stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: 'In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.'

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

'De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.' - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een 'levend archief' groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio's van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

'In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.' - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

'Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema's van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

koosbreenweb.png

Interview Koos Breen | Experiment x ambitie

21 februari 2019

Een klassiek grafisch ontwerper is Koos Breen niet. In samenwerkingsprojecten met uiteenlopende makers onderzoekt hij de grenzen van het vak waarin hij is opgeleid. Hij werkt veel in opdracht, en die zijn vaak grafisch georiënteerd. Maar daar begint verandering in te komen. Afgelopen jaar concentreerde hij zich vooral op eigen initiatieven en de ontwikkeling van zichzelf als 'interdisciplinair ontwerper'. De ruimte hiervoor kreeg hij door een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Op dit moment werkt Koos Breen aan twee objecten die hij gaat tentoonstellen in Madrid. Hij is gevraagd voor de expositie waarvoor tien ontwerpers een ontwerp maken bij tien boeken van uitgeverij Corraini Editions. Ook staat er een show in Brussel op de planning en reist hij in april naar Milaan om daar, net als afgelopen jaar, werk te presenteren. Vorig jaar deed hij dat met het door hemzelf opgerichte multidisciplinaire collectief Better Known As. Dit jaar sluit Koos zelf aan bij MORPH, een groepspresentatie van meerdere interdisciplinair werkende ontwerpers.

Naar aanleiding van de expositie op de Salone del Mobile in 2018 werd Koos door Het Nieuwe Instituut gevraagd om de grafische stijl en set voor debatserie For the Record te ontwerpen. 'Een grote opdracht waarvoor ik heb gewerkt met kunstenaar Jeannette Slütter. Het is zoveel leuker om een totaalbeeld neer te kunnen zetten dan alleen de graphics', vertelt Koos. 'Samenwerken is heel leerzaam vooral als je dat doet met makers uit andere disciplines. Juist dat soort samenwerkingen zoek ik op. Behalve praktische kennis over mij onbekende technieken als weven en keramiek, geeft het ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'
lonnekevanderpalenkoosbreen01web.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

beurs
Leren door samen te werken was ook het uitgangspunt voor het plan dat Koos ontwikkelde voor de talentontwikkelingsbeurs. 'Veel van de samenwerkingen die ik initieerde bleven op afstand. Ik werkte vaak samen met mensen uit het buitenland, maar kon het me niet permitteren naar hen toe te gaan, ook al zou dat de samenwerking versterken. Afgelopen jaar heb ik dat wel kunnen doen, wat me veel goede contacten heeft opgeleverd. Door de beurs heb ik verder veel kunnen experimenteren en materiaalonderzoek kunnen doen. Ook heb ik de documentatie van mijn werk kunnen optimaliseren. Voor elk werk heb ik een eigen set gebouwd om het daarin te fotograferen; veel werk, maar daardoor komen niet alleen mijn ontwerpen maar ook mijn visie sterk naar voren.'

'Behalve praktische kennis geeft samenwerken ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'


Om feedback te krijgen op zijn manier van werken nam Koos Breen afgelopen jaar ook twee coaches in de hand: productontwerper Bertjan Pot en curator Matylda Krzykowski. Met hen wisselde hij ideeën uit over het presenteren van zijn werk, projectteksten, keuzes ten aanzien van samenwerking en, niet onbelangrijk, ze openden deuren voor hem. 'Ik heb sowieso geleerd dat ik niet te terughoudend moet zijn in het benaderen van anderen. Vaak vinden ze het heel leuk als je belangstelling hebt. Ik wilde al langer graag samenwerken met Nadine Goepfert. Ze werkt op veel verschillende vlakken en heeft een studio in Berlijn. Ik dacht dat zij een samenwerking niet zou zien zitten, ze heeft al zo verschrikkelijk veel gedaan. Maar toen ik haar benaderde was ze heel enthousiast en bleek ze mij nota bene al langer te volgen. Heel grappig.'

ambitie
Het enthousiasme dat uit zijn werk spreekt, komt ook in ons gesprek duidelijk naar voren. Het is dan ook niet zo gek dat Koos ietwat overmoedig was in zijn subsidieaanvraag. 'Ik heb wel gemerkt dat mijn plan veel te ambitieus was', vertelt hij lachend. 'Natuurlijk is het heel belangrijk om ambitie te laten zien, maar ik wilde alles in een jaar proppen. Dat was niet helemaal realistisch. Zo'n jaar moet je juist ook gebruiken om focus aan te brengen.'

Wat hij subsidieaanvragers verder wil meegeven? 'Zorg voor goed beeldmateriaal! Ik heb me zeker gerealiseerd dat zo'n commissie heel veel andere aanvragen te lezen en te zien krijgt. Als ze dan naar iets leuks kunnen kijken, helpt dat enorm. En sowieso is goed beeldmateriaal belangrijk, dát is je werk, althans míjn werk.'

copycat
Vorm speelt een belangrijke, zo niet de belangrijkste, rol in het werk van Koos. Hij is gefascineerd door de mogelijkheden die vormen bieden en het is de vorm die vaak de inhoud van zijn werk bepaalt. Koos maakt daarbij gebruik van wat hij zelf noemt 'associatieve morfologie': de ene vorm leidt tot de volgende en toeval speelt daarbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor een sterke samenhang in zijn werk, aangezien ook het ene werk uit het andere voortkomt.

lonnekevanderpalenkoosbreenxnadinegoepfe.jpg
Samenwerkingsproject met Nadine Goepfert. Foto: Lonneke van der Palen

Het werk van Koos is dus erg op vorm gericht en hij is zich altijd bewust van de representatie van zijn werk. Dat zijn ontwerpen en de esthetiek ervan anderen aanspreken, ontdekte hij al toen hij nog studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Hij deed mee aan een groepstentoonstelling met andere studenten op de Salone del Mobile toen iemand hem erop attent maakte mensen te hebben zien lopen met een tas waarop zijn werk stond afgebeeld. Een groot ontwerpbureau dat ook op de beurs presenteerde, bleek de tassen te hebben gemaakt en verkocht ze zonder dat Koos daar toestemming voor had gegeven of überhaupt iets van wist. 'Ik ben lid van de BNO en heb meteen advies ingewonnen. Daar heb ik veel aan gehad, zo kreeg ik het advies het bedrag dat ik als schadevergoeding wilde te verdubbelen, zodat er onderhandelingsruimte was. Het was een enorm toeval dat ik erachter kwam dat mijn ontwerp was gebruikt. Maar ik heb gelukkig een goede vergoeding gekregen.'

In de toekomst wil hij graag samenwerken met een duo, het liefst werkzaam in de architectuur; weer een nieuwe discipline. Zijn werk ontwikkelt zich steeds meer in de richting van setdesign. Het is dan ook niet zo gek dat Koos in de toekomst graag de scenografie van dansvoorstellingen zou maken. 'Heel mooi lijkt me hoe er dan weer een nieuwe dimensie aan je werk wordt toegevoegd waar je in je ontwerp ook rekening mee moet houden.'

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Dit interview is de tweede uit een reeks van drie. Eerder spraken we met Marjan van Aubel over experimenteren, samenwerkingen en professionaliseren. In de komende weken volgt een interview met Suzanne Oude Hengel.

Afbeelding boven: Still uit Platform Talent video door Studio Moniker.

vacatureapplicatieeninformatiebeheerder.png

Vacature Applicatie- en informatiebeheerder

21 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol. Het Stimuleringsfonds heeft op dit moment 26 medewerkers.
Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een:

Applicatie- en informatiebeheerder (m/v)
24 uur per week


functie-inhoud
Als applicatie- en informatiebeheerder zorg je ervoor dat subsidieregelingen op tijd in onze nieuwe digitale aanvraagomgeving (AIMS) worden opengesteld voor aanvragers. Je past in overleg met coördinatoren aanvraag- en verantwoordingsformulieren aan per subsidieregeling. Waar nodig pas je de workflow in AIMS aan, zodat de applicatie zo goed mogelijk aansluit op de bedrijfsprocessen. Je zorgt ook voor gerichte rapportages uit onze database, zodat we onze data kunnen monitoren en evalueren. Je adviseert over benodigde functionaliteiten in AIMS, je rolt nieuwe releases uit en informeert collega's over wat er veranderd is en wisselt kennis uit met andere fondsen. Je bent het aanspreekpunt bij vragen en problemen, maakt handleidingen en geeft trainingen aan medewerkers. Tenslotte onderhoud je contact met onze externe systeembeheerder en softwareleveranciers.

functie-eisen
kennis en werkervaring als applicatie- en informatiebeheerder
HBO werk- en denkniveau
ervaring met BI (Crystal Reports) is een pré, geen vereiste
op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op je vakgebied
ervaring met projectmanagement
uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
proactief en samenwerkingsgericht (zowel intern als extern)
snelle schakelaar tussen probleem en oplossing
uitstekende beheersing van het Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

arbeidsvoorwaarden
Het fonds kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en een pensioenregeling. Het gaat in eerste instantie om een aanstelling voor een jaar. Verlenging behoort tot de mogelijkheden. Afhankelijk van werkervaring, leeftijd en competenties bedraagt het bruto maandsalaris minimaal € 2.696 en maximaal € 3.809 op basis van een fulltime 36-urige werkweek.

sollicitaties
Motivatiebrieven, waarin wordt ingegaan op aantoonbare werkervaring en deskundigheid kunnen, inclusief CV, tot en met dinsdag 19 maart 2019 worden gemaild naar [email protected], gericht aan Odilia Arlaud. Voor inlichtingen over de functie kunt u contact opnemen met Odilia Arlaud,
010 - 436 16 00. De eerste gespreksronde is gepland op dinsdag 26 maart 2019.

Acquisitie naar aanleiding van deze oproep wordt niet op prijs gesteld.
rapportvisitatiecommissie2018.png

Visitatiecommissie oordeelt positief over functioneren rijkscultuurfondsen

14 februari 2019

In opdracht van het ministerie van OCW heeft een commissie van zes het beleid en de dagelijkse praktijk van de zes rijkscultuurfondsen geëvalueerd, te weten het Fonds voor Cultuurparticipatie, het Fonds Podiumkunsten, het Mondriaan Fonds, het Nederlands Filmfonds, het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het algemene oordeel van de commissie is zeer positief. Naast lof voor de fondsen bevat het rapport ook aanbevelingen voor verbeteringen. Het volledige rapport is hier te lezen.
De commissie prijst de ontwikkeling die de fondsen sinds de vorige visitatie hebben doorgemaakt: 'De visitatiecommissie is van mening dat de cultuurfondsen goed tot uitstekend functioneren. De door de fondsen aangeleverde zelfevaluaties geven een helder inzicht in de wijze waarop de fondsen de aanbevelingen van de visitatie 2014 hebben opgepakt. Ook de bijgevoegde tevredenheidsonderzoeken, stakeholdersonderzoeken, beleidsplannen en jaarstukken geven een goed beeld van de strategie, het beleid en de resultaten van de fondsen. Tijdens de bezoeken aan de fondsen heeft de commissie met verschillende gesprekspartners in open gesprekken vrij van gedachten kunnen wisselen. Zij heeft professionele instellingen aangetroffen met betrokken medewerkers, gezichtsbepalende directeuren en competente raden van toezicht.'

De commissie moedigt de fondsen aan verder te werken aan het inzichtelijk maken van de maatschappelijke effecten van hun beleid. Het ministerie wordt geadviseerd hiertoe een concreet kader op te stellen.

De commissie bestond uit:
Mijntje Lückerath-Rovers (voorzitter), hoogleraar Corporate governance Tilburg University
Naima Azough, zelfstandig adviseur en moderator in het sociaal domein
Felix De Clerck, directeur Kunstenpunt Vlaanderen en Brussel
Sonja de Leeuw, hoogleraar Mediacultuur Universiteit Utrecht
Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation
Jacqueline Gerritsma (secretaris), zelfstandig adviseur

Een visitatie van de cultuurfondsen vindt eens in de vier jaar plaats. De commissie werkte aan de hand van een door de minister opgesteld protocol en evalueerde zowel de kwaliteit van uitvoering als de strategische beleidsvoorbereiding. Woensdag 13 februari werd het rapport door de minister in ontvangst genomen.

downloads

arnamackicweb.jpg

Voorwaarden Deelregeling Talentontwikkeling verruimd voor architecten

14 februari 2019

Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen voortaan tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.
Om in aanmerking te komen voor de beurs Talentontwikkeling mogen aanvragers niet langer dan vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Voor architecten en aanverwante disciplines bleek deze voorwaarde beperkend te werken. Sinds 31 december 2014 zijn zij namelijk verplicht eerst twee jaar beroepservaring op te doen voordat zij kunnen worden ingeschreven in het Architectenregister en de beschermde titel architect, stedenbouwkundige, tuin- en landschapsarchitect of interieurarchitect mogen voeren.

De inschrijving in het Architectenregister wordt daarom voortaan door het Stimuleringsfonds gezien als diplomamoment. Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen tot vier jaar na inschrijving in het register aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.

Door de voorwaarden van de Deelregeling Talentontwikkeling voor architecten en aanverwante disciplines te verruimen, hoopt het Stimuleringsfonds de drempel te verlagen en meer aanvragen voor de werkbeurs uit deze hoek te ontvangen. Het aantal aanvragen van architecten blijft namelijk achter ten opzichte van ontwerpers en makers werkzaam in vormgeving en digitale cultuur. De verruiming van de voorwaarden biedt architecten bovendien meer gelegenheid een eigen visie op ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen te formuleren voor zij een aanvraag indienen. Dit vraagt gezien de complexiteit van hun vakgebied meer tijd dan in andere vakgebieden het geval is.

De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is woensdag 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Foto bovenaan: Arna Mačkić studeerde in 2010 af aan de afdeling Architectonisch Ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie en werd in 2014 ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling.
vacaturestagiairjanuari2019.png

Vacature stagiair(e)

9 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol.

Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een stagiair(e).
wat houdt de stage in?
De stagiair(e) houdt zich hoofdzakelijk bezig met het organiseren en bijwonen van bijeenkomsten waarin de regelingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, de uitkomsten van ondersteunde projecten en de toekomst van de activiteiten van het fonds worden besproken. Voor deze bijeenkomsten, die op het fonds maar ook in regio worden georganiseerd, nodigt de stagiair(e) makers, adviseurs van het Stimuleringsfonds, experts en andere stakeholders uit, begeleidt de bijeenkomsten en doet op hoofdlijnen verslag van de uitkomsten. De conclusies van deze bijeenkomsten vormen samen een belangrijke schakel in het formuleren van het beleidsplan 2021 – 2024 van het Stimuleringsfonds. Kortom, een uitdagende en inspirerende stage die ook voldoende ruimte biedt voor een eigen onderzoek.

wat levert het je op?
Je krijgt een unieke kans om inzicht te krijgen in de stand van zaken binnen de creatieve industrie en de visie op kwaliteit van projecten binnen architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van je professionele kennis en projectmatige vaardigheden. Daarnaast leer je door de bijeenkomsten veel makers en betrokkenen in de creatieve industrie kennen.

wie en wanneer
Deze stage, voor een HBO of WO student, betreft drie dagen per week (in principe woensdag, donderdag en vrijdag) op het Stimuleringsfonds. We zijn gevestigd in het Groothandelsgebouw in Rotterdam naast het Centraal Station. De voorkeur gaat uit naar een stagiair(e) die beschikbaar is voor de periode van maart 2019 t/m half december 2019 (in overleg). Van kandidaten verwachten we dat ze zelfstandig en secuur kunnen werken, een pro-actieve houding, gevoel voor taal en affiniteit met het werkveld van het fonds hebben. Het fonds stelt een stage- en reisvergoeding beschikbaar.

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, adviseurs, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

interesse?
Motivatiebrieven kunnen, inclusief CV, zo spoedig mogelijk worden gemaild naar [email protected], gericht aan Aline Knip. Voor vragen bel 010 436 16 00.
loader

het fonds

subsidies

actueel

tipstipstips.png
Talent is er om ontplooid te worden. Dat vraagt onder meer om tijd, concentratie en ruimte voor experiment. Om deze ruimte mogelijk te maken biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie werkbeurzen... meer >
vacaturestaftalentontwikkelingfeb2019.png
Talentontwikkeling is een van de speerpunten van het fonds. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt jaarlijks een selectie talentvolle ontwerpers en makers in de professionalisering en o... meer >
loader
loader
loader