stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: 'In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.'

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

'De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.' - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een 'levend archief' groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio's van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

'In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.' - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

'Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema's van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

stilteruimtes.jpg

27 projecten geselecteerd in Architectuur ronde 2 – 2021

28 juli 2021

In de tweede ronde Architectuur van 2021 zijn 27 voorstellen geselecteerd. Alle positief beoordeelde aanvragen werden gehonoreerd. Coördinator Dominique Geelen reflecteert op de ronde.
algemene indruk
In deze kwalitatief goede ronde zijn veel voorstellen van een hoog uitwerkingsniveau voorgelegd aan de commissie. De meeste van deze plannen vertrekken vanuit een sterk sociaal-maatschappelijk vraagstuk, waarbij er in de opzet vaak nieuwe kansen worden gecreëerd om uiteenlopende doelgroepen te bereiken. Vaak wordt ook de samenwerking gezocht met architectuurinstellingen, wat van belang is om een brug te slaan tussen inhoud en publiek.

Diversiteit en inclusie is sinds dit jaar een criterium waarop het Stimuleringsfonds aanvragen toetst. Dit gebeurt inhoudelijk of thematisch als in de uitvoering van projecten wordt gekeken hoe en op welke manier een project een bijdrage kan leveren aan een meerstemmig ontwerpveld. Telkens wordt bekeken in welke mate diversiteit en inclusie past binnen de geest van het desbetreffende project. De invalshoek kan door aanvragers zelf worden geformuleerd en op verschillende facetten van toepassing zijn. Van een alternatieve benadering van een technisch bidbook voor een windmolenpark op zee dat uitgaat van de lokale biodiversiteit in plaats van economisch gewin, het zoeken naar andere stemmen in de geschiedschrijving van architectuur die niet vertrekt vanuit de industriële revolutie, tot partijen die vanuit andere disciplines nieuwe zienswijzen bieden op de gebouwde omgeving en denkwijzen van architecten.

Deze verbreding van perspectieven raakt ook aan terugkerende principes van zelfreflectie en het herzien van dát wat vaak al aanwezig is, maar onderbelicht blijft. Denk aan de reflectie en hernieuwde aandacht voor het bouwdetail, een onderzoek naar stedelijke tussenruimtes die ontstaan door stedenbouwkundige patronen of ontwerpaandacht voor stilteruimtes in verzorgingshuizen. Het zijn allemaal voorbeelden van onderwerpen die veelal een sluitstuk vormen in een ontwerpproces, in plaats van het uitgangspunt. Maar ook herwaardering voor toepassing van lokale bouwmaterialen als uitgangspunt voor een andere architectuur, de historische ontwikkeling van Almere, of het belang van een herstelde synagoge in de sociale structuur van Amsterdam, tonen een bijzondere reflectieve laag waarin er vanuit de actualiteit wordt gekeken naar de bestaande leefomgeving.
desubjectieveatlasvanamsterdam.jpg
De subjectieve atlas van Amsterdam – Stichting Architectuurcentrum Amsterdam

Drie geselecteerde projecten die dit illustreren zijn:

De subjectieve atlas van Amsterdam – Stichting Architectuurcentrum Amsterdam
Het Architectuurcentrum Amsterdam (ARCAM) wil meerstemmige reflecties op de gebouwde omgeving samenbrengen in een publicatie, genaamd 'De subjectieve atlas van Amsterdam'. Het project bestaat uit een publiek onderzoeksprogramma waarmee ondervertegenwoordigde perspectieven op de gebouwde omgeving van Amsterdam worden verzameld. In samenwerking met Annelys de Vet van uitgeverij Subjective Editions en verschillende Amsterdamse belangenorganisaties, organiseert ARCAM acht workshops waarin de deelnemers hun ervaring met de gebouwde omgeving van Amsterdam visualiseren. Vervolgens wordt binnen een activiteitenprogramma met het publiek het gesprek aangegaan. Doel is om samen met beleidsmakers, stadsplanners en architecten de ontwerppraktijk inclusiever te maken. Onder de belangenorganisaties zijn The Black Archives (archief voor zwarte en andere onderbelichte perspectieven), IHLIA (belangenorganisatie van de LGBQTI+ gemeenschap in Amsterdam), Stichting Blinden-Penning (organiseert activiteiten voor blinden en slechtzienden) en De Bond Precaire Woonvormen, die zich inzet voor de rechten van mensen met een precaire woonsituatie.

Stilteruimtes – Studio Hedwich Hooghiemstra (foto bovenaan)
Studio Hedwich Hooghiemstra ziet dat de aandacht bij vergrijzing vooral uitgaat naar fysieke toegankelijkheid, maar stelt dat het mentale welzijn van ouderen minstens zo urgent is. Met het onderzoeksproject 'Stilteruimtes' wordt de relatie tussen architectonische elementen, de emotionele beleving en de functie van stilteruimtes onderzocht. In de startfase worden onder andere de architectonische elementen van stilteruimtes onderzocht, maquettes ontworpen en de uitkomsten aan zorginstellingen gepresenteerd. Studio Hedwich Hooghiemstra werkt in het project samen met zorginstelling Vitalis. Vanuit deze instelling is ook geestelijk verzorger Hans van Laar betrokken. Daarnaast biedt Rob Vermeulen (voormalig Cube Design Museum) zijn kennis en expertise over rouwverwerking en multi-zintuigelijk ontwerpen. Ook wordt er samengewerkt met Marieke Sonneveld, hoofd van End of Life Lab (TU Delft), zij biedt haar expertise over ouderen die aan het einde van hun leven staan.

blindspot.jpg
Blind Spot Kostic, Stichting voor Hedendaagse Kunst

Kijken in de grond – CHRITH architecten
Studio Stephan Schagen en CHRITH architecten willen met het project 'Kijken in de grond' de schoonheid en verscheidenheid van de Nederlandse bodem laten zien. Centraal staat het ontwikkelen van bouwstenen die een culturele biografie van landschap en ambacht moeten vormen. De vorm is een op wind gedroogde aardesteen die uniek is per locatie; hij wordt namelijk samengesteld op basis van de culturele biografie, lokale aarde, een plantaardige structuur en een plaatselijk mineraal. Daarmee beogen ze tegelijkertijd het begrip 'materiële culturele identiteit' toe te voegen aan de discussie over circulair bouwen. Ze maken een reis door het Nederlandse landschap om locaties te zoeken voor het maken van de stenen. Het samenbrengen van alle stenen in een expositie en een slotmanifestatie die tevens online is te bekijken, vormen het sluitstuk van het onderzoek. Het team wordt ondersteund door Natuurmonumenten, Centre for Global Heritage and Development, Maikel Kuijpers, docent Archeologie Universiteit Leiden, en Oskam VF.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Architectuur ronde 2 – 2021.

cijfers
Van de 50 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 27 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 54 procent. Het oorspronkelijke beschikbare budget van € 372.500 werd deze ronde opgehoogd naar € 506.230. Dit gebeurde met extra middelen die beschikbaar zijn gesteld door de minister als gevolg van de covid-19-crisis. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. De deadline voor de derde ronde van de Regeling Architectuur is 12 augustus 2021. De daaropvolgende deadline is 6 oktober 2021.

affr2021morethanhouses.jpg
AFFR 2021 – More than Houses
irmaboombookmanifest.jpeg

29 projecten geselecteerd in Vormgeving ronde 2 – 2021

15 juli 2021

In de tweede ronde Vormgeving van 2021 zijn 29 voorstellen geselecteerd. Coördinator Eva Roolker reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Alle positief beoordeelde aanvragen konden deze ronde worden gehonoreerd. Bijna de helft van de aanvragen betrof een startsubsidie. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van (online)tentoonstellingen tot publicaties, films en documentaires, objecten en gerechten. In de projecten worden veelal actuele thema's centraal gesteld.

diversiteit en inclusie
Een actueel thema dat in veel aanvragen een rol speelt is diversiteit en inclusie. Drie projecten waarin het thema steeds anders wordt benaderd, zijn '100 Opheto', 'Beeldbank' en 'De ambassade van de Noordzee bouwt het Audement'.

100 Opheto – Wintertuin Curaçao
'100 Opheto' vertelt de Curaçaose geschiedenis aan de hand van het narratief van honderd tot de verbeelding sprekende objecten, met als doel cultureel erfgoed tot leven te brengen en te verbinden in een tijd van verdeeldheid, ongelijkheid en onzekerheid. Centraal in dit project staat de vraag hoe gebruik kan worden gemaakt van de verbindende kracht van vormgeving, verhalen en erfgoed om de collectieve toekomst van Curaçaoënaars met vertrouwen tegemoet te gaan. De objecten en hun achterliggende verhalen worden gepresenteerd in de vorm van een podcast, een digitale collectie en een boek, en mogelijk fysiek tijdens de Dutch Design Week 2021.

Beeldkracht – DRIFT
In dit project richt illustrator en onderzoeker bij DRIFT Maria Fraaije zich op het visuele discours rondom de energietransitie. De gebruikte beeldtaal omschrijft ze als exclusief met optimistische, gestileerde foto's en infographics van techniek en vaak alleen witte, mannelijke figuurtjes. Dit staat volgens Maria Fraaije haaks op de inclusieve doelen van de transitie: alle burgers moeten meedoen om ons te redden van klimaatverandering. Met een onlinebeeldbank met open-access illustraties beoogt ze een menselijker en inclusiever beeld te schetsen van de energietransitie om meer mensen zich betrokken te laten voelen bij deze opgave.
beeldkrachtbeeldbankvoorendooreenmenseli.jpeg
Beeldkracht, DRIFT

De Ambassade van de Noordzee bouwt het Audement – Stichting Partizan Publik
Het is de missie van de Ambassade van de Noordzee om te luisteren naar de zee en de Noordzee te erkennen als volwaardige politieke speler. De Ambassade bouwt samen met een scenograaf, architecten, een antropoloog en een jurist 'Het Audement', een nieuwe politieke ruimte waar luisteren centraal staat en waar niet-mensen gehoord worden.

Andere opvallende projecten deze ronde zijn:

Adaptable Auxetics – Fillip Studios
Fillip Studios onderzoekt en ontwikkelt unieke random gegenereerde 2D-virtuele auxetische structuren door ze middels 3D-printing fysiek te maken en te vervormen in een ruimtelijke installatie. Met behulp van een startsubsidie is een verkennende haalbaarheidsstudie gedaan naar de mogelijkheden, ontwerppotentie en de technische haalbaarheid van deze structuren die bij een uitrekking over de lengte niet inkrimpen over de breedte, maar juist ook in de breedte uitrekken. De beoogde installatie wordt op diverse plekken tentoongesteld, gecombineerd met meetings met professionals om de toepassingsmogelijkheden van de technologie verder te ontwikkelen.

Stitch Your Brain – Jap Sam Books
Uitgeverij Jap Sam Books werkt met ontwerper/beeldend kunstenaar Monika Auch en grafisch ontwerpbureau Studio Joost Grootens aan een Engelstalige publicatie naar aanleiding van het 'Stitch Your Brain Project', een langdurig, internationaal, empirisch en beeldend onderzoek op het raakvlak van textiele vormgeving en wetenschap. Het project verweeft de werking van het brein met de werking van de handen en het ambacht van het maken. Wat is de invloed van het gebruik van digitale middelen in plaats van het maken met de hand en het contact met materiaal op onze creativiteit, welbevinden, gezondheid en zelfbeeld?

The Miracle – Keplerfilm
De korte animatiefilm 'The Miracle' van Nina Deutz gaat over een vrouw met een onvervulde kinderwens. De film vertelt het verhaal van Irma, een veertigjarige vrouw die haar vakantie viert in een all-inclusive resort dat vooral gericht blijkt te zijn op jonge gezinnen. In een omgeving van zwangere vrouwen en stelletjes met kinderen, dringen zich onverwachte en dubbele gevoelens over moederschap op. The Miracle wordt uitgevoerd in de door Deutz gebruikte unieke combinatie van 2D- en stopmotion-animatietechnieken.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Vormgeving ronde 2 – 2021.

cijfers
Van de 69 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 29 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 42 procent. De deadline voor de derde ronde Vormgeving van 2021 is 11 augustus. De daaropvolgende deadline is 29 september 2021.
Let op: in de week van 26 juli is de online aanvraagomgeving vanwege onderhoud tijdelijk niet bereikbaar.

Foto bovenaan: Publicatie: Irma Boom. Book Manifest

openoproepprofessionaliseringenpraktijkv.jpg

Open Oproep Professionalisering en praktijkverdieping (tijdens en na covid-19) #8

15 juli 2021

Covid-19 heeft in veel praktijken voor nieuwe uitdagingen gezorgd. Met een extra impuls biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie professionals binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur nu de mogelijkheid een onderscheidende strategie te ontwikkelen om tot een toekomstbestendige praktijk te komen. Voorstellen kunnen tot en met woensdag 8 september 2021 worden ingediend.
Door de covid-19-crisis is de urgentie om te professionaliseren en strategisch over de toekomst na te denken sterk toegenomen. Meer dan ooit hebben we ervaren dat lopende opdrachten zomaar stil kunnen vallen, en dat nieuwe opdrachten verwerven een stuk uitdagender is geworden door het wegvallen van informele ontmoetingen. Hoe kun je komen tot nieuwe vormen van acquisitie? Hoe zorg je ervoor dat je je zichtbaar en onderscheidend blijft voor anderen? En op welke manier kun je je praktijk het beste innoveren? Een langetermijnvisie en -strategie, zowel in artistiek als ondernemend opzicht, zijn daarom van groot belang. Maar hoe vind je juist een goede balans tussen beide?

Deze open oproep biedt de mogelijkheid onderzoek te doen op het gebied van professionalisering, reflectie en praktijkverdieping. We verwachten dat aanvragers in hun voorstel met name inzicht geven in een (toekomst)visie en probleemstelling, en een plan van aanpak voor langetermijnontwikkeling uiteenzetten, waarbij minstens twee partners of adviseurs worden betrokken. Zo wil het fonds het ontwerpveld versterken en verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aanjagen. De oproep wordt voor de achtste keer uitgezet en is gericht op de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs. Bekijk hier de toekenningen van de laatste oproepen begin 2020 en eind 2020.

indienen
Voorstellen kunnen tot en met woensdag 8 september 2021 worden ingediend.
Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
summum.jpg

31 ervaren bureaus geselecteerd in Open Oproep Bouwen aan talent

15 juli 2021

In het eerste deel van de Open Oproep Bouwen aan talent zijn 31 ervaren ontwerpbureaus geselecteerd. In het tweede deel van de open oproep, die nu uitstaat, worden zij gekoppeld aan talentvolle, startende makers of ontwerpers om samen gedurende drie maanden aan een actuele ontwerpopgave te werken. Heb je interesse, kijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen.
Let op: In augustus volgt een herhaling van deze open oproep voor ervaren ontwerpbureaus en kan opnieuw een onderzoeksvoorstel worden ingediend voor een samenwerkingstraject van drie maanden in het voorjaar van 2022, waarop startende makers en ontwerpers natuurlijk ook weer kunnen reageren.

In reactie op de Open Oproep Bouwen aan talent voor ervaren ontwerpbureaus ontving het Stimuleringsfonds uit de breedte van de creatieve industrie 55 uiteenlopende voorstellen. De aanvragen zijn ter advies voorgelegd aan een onafhankelijke selectiecommissie bestaande uit Jeroen van Erp (oprichter Fabrique, praktijkhoogleraar Concept Design TU Delft), Esther Muñoz Grootveld (hoofdprogrammering State of Fashion, mede-initiator Taskforce Fashion), Ella Buzo (programmaontwikkelaar digitale cultuur Tetem) en Joost Emmerik (stedenbouwkundige, landschapsarchitect).

Zij selecteerden 31 gedegen voorstellen, met relevante opgaves die goed aansluiten bij de eigen expertise en van belang zijn voor het ontwerpveld. Opvallend is dat een groot deel van de aanvragen is gericht op sociale innovatie. De geselecteerde ontwerpbureaus bieden een plek aan startende ontwerpers en makers waar zij kennis en ervaring kunnen opdoen en hun netwerk kunnen vergroten, waar zij voldoende begeleiding ontvangen, en waar tegelijkertijd ruimte is voor eigen inbreng en een ander geluid van een nieuwe generatie.

selectie
De volgende ontwerpbureaus werden geselecteerd:

Fillip Studios
Circus Andersom
VRP architecten
Kode21
MAISON the FAUX
Siba Sahabi
Redrum Bureau B.V.
Play the City
Het Huis van Betekenis
Summum (foto bovenaan)
Studio Maarten Kolk & Guus Kusters
radartoren architectuur
Frits van Dongen architecten en planners
Maatschap Observatorium
Beyond Space
Real Comics
Gerjanne van Gink
Lucas Maassen
Mooves
Matthias Kreuitzer
Cityförster Rotterdam
LABELEDBY.
Stichting Creative Coding Utrecht
roomforthoughts
Vandejong
Hozan Zangana studio
Mauroparravicini Architects
Officina Corpuscoli
XML
Studio Harris Blondman
Afdeling Buitengewone Zaken
mooves.jpg
Mooves

Lees hier meer over de geselecteerde ontwerpbureaus en onderzoeksvoorstellen.

vervolg
De geselecteerde voorstellen worden meegenomen in het tweede deel van de Open Oproep Bouwen aan talent voor startende ontwerpers. Zij kunnen zich tot 31 augustus inschrijven op een van de voorstellen van de geselecteerde ontwerpbureaus. Na selectie en succesvolle matching van de startende ontwerpers met het onderzoeksvoorstel van het ontwerpbureau, kunnen beide partijen het samenwerkingstraject starten.

officinacorpuscoli.jpg
Officina Corpuscoli
batstartendeontwerpers.gif

Open Oproep Bouwen aan talent 2021 voor startende makers en ontwerpers

15 juli 2021

Het Stimuleringsfonds zoekt startende makers en ontwerpers binnen de disciplines architectuur, vormgeving en digitale cultuur die willen deelnemen aan een samenwerkingstraject van drie maanden met ervaren ontwerpbureaus. Er zijn in deze eerste ronde 31 plekken beschikbaar bij verschillende ontwerpbureaus en -praktijken binnen de gehele breedte van de creatieve industrie. Heb je als startende maker en/of ontwerper interesse, kijk dan hier aan welke voorwaarden je moet voldoen om een samenwerkingsplek te bemachtigen. Reageren kan tot en met 31 augustus 2021.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie biedt met deze oproep de mogelijkheid aan startende makers en ontwerpers om samen met ervaren bureaus te werken aan actuele vraagstukken en ontwerpopgaven. Het traject betreft een werkperiode van drie maanden, waarbij de starter direct zal samenwerken met een ervaren professional om een specifiek onderwerp verder uit te diepen.

Van 17 mei t/m 21 juni konden ervaren ontwerpbureaus hun onderzoeksvoorstel indienen. Dit betrof een door het bureau geformuleerde ontwerpopgave, onderzoeksvraag of experiment. Een externe adviescommissie heeft hieruit 31 aanvragen geselecteerd.

Tot en met 31 augustus 2021 kunnen startende makers en ontwerpers zich inschrijven op één van deze geselecteerde voorstellen. Op basis van de motivatie en het profiel maakt een externe adviescommissie een match tussen ervaren ontwerpbureau en de starter. Het fonds verstrekt dan een subsidie aan beide partijen. Inschrijven op een van de opgaven is relatief makkelijk en kost weinig tijd.

indienen
Startende makers en ontwerpers kunnen zich tot en met 31 augustus inschrijven op een van de geselecteerde onderzoeksvoorstellen van de ontwerpbureaus.
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

Let op: In augustus volgt een herhaling van deze open oproep voor ervaren ontwerpbureaus en kan opnieuw een onderzoeksvoorstel worden ingediend voor een samenwerkingstraject van drie maanden in het voorjaar van 2022, waarop startende makers en ontwerpers natuurlijk ook weer kunnen reageren.
loader

het fonds

subsidies

actueel