stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Talentontwikkeling 2016-2017
YaolanLuoTalentontwikkelingSCI.jpg

Selectie Talentontwikkeling 2016-2017

2 januari 2017

In 2016/2017 ondersteunt het Stimuleringsfonds 33 uitzonderlijke talenten in de creatieve industrie, verdeeld over de disciplines architectuur, interieurarchitectuur, textielontwerp, social design, productvormgeving, modevormgeving, schoenontwerp, illustratie, animatie, grafisch ontwerp en interactief media design. Elk geselecteerd talent ontving € 25.000 vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. In oktober 2017 wordt hun werk en onderzoek getoond in een gezamenlijke expositie.
In 2016 dienden in totaal 223 jonge makers en ontwerpers een aanvraag in. Na de beoordeling op basis van portfolio en ontwikkelplan zijn er 33 talentvolle ontwerpers geselecteerd. De adviescommissie, bestaande uit Afaina de Jong (voorzitter), Tanja Koning, Petra Heck, Arna Mackic, Olivier Otten, Toon Koehorst, Suzanne Oxenaar, Bas Kosters, Hanka van der Voet en Joost Emmerik, stelt voorop dat het niveau van de aanvragers op artistiek en creatief gebied hoog is. De commissie ziet in de afgelopen jaren een ontwikkeling dat er steeds meer jonge makers zijn die interdisciplinair werken. Ontwerpers en makers bestrijken meerdere vakgebieden en ontlenen hieraan een deel van hun identiteit. Dit vindt de commissie een positieve ontwikkeling. Tegelijkertijd merkt de commissie op dat jonge ontwerpers kritisch moeten blijven op de focus van hun onderzoek en de kwaliteit van hun resultaten. Veel makers en ontwerpers doen bijvoorbeeld onderzoek naar materiaal, gedrag of het maakproces. Daarbij ziet de commissie dat het lastig is om het onderzoek te vertalen in tastbare of beeldende resultaten. Hierdoor lijkt de connectie tussen actuele vraagstukken en een bruikbaar resultaat verloren te gaan. Positieve ontwikkeling daarbij is dat ontwerpers en de wetenschap elkaar steeds vaker vinden. De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode in 2016/2017 zijn:

Alissa + Nienke (Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers) (productontwerp)
Amy Suo Wu (e-cultuur)
Isabelle Andriessen (digitale cultuur)
Paula Arntzen (productontwerp)
Atelier Frank Verkade (sieraadontwerp)
Marjan van Aubel (productvormgeving)
Christiaan Bakker (interieurontwerp)
Mariska de Groot (digitale cultuur)
Max Dovey (digitale cultuur)
Ting Gong (modevormgeving)
Rudy Guedj (grafisch ontwerp)
Sophie Hardeman (modevormgeving)
Chrissie Houtkooper (schoenontwerp)
Ruiter Janssen (digitale cultuur, grafisch ontwerp)
Elisa van Joolen (modevormgeving)
Jules van den Langenberg (productontwerp)
Yaolan Luo (grafische ontwerp)
Mark Minkjan (architectuur)
Simone C. Niquille (digitale cultuur)
Kirstie van Noort (productontwerp)
Simone Post (productontwerp)
Roomforthoughts (Jennifer Kanary Nikolova) (digitale cultuur)
Benjamin Sporken (grafisch ontwerp)
Studio Amir Avraham (grafisch ontwerp)
Studio Iwan Pol (productontwerp)
Studio RAP (Wessel van Beerendonk, Léon Spikker en Lucas ter Hall) (architectuur)
Studio Truly Truly (Joel Booy en Kate Booy) (productontwerp)
Rasmus Svensson (digitale cultuur)
SulSolSal (Johannes Bernard en Guido Giglio) (grafisch ontwerp)
Thomas Trum (vormgeving)
Janna Ullrich (grafisch ontwerp)
Dieter Vandoren (digitale cultuur)
Giuditta Vendrame (productontwerp)

Subsidie
Het grootste deel van de toegekende subsidie is vrij te besteden aan de verdere ontwikkeling van een eigen werkwijze of methodiek en/of het ontwikkelen van ideeën, prototypes of producten. Geselecteerde talenten krijgen bovendien de kans om gericht aandacht te besteden aan hun professionele ontwikkeling en de presentatie van hun werk. Dit kan het maken van een ondernemingsplan zijn of het opzetten van een eigen praktijk. De vouchers bieden ook de mogelijkheid tot productontwikkeling in bestaande studio's, labs, ateliers en werkplaatsen, waarbij gebruik kan worden gemaakt van expertise van (ervaren) collega's. Een laatste deel van de subsidie is bestemd voor de gezamenlijke eindpresentatie.

Nieuwe ronde 2017
In 2017 is er opnieuw een kans om als jong talent te worden erkend. De sluitingsdatum voor deze nieuwe ronde is 1 maart 2017. De commissie selecteert maximaal 26 talenten. Let op: alleen ontwerpers/ vormgevers die maximaal vier jaar geleden zijn afgestudeerd komen in aanmerking voor het indienen van een aanvraag binnen de Deelregeling Talentontwikkeling. Meer informatie over hoe je deze beurs kan aanvragen vind je hier.

meer nieuws

synkimmerseinteractpublicityimage2.png

Negen projecten geselecteerd in Immerse\Interact ronde 2 – 2020

18 november 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds ondersteunen in het kader van de samenwerkingsregeling Immerse\Interact negen projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap.
Immerse\Interact richt zich op de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur, waar een nieuw terrein is ontstaan en digitale pioniers, interactive én grafisch ontwerpers samenwerken met regisseurs, scenaristen en producenten. Het resultaat zijn vernieuwende mediaproducties, waarbij digital storytelling en interactieve of immersieve media centraal staan.

Tijdens deze ronde ontvangen de volgende negen projecten een bijdrage:

Startsubsidie
De Erfenis/Inheritance
Maartje Wegdam en Stichting Copper Views

Ontwikkeling
The Sleep of Reason Produces Monsters
Leeza Pritychenko
Ark
Institute of Time
Breaking Your Skin
Marco Della Coletta en We Make VR
synk (foto bovenaan)
Frederick Rodrigues

Realisering
The Evacuated
Femke Herregraven en Stichting Sonic Arts
Anouschka
Tamara Shogaolu, Sandy Bosmans, Elinor T. Vanderburg en Stichting Ado Ato Interactive
Flow VR
Adriaan Lokman en Valk Productions
Kafka's Metamorphosis De VR Experience
Martin Venema, Camiel Schouwenaar en Happy Ship
anouschkaprojectimage.png
Anouschka, Tamara Shogaolu, Sandy Bosmans, Elinor T. Vanderburg en Stichting Ado Ato Interactive

aanvragen
Het beschikbare budget in deze ronde was € 650.000. Voor deze ronde hebben de fondsen negentien aanvragen in behandeling genomen, waarvan tien aanvragen voor ontwikkeling en negen voor realisering.

nieuwe deadline
De volgende deadline voor Immerse\Interact is op dinsdag 16 februari 2021. Het is aan te raden om ruim voor het indienen van een voorstel contact op te nemen met de coördinator van de regeling Sean Gilis. De contactpersoon bij het Filmfonds is projectbegeleider Nienke Doekes. De regeling valt onder het subsidiereglement van het Nederlands Filmfonds.

achtergrond
Immerse\Interact is een subsidieregeling opgezet met de extra financiële impuls voor vernieuwing uit het regeerakkoord. Hiermee kon de voormalige Non-fictie Transmediaregeling, een eerdere samenwerkingsregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds, worden verbreed en is het nu mogelijk om voor zowel fictie- als documentaireprojecten aan te vragen.

immerseweb.png
The Evacuated, Femke Herregraven en Stichting Sonic Arts
bringitonlinewebsite.gif

3 dec: Bring it online! Informatiebijeenkomst 2021–2024

12 november 2020

Op donderdagmiddag 3 december om 16:00 uur organiseert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de informatiebijeenkomst Bring it online! 2021–2024.
Tijdens deze online bijeenkomst in Teams brengen we de ontwerpende sector samen en gaan we graag in gesprek over wat jou drijft. Hoe kunnen we je ontwerpideeën ondersteunen en hoe kunnen we met de sector als geheel maatschappelijke impact bereiken? Natuurlijk spreken we ook over de impact van covid-19 op het fonds en het ontwerpveld. Nu en in de nabije toekomst.

Directeur Syb Groeneveld zal aftrappen met een toelichting op ontwikkelingen binnen het fonds, de nieuwe regelingen en extra activiteiten in de beleidsperiode 2021–2024. Wat blijft zoals het was, wat is nieuw en wat verandert er?

Een belangrijk onderdeel van de middag zijn de break-out rooms met medewerkers van het fonds, waarvoor je je als deelnemer vooraf kunt inschrijven. In deze sessies geven we toelichting op de mogelijkheden binnen de regeling van je keuze en binnen het fonds, door middel van een Q&A-gesprek met de online deelnemers. De sessies duren een uur.

Maak je keuze uit deze sessies, je kan slechts één sessie bijwonen.
1. Regeling Vormgeving
2. Regeling Architectuur
3. Regeling Digitale cultuur, Upstream: music x design en Immerse\Interact
4. Regeling Talentontwikkeling
5. Internationaal samenwerken in tijden van covid-19

Wil je vooraf een vraag indienen of een onderwerp agenderen? Geef dan bij je aanmelding aan voor welke sessie je kiest – slechts één keuze is mogelijk – en stel alvast je vraag. Natuurlijk kan je ook gebruikmaken van de chatfunctie tijdens de sessie van jouw keuze of tijdens het plenaire deel.

Datum: 3 december
Aanvang: 16:00 uur
Voertaal: Nederlands
Locatie: online in Teams

programma
opening door moderator Afaina de Jong, architect en oprichter van research en designstudio AFARAI
16:05-16:20 uur toelichting Syb Groeneveld op het beleidsplan 2021–2024
16:20-17:20 uur verschillende break-out rooms en Q&A met online deelnemers
17:20-17:30 uur afronding o.l.v. moderator met Syb Groeneveld

aanmelden
We horen graag wat je als aanvrager vindt en wat je in de praktijk ervaart.
Meld je aan via het aanmeldformulier. Je ontvangt voorafgaand aan 3 december een link voor deelname in je mailbox. Reageer uiterlijk maandag 30 november 2020.
vanfestivaltotondernemerslab.jpg

Selectie Open Oproep Leeromgeving van de toekomst – vervolgfase

11 november 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nodigde de tien projectteams van het onderzoekstraject Leeromgeving van de toekomst uit een vervolgaanvraag in te dienen. Het doel van de vervolgonderzoeken is het verdiepen van de inzichten van de eerste fase, het vergroten van de impact en het borgen van de resultaten in de mbo-instellingen.
De oproep om een vervolgaanvraag in te dienen, leverde acht voorstellen op. Bij de beoordeling en selectie van deze voorstellen heeft het fonds zich laten adviseren door de drie adviseurs die ook de inzendingen voor de eerste fase van het onderzoek hebben beoordeeld:
• Janine Huizenga, hoofd Interactive|Media|Design van de KABK Den Haag;
• Madeleine Maaskant, directeur van de Academie van Bouwkunst Amsterdam;
• Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt bij Tilburg Law School, en onafhankelijk wetenschappelijk adviseur voor de mbo sector.

algemene indruk
De adviseurs zien in de aanvragen terug dat de uitbraak van het coronavirus invloed heeft gehad op de uitvoering van de werkzaamheden van de projectteams. Ondanks de pandemie blijken alle acht projectteams een weg te hebben gevonden om hun onderzoeken uit te voeren. De adviseurs benadrukken de urgentie van de vraagstukken en het belang van de onderzoeken voor de scholen, juist in deze tijd waarin de urgentie om beroepsonderwijs toekomstbestendig te maken door covid-19 is toegenomen. De transitie die al lang speelt, blijkt door de coronacrisis een extra impuls te krijgen. De adviseurs benadrukken daarnaast dat een goede en gelijkwaardige samenwerking van groot belang is om transities bij de instelling in gang te zetten en resultaten te borgen. Bij het bespreken van de voorstellen is onder andere hieraan en aan de mogelijke impact van de onderzoekstrajecten extra aandacht gegeven.
despouwmuurdebouwplaats.jpg
de Spouwmuur & de Bouwplaats, Studio Makkink & Bey

beoordeling en selectie
De acht aanvragen zijn allemaal positief beoordeeld. De adviseurs onderstrepen het belang van de impact die de projecten zouden kunnen hebben binnen een school, een samenwerkingsverband of de mbo-sector. De adviseurs vertrouwen erop dat alle projecten ook in de tweede fase een relevante bijdrage kunnen leveren aan de opgaves, waar de scholen juist nu voor staan.

Geselecteerd zijn:

de Spouwmuur & de Bouwplaats
Studio Makkink & Bey
Bricolage - de potentie voor vakscholen
Maarten van Kesteren
Prototype leeromgeving voor cliënten van ASVZ
Het Proces Design Research
Engaging Campus-Cité
de Ruimdenkers
Land & Hand
KETTER&Co
Van Festival tot Ondernemerslab (foto bovenaan)
Site Practice
Zadkine Fashion Experiment II
.Krill architectuur en onderzoek
Flex ROC II
Open Kaart

ffh4956web.jpg
Zadkine Fashion Experiment II, .Krill architectuur en onderzoek
scianimatievacature720x480kleur02.gif

Vacature adviseurs en voorzitters

30 oktober 2020

Vanwege het aflopen van de aanstellingstermijnen van meerdere adviseurs is het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op zoek naar nieuwe leden voor verschillende adviescommissies. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het cultuurfonds voor vormgeving, architectuur en digitale cultuur en voert hiervoor verschillende subsidieregelingen uit. Het fonds werkt met onafhankelijke adviescommissies die in vergaderingen alle binnenkomende subsidieaanvragen beoordelen en daarover advies uitbrengen aan het bestuur.
Er zijn in totaal meer dan 100 adviseurs betrokken bij het fonds. Een adviseur kan voor maximaal vier jaar worden aangesteld. Op die manier blijft de doorstroom gegarandeerd en komen er elk jaar nieuwe plekken beschikbaar binnen de commissies.

wie
Naast mensen met vakinhoudelijke kennis en expertise, heeft het fonds ook altijd behoefte aan generalisten, mensen met een discipline-overstijgende visie of mensen die nieuwe, verrassende of meer (cultureel) diverse perspectieven kunnen inbrengen. Dus ook als je op een andere manier, of vanuit een breder perspectief denkt bij te kunnen dragen aan de beoordeling van subsidieaanvragen binnen een van onderstaande regelingen ben je van harte welkom om te reageren.

diversiteit
Om een divers palet van projecten, makers en instellingen te kunnen stimuleren hecht het fonds veel belang aan meerstemmigheid en is er aandacht voor intersectionaliteit binnen de groep adviseurs en binnen elke adviescommissie. Bij het samenstellen van de commissies letten we daarom op vertegenwoordiging van verschillende culturele achtergronden, van uiteenlopende leeftijden, netwerken, gevarieerd opleidings- en kennisniveau en regionale spreiding.

Reageer uiterlijk dinsdag 1 december 2020 op een van de onderstaande posities.

adviescommissie Vormgeving
Het doel van de regeling is (ontwerpend en artistiek) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van vormgeving te stimuleren en vrije ruimte voor professionele makers en organisaties te creëren. De regeling ontvangt een groot aantal aanvragen van veelal individuele makers en ontwerpstudio's. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld op basis van de benodigde kennis van de vele subdisciplines die onder vormgeving vallen.

Voor de commissie Vormgeving zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
productvormgeving, meubelontwerp en industrieel ontwerp;
illustratie, kinder- en jeugdboekenillustratie, strips en graphic novels;
grafische vormgeving, typografie, redactioneel ontwerp, nieuwe media en datavisualisatie;
animatie;
mode;
sieraadontwerp;
ruimtelijk ontwerp (interieur), scenografie en tentoonstellingsontwerp.

Daarnaast is het fonds voor de commissie Vormgeving op zoek naar een:
voorzitter.
De voorzitter begeleidt de vergadering, ziet toe op het tot stand komen van het advies, maar heeft zelf geen stem in de advisering.

adviescommissie Architectuur
Het doel van de regeling is (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van architectuur te stimuleren en vrije ruimte voor professionele makers en organisaties te creëren. Onder architectuur wordt, in de brede zin van het woord, ook verstaan: stedenbouw, regionale planning, tuin- en landschapsarchitectuur, interieurarchitectuur en aanverwante disciplines gericht op het analyseren van en reflecteren op architectuur. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld.

Voor de commissie Architectuur zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
architectonisch ontwerp en bouwtechniek;
internationale architectuurpraktijk;
opdrachtgeverschap en gebiedsontwikkeling;
interieurontwerp, tentoonstellingsontwerp;
participatietrajecten en stadsmakerpraktijk.

adviescommissie Digitale cultuur
Het doel van de regeling is (ontwerpend) onderzoek, experiment en reflectie op het gebied van digitale cultuur te stimuleren en vrije ruimte voor onafhankelijke makers en organisaties te creëren. Met de term digitale cultuur doelt het fonds op culturele en artistieke producties of uitingen die zich verhouden tot digitale technologie, nieuwe media of games. De regeling werkt met een poule van adviseurs waaruit vier keer per jaar commissies worden samengesteld.

Voor de commissie Digitale cultuur zoekt het fonds adviseurs met kennis van:
digital storytelling en internetcultuur;
het cureren en samenstellen van publieksprogramma's op het gebied van digitale cultuur;
games en gamecultuur.

bezwaarcommissie
Voor aanvragers die in hun belang zijn getroffen, biedt het fonds de mogelijkheid om bezwaar te maken. Bezwaren worden voorgelegd aan de onafhankelijke bezwaarcommissie. De bezwaarcommissie houdt gemiddeld tussen de vijf en tien hoorzittingen per jaar, afhankelijk van hoeveelheid ingediende bezwaarschriften. De commissie adviseert – na het horen van indieners van bezwaarschriften en eventuele belanghebbenden – het fondsbestuur. Het horen en adviseren gebeurt door een wisselend samengestelde commissie van maximaal drie leden.

Voor de bezwaarcommissie zoekt het fonds adviseurs met de volgende profielen:
Een adviseur met een zakelijke of bestuurlijke achtergrond in de creatieve industrie of een andere culturele sector;
Een adviseur met een juridische achtergrond, bij voorkeur met een specialisme in bestuursrecht.

samenstelling en werkwijze adviescommissies
Voor elke regeling is een adviescommissie aangesteld. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of een andere professie (of functie/beroep) binnen de creatieve industrie. De adviseurs beoordelen in gezamenlijkheid de aanvragen. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie of minstens een van de deelgebieden daarbinnen, het beleid en de doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

De werkwijze van de adviescommissies staat omschreven in het document werkwijze commissies en adviescommissies. Als gevolg van de covid-19-uitbraak is de werkwijze aangepast en zal waarschijnlijk ook in 2021 nog digitaal worden vergaderd.

vergoeding
Adviseurs ontvangen een vergoeding (vacatiegeld) en een reiskostenvergoeding. De tijdsinvestering van een adviseur vraagt, naast het aantal vergaderdagen per jaar, om leestijd van de aanvragen ter voorbereiding op de commissievergadering. In de basisregelingen wordt gewerkt met een poule van adviseurs. In de regel wordt er per aanvraagronde twee dagen vergaderd en zijn de stukken rond drie weken voor de vergadering digitaal beschikbaar. Een adviseur moet gemiddeld per jaar rekening houden met een tijdsinvestering van zo'n zeven werkdagen voor de vergaderingen en een vergelijkbaar aantal uren voor leeswerk in te plannen in de weken voorafgaande aan de vergadering.

indienen van reacties
Kandidaten kunnen uiterlijk dinsdag 1 december 2020 reageren. Een reactie bestaat uit een brief met motivatie en een omschrijving van deskundigheid (maximaal 2 A4), een CV en/of een beknopt overzicht van recente projecten, in woord en beeld (maximaal 5 A4). In de motivatie geef je helder aan over welke deskundigheid je beschikt en voor welke commissie je solliciteert. Je kunt op maximaal twee profielen reageren.

Stuur je reactie in een PDF document (maximaal 7 pagina's) per e-mail naar vacatures@stimuleringsfonds.nl. Vermeld in het onderwerp van de e-mail voor welke commissie je solliciteert.

meer informatie
Zie voor meer informatie de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, specifiek wordt verwezen naar de Governance Code en de Werkwijze Commissies en Adviescommissie. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de coördinatoren van de betreffende deelregeling of met Joris van Ballegooijen, hoofd subsidies bij het Stimuleringsfonds.

benoeming
Een onafhankelijke externe selectiecommissie draagt aan de hand van de sollicitaties leden voor benoeming voor aan de bestuurder. De bestuurder benoemt commissieleden voor een periode van eerst één jaar. De maximale adviestermijn is vier jaar. Bij de samenstelling van de commissies wordt gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen. Het voorkomen van de mogelijke schijn van belangenverstrengeling is een belangrijk criterium.
shimmer.jpeg

33 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 3 – 2020

29 oktober 2020

In de derde ronde Digitale cultuur zijn 33 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot mediakunst en van digital storytelling tot artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
algemene indruk
Dankzij een ruim budget konden deze ronde alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Net als de voorgaande ronde werden er dit keer relatief veel aanvragen ingediend en ook gehonoreerd voor startsubsidies. De breedte van de selectie blijkt uit de volgende gehonoreerde voorstellen:

THE WOMAN DESTROYED – Courtney May Robertson
In het interdisciplinair live researchtraject 'The Woman Destroyed' worden dans, theater, nieuwe mediatechnologieën, geluid, licht en visuele projecties ingezet om thema's rond 'het gevaar van ongeremde macht' te verkennen. De voorstelling bestaat uit een reeks 'opdrachten' die op verschillende manieren gebruik maken van natuurlijke taalverwerking, datavisualisatiesoftware, geluidsprogrammering en codering. Nieuwe mediatechnologieën worden zowel bij de ontwikkeling van materiaal als live op het podium gebruikt, waardoor verschillende aspecten van de voorstelling realtime worden bepaald. De voorstellingen zullen daardoor qua structuur en inhoud niet helemaal hetzelfde zijn. Het project is een poging om onvoorziene gebeurtenissen te ensceneren en een voorstelling te construeren die in de loop van de tijd eindeloos verandert.

Stereodrome – Bas van Koolwijk
Bas van Koolwijk doet onderzoek naar de technische mogelijkheden van het nieuw te ontwikkelen apparaat Stereodrome, een minimaal VR-systeem. De enige aansturing is een geluidsignaal. Het apparaat bevat een microcontroller die geluid omzet naar kleur. De afsluitende bril heeft twee lichtgevende elementen die dienen als schermen. Doordat beide ogen op deze manier afzonderlijk worden bediend met een 'colorfield'-interpretatie van het linker of het rechter kanaal van de audio, biedt het een minimale ervaring van 'stereo vision'. Zowel het elektronisch ontwerp als de code van Stereodrome zullen open-source worden aangeboden.

Verschillende projecten vielen op in het kader van diversiteit en inclusie, een onderwerp waar het Stimuleringsfonds veel waarde aan hecht. Voorbeelden hiervan zijn:

NEW NOISES NEW VOICES – Martina Raponi
Martina Raponi, zelf kind van dove ouders, is al jarenlang geïnteresseerd in 'noise'. Haar project 'New noises new voices' is gericht op de ontwikkeling van een speculatief audiovisueel werk dat is gebaseerd op een 'sonic future beyond audibility'. Het doel is om dove personen te onderzoeken binnen een visuele en auditieve wereld die steeds meer wordt gevormd door AI, surveillance en technologische vooruitgang. Referentiepunten in haar onderzoek zijn onder meer de vibro-tactiele gevoeligheid van dove lichamen en de multidimensionale articulatie van gebarentaal. Het onderzoek omvat recente technologische ontwikkelingen in VR-apps die de hand volgen voor het leren en vertalen van gebarentaal, maar ook voorspellende spraakherkenningstools (zoals Sine Wave Speech). Het project komt tot stand in nauwe samenwerking met doven. Verder zal worden samengewerkt met kinderen van doven, gebarentaaltolken en verschillende (technische) ontwikkelaars.

REAL-TIME HISTORY – Foundland Collective
'Real-time History' is een langlopend onderzoek, dat in 2018 is opgezet en zich op het snijvlak van ontwerp en journalistiek bevindt. Technieken op het gebied van beeldanalyse en -herkenning worden als een artistieke methode toegepast op bestaand en gevonden videomateriaal dat handelt over het conflict in Syrië. Het doel van het project is om verder te kijken dan de rol van een journalist en het waarheidsbeginsel, maar juist om beter te reflecteren op de rol van videomaker in nieuwsberichten. In de startfase zal Foundland Collective een focusmeeting organiseren met experts op het gebied van videoanalyse en narratief onderzoek, die actief zijn binnen domeinen als technologie, wetgeving en mensenrechten. De interviews zullen worden gedocumenteerd, verwerkt en online gedeeld, en functioneren als een bron voor ontwerpers en beeldmakers, waarbij wordt gereflecteerd op de rol van de ontwerper binnen de journalistiek en de distributie van videocontent voor nieuwsproductie. Er zal worden samengewerkt met Free Press Unlimited, een organisatie die veilige journalistieke praktijken mogelijk maakt voor Syrische journalisten in ballingschap en streeft naar verbinding met veel meer partners in zowel Nederland als Egypte.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 3 – 2020.

cijfers
Van de 60 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 33 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 55 procent. Het beschikbare budget in deze ronde was € 500.000. De verhoging van het oorspronkelijke rondebudget met € 200.000 was mogelijk door de middelen die door de minister als gevolg van de covid-19-crisisin juni extra beschikbaar zijn gesteld en door herallocatie van subsidiebudget uit de deelregeling Internationalisering dat door covid-19 niet kan worden benut. Het beschikbaar gestelde budget is deze ronde niet volledig aangesproken; het resterende bedrag schuift door naar de vierde ronde. De sluitingsdatum voor deze ronde is al verstreken.

Foto bovenaan: World as Lover, World as Self door Shimmer

loader

het fonds

subsidies

actueel