stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018
chk1031.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018

19 juni 2018

Op donderdag 31 mei vond in Villa Jongerius in Utrecht het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2018 plaats. Als onderdeel van het ontwikkeltraject met dezelfde naam gingen het afgelopen jaar twaalf projecten van start, waarin ontwerpers samen met mbo-instellingen werken aan huisvestingsvraagstukken voor het toekomstige beroepsonderwijs.
Vertegenwoordigers van alle projecten, zowel van de mbo-instellingen als de hieraan gekoppelde ontwerpers, kwamen tijdens het symposium samen om de projecten voor te stellen en hun methoden en ervaringen tot nu toe te delen. De onderzoeken focussen op uiteenlopende vraagstukken, van hoe om te gaan met onderwijs dat steeds meer buiten het klaslokaal plaatsvindt, tot hoe je studenten uitdaagt om over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken. Gerangschikt in drie deelsessies werden de plannen gedeeld en becommentarieerd: 'voorbij de kaders van het klaslokaal', 'collectief leren en ontwikkelen' en 'schoolgebouwen die meebewegen'.

De rode draad door de middag vormt de uitwisseling tussen ontwerp en onderwijs. Met een ruimtelijke blik wordt in de door de onderwijsinstellingen aangedragen casussen telkens een combinatie gezocht tussen onderwijsvernieuwing en de onderwijsomgeving. En omdat het ontwerpend onderzoek betreft, worden veel ideeën zoveel mogelijk direct in de praktijk getest.
chk1013.jpg
Jetske van Oosten (programmaleider Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp van het Stimuleringsfonds) heet de bezoekers welkom en vertelt meer over het traject Leeromgeving van de Toekomst.
chk1089.jpg
In de sessie 'voorbij de kaders van het klaslokaal' komt onder andere de vraag aan bod hoe de leeromgeving de samenwerking tussen verschillende opleidingen kan faciliteren.

“Here's a tosti, let's talk about things differently”


voorbij de kaders van het klaslokaal
In de sessie 'voorbij de kaders van het klaslokaal' draait het om de groeiende behoefte aan multidisciplinair opgeleide mbo-ers. Hoe kan de leeromgeving het interdisciplinair beroepsonderwijs maximaal ondersteunen? Het Albeda, een van de grootste ROC's van Nederland, wil met een gezamenlijk Innovatie Lab voor alle opleidingen één plek creëren waar innovatie en experiment centraal staat. Om op een informele manier met de studenten in gesprek te komen, introduceerden de ontwerpers (Afdeling Buitengewone Zaken en Staalslagerij) als eerste stap in het onderzoek een tosti-balie in de school; een hands-on benadering die illustratief is voor veel projecten. Het Drenthe College, in samenwerking met Frank-Jan van Lunteren en Caro van Dijk onderzoekt hoe je een fysieke omgeving zou kunnen ontwerpen voor het netwerk van studenten, eindgebruikers en experts die samengebracht worden in het practoraat zorg & technologie. Hoe kan deze omgeving de onderzoekende houding bij de studenten stimuleren? Omdat veel onderzoeken zich nog in de beginnende fase bevinden, wordt in veel gevallen nog nagedacht over de precieze formulering van de onderzoeksvraag. Wat desalniettemin opvalt is dat in alle plannen de student steeds meer centraal komt te staan.

chk1260.jpg
De ontwerpers van Afdeling Buitengewone Zaken en Staalslagerij werken aan het project Buiten de kaders van het klaslokaal met Albeda College.
chk1121.jpg
Caro van Dijk en Frank-Jan van Lunteren over hun onderzoek Collectief leren en ontwikkelen in samenwerking met het Drenthe College.

“Het gaan niet alleen om gezamenlijke kennis, maar ook om gedeelde resources”


collectief leren en ontwikkelen
De sessie 'collectief leren en ontwikkelen' draait om de vraag hoe het vakmanschap van de toekomst eruit ziet. House of Logistics van het ROC Amsterdam heeft als doel om de logistiek vakman van de toekomst te werven en op te leiden voor bedrijven in de regio. Samen met drie ontwerpers wordt het scenario van een klein schoolgebouw in combinatie met een reeks mobiele containers op locatie bij bedrijven onderzocht. Hierin wordt 'harde' kennis onderwezen, maar ook door middel van ruimtelijke prototypes onderzocht hoe 'zachte' eigenschappen als nieuwsgierigheid en betrouwbaarheid onderwezen kunnen worden. Net als de andere ontwerpend onderzoeken in deze sessie, draait het onderzoek om fundamentele vragen: Waar, hoe en van wie leren we? En hoe zeer kun je je openstellen voor bedrijven en andere delen van de maatschappij, als je ook een veilige leeromgeving wil scheppen?

chk1137.jpg
Pieter Stoutjesdijk, Simon van der Linden en Elsbeth Ronner presenteren het onderzoek Mobiele leeromgeving dat ze uitvoeren in samenwerking met House of Logistics.
chk1073.jpg
In de sessie 'collectief leren en ontwikkelen' blikt Janine Huizenga (Hoofd Interactie, Media en Design aan de KABK Den Haag) terug op de resultaten van het interdisciplinaire KABK Research Lab not another brick in the wall.

“De hut is te groot”


schoolgebouwen die meebewegen
De sessie 'schoolgebouwen die meebewegen' richt zich op de flexibiliteit van huisvesting. Hoe kunnen gebouwen in de toekomst meebewegen met nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs, de beroepspraktijk en de maatschappij? Hierin zijn scholen met verschillende opgaves vertegenwoordigd, van scholen in krimpregio's die te klein zijn geworden voor hun huisvesting, tot scholen die juist te krap in hun vel zitten. Een achterliggende kwestie die deze scholen verbindt is de zoektocht naar de manier waarop leren en de beroepspraktijk samengebracht kunnen worden. Het Friesland College zet bijvoorbeeld al langer in op praktijkroutes, waarbij het gehele onderwijs wordt aangeboden in de praktijk. Maar hoe behoud je je identiteit als de school verspreid wordt over allerlei praktijklocatie? Is een eigen gebouw überhaupt nog wel noodzakelijk?

chk1079.jpg
Citaverde College vertelt over de hun huisvestingsopgave tijdens de sessie 'Schoolgebouwen die meebewegen'.
chk1181.jpg
Madeleine Maaskant (Directeur van de Academie van Bouwkunst in Amsterdam) vraagt de aanwezigen welke ontwerpmethodieken die de revu passeren hen aanspreken en waarom.

voorbij bestaande barrières
Hoewel de projecten in drie thematische sessies verdeeld zijn, valt op dat alle ontwerpers met alle drie de thema's bezig zijn, en de grens niet zo hard getrokken kan worden. Nadenken over de toekomst van het onderwijs en zijn huisvesting raakt nu eenmaal aan verschillende, parallelle uitdagingen. Ook is duidelijk dat in het relatief prille stadium waarin de onderzoeken verkeren, er vooral vragen gesteld worden, en nog niet zoveel antwoorden geformuleerd zijn. Toch was Nihat Yilmaz, beleidsmedewerker bij de mbo-raad en samenwerkingspartner bij de open oproep flexibiliteit van de leeromgeving aangenaam verrast door de creativiteit en de vernieuwing in de projecten. 'De kwaliteit van de projecten toont de kracht van onze ontwerpsector', aldus Yilmaz. Ter aanvulling merkt Dhoya Snijders, projectleider Lang Leven Leren bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek, op dat hoewel de meeste projecten vertrekken van een pessimistisch toekomstbeeld, waarin mensen opgeleid worden voor banen die wellicht straks niet meer bestaan, geen enkel plan hierin bleef hangen. Alle sessies bruisen van ideeën en voorbeelden hoe het ook anders kan, hoe bestaande barrières afgebroken kunnen worden en nieuwe kansen realiteit kunnen worden, om samen de school van de toekomst te bouwen.

chk1302.jpg
Jetske van Oosten in gesprek met Nihat Yilmaz van de MBO-raad, tijdens de afsluiting van het symposium.
chk1339.jpg
Dhoya Snijders, projectleider Lang Leven Leren bij Stichting Toekomstbeeld der Techniek, is enthousiast over de energie die uit de onderzoeken spreekt.
chk1278.jpg
Tijdens de afsluitende borrel wordt er nagesproken en worden nieuwe contacten gelegd.

Foto's: Mohamed Najah
Tekst: Sereh Mandias

meer nieuws

snwebsite.gif

1 en 2 mei: Scout nights Talentontwikkeling

18 april 2019

De voor Talentontwikkeling aangestelde scouts Marian Duff en Meryem Slimani organiseren op respectievelijk woensdag 1 mei 2019 en donderdag 2 mei 2019 in Amsterdam en Rotterdam een scout night. Talentvolle ontwerpers of makers die werkzaam zijn op de grensvlakken van de creatieve industrie, straatcultuur en grootstedelijke dynamiek kunnen hier hun werk presenteren. Het Stimuleringsfonds wil met deze procedure een bijdrage leveren aan een meer inclusieve ontwerpsector.
Marian Duff en Meryem Slimani selecteren tijdens de scout nights samen met een jury elk vier makers die van het Stimuleringsfonds €1.000 ontvangen om een ontwikkelplan op te stellen. We zijn op zoek naar ontwerpers en makers die zich in belangrijke mate op eigen kracht hebben ontwikkeld en in de brede zin van het woord. Denk aan fashion designers, art-directors, set designers, graffiti artists, typografen, product designers, illustratoren of andere beeldmakers.

Tijdens de scout night geef je in een korte presentatie antwoord op drie vragen:
• Wie ben je als maker?
• Wat maakt jou uniek?
• Wat wil je met de werkbeurs ontwikkelen in één jaar?

De juryleden geven je feedback en maken de selectie samen met de scout. In Rotterdam bestaat de jury uit Nick Kailola (oprichter Leyp, ontwerper, sneaker customizer), Sharon Jane Dompig (visual artist en art director o.a. voor Daily Paper) en Telma Patricia Fonseca Monteiro (modeontwerper en oprichter atelier INVALID). In Amsterdam is Aukje Dekker (oprichter sociëteit SEXYLAND) jurylid, de andere juryleden worden binnenkort bekendgemaakt.

De scout nights richten zich specifiek op in Nederland wonende ontwerpers, makers of onderzoekers die momenteel geen kunstvakopleiding/ontwerpopleiding volgen en deze in de afgelopen vier jaar ook niet hebben afgerond. De te scouten talenten zijn daarnaast:
• 18 jaar of ouder;
• actief binnen de grootstedelijke maakcultuur;
• in potentie een onderscheidend voorbeeld binnen de Nederlandse creatieve industrie;
• nooit eerder ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

aanmelden
De scout night van Marian Duff is op woensdag 1 mei in Soho House, Amsterdam. Wil je je werk hier pitchen? Meld je dan aan via [email protected].

De scout night van Meryem Slimani is op donderdag 2 mei bij Brand New Guys in Rotterdam. Wil je je werk hier laten zien, meld je dan aan via [email protected].

Aanmelden is verplicht. Na aanmelding ontvang je aanvullende informatie. Beide scout nights zijn alleen bedoeld voor ontwerpers en makers die hun werk willen laten zien aan de scouts en de jury. De scout nights zijn verder besloten.

selectie en tweede ronde
Als je geselecteerd bent tijdens de scout night, ontvang je €1.000 om een ontwikkelplan te maken voor een beurs van €24.000. Dit plan dien je uiterlijk 6 juni in voor de tweede ronde Talentontwikkeling. In het ontwikkelplan geef je aan hoe je je als ontwerper of maker komend jaar wil ontwikkelen. Je beschrijft je voorgenomen inhoudelijke verdieping of ontwerpend onderzoek. Daarnaast motiveer je waarom je dit wilt doen en hoe dit past bij de ontwikkeling die je wilt doormaken.

In de tweede ronde, dus na 6 juni, worden in totaal zestig ontwikkelplannen voorgelegd aan de adviescommissie Talentontwikkeling. De scouts introduceren de geselecteerde plannen uit de scout nights. Acht van de zestig plannen zijn dus afkomstig van makers die zijn aangedragen door de scouts. De overige 52 zijn in de eerste ronde Talentontwikkeling al geselecteerd door de commissie. Op basis van de ingediende plannen selecteert de commissie maximaal 35 makers die een beurs van €24.000 van het Stimuleringsfonds ontvangen. Minimaal twee van deze beurzen zijn gereserveerd voor de makers die zijn aangedragen door de scouts.

Marian Duff
Marian Duff (1977, Paramaribo, Suriname) is oprichter van de internationale mode-community MAFB. Aanleiding voor het ontstaan van MAFB in 2008 waren de antwoorden op de vragen: Welke rol speelt diversiteit in onze beeldvorming over mode? En bestaat er zoiets als ongelijkheid in de wereld van mode?

Marian Duff: 'Ons beeld over de mode wordt bepaald door diversiteit, of sterker nog, het gebrek aan diversiteit. Er liggen voldoende uitdagingen voor ons.'

In november 2017 richtte Duff Open Space Contemporary Art Museum (OSCAM) op, een museale landingsplek voor kunst, mode, design, vakmanschap en ontwikkeling in Amsterdam met de focus op de Bijlmer. OSCAM heeft zich ontpopt tot een creatieve ontmoetingsplek waar een breed publiek elkaar ontmoet en waar een hoogwaardig tentoonstellings - en activiteitenprogramma wordt getoond. De komende jaren wordt deze bijzondere plek behouden door een scala aan partners die Marian Duff aan OSCAM heeft verbonden, namelijk: Decoratelier Nationale Opera & Ballet, Amsterdam Museum, OBA, Gemeente Amsterdam, CEC en adviesorganisatie B&A Groep.

Meryem Slimani
Meryem Slimani (1983, Meknes, Marokko) studeerde cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit en heeft zichzelf in de praktijk ontwikkeld tot stylist en art director. Ze werkt op freelance basis met verschillende organisaties (o.a. Hiphophuis, Brand New Guys, Gemeentemuseum Den Haag, Studio Narrative, De Doelen, het Wereldmuseum, Stichting de Loodsen), ontwerpers als Susan Bijl en The Boyscouts en met verschillende fotografen. Daarnaast werkt ze deeltijd bij theater Zuidplein (op Rotterdam Zuid), waar ze verantwoordelijk is voor partnerships en fondsenwerving. Ze heeft een actief Instagram-account waar ze meer dan 13.000 volgers heeft.

Meryem Slimani: 'Alle wegen leiden naar Rome, maar het is ook van belang om in te zien dat sommige mensen een routeplanner, blarenpleisters en volle rugtas meekrijgen en anderen zonder enige aanwijzing of hulp de weg moeten zien te vinden.'

Vroeger wilde Slimani al schrijfster of modeontwerpster worden, maar in haar universitaire onderwijsfamilie werden zulke zaken als leuke hobby gezien en niet als serieuze carrière. Tijdens een moeilijke periode begon ze te bloggen over mental health, body positivity en mode met een focus op streetwear waarbij haar site en Instagram dienden als therapeutische en creatieve uitlaatklep naast haar reguliere therapiesessies. Het delen van haar verhaal in woorden en beelden op haar platform leidde uiteindelijk tot betaalde opdrachten en samenwerkingen met lokale en (inter)nationale merken. Als scout wil ze laten zien dat buiten de gebaande paden veel inspirerende talenten bestaan die het verschil kunnen maken en een voorbeeld kunnen zijn voor toekomstige generaties.

Wil je meer weten over achtergrond van de scoutingprocedure kijk dan hier.

Foto Marian Duff (links): Les Adu
Foto Meryem Slimani: Cye Wong-Loi-Sing
logosfondsenweb.jpg

Rijkscultuurfondsen reageren gezamenlijk op stelseladvies Raad voor Cultuur

15 april 2019

Op donderdag 11 april 2019 presenteerde de Raad voor Cultuur zijn advies 'Cultuur dicht bij, dichtbij cultuur'. In dit advies over het cultuurbestel vanaf 2021 schrijft de Raad onder meer dat het landelijke cultuurbestel moet worden verbreed. In een brief aan minister Van Engelshoven wijzen de zes rijkscultuurfondsen op de mogelijk verstrekkende consequenties van het advies en pleiten zij voor een minder grootschalige wijziging van het cultuurstelsel dan de raad voorstelt. Lees hieronder de brief van de rijkscultuurfondsen.
Geachte mevrouw Van Engelshoven,

Graag maken wij u als uw zes rijkscultuurfondsen deelgenoot van onze gezamenlijke reactie op het stelseladvies 'Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur' dat de Raad voor Cultuur 11 april jl. uitbracht. We delen een aantal inhoudelijke opvattingen van de Raad, maar maken ons zorgen over de mogelijk verstrekkende consequenties van het advies.

De Raad start zijn advies terecht met een positieve notie door te constateren dat: “de Nederlandse cultuursector op een hoog niveau produceert en presenteert en dat er een enorme potentie is om de gesubsidieerde cultuursector te verrijken.” De Raad stelt vervolgens een grootschalige herziening van het bestel voor “omdat het publiek een veelkleurig, kwalitatief hoogstaand aanbod verdient, dat nu nog onvoldoende tot stand komt.”
Om het publiek en makers beter te bedienen, is het noodzakelijk om het cultuurbeleid van de stedelijke regio's en het rijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Daarnaast zouden de top- en ketenfuncties in de Culturele basisinfrastructuur een meer “open, gelaagd en beweeglijk” karakter moeten krijgen, en zouden ze moeten worden uitgebreid met genres die in de ogen van de Raad in het huidige rijksbeleid onvoldoende worden gestimuleerd.

We zijn het vanzelfsprekend eens met de constatering dat het van belang is dat het culturele aanbod blijft evolueren, dat lokaal en nationaal beleid goed op elkaar aansluit en dat het publiek in haar volle breedte aangesproken en betrokken wordt.
Het advies van de Raad doet wat ons betreft echter te weinig recht aan vooral de inspanningen en de veerkracht van het culturele veld in de afgelopen jaren en aan de stappen die al gezet zijn, zowel door het ministerie, de stedelijke regio's als door de fondsen.

De fondsen pleiten daarom voor een minder grootschalige wijziging van het cultuurstelsel dan de Raad nu voorstelt. Want hoewel inclusiviteit, flexibiliteit en innovatie worden geambieerd, ligt door de grootschaligheid het risico van verstarring van het cultuurstelsel op de loer.
De Raad lijkt voorbij te gaan aan de belangrijkste reden waarom nog maar tien jaar geleden is gekozen voor het huidige systeem: in aanloop naar 2009 werd de constatering dat 'de boel op slot zat' breed gedeeld. Tot die tijd was van 'uitstroom' nauwelijks sprake en voor 'nieuwkomers daardoor nauwelijks (financiële) ruimte. Iedereen, van de cultuursector zelf tot de politiek, inclusief bewindspersonen, was het erover eens dat de cultuurnotasystematiek leidde tot een steeds minder open systeem en tot een toenemende mate van versnippering van subsidiebudgetten. De conclusie, dat de instroom en doorstroom van nieuwe generaties het hart vormt van de zo typisch Nederlandse artistieke diversiteit, ligt aan de basis van het huidige systeem.

Eenmaal gevormd achten de fondsen de kans groot dat de voorgestelde Culturele Basisinfrastructuur na 2021 'op slot zal gaan' en dat het perspectief van (jonge én mid-career) makers en creatieven meer naar de achtergrond zal verdwijnen. De Raad meent de samenhang in het stelsel te vergroten, maar bereikt het tegenovergestelde en stelt voor functionele en strategische verbanden uit elkaar te trekken.

We zien een deel van de voorgestelde oplossingen daarom eerder als een belemmering voor een 'open, gelaagd en beweeglijk karakter' van het stelsel en als het teniet doen van waardevolle investeringen uit het (recente) verleden. Het advies richt zich vooral op de herinrichting van bestuurlijke structuren. We missen binnen deze focus de noodzakelijke aandacht voor de rol en positie van de maker en voor de specifieke eigenschappen en kwaliteiten van de verschillende sectoren en de wijze waarop deze nu op maat worden bediend.

Tot slot plaatsen we vraagtekens bij de (financiële) haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de beoogde stelselwijziging.

De rijkscultuurfondsen hebben de Raad op verschillende momenten deelgenoot gemaakt van hun zorgen en oplossingen aangereikt. Oplossingen die het herstel van door u en de Raad geconstateerde weeffouten in het stelsel mogelijk maken en gericht zijn op een betere afstemming van cultuurbeleid op zowel landelijk als regionaal niveau. De vele samenwerkingen die mede door het opstellen van de regioprofielen zijn ontstaan, zouden hierdoor verder gestimuleerd worden. Van belang hierbij is tijd te nemen om doordachte veranderingen te realiseren, die zoveel mogelijk bottom-up worden ontwikkeld. Concreet stellen we onder meer voor:

het budget van programmafonds te gebruiken om in samenwerking met de regio's transitieprogramma's te ontwikkelen die aansluiten op thema's in uw visiebrief 'Cultuur in een open samenleving'. De resultaten hiervan kunnen worden ingezet voor structurele veranderingen in 2024;
minder ketenfuncties en/of minder instellingen per ketenfunctie op te nemen in de BIS, maar wel zorg te dragen voor ruimte en stimulering van nieuwe genres in het bestel;
de voorwaarden en mogelijkheden binnen de meerjarige regelingen van de fondsen te verruimen om vernieuwing en doorstroming verder te stimuleren.

Daarnaast willen we graag samen verder aan de slag met de ontwikkelingen die al door de sector zijn ingezet om de toegankelijkheid en inclusiviteit van de kunst en cultuur te bevorderen en die eveneens uitgaan van de door de Raad geformuleerde doelstellingen voor het cultuurbeleid. Ook met u en uw departement zijn onze voorstellen en oplossingen gedeeld. Wij dragen graag constructief bij aan de concretisering door hierover met u in gesprek te gaan.


Namens de rijkscultuurfondsen:

Tiziano Perez
Nederlands Letterenfonds

Doreen Boonekamp
Nederlands Filmfonds

Syb Groeneveld
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Eelco van der Lingen
Mondriaan Fonds

Henriette Post
Fonds Podiumkunsten

Hedwig Verhoeven
Fonds voor Cultuurparticipatie
openoproepprofessionaliseringplatform201.png

Open Oproep Professionalisering Platforms #3

9 april 2019

Platforms zijn een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek, zowel fysiek als online. Daarnaast weten platforms een brug te slaan tussen ontwerppraktijk, actuele ontwikkelingen en divers publiek. Met deze open oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie platforms op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen. Dit is van essentieel belang voor organisaties die hun platformfunctie en agendastellende positie willen waarborgen.
Platforms die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel op basis van een scherpe toekomstvisie;
het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Met de bijdrage uit speciale open oproepen wordt de professionalisering en het ondernemerschap van platforms gesteund. Zo kunnen zij uiteindelijk meer kan focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken. Met deze subsidie kunnen platforms zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de Deelregeling Activiteitenprogramma's beter kunnen profileren.

Kijk hier voor een overzicht van de ondersteunde projecten uit de eerste ronde en tweede ronde van Professionalisering Ontwerpplatforms.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 15 mei 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
stmuleringsfondstheaterrotterdam55.jpg

Terugblik open dag Bring it on! 2019

8 april 2019

Na een succesvolle eerste editie afgelopen jaar, organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op donderdag 28 maart opnieuw Bring it on!. Op deze open dag kwam de ontwerpende sector samen, gingen we in 80 speeddates in gesprek met (potentiële) aanvragers en lieten we via verschillende projecten en in gesprekken met ondersteund ontwerptalent het belang en de mogelijkheden van het fonds zien.
Voor het Stimuleringsfonds is de maatschappelijke impact van ondersteunde projecten een belangrijke waarde. In verschillende podiumgesprekken kwam dit dan ook naar voren. Zo gingen we in gesprek over duurzaamheid in de modesector en de samenwerking tussen ontwerpers en zorgprofessional in de zoektocht naar oplossingen voor complexe vragen in de zorg- en welzijnssector. Ontwerpers, makers, talenten en instellingen lieten zien wat de subsidie die zij ontvingen voor hen heeft betekend en samen bediscussiëren we nieuwe ontwikkelingen. We lanceerden de Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit en organiseerden voorafgaand aan het plenaire programma een bijeenkomst voor alle ontwerpers en makers die dit jaar een talentontwikkelingsbeurs van het fonds ontvangen en een expertmeeting voor geselecteerden van de Open Oproep Designing a Community of Care. Uitwisseling van kennis en ervaring stond tijdens deze bijeenkomsten centraal. Bring it on! 2019 werd afgesloten met een netwerkborrel voor alle bezoekers.

Bekijk hieronder het sfeerverslag van Bring it on!.
stmuleringsfondstheaterrotterdam6.jpg
Voorafgaand aan het plenaire programma organiseerden we een bijeenkomst voor alle ontwerpers en makers die dit jaar een talentontwikkelingsbeurs van het fonds ontvangen.
stmuleringsfondstheaterrotterdam33.jpg
Collega´s Jetske van Oosten en Nazanin Hedayati organiseerden een expertmeeting voor geselecteerden van de Open Oproep Designing a Community of Care
stmuleringsfondstheaterrotterdam42.jpg
Moderator Stephanie Afrifa introduceerde de sprekers en ging met hen in gesprek.
stmuleringsfondstheaterrotterdam59.jpg
Directeur-bestuurder Syb Groeneveld blikte terug op het afgelopen jaar, presenteerde het jaarverslag 2018 en vertelde over de plannen voor de komende periode.
stmuleringsfondstheaterrotterdam69.jpg
Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur en Immerse\Interact, zette op een rij welke opties het fonds te bieden heeft voor makers in het veld van de digitale cultuur en verhalenvertellers.
stmuleringsfondstheaterrotterdam65.jpg
stmuleringsfondstheaterrotterdam84.jpg
Andrea Kristić, stafmedewerker Vormgeving, opende het gesprek over duurzaamheid in de modesector.
stmuleringsfondstheaterrotterdam93.jpg
Modeplatforms FASHIONCLASH, State of Fashion en M-ODE, en modecollectief Das Leben am Haverkamp gingen in gesprek over duurzaamheid in de modesector en hun eigen praktijk.
stmuleringsfondstheaterrotterdam104.jpg
Een belangrijk onderdeel van Bring it on! waren de speeddates met medewerkers van het Stimuleringsfonds, een medewerker van Fonds Kwadraat en van de BNO.
stmuleringsfondstheaterrotterdam109.jpg
Eva Roolker, coördinator Vormgeving, lanceerde de tweede Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit.
stmuleringsfondstheaterrotterdam112.jpg
Ontwerper Siba Sahabi en adviseur Aslı Çiçek reflecteerden in het kader van de Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit op het vak.
stmuleringsfondstheaterrotterdam118.jpg
Jetske van Oosten, programmaleider Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp, in gesprek over het belang van de Open Oproep Designing a Community of Care.
stmuleringsfondstheaterrotterdam125.jpg
Ontwerper Manon van Hoeckel en Gijsbert van Herk (bestuursvoorzitter Humanitas) praatten over hun samenwerking en ambities om het eigen talent van ouderen te stimuleren.
stmuleringsfondstheaterrotterdam157.jpg
Ontwerpers Joana Chicau en Sofija Stanković (TeYosh) ontvingen een talentontwikkelingsbeurs van het fonds en vertelden wat dit hen bracht.
stmuleringsfondstheaterrotterdam168.jpg
Zineb Seghrouchni, programmaleider Internationalisering, vertelde over remix en sampling als methode voor vernieuwend ontwerp.
stmuleringsfondstheaterrotterdam177.jpg
Farida Sedoc en Navin Thakoer gebruiken remix en sampling als methode in hun werk en vertelden hierover.
stmuleringsfondstheaterrotterdam192.jpg
Initiatiefnemers Brigitte van der Sande van Other Futures 2020 en Shirin Mirachor van Get Me - for today's activist lichtten hun festival programmering toe.

Foto's: Aad Hoogendoorn
Film: Robbie van Zoggel

portrettenscouts.png

Marian Duff en Meryem Slimani aangesteld als scouts Talentontwikkeling

8 april 2019

Het Stimuleringsfonds stelt Marian Duff en Meryem Slimani aan als scouts Talentontwikkeling. Zij krijgen van het fonds de opdracht om ieder vier talentvolle ontwerpers of makers te selecteren die zich buiten het reguliere kunstvak- of architectuuronderwijs hebben ontwikkeld en werkzaam zijn op de grensvlakken van de creatieve industrie, straatcultuur en grootstedelijke dynamiek. Deze makers werken vaak met nieuwe referentiekaders die de status quo van de creatieve industrie te bevragen. Met deze procedure wil het Stimuleringsfonds een bijdrage leveren aan een meer inclusieve ontwerpsector.
In de huidige opzet van de Deelregeling Talentontwikkeling kunnen alleen ontwerpers en makers die maximaal vier jaar geleden zijn afgestudeerd aan een relevante opleiding op het gebied van architectuur, vormgeving of digitale cultuur aanvragen. Dit betekent dat aanvragers zonder ontwerpdiploma geen voorstel kunnen voorleggen aan de adviescommissie. Het Stimuleringsfonds constateert dat een groot aantal veelbelovende makers een andere route afleggen richting de professionele ontwerpsector. Om deze groep de mogelijkheid te geven zich verder te professionaliseren experimenteert het fonds in 2019 met deze procedure.

werkwijze en budget
De scouts selecteren elk vier makers die van het Stimuleringsfonds €1.000 ontvangen om een ontwikkelplan op te stellen. Dit plan kunnen de geselecteerden indienen in de tweede ronde Talentontwikkeling. Hierin worden in totaal zestig ontwikkelplannen voorgelegd aan de adviescommissie Talentontwikkeling. Acht van deze plannen zijn dus afkomstig van makers die zijn aangedragen door de scouts. De overige 52 zijn in de eerste ronde Talentontwikkeling al geselecteerd door de commissie. Op basis van de ingediende plannen selecteert de commissie maximaal 35 makers die een beurs van €24.000 van het Stimuleringsfonds ontvangen. Minimaal twee van deze beurzen zijn gereserveerd voor de makers die zijn aangedragen door de scouts.

Voor deze procedure is binnen de Deelregeling Talentontwikkeling een budget gereserveerd van €56.000. Dit bedrag is afkomstig uit extra middelen die OCW in september 2018 beschikbaar heeft gesteld voor talentontwikkeling.

procedure en criteria
De procedure richt zich specifiek op in Nederland wonende ontwerpers, makers of onderzoekers die geen kunstvakopleiding/ontwerpopleiding volgen en deze in de afgelopen vier jaar ook niet hebben afgerond met een Ba- of Ma-diploma.
De te scouten talenten zijn daarnaast:
18 jaar of ouder;
actief binnen de grootstedelijke maakcultuur;
in potentie een onderscheidend voorbeeld binnen de Nederlandse creatieve industrie;
nooit eerder ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Beide scouts zetten binnen hun netwerken een oproep uit. Hiermee willen ze een zo divers mogelijke groep de kans geven om hun (ontwerp)praktijk onder de aandacht te brengen.

meer over de scouts
Marian Duff (1977, Paramaribo, Suriname) is oprichter van de internationale mode-community MAFB. Aanleiding voor het ontstaan van MAFB in 2008 waren de antwoorden op de vragen: Welke rol speelt diversiteit in onze beeldvorming over mode? En bestaat er zoiets als ongelijkheid in de wereld van mode? Marian Duff: 'Ons beeld over de mode wordt bepaald door diversiteit, of sterker nog, het gebrek aan diversiteit. Er liggen voldoende uitdagingen voor ons.'

Meryem Slimani (1983, Meknes, Marokko) studeerde cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit en heeft zich in de praktijk ontwikkeld tot stylist en art director. Ze werkt op freelance basis met verschillende organisaties, ontwerpers en fotografen. Daarnaast werkt ze deeltijd bij theater Zuidplein, waar ze verantwoordelijk is voor partnerships en fondsenwerving. Ze heeft een actief Instagram-account waar ze meer dan 13.000 volgers heeft. Meryem Slimani: 'Diversiteit en inclusiviteit zijn nodig, er is genoeg plek voor iedereen en het is hoog tijd dat de gevestigde orde ruimte maakt voor nieuw talent.'

scout nights
Marian Duff en Meryem Slimani organiseren beiden een scout night. De scout night van Marian Duff is op woensdag 1 mei in Soho House, Amsterdam. Wil je je werk hier pitchen? Meld je dan aan via [email protected].

De scout night van Meryem Slimani is op donderdag 2 mei bij Brand New Guys in Rotterdam. Wil je je werk hier laten zien, meld je dan aan via [email protected].

Aanmelden is verplicht. Na aanmelding ontvang je aanvullende informatie. Beide scout nights zijn alleen bedoeld voor ontwerpers en makers die hun werk willen laten zien aan de scouts en de jury. De scout nights zijn niet open voor publiek.

Foto Marian Duff (links): Les Adu
Foto Meryem Slimani: Cye Wong-Loi-Sing
loader

het fonds

subsidies

actueel

scijv2018previewsitetypo.gif
Vandaag publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het jaarverslag 2018. We blikken terug op afgelopen jaar waarin het fonds 13,8 miljoen euro subsidie toekende aan ontwerpers, culturele ins... meer >
openoproepfreshperspectives.png
Heb je een goed concept om samen met een partner buiten de creatieve industrie te werken aan een actuele maatschappelijke opgave? Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers op om met deze partne... meer >
openoproepinterieur.png
Interieurontwerp omvat verschillende velden binnen de creatieve industrie, zoals ruimtelijk ontwerp, meubelontwerp, lichtontwerp, scenografie, interactief ontwerp en (interieur-) architectuur. Het fon... meer >
loader
loader
loader