stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik bijeenkomst Klimaatadaptie en energietransitie op IABR
b5mvh8233web.jpg

Terugblik bijeenkomst Klimaatadaptie en energietransitie op IABR

2 augustus 2018

Op 4 juli 2018 organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een debatmiddag over klimaatverandering, klimaatadaptie en energietransitie. In samenwerking met onder meer de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en de IABR programmeerde het fonds een bijeenkomst met als onderdelen een viertal lezingen, een video, een debat met de zaal en een afsluitende reflectie. De middag werd gemodereerd door Elisabeth van den Hoogen.

Klimaatverandering vraagt om méér dan enkelvoudige oplossingen, hoe goed bedoeld dan ook.

Tekst: Andrea Prins

Wereldwijd worden steden geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering zoals extreme regen, droogte en hittestress. Daarnaast zullen steden overal ter wereld, dus ook in Nederland, nog sterker dan nu al verdichten. Ook het Nederlandse cultuurlandschap zal veranderen: het landschap staat door de energietransitie onder groeiende druk. Om de klimaatdoelen van Parijs te halen, moet nú geacteerd worden: op politiek, bestuurlijk en financieel niveau, op globale, regionale én lokale schaal. Door hun verbeeldingskracht kunnen ontwerpers en cultuurhistorici vernieuwende bijdragen leveren op het gebied van klimaatadaptie, energietransitie en verdichting.

Doel van de bijeenkomst van het fonds was een kennismaking met en reflectie op ontwerpprojecten en initiatieven die in Nederland op verschillende schaalniveaus rondom deze thema's worden ontwikkeld. Op welke manieren kan de impact van deze initiatieven worden vergroot? En hoe kan de positie van ontwerp en cultuurhistorische expertise worden versterkt?

opgaven slim combineren
Henk Ovink, de Nederlandse Watergezant en eerste spreker tijdens de bijeenkomst, liet nog een keer indringend de immense globale, lokale en menselijke gevolgen van klimaatverandering zien. Hij beklemtoonde dat water wereldwijd een opgave is, die nooit af zal zijn: 'je leeft met water - of je gaat eraan dood'. Belangrijk is daarom 'continue innovatie, het omarmen van de complexiteit en het smeden van coalities met alle betrokkenen.' Nederland kan terugkijken op eeuwenlange, succesvolle ervaring met de wateropgave. Ovinks impliciete oproep: zet deze unieke cultuur van samenwerken in voor de huidige complexe uitdagingen.
b5mvh7436web.jpg
Henk Ovink, Nederlands Watergezant bij ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en Economische Zaken en Klimaat (EZK). Foto: Maarten van Haaff

Daan Zandbelt (College van Rijksadviseurs) concretiseerde het omarmen van complexiteit. Hij pleitte voor een 'Stedenbouw van extremen', waarbij in eerste instantie tegenstrijdig lijkende thema's slim met elkaar worden gecombineerd om vernieuwende oplossingen voor klimaatadaptie te vinden. Zo wil hij verdichting, in het algemeen gezien als een oorzaak van toenemende hittestress, juist inzetten voor verkoeling. 'Verdichten staat gelijk aan hoogbouw' is een onjuist automatisme, stelt Zandbelt. Daarom pleit hij voor verdichting met laagbouw. Hoe dat kan, is te zien in steden als Berlijn en Parijs: blokbebouwing met zes, respectieve zeven á acht lagen resulteren in hoge dichtheden. Veel groen in de binnenhoven en op straten en pleinen zorgt voor verkoeling. Verdichten en verkoelen gaan dus prima samen, aldus Zandbelt. Als thema's op en soortgelijke manier 'gemixt en gematcht' worden, kunnen de doelen van Parijs gehaald én 1 miljoen woningen worden gebouwd.

leren van natuurlijke netwerken
Eric Frijters (lectoraat Future Urban Regions) gebruikte de analogie van het menselijke lichaam met bloedvaten en zenuwstelsel om zijn visie van de stad als een levend organisme te verduidelijken. Complexe 'stromen en circulaire netwerken', zoals data, water, afval en kapitaal zijn in deze visie de basis voor schaal-overschrijdende ontwerpen. Zulke ontwerpen noemt Frijters 'urbaan metabolisme'. Voorbeeld was een ontwerp voor het Zuid-Hollandse mondingsgebied gedacht vanuit een nieuw geothermisch netwerk. De energietransitie, en niet meer een qua schaal gedefinieerd ontwerp - gebouw of infrastructureel object of stedenbouw - met een getalsmatig Programma van Eisen, wordt de basis van het ontwerpopgave. 'Als je werkelijk ontwerpt vanuit het thema van de circulariteit, moet de ontwerper door alle schalen heen kunnen kijken. Hij moet interdisciplinair denken. Daardoor zal de rol van de ontwerper én de artistieke uitdrukking veranderen,' stelt Frijters.

De zaal was het eens over het immense belang van het koppelen van opgaven en het omarmen van complexiteit. Maar de praktijk is weerbarstiger, werd opgemerkt. Een circulaire werkwijze is nog steeds pionierswerk en kost verhoudingsgewijs veel tijd en inspanning. De huidige ontwerppraktijk bestaat uit enkelvoudige oplossingen, gedreven door individuele belangen. En: de diverse enkelvoudige oplossingen zitten elkaar ook nog in de weg. 'Het Rijk is bepaald niet zodanig georganiseerd dat het vernieuwende werkwijzen faciliteert', analyseert Zandbelt. De overheid moet haar afwachtende rol opgeven en combinatieopgaven faciliteren.

energietransitie, klimaatadaptie en cultureel erfgoed
Ellen Vreenegoor (RCE) sprak over vernuftige, historische watersystemen en hun context. Oer-Hollandse terpen en paalwoningen boden beschutting tegen hoogwater. Een systeem van stuwen en molenvijvers hield het land droog én bood door de verschillende waterstanden, stromend of stilstaand water condities voor biodiversiteit. Historische systeemkennis kan bijdragen aan het vinden van innovatieve oplossingen voor actuele vraagstukken, aldus Vreenegoor. De werkgroep rond Arconiko Architecten past deze werkwijze toe op stedelijk niveau. De video 'Rotterdam Central District' toont een aanzet om versteende, steeds meer verdichtende gebieden op basis van cultuurhistorisch onderzoek klimaatbestendig te maken. Met behulp van hun ontwerp brengt de werkgroep systeemkennis op diverse niveaus samen: van water- en groenverbindingen boven het maaiveld, verkoelende luchtstromen tussen de gebouwen en het benutten van platte daken.

Een kanttekening tijdens de discussie betrof de vraag of historische systemen niet te kleinschalig zijn voor huidige vraagstellingen. Vreenegoor nuanceerde: cultuurhistorie kan een 'aanleiding voor een nieuwe ontwerpcultuur' zijn waarbij steeds meer lagen aan het verhaal van een plek worden toegevoegd. De zaal was het erover eens, dat het vertellen van verbindende verhalen een belangrijke taak van ontwerpers is. 'Cultuurhistorie zorgt voor een lokaal verhaal als kader voor de grote transitieopgaven. Daardoor begrijpt iedereen de urgentie en creëer je draagvlak voor nieuwe interventies', vatte een deelnemer de discussie samen. Maar net zo noodzakelijk is de durf om iets geheel nieuws te doen. Als voorbeelden noemde een deelnemer twee projecten in Rotterdam uit de 19e eeuw: het stedenbouwkundige Waterproject van Willem Nicolaas Rose en Het Park-ontwerp van vader en zoon Zocher. De ontwerpen waren (en zijn) succesvol door hun toen innovatieve combinatie van techniek, hygiëne, ruimtelijke kwaliteit en het creëren van economische waarde. Deze integrale aanpak is een goed voorbeeld van een ontwerpcultuur die ook nu weer nodig is.

b5mvh8161web.jpg
Ellen Vreenegoor (RCE), Daan Zandbelt (College van Rijksadviseurs) en Eric Frijters (lectoraat Future Urban Regions) in gesprek. Foto: Maarten van Haaff

draagvlak voor de grote uitdagingen
'De twee uitdagingen “energietransitie in het landschap” en “klimaatadaptie in de stad” kunnen niet los van elkaar worden gezien', vatte Maarten Tas, coördinator Architectuur en programma Erfgoed & Ruimte van het Stimuleringsfonds, de bijeenkomst samen. Om tot oplossingen te komen, zijn integrale beleids- en ontwerpvisies nodig, visies die vraagstukken slim koppelen én oplossingen bieden dichtbij de dagelijkse belevingswereld van burgers. Alleen zo kan het noodzakelijke draagvlak bij de bevolking voor de aankomende ingrijpende veranderingen worden gecreëerd. Ontwerpend onderzoek en cultuurhistorische expertise zijn bij uitstek geschikt om in deze periode van visievorming op het gebied van klimaat en energie betekenisvolle implementatiestrategieën te ontwikkelen, aldus Tas.

Ter afronding plaatste Gaston Gelissen de discussies binnen het traject van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) die 2019 definitief vastgesteld zal worden. Hierin formuleert het Rijk een langetermijnvisie op de ontwikkeling van de Nederlandse leefomgeving. Uiteindelijk is dit het doel: klimaatadaptieve projecten tot uitvoering te brengen, in een samenspel van ontwerpkracht, kennis van cultureel erfgoed en bestuurlijke creativiteit.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert het Ontwerpprogramma Erfgoed en Ruimte uit in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Binnenlandse Zaken (BZK), en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Momenteel werken zestien teams in lokale casestudies aan urgente transitieopgaven op het gebied van energie en klimaat.

De tijdens de bijeenkomst getoonde video 'Rotterdam Central District' vat de onderzoeksaanzet van een van deze teams samen. Projectteam 'Rotterdam Central District': Arconiko architecten, Plein06, Steenhuis Meurs, Designlab2902 i.s.m. gemeente Rotterdam, Het Hoogheemraadschap, TU Delft en de Vereniging Rotterdam Central District.

Projectteam 'Rotterdam Central District' onderzoekt hoe de culturele erfenis van het Rotterdam Central District benut kan worden om tot een integrale aanpak ten behoeve van de totale stedelijke kwaliteit te komen.

sprekers:
Henk Ovink, Nederlands Watergezant bij Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en Economische Zaken en Klimaat (EZK).
Daan Zandbelt, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving en lid van het College van Rijksadviseurs.
Eric Frijters, lector Future Urban Regions, Academies van Bouwkunst.
Ellen Vreenegoor, programmaleider Water en Erfgoed bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Gaston Gelissen, Programmadirectie Nationale Omgevingsvisie (NOVI), ministerie Binnenlandse Zaken (BZK).

Foto bovenaan: Frido van Nieuwamerongen (Arconiko) antwoordt op vraag van moderator Elisabeth van den Hoogen. Foto: Maarten van Haaff

meer nieuws

varia.jpg

Selectie Open Oproep Professionalisering Platforms #3

18 juli 2019

In april 2019 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de derde keer de Open Oproep Professionalisering Platforms uit vanuit de Deelregeling Activiteitenprogramma's. De oproep richtte zich op platforms actief binnen de architectuur, vormgeving en digitale cultuur. De adviescommissie, bestaande uit Lizzy Kok, Catelijne van Middelkoop en Pieter van Boheemen, heeft uit de zestien ingediende voorstellen acht projecten geselecteerd.
De voorstellen van de volgende platforms zijn geselecteerd:
Crafts Council Nederland
Get Me
Zone2Source
Creative Coding
The Hmm
Varia (foto bovenaan)
Amateur Cities
SETUP

De adviescommissie licht de selectie als volgt toe: 'De geselecteerde platforms zijn werkzaam binnen diverse disciplines, architectuur, vormgeving en digitale cultuur en nemen elk een bijzondere positie in het veld in. De commissieleden zien dat de geselecteerde platforms een heldere probleemstelling hebben geformuleerd en passende strategieën toepassen. In de voorstellen is duidelijk uiteengezet waar de platforms tegenaan lopen en welke experts ze willen betrekken tijdens het professionaliseringstraject. De betrokken deskundigheid, overtuigende motivatie hiervoor, ambitie en het streven naar duurzame langetermijnvisies werden door de commissie gewaardeerd.'
creativecoding.jpg
Creative Coding

terugblik
De adviseurs moedigen platforms aan om tijd vrij te maken voor reflectie op de eigen praktijk. Zij stellen dat met een bijdrage uit deze oproepen het ondernemerschap wordt gesteund, waardoor uiteindelijk meer kan worden gefocust op innovatie en artistieke kwaliteit. In het algemeen merkte de commissie op dat de platforms gemotiveerd zijn om een podium te bieden aan het artistieke experiment maar dat ze er nog in beperkte mate in slagen om zelf (creatief) experiment aan te gaan bij de ontwikkeling van hun strategie voor o.a. communicatie, presentatie en financiering. Daarbij had de commissie graag gezien dat degenen voor wie de platforms het programma ontwikkelen - de doelgroep en het publiek - meer betrokken zou worden bij het professionaliseringstraject om vernieuwing en effectiviteit ervan te vergroten. Daarnaast geeft de commissie aan dat het jammer is dat de strategie voor communicatie en presentatie weinig werd gekoppeld aan concrete beschrijving van effecten en impactindicatoren.

craftcouncil.jpg
Crafts Council Nederland
regeneratingecologiesanthroponixweb.jpg

Selectie Open Oproep Fresh Perspectives #3

17 juli 2019

Uit de dertig voorstellen die het fonds ontving naar aanleiding van de derde Open Oproep Fresh Perspectives zijn zes nieuwe voorstellen geselecteerd voor een ontwikkelingsbijdrage. Het gaat hierbij om bijzondere vormen van samenwerking tussen een ontwerper, maker of studio en een partij met een sterke maatschappelijke of kennispositie.
De inzendingen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Albert Herder, architect bij STUDIONINEDOTS en docent Academy of Architecture in Amsterdam; René Post, onderzoeker en ondernemer op het vlak van digitale cultuur; Yassine Salihine, ontwerper en docent design research KABK; Marieke Rietbergen, oprichter Design Innovation Group.

maatschappelijk belang
Uit de ingediende voorstellen blijkt dat de maatschappelijke betrokkenheid en ambitie van de ontwerpers onverminderd groot is. Opvallend vaak worden de pijlen gericht op het creëren van bewustwording rond een specifiek issue bij een groter publiek, zoals stedelijke droogte, de gebrekkige aansluiting van thuislozen op de woningmarkt of de werking van voedselketens. Maar ook zijn er een flink aantal praktische ontwerpoplossingen bedacht. Dit blijkt onder andere uit het geselecteerde project van Echter Ontwerp waarin zij samen met Spirit Jeugdhulp een spel ontwikkelen en testen waarmee de eerste maanden van plaatsing van een kind in een pleeggezin voor beide partijen minder stressvol verloopt.

Ook onverminderd groot is het aandeel van projecten met een 'groen' thema. Ongeveer de helft van de aanvragen hebben duurzaamheid, biodiversiteit en/of klimaatverandering als thema. Vier hiervan zijn door de commissie geselecteerd. Op het gebied van duurzaamheid ontwikkelt Anthroponix samen met de Universiteit van Wageningen een product dat menselijke urine opvangt en dit op biologische wijze omzet naar een bruikbare meststof en doet Atelier NL, in samenwerking met Bosgroep Zuid, onderzoek naar duurzame, lokale houtproductie in Nederland. Twee projecten willen de biodiversiteit versterken en zo de bebouwde omgeving letterlijk en figuurlijk groener maken: Hosper BV ontwikkelt samen met Architectuur Maken en GEP, een bedrijf gespecialiseerd in duurzame afvoer en opslag van regenwater, een groene regenpijp en Studio Natuur Inclusief en de Vogelbescherming slaan de handen ineen om de biodiversiteit van vogelsoorten in wijken uit de jaren zeventig en tachtig te versterken. Tot slot is een project geselecteerd dat de duurzaamheid en veerkracht van het leven zonder zon als onderwerp heeft: Oscar Santillan ontwerpt en bouwt in samenwerking met de Universiteit van Leiden een Greenhouse Observatory. Hier worden algen gekweekt met alleen sterrenlicht als energiebron.
greenhouseobservatoryoscarsantillanweb.jpg
Greenhouse Observatory (working title), Oscar Santillan

beoordeling
De commissie heeft de aanvragen beoordeeld op relevantie van de opgave, doel en opzet van het project, kwaliteit van het werk van de ontwerpers en de opzet van de samenwerking. De aanvragen die niet zijn geselecteerd schoten op een of meerdere criteria tekort ten opzichte van de geselecteerde projecten. De commissie moet helaas constateren dat de kwaliteit van de inzendingen dit jaar over het algemeen iets lager ligt dan in de eerdere edities. Volgens haar neigen veel aanvragen naar reguliere projectvoorstellen en missen ze het nieuwe, verrassende perspectief waar in deze oproep juist naar wordt gezocht. Ze zou tussen de aanvragers graag nog meer getalenteerde ontwerpers zien die met een onderscheidend idee en de juiste samenwerkingspartner de maatschappelijke verbinding weten te vinden. Net als vorig jaar merkt de commissie op dat de presentatie van de resultaten van het project vaker moet worden gezocht buiten de gebaande paden in de ontwerpsector en meer bij potentiële gebruikers of relevante industrieën. Eveneens mist ze, wederom net als vorige keer, in veel voorstellen een positionering van de ontwerper, vooral ten opzichte van soortgelijke initiatieven. Tot slot valt het de commissie tot haar spijt op dat er op het gebied van digitale cultuur en mode dit jaar nauwelijks of geen aanvragen waren.

selectie
De geselecteerde projecten voor deze derde editie van de oproep laten vooral op het gebied van methodiek en toepassing van ontwerpideeën de breedte en mogelijkheden van de creatieve industrie zien. De adviescommissie heeft vertrouwen in de kwaliteit van de geselecteerden. In de tweede fase zullen maximaal vier van de zes geselecteerden een vervolgsubsidie ontvangen. Zij wenst de makers veel plezier en succes met de ontwikkelfase van de projecten en kijkt uit naar de presentatie van de resultaten en de pitch voor het vervolgtraject van de ontwerpers aan het eind van het jaar.

De geselecteerde projecten zijn:

WildHout-WildWood - Atelier NL
Regenerating Ecologies - Anthroponix (foto bovenaan)
Greenhouse Observatory (working title), Oscar Santillan
Stilstaan, inchecken, thuiskomen | Voor het afbreken van breakdowns in de pleegzorg - Echter Ontwerp
De Groene Regenpijp - Hosper
De Stad als Toevluchtsoord - Studio Natuur Inclusief

adviseursgezocht.png

Adviseurs gezocht

15 juli 2019

Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs voor verschillende commissies.

Het fonds ontvangt per jaar zo'n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een onafhankelijke commissie die bestaat uit externe, deskundige adviseurs, die de aanvraag beoordelen en het bestuur adviseren.
In totaal beschikt het fonds in 2019 over ruim 100 adviseurs die voor een periode van maximaal vier jaar zijn aangesteld. Meerdere adviseurs hebben hun maximale termijn uitgediend in 2020. Ter vervanging en uitbreiding van alle adviescommissies is het Stimuleringsfonds op zoek naar:
31 nieuwe adviseurs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe commissieleden die deskundig zijn op een specifiek specialisme binnen het gebied van architectuur, vormgeving en/of digitale cultuur. Ook mensen die vanuit andere invalshoeken kunnen adviseren, worden uitgenodigd te solliciteren. Het fonds streeft naar cultureel divers samengestelde adviescommissies: het is belangrijk voor het fonds verschillende (niet-westerse) perspectieven te representeren en interculturele sensitiviteit te versterken. Verder is er aandacht voor de vertegenwoordiging van uiteenlopende leeftijden, netwerken, gevarieerd opleidings- en kennisniveau en regionale spreiding.
Reageren kan tot en met maandag 16 september 2019.

Beschikbare posities zijn:

Adviescommissie Vormgeving
Profiel 1 • mode
Profiel 2 • grafische vormgeving / maker
Profiel 3 • beschouwing/reflectie op grafische vormgeving
Profiel 4 • social design
Profiel 5 • illustratie / maker
Profiel 6 • allround ontwerper / maker

Adviescommissie Digitale cultuur
Profiel 7 • beschouwer mediakunst en mediatheorie
Profiel 8 • ontwerper met kennis van technologie en design thinking

Adviescommissie Architectuur
Profiel 9 • architect / theorie & kunst
Profiel 10 • architect / detail & bouwtechniek
Profiel 11 • stedenbouwkundige / ontwerpend onderzoek
Profiel 12 • interieur architect / curator
Profiel 13 • opdrachtgever / gebieds- & projectontwikkeling
Profiel 14 • stadmaker / participatieprocessen

Adviescommissie Festivals
Profiel 15 • vormgeving, algemeen beschouwend met specifieke kennis van mode en grafische vormgeving
Profiel 16 • digitale cultuur

Adviescommissie Internationalisering
De Deelregeling Internationalisering is interdisciplinair, de adviseurs in de commissie hebben een achtergrond in de velden architectuur, digitale cultuur en/of vormgeving. De adviseurs hebben ervaring met het werken in internationale context, hebben een brede blik op het ontwerpveld zowel in binnen- als buitenland. Binnen de vacatures/open staande profielen zoekt het fonds naar de representatie van niet- westerse perspectieven.

Profiel 17 • ontwerper met kennis van social design en/of antropologie
Profiel 18 • intercultureel ontwerp/dialoog en (ontwerp)methodieken
Profiel 19 • mode/textiel
Profiel 20 • productvormgeving

Adviescommissie Talentontwikkeling
De adviescommissie Talentontwikkeling is een interdisciplinaire commissie van circa 9 leden. Gezamenlijk adviseert de commissie jaarlijks over circa 200 aanvragen van jonge makers vanuit alle disciplines die de creatieve industrie rijk is. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij voorbij het eigen vakgebied kunnen kijken en mee-adviseren over makers vanuit architectuur, vormgeving, digitale cultuur en tussenliggende gebieden.

Profiel 21 • vormgeving met kennis van mode, textiel en aanverwante disciplines
Profiel 22 • vormgeving met kennis van grafisch ontwerp en aanverwante disciplines
Profiel 23 • architectuur en aanverwante discipline
Profiel 24 • architectuur en aanverwante disciplines
Profiel 25 • interdisciplinair met kennis van cross-overs en nieuwe praktijken

Vierjarige Instellingssubsidie 2021 - 2024
In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds voor het eerst de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021 -2024 openzetten. De regeling beoogt met de ondersteuning van instellingen een toekomstbestendige culturele infrastructuur te stimuleren. De adviescommissie is een interdisciplinaire commissie van circa 10 leden. Gezamenlijk adviseert de commissie eenmalig over de aanvragen.Van de adviseurs wordt verwacht dat zij voorbij het eigen vakgebied kunnen kijken en gedurende de uitvoering van het programma samen met het fonds monitorgesprekken voeren met de gesubsidieerde instellingen.
Profiel 26 • expertise beschouwing/reflectie op vormgeving zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 27 • expertise beschouwing/reflectie op digitale cultuur, raakvlak bio art/ art science, zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 28 • expertise beschouwing/reflectie op digitale cultuur, raakvlak kunst, technologie en wetenschap, zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 29 • expertise beschouwing/reflectie op architectuur/stedenbouw zowel vanuit een nationaal als internationaal perspectief, maatschappelijk belang, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 30 • breed cultureel onderlegd, interdisciplinair, maatschappelijke vraagstukken, impact en creatieve industrie, met een brede kennis van de culturele infrastructuur
Profiel 31 • juridisch en/of financieel expert met ruime ervaring in één van de domeinen binnen de creatieve industrie, of mogelijk daarbuiten, met een brede kennis van de culturele infrastructuur, kennisinstellingen en culturele platforms.

samenstelling en werkwijze adviescommissies
Voor elke deelregeling is een adviescommissie aangesteld. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of een andere professie (of functie/beroep) binnen de creatieve industrie. De adviseurs beoordelen in gezamenlijkheid de aanvragen. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie of minstens een van de deelgebieden daarbinnen, het beleid en de doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Adviseurs ontvangen een vergoeding (vacatiegeld) en een reiskostenvergoeding. De tijdsinvestering van een adviseur vraagt, naast een aantal vergaderdagen per jaar, leestijd van aanvragen ter voorbereiding op de vergadering. In de basisregelingen wordt gewerkt met een poule van adviseurs. In de regel wordt er twee dagen vergaderd en zijn de stukken rond drie weken voor de vergadering digitaal beschikbaar. Een adviseur moet gemiddeld per jaar rekening houden met een tijdsinvestering van zo'n zeven werkdagen. De vergaderingen vinden plaats op het fonds gedurende een dag of dagdeel. Adviseurs kunnen zelf geen aanvraag indienen. Bij aanvragen van relaties van de adviseur (o.a. familie of samenwerkingspartner) is de desbetreffende adviseur uitgesloten van de vergaderronde vanwege belangenverstrengeling.
Meer informatie over de werkwijze van commissies en de rol van de adviseur vind je hier.

indienen van reacties
Kandidaten kunnen tot en met maandag 16 september 2019 reageren. Een reactie bestaat uit een brief met motivatie en een omschrijving van deskundigheid (maximaal 2 A4), een CV en/of een beknopt overzicht van recente projecten, in woord en beeld (maximaal 5 A4). In de motivatie geef je helder aan over welke deskundigheid je beschikt, op het gebied van de discipline(s) en doelstelling(en) van het Stimuleringsfonds. Geef ook duidelijk aan op welk specifiek profiel of profielen (maximaal drie) je solliciteert.

Stuur je reactie in een PDF document (maximaal 7 pagina's) per e-mail naar [email protected]. Vermeld in het onderwerp van de e-mail op welk profiel je reageert.

meer informatie
Zie voor meer informatie de Governance Code en de Werkwijze Commissies en Adviescommissie. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de coördinatoren van de betreffende deelregeling of met Aline Knip, hoofd subsidies bij het Stimuleringsfonds via [email protected].

benoeming
Een onafhankelijke externe selectiecommissie draagt aan de hand van de sollicitaties leden voor benoeming voor aan de bestuurder. De bestuurder benoemt commissieleden voor een periode van eerst één jaar. De maximale adviestermijn is vier jaar. Bij de samenstelling van de commissies wordt gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen. Het voorkomen van mogelijke belangenverstrengeling is een belangrijk criterium.
openoproeparita2020.png

Open Oproep Residency Arita, Japan 2020

11 juli 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2020 opnieuw gezamenlijk twee residency perioden aan in de Japanse keramiekregio Saga. De fondsen roepen ontwerpers en kunstenaars op om hiervoor uiterlijk 2 september een voorstel in te dienen.
De werkperiode in Japan biedt aan veelbelovende kunstenaars en ontwerpers de ruimte om onderzoek te doen op artistiek en technisch gebied en hun eigen werk te ontwikkelen, waarbij er een intensieve wisselwerking moet ontstaan met de betrokken porseleinproducenten in de regio. Een belangrijk uitgangspunt van deze residency is om speciale technieken te leren binnen de oudste keramische industrie van Japan en deze in het eigen werk toe te passen.

aanleiding
Het specifieke Arita-porselein staat bekend om zijn hoogwaardige kwaliteit, waarbij het handschilderwerk centraal staat. De porseleinindustrie en de traditie van porseleinbeschildering bestaan sinds 1616 tot op de dag van vandaag. Arita is een stadje in de provincie Saga op Kyushu, het op twee na grootste eiland van Japan.

Het ontwerpersduo Scholten & Baijings en de Japanse ontwerper Teruhiro Yanagihara hebben in samenwerking met het Mondriaan Fonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie deze residency opgezet om cross-overs en experiment te stimuleren en nieuwe samenwerkingen tussen Nederlandse kunstenaars & ontwerpers en Japanse porseleinproducenten te initiëren.

In 2016 verbleven ontwerpers Jan Broekstra, Floris Wubben en beeldend kunstenaars Henri Jacobs en Ruta Butkute de Roo in de residency. In 2017 werkten beeldend kunstenaars Susan Kooi en Helen Frik en ontwerpers Tijmen Smeulders en Aliki van der Kruis in de Arita residency. In de zomer van 2018 verbleven ontwerpers Bas van Beek en Franciska Meijers en kunstenaars Tilmann Meyer-Faje en Isabel Ferrand ieder drie maanden in Saga. In 2019 vertrokken ontwerpers Dinie Besems en Viktor Hachmang en kunstenaars Antye Günther en duo Heringa/Van Kalsbeek naar Japan.

voor wie
De residency kan alleen aangevraagd worden door ontwerpers (via het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) of beeldend kunstenaars (via het Mondriaan Fonds). Bij aanvragen van duo's of samenwerkingsverbanden moet ieder afzonderlijk een aanvraag indienen. Onder een duo wordt verstaan: twee kunstenaars die structureel gezamenlijk werk maken. Samenwerkingsverbanden kunnen als (gelegenheids) duo's worden beschouwd, als ze voor de werkperiode een gezamenlijk plan indienen dat tot één resultaat leidt. Daarnaast moet een duo in staat zijn om samen in één beperkte ruimte te wonen en te werken.

Van de kunstenaars/ontwerpers wordt enige basis kennis van het werken met keramiek verwacht. Een concreet projectvoorstel is niet nodig, maar wel een goede beschrijving van plannen en ideeën die de aanvrager tijdens de werkperiode wil uitvoeren.
handschilderwerk.jpg

bedrag en werkperiode
De werkperioden die worden aangeboden zijn:

1 juni tot en met 31 augustus 2020
1 september tot en met 30 november 2020

De voorkeur voor de verblijfsperiode moet in de aanvraag aangegeven worden. Er zal naar gestreefd worden om zo veel mogelijk de periode van voorkeur toe te kennen.

Per periode wordt een bijdrage van € 9.500 ter beschikking gesteld voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten. Hiervan moet € 1.500 door de resident aan de potters betaald worden voor de begeleiding bij het werkproces. De huur van de studio, de woonruimte en begeleiding worden direct door de Nederlandse Ambassade in Tokio aan Arita voldaan.

indienen
Ontwerpers kunnen hiervoor uiterlijk maandag 2 september een aanvraag indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

presentatiekriterionweb.jpg

Terugblik bijeenkomsten met culturele instellingen

4 juli 2019

Op 18 en 26 juni organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie twee bijeenkomsten waarbij de meerjarig ondersteunde instellingen uit de ontwerpsector aanwezig waren. Tijdens een prettig en direct gesprek zijn de uitgangspunten van minister Van Engelshoven voor het nieuwe cultuurbeleid 2021-2014 besproken, en met name de verbreding van de culturele basisinfrastructuur (BIS) voor meer spelers en voor andere genres, waaronder design, mode en digitale cultuur. Wat zijn de consequenties voor de door het fonds ondersteunde instellingen en festivals?
De minister stelt een nieuwe categorie voor: de ontwikkelinstelling, specifiek bedoeld voor ontwerp, beeldende kunst, urban arts, filmhubs en crossovers met een interdisciplinaire programmering. Een aantal van de instellingen die nu gebruik maken van de Deelregeling Meerjarige programma's van het Stimuleringsfonds zou hiervoor in aanmerking kunnen komen, en daarmee (budgettaire en inhoudelijke) ruimte creëren binnen onze regelingen en bovendien de ontwerpsector meer zichtbaar maken. Voor de festivals en instellingen ondersteund binnen het eenjarig activiteitenprogramma betekent deze doorstroming een kans om zich meerjarig te ontwikkelen.
scikaartinstellingenenfestivals2019web.jpg

vervolg
Op 20 juni is via een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer de uitgangspuntenbrief cultuurbeleid 2021-2024 besproken met de vaste Kamercommissie Cultuur en vertegenwoordigers van culturele organisaties en fondsen. Op de agenda stond onder andere de brief van directeur-bestuurder Syb Groeneveld, waarin hij zich positief uitlaat over de versterking van de BIS voor de ontwerpsector. Tegelijkertijd bracht hij belangrijke aanvullingen onder de aandacht die uit de bijeenkomst van 18 juni naar voren zijn gekomen. De leden van de commissie gebruikten de input uit het rondetafelgesprek bij de behandeling van de uitgangspuntenbrief op 27 juni 2019.

verslagen
Lotte Haagsma schreef de verslagen van de bijeenkomsten:
verslag bijeenkomst 18 juni d.d. 5 juli 2019
verslag bijeenkomst 26 juni

Lees hier de brief van directeur-bestuurder Syb Groeneveld voor de Tweede Kamer.

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720x480.gif
SAVE THE DATEHet Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt vooruit met drie bijeenkomsten voor makers.Op dinsdag 11 juni is de uitgangspuntenbrief van minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) voor ... meer >
oolvdt.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigt mbo-instellingen uit om samen met ontwerpers en met lokale partners te werken aan transitieopgaven en huisvestingsvragen voor toekomstbestendig beroeps... meer >
adviseursgezocht.png
Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs voor verschillende commissies. Het fonds ontvangt per jaar zo'n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een ona... meer >
loader
loader
loader