodiversiteit versterken en zo de bebouwde omgeving letterlijk en figuurlijk groener maken: Hosper BV ontwikkelt samen met Architectuur Maken en GEP, een bedrijf gespecialiseerd in duurzame afvoer en opslag van regenwater, een groene regenpijp en Studio Natuur Inclusief en de Vogelbescherming slaan de handen ineen om de biodiversiteit van vogelsoorten in wijken uit de jaren zeventig en tachtig te versterken. Tot slot is een project geselecteerd dat de duurzaamheid en veerkracht van het leven zonder zon als onderwerp heeft: Oscar Santillan ontwerpt en bouwt in samenwerking met de Universiteit van Leiden een Greenhouse Observatory. Hier worden algen gekweekt met alleen sterrenlicht als energiebron.
greenhouseobservatoryoscarsantillanweb.jpg
Greenhouse Observatory (working title), Oscar Santillan

beoordeling
De commissie heeft de aanvragen beoordeeld op relevantie van de opgave, doel en opzet van het project, kwaliteit van het werk van de ontwerpers en de opzet van de samenwerking. De aanvragen die niet zijn geselecteerd schoten op een of meerdere criteria tekort ten opzichte van de geselecteerde projecten. De commissie moet helaas constateren dat de kwaliteit van de inzendingen dit jaar over het algemeen iets lager ligt dan in de eerdere edities. Volgens haar neigen veel aanvragen naar reguliere projectvoorstellen en missen ze het nieuwe, verrassende perspectief waar in deze oproep juist naar wordt gezocht. Ze zou tussen de aanvragers graag nog meer getalenteerde ontwerpers zien die met een onderscheidend idee en de juiste samenwerkingspartner de maatschappelijke verbinding weten te vinden. Net als vorig jaar merkt de commissie op dat de presentatie van de resultaten van het project vaker moet worden gezocht buiten de gebaande paden in de ontwerpsector en meer bij potentiële gebruikers of relevante industrieën. Eveneens mist ze, wederom net als vorige keer, in veel voorstellen een positionering van de ontwerper, vooral ten opzichte van soortgelijke initiatieven. Tot slot valt het de commissie tot haar spijt op dat er op het gebied van digitale cultuur en mode dit jaar nauwelijks of geen aanvragen waren.

selectie
De geselecteerde projecten voor deze derde editie van de oproep laten vooral op het gebied van methodiek en toepassing van ontwerpideeën de breedte en mogelijkheden van de creatieve industrie zien. De adviescommissie heeft vertrouwen in de kwaliteit van de geselecteerden. In de tweede fase zullen maximaal vier van de zes geselecteerden een vervolgsubsidie ontvangen. Zij wenst de makers veel plezier en succes met de ontwikkelfase van de projecten en kijkt uit naar de presentatie van de resultaten en de pitch voor het vervolgtraject van de ontwerpers aan het eind van het jaar.

De geselecteerde projecten zijn:

WildHout-WildWood - Atelier NL
Regenerating Ecologies - Anthroponix (foto bovenaan)
Greenhouse Observatory (working title), Oscar Santillan
Stilstaan, inchecken, thuiskomen | Voor het afbreken van breakdowns in de pleegzorg - Echter Ontwerp
De Groene Regenpijp - Hosper
De Stad als Toevluchtsoord - Studio Natuur Inclusief

adviseursgezocht.png

Adviseurs gezocht

15 juli 2019

Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs voor verschillende commissies.

Het fonds ontvangt per jaar zo'n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een onafhankelijke commissie die bestaat uit externe, deskundige adviseurs, die de aanvraag beoordelen en het bestuur adviseren.
In totaal beschikt het fonds in 2019 over ruim 100 adviseurs die voor een periode van maximaal vier jaar zijn aangesteld. Meerdere adviseurs hebben hun maximale termijn uitgediend in 2020. Ter vervanging en uitbreiding van alle adviescommissies is het Stimuleringsfonds op zoek naar:
31 nieuwe adviseurs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe commissieleden die deskundig zijn op een specifiek specialisme binnen het gebied van architectuur, vormgeving en/of digitale cultuur. Ook mensen die vanuit andere invalshoeken kunnen adviseren, worden uitgenodigd te solliciteren. Het fonds streeft naar cultureel divers samengestelde adviescommissies: het is belangrijk voor het fonds verschillende (niet-westerse) perspectieven te representeren en interculturele sensitiviteit te versterken. Verder is er aandacht voor de vertegenwoordiging van uiteenlopende leeftijden, netwerken, gevarieerd opleidings- en kennisniveau en regionale spreiding.
Reageren kan tot en met maandag 16 september 2019.

Beschikbare posities zijn:

Adviescommissie Vormgeving
Profiel 1 • mode
Profiel 2 • grafische vormgeving / maker
Profiel 3 • beschouwing/reflectie op grafische vormgeving
Profiel 4 • social design
Profiel 5 • illustratie / maker
Profiel 6 • allround ontwerper / maker

Adviescommissie Digitale cultuur
Profiel 7 • beschouwer mediakunst en mediatheorie
Profiel 8 • ontwerper met kennis van technologie en design thinking

Adviescommissie Architectuur
Profiel 9 • architect / theorie & kunst
Profiel 10 • architect / detail & bouwtechniek
Profiel 11 • stedenbouwkundige / ontwerpend onderzoek
Profiel 12 • interieur architect / curator
Profiel 13 • opdrachtgever / gebieds- & projectontwikkeling
Profiel 14 • stadmaker / participatieprocessen

Adviescommissie Festivals
Profiel 15 • vormgeving, algemeen beschouwend met specifieke kennis van mode en grafische vormgeving
Profiel 16 • digitale cultuur

Adviescommissie Internationalisering
De Deelregeling Internationalisering is interdisciplinair, de adviseurs in de commissie hebben een achtergrond in de velden architectuur, digitale cultuur en/of vormgeving. De adviseurs hebben ervaring met het werken in internationale context, hebben een brede blik op het ontwerpveld zowel in binnen- als buitenland. Binnen de vacatures/open staande profielen zoekt het fonds naar de representatie van niet- westerse perspectieven.

Profiel 17 • ontwerper met kennis van social design en/of antropologie
Profiel 18 • intercultureel ontwerp/dialoog en (ontwerp)methodieken
Profiel 19 • mode/textiel
Profiel 20 • productvormgeving

Adviescommissie Talentontwikkeling
De adviescommissie Talentontwikkeling is een interdisciplinaire commissie van circa 9 leden. Gezamenlijk adviseert de commissie jaarlijks over circa 200 aanvragen van jonge makers vanuit alle disciplines die de creatieve industrie rijk is. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij voorbij het eigen vakgebied kunnen kijken en mee-adviseren over makers vanuit architectuur, vormgeving, digitale cultuur en tussenliggende gebieden.

Profiel 21 • vormgeving met kennis van mode, textiel en aanverwante disciplines
Profiel 22 • vormgeving met kennis van grafisch ontwerp en aanverwante disciplines
Profiel 23 • architectuur en aanverwante discipline
Profiel 24 • architectuur en aanverwante disciplines
Profiel 25 • interdisciplinair met kennis van cross-overs en nieuwe praktijken

Vierjarige Instellingssubsidie 2021 - 2024
In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds voor het eerst de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021 -2024 openzetten. De regeling beoogt met de ondersteuning van instellingen een toekomstbestendige culturele infrastructuur te stimuleren. De adviescommissie is een interdisciplinaire commissie van circa 10 leden. Gezamenlijk adviseert de commissie eenmalig over de aanvragen.Van de adviseurs wordt verwacht dat zij voorbij het eigen vakgebied kunnen kijken en gedurende de uitvoering van het programma samen met het fonds monitorgesprekken voeren met de gesubsidieerde instellingen.
Profiel 26 • expertise beschouwing/reflectie op vormgeving zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 27 • expertise beschouwing/reflectie op digitale cultuur, raakvlak bio art/ art science, zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 28 • expertise beschouwing/reflectie op digitale cultuur, raakvlak kunst, technologie en wetenschap, zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 29 • expertise beschouwing/reflectie op architectuur/stedenbouw zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, maatschappelijk belang, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 30 • breed cultureel onderlegd, interdisciplinair, maatschappelijke vraagstukken, impact en creatieve industrie, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 31 • juridisch en/of financieel expert met ruime ervaring in één van de domeinen binnen de creatieve industrie, of mogelijk daarbuiten, met een brede kennis van de culturele infrastructuur, kennisinstellingen en culturele platforms.

samenstelling en werkwijze adviescommissies
Voor elke deelregeling is een adviescommissie aangesteld. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of een andere professie (of functie/beroep) binnen de creatieve industrie. De adviseurs beoordelen in gezamenlijkheid de aanvragen. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie of minstens een van de deelgebieden daarbinnen, het beleid en de doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Adviseurs ontvangen een vergoeding (vacatiegeld) en een reiskostenvergoeding. De tijdsinvestering van een adviseur vraagt, naast een aantal vergaderdagen per jaar, leestijd van aanvragen ter voorbereiding op de vergadering. In de basisregelingen wordt gewerkt met een poule van adviseurs. In de regel wordt er twee dagen vergaderd en zijn de stukken rond drie weken voor de vergadering digitaal beschikbaar. Een adviseur moet gemiddeld per jaar rekening houden met een tijdsinvestering van zo'n zeven werkdagen. De vergaderingen vinden plaats op het fonds gedurende een dag of dagdeel. Adviseurs kunnen zelf geen aanvraag indienen. Bij aanvragen van relaties van de adviseur (o.a. familie of samenwerkingspartner) is de desbetreffende adviseur uitgesloten van de vergaderronde vanwege belangenverstrengeling.
Meer informatie over de werkwijze van commissies en de rol van de adviseur vind je hier.

indienen van reacties
Kandidaten kunnen tot en met maandag 16 september 2019 reageren. Een reactie bestaat uit een brief met motivatie en een omschrijving van deskundigheid (maximaal 2 A4), een CV en/of een beknopt overzicht van recente projecten, in woord en beeld (maximaal 5 A4). In de motivatie geef je helder aan over welke deskundigheid je beschikt, op het gebied van de discipline(s) en doelstelling(en) van het Stimuleringsfonds. Geef ook duidelijk aan op welk specifiek profiel of profielen (maximaal drie) je solliciteert.

Stuur je reactie in een PDF document (maximaal 7 pagina's) per e-mail naar [email protected]. Vermeld in het onderwerp van de e-mail op welk profiel je reageert.

meer informatie
Zie voor meer informatie de Governance Code en de Werkwijze Commissies en Adviescommissie. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de coördinatoren van de betreffende deelregeling of met Aline Knip, hoofd subsidies bij het Stimuleringsfonds via [email protected].

benoeming
Een onafhankelijke externe selectiecommissie draagt aan de hand van de sollicitaties leden voor benoeming voor aan de bestuurder. De bestuurder benoemt commissieleden voor een periode van eerst één jaar. De maximale adviestermijn is vier jaar. Bij de samenstelling van de commissies wordt gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen. Het voorkomen van mogelijke belangenverstrengeling is een belangrijk criterium.
openoproeparita2020.png

Open Oproep Residency Arita, Japan 2020

11 juli 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2020 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunstenaars op om hiervoor uiterlijk 2 september een voorstel in te dienen.
De werkperiode in Japan biedt aan veelbelovende kunstenaars en ontwerpers de ruimte om onderzoek te doen op artistiek en technisch gebied en hun eigen werk te ontwikkelen, waarbij er een intensieve wisselwerking moet ontstaan met de betrokken porseleinproducenten in de regio. Een belangrijk uitgangspunt van deze residency is om speciale technieken te leren binnen de oudste keramische industrie van Japan en deze in het eigen werk toe te passen.

aanleiding
Het specifieke Arita-porselein staat bekend om zijn hoogwaardige kwaliteit, waarbij het handschilderwerk centraal staat. De porseleinindustrie en de traditie van porseleinbeschildering bestaan sinds 1616 tot op de dag van vandaag. Arita is een stadje in de provincie Saga op Kyushu, het op twee na grootste eiland van Japan.

Het ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara hebben in samenwerking met het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie deze residency opgezet om cross-overs en experiment te stimuleren en nieuwe samenwerkingen tussen Nederlandse kunstenaars & ontwerpers en Japanse porseleinproducenten te initiëren.

In 2016 verbleven ontwerpers Jan Broekstra, Floris Wubben en beeldend kunstenaars Henri Jacobs en Ruta Butkute de Roo in de residency. In 2017 werkten beeldend kunstenaars Susan Kooi en Helen Frik en ontwerpers Tijmen Smeulders en Aliki van der Kruis in de Arita residency. In de zomer van 2018 verbleven ontwerpers Bas van Beek en Franciska Meijers en kunstenaars Tilmann Meyer-Faje en Isabel Ferrand ieder drie maanden in Saga. In 2019 vertrokken ontwerpers Dinie Besems en Viktor Hachmang en kunstenaars Antye Günther en duo Heringa/Van Kalsbeek naar Japan.

voor wie
De residency kan alleen aangevraagd worden door ontwerpers (via het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) of beeldend kunstenaars (via het Mondriaan Fonds). Bij aanvragen van duo's of samenwerkingsverbanden moet ieder afzonderlijk een aanvraag indienen. Onder een duo wordt verstaan: twee kunstenaars die structureel gezamenlijk werk maken. Samenwerkingsverbanden kunnen als (gelegenheids) duo's worden beschouwd, als ze voor de werkperiode een gezamenlijk plan indienen dat tot één resultaat leidt. Daarnaast moet een duo in staat zijn om samen in één beperkte ruimte te wonen en te werken.

Van de kunstenaars/ontwerpers wordt enige basis kennis van het werken met keramiek verwacht. Een concreet projectvoorstel is niet nodig, maar wel een goede beschrijving van plannen en ideeën die de aanvrager tijdens de werkperiode wil uitvoeren.
handschilderwerk.jpg

bedrag en werkperiode
De werkperioden die worden aangeboden zijn:

1 juni tot en met 31 augustus 2020
1 september tot en met 30 november 2020

De voorkeur voor de verblijfsperiode moet in de aanvraag aangegeven worden. Er zal naar gestreefd worden om zo veel mogelijk de periode van voorkeur toe te kennen.

Per periode wordt een bijdrage van € 9.500 ter beschikking gesteld voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten. Hiervan moet € 1.500 door de resident aan de potters betaald worden voor de begeleiding bij het werkproces. De huur van de studio, de woonruimte en begeleiding worden direct door de Nederlandse Ambassade in Tokio aan Arita voldaan.

indienen
Ontwerpers kunnen hiervoor uiterlijk maandag 2 september een aanvraag indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

presentatiekriterionweb.jpg

Terugblik bijeenkomsten met culturele instellingen

4 juli 2019

Op 18 en 26 juni organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee bijeenkomsten waarbij de meerjarig ondersteunde instellingen uit de ontwerpsector aanwezig waren. Tijdens een prettig en direct gesprek zijn de uitgangspunten van minister Van Engelshoven voor het nieuwe cultuurbeleid 2021-2014 besproken, en met name de verbreding van de culturele basisinfrastructuur (BIS) voor meer spelers en voor andere genres, waaronder design, mode en digitale cultuur. Wat zijn de consequenties voor de door het fonds ondersteunde instellingen en festivals?
De minister stelt een nieuwe categorie voor: de ontwikkelinstelling, specifiek bedoeld voor ontwerp, beeldende kunst, urban arts, filmhubs en crossovers met een interdisciplinaire programmering. Een aantal van de instellingen die nu gebruik maken van de Deelregeling Meerjarige programma's van het Stimuleringsfonds zou hiervoor in aanmerking kunnen komen, en daarmee (budgettaire en inhoudelijke) ruimte creëren binnen onze regelingen en bovendien de ontwerpsector meer zichtbaar maken. Voor de festivals en instellingen ondersteund binnen het eenjarig activiteitenprogramma betekent deze doorstroming een kans om zich meerjarig te ontwikkelen.
scikaartinstellingenenfestivals2019web.jpg

vervolg
Op 20 juni is via een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer de uitgangspuntenbrief cultuurbeleid 2021-2024 besproken met de vaste Kamercommissie Cultuur en vertegenwoordigers van culturele organisaties en fondsen. Op de agenda stond onder andere de brief van directeur-bestuurder Syb Groeneveld, waarin hij zich positief uitlaat over de versterking van de BIS voor de ontwerpsector. Tegelijkertijd bracht hij belangrijke aanvullingen onder de aandacht die uit de bijeenkomst van 18 juni naar voren zijn gekomen. De leden van de commissie gebruikten de input uit het rondetafelgesprek bij de behandeling van de uitgangspuntenbrief op 27 juni 2019.

verslagen
Lotte Haagsma schreef de verslagen van de bijeenkomsten:
verslag bijeenkomst 18 juni d.d. 5 juli 2019
verslag bijeenkomst 26 juni

Lees hier de brief van directeur-bestuurder Syb Groeneveld voor de Tweede Kamer.

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720x480.gif
SAVE THE DATEHet Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt vooruit met drie bijeenkomsten voor makers.Op dinsdag 11 juni is de uitgangspuntenbrief van minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) voor ... meer >
oolvdt.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt mbo-instellingen uit om samen met ontwerpers en met lokale partners te werken aan transitieopgaven en huisvestingsvragen voor toekomstbestendig beroeps... meer >
adviseursgezocht.png
Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs voor verschillende commissies. Het fonds ontvangt per jaar zo'n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een ona... meer >
loader
loader
loader