stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Terugblik bijeenkomst Klimaatadaptie en energietransitie op IABR
b5mvh8233web.jpg

Terugblik bijeenkomst Klimaatadaptie en energietransitie op IABR

2 augustus 2018

Op 4 juli 2018 organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een debatmiddag over klimaatverandering, klimaatadaptie en energietransitie. In samenwerking met onder meer de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) en de IABR programmeerde het fonds een bijeenkomst met als onderdelen een viertal lezingen, een video, een debat met de zaal en een afsluitende reflectie. De middag werd gemodereerd door Elisabeth van den Hoogen.

Klimaatverandering vraagt om méér dan enkelvoudige oplossingen, hoe goed bedoeld dan ook.

Tekst: Andrea Prins

Wereldwijd worden steden geconfronteerd met de gevolgen van klimaatverandering zoals extreme regen, droogte en hittestress. Daarnaast zullen steden overal ter wereld, dus ook in Nederland, nog sterker dan nu al verdichten. Ook het Nederlandse cultuurlandschap zal veranderen: het landschap staat door de energietransitie onder groeiende druk. Om de klimaatdoelen van Parijs te halen, moet nú geacteerd worden: op politiek, bestuurlijk en financieel niveau, op globale, regionale én lokale schaal. Door hun verbeeldingskracht kunnen ontwerpers en cultuurhistorici vernieuwende bijdragen leveren op het gebied van klimaatadaptie, energietransitie en verdichting.

Doel van de bijeenkomst van het fonds was een kennismaking met en reflectie op ontwerpprojecten en initiatieven die in Nederland op verschillende schaalniveaus rondom deze thema's worden ontwikkeld. Op welke manieren kan de impact van deze initiatieven worden vergroot? En hoe kan de positie van ontwerp en cultuurhistorische expertise worden versterkt?

opgaven slim combineren
Henk Ovink, de Nederlandse Watergezant en eerste spreker tijdens de bijeenkomst, liet nog een keer indringend de immense globale, lokale en menselijke gevolgen van klimaatverandering zien. Hij beklemtoonde dat water wereldwijd een opgave is, die nooit af zal zijn: 'je leeft met water - of je gaat eraan dood'. Belangrijk is daarom 'continue innovatie, het omarmen van de complexiteit en het smeden van coalities met alle betrokkenen.' Nederland kan terugkijken op eeuwenlange, succesvolle ervaring met de wateropgave. Ovinks impliciete oproep: zet deze unieke cultuur van samenwerken in voor de huidige complexe uitdagingen.
b5mvh7436web.jpg
Henk Ovink, Nederlands Watergezant bij ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en Economische Zaken en Klimaat (EZK). Foto: Maarten van Haaff

Daan Zandbelt (College van Rijksadviseurs) concretiseerde het omarmen van complexiteit. Hij pleitte voor een 'Stedenbouw van extremen', waarbij in eerste instantie tegenstrijdig lijkende thema's slim met elkaar worden gecombineerd om vernieuwende oplossingen voor klimaatadaptie te vinden. Zo wil hij verdichting, in het algemeen gezien als een oorzaak van toenemende hittestress, juist inzetten voor verkoeling. 'Verdichten staat gelijk aan hoogbouw' is een onjuist automatisme, stelt Zandbelt. Daarom pleit hij voor verdichting met laagbouw. Hoe dat kan, is te zien in steden als Berlijn en Parijs: blokbebouwing met zes, respectieve zeven á acht lagen resulteren in hoge dichtheden. Veel groen in de binnenhoven en op straten en pleinen zorgt voor verkoeling. Verdichten en verkoelen gaan dus prima samen, aldus Zandbelt. Als thema's op en soortgelijke manier 'gemixt en gematcht' worden, kunnen de doelen van Parijs gehaald én 1 miljoen woningen worden gebouwd.

leren van natuurlijke netwerken
Eric Frijters (lectoraat Future Urban Regions) gebruikte de analogie van het menselijke lichaam met bloedvaten en zenuwstelsel om zijn visie van de stad als een levend organisme te verduidelijken. Complexe 'stromen en circulaire netwerken', zoals data, water, afval en kapitaal zijn in deze visie de basis voor schaal-overschrijdende ontwerpen. Zulke ontwerpen noemt Frijters 'urbaan metabolisme'. Voorbeeld was een ontwerp voor het Zuid-Hollandse mondingsgebied gedacht vanuit een nieuw geothermisch netwerk. De energietransitie, en niet meer een qua schaal gedefinieerd ontwerp - gebouw of infrastructureel object of stedenbouw - met een getalsmatig Programma van Eisen, wordt de basis van het ontwerpopgave. 'Als je werkelijk ontwerpt vanuit het thema van de circulariteit, moet de ontwerper door alle schalen heen kunnen kijken. Hij moet interdisciplinair denken. Daardoor zal de rol van de ontwerper én de artistieke uitdrukking veranderen,' stelt Frijters.

De zaal was het eens over het immense belang van het koppelen van opgaven en het omarmen van complexiteit. Maar de praktijk is weerbarstiger, werd opgemerkt. Een circulaire werkwijze is nog steeds pionierswerk en kost verhoudingsgewijs veel tijd en inspanning. De huidige ontwerppraktijk bestaat uit enkelvoudige oplossingen, gedreven door individuele belangen. En: de diverse enkelvoudige oplossingen zitten elkaar ook nog in de weg. 'Het Rijk is bepaald niet zodanig georganiseerd dat het vernieuwende werkwijzen faciliteert', analyseert Zandbelt. De overheid moet haar afwachtende rol opgeven en combinatieopgaven faciliteren.

energietransitie, klimaatadaptie en cultureel erfgoed
Ellen Vreenegoor (RCE) sprak over vernuftige, historische watersystemen en hun context. Oer-Hollandse terpen en paalwoningen boden beschutting tegen hoogwater. Een systeem van stuwen en molenvijvers hield het land droog én bood door de verschillende waterstanden, stromend of stilstaand water condities voor biodiversiteit. Historische systeemkennis kan bijdragen aan het vinden van innovatieve oplossingen voor actuele vraagstukken, aldus Vreenegoor. De werkgroep rond Arconiko Architecten past deze werkwijze toe op stedelijk niveau. De video 'Rotterdam Central District' toont een aanzet om versteende, steeds meer verdichtende gebieden op basis van cultuurhistorisch onderzoek klimaatbestendig te maken. Met behulp van hun ontwerp brengt de werkgroep systeemkennis op diverse niveaus samen: van water- en groenverbindingen boven het maaiveld, verkoelende luchtstromen tussen de gebouwen en het benutten van platte daken.

Een kanttekening tijdens de discussie betrof de vraag of historische systemen niet te kleinschalig zijn voor huidige vraagstellingen. Vreenegoor nuanceerde: cultuurhistorie kan een 'aanleiding voor een nieuwe ontwerpcultuur' zijn waarbij steeds meer lagen aan het verhaal van een plek worden toegevoegd. De zaal was het erover eens, dat het vertellen van verbindende verhalen een belangrijke taak van ontwerpers is. 'Cultuurhistorie zorgt voor een lokaal verhaal als kader voor de grote transitieopgaven. Daardoor begrijpt iedereen de urgentie en creëer je draagvlak voor nieuwe interventies', vatte een deelnemer de discussie samen. Maar net zo noodzakelijk is de durf om iets geheel nieuws te doen. Als voorbeelden noemde een deelnemer twee projecten in Rotterdam uit de 19e eeuw: het stedenbouwkundige Waterproject van Willem Nicolaas Rose en Het Park-ontwerp van vader en zoon Zocher. De ontwerpen waren (en zijn) succesvol door hun toen innovatieve combinatie van techniek, hygiëne, ruimtelijke kwaliteit en het creëren van economische waarde. Deze integrale aanpak is een goed voorbeeld van een ontwerpcultuur die ook nu weer nodig is.

b5mvh8161web.jpg
Ellen Vreenegoor (RCE), Daan Zandbelt (College van Rijksadviseurs) en Eric Frijters (lectoraat Future Urban Regions) in gesprek. Foto: Maarten van Haaff

draagvlak voor de grote uitdagingen
'De twee uitdagingen “energietransitie in het landschap” en “klimaatadaptie in de stad” kunnen niet los van elkaar worden gezien', vatte Maarten Tas, coördinator Architectuur en programma Erfgoed & Ruimte van het Stimuleringsfonds, de bijeenkomst samen. Om tot oplossingen te komen, zijn integrale beleids- en ontwerpvisies nodig, visies die vraagstukken slim koppelen én oplossingen bieden dichtbij de dagelijkse belevingswereld van burgers. Alleen zo kan het noodzakelijke draagvlak bij de bevolking voor de aankomende ingrijpende veranderingen worden gecreëerd. Ontwerpend onderzoek en cultuurhistorische expertise zijn bij uitstek geschikt om in deze periode van visievorming op het gebied van klimaat en energie betekenisvolle implementatiestrategieën te ontwikkelen, aldus Tas.

Ter afronding plaatste Gaston Gelissen de discussies binnen het traject van de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) die 2019 definitief vastgesteld zal worden. Hierin formuleert het Rijk een langetermijnvisie op de ontwikkeling van de Nederlandse leefomgeving. Uiteindelijk is dit het doel: klimaatadaptieve projecten tot uitvoering te brengen, in een samenspel van ontwerpkracht, kennis van cultureel erfgoed en bestuurlijke creativiteit.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert het Ontwerpprogramma Erfgoed en Ruimte uit in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Binnenlandse Zaken (BZK), en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Momenteel werken zestien teams in lokale casestudies aan urgente transitieopgaven op het gebied van energie en klimaat.

De tijdens de bijeenkomst getoonde video 'Rotterdam Central District' vat de onderzoeksaanzet van een van deze teams samen. Projectteam 'Rotterdam Central District': Arconiko architecten, Plein06, Steenhuis Meurs, Designlab2902 i.s.m. gemeente Rotterdam, Het Hoogheemraadschap, TU Delft en de Vereniging Rotterdam Central District.

Projectteam 'Rotterdam Central District' onderzoekt hoe de culturele erfenis van het Rotterdam Central District benut kan worden om tot een integrale aanpak ten behoeve van de totale stedelijke kwaliteit te komen.

sprekers:
Henk Ovink, Nederlands Watergezant bij Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en Economische Zaken en Klimaat (EZK).
Daan Zandbelt, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving en lid van het College van Rijksadviseurs.
Eric Frijters, lector Future Urban Regions, Academies van Bouwkunst.
Ellen Vreenegoor, programmaleider Water en Erfgoed bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
Gaston Gelissen, Programmadirectie Nationale Omgevingsvisie (NOVI), ministerie Binnenlandse Zaken (BZK).

Foto bovenaan: Frido van Nieuwamerongen (Arconiko) antwoordt op vraag van moderator Elisabeth van den Hoogen. Foto: Maarten van Haaff

meer nieuws

koosbreenweb.png

Interview Koos Breen | Experiment x ambitie

21 februari 2019

Een klassiek grafisch ontwerper is Koos Breen niet. In samenwerkingsprojecten met uiteenlopende makers onderzoekt hij de grenzen van het vak waarin hij is opgeleid. Hij werkt veel in opdracht, en die zijn vaak grafisch georiënteerd. Maar daar begint verandering in te komen. Afgelopen jaar concentreerde hij zich vooral op eigen initiatieven en de ontwikkeling van zichzelf als 'interdisciplinair ontwerper'. De ruimte hiervoor kreeg hij door een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Op dit moment werkt Koos Breen aan twee objecten die hij gaat tentoonstellen in Madrid. Hij is gevraagd voor de expositie waarvoor tien ontwerpers een ontwerp maken bij tien boeken van uitgeverij Corraini Editions. Ook staat er een show in Brussel op de planning en reist hij in april naar Milaan om daar, net als afgelopen jaar, werk te presenteren. Vorig jaar deed hij dat met het door hemzelf opgerichte multidisciplinaire collectief Better Known As. Dit jaar sluit Koos zelf aan bij MORPH, een groepspresentatie van meerdere interdisciplinair werkende ontwerpers.

Naar aanleiding van de expositie op de Salone del Mobile in 2018 werd Koos door Het Nieuwe Instituut gevraagd om de grafische stijl en set voor debatserie For the Record te ontwerpen. 'Een grote opdracht waarvoor ik heb gewerkt met kunstenaar Jeannette Slütter. Het is zoveel leuker om een totaalbeeld neer te kunnen zetten dan alleen de graphics', vertelt Koos. 'Samenwerken is heel leerzaam vooral als je dat doet met makers uit andere disciplines. Juist dat soort samenwerkingen zoek ik op. Behalve praktische kennis over mij onbekende technieken als weven en keramiek, geeft het ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'
lonnekevanderpalenkoosbreen01web.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

beurs
Leren door samen te werken was ook het uitgangspunt voor het plan dat Koos ontwikkelde voor de talentontwikkelingsbeurs. 'Veel van de samenwerkingen die ik initieerde bleven op afstand. Ik werkte vaak samen met mensen uit het buitenland, maar kon het me niet permitteren naar hen toe te gaan, ook al zou dat de samenwerking versterken. Afgelopen jaar heb ik dat wel kunnen doen, wat me veel goede contacten heeft opgeleverd. Door de beurs heb ik verder veel kunnen experimenteren en materiaalonderzoek kunnen doen. Ook heb ik de documentatie van mijn werk kunnen optimaliseren. Voor elk werk heb ik een eigen set gebouwd om het daarin te fotograferen; veel werk, maar daardoor komen niet alleen mijn ontwerpen maar ook mijn visie sterk naar voren.'

'Behalve praktische kennis geeft samenwerken ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'


Om feedback te krijgen op zijn manier van werken nam Koos Breen afgelopen jaar ook twee coaches in de hand: productontwerper Bertjan Pot en curator Matylda Krzykowski. Met hen wisselde hij ideeën uit over het presenteren van zijn werk, projectteksten, keuzes ten aanzien van samenwerking en, niet onbelangrijk, ze openden deuren voor hem. 'Ik heb sowieso geleerd dat ik niet te terughoudend moet zijn in het benaderen van anderen. Vaak vinden ze het heel leuk als je belangstelling hebt. Ik wilde al langer graag samenwerken met Nadine Goepfert. Ze werkt op veel verschillende vlakken en heeft een studio in Berlijn. Ik dacht dat zij een samenwerking niet zou zien zitten, ze heeft al zo verschrikkelijk veel gedaan. Maar toen ik haar benaderde was ze heel enthousiast en bleek ze mij nota bene al langer te volgen. Heel grappig.'

ambitie
Het enthousiasme dat uit zijn werk spreekt, komt ook in ons gesprek duidelijk naar voren. Het is dan ook niet zo gek dat Koos ietwat overmoedig was in zijn subsidieaanvraag. 'Ik heb wel gemerkt dat mijn plan veel te ambitieus was', vertelt hij lachend. 'Natuurlijk is het heel belangrijk om ambitie te laten zien, maar ik wilde alles in een jaar proppen. Dat was niet helemaal realistisch. Zo'n jaar moet je juist ook gebruiken om focus aan te brengen.'

Wat hij subsidieaanvragers verder wil meegeven? 'Zorg voor goed beeldmateriaal! Ik heb me zeker gerealiseerd dat zo'n commissie heel veel andere aanvragen te lezen en te zien krijgt. Als ze dan naar iets leuks kunnen kijken, helpt dat enorm. En sowieso is goed beeldmateriaal belangrijk, dát is je werk, althans míjn werk.'

copycat
Vorm speelt een belangrijke, zo niet de belangrijkste, rol in het werk van Koos. Hij is gefascineerd door de mogelijkheden die vormen bieden en het is de vorm die vaak de inhoud van zijn werk bepaalt. Koos maakt daarbij gebruik van wat hij zelf noemt 'associatieve morfologie': de ene vorm leidt tot de volgende en toeval speelt daarbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor een sterke samenhang in zijn werk, aangezien ook het ene werk uit het andere voortkomt.

lonnekevanderpalenkoosbreenxnadinegoepfe.jpg
Samenwerkingsproject met Nadine Goepfert. Foto: Lonneke van der Palen

Het werk van Koos is dus erg op vorm gericht en hij is zich altijd bewust van de representatie van zijn werk. Dat zijn ontwerpen en de esthetiek ervan anderen aanspreken, ontdekte hij al toen hij nog studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Hij deed mee aan een groepstentoonstelling met andere studenten op de Salone del Mobile toen iemand hem erop attent maakte mensen te hebben zien lopen met een tas waarop zijn werk stond afgebeeld. Een groot ontwerpbureau dat ook op de beurs presenteerde, bleek de tassen te hebben gemaakt en verkocht ze zonder dat Koos daar toestemming voor had gegeven of überhaupt iets van wist. 'Ik ben lid van de BNO en heb meteen advies ingewonnen. Daar heb ik veel aan gehad, zo kreeg ik het advies het bedrag dat ik als schadevergoeding wilde te verdubbelen, zodat er onderhandelingsruimte was. Het was een enorm toeval dat ik erachter kwam dat mijn ontwerp was gebruikt. Maar ik heb gelukkig een goede vergoeding gekregen.'

In de toekomst wil hij graag samenwerken met een duo, het liefst werkzaam in de architectuur; weer een nieuwe discipline. Zijn werk ontwikkelt zich steeds meer in de richting van setdesign. Het is dan ook niet zo gek dat Koos in de toekomst graag de scenografie van dansvoorstellingen zou maken. 'Heel mooi lijkt me hoe er dan weer een nieuwe dimensie aan je werk wordt toegevoegd waar je in je ontwerp ook rekening mee moet houden.'

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Dit interview is de tweede uit een reeks van drie. Eerder spraken we met Marjan van Aubel over experimenteren, samenwerkingen en professionaliseren. In de komende weken volgt een interview met Suzanne Oude Hengel.

Afbeelding boven: Still uit Platform Talent video door Studio Moniker.

vacatureapplicatieeninformatiebeheerder.png

Vacature Applicatie- en informatiebeheerder

21 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol. Het Stimuleringsfonds heeft op dit moment 26 medewerkers.
Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een:

Applicatie- en informatiebeheerder (m/v)
24 uur per week


functie-inhoud
Als applicatie- en informatiebeheerder zorg je ervoor dat subsidieregelingen op tijd in onze nieuwe digitale aanvraagomgeving (AIMS) worden opengesteld voor aanvragers. Je past in overleg met coördinatoren aanvraag- en verantwoordingsformulieren aan per subsidieregeling. Waar nodig pas je de workflow in AIMS aan, zodat de applicatie zo goed mogelijk aansluit op de bedrijfsprocessen. Je zorgt ook voor gerichte rapportages uit onze database, zodat we onze data kunnen monitoren en evalueren. Je adviseert over benodigde functionaliteiten in AIMS, je rolt nieuwe releases uit en informeert collega's over wat er veranderd is en wisselt kennis uit met andere fondsen. Je bent het aanspreekpunt bij vragen en problemen, maakt handleidingen en geeft trainingen aan medewerkers. Tenslotte onderhoud je contact met onze externe systeembeheerder en softwareleveranciers.

functie-eisen
kennis en werkervaring als applicatie- en informatiebeheerder
HBO werk- en denkniveau
ervaring met BI (Crystal Reports) is een pré, geen vereiste
op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op je vakgebied
ervaring met projectmanagement
uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
proactief en samenwerkingsgericht (zowel intern als extern)
snelle schakelaar tussen probleem en oplossing
uitstekende beheersing van het Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

arbeidsvoorwaarden
Het fonds kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en een pensioenregeling. Het gaat in eerste instantie om een aanstelling voor een jaar. Verlenging behoort tot de mogelijkheden. Afhankelijk van werkervaring, leeftijd en competenties bedraagt het bruto maandsalaris minimaal € 2.696 en maximaal € 3.809 op basis van een fulltime 36-urige werkweek.

sollicitaties
Motivatiebrieven, waarin wordt ingegaan op aantoonbare werkervaring en deskundigheid kunnen, inclusief CV, tot en met dinsdag 19 maart 2019 worden gemaild naar [email protected], gericht aan Odilia Arlaud. Voor inlichtingen over de functie kunt u contact opnemen met Odilia Arlaud,
010 - 436 16 00. De eerste gespreksronde is gepland op dinsdag 26 maart 2019.

Acquisitie naar aanleiding van deze oproep wordt niet op prijs gesteld.
rapportvisitatiecommissie2018.png

Visitatiecommissie oordeelt positief over functioneren rijkscultuurfondsen

14 februari 2019

In opdracht van het ministerie van OCW heeft een commissie van zes het beleid en de dagelijkse praktijk van de zes rijkscultuurfondsen geëvalueerd, te weten het Fonds voor Cultuurparticipatie, het Fonds Podiumkunsten, het Mondriaan Fonds, het Nederlands Filmfonds, het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het algemene oordeel van de commissie is zeer positief. Naast lof voor de fondsen bevat het rapport ook aanbevelingen voor verbeteringen. Het volledige rapport is hier te lezen.
De commissie prijst de ontwikkeling die de fondsen sinds de vorige visitatie hebben doorgemaakt: 'De visitatiecommissie is van mening dat de cultuurfondsen goed tot uitstekend functioneren. De door de fondsen aangeleverde zelfevaluaties geven een helder inzicht in de wijze waarop de fondsen de aanbevelingen van de visitatie 2014 hebben opgepakt. Ook de bijgevoegde tevredenheidsonderzoeken, stakeholdersonderzoeken, beleidsplannen en jaarstukken geven een goed beeld van de strategie, het beleid en de resultaten van de fondsen. Tijdens de bezoeken aan de fondsen heeft de commissie met verschillende gesprekspartners in open gesprekken vrij van gedachten kunnen wisselen. Zij heeft professionele instellingen aangetroffen met betrokken medewerkers, gezichtsbepalende directeuren en competente raden van toezicht.'

De commissie moedigt de fondsen aan verder te werken aan het inzichtelijk maken van de maatschappelijke effecten van hun beleid. Het ministerie wordt geadviseerd hiertoe een concreet kader op te stellen.

De commissie bestond uit:
Mijntje Lückerath-Rovers (voorzitter), hoogleraar Corporate governance Tilburg University
Naima Azough, zelfstandig adviseur en moderator in het sociaal domein
Felix De Clerck, directeur Kunstenpunt Vlaanderen en Brussel
Sonja de Leeuw, hoogleraar Mediacultuur Universiteit Utrecht
Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation
Jacqueline Gerritsma (secretaris), zelfstandig adviseur

Een visitatie van de cultuurfondsen vindt eens in de vier jaar plaats. De commissie werkte aan de hand van een door de minister opgesteld protocol en evalueerde zowel de kwaliteit van uitvoering als de strategische beleidsvoorbereiding. Woensdag 13 februari werd het rapport door de minister in ontvangst genomen.

downloads

arnamackicweb.jpg

Voorwaarden Deelregeling Talentontwikkeling verruimd voor architecten

14 februari 2019

Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen voortaan tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.
Om in aanmerking te komen voor de beurs Talentontwikkeling mogen aanvragers niet langer dan vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Voor architecten en aanverwante disciplines bleek deze voorwaarde beperkend te werken. Sinds 31 december 2014 zijn zij namelijk verplicht eerst twee jaar beroepservaring op te doen voordat zij kunnen worden ingeschreven in het Architectenregister en de beschermde titel architect, stedenbouwkundige, tuin- en landschapsarchitect of interieurarchitect mogen voeren.

De inschrijving in het Architectenregister wordt daarom voortaan door het Stimuleringsfonds gezien als diplomamoment. Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen tot vier jaar na inschrijving in het register aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.

Door de voorwaarden van de Deelregeling Talentontwikkeling voor architecten en aanverwante disciplines te verruimen, hoopt het Stimuleringsfonds de drempel te verlagen en meer aanvragen voor de werkbeurs uit deze hoek te ontvangen. Het aantal aanvragen van architecten blijft namelijk achter ten opzichte van ontwerpers en makers werkzaam in vormgeving en digitale cultuur. De verruiming van de voorwaarden biedt architecten bovendien meer gelegenheid een eigen visie op ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen te formuleren voor zij een aanvraag indienen. Dit vraagt gezien de complexiteit van hun vakgebied meer tijd dan in andere vakgebieden het geval is.

De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is woensdag 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Foto bovenaan: Arna Mačkić studeerde in 2010 af aan de afdeling Architectonisch Ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie en werd in 2014 ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling.
vacaturestagiairjanuari2019.png

Vacature stagiair(e)

9 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol.

Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een stagiair(e).
wat houdt de stage in?
De stagiair(e) houdt zich hoofdzakelijk bezig met het organiseren en bijwonen van bijeenkomsten waarin de regelingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, de uitkomsten van ondersteunde projecten en de toekomst van de activiteiten van het fonds worden besproken. Voor deze bijeenkomsten, die op het fonds maar ook in regio worden georganiseerd, nodigt de stagiair(e) makers, adviseurs van het Stimuleringsfonds, experts en andere stakeholders uit, begeleidt de bijeenkomsten en doet op hoofdlijnen verslag van de uitkomsten. De conclusies van deze bijeenkomsten vormen samen een belangrijke schakel in het formuleren van het beleidsplan 2021 – 2024 van het Stimuleringsfonds. Kortom, een uitdagende en inspirerende stage die ook voldoende ruimte biedt voor een eigen onderzoek.

wat levert het je op?
Je krijgt een unieke kans om inzicht te krijgen in de stand van zaken binnen de creatieve industrie en de visie op kwaliteit van projecten binnen architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van je professionele kennis en projectmatige vaardigheden. Daarnaast leer je door de bijeenkomsten veel makers en betrokkenen in de creatieve industrie kennen.

wie en wanneer
Deze stage, voor een HBO of WO student, betreft drie dagen per week (in principe woensdag, donderdag en vrijdag) op het Stimuleringsfonds. We zijn gevestigd in het Groothandelsgebouw in Rotterdam naast het Centraal Station. De voorkeur gaat uit naar een stagiair(e) die beschikbaar is voor de periode van maart 2019 t/m half december 2019 (in overleg). Van kandidaten verwachten we dat ze zelfstandig en secuur kunnen werken, een pro-actieve houding, gevoel voor taal en affiniteit met het werkveld van het fonds hebben. Het fonds stelt een stage- en reisvergoeding beschikbaar.

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, adviseurs, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

interesse?
Motivatiebrieven kunnen, inclusief CV, zo spoedig mogelijk worden gemaild naar [email protected], gericht aan Aline Knip. Voor vragen bel 010 436 16 00.
loader

het fonds

subsidies

actueel

tipstipstips.png
Talent is er om ontplooid te worden. Dat vraagt onder meer om tijd, concentratie en ruimte voor experiment. Om deze ruimte mogelijk te maken biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie werkbeurzen... meer >
vacaturestaftalentontwikkelingfeb2019.png
Talentontwikkeling is een van de speerpunten van het fonds. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt jaarlijks een selectie talentvolle ontwerpers en makers in de professionalisering en o... meer >
loader
loader
loader