stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Toekenningen Vouchers 2017
littlebabylonweb.jpg

Toekenningen Vouchers 2017

2 februari 2018

In 2017 heeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie binnen de Voucherprocedure voor presentaties in het buitenland 67 voorstellen ondersteund van de in totaal 103 binnengekomen aanvragen. Vanwege de verkorte procedure heeft het fonds sneller en directer op het werkveld kunnen inspelen en veel ontwerpers (mede) in staat gesteld om in te gaan op een buitenlandse uitnodiging. Tegelijkertijd hebben de verstrekte vouchers bijgedragen aan het versterken van de internationale positionering, het vergroten van het werkgebied en de zichtbaarheid van de Nederlandse Creatieve Industrie.
voucher procedure buitenland
Het Stimuleringsfonds kent een verkorte procedure voor makers die zijn uitgenodigd door een buitenlandse culturele instelling of organisatie voor een presentatie in het buitenland die op korte termijn plaatsvindt. Dit kan deelname zijn aan een tentoonstelling, manifestatie, individuele presentatie, workshop, lezing of deelname aan een congres of symposium als spreker. Per voucher wordt max. € 1.500 verstrekt voor accommodatie, reis-, transport- en eventuele communicatiekosten. Voor de voucherprocedure is per jaar een maximaal bedrag van € 150.000 beschikbaar. Daarvan is gedurende 2017 een totaal bedrag van € 118.789 aangevraagd en € 92.797 verleend aan 67 aanvragers. Het resterende bedrag wordt ingezet en aangevuld vanuit de basisregelingen tot €150.000 voor de vouchers van 2018.

wereldwijde spreiding
De ondersteunde voorstellen variëren van presentaties op festivals, individuele tentoonstellingen tot deelname aan conferenties, symposia en expertmeetings. Deze vonden op 67 unieke evenementen en in 30 verschillende landen plaats, waarvan de top 4 van landen bestaat uit Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Rusland en Zuid-Korea. Kortom de interesse in de Nederlandse Creatieve Industrie is verspreid over een brede reikwijdte van de wereld. Een bijzonder effect van de presentaties is dat een aantal samenwerkingen heeft geleid tot nieuwe uitnodigingen en tot diverse bezoeken van buitenlandse contacten aan Nederlandse partijen.

Hieronder lichten we twee gehonoreerde projecten uit:

Knust in Latijns Amerika
De Kulturele Nijmeegse Universele Stichting (KNUST) is het drukwerk en riso-print atelier van het productiehuis Extrapool, te Nijmegen. Afgelopen voorjaar kreeg KNUST verschillende uitnodigingen vanuit Latijns Amerika waar veel interesse is voor riso-drukkunst. Met een voucher kon KNUST ingaan op de uitnodiging van het Mexicaanse collectief Crater Invertido om een vijfdaagse workshop over riso-print te organiseren in Mexico City. Vervolgens namen zij deel aan het Feira Plana festival in São Paulo (Brazilië) en aan een tweedaagse expertmeeting georganiseerd door het collectief Meli-Melo Press. Bij al deze activiteiten stond de kennisuitwisseling over de werkwijze en de technische en artistieke aspecten van het drukwerk centraal. Dit leidde tot wederzijdse inspiratie en verdere samenwerkingen. Zo wil Crater Invertido en Meli-Melo Press naar voorbeeld van KNUST een residentie-, maak- en ontmoetingsplek opzetten en gaan hun makers op residentie bij KNUST. Doordat KNUST met deze voucher wist in te spelen op de groeiende buitenlandse interesse, verschillende evenementen combineerde en een vervolg beoogde was het fonds overtuigd van een strategische en toekomstgerichte aanpak. Deze heeft duidelijk meerwaarde voor de culturele ondernemerschap van KNUST en tegelijkertijd voor de verspreiding en versterking van Nederlandse kennis op het gebied van drukwerk.

007knustrepresentatieveafbeelding.jpg
KNUST in Latijns Amerika

Why and how to start a game collective!
Tussen 13 en 16 september 2017 vond het A MAZE festival voor de zesde keer plaats in Johannesburg (Zuid-Afrika) waar internationale en Afrikaanse gamemakers, digitale kunstenaars en activisten bij elkaar komen om ideeën, vaardigheden en kennis uit te wisselen op het gebied van onafhankelijke games en playful media. Voor deze editie is Aran Koning namens Sokpop Collective, een groep van Nederlandse onafhankelijke gamemakers, uitgenodigd om een presentatie te geven over het opzetten van een game-collectief. Aran stelt dat er een snel groeiende scene van onafhankelijke gamemakers is in Zuid-Afrika. Hij wil de makers aanmoedigen om samenwerkingen aan te gaan en collectieven te vormen, en bekendheid te geven aan deze makers en kennis die wordt ontwikkeld. Hiermee heeft Aran duidelijke doelstellingen en urgentie geformuleerd voor de voucher waarin wederzijdse (culturele) kennisuitwisseling tussen Zuid-Afrika en Nederland voorop staat. Daarnaast heeft deze presentatie meerwaarde voor aansluiting van Nederlandse game-makers in een breder internationaal netwerk.

aronkoning.jpg
Why and how to start a game collective!

alle toekenningen
Vind hier een overzicht van de gehonoreerde projecten in 2017.

indienen in 2018
Voor 2018 is de aanvraagprocedure licht aangepast om deze te versnellen en zodoende beter te laten aansluiten op de doelstellingen van de procedure. Een persoonlijke, gemotiveerde uitnodiging blijft samen met toelichting op eigen visie en aanpak een belangrijk onderdeel bij de aanvraag en beoordeling.

Via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds kunt u een aanvraag indienen. Lees hier meer over de Voucherprocedure.

Foto bovenaan: Little Babylon @ FILE festival, Wave Of Tomorrow

meer nieuws

kastimuleringsfondsdag15236.jpg

Meet-ups Rusland, Turkije, Egypte en Marokko – een terugblik

22 februari 2018

In het teken van de vier Open Oproepen Rusland, Turkije, Egypte en Marokko die momenteel uitstaan organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een serie meet-ups. Vier sprekers uit elk van de vier landen deelden hun inzichten over grootstedelijke vraagstukken. Ze gaven voorbeelden van hoe lokale initiatieven zich hiermee bezig houden vanuit cultuur en ontwerp. Voor de aanwezigen was er de mogelijkheid om vragen te stellen en kennis uit te wisselen met fondsmedewerkers, de sprekers en cultureel attachees.
In dit stuk een terugblik op de bijeenkomsten en een link naar de ‘Frequently Asked Questions’ over de Open Oproepen die op 7 maart sluiten.
Rusland

Tijdens de Rusland meet-up gaf Vera Leonova, vice-decaan van Graduate School of Urbanism in Moskou een overzicht van de Russische stedelijke ontwikkeling in de afgelopen decennium. Ze schetste een beeld van de snelle verstedelijking in een land waar driekwart van de bevolking in stedelijk gebied woont. Ze liet zien hoe de aanblik en het alledaagse leven is bepaald door de modernistische benadering van het Sovjet Rusland en vervolgens de euforie van het marktdenken. Vera liet zien hoe initiatieven van onderop – geïnitieerd door bijvoorbeeld bewoners, ontwerpers en culturele organisaties – omgaan met deze uitdagingen. En hoe bottom-up praktijken zich tot de top-down manier van werken verhouden. De vragen vanuit het publiek maakten duidelijk dat een samenwerking met Rusland vereist dat je bent voorbereid op het werken in een complexe context die de nodige flexibiliteit vereist.

kastimuleringsfondsdag15346.jpg
Meet-up Rusland met Vera Leonova, Deputy Dean Vysokovsky Graduate School of Urbanism, Moscow. Foto: Khalid Amakran
Turkije

Serhan Ada, associate professor in Cultural Policy & Management aan de Bilgi University Istanbul, begon zijn lezing met een kaart van Turkije. Met als doel te benadrukken dat Turkije naast Istanbul, andere steden rijk is waar op cultureel gebied interessante ontwikkelingen spelen. In Istanbul begon het vormgeven aan het lokale cultuurbeleid toen de stad zich kandidaat wilde stellen voor Europese Culturele Hoofdstad 2010. Dit lokale cultuurbeleid is nog steeds in ontwikkeling. Zo is de stad onlangs geselecteerd als UNESCO ’s ‘City of Design’ en ontstaan er steeds meer bottom-up initiatieven om burgers en andere stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van de stad. Na Istanbul, ging Serhan Ada in op de stad Izmir en hoe zij een aantrekkelijke stad is geworden voor ontwerpers, makers en culturele instellingen. Door forse lokale investeringen in cultuur te combineren met de ontwikkelingen voor de belangrijke haven in de stad, lukte het om Izmir vanuit cultuur op de kaart te zetten. Het derde voorbeeld is destad Mardin, waar de laatste jaren steeds meer interdisciplinaire projecten van de grond komen die zich richten op de hedendaagse betekenis van het materiële en immateriële erfgoed van de stad.

dsc5868.jpg
Meet-up Turkije met Serhan Ada, associate professor Bilgi University Istanbul, Cultural Policy & Management. Foto: Khalid Amakran
Egypte

May Al-Ibrashy, oprichter van het Built Environment Collective-Megawra, leidde de derde bijeenkomst over Egypte in. Haar lezing ging onder andere over de verschillende manieren waarop de inwoners van Caïro, tegenwoordig een gemilitariseerde stad, de stad voor zichzelf proberen te claimen. Voorbeelden van graffiti, mapping projecten en sportevenementen lieten zien hoe deze initiatieven de stad willen toeëigenen. Ook in Egypte ligt aan de basis van de stedelijke problematiek een onstuimige mix van sociale, ruimtelijke en economische factoren; huisvesting, migratie, brain-drain, economische instabiliteit. May benadrukte dat er in Egypte een enorm potentieel aan kennis, visie en ervaring aanwezig is om vanuit te gaan bij een samenwerking. Samenwerken met Egyptische partners is van groot belang om betekenisvolle projecten van de grond te krijgen. In die samenwerking is volgens May een open houding nodig in plaats van het uitgangspunt dat men de Egyptenaren moet ‘helpen’. Werken in Egypte betekent werken met juridische complexiteiten zoals steeds veranderende wetgeving en inperkende regelgeving voor NGO’s. Uitdenken hoe de samenwerking tussen Nederlandse en Egyptische partners vorm krijgt, zowel inhoudelijk als financieel, is dan ook cruciaal.

kastimuleringsfondsdag36301.jpg
Meet-up Egypte met May Al-lbrashy, oprichter Build Environment Collective - Megawra, Caïro. Foto: Khalid Amakran
Marokko

Amina Mourid en Hicham Bouzid van Think Tanger gaven in vogelvlucht een historisch overzicht van de rijke stedelijke ontwikkeling van Marokko: van ver voor de Westerse inmenging en de tijd van de verschillende dynastieën tot de invloed van het postkoloniale tijdperk. Om vervolgens in te zoomen op de hedendaagse sociale en stedelijke ontwikkeling van de Noord-Marokkaanse havenstad Tanger. Think Tanger is een platform dat zich actief opstelt in het betrekken van verschillende stakeholders bij het nadenken over nieuwe vormen van stadsontwikkeling. Dit doen zij door middel van artistieke en culturele producties, kennisdeling en het genereren van ideeën binnen verschillende coalities. Na een introductie op de specifieke situatie in Tanger, gingen Bouzid en Mourid in op de huidige planvorming voor de regio rond de stad., Hier worden de komende jaren drie ville nouvelles gerealiseerd, gelinkt aan de ontwikkeling van een aantal vrijhandelszones. Bouzid en Mourid leggen uit dat het lastig is voor burgers om een beeld te krijgen van de verschillende gebiedsontwikkelingen. Zo was iedereen in Tanger verrast toen in het voorjaar van 2017 werd aangekondigd dat er met investeringen uit China een smart city aan de oostkant van de stad wordt gerealiseerd. Deze ontwikkelingen missen vaak een sociaal duurzaam en inclusief perspectief, waardoor de lokale bevolking zich weinig betrokken voelt bij de stadsontwikkeling. Het platform tracht hierin verandering te brengen door de bewoners, politiek en andere stakeholders te betrekken bij zijn activiteiten.

kastimuleringsfondsdag46664.jpg
Meet-up Marokko met Amina Mourid en Hicham Bouzid van Think Tanger. Foto: Khalid Amakran
veelgestelde vragen

Heb je voornemens een projectplan in te dienen voor de Open Oproep Rusland, Turkije, Egypte en/of Marokko? Veel van de vragen die tijdens de vier bijeenkomsten gesteld zijn, zijn mét de antwoorden hier te vinden.

Een overzicht van de foto's door Khalid Amakran van de meet-ups is hier te vinden via Facebook.

kastimuleringsfondsdag46620.jpg
Foto: Khalid Amakran
nieuwecommissieleden.jpg

Nieuwe commissieleden 2018

22 februari 2018

Begin november 2017 verspreidde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een openbare vacature voor voorzitters en/of adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of andere professional binnen de creatieve industrie. In januari 2018 werden 19 nieuwe commissieleden benoemd op het gebied van digitale cultuur, vormgeving en architectuur. Zij vervangen de adviseurs die hun maximale termijn hebben uitgediend.
adviescommissie
Deskundigen uit het veld hebben zitting in de adviescommissies van het Stimuleringsfonds. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of andere professional binnen de creatieve industrie. Zij adviseren over de inhoudelijke en kwalitatieve waarde van de voorliggende aanvragen in het licht van de regelingen en doelstellingen van het Stimuleringsfonds. Dit advies ontvangt het bestuur, die het besluit neemt om subsidie te verstrekken. Ieder jaar worden er nieuwe adviseurs geworven.

selectie
De onafhankelijke externe selectiecommissie bestond net als vorig jaar uit Kirsten Algera, Arzu Ayikgezmez en Ben Schouten. Uit de 88 reacties zijn kandidaten voorgedragen die beschikken over de gewenste expertise. Bij de samenstelling van de commissies werd gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen.

De volgende adviseurs zijn per 1 januari 2018 benoemd:
Architectuur: Boudewien van den Berg, Marieke Berkers, Ania Molenda
Digitale cultuur: Evelyn Austin, Sjef van Gaalen, Nina Köll, Kianoosh Motallebi, Roel van Herpt
Vormgeving: Ellen ter Gast, Louise Schouwenberg
Talentontwikkeling: Floor van Ast
Festivals: Nadine Roestenburg
Activiteitenprogramma’s: Katrin Korfmann, Pieter van Boheemen, Jacques Beljaars
Meerjarige programma’s: Olv Klijn

nieuwe voorzitters
Elke adviescommissie vergadert onder leiding van een voorzitter met stemrecht. In 2018 zijn er twee nieuwe voorzitters aangesteld: Annette Wolfsberger (Festivals) en Rutger Wolfson (Activiteitenprogramma’s).

We danken alle vertrekkende voorzitters en commissieleden voor hun gedrevenheid en inzet gedurende de afgelopen jaren. Daarnaast danken we alle sollicitanten voor hun kwalitatieve inzendingen. We zijn blij te merken dat zoveel mensen onderdeel willen uitmaken van de adviescommissie.

overzicht
Een overzicht van alle adviescommissieleden, werkwijze van (advies)commissies en nevenfuncties is hier te vinden.

nedxpo.jpg

Start cultureel programma in Zuid-Korea NEDxPO2018

22 februari 2018

Naar aanleiding van de Olympische Winterspelen in Zuid-Korea zal in de lente en zomer van 2018 een multidisciplinair cultureel programma plaatsvinden in Seoul en Nederland. Het programma is gericht op de versterking van de banden met Zuid-Korea door middel van kunst en innovatie, en op het bieden van een internationaal platform voor cultuur uit Nederland.
De naam van het programma NEDxPO2018 is een samentrekking van ‘Nederland’ en ‘PyeongChang Olympics’. NEDxPO2018 wordt samengesteld en georganiseerd door de Nederlandse ambassade in Seoul, in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds. Het programma wordt ondersteund door DutchCulture.

activiteiten
NEDxPO2018 zet zich in voor alle culturele activiteiten gericht op uitwisseling tussen Nederland en Korea, met name in Zuid-Korea. In het bijzonder wordt hierbij nadruk gelegd op twee disciplines: beeldende kunst en stedelijk ontwerp / architectuur. Deze komen tot uiting in vier hoofdprojecten:

Still/Life: Dutch Contemporary Photography Exhibition
Korea Foundation Gallery, april-mei 2018
Symposium: From Vertical to Horizontal: The Changed Conditions of Art Production
National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul, mei 2018
Research project “Dutch Placemaking Alternatives”
University of Seoul, Department of Urban Planning and Design / Urban Transformer
Itinerant exhibition “Eurasian Steps – From Amsterdam to Seoul via Athens”
Nam June Paik Memorial Museum, Audio Visual Pavilion et al., juni 2018

Bekijk hieronder de NEDxPO2018 teaser, gepubliceerd door de Nederlandse ambassade in Seoul.
markminkjanweb.jpg

Talenten uit 2015 en 2016 vertellen over waarde beurs

16 februari 2018

Jaarlijks ontvangen 25 talentvolle makers en ontwerpers een werkbeurs uit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij zijn werkzaam in verschillende disciplines van de creatieve industrie, variërend van architectuur en social design tot illustratie, gaming, artscience of schoenontwerp. Sinds 2013 zijn ongeveer 149 ontwerpers op deze manier ondersteund door het fonds.
De beurs, die € 24.000 bedraagt, is bestemd voor het ontwikkelen van de eigen professionele praktijk en kan bijvoorbeeld worden ingezet voor het maken van nieuw werk, onderzoek, materiaal en presentaties in binnen- en buitenland. Daarnaast biedt het fonds een programma om de aansluiting op de beroepspraktijk te verbeteren. Als groep en individueel is er begeleiding en ondersteuning bij het ontwikkelen van ondernemerschap en professionaliteit.

Vier makers die in 2017 hun traject hebben afgerond vertellen hun ervaringen:
'het fonds heeft echt als een kick-start gewerkt’

Ontwerpers Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers van ontwerpstudio Alissa + Nienke ontvingen in 2016 de talentontwikkelingsbeurs. Gedurende het jaar ontwikkelde zij onder andere twee producten: Dangling Mirror en Mirabilia Wallcovering. Daarnaast stelde de beurs hen in staat om hun studio beter te positioneren en nieuwe samenwerkingsvormen te onderzoeken. Alissa + Nienke: ‘Allereerst heeft de beurs de tijd en financiële ruimte gecreëerd om gedegen na te denken over onze ambities en visie. Door ons besluit om binnen onze projecten specifiek in te gaan op de interactie tussen mens en ruimte, is onze identiteit veel duidelijker geworden en hebben we er bewust voor gekozen om een onderzoekslaag beter in onze studio in te bedden. De beurs hebben we vervolgens ingezet om tijd en geld te besteden aan het constant ontwikkelen en het naar buiten brengen van onze ontwerpmethodiek.’

‘We hebben de beurs ingezet om tijd en geld te besteden aan het constant ontwikkelen en het naar buiten brengen van onze ontwerpmethodiek.’


‘Doordat we met de beurs onze eigen experimenten konden financieren, hebben we veel sneller een unieke interpretatie van surface design kunnen ontwikkelen en naar buiten kunnen brengen. Dit heeft geleid tot bijzondere samenwerkingsvormen met (interieur)architecten (van o.a. Christian Dior, Fendi, en Reddymade Architects NY) en de gespecialiseerde, Nederlandse industrie (o.a. IBN, FaberExposize, TDNF). Hierbij heeft het fonds echt als een kick-start gewerkt voor het doorontwikkelen van projecten, waardoor deze projecten op veel kortere termijn winstgevend zijn geworden en we zo steeds een stapje verder kunnen innoveren en onze studio inhoudelijk kunnen blijven ontwikkelen.’

alissanienkewebsite.jpg
Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers
‘een verrijking voor mijn bestaande werk’

Ontwerper Ruiter Janssen werkt op het snijvlak van verschillende disciplines, waaronder journalistiek, information design en autonoom ontwerp. Ook hij werd in 2016 geselecteerd. Janssen ontwikkelde onder andere een interactief datalandschap getiteld ‘Apartheid Revisited’, dat de geschiedenis van de apartheid in Zuid-Afrika in beeld brengt. Over de beurs en de betekenis hiervan voor zijn praktijk zegt hij: ‘Vanaf het moment dat ik te horen kreeg dat de beurs aan mij was toegekend, ontstond er ruimte om even uit de dagelijkse ‘ratrace’ te stappen en te schaven aan de fundamenten van mijn beroepspraktijk. De beurs heb ik op een veelzijdige manier kunnen besteden en heeft mij in staat gesteld om te kunnen samenwerken met journalisten, programmeurs en andere professionals. Hier heb ik ontzettend veel van geleerd en betekende een verrijking voor mijn bestaande werk. Van mijn zelf geïnitieerde projecten heb ik het afgelopen jaar het meest gewerkt aan Apartheid Revisited. Het was een project waar veel bij kwam kijken en uiteenlopende disciplines samen zijn gekomen. Voor mij is het opzetten van zo’n uitgebreid project een geheel nieuwe ervaring geweest. In januari 2018 werd de website gelanceerd en zullen we deze online op radio en tv promoten. Met een positief gevoel kijk ik terug en in de toekomst zou ik graag meer van dit soort grote journalistieke projecten willen neerzetten.’

ruiterjanssen.jpg
Ruiter Janssen
professionaliseren platform

Architectuurcriticus Mark Minkjan (foto bovenaan) werd in 2015 geselecteerd voor de werkbeurs Talentontwikkeling. In de periode dat hij de beurs ontving heeft Minkjan gewerkt aan nieuwe vormen van architectuurkritiek. Zoals hij zelf schrijft: ‘Mijn ambitie was om meer in te zetten op online verschijningsvormen van maatschappelijk relevante architectuurkritiek […], met een focus op nieuwe technologieën. Al gauw verschoof mijn aandacht van ‘long form storytelling’ naar verschillende beeld- en geluidsvormen en naar het bedienen en gebruiken van andere kanalen. Zo ben ik voor meer algemene media over architectuur gaan schrijven (VICE) om een breder publiek te bereiken met verdiepende verhalen over ontwerp en de stad.’
Naast zijn praktijk als criticus is Minkjan een van de hoofdredacteuren van het platform Failed Architecture. De beurs maakte het mogelijk het platform verder te professionaliseren en het redactieteam uit te breiden. Een van de uitkomsten hiervan is de ontwikkeling van de Failed Architecture Podcast, ‘about architecture and the real world’. Eind 2016 ontving Mark Minkjan de Geert Bekaertprijs 2014-2016 voor architectuurkritiek in Nederland en Vlaanderen voor het artikel ‘Het nieuwste gebouw op de Amsterdamse Zuidas is een plaatje - en niet veel meer dan dat’, dat op VICE (Creators) is verschenen.

salonedelmobile2018web.jpg

Selectie Open Oproep Salone del Mobile 2018

8 februari 2018

De Open Oproep Salone del Mobile 2018 is een initiatief van het Stimuleringsfonds om ontwerpstudio’s in staat te stellen zich te presenteren tijdens de beursweek in Milaan. Adviseurs Marleen Engbersen en Nadine Sterk maakten uit 47 voorstellen een selectie. De 11 geselecteerde voorstellen bieden kwaliteit en diversiteit, waarmee is voldaan aan de opzet om uiteenlopend Nederlands talent te tonen in een internationale context. De Salone is een van de omvangrijkste internationale beurzen voor meubel- en productontwerp en vindt dit jaar plaats van 17 tot en met 22 april.
Met deze selectie wordt de breedte van de Nederlandse ontwerpsector gerepresenteerd: de adviseurs betrokken in hun selectie de onderscheidende artistieke kwaliteit van het te tonen werk en de presentatievorm, hoe de presentatie in Milaan in lijn ligt met de ontwikkeling van de ontwerper of de studio en hoe de presentatie aansluit bij een langetermijnstrategie. De adviseurs keken naar diversiteit in projectvormen, presentatieplekken en stadia van ontwikkeling van de ontwerpstudio's. Tot slot is ook gekeken naar bijzondere samenwerkingsvormen en groepspresentaties.

Er zijn in totaal 11 voorstellen geselecteerd, van de volgende aanvragers:

Lumière du Nord
Jelle Mastenbroek en Daniel de Bruin
Koos Breen en Boris de Beijer
Stichting Chi Ha Paura...?
Alissa+Nienke
buroBELËN
Truly Truly V.O.F
Crafts Council
Dutch Invertuals B.V.
TIJS GILDE DESIGN STUDIO
VANTOT vof

selectie
In de selectie zijn voorstellen opgenomen van toepassingsgerichte en concreet uitgewerkte ontwerpen, zoals de Minois Smart Minimalist van Lumiére du Nord. Daarnaast is gekozen voor meer experimenteel werk dat in een vroeger stadium van ontwikkeling wordt getoond, zoals de presentaties van Truly Truly, VANTOT vof, Alissa+Nienke, Studio Belén en Tijs Gilde Studio. Jelle Mastenbroek en Daniel de Bruin kiezen voor een meer conceptuele en op beleving gerichte installatie met een maatschappelijke boodschap.

De geselecteerde platforms Stichting Chi Ha Paura …?, de Crafts Council en Dutch Invertuals bieden betrokken ontwerpers een mooie kans om zich in Milaan binnen een bijzondere groepspresentatie te presenteren. Deze platforms werken ieder met een opvallend concept dat nieuwe perspectieven biedt op Nederlands ontwerp van een meer uitgesproken en experimenteel karakter. In het verlengde hiervan past ook het voorstel van Koos Breen en Boris de Beijer, dat een performatieve presentatie is van een collectief met jonge uitwerpers die in Milaan een eigenzinnig geluid willen laten horen met een opvallende presentatievorm. Het collectief bestaat uit Thomas Ballouhey, Boris de Beijer, Koos Breen, Reijnald Kolthof en Lonneke van der Palen.

Milaan
De adviseurs merken op dat de presentaties in Milaan steeds meer over 'beleving' gaan. Niet alleen het te tonen werk, maar ook de presentatievorm dient de aandacht te trekken. Voor internationaal mediabereik is een uitgekiende presentatie- en communicatiestrategie nodig en wordt een presentatie een doel op zich. De adviseurs laten zich hierover kritisch uit, omdat het de aandacht kan afleiden van goed ontwerp en het vinden van productiemogelijkheden. Anderzijds erkennen zij dat dit een internationale ontwikkeling is en dat Nederland zich hierin goed weet te onderscheiden. Deze tendens biedt ook kansen voor Nederland. Ze verwachten dan ook dat de presentaties van met name de geselecteerde platforms veel internationale aandacht zullen trekken in Milaan.

criteria
De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van de oproeptekst, gericht op voorstellen waarin de presentatie zich weet te onderscheiden in artistieke kwaliteit, presentatievorm en strategie. Daarnaast ging de voorkeur uit naar voorstellen waarin bijzondere samenwerkingsvormen worden aangegaan of die gericht zijn op een groepspresentatie, omdat dat binnen de context van de beursweek doorgaans goed werkt. De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten bij de doelstellingen van deze oproep en het Programma Internationalisering.

werkwijze
De adviseurs namen de kwaliteit van het te presenteren werk en het portfolio als eerste uitgangspunt. Vervolgens werd gekeken naar het presentatievoorstel, inclusief de geplande locatie binnen Milaan, in combinatie met de beoogde strategie en verwachtingen. De beoogde strategie ligt in lijn met onder andere de positie van de ontwerpstudio binnen het veld, denk aan starters of ontwerpers met een gevorderde praktijk. In de beoordeling werd meegewogen of de beoogde strategie aansloot bij de doelstelling, bijvoorbeeld het bereiken van internationale pers/media of juist het bereiken van opdrachtgevers voor de verkenning van concrete productiemogelijkheden. Ook de aard van het te tonen werk is bepalend voor het bereiken van de doelstellingen. Meer toepassingsgerichte ontwerpen vergen een andere presentatie, bijvoorbeeld in vorm en locatie, dan ontwerpen en installaties die meer conceptueel van aard zijn of gericht zijn op ‘beleving’, stellen de adviseurs.

open oproep
Het Stimuleringsfonds beoogt met de oproep de excellente kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector te presenteren en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken.

Foto bovenaan: READY, SET, GO!, Koos Breen en Boris de Beijer/Better Known A

loader

het fonds

subsidies

actueel

talentontwikkeling2018site.gif
Ben jij als maker of onderzoeker werkzaam binnen vormgeving, architectuur of digitale cultuur en ben je maximaal vier jaar geleden afgestudeerd?... meer >
ooarchitectuurbiennalevenetie3nl.png
Open Oproep #3 PresentatiebudgetHet Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor deelname aan de 16e editie van de Architectuur Biënnale Venetië, die v... meer >
vieropenoproepeninternaitonalisering.png
Het Stimuleringsfonds roept middels vier verschillende oproepen Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties op een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp i... meer >
loader
loader
loader