stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik In No Particular Order 2017
innoparticularorderhannekewetzer27.jpg

Terugblik In No Particular Order 2017

30 oktober 2017

Tijdens de Dutch Design Week 2017 (21 t/m 29 oktober) organiseerde het Stimuleringsfonds voor de vierde keer een tentoonstelling over talentontwikkeling. In de Studio van het Van Abbemuseum ontving het fonds ruim 5.000 designprofessionals en geïnteresseerden en reflecteerde met betrokkenen op de ontwerppraktijk van de ontwerpers, architecten en kunstenaars die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling van het fonds ontvingen.
Onder de titel In No Particular Order presenteerde het fonds dit jaar in negen installaties een collectief portret van de hedendaagse pluriforme werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers. Voor deze editie nodigde het fonds een van de deelnemers van het programma Talentontwikkeling uit als curator: Jules van den Langenberg. In studio-uitwisselingen en diverse bijeenkomsten definieerde hij samen met de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, gezamenlijk negen thema's: Positie, Inspiratie, Werkomgeving, Representatie, Geld, Geluk, Taal, Discours en Markt.
lonnekevanderpalenstimuleringsfonds19.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

Elke deelnemer leverde een bijdrage aan elk thema in de vorm van kenmerkende voorwerpen en fragmenten, variërend van hun eigen kleding en stoelen tot prototypes en boeken die hen inspireerden. Vervolgens nodigde Van den Langenberg negen progressieve denkers en makers uit de creatieve industrie uit om een installatie te maken aan de hand van deze verzamelingen.

Jules van den Langenberg: ‘In plaats van het tonen van individuele projecten of eindproducten van ontwerpers, lieten we in de kelder van het Van Abbemuseum de achterkant van de ontwerppraktijk zien. De tentoonstelling onderzocht het geheel aan professionele, persoonlijke en sociaal-culturele factoren waarmee jonge creatieve professionals vandaag de dag te maken hebben.’

deelnemende ontwerpers en makers
Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers), Amy Suo Wu, Isabelle Andriessen, Paula Arntzen, Atelier Frank Verkade, Marjan van Aubel, Christiaan Bakker, Mariska de Groot, Max Dovey, Ting Gong, Sophie Hardeman, Chrissie Houtkooper, Ruiter Janssen, Elisa van Joolen, Jules van den Langenberg, Yaolan Luo, Mark Minkjan, Simone C. Niquille, Kirstie van Noort, Simone Post, Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolov(a)), Benjamin Sporken, Amir Avraham, Studio Iwan Pol, Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall), Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy), PWR Studio, SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio), Thomas Trum, Janna Ullrich, Dieter Vandoren en Giuditta Vendrame.

innoparticularorderhannekewetzer35.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘De presentatie laat door een antropologische benadering prachtig zien wat creatieve talenten gemeen hebben en waarin hun individuele keuzes verschillen.’ - Joanna van der Zanden, onafhankelijk curator en cultureel adviseur



levend archief
Het resultaat van het gezamenlijke werkproces, In No Particular Order 2017, toonde wat artistieke en professionele groei betekent, zoals ervaren door de 32 ontwerpers en makers die afgelopen jaar de werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen. Als een ‘levend archief’ groeide de tentoonstelling gedurende de week: Studio Li Edelkoort - gespecialiseerd in trend forecasting - bestudeerde in het Van Abbemuseum de portfolio’s van de 32 ontwerpers, analyseerde hun visuele taal en ontwikkelde een moodboard voor de toekomst. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, organiseerde gedurende de Dutch Design Week gesprekken met de deelnemers over de rol van de ontwerper. En alle deelnemers signeerden een contract voor het collectieve Bitcoin-pensioenfonds dat kunstenaars Lernert & Sander ter gelegenheid van de manifestatie oprichtten, met als doel een discussie over reële vergoedingen voor ontwerpers aan te zwengelen.

innoparticularorderhannekewetzer38.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘In No Particular Order turns upside-down the popular notion of talent as an innate, unevenly divided capacity. Instead, it foregrounds the way that talent is fostered and fomented through structural and social conditions, as well as revealing the financial mechanisms that determine the way in which what we call “talent” is supported on its path to fruition.’ - Tamar Shafrir, design researcher at Het Nieuwe Instituut



in gesprek met
Het fonds ontving in de Studio van het Van Abbemuseum zo'n 5.000 professionals uit het designveld, waaronder ontwerpers, beleidsmakers, (internationale) museumcuratoren, designjournalisten, docenten en programmamakers. In totaal 230 studenten van diverse academies in Nederland werden rondgeleid. Elke ochtend vond een discussie plaats tussen deelnemers, experts en andere genodigden over de thema's van de tentoonstelling. (Bekijk hier het programma)

in de media
Glamcult schreef een artikel over In No Particular Order en interviewde deelnemers Amy Suo Wu en Ting Gong over hun werkpraktijk. Frameweb sprak Simone Post, Marjan van Aubel, Studio Truly Truly en Paula Arntzen uit het programma Talentontwikkeling, naar aanleiding van de tentoonstelling. Lees het artikel hier. VPRO maakte een video-item waarin oud-commissielid Afaina de Jong spreekt met deelnemers Janna Ullrich en Ruiter Janssen.

innoparticularorderhannekewetzer9.jpg
Foto: Hanneke Wetzer

‘Als je op de Dutch Design Week rondloopt voel je soms dat het achter de schermen ook over macht en geld gaat, en de neuroses die daarbij horen. Maar echt expliciet wordt dat niet gemaakt, noch geproblematiseerd. Bij de tentoonstelling van Jules van den Langenberg ontstaat ruimte om ook over dat aspect van ontwerp na te denken, en dat is hartstikke gezellig! - Jan van Tienen, schrijver en voormalig hoofdredacteur VICE Nederland



Negen installaties

In de volgende negen installaties presenteerde In No Particular Order een collectief portret van de pluriforme hedendaagse werkpraktijk van een jonge generatie ontwerpers:

De Taal van Talent

Wat is de sociaal-culturele context waarbinnen het talent van vandaag zijn of haar werk produceert? De ontwerpers en makers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, hebben hun huidige portfolio geüpload op een particulier onlineforum dat door Marsdiep is opgezet. Gedurende de tentoonstelling werd het materiaal door een team van tendensvoorspellers van Studio Edelkoort bestudeerd en opgenomen in een visueel moodboard, resulterend in een toekomstgerichte visie op het werk van de ontwerpers.

innoparticularorderhannekewetzer39.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Inspiratie van Talent

Hoe motiveert talent zichzelf? Op basis van boeken, quotes en passages die een inspiratie vormden voor het werk van elk van de deelnemers, schreef designcurator Brendan Cormier een analyse over de aard van inspiratie, waarbij hij met opzet willekeurige fragmenten van elke tekst overnam.

tweeluikinspirationweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
De Representatie van Talent

Kun je aan iemands kleding afzien of hij of zij talent heeft? Kleren vormen een uiting van allerlei sociale en culturele codes. Elk van de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen, leverde bij modeontwerper Duran Lantink een kledingstuk in. Op basis van zijn antropologische benadering van mode creëerde Lantink vervolgens drie samengestelde portretten die toonden hoe het talent van vandaag zichzelf representeert. Performance artist Lisette Ros droeg gedurende de Dutch Design Week één van de outfits en ging in verschillende performances een relatie aan met de negen installaties in de ruimte.

innoparticularorderhannekewetzer32.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geluk van Talent

Ontwerper Yuri Veerman herschreef de ideeën en verlangens van de deelnemende ontwerpers tot ambitieuze boodschappen in een gelukskoekje, dat verkrijgbaar was in het museumcafé. Veerman, zelf alumnus van het programma Talentontwikkeling, heeft hiervoor elk van de deelnemers ondervraagd.

innoparticularorderhannekewetzer24.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
Het Geld van Talent

Is talent een garantie voor rijkdom en economische zekerheid? Er wordt voorspeld dat er in tijden van machine learning nieuwe waarden worden toegekend aan creativiteit, al bevinden veel van de ontwerpers, kunstenaars en architecten die een werkbeurs Talentontwikkeling hebben ontvangen zich momenteel nog in een precaire financiële situatie. Om een discussie over nieuwe toekomsten met reële vergoedingen aan te zwengelen is er, in opdracht van kunstenaars Lernert & Sander, door een advocaat een collectief Bitcoin-pensioenfonds ontwikkeld voor de deelnemers.

innoparticularorderhannekewetzer33.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Positie van Talent

Heeft talent een specifieke rol en verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij? Voor een scenario waarin de ontvangers van de werkbeurs Talentontwikkeling een nieuwe samenleving moesten creëren, werd elk van hen gevraagd een koffer in te pakken met dingen die hij of zij mee zou nemen. Ontwerper Jurgen Bey, directeur van het Sandberg Instituut, maakte elke dag een aantal koffers open om zo een visueel woordenboek op te bouwen.

innoparticularorderhannekewetzer49.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Werkomgeving van Talent

Wordt talent groter en kleiner op basis van de ruimte waarin het werkt? Aan de ontwerpers die een werkbeurs Talentontwikkeling ontvingen werd gevraagd een beschrijving en een plattegrond van hun ideale werkruimte te maken. Samen met collega Loui Meeuwissen presenteerde architect Anne Dessing, zelf een alumnus van het programma Talentontwikkeling, een analyse van deze bijdragen op een gordijn. Als in een bouwtekening verbinden de plooien van het gordijn de schetsen met elkaar tot nieuwe, hybride ruimtes.

innoparticularorderhannekewetzer48.jpg
Foto: Hanneke Wetzer
De Markt van Talent

Kunnen we talent in getallen uitdrukken? Voor elk van de deelnemers is een inschatting gemaakt van de kans op commercieel succes, op basis van objectieve criteria zoals bruikbaarheid voor de klant, toegankelijkheid, marktomvang, kunstvorm en het profiel van de kunstenaar. Prototypes van de talenten werden op basis hiervan gerangschikt door Herbert van Litsenburg van The Fine Art Group, een consultancybureau dat zich richt op investeringen in kunst.

tweeluikmarketweb.jpg
Foto: Lonneke van der Palen
Het Discours van Talent

Hoe ziet en verklaart talent het belang van zijn werk? Tamar Shafrir en Guus Beumer, designonderzoeker en directeur van Het Nieuwe Instituut, leidden dagelijks een discussie tussen de deelnemers van het programma Talentontwikkeling en genodigden, op basis van de negen thema’s van de tentoonstelling. Hierbij zat men op stoelen die de deelnemers zelf hadden meegenomen, geplaatst op een vloer van kunstenaar Simon Becks. Aan het eind van de discussie, bouwden de deelnemers een installatie die werd vastgelegd door fotograaf Lonneke van der Palen. Dagelijks van 11.00-12.30 uur vond er een discussie programma plaats.

lonnekevanderpalenstimuleringsfonds26.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

meer nieuws

kaarjtezondersterretjes.jpg

Toekenningen Activiteitenprogramma’s 2019

17 januari 2019

Aan 26 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de culturele en creatieve industrie in Nederland. De 26 instellingen ontvangen samen ruim € 1,4 miljoen voor hun programmering in 2019. De bijdragen variëren van € 25.000 tot € 100.000 per jaarprogramma
De Deelregeling Activiteitenprogramma’s ondersteunt programma’s op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur of een combinatie van deze disciplines. Culturele instellingen kunnen eens per jaar een bijdrage aanvragen voor hun activiteitenprogramma met een maximale looptijd van een jaar.

selectie
De adviescommissie onder voorzitterschap van Rutger Wolfson heeft geadviseerd over 46 programma’s van instellingen op het gebied van de creatieve industrie. Zij vroegen in totaal ruim € 2,5 miljoen aan. De ronde was daarmee ruim overvraagd, waardoor de commissie scherpe keuzes moest maken. De gehonoreerde voorstellen leveren actief een bijdrage aan presentatie, kennisuitwisseling, experiment, reflectie en onderzoek op het gebied van architectuur, vormgeving of digitale cultuur. Met name een sterke platformfunctie en vernieuwende, agenderende programma’s werden door de adviescommissie gewaardeerd.

Op het gebied van digitale cultuur zijn negen voorstellen gehonoreerd, op het gebied van architectuur acht voorstellen, en zes voorstellen op het gebied van vormgeving. Ten slotte zijn drie interdisciplinaire voorstellen gehonoreerd.

nieuwe initiatieven
Er is een aantal nieuwkomers binnen de regeling ondersteund. Het betreft zes instellingen: The Hmm, Creative Coding, New Emergences, MacGuffin, Warehouse en Spatial Media Laboratories. De commissie acht het stimuleren van nieuwkomers van belang. Ze noemt de zes nieuwe instellingen binnen de regeling een waardevolle toevoeging op de bestaande praktijk. Volgens de commissie bieden de instellingen nieuwe platforms en onderzoeken de programma’s actuele vraagstukken en werkwijzen. Een voorbeeld is het programma van het nieuwe initiatief Warehouse dat zich richt op alternatieve, kritische modepraktijken door tentoonstellingen, debatten, performances, publicaties en podcasts te ontwikkelen.

diversiteit en inclusiviteit
De commissie acht diversiteit en inclusiviteit binnen de programma’s van groot belang. Het viel de commissie op dat deze thematiek te weinig aan bod komt in de voorstellen van deze ronde. Een aantal gehonoreerde voorstellen is volgens de commissie noemenswaardig op het gebied van diversiteit en inclusiviteit.
Zo richt het platform New Emergences zich via zijn programma ‘Amplifying Voices’ op het vraagstuk van diversiteit en ondergerepresenteerde stemmen binnen het terrein van de elektronische muziek en geluidskunst.
Ook zijn programmaonderdelen van het voorstel van Hackers & Designers interessant, zoals de Feminist Intersectional Search, opgezet in samenwerking met Read-in, Openbare bibliotheek Amsterdam en Atria Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, over het dominante Westerse denkkader in zoekresultaten.
PrintRoom richt zich in het komend jaarprogramma onder andere op niet-Westerse praktijken: Artists’ publishing is volgens het platform op dit moment nog een dominant Westers systeem, ondanks de groeiende participatie en radicaal vernieuwende bijdragen van niet-Westerse makers. Nog steeds bestaan artists’ book fairs en gespecialiseerde winkels/project spaces voornamelijk in West-Europa en Noord-Amerika, hoewel in Azië en Zuid-Amerika belangrijke spelers actief zijn. Hoe kan het perspectief van het veld breder en inclusiever worden en kan er worden geleerd van Do-It-Yourself productie- en presentatievormen van niet-Westerse artistieke ‘publishers’?

De 26 instellingen die een bijdrage ontvangen zijn:
The Hmm
CKB Zeeland
AIR
Hackers & Designers
PrintRoom
Platform GRAS
TETEM
Architectuur Centrum Amsterdam
Creative Coding
Transnatural
ExtraExtra
IMPAKT
Reverb
Current Obsession
Spatial Media Laboratories
Ontwerp Platform Arnhem
Partizan Public
SETUP
What Design Can Do
CAST
CASA
MacGuffin
Warehouse
Architectuurcentrum Nijmegen
New Emergences
Podium voor architectuur, Haarlemmermeer en Schiphol

Hier is meer informatie over de inhoud van de specifieke programma’s per instelling te lezen.

De sluitingsdatum voor de regeling Activiteitenprogramma’s in 2019 is 9 oktober. Het totaal beschikbare budget voor 2019 is € 1.450.000.

anderswerken.jpg

Selectie Open Oproep Anders werken aan stad, dorp en land

17 januari 2019

Met het oog op de komst van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de nieuwe Omgevingswet nodigde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in oktober 2018 gemeenten uit deel te nemen aan het ontwikkeltraject Anders werken aan stad, dorp en land. Binnen dit traject bouwen gemeenten onder begeleiding van ervaren stadmakers hun lokale netwerk uit en gaan ze samen met hun lokale partners én met ontwerpers aan de slag met actuele ruimtelijke en maatschappelijke opgaven in hun eigen gemeente. 18 gemeenten zijn geselecteerd voor deelname.
In Nederland staan we voor een aantal grote maatschappelijke veranderingen. Klimaatverandering en de invloed van technologie vragen om nieuwe ruimtelijke concepten, maar ook gezondheid, bevolkingsgroei en een meer sociaal-inclusieve samenleving. De NOVI speelt op deze veranderingen in met een langetermijnvisie voor een duurzame fysieke leefomgeving. Centraal daarin staat de verwevenheid van maatschappelijke en ruimtelijke opgaven, en het belang van samenwerking tussen overheid, markt en samenleving. Ook de wetgeving voor de fysieke leefomgeving wordt de komende jaren ingrijpend aangepast. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet ontstaat een nieuw stelsel, dat gericht is op het in onderlinge samenhang bereiken en in stand houden van een veilige en gezonde fysieke leefomgeving. Gemeenten vervullen hierbij een faciliterende en co-creërende rol. Het ontwikkeltraject Anders werken aan stad, dorp en land bereidt gemeenten voor op deze nieuwe manier van werken.

Het ontwikkeltraject kent drie leerlijnen:

1. leefbaarheid
2. duurzaamheid
3. stedelijke transformatie

De begeleiding van het traject ligt in handen van Floor Ziegler (Stadmakerscentrum), Nicole Rijkens-Klomp (Pantopicon) en Edwin van Uum (UUM - Unlimited Urban Management).

beoordeling
De Open Oproep Anders werken aan dorp, stad en land leverde 22 inzendingen op. Bij de beoordeling en selectie van de inzendingen heeft het fonds zich laten adviseren door:

Gaston Gelissen, Programmadirectie Nationale Omgevingsvisie
Vera Winthagen, Strategisch Design Consultant, Gemeente Eindhoven
Jornt van Zuylen, projectleider Democratie in Actie, VNG

De adviseurs spreken hun waardering uit voor de diversiteit aan inzendingen voor deze open oproep. De regionale spreiding van de reacties is groot. Opvallend is ook de mate van diversiteit in het niveau van de inzendingen. Met name de grotere gemeenten lijken al meer ervaring in de samenwerking met stadslabs te hebben en dienden scherp uitgewerkte opgaven in en een groot aantal reeds betrokken partners om mee samen te werken. Betrokkenheid van de raad en/of het college van burgemeesters en wethouders werd bij de meeste inzendingen nog beperkt ingevuld.

Belangrijker dan het uitwerkingsniveau van de inzendingen was echter een belangrijk criterium voor deelname aan het ontwikkeltraject de relevantie van de leervraag binnen de thematiek en werkwijze van de open oproep. Op basis van een inhoudelijke bespreking van de lokale opgave, relevantie van de geformuleerde leerdoelen van de gemeente, betrokkenheid van de gemeente en de mate en wijze van samenwerking met lokale partners inzendingen zijn de adviseurs uiteindelijk tot een selectie van 18 gemeenten gekomen.

selectie
De volgende gemeenten zijn geselecteerd voor deelname aan het ontwikkeltraject Anders Werken aan stad, dorp en land:

1. Almere
2. Amersfoort
3. Amsterdam
4. Bergen Op Zoom
5. Borger-Odoorn
6. Breda
7. Heerlen
8. Heusden
9. Hoeksche Waard
10. Horst aan de Maas
11. Leeuwarden
12. Leiderdorp
13. Maastricht
14. Meerssen
15. Rotterdam
16. Schiedam
17. Súdwest Fryslân
18. Weert

Het ontwikkeltraject Anders werken aan dorp, stad en land is een samenwerking tussen het programma Democratie in Actie en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het traject heeft als doel integrale aanpak van ruimtelijk-maatschappelijke opgaven te stimuleren en nieuwe samenwerkingsvormen tussen gemeenten, ontwerpers en culturele instellingen te stimuleren. In de uitvoering van het ontwikkeltraject legt het Stimuleringsfonds waar mogelijk ook de verbinding met de culturele regioprofielen.

startfase
Het ontwikkeltraject is bedoeld als startfase. De looptijd van het traject is van januari t/m mei 2019. In vijf maanden experimenteren gemeenten binnen hun lab met nieuwe participatieprocessen en samenwerkingsvormen. De startfase resulteert in:

1. overeenkomst voor samenwerking tussen gemeente van lokale samenwerkingspartners (bewoners, ondernemers, ontwerpers, maatschappelijke instellingen en/of kennisinstellingen) in een lab;
2. beschrijving van de beoogde effecten van het lab;
3. beschrijving van de activiteiten van het lab;
4. specificatie van de benodigde middelen (in tijd en geld) en de overeengekomen organisatiestructuur (verantwoordelijkheden, beslissingsbevoegdheid en financiering) van het lab.

vervolgfase
De labs kunnen na afloop van de startfase met een uitgewerkt projectplan voor de vervolgfase
subsidie aanvragen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Per geselecteerd voorstel stelt het fonds hiervoor een maximumbedrag van € 25.000,- incl. btw beschikbaar, bestemd voor het inzetten van stadmakers en ontwerpers. Deze bijdrage bedraagt maximaal 50% van de totale begroting.

kennisnetwerk stadslabs
Het ontwikkeltraject Anders werken aan dorp, stad en land en bouwt voort op bestaande kennis en ervaring van een netwerk van 51 eerder door het Stimuleringsfonds ondersteunde stadslabs. Binnen de ondersteunde labs is in het afgelopen jaren veel kennis en ervaring opgedaan. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie heeft de opgedane kennis en ervaring binnen deze stadslabs gepubliceerd in een ‘ProeftuinNL e-zin’. Om de ontwikkeling van het stadslab kennisnetwerk te stimuleren, organiseert het fonds tevens verschillende bijeenkomsten. Verslagen van eerdere bijeenkomsten en de resultaten van enkele reflectieve onderzoeken vindt u op onze kennispagina Urbanisatie.

Geïnteresseerd in de voortgang van het ontwikkeltraject Anders werken in dorp, stad en land? Houd de website in de gaten en schrijf je hier in voor de speciale nieuwsbrief over urbanisatie, die het fonds enkele keren per jaar verstuurd.

stimuleringsprogramma Innovatieve Vormen van Opdrachtgeverschap
Met de lancering van dit ontwikkeltraject geeft het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie uitvoering aan het programma uit te voeren gericht op ‘Innovatieve Vormen van Opdrachtgeverschap’. Binnen dit programma ondersteunt het Stimuleringsfonds lokale en regionale initiatieven om te experimenteren met vernieuwende vormen van opdrachtgeverschap in de fysieke leefomgeving.
Het programma maakt onderdeel uit van de Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp 2017-2020 dat door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wordt uitgevoerd in opdracht van de ministeries van BZK en OCW.
eh2619web.jpg

Selectie Open Oproep Professionalisering #4

16 januari 2019

Een goede balans vinden tussen artistieke ontwikkeling en ondernemerschap is niet altijd even makkelijk. Voor professionalisering en ondernemerschap is in de dagelijkse praktijk weinig ruimte en financiering beschikbaar. Maar voor de ontwikkeling van het ontwerpveld is dit wel degelijk van belang. Om professionalisering aan te moedigen en de beroepspraktijk binnen het vakgebied vormgeving te versterken is in 2018 voor het vierde opeenvolgende jaar de Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk uitgezet vanuit de Deelregeling Vormgeving.
Deze oproep is beëindigd, meer over de geselecteerde ontwerpers en resultaten vindt u hier.

Met de Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk worden ontwerpers en kleine ontwerpbureaus in de gelegenheid gesteld tijd vrij te maken om hun praktijk toekomstbestendig te maken en activiteiten te ontwikkelen om hun toekomstvisies te realiseren. Drie adviseurs – Anne van der Zwaag, Ellen Schindler en Yassine Salihine – bogen zich over achttien voorstellen en selecteerden er hiervan zeven.

selectie
De geselecteerde ontwerpers en ontwerpbureaus zijn werkzaam in uiteenlopende disciplines binnen de vormgeving, maar nemen elk een bijzondere positie in het veld in. De studio’s zijn stuk voor stuk al een aantal jaar actief en hebben een goed functionerende praktijk en sterke portfolio’s opgebouwd. Ook de ontwerpers hebben consequent gewerkt aan kwaliteit in hun werk en projecten en beschikken over voor het vakgebied betekenisvolle portfolio’s. Uit hun voorstellen blijkt dat ze zich goed realiseren wat hun positie is en wat hun (maatschappelijke) verantwoordelijkheden zijn.

beoordeling
De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de criteria vermeld in de oproeptekst. De selectie vond plaats op basis van de kwaliteit van het plan van aanpak. Er is gekeken naar betrokken deskundigheid, de probleemstelling en de artistieke kwaliteit van het werk van de aanvrager. Ook is de mate van zelfreflectie en zicht op de (verbetering van de) positionering betrokken in de selectie. De adviseurs beoordeelden daarnaast in hoeverre de projectplannen consistent zijn opgezet.

De voorstellen van de volgende ontwerpers en ontwerpbureaus zijn geselecteerd:
The Soft World
RNDR
Circus Engelbregt
Siba Sahabi
VANTOT vof
Alessandra Covini
Kranen/Gille

reflectie
De aanvragers van de geselecteerde voorstellen weten hun toekomstvisies goed inhoudelijk te motiveren en de beoogde strategieën zijn een logische vervolgstap. In hun voorstellen zetten zij duidelijk uiteen waar ze tegenaan lopen in de verdere ontwikkeling van hun praktijk en waarom ze op dit moment tijd willen inplannen om aan hun toekomst te werken. Behalve gericht op de toekomst zijn de strategieën ook naar buiten toe gericht én wordt er ingezet op het nemen van de regie over de eigen praktijk om te komen tot een organisatiestructuur die de zakelijke ontwikkeling bevordert.

De adviseurs stellen dat het over het algemeen in veel voorstellen nog ontbreekt aan inzicht in de betekenis van de plannen voor de praktijk van de aanvrager op de lange termijn. Zij vinden over het geheel genomen dat in deze voorstellen de visie op de toekomst niet sterk is uitgedacht en dat de beoogde professionalisering niet voldoende inhoudelijk wordt ingezet. Zij verwachten dat daardoor verdieping zal uitblijven.

Een aantal plannen is in de ogen van de commissie te sterk gericht op de uitvoering van een (artistiek) project en te weinig op de ontwikkeling van een sterk organisatiemodel. Alhoewel de commissie een aantal projecten interessant vond, heeft ze in haar keuze voorrang gegeven aan projecten die op de langere termijn gericht zijn.

vervolg in 2019
Gezien de aanhoudende urgentie van het onderwerp wil het fonds de oproep dit jaar nogmaals uitschrijven. Houd onze nieuwsbrief en website in de gaten voor de updates.

Foto: Allesandra Covini door Kyoungtae Kim
adrianuskundertunitedenterprisesweb.jpg

Selectie Open Oproep Salone del Mobile Milaan 2019

15 januari 2019

De Salone del Mobile wordt door velen gezien als dé plek om jezelf als product- en/of meubelontwerper te laten zien aan een grote groep professionals uit de internationale designwereld, allemaal op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied. Om de hoge kwaliteit van de Nederlandse ontwerpsector in Milaan te onderstrepen en de internationale reputatie van de Nederlandse creatieve industrie te versterken, riep het Stimuleringsfonds Nederlandse ontwerpers op om een voorstel in te dienen voor een presentatie tijdens de Salone del Mobile 2019 die plaatsvindt van 9 tot en met 14 april.
De Open Oproep Salone del Mobile 2019 leverde 29 voorstellen op. Adviseurs Lucas Verweij, Marleen Engbersen en Chris Kabel selecteerden hieruit 11 voorstellen. De selectie biedt een rijk en divers beeld van de Nederlandse ontwerpsector binnen een internationale context. En de geselecteerde voorstellen onderscheiden zich sterk in artistieke kwaliteit, presentatievorm en strategie.

De presentatievoorstellen van de volgende aanvragers zijn geselecteerd:

Stichting Cor Unum
Adrianus Kundert United Enterprises
Thijs Verhaar/Knitwear Lab
Studio Sanne Visser
Atelier Mark Sturkenboom
Audrey Large
Studio Minale-Maeda
David Derksen Design
Studio Joris de Groot
OS & OOS
Siba Sahabi

criteria
De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de criteria die werden vermeld in de oproeptekst. Uitgangspunt voor de selectie vormden de kwaliteit van het te presenteren werk en het portfolio. De adviseurs beoordeelden de mate waarin de presentaties bijdragen aan de ontwikkeling van de internationale praktijk en het verbreden van het werkterrein van zowel de aanvrager als van de Nederlandse creatieve industrie. Daarnaast werd in de beoordeling betrokken in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten bij de doelstellingen van deze oproep en het Programma Internationalisering.

selectie
De aard van de geselecteerde voorstellen verschilt sterk. In de selectie zijn drie voorstellen opgenomen van meer toepassingsgerichte en concreet uitgewerkte ontwerpen, namelijk die van Studio David Derksen, Studio Joris de Groot en een overzichtstentoonstelling van Os & Oos. Presentaties van meer experimentele en onderzoekende projecten komen van Sanne Visser, Siba Sahabi en Studio Minale-Maeda. De presentatie van 'art-design' van Mark Sturkenboom richt zich op collectioneurs. Cor Unum en Knitwear Lab (Thijs Verhaar) tonen de innovatieve ontwerpresultaten van ontwerpers die gebruikmaken van de faciliteiten die de werkplaatsen bieden. Cor Unum presenteert keramiek van diverse, bekende ontwerpers. Het Knitwear laat live het werkproces zien waarin ontwerp en productie samenkomen en nodigt ontwerpers en labels uit om ter plekke te komen werken.

In de selectie zijn ook twee presentaties opgenomen van collectieven, namelijk Oddness van Adrianus Kundert (vier ontwerpers) en Morph van Audrey Large (vijftien ontwerpers). Beide presentaties zijn geïnitieerd en geproduceerd door jonge ontwerpers die zowel in vorm als in inhoud een alternatief geluid willen bieden op het gangbare meubel- en productontwerp in Milaan.

reflectie
Hoewel de locaties van de geselecteerde presentaties nog niet allemaal waren bevestigd, valt het de adviseurs op dat de aanvragers zich bewust zijn van de betekenis van de plek waar zij hun werk presenteren. Dit is van belang omdat de specifieke locaties in Milaan zich ieder onderscheidend van elkaar profileren. Opvallend en goed is ook dat de aanvragers in hun voorstellen inzicht gaven in de overwegingen die zij maken in relatie tot het werk dat wordt getoond, de presentatiestrategieën en de door henzelf geformuleerde doelstellingen.

Over het algemeen merken de adviseurs op dat de aard van de voorstellen een goede weerspiegeling is van de diversiteit van de Salone del Mobile. De beurs is niet langer puur gericht op meubelontwerp, maar is een plek geworden waar innovatie, creatieven in de breedste zin van het woord en de industrie elkaar kunnen vinden. De aanvragers weten volgens de adviseurs goed te omschrijven wat ze te bieden hebben in de context van de meubelbeurs.

De adviseurs zien tot slot een stijgende lijn ten aanzien van de professionaliteit van de aanvragers en de voorstellen. Dit blijkt uit de in de voorstellen getoonde beelden en de presentatiestrategieën. De adviseurs merken op dat dit geldt voor bijna alle aanvragen. Aanvragers zijn zich goed bewust van de inhoudelijke betekenis van hun werk en hun praktijk. Uit de voorstellen spreekt vaak een sterk ontwikkeld gedachtegoed.

Foto bovenaan: Adrianus Kundert United Enterprises

getagrantmaastricht.gif

24 jan: Get a Grant Event Maastricht

21 december 2018

Wanneer kan je subsidie aanvragen, hoe gaat dit in z’n werk en waar moet je op letten? Het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseren gezamenlijk een voorlichtingsbijeenkomst over bijdragemogelijkheden voor (bijna afgestudeerde) kunstenaars en ontwerpers. Kom donderdag 24 januari 2019 langs bij het Get a Grant Event bij de Maastricht Academy of Fine Arts and Design.
Het Get a Grant Event geeft een overzicht wat het Mondriaan Fonds en Stimuleringsfonds Creatieve Industrie te bieden hebben voor jonge creatieve professionals. Zoek jij financiering voor je project of praktijk? Medewerkers van beide fondsen vertellen over de subsidiemogelijkheden: wanneer kan je subsidie aanvragen, hoe gaat dit in z’n werk en waar moet je op letten? Daarnaast vertellen een beeldend kunstenaar en een ontwerper over hun ervaringen bij het indienen van een aanvraag en beantwoorden vragen uit het publiek. Aansluitend kun je specifieke vragen stellen aan de sprekers.

bijeenkomsten
Deze bijeenkomst is de eerste in een reeks van drie Get a Grant voorlichtingsbijeenkomsten die het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds dit jaar verspreid over het land organiseren.

Mondriaan Fonds
Het Mondriaan Fonds is het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het fonds biedt onder andere een scala aan bijdragemogelijkheden voor kunstenaars en bemiddelaars (curatoren en critici) op het gebied van talentontwikkeling en praktijkverdieping.

Stimuleringsfonds
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het cultuurfonds voor architectuur, vormgeving, digitale cultuur en alle mogelijke crossovers. Naast projectsubsidies vanuit de diverse regelingen zoals Vormgeving en Digitale cultuur, stelt het fonds binnen de regeling Talentontwikkeling jaarlijks een werkbeurs beschikbaar aan zo’n 25 talentvolle jonge ontwerpers/makers voor hun artistieke en professionele ontwikkeling.

Datum: donderdag 24 januari 2019
Tijdstip: 14.30 – 16.30
Locatie: Maastricht Academy of Fine Arts and Design, Herdenkingsplein 12
Toegang: gratis
Aanmelden: meld je hier aan via het aanmeldformulier

Sprekers: Beeldend kunstenaar Sanne Vaassen, Sarah Mesritz (Current Obsessions), Niels Engel (Mondriaan Fonds) en Eva Roolker (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie)
Moderator: Valentijn Byvanck (directeur Marres)
Voertaal bijeenkomst: Engels
loader

het fonds

subsidies

actueel

vernieuwdeonlineaanvragaomgeving.png
Het Stimuleringsfonds werkt aan een vernieuwing van de online aanvraagomgeving. Vanaf maandag 7 januari 2019 gaat het nieuwe ‘online aanvragen’ live en staat de omgeving open voor nieuwe aanvragen... meer >
deadlines2019.png
De sluitingsdata van de deelregelingen van het Stimuleringsfonds in 2019 zijn vastgesteld. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebben in 2019 ieder vier rondes. De Deelregeling Internat... meer >
openoproepturkijeruslandegyptemarokko4.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers, makers, curatoren en culturele organisaties in Nederland op een plan in te dienen voor een project dat ontwerp inzet voor duurzame en inclus... meer >
loader
loader
loader