stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik Digitale cultuur @ Stimuleringsfonds
DigitaleCultuur8juni.jpg

Terugblik Digitale cultuur @ Stimuleringsfonds

21 juli 2016

Op woensdag 8 juni organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een publieke bijeenkomst rondom digitale cultuur in Het Huis Utrecht. Doel van de bijeenkomst was om samen met het veld vooruit te kijken naar de nieuwe cultuurplanperiode 2017-2020. Wat zijn de actuele ontwikkelingen en hoe sluiten de regelingen en programma's van het fonds hierbij aan?
Voor een volle zaal trapte directeur-bestuurder Janny Rodermond de bijeenkomst af met de constatering dat het werkterrein e-cultuur opvalt als een vitale sector, ondanks de bezuinigingen op cultuur vier jaar geleden. In januari 2013 startte het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in opdracht van het ministerie van OCW een subsidieprogramma voor e-cultuur. Niet eerder hadden makers of denkers die werken op het snijvlak van cultuur, technologie en maatschappij zo direct toegang tot een subsidieregeling voor projecten bij een van de rijkscultuurfondsen. Anderhalf jaar later, in april 2014 maakte het Stimuleringsfonds met een eerste bijeenkomst de balans op. Rodermond herinnert zich de semantische discussie toen, die uitmondde in een 'vermoeden van e-cultuur'.

Digitale cultuur
De sector blijft zich ontwikkelen. De discussie over afbakening en een 'vermoeden van e-cultuur' is nog steeds van belang. Maar de meeste kritische geluiden van vier jaar geleden, op de transfer van kunst naar creatieve industrie waar e-cultuur tot laatstgenoemde werd toegewezen, zijn evenwel verstomd. Het veld is bekend geraakt met het fonds en de subsidiemogelijkheden. Ook de angst voor het utiliteitsdenken met nadruk op de industrie, is grotendeels ongegrond gebleken. Bij het fonds gaat het altijd om het stimuleren van cultuur in onderzoek, experiment en projecten. Om dat te benadrukken, gaat vanaf de nieuwe cultuurplanperiode de regeling verder onder de naam Digitale cultuur. Deze term bedrukt beter het inclusieve karakter van de subsidieregeling. Het fonds hoopt met de nieuwe naam nieuwe generaties makers aan te spreken die zich niet vanzelfsprekend herkennen in de term e-cultuur. Ook wil het fonds de sector beter internationaal profileren en wil het nadrukkelijk een opening bieden richting de game-industrie en makers die werkzaam zijn in de media, die met het wegvallen van het Mediafonds in 2017 een belangrijk aanspreekpunt verliezen.

Parallelle deelsessies
Na vier projectpresentaties van Driessens en Verstappen, Monobanda, Floris Kaayk en Matthias Oostrik, die de breedte illustreren van de Deelregeling E-cultuur, ging het publiek uiteen in verschillende deelsessies op het gebied van onderzoek, digital storytelling, games, platforms en podiumkunsten.

De deelnemers werden bevraagd welke rol het fonds de komende jaren kan spelen om het werkterrein tot grotere hoogte te brengen. De gespreksleiders kregen een aantal overkoepelende vragen mee. Wat zijn de belangrijkste actuele ontwikkelingen op het terrein van digitale cultuur in relatie tot games, storytelling, onderzoek, infrastructuur/platforms of podiumkunsten? En wat zijn de verwachtingen rondom dit specifiek deelgebied en hoe kan het Stimuleringsfonds inspelen op deze ontwikkelingen in de uitvoering van de subsidieregelingen, programma's en communicatie? De gespreksleiders per sessie waren Sacha van Tongeren, Paulien Dresscher, Adriaan de Jongh, Klaas Kuitenbrouwer en Joris Weijdom.
bijeenkomstdigitalecultuur.jpg
Joris van Ballegooijen, Margriet Schavemaker en Tijmen Schep voor een volle zaal. Foto: Mohamed Najah

Kennisdeling
Een diverse samenstelling van deelnemers en uiteenlopende onderwerpen impliceert geheid een verscheidenheid aan input. Echter, een aantal terugkerende thema's kwamen in meerdere sessies aan bod. Zo werd het belang van kennisdeling en -overdracht benadrukt in alle deelsessies. Het vakgebied hecht waarde aan (fysieke) plekken waar kennis bewaard en gedeeld wordt. Platforms, festivals, werkplaatsen, labs en makerspaces spelen binnen deze context een cruciale rol aangezien experiment, onderzoek en ontwikkeling hier vooropstaat. Dergelijke plekken geven makers, ontwerpers en ontwikkelaars de mogelijkheid kennis over een product en/of proces onderling te delen, over te dragen op een jonge nieuwe generatie of te koppelen met onderwijsinstellingen en de markt. Daarnaast kwam, met name in de deelsessies 'games' en 'storytelling', het belang van kennisdeling naar voren op gebied van marketing, PR en distributie. Voor veel makers blijft dit een pijnpunt binnen hun artistieke praktijk.

Experiment
Een ander terugkerend thema was het resultaatgerichte karakter van subsidieaanvragen, en daardoor het vakgebied in het algemeen. Wil men onderzoek stimuleren en het vakgebied vernieuwen, dan moet er meer ruimte zijn om te experimenteren en te falen zonder alleen oog te hebben voor resultaten.

Het publiek merkte op dat subsidies bij voorkeur worden verleend aan eindproducten in plaats van ontwikkelingsfases, wat spanning veroorzaakt door de inherente exploratieve aard van artistiek werk. Enige geluiden uit de zaal gaven echter aan dat het Stimuleringsfonds hierin een voortrekkersrol speelt. Het fonds verleent immers regelmatig startsubsidies ter ontwikkeling van een maker of project of projectsubsidies waar onderzoek vooropstaat. De regeling Talentontwikkeling voorziet een budget voor pas afgestudeerde makers ten behoeve van eigen ontwikkeling, het ontwikkelen van kennis op het gebied van praktijkontwikkeling en een eindpresentatie.

Daarbij benadrukte het publiek in nagenoeg alle deelsessies de waarde van ruimte om te mislukken en experimenteren, projecten met open eindes en onderzoeksprocessen met een hoog risico. Het Stimuleringsfonds stelde dat doelstellingen zoals onder andere onderzoek en experiment in de volgende cultuurplanperiode 2017-2020 wordt opgenomen in het beleidsplan van het fonds.

In de deelsessie 'podiumkunsten' opperden de deelnemers dat uitgerekend een fonds durfkapitaal moet hebben, en experimenten en onderzoeken waarbij de uitkomst onzeker is, moet financieren. Ook in de game-industrie stootte men op het obstakel dat bedrijven en afnemers niet genoeg risico's durven nemen bij de ontwikkeling van artistieke games. Tenslotte kwam de looptijd van 24 maanden van een project ter sprake als een hindernis in de sessie 'platforms'. Sommige onderzoeken nemen nu eenmaal meer tijd in beslag, meenden de deelnemers.

Educatie
De vraag naar nauwere samenwerkingsverbanden tussen onderwijsinstellingen en het fonds bleek groot. Volgens het publiek liggen hier nog veel kansen om kennis uit te wisselen wat een verdere ontwikkeling voor beide sectoren kan impliceren. Het Stimuleringsfonds kan echter op formele gronden geen educatieve projecten ondersteunen. Daarbij is het budget van het fonds beperkt toereikend om subsidies te verlenen aan projecten in kader van een opleiding. Dit behoort niet tot de kerntaken van het fonds. Het publiek reageerde hierop terughoudend en merkte op dat bijgevolg een potentieel deel aanvragers tussen wal en schip valt.

Afronding
Na afloop van de sessies koppelden de gespreksleiders de belangrijkste conclusies terug aan het publiek. De betrokkenheid van de deelnemers bij ieder onderwerp was groot, evenals de feedback. De verscheidenheid aan invalshoeken en disciplines tonen de breedte van het werkterrein digitale cultuur, wat onder de deelnemers als sterkte werd beschouwd. Tijmen Schep sloot de dag af met een eindreflectie waarin hij nogmaals het belang, de potentie en de vitaliteit van de sector benadrukte.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert tweejaarlijks een publieke evaluatie. De volgende editie staat gepland voor 2018. Volg het nieuws over digitale cultuur bij het Stimuleringsfonds en meld je aan voor de nieuwsbrief.

Videoregistratie

Deel 1: Inleiding door Janny Rodermond; Projectpresentaties door Floris Kaayk, Matthias Oostrik, Driessens en Verstappen en Monobanda; Reflectie door Tijmen Schep.

Deel 2: Terugkoppeling van de deelsessies; Rondvraag en afsluitende reflectie door Joris van Ballegooijen, Margriet Schavemaker en Tijmen Schep.

meer nieuws

leidraad.png

Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag geactualiseerd

23 mei 2019

Om aanvragers nog betere handvatten te geven bij het schrijven van een subsidieaanvraag hebben we de Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag geactualiseerd. Ook is de leidraad vanaf nu in het Engels beschikbaar.
De geactualiseerde leidraad geeft uitgebreidere informatie over het opstellen van een projectplan, presentatieplan, een planning en een begroting en geeft meer inzicht in de gehele subsidieprocedure. Wat mag er bijvoorbeeld niet ontbreken in het projectplan? Hoe bereken je het aan te vragen subsidiebedrag? Of wanneer ben je btw-plichtig en wanneer niet en wat betekent dat voor je begroting? Praktische tips helpen daarbij om een zo goed en volledig mogelijke subsidieaanvraag op te stellen. De nieuwe leidraad bevat bovendien een uitgebreidere voorbeeldbegroting en -dekkingsplan.

Omdat niet iedere ontwerper of maker die een aanvraag bij het Stimuleringsfonds indient de Nederlandse taal even machtig is, is er vanaf nu ook een Engelstalige versie van de leidraad beschikbaar. Subsidieaanvragen mogen ook in het Engels worden opgesteld.

De geactualiseerde leidraad is hieronder te downloaden en wordt ook als download bij iedere deelregeling aangeboden.

downloads

ruimtekoersweb.jpg

5 juni: deadline Deelregeling Festivals

22 mei 2019

Met de Deelregeling Festivals ondersteunt het fonds festivals voor professionals, experts of juist een heel divers publiek op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur. De adviescommissie beoordeelt voorstellen onder andere op de vraag of de programmering een waardevolle of onderscheidende positie ten opzichte van bestaande festivals inneemt en op de mate waarin het festival als platform functioneert. De eerstvolgende deadlines zijn 5 juni en 4 september.
Drie aankomende festivals voldeden aan de criteria van de commissie en presenteren in mei, juni en juli hun programma.

Regenerative Feedback: On Listening and its Emancipatory Potential
Op 24, 25 en 26 mei kun je in Worm, Rotterdam naar Regenerative Feedback, een jaarlijks rondreizend festival op het gebied van nieuwe media, geluidskunst/muziek en filosofie. Regenerative Feedback is zowel een muziekfestival als een 'intellectuele' bijeenkomst, en probeert bruggen te slaan tussen beiden, met daarin ruimte voor uitgebreide Q&A-sessies en interactie met het publiek. Het idee achter dit evenement is om experimentele performances en kunstprojecten op het gebied van nieuwe media te tonen, en de effecten hiervan te onderzoeken door middel van collaboratieve workshops, toegankelijke lezingen en gesprekken tussen experts en publiek.

Rotterdamse Dakendagen
Van 31 mei tot en met 2 juni kun je in Rotterdam de hoogte in tijdens de Rotterdamse Dakendagen. Meer dan vijftig daken openen een weekend hun deuren en tonen hun mogelijkheden als nieuwe stedelijke ruimte voor een breed publiek. De organisatie wil laten zien hoe daken kunnen bijdragen aan een gezonde, levendige, aantrekkelijke en toekomstbestendige stad. De binnenstedelijke daken kunnen van grote betekenis zijn als het gaat om oplossingen voor stedelijke verdichting, klimaatadaptatie, de energietransitie en het zoeken naar nieuwe vormen van maatschappelijke verbinding. Zij bieden diverse mogelijkheden in vergroening, waterretentie, energieopwekking en als sociale ontmoetingsplekken. De Rotterdamse Dakendagen onderzoekt de potenties van het Rotterdamse daklandschap en reflecteert met bewoners en professionals op de (on)mogelijkheden van daken. Daarbij is er aandacht voor stedenbouwkundige vraagstukken van verduurzaming en nieuwe publieke ruimte alsook voor grootstedelijke opgaven zoals diversiteit en inclusiviteit. Sprekers zijn onder meer Jason Hilgefort , Dusty Gedge, Robert Hammond en Winy Maas. In het kader van het jubileum presenteert de Rotterdamse Dakendagen een aantal projecten zoals de Sleeping Giants en het bouwen van dakverbindingen.
rdd.jpg
Rotterdamse Dakendagen

Ruimtekoers Festival (foto bovenaan)
Van 3 tot en met 7 juli gaat het Ruimtekoers Festival in Arnhem met het publiek, ontwerpers, overheden, bewoners en commerciële partijen nieuwe ideeën, dromen en richtingen voor de stad en de openbare ruimte verkennen. Tijdens dit festival staat de wijk Malburgen centraal. Het programma is een mix van autonome kunst, geëngageerde concepten, sociaal artistieke projecten en verdiepende themaprogramma's. Ook is er een verdiepingsprogramma, waarin onder de titel 'Van notspot naar hotspot' vanuit verschillende perspectieven, formats en doelgroepen de openbare ruimte in de naoorlogs woningwijk wordt onderzocht en geactiveerd. Zo gaat in het onderdeel 'De rituelen van zuid' De Onkruidenier in samenwerking met bewoners een nieuw ritueel ontwikkelen, komen Bas Heijne, architect Elma van Boxel (ZUS) en Kamiel Klaasse (NL Architects) hun visie op de openbare ruimte delen en reflecteert historicus Henk Wentink op de ontwikkeling van het stadsdeel.

Anouk Laverge, coördinator Festivals: 'In de laatste rondes van deze regeling hebben we meerdere architectuurgerelateerde festivals ondersteund zoals bovenstaande, maar ook het Architectuur Film Festival Rotterdam. Dit is goed om te zien, aangezien het aantal aanvragen van architectuurfestivals laag is ten opzichte van festivals op het gebied van vormgeving en digitale cultuur. De commissie is ook op zoek naar meer festivals die met behulp van programmering inzetten op het bereik van een divers publiek.'

alle toekenningen
Bekijk hier ook de andere toegekende projecten binnen de regeling Festivals die later dit jaar plaatsvinden.

deadlines 2019
De aankomende sluitingsdata voor de Deelregeling Festivals zijn woensdag 5 juni en woensdag 4 september.

keervannellegoedewaagen05.png

GO! RES roadshow van start!

21 mei 2019

De ruimtelijke impact van de energietransitie is enorm. In Utrecht kwamen bestuurders, ambtenaren, ontwerpers en andere stakeholders bijeen om dilemma's, knelpunten en bouwstenen voor het uitwerken van regionale energiestrategieën (RES'en) in beeld te brengen. De GO! RES-bijeenkomst was de eerste in een reeks die wil bijdragen aan een integrale en gebiedsgerichte aanpak van deze grote transitieopgave. Hoe kan ontwerpend onderzoek bijdragen aan het formuleren van beleid?
Het vertalen van de nationale klimaatdoelen in regionale afspraken blijkt een lastige opgave. In een moordend tempo moeten keuzes gemaakt worden over de omschakeling naar duurzame energiebronnen. Dat is niet makkelijk in een land dat tot op de laatste centimeter bedacht en gepland is. Het zorgvuldig doorlopen van processen staat onder druk en daarmee de kwaliteit van onze leefomgeving. 'Landschap is maar één onderdeel van de opgave, maar wel een hele belangrijke', aldus een van de aanwezigen.

presentaties
Dat een regionale energiestrategie meer kan zijn dan rekenexercitie die neerdaalt op onze leefomgeving lieten de presentaties door ontwerpers van Okra en Nohnik zien. Ontwerpend onderzoek biedt een belangrijke meerwaarde voor het ontwikkelen van integrale oplossingen en breed gedragen beleid. Juist ontwerpers kunnen sector overstijgend denken, tegengestelde belangen bijeenbrengen en de grote transitieopgaven met elkaar verbinden om gezamenlijk een verbouwing van Nederland te realiseren waar we achteraf trots op kunnen zijn - deze kans mogen we niet missen!

Het maken van een RES is een ingewikkelde ambtelijke en bestuurlijke klus, maar ook een maatschappelijke opgave. Er zijn ontzettend veel partijen bij dit proces nodig. Om alle partijen te betrekken, kunnen ontwerpers de ruimtelijke consequenties van oplossingen inzichtelijk maken. Inpassing in het landschap wordt dan geen sluitpost, maar juist het startpunt van een integraal proces om noodzaak, ruimtelijke kwaliteit en het koppelen van verschillende opgaven hand in hand te laten gaan.

GO! RES roadshow
De volgende bijeenkomst is op 7 juni 2019 in POST Rotterdam, Coolsingel 42. Bijwonen? Meld je aan via het aanmeldformulier.
goresrdamweb.jpg
Bijeenkomst GO! RES Utrecht

Foto bovenaan: Bob Goedewaagen

chagall.jpg

Eerste toekenningen Upstream: Music x Design

21 mei 2019

In januari 2019 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe subsidieregeling Upstream: Music x Design. De regeling richt zich op innovatieve toepassingen van ontwerp en technologie binnen de popmuziek. In de eerste ronde zijn twee veelbelovende projecten gehonoreerd. Artiesten Sevdaliza en Chagall zijn al langer bezig met nieuwe manieren van performen en de beleving van live muziek. De projecten waaraan zij, ondersteund door het Stimuleringsfonds, gaan werken, geven hier een nieuwe impuls aan. De volgende deadline om een aanvraag in te dienen is woensdag 17 juli.
De adviescommissie, bestaande uit Jeroen van Erp (voorzitter), Arjo Klingens, Brian Elstak, Eva van Netten en Klasien van de Zandschulp beoordeelde dertien aanvragen, en gaf over zes daarvan een positief advies. Door beperkingen in het beschikbare budget konden de twee hoogstgeprioriteerde aanvragen worden gehonoreerd.

selectie
Sevdaliza i.s.m. Sarah Sitkin, Hirad Sab en Rick Farin
'Sally Cognizant' is een non-binair ogend interactief kostuum, met het uiterlijk van een menselijk lichaam, dat reageert op geluid en dans. Door middel van verschillende sensoren en microfoons kunnen onderdelen van het pak veranderen en zo reageren op muziek en beweging. Het kostuum wordt ontwikkeld door een team van makers bestaande uit Sarah Sitkin, Hirad Sab en Rick Farin. Artiest Sevdaliza nam het initiatief tot Sally Cognizant. De muziek die een relatie aangaat met het kostuum wordt gecomponeerd door Sevdaliza. Met het kostuum wil zij inhoudelijk reflecteren op de menselijke wens om te ontwikkelen naar het transhumane. Sevdaliza wil het kostuum in een museale setting presenteren.

Sevdaliza: 'Door veel on- en offline reizen ben ik de afgelopen jaren in aanraking gekomen met diverse kunstdisciplines. Dit heeft mijn visie op de eindeloze mogelijkheden van onze nieuwe wereld gevormd en mij geïnspireerd tot het creëren van nieuwe vormen voor onder andere multidisciplinaire performances. Ik heb een aantal van de partners met wie ik vaak samenwerk en mijn favoriete artiesten benaderd voor een 'multiscale' project in de vorm van Sally Cognizant. Ze waren allemaal direct geïnteresseerd in deze uitdaging.'
sevdaweb.jpg
'Sally Cognizant'

Chagall i.s.m. VRee Tchnology en De Effenaar (foto bovenaan)
In het project 'Advaita' wordt een performance van Chagall ontwikkeld met een motion capture-pak en MI.MU Gloves. Motion capture is de technologie waarbij sensoren of camera's de beweging van het menselijk lichaam detecteren. Deze bewegingen kunnen vervolgens worden omgezet in een digitale vorm. In dit project zal een nieuw toepassingsgebied worden onderzocht, namelijk de combinatie tussen bewegingen, live muziek en projecties. Door het inzetten van realtime full body motion capture-technologie kan Chagall de eerste artiest worden die live een virtueel 'leger' van dansers creëert door niet alleen haar stem maar ook haar lichaamsbewegingen op het scherm te 'loopen'. In deze ontwikkelfase wordt experimenteel onderzoek gedaan naar een technische structuur waarbinnen de functionaliteiten van alle elementen van de live-beleving zijn gebundeld. De structuur moet herbruikbaar zijn voor Chagall en in vervolgfases van dit project ook inzetbaar zijn voor andere artiesten. Advaita is een samenwerking tussen artiest Chagall, VRee Technology en De Effenaar Smart Venue, en zal als liveshow in première gaan op de Dutch Design Week 2019.

Chagall over Advaita: 'Met mijn project hoop ik te bereiken dat de beleving van elektronische muziek net zo meeslepend en transparant wordt als met akoestische muziek het geval is. Net als de meeste makers van elektronische muziek was ik voorheen vooral bezig met de knopjes en schuifjes op de draaitafel. Maar door mijn lichaamsbeweging en projecties te gebruiken, maak ik de elektronische elementen in de muziek heel visueel en aanwezig en wordt de performance menselijker, directer en hopelijk emotioneler.'

indruk adviescommissie
De adviescommissie is zeer te spreken over de kwaliteit van de aanvragen. Voorzitter Jeroen van Erp: 'De diversiteit aan projecten en aanvragende partijen was in deze eerste ronde groot. Onder de aanvragen waren bijzondere voorstellen. Technologie werd ingezet om op een nieuwe manier te kunnen performen en live beleving een nieuwe impuls te geven. Muziek en ontwerp werden in veel voorstellen op een interessante manier samengebracht.' In haar oordeel heeft de commissie het innovatieve karakter van de projecten zwaar laten wegen. Het belangrijkste doel van de regeling is ook de vernieuwing binnen het verbeelden van muziek en performance. De commissie moedigt nieuwe aanvragers aan na te denken over hoe de (technische) kennis die wordt opgedaan breder kan worden verspreid.

Upstream: Music x Design
Met Upstream ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie samen met het Fonds Podiumkunsten en Sena vernieuwende artistieke formats en samenwerkingen binnen de Nederlandse pop-/urban muziek. De Deelregeling Upstream: Music x Design wordt uitgevoerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en is bedoeld voor projecten waarin artiesten samen met ontwerpers en makers werken aan nieuwe toepassingen van ontwerp, beeldcultuur en technologie binnen de muziek. De fondsen en Sena willen met behulp van Upstream de muziekindustrie in Nederland verbreden en versterken, internationaal sterker voor de dag komen en cross-overs naar andere disciplines stimuleren. Talentontwikkeling, professionalisering, innovatie en experiment staan centraal. Het jaarbudget van €250.000 wordt beschikbaar gesteld in drie aanvraagrondes.

openoproeprecreatiemei2019kopie.png

Open Oproep Residentie Re-creatie bij zorgorganisatie Reinaerde

17 mei 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2020 gezamenlijk vier werkperioden aan in de nieuwe artist-in-residency Re-creatie. Ontwerpers en kunstenaars met een interesse in projecten in een maatschappelijke context kunnen tijdens de werkperiode in een unieke omgeving onderzoek doen naar hergebruik. De fondsen roepen ontwerpers, architecten en kunstenaars op om hiervoor uiterlijk 15 juli 2019 een voorstel in te dienen.
De artist-in-residency Re-creatie opent in 2020 haar deuren en vormt het hart van een programma dat is ontwikkeld door kunstenaars en social designers Sjaak Langenberg en Rosé de Beer. In opdracht van gehandicaptenzorgorganisatie Reinaerde (regio Utrecht) onderzochten zij hoe het instellingsterrein De Heygraeff in Woudenberg meer met de (recreatieve) omgeving kan worden verbonden. Plannen rondom sloop en nieuwbouw van een multifunctioneel hoofdgebouw op het terrein vormden de directe aanleiding hiertoe. De Heygraeff ligt middenin een recreatiegebied met diverse campings en vakantieparken. Het dorp Woudenberg ligt vier kilometer verderop. Op De Heygraeff wonen 167 mensen met een ernstige verstandelijke en/of lichamelijke beperking; veel van hen hebben 24 uurszorg nodig.

Recreanten en inwoners van Woudenberg lopen niet makkelijk het terrein van De Heygraeff op door de omheining en vrees voor het onbekende; het is immers niet vanzelfsprekend dat de bewoners van De Heygraeff contact hebben met buitenstaanders. Maar van Reinaerde is het nadrukkelijk een wens om de bewoners van De Heygraeff meer in contact te brengen met de omgeving. Als het op een zorgvuldige en veilige manier gebeurt, draagt het bij aan het welbevinden van de bewoners.

aanleiding
Aanleiding voor de residentie en het programma Re-creatie zijn de afvalstromen op het terrein. In het hoofdgebouw op De Heygraeff bevindt zich een grote opslagplaats met afgeschreven inventaris en oud kantoormeubilair. Binnen Reinaerde wordt al langer gepraat over het opzetten van een interne marktplaats voor deze spullen. Doordat er veel kant-en-klaarmaaltijden voor de groepen worden bezorgd, is de hoeveel plastic afval enorm toegenomen. In de Adaptatie-werkplaats op De Heygraeff worden oude materialen hergebruikt. Door bestek en allerlei andere alledaagse gebruiksvoorwerpen op zeer inventieve wijze aan te passen, wordt de wereld van cliënten van Reinaerde enorm vergroot en kunnen sommigen van hen bijvoorbeeld ineens zelfstandig eten of aan een productieproces deelnemen. Kleine interventies met grote gevolgen.

Met ondersteuning van het Stimuleringsfonds ontwikkelden Sjaak Langenberg en Rosé de Beer het artist-in-residency-programma Re-creatie waarbij kunstenaars en ontwerpers op basis van de afvalstromen binnen Reinaerde (en de afvalstromen in de directe recreatieve omgeving) nieuw werk, prototypes, multiples, producten, een workshop en diensten ontwikkelen die waarde toevoegen aan de recreatie op het terrein en daarbuiten. De zorg voor mens en materiaal komen samen op één plek: fysieke en sociale repair. Ontwerpers en kunstenaars met een interesse in projecten in een maatschappelijke context kunnen tijdens de werkperiode in een unieke omgeving onderzoek doen naar hergebruik.

Het spreekt voor zich dat een respectvolle omgang met de doelgroep en goede communicatieve vaardigheden van belang zijn voor het slagen van de residentie. Onderdeel van het werkproces is het betrekken van de gemeenschap, deze bestaat uit zowel cliënten, medewerkers van Reinaerde, verwanten, recreanten, inwoners van Woudenberg, het repair café, en in circulair en social design geïnteresseerden. Cliënten kunnen op zeer beperkte schaal een bijdrage leveren. Voor hen is het zien van de werkzaamheden van een ontwerper of kunstenaar al van betekenis. Het werkproces is daarom op een aantal momenten openbaar.
exterieurgastatelierrecreatiereinaerdewe.jpg

verblijf
Ontwerpers en kunstenaars verblijven in een oud portiersgebouw aan de rand van het terrein. Dit markante gemeentelijk monument uit het begin van de vorige eeuw is niet alleen woonruimte (met slaapkamer, woonkamer, keuken, sanitaire voorzieningen, wifi), maar kan deels ook als presentatieruimte of voor lezingen worden gebruikt. Als een ontwerper of kunstenaar groter werk wil produceren, dan zijn in overleg in het hoofdgebouw ook ruimten beschikbaar als werkplek. Er kan kennis worden gedeeld met het Adaptatie-werkplaats op het terrein en de verschillende Reinaerde-dagbestedingslocaties. De werkperiode wordt afgesloten met een publieke presentatie.

voor wie
De artist-in-residency kan alleen worden aangevraagd door architecten, ontwerpers en digitale makers (via het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) of beeldend kunstenaars (via het Mondriaan Fonds).

bedrag en werkperioden
Er zijn vier werkperioden van drie maanden beschikbaar. Twee perioden voor een beeldend kunstenaar en twee voor een ontwerper/architect/digitale maker.
De werkperioden die worden aangeboden zijn:
1 januari tot en met 31 maart 2020
1 april tot en met 30 juni 2020
1 juli tot en met 30 september 2020
1 oktober tot en met 30 december 2020.

indienen
De deadline voor het indienen van een aanvraag voor een werkperiode is maandag 15 juli 2019. Ontwerpers kunnen een aanvraag indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor (vanaf 15 juni 2019) in te dienen.

loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepinterieur.png
Interieurontwerp omvat verschillende velden binnen de creatieve industrie, zoals ruimtelijk ontwerp, meubelontwerp, lichtontwerp, scenografie, interactief ontwerp en (interieur-) architectuur. Het fon... meer >
shadowgameeefjeblankevoort.jpg
In februari introduceerden het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Filmfonds een nieuwe gezamenlijke regeling Immerse\Interact voor interactieve en immersieve mediaproducties. Een externe... meer >
openoproepresearchingremixnl.png
Maak jij gebruik van 'remix' als methode om tot vernieuwend en experimenteel werk te komen? En reflecteer je op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap, toe-eigening en sociaal-maatschappelijke on... meer >
loader
loader
loader