stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik Making School op Dutch Design Week
Bussemaker.jpg

Terugblik Making School op Dutch Design Week

24 november 2016

Op de Dutch Design Week 2016 presenteerde het fonds de tentoonstelling Making School - geopend door minister Jet Bussemaker. Veertien ontwerpteams lieten zien hoe de kennis en kunde van de creatieve industrie kan bijdragen aan een stimulerende onderwijsomgeving. In dagelijkse events gingen docenten, schooldirecteuren, leerlingen, lokale overheden en het bedrijfsleven samen aan de slag met nieuwe onderwijsconcepten en stimulerende leeromgevingen. In het Veemgebouw ontving het fonds 26.000 bezoekers en ruim 300 onderwijsprofessionals namen deel aan de events.



De 14 projecten die te zien waren in de tentoonstelling zijn:
De Ambachtsschool Revisited
Mediawerf
Frysklab
Makerschool
Connecting conversations: Playgrounds & Building Conversations
Je Eigen Gang Gaan
Teacher Maker Camp
Hack the Brain
School Around: Reversed School & Pencil vs. Pixel
Stad als School, School als Stad
Flex Test ROC
Ruimtelijke strategieën voor een zelfbewust beroepsonderwijs
Werkplaats Centraal
The New School Collective

Bekijk hier de verslagen en video's van de events:
School Excursie: over het veranderend beroepenveld en de betekenis hiervan voor het jongeren beroepsonderwijs.
School Lunch: op een andere manier na denken over de beroepen van de toekomst en de innovatie van voedselbereiding.
School College: over de emancipatie van de MBO leerling, met inspirational talk door kunstenaar en ontwerper Thomas Thwaites, alias 'GoatMan'.
School Workshop: bouwen aan eigen apparatuur om het makersonderwijs mee te verrijken.


Over Making School:

Emancipatie van het beroepsonderwijs
Making School omvatte een pleidooi voor de emancipatie van het beroepsonderwijs voor jongeren. Met een tentoonstelling, presentatie van onderzoeksresultaten, voorstellen voor een andere inhoudelijke en fysieke inrichting van scholen, aangevuld met workshops en debatten betrok het Stimuleringsfonds de creatieve industrie bij de urgente opgave om het beroepsonderwijs voor jongeren (VMBO/MBO/ROC) te emanciperen.

Ontwerp, onderzoek & onderwijs
Het bewustzijn te leven in een 'transitiesamenleving' waarin vele gevestigde instituties genoodzaakt zijn om zich opnieuw uit te vinden, biedt volop kansen voor ontwerpers, makers en kunstenaars. Het ligt immers in hun aard om te experimenteren en om kennis en methoden uit verschillende bronnen vrijelijk te combineren.

In de afgelopen jaren is de belangstelling voor onderwijs, waarin denken en doen samengaan, snel gegroeid. De creatieve industrie vervult hierin een dubbele rol. Immers, het continu combineren van analyse en onderzoek met ontwerpen en maken is typerend voor de praktijken binnen de creatieve industrie. In samenwerking met het onderwijsveld kunnen ontwerpers en makers reflecteren op de inhoud van het beroepsonderwijs. Tegelijkertijd kunnen zij de omgeving waarin het toekomstig onderwijs plaats vindt opnieuw vormgeven.
kb5MVH7778kopie.jpg
Pencil vs. Pixel van MU in tentoonstelling Making School. Foto: Maarten van Haaff.

Verbinden onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij
De snel veranderende maatschappij en economie vragen om een nieuwe visie op leren en leeromgevingen. Het beroepsonderwijs zoekt steeds meer verbindingen met stad en samenleving om leerlingen beter voor te bereiden op de toekomst. Onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties gaan nieuwe samenwerkingsvormen aan en hebben behoefte aan een bijpassende hybride vormen van huisvesting.

Grootschalige ROC's richten bijvoorbeeld satellieten en werkplaatsen elders in om de afstand tussen onderwijs en samenleving te verkleinen. Hierdoor kan het onderwijs veel meer een simulatie zijn van de toekomstige praktijk. Bovendien worden zelfstandigheid en ondernemerschap gestimuleerd in projectmatig, doelgericht onderwijs.

Ook binnen de bestaande schoolgebouwen ontstaat meer variatie. Maakgericht onderwijs vergt gespecialiseerde werkplaatsen en ateliers. Maar juist ook flexibiliteit van omgeving. Dit komt sterk tot uiting in projecten waar leerlingen zelf actief vormgeven aan hun onderwijsomgeving. Door leerlingen de vraag te stellen waar, wanneer en hoe ze leren kunnen de veelal neutrale, c.q. flexibele gebouwen functioneler worden ingericht.

De inbreng van leerlingen hoeft zich niet te beperken tot het denken over de leeromgeving. Het onderwijs van denken en doen vraagt om leerlingen en leraren die actief gebruik maken van de mogelijkheden om hun (fysieke en digitale) omgeving zelf vorm te geven.

Selectie1MaartenvanHaaff.jpg
Interactie-ontwerper Kristina Andersen legt het project Je Eigen Gang Gaan uit aan een bezoeker. Foto: Maarten van Haaff.

Programma Onderwijsomgeving
Het AARO-programma Onderwijsomgeving, dat het Stimuleringsfonds uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW, fungeert als een laboratorium voor nieuwe werkvormen en coalities. Alle projecten binnen dit programma hebben een sterk exploratief karakter. In de uitvoering wordt expliciet de wisselwerking opgezocht met alle ontwerpende disciplines. De onderwijsomgeving wordt niet alleen vanuit de architectuur, maar vanuit de hele breedte van de creatieve industrie benaderd. Dit bevordert een integrale aanpak, met een grote variatie in de wijze waarop denken en doen gecombineerd kunnen worden. Bovendien vinden de meeste experimenten plaats in de alledaagse realiteit en in nauwe samenwerking met onderwijsinstellingen. Voordeel van deze werkwijze is dat resultaten direct getoetst kunnen worden.

Om bekendheid te geven aan de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de herinrichting van het beroepsonderwijs aan jongeren heeft het Stimuleringsfonds tweemaal een Open Oproep uitgezet. In totaal zijn 14 onderzoeksprojecten ondersteund binnen het AARO Onderwijsprogramma. De resultaten hiervan vormden de ruggengraat van de tentoonstelling Making School.

kb5MVH8991kopie.jpg
Maarten Baas leidt een groep onderwijsprofessionals rond in Maarten Baas Makes Time. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH8564kopie.jpg
Maarten Baas leidt een groep onderwijsprofessionals rond in Maarten Baas Makes Time. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH4934kopieweb.jpg
Thomas Thwaites vertelt wat over zijn project waarin hij probeerde te leven als een geit, tijdens School College. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH5197kopieweb.jpg
Tijdens School College spreken architecten, ontwerpers en onderwijsprofessionals over stimulerende onderwijsomgevingen voor mbo. Foto: Maarten van Haaff.
selectie2MaartenvanHaaff.jpg
Marco Broekman vertelt over Flex Test ROC aan een delegatie van het ministerie van OCW. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3056kopie.jpg
Foodcurators tonen tijdens School Lunch de waarde van creativiteit in de voedselinnovatie. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3301kopie.jpg
Foodcurators tonen tijdens School Lunch de waarde van creativiteit in de voedselinnovatie. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH3533kopie.jpg
Ontwerpers en onderwijsprofessionals in gesprek over de beroepen van de toekomst tijdens School Lunch. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH6970kopie.jpg
Leerlingen werken samen met ontwerper Daniel de Bruijn aan apparaten ter verrijking van het makersonderwijs. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH7225kopie.jpg
Leerlingen experimenteren met 3-D printen in School Workshop. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH7352kopie.jpg
School Workshop over makersonderwijs. Foto: Maarten van Haaff.
kb5MVH7827kopie.jpg
Werkplaats Centraal van Studio Makkink & Bey en Dirk Osinga (do|ob) in Making School. Foto: Maarten van Haaff.

meer nieuws

daarbijdiemolenweb.jpg

Innovatielabs: vernieuwing na corona

17 juni 2021

Het coronavirus is op z'n retour en het culturele leven komt weer op gang. Maar keert alles daarmee terug bij het oude? Zeker is dat - naast enorme schade – de crisis ook de nodige vernieuwingen bracht. Digitale programma's bijvoorbeeld, maar ook slim ruimtegebruik. Met een programma van innovatielabs wil minister Van Engelshoven de culturele en creatieve sector dit najaar aanmoedigen om de beweging door te zetten. De Boekmanstichting sprak met Syb Groeneveld (directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) en Bart Ahsmann (directeur-bestuurder CLICKNL) over de voorbereidingen.
Is er door corona iets onomkeerbaars veranderd voor de culturele en creatieve sector?
Bart Ahsmann: 'Zeker, maar dat geldt niet alleen voor cultuur. Het gemak waarmee we online vergaderingen regelen gaat echt niet meer veranderen. In het verlengde daarvan ligt de opkomst van hybride evenementen. Het gaat steeds gewoner worden om bijeenkomsten te hebben met deels aanwezigen in de fysieke ruimte en deels deelnemers via het scherm. Die digitale ontwikkelingen zijn heel snel gegaan en zullen alleen maar verder gaan. Maar dat brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van participatie en inclusie. De digitalisering van het aanbod heeft voor een aantal mensen die minder vaardig zijn, de toegankelijkheid juist verlaagd. Ondertussen wachten ná corona ook de grote transitieopgaven die er al voor de crisis lagen: het klimaat, duurzaamheid, de inrichting van de zorg etc.'

Syb Groeneveld: 'Het gaat inderdaad om het leggen van de verbinding met maatschappelijke ontwikkelingen. Zo blijkt uit een recent rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving dat door corona de leegstand van kantoren en winkels met 50 % toeneemt met alle gevolgen voor de leefbaarheid van de binnensteden. Online winkelen was al in opkomst, maar die ontwikkeling is door corona versterkt. Leegstand is niet alleen een economisch vraagstuk. Je kunt het ook als een creatieve ontwerpopgave zien waarbij je samen met stadsontwikkelaars gaat nadenken over een programmering die beter aansluit bij deze tijd. Dat brengt me op een andere transitie die door corona is veroorzaakt. We kijken nu heel anders tegen reizen aan. Waarom de wereld overvliegen voor een presentatie van een halve dag? Voortaan vragen we ons af: is zo'n reis wel nodig of is er een goed digitaal alternatief? Minder vervuilende mobiliteit is voor de klimaattransitie enorm belangrijk.'

Maar waarom specifiek voor de culturele en creatieve sector deze innovatielabs?
Syb Groeneveld: 'De Raad voor Cultuur heeft vorig jaar al vastgesteld dat de sector voor een aantal forse transitieopgaven staat. Corona dwingt tot een fundamentele herbezinning op hoe we produceren en consumeren. Daar zitten artistieke, maar ook sociale, economische en ruimtelijke dimensies aan. Al die aspecten dagen uit om nieuwe en positieve toekomstperspectieven te ontwikkelen. Dat kan alleen maar door te experimenteren en door mensen uit verschillende disciplines bij elkaar te brengen. Met innovatielabs voor drie kernthema's – digitalisering, ruimtegebruik en productdifferentiatie – gaan de rijkscultuurfondsen dit proces faciliteren en versnellen. Het Stimuleringsfonds wordt penvoerder van dit programma waarvoor de minister – op advies van de Raad – € 5 miljoen beschikbaar heeft gesteld.'

Het wordt een programma samen met CLICKNL. Waarom deze samenwerking?
Bart Ahsmann: 'CLICKNL is het kennisinstituut voor de creatieve industrie. We hebben in het kader van het topsectorenbeleid binnen eerdere innovatietrajecten de nodige ervaring opgebouwd met het verbinden van experiment en kennisdeling. Door systematisch de activiteiten binnen de labs te combineren met kennisuitwisseling willen we ervoor zorgen dat de verzamelde inzichten breder kunnen worden toegepast en dat werkbare oplossingen gedeeld worden in alle delen van het land. Dit proces van kenniscumulatie, maar ook de monitoring en onderzoek worden daarom integraal deel van het uitvoeringsplan.'

'We brengen op een interdisciplinaire manier uiteenlopende partners bij elkaar om samen oplossingen voor de toekomst te bedenken.'


Hoe krijgt het plan concreet vorm?
Syb Groeneveld: 'De drie kernthema's zijn benoemd, maar zonder verder op voorhand de uitkomsten te definiëren. Momenteel laten we voor elk thema omschrijven wat de centrale opgaves zijn. Dat doen we met kwartiermakers die per thema samen met een aantal sleutelorganisaties de problematiek gaan concretiseren. Bij digitalisering denken bijvoorbeeld DEN en Beeld en Geluid mee. Voor ruimtelijk ontwerp hebben we onder meer de Dutch Design Foundation en Architectuur Lokaal gevraagd. De praktische uitwerking kan vervolgens per thema gaan verschillen. Worden het bij digitalisering kleinere projecten en bij de productdifferentiatie juist vooral een paar grote? Gaat het ene thema voor een lange looptijd van anderhalf jaar en is het andere binnen acht maanden klaar? Dat gaan we zien op basis van de rapportages van de kwartiermakers.

Na de zomer maken we op basis van dit voorwerk voor elk thema een bredere uitvraag bekend die open staat voor het hele culturele veld. Tot november kunnen aanvragers dan een plan opstellen waarin steeds het leren van elkaar en het delen van kennis goed is gedefinieerd. In december gaat ten slotte een commissie de aanvragen beoordelen en per thema projecten selecteren.'

Bart Ahsmann: 'Ook de kennisdeling gaat in nauwe samenspraak het veld. De kern van een innovatielab is het ontwerpend onderzoek. Het is een proces van 'triple loop learning': je komt tot oplossingen, je snapt daardoor het probleem beter én je ontwikkelt methodologische kennis waarmee je ook weer volgende problemen kunt aanpakken. Om dat proces zo goed mogelijk te laten verlopen zijn samenwerking en intervisie nodig, maar ook interactie tussen verschillende projecten én een parallel onderzoekstraject. Het gaat straks dus in elk project nadrukkelijk niet alleen om activiteiten, maar ook om reflectie daarop. Bijzonder is verder dat het overkoepelende kennistraject mede wordt ondersteund door het regieorgaan SIA dat zich richt op het praktijkgericht onderzoek van hogescholen.'

Verschillende opgaven die jullie noemen, vragen om samenwerking van de culturele en creatieve sector met maatschappelijke partijen. Krijgen die ook een rol in het geheel?
Bart Ashmann: 'Dat kan zeker onderdeel worden van de call. Dit worden geen naar binnen gekeerde experimenten. Als het gaat om het herontwerp van een winkelstraat ligt het natuurlijk voor de hand om de regionale ondernemers en de woningcorporatie of beheersorganisatie erbij te betrekken.'

Wat wordt het unieke aan deze aanpak ten opzichte van andere programma's of regelingen?
Syb Groeneveld: 'Uniek voor de culturele en creatieve sector wordt dat we collectief experiment gaan faciliteren rond grote thema's met een aanpak die gericht is op de toekomst en op schaalbaarheid. Vaak hebben individuele projecten wel vergelijkbare bedoelingen, maar mist er de samenhang. Die samenhang komt er wel met dit programma. We brengen op een interdisciplinaire manier uiteenlopende partners bij elkaar om samen oplossingen voor de toekomst te bedenken. En de resultaten worden breed toepasbaar gemaakt.'

Meer weten? Kijk op innovatielabs.org
Of lees ook 'Verkenning innovatielabs culturele en creatieve sector van start'


De Boekmanstichting haalt in alle hoeken en gaten van de culturele sector onderzoeksvragen én antwoorden op over de impact van de coronacrisis op de culturele sector: boekman.nl

Foto bovenaan: De app 'Daar bij Die Molen' is een hulpmiddel om de energietransitie voor Nederland te versnellen.
'Daar bij die molen' is een project van v-eld, uit het Erfgoed en Ruimte ontwerpprogramma Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
desocialesteen.jpg

6 voorstellen geselecteerd in Open Oproep Fresh Perspectives #5

16 juni 2021

In de vijfde Open Oproep Fresh Perspectives zijn zes voorstellen geselecteerd voor een ontwikkelbijdrage. Het gaat hierbij om bijzondere vormen van samenwerking tussen een ontwerper, maker of studio en een partij met een sterke maatschappelijke of kennispositie. Programmaleider Marieke Ladru reflecteert op de open oproep.
De volgende zes samenwerkingsprojecten zijn geselecteerd in deze ronde van de Open Oproep Fresh Perspectives:

Public Food
Floris Visser en Flevo Campus
Hermes: Ceci n'est pas le monde
De Vormforensen en prof. Henk van Houtum (Radboud Universiteit)
Ken mij
Studio Laura Koenen en Vilans
Deepmemory
YoriOn en Parnassia Groep
De sociale steen
Afdeling Buitengewone Zaken en OpenEmbassy (foto bovenaan)
XR modeshow
Studio PMS en 4DR

algemene indruk
Opvallend deze ronde was de grote diversiteit aan thema's en maatschappelijke vraagstukken. Ondanks de strenge covid-19-maatregelen weten de ontwerpers die een voorstel indienden spannende samenwerkingen aan te gaan. Partners variëren van onderzoeks- en kennisinstellingen tot zorg- en overheidsorganisaties. Een groot deel van de aanvragen richt zich op social design of het inzetten van 'ontwerpkracht' in complexe omgevingen, zoals de zorg, om een systeemverandering in gang te zetten. Maar er zijn ook ontwerper die toewerken naar meer productgerichte ontwerpoplossingen of technologie en verbeeldingskracht gebruiken om een nieuw perspectief te bieden op bijvoorbeeld klimaatopgaven.

De selectie bestaat uit zes gedegen voorstellen, die elk een relevante opgave centraal stellen met overtuigende samenwerkingspartners. Voor de geselecteerde voorstellen geldt dat ontwerp wordt ingezet om nieuwe zienswijze en denkrichtingen te ontwikkelen op een maatschappelijk vraagstuk. De vraagstukken variëren van het ontwikkelen van een nieuwe cartografie gericht op dynamische interactie, het verkeer en verbindingen tussen mensen over territoriale scheidingen heen, tot het inzetten van deepfake-technologie om mensen te helpen angstbeelden te overschrijven, en de ontwikkeling van een digitale variant van de traditionele modeshow door de inzet van volumetric video capturing en immersieve technologie.
hermes.jpeg
Hermes: Ceci n'est pas le monde, De Vormforensen en prof. Henk van Houtum (Radboud Universiteit)

beoordeling
Alle aanvragen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Martine Zoeteman, architect, voorzitter Dutch Creative Residency Network en adviseur Raad voor Cultuur; Ama van Dantzig, medeoprichter van Dr. Monk, bestuurslid Africadelic en adviseur AFK; Pieter van Boheemen, onderzoeker bij Rathenau Instituut en Nathanja van Dijk, curator en consultant. Alle adviseurs hebben een brede visie op het veld, ervaring met het inzetten van ontwerp binnen maatschappelijke opgaves en het opzetten van complexe samenwerkingen. De aanvragen zijn beoordeeld op maatschappelijke relevantie van de opgave, doeltreffendheid en consistentie in opzet, methodiek en expertise, kwaliteit en vorm van de samenwerking, artistiek/inhoudelijke kwaliteit en de mate waarin het project een toevoeging is op de bestaande (ontwerp)praktijk.

fasering
De open oproep kent drie fasen. De eerste fase ofwel de startfase staat in het teken van formalisering van de samenwerking(en), financiering, planning en onderzoekkader. In de daaropvolgende fase wordt het project uitgevoerd en geïmplementeerd. De derde fase biedt de mogelijkheid voor extra financiering om de impact van het project buiten de creatieve industrie te versterken.

cijfers
Voor de Open Oproep Fresh Perspectives #5 nam het Stimuleringsfonds 30 aanvragen in behandeling. Met 6 gehonoreerde voorstellen komt het honoreringspercentage op 20 procent. Het beschikbare budget was deze ronde € 270.000. Dit wordt verdeeld over de drie fases verleend. In deze eerste fase is aan elk project maximaal € 10.000 toegekend; voor de tweede fase is een bedrag van maximaal € 30.000 per project beschikbaar en voor de derde fase maximaal € 5.000 per project. Een toekenning voor fase 1 is geen garantie voor een toekenning voor fase 2 en 3.

In het najaar opent een nieuwe Open Oproep Fresh Perspectives en kunnen nieuwe voorstellen worden ingediend voor fase 1. Deze ronde zal medio oktober sluiten.

deepmemory.jpg
Deepmemory, YoriOn en Parnassia Groep
prachtigeproductielandschappen720newangl.gif

1 juli: Onlinewerkbijeenkomsten Prachtige productielandschappen

15 juni 2021

Op donderdag 1 juli organiseren het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de Nederlandse Vereniging voor Tuin- en landschapsarchitectuur (NVTL) twee onlinewerkbijeenkomsten in het kader van de Open Oproep Prachtige productielandschappen. Tijdens deze interactieve werkbijeenkomsten gaan we samen met ontwerpers en samenwerkingspartners in gesprek over ontwerpend onderzoek als methodiek bij de aanpak van transitieopgaven rondom Nederlandse productielandschappen.
Met deze open oproep nodigt het Stimuleringsfonds coalities van provincies, gemeenten, gebiedsontwikkelaars, grondeigenaren, energiebedrijven, netwerkbeheerders, voedselproducenten, natuurorganisaties, erfgoedspecialisten en (collectieven van) bewoners uit om samen met ontwerpers te werken aan nieuwe strategische visies of ontwerpvoorstellen voor de transitie van ons productielandschap.

De Nederlandse productielandschappen gaan de komende jaren sterk veranderen. De winning uit hernieuwbare energiebronnen moet flink worden opgeschaald om de Europese klimaatdoelstellingen te behalen. Verschraling van landbouwgrond en afname van biodiversiteit vraagt om nieuwe vormen van voedselproductie. Dit alles legt een grote claim op de landschappelijke inrichting van Nederland en vraagt meer ruimte dan beschikbaar is in ons land. Dat maakt een nieuwe, meer integrale aanpak noodzakelijk, waarin organisaties uit diverse sectoren samenwerken en verschillende opgaven en functies met elkaar worden gecombineerd.

Bij iedere werkbijeenkomst wordt in drie parallelle deelsessies een specifieke casus gepresenteerd. Hierin vertellen de teams over hun zoektocht naar een integrale aanpak van een duurzaam, toekomstgericht en landschapsinclusief systeem voor de productie van energie of voedsel. Centraal staat de vraag: hoe kunnen we vanuit een integrale ontwerpbenadering omvangrijke transitieprocessen in het landschap aanpakken en de ruimtelijke kwaliteit van het landschap verbeteren? De sessies zijn interactief en zijn opgezet om samen met ontwerpers, samenwerkingspartners en andere aanwezigen in gesprek te gaan over de gepresenteerde casussen en de bijbehorende vraagstukken. We nodigen u graag uit om in deze zoektocht te participeren.

Samen met u maken we de start voor een lerend netwerk rondom Prachtige productielandschappen.

Wilt u:
• meer informatie over de Open Oproep Prachtige productielandschappen
• meedenken over en bijdragen aan het aanscherpen van de ontwerpvraag van specifieke casussen
• ontdekken wat ontwerpkracht voor uw vraagstuk kan betekenen
• kennismaken met potentiële samenwerkingspartners voor deelname aan de open oproep

Meld u dan aan voor een van de volgende bijeenkomsten:

Werkbijeenkomst 1
Donderdag 1 juli
11.00 – 12.30 uur

Werkbijeenkomst 2
Donderdag 1 juli
15.00 - 16.30 uur

NB. We sturen u op een later moment de verschillende thema's en casussen per werkbijeenkomst. Mocht u dan nog van bijeenkomst willen veranderen, dan kan dat.
beeldooprachtigeproductielandschappen1.jpg
maartenlaupman3445.jpg

Verkenning innovatielabs culturele en creatieve sector van start

14 juni 2021

Op 3 juni 2021 vond de kick-off plaats van de verkennende fase van drie innovatielabs voor de culturele en creatieve sector op het gebied van digitalisering, ruimtelijk ontwerp en productdifferentiatie. Doel van deze labs is om de sector de kans te geven te experimenteren met nieuwe werkwijzen en verdienmodellen om zo de sector te helpen ook op de langere termijn meer wendbaar en weerbaar te worden na de Covid-19 pandemie.
De periode tot en met juli 2021 staat in het teken van het definiëren van de reikwijdte van deze drie thema's in samenspraak met de culturele en creatieve sector. Hiervoor worden eind juni enkele bijeenkomsten georganiseerd. Details daarvan worden onder andere op de website innovatielabs.org aangekondigd.

Tussen eind augustus en eind oktober is er voor elk innovatielab een open oproep waarvoor projectvoorstellen door de brede culturele en creatieve sector kunnen worden ingediend. Een onafhankelijke commissie zal per innovatielab in november 2021 zo'n 3 tot 6 voorstellen selecteren.

De uitvoering van projecten vindt plaats in de periode tot eind 2022, met een collectief slotevenement op de Dutch Design Week 2022. Het gezamenlijk leren, het verbinden en het delen van kennis van en over projecten staat centraal in deze innovatielabs.

Minister Van Engelshoven van OCW stelt voor de innovatielabs inclusief uitvoeringskosten € 5 miljoen beschikbaar op advies van de Raad voor Cultuur. De beschikbare middelen komen zoveel mogelijk ten goede van (makers)projecten en voor implementatie van de resultaten in stedelijke cultuurregio's.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie treedt, mede namens de andere Rijkscultuurfondsen als penvoerder op van de innovatielabs in samenwerking met CLICKNL.

meer info
De Boekmanstichting sprak met Syb Groeneveld (directeur Stimuleringsfonds) en Bart Ahsmann (directeur CLICKNL) over de voorbereidingen. Lees het interview hier.
maartenlaupman3568.jpg
De kick-off van de innovatielabs vond deels op locatie plaats in de Arminiuskerk in Rotterdam.

Foto's: Maarten Laupman

maartenlaupman3542.jpg

23 juni: Online talkshow Leeromgeving van de toekomst

14 juni 2021

Een school inrichten als festival, een container transformeren tot trefpunt voor stagiairs of samen een circulair paviljoen bouwen om te testen of het nieuwe online leertraject wel vruchten afwerpt. Met steun van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelden twintig mbo's zich vier jaar lang open voor een ontwerpend onderzoek naar hun ideale leeromgeving. Samen met ontwerpers gingen zij op zoek naar toepassingen die de wereld op school verbinden met de wereld daarbuiten.
In deze interactieve online talkshow bij Pakhuis de Zwijger gaan we in gesprek met betrokkenen over de uitkomsten daarvan, en ervaren we hoe nieuwe onderwijsvisies, plekken voor ontmoeting en creatieve werkwijzen bijdragen aan een mbo dat midden in de samenleving staat.

Datum: 23 juni 2021
Tijd: 20.30 uur - 21.30 uur
Moderator: Jetske van Oosten (social innovator)
Aanmelden online talkshow: Meld je hier aan

Sprekers:
Alida Oppers
Inspecteur-generaal van het Onderwijs, ministerie van OCW

Syb Groeneveld
Directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Kim Cornelius
Directeur, Beauty & Fashion College bij Zadkine

Marc van der Meer
Bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt - de arbeidsmarkt van het onderwijs

Henk Oosterling
Ecosoof en schrijver

Anne Geenen
Architect en oprichter van Site Practice

Henk Vermeulen
Voorzitter College van Bestuur bij Nimeto Utrecht


Foto bovenaan: Syb Groeneveld en Minister van OCW Ingrid van Engelshoven met de publicatie Leeromgeving van de toekomst door Maarten Laupman
loader

het fonds

subsidies

actueel

onlinespreekuurweb.jpg
Zoek jij financiering voor je project of praktijk? Het Stimuleringsfonds organiseert op 1 juli een online voorlichtingsbijeenkomst over bijdragemogelijkheden voor makers en ontwerpers op het gebied va... meer >
sciaankondigingwebsite.gif
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie publiceert vandaag het digitale publieksjaarverslag 2020. Het jaar 2020 was nog maar net begonnen of de covid-19-crisis brak uit met onzekerheden voor velen i... meer >
secretariaatvanuithuisweb.jpg
Onder de huidige omstandigheden probeert het Stimuleringsfonds een stabiele factor te zijn voor het veld, de basisregelingen zo goed als mogelijk door te laten lopen en bereikbaar te zijn. Myrthe Kram... meer >
loader
loader
loader