stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproepen Internationalisering: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #1
reneboerweb.jpg

Selectie Open Oproepen Internationalisering: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #1

4 mei 2018

In december vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds vier verschillende oproepen waarin Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen maakte uit 56 voorstellen een selectie van 16 projecten.
De 16 geselecteerde projecten bieden kansen voor onder meer het verbeteren van de leefomstandigheden, sociale cohesie, samenwerken met verschillende doelgroepen, het inzetten van technologie voor maatschappelijke innovatie en het verkennen van nieuwe betekenissen van cultureel erfgoed. Met deze selectie wordt een eerste impuls gegeven aan het versterken en opzetten van samenwerkingen tussen makers in de vier landen en Nederland. Kennis zal worden ontwikkeld en gedeeld met betrekking tot de uitdagingen die verstedelijking met zich meebrengt.

Het aantal inzendingen voor deze eerste serie open oproepen was hoog en bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met 20 aanvragen voor Rusland als uitschieter. Daarnaast waren 13 aanvragen gericht op Marokko, 12 op Egypte en 11 op Turkije. Per land zijn 4 projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen.

Wat per land aan de inzendingen opviel:
Turkije

De inzendingen voor Turkije betroffen zowel grote als kleine steden, in plaats van een mono-focus op de stad Istanbul. Deze spreiding van projecten over het land maakt de voorstellen interessant en soms verrassend. Een totaal van 11 aanvragen is een bescheiden oogst aan inzendingen gezien de jarenlange relaties tussen Nederland en Turkije op cultureel vlak, en de uitdagingen die verstedelijking in Turkije met zich meebrengt. Een verklaring kan zijn dat samenwerkingen met de lokale overheid wordt nagestreefd en dit is bijzonder lastig. De samenstelling van de teams en deskundigheid bleken wisselend aan te sluiten bij de thema's en doelen van de projecten, zowel van Nederlandse als van Turkse zijde. De balans in wederkerigheid, relevantie van de vraagstelling en de aanpak was goed bij de geselecteerde projecten. Hoe de samenwerking en de wederkerigheid in de verdere loop van de projecten wordt geborgd en vormgegeven vraagt verdere uitwerking in de tweede fase. Doorslaggevend in de selectie van de projecten in Turkije waren de partnerschappen.

geselecteerde projecten Turkije:
Lüleburgaz Bisiklette Biniyor, cycling for a better city
Artgineering/ Novusens/ Sustainable Solutions
Toroslar Interactive CityLab
Ekim Tan, Play the City
Turkish and Dutch Farming Practices
IND [Inter.National.Design]
Izmir Metabolic Cycling Network (IMCN)
FABRICations

fabricationsweb.jpg
Izmir Metabolic Cycling Network (MCN), FABRICations en WRI Turkey
Rusland

Geografisch zijn de aanvragen zeer verspreid, van Moskou tot Siberië en zelfs Svonodnij, richting de grens aan China en Japan. Dit is een interessante en positieve opbrengst. Het niveau en de kwaliteit van de aanvragen verschilde sterk in de 20 inzendingen voor Rusland. Meerdere aanvragen richten zich op 'monotowns'. Dit is het fenomeen van monofunctionele steden die zich in hun ontwikkeling - samenstelling van diensten, economie en bewoners - specifiek richten op een bepaalde industrie. Qua thematiek lagen deze aanvragen dicht bij elkaar. Het verschil in aanpak en methodiek woog daarom zwaarder. Veel aanvragen zijn gericht op het verbeteren of ontwikkelen van de openbare ruimte. Een ontwikkeling die recent in Russische steden is ingezet. Slechts enkele aanvragen hadden hierin een onderscheidende aanpak. Dit kan onder meer komen door het feit dat dezelfde Russische partner, een grote speler in de ontwikkeling van de openbare ruimte, veelvuldig terugkwam in de verschillende projectteams. Over het algemeen viel op dat twee à drie Russische partners veelvuldig meerdere malen voorkwamen in de aanvragen. Enkele projecten hadden een zeer goede aanpak met betrekking tot het bereiken van lokale partijen, met name gebruikers, wat een van de grootste uitdagingen is in Rusland op het gebied van ruimtelijke vraagstukken. In de begrotingen viel over het algemeen op dat in Rusland met lagere uurtarieven wordt gerekend ten opzichte van Nederland. Dit is een realistische weergave en daarmee is het volgens de adviseurs des te belangrijker helder te zijn over hoe de wederkerigheid in de samenwerkingsrelatie is vormgegeven. Doorslaggevend bij de selectie van de projecten in Rusland bleek de aanpak.

geselecteerde projecten Rusland:
Prototyping Future Energy with HSE
Yin Aiwen
Tomsk One - Living Laboratory
LEVS Architecten
The 'Samarsky Yard' - Housing Heritage in the Post-Socialist City
Schiemann Weyers
New Urban Media Centre in Yekaterinburg
SVESMI Holding

svesmiholdingweb.jpg
New Urban Media Centre in Yekaterinburg, SVESMI HOLDING BV
Egypte

De inzendingen voor Egypte zijn divers van aanpak en vraagstelling. Veel projecten richten zich op Caïro, ondanks dat Egypte een groot land is. Het is dan ook de plaats waar, onder meer, kunst en cultuur gecentraliseerd is. Caïro is wel dé plek om te starten met werken in Egypte en van daaruit relaties op te bouwen. De sterkste aanvragen bevinden zich op het snijvlak van kunst, cultuur en erfgoed. Ze zijn kleinschalig qua opzet en uitvoering, maar groots in potentiële impact en kennisontwikkeling en –deling. In het huidige Egypte is nu nog ruimte en mogelijkheden voor kleinschalige projecten. Grootschalige, stedenbouwkundige projecten vragen om samenwerking met de (lokale) overheid en dit is uitermate moeilijk, misschien zelfs onrealistisch gezien de tijdsloop van de projecten. Toch merkt de commissie op dat erfgoed als hoofdthema opvallend weinig voorkomt in de aanvragen. Dit is wel een zeer relevant onderwerp in de Egyptische context, zowel materieel als immaterieel erfgoed. Positief is dat er enkele projecten zijn die deze connectie maken en een positie innemen ten opzichte van de omgang met erfgoed vanuit een ontwerpperspectief. Opvallend is dat een bepaalde lokale partner meerdere malen terugkomt in verschillende aanvragen. Het opbouwen van relaties tussen diverse Nederlandse en Egyptische partijen blijkt nodig te zijn. Vanuit Nederlandse zijde bleken de hoofdaanvrager of andere betrokken partijen minder goed aan te sluiten bij de thematiek of aanpak. Uit de aanvragen bleek niet altijd de nodige culturele sensitiviteit (vanuit Nederlands perspectief) van de sociaal-maatschappelijke context. Dit is cruciaal om op basis van wederkerigheid samen te werken. Doorslaggevend bij de selectie van projecten in Egypte was de relevantie van de thematiek en partnerschappen die hiervoor zijn aangegaan.

geselecteerde projecten Egypte:
Grounded Urban Practices
Non Fiction en Cluster
Darb el Labana Lab
Bureau LADA en LALA Studio
Hope for Embaba
MAATworks
Connecting Deltas
Shift Works

ladahrsakweb.jpg
Darb el Labana Lab, Bureau LADA en LALA Studio
Marokko

Inspirerende benaderingen van thema's en samenwerkingen – van gevestigde orde tot grassroots – kenmerken de aanvragen gericht op Marokko. Met een goede geografische spreiding: Meknes, Casablanca, Rabat, Tanger in het noorden en Tiznit in het zuiden. Opvallend genoeg zijn er geen projecten gericht op Marrakech. Diverse projecten verschillen qua thematiek en in de mate van uitwerking. Enkele projecten leken op 'klassieke' architectuurprojecten die dicht tegen de projectontwikkeling begeven. Daarbij was het maatschappelijke of culturele belang en doel van het project niet altijd even helder. Een evenwichtige verdeling van de budgetten tussen Nederlandse en Marokkaanse partijen was niet bij alle aanvragen het geval. Het aangevraagde bedrag van de eerste fase gaat in veel projecten volledig naar de Nederlandse partij, zonder duidelijk inzicht in de bijdrage vanuit Marokkaanse zijde: in-kind of financieel. Hoe de wederkerigheid is vormgegeven in de samenwerking is in sommige projectvoorstellen omschreven, maar vraagt om nadere uitwerking. Bij een aantal aanvragen is een Nederlands teamlid betrokken met Marokkaanse achtergrond. Marokkaanse diaspora is een waardevolle connectie in het bouwen aan relaties en begrip tussen Nederland en Marokko, maar ook in het samen creëren en kennisdelen. Doorslaggevend in de selectie van projecten in Marokko was de insteek van de samenwerking en de type projecten (onderzoek + pilot).

geselecteerde projecten Marokko:
Affordable Housing Casablanca
BureauSLA
PLAY CITY
NoRA
Learning from Tiznit
Slow Research Lab
Sahrij
Sara Frikech

networkofresearcharchitectureweb.jpg
PLAYCITY, Network of Research & Architecture BV en MB Paysage
samenstelling commissie

Elke open oproep is specifiek gericht op één van de vier landen, maar ze zijn onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen, waarin experts per land zitting nemen, die werkzaam zijn in een van de velden van de creatieve industrie en interdisciplinair kunnen denken. De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Saskia Ruijsink – senior expert Urban Policy and Planning Institute for Housing and urban development studies (IHS).
Adviseur Egypte: Nat Muller – curator, schrijver en kunstcriticus met specialisatie in de Arabische wereld.
Adviseur Marokko: Hicham Khalidi – curator Rotterdam Triënnale 2020, Lafayette Anticipations - Fondation d'entreprise Galerie Lafayette in Parijs, voormalig gastcurator Marrakech Biënnale.
Adviseur Rusland – Eva Radionova, landschapsarchitect bureau Novascape, curator en projectleider Russisch-Nederlandse projecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
Adviseur Turkije - Aslı Çiçek, architect en gastprofessor KU Leuven, werkt in Brussel en Istanbul.
Adviseur generalist: Paula Zijp – project funding coördinator bij Triodos Foundation, MSc Cultural Anthropology (Sociocultural Transformation).

achtergrond

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Inclusive Cities & Societies through Design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan gelieerd zijn. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Grounded Urban Practices, Non Fiction en Cluster

meer nieuws

132leeromgevingtolhuistuin.jpg

Terugblik symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019

16 oktober 2019

Op donderdag 19 september vond in de Tolhuistuin in Amsterdam het door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie georganiseerde symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 plaats.
26leeromgevingtolhuistuin.jpg
Het Symposium Leeromgeving van de Toekomst 2019 trok 150 bezoekers uit de onderwijs- en ontwerpwereld.
38leeromgevingtolhuistuin.jpg
34leeromgevingtolhuistuin.jpg
Spoken word-dichter Smita James warmde de zaal op.
41leeromgevingtolhuistuin.jpg
De opening van het symposium werd verzorgd door Monique Vogelzang, inspecteur-generaal van het Onderwijs (midden) en Syb Groeneveld, directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie o.b.v. moderator Puck van Dijk.
60leeromgevingtolhuistuin.jpg
Bij aankomst kregen bezoekers deze brochure met twaalf door het Stimuleringsfonds ondersteunde projecten.
67leeromgevingtolhuistuin.jpg
Govert Buijs, bijzonder hoogleraar politieke filosofie en levensbeschouwing VU Amsterdam verzorgde een key-note over de rol van leren in ons leven en de veranderende waarde van creativiteit.
234leeromgevingtolhuistuin.jpg
Jetske van Oosten, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceerde plenair de tweede Open Oproep Leeromgeving van de Toekomst.
154leeromgevingtolhuistuin.jpg
In een sessie over De circulaire leeromgeving spraken Simone Kramer en Petra Jansen over hun initiatief Social label en de samenwerking die ze zoeken met gemeenten en praktijkonderwijs.
156leeromgevingtolhuistuin.jpg
246leeromgevingtolhuistuin.jpg
In Meet the designer gingen ontwerpers het gesprek aan over de rol die zij kunnen spelen in de transitie van het onderwijs, links ontwerper Frank-Jan van Lunteren.
265leeromgevingtolhuistuin.jpg
Studio Makkink & Bey ging in over het ontwerpend onderzoek 'De WaterSchool' waarin samen met een netwerk van bedrijven, ontwerpers en kunstenaars de toekomst van water in educatie wordt onderzocht.
261leeromgevingtolhuistuin.jpg
Rianne Makkink en Michou-Nanon de Bruijn, Studio Makkink & Bey
89leeromgevingtolhuistuin.jpg
De WaterSchool, Studio Makkink & Bey
90leeromgevingtolhuistuin.jpg
96leeromgevingtolhuistuin.jpg
142leeromgevingtolhuistuin.jpg
In de sessie Flexibiliteit van het vastgoed werd gesproken over flexibiliteit van de vastgoedportefeuille: flexibiliteit in ruimtelijk gebruik, flexibiliteit van de digitale infrastructuur en flexibiliteit van huurcontracten.
150leeromgevingtolhuistuin.jpg
Leren voor een veranderende arbeidsmarkt stond centraal in een sessie onder leiding van Marc van der Meer, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt, Tilburg University.
145leeromgevingtolhuistuin.jpg
136leeromgevingtolhuistuin.jpg
In de sessie De school als community werd het project besproken dat The Incredible Machine opzette met ROC Mondriaan waarin studenten via digitale kanalen worden gecoacht en begeleid om dát te doen wat ze interessant vinden.
266leeromgevingtolhuistuin.jpg
Bezoekers maken kennis met de 'Mantra VR'-bril van Monobanda die studenten logistiek door middel van steminteractie op een speelse manier bewust maakt van stress binnen hun werkveld.
267leeromgevingtolhuistuin.jpg
Simon van der Linden, Monobanda
208leeromgevingtolhuistuin.jpg
Studenten van het Albeda College in Rotterdam richtten een pop-upnagelstudio in om een idee te geven van de flexibele invulling van het innovatielab dat binnen het ontwikkeltraject vorm kreeg.
248leeromgevingtolhuistuin.jpg
Een expositie geeft ook inzicht in de verschillende samenwerkingen tussen mbo-instellingen en ontwerpers.

Foto's: Aad Hoogendoorn
Video: sQuare

teaser720x480.jpg

Performance-programma The Scene is Here bekend

10 oktober 2019

Wat kan licht met je doen tijdens een partijtje boksen? Hoe zien slimme elektronische apparaten er eigenlijk van binnen uit? En welke bijdrage kun jij leveren aan een collectieve kledingcollectie? Deze vragen spelen een rol in verschillende performances die deel uitmaken van 'The Scene is Here'. Alle vormen passeren de revue: van workshop tot lezing en van LARP tot brievenschrijfactie.
In The Scene is Here presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie alle ontwerpers en makers die dit jaar via de Deelregeling Talentontwikkeling worden ondersteund. De lichting van 2019 is in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten die tijdens de Dutch Design Week in MU op Strijp-S worden vertoond. Via unieke performances presenteren de talenten zich bovendien persoonlijk aan het publiek. De performances vinden dagelijks op vaste tijdstippen plaats en zijn op twee na vrij toegankelijk. Benieuwd naar wie wat wanneer gaat doen? Bekijk het programma.

programma

zaterdag 19 oktober
13.00 uur - Studio Knetterijs
De illustratoren van Studio Knetterijs maken een 'zine' over de toekomst. Met hun illustraties als startpunt dagen ze bezoekers uit om een beeld te vormen bij de toekomst.

14.30 uur - Arvid & Marie
Ontwerpduo Arvid & Marie speelt in de rol van alter ego Omninaut een Live Action Role Play over (zelf)censuur.

16.00 uur - Arif Kornweitz
Samen met Füsun Türetken geeft Arif Kornweitz een performatieve lezing over het fenomeen 'function creep' en objecten zonder duidelijke grenzen en fluïde noties van objecten.


zondag 20 oktober
13.00 uur - Waèl el Allouche
In een combinatie van een workshop, een lezing en een reisverslag, illustreert Waèl el Allouche hoe hij data gebruikt om grip te krijgen op abstracte thema's zoals oorsprong, erbij horen en worden.

15.00 uur - Teis de Greve
Ontdek in het Disassembly Café van Teis de Greve de binnenkant van slimme elektronische apparaten. Apparaten worden opengeschroefd, uit elkaar gehaald en gedocumenteerd, op zoek naar nieuwe mogelijkheden voor alledaagse technologieën.

15.00 uur - Kostas Lampridis en Théophile Blandet
Wat zijn de elementen van een ontwerpconcept? Kostas Lambridis en Théophile Blandet gebruiken geen materialen of objecten, maar lichamen, gebaren en geluiden om de abstracte elementen van de ontwerpcultuur te definiëren.

17.00 uur - Johanna Ehde
Bekijk 'Cry Till I Die', onderdeel van het project '(Post)Menopausal Graphic Design Strategies', waarin grafisch ontwerper Johanna Ehde zich richt op het ontwikkelen van een levenslange grafische ontwerppraktijk ten overstaan van kwesties als leeftijdsdiscriminatie, seksisme en fysieke gezondheid.


maandag 21 oktober
15.00 uur - Vera de Pont
In 'Creating everything by making nothing' laat Vera de Pont zien waarom digitale en additieve productie onmisbare aspecten van duurzame mode zijn.

17.00 uur - Darien Brito
Voor zijn audiovisuele performance 'Strange Attractors' heeft kunstenaar en multimedia designer Darien Brito zich laten inspireren door de chaostheorie van Edward Lorenz en zoekt hij naar de schoonheid van de wanorde.


dinsdag 22 oktober
13.00 uur - Elvis Wesley
In een eendaagse residentie creëert Elvis Wesley een geanimeerde visualisatie waarmee hij reflecteert op de tentoonstelling, de werken en de bezoekers.

15.00 uur- Ninamounah
Modeontwerper Ninamounah neemt de bezoekers mee in een performance die de verhoudingen tussen, zoals ze zelf zegt, mensen en andere dieren bevraagt.

17.00 uur - Elvis Wesley
Elvis Wesley presenteert de gevisualiseerde animatie gemaakt tijdens zijn eendaagse residentie in de MU-tentoonstelling 'The Object is Absent'.


woensdag 23 oktober
13.00 uur - Manetta Berends
Ontdek in een workshop van grafisch ontwerper Manetta Berends het effect van de inzet van algoritmes bij het lezen van een verzameling techno-feministische manifesten.
Let op: voor deze workshop is het aantal plaatsen beperkt, aanmelden verloopt via Manetta Berends: [email protected]

15.00 uur - Bernhard Lenger
Schrijf in het mobiele postkantoor van social designer Bernhard Lenger brieven aan nieuwgekozen europarlementariërs, voor de komende vijf jaar de ontwerpers van Europa.

17.00 uur - Irene Stracuzzi
Irene Stracuzzi is gefascineerd door cartografie en onderzoekt visuele strategieën om complexe geopolitieke scenario's in kaart te brengen. In een lezing geeft ze aan de hand van recente projecten inzicht in haar aanpak.


donderdag 24 oktober
13.00 uur - Koen Steger
Gefascineerd door de invloed van licht op onze gemoedstoestand neemt scenograaf Koen Steger je mee in een wereld van licht, de psyche en… boksen.

15.00 uur - Pim van Baarsen
Social designer en co-founder van Super Local Pim Baarsen is actief in verschillende hoeken van de wereld. In deze informele workshop wordt samen met lokale makers de impact van hun projecten besproken.

17.00 uur - Philip Vermeulen
Wanneer wordt een kunstenaar een object en vice versa? En welke rol speelt het publiek in deze transformatie? Installatiekunstenaar Philip Vermeulen onderzoekt het onderwerp belichaming. Durf jij hem te slaan?


vrijdag 25 oktober
13.00 uur - Anouk Beckers
Maak samen een kledingstuk in de workshop JOIN Collective Clothes van modeontwerper Anouk Beckers die onderzoek doet naar mode als collectieve praktijk, gericht op het samen maken en dragen van kleding.
Let op: deze workshop duurt vijf uur en het aantal plaatsen is beperkt, aanmelden verloopt via via Anouk Beckers: [email protected]

15.00 uur - Munoz Munoz
Welke verschillende soorten invloed ontleent de mens aan de raket? Ontwerper Lucas Muñoz presenteert zijn lopende project 'Rocket Trial' dat hij samen met verschillende filmmakers uitvoert.

17.00 uur - Daria Kiseleva
De als typograaf opgeleide Daria Kiseleva reflecteert in een live essay op een wereld waarin niet wij maar algoritmen, databases en 'training sets' bepalen wat normaal en gewenst gedrag is.


zaterdag 26 oktober
13.00 uur - Tomas Dirrix
Wat als je als mens structureel onderdeel wordt van een gebouw of ruimte? Architect Tomas Dirrix onderzoekt met 'Dress Rehearsal For A Building' de versmelting van bezoeker en architectuur.

15.00 uur - Mirte van Duppen
Kunstenaar Mirte van Duppen neemt je mee in haar poëtische onderzoek naar de automatisering van de Nederlandse landbouw. Hoe verhouden mens en machine zich tot elkaar?

17.00 uur - Bastiaan de Nennie
Na een periode van afwezigheid speelt ontwerper Bastiaan de Nennie open kaart met de bezoekers en maakt hen onderdeel van zijn fysieke en digitale comeback in 'designland'.


zondag 27 oktober
13.00 uur - Job van den Berg
Welkom in de industriële speeltuin van Job! Deze reis achter de schermen neemt je mee langs grote machines, vakmanschap en inzichten in hoe Job van den Berg ideeën in producten omzet.
scibiennale2020720x480.gif

Twee Open Oproepen Architectuur Biënnale Venetië 2020

9 oktober 2019

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteren een samenwerking die is gericht op het ondersteunen van ontwerpers en het bevorderen van kennis op het gebied van architectuur voor, tijdens en na de 17e Architectuur Biënnale Venetië, die plaatsvindt van 23 mei tot 29 november 2020.
De twee instellingen bundelen hun krachten om de architectuurbiënnale van Venetië optimaal te benutten als internationaal podium voor actuele ruimtelijke en maatschappelijke vraagstukken en deze als katalysator op te vatten voor een doorlopend gesprek over de betekenis van architectuur voor onze manier van samenleven. Deze discussie verhoudt zich direct tot de centrale vraag die curator Hashim Sarkis als thema heeft gesteld: How will we live together?

Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie lanceren samen een open oproep voor een publiek parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen rond het thema Multispecies Urbanism. Naast de gezamenlijke open oproep zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie nog een open oproep uitschrijven voor projecten met betrekking tot het thema How will we live together? op de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale.

Open Oproep Architectuur Biënnale Venetië #1 is op 8 oktober 2019 gelanceerd door Het Nieuwe Instituut in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en is gericht op het publieke parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen. Het Nieuwe Instituut is verantwoordelijk voor de Nederlandse bijdrage op de architectuurbiënnale. Onderzoekers en ontwerpers worden uitgenodigd om voorstellen in te dienen die stilstaan bij en inspelen op het thema van het Nederlandse paviljoen: Multispecies Urbanism. De geselecteerde projecten zullen onderdeel vormen van het parallelprogramma van het Nederlandse paviljoen.

Open Oproep Architectuur Biennale Venetië #2 is op 8 oktober 2019 gelanceerd door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en is gericht op de ontwikkeling van Nederlandse initiatieven en projecten op de hoofdlocaties van de architectuurbiënnale, waaronder de Arsenale en de Giardini. Onderzoekers en ontwerpers die werkzaam zijn op het gebied van architectuur worden opgeroepen om voorstellen in te dienen die stilstaan bij en inspelen op How will we live together?, het centrale thema van de architectuurbiënnale van Venetië 2020.

klik hier voor de twee open oproepen:
Architectuur Biënnale Venetië #1: Publiek parallelprogramma Nederlands paviljoen
Architectuur Biënnale Venetië #2: Ontwikkelbudget hoofdlocaties Biënnale

vragen?
Voor vragen over de open oproep en de aanmeldingsprocedure neemt u contact op met: Dominique Geelen via [email protected] of Ibrahim Alaoui Chrifi via [email protected] of bel naar 010-4361600.

meer informatie
In verband met deze open oproep organiseren Het Nieuwe Instituut en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een evenement tijdens de Dutch Design Week op dinsdag 22 oktober 2019 van 15.00-17.00 uur in TAC Eindhoven. Debra Solomon, Afaina de Jong en Klaas Kuitenbrouwer reflecteren elk vanuit hun eigen perspectief op 'multispecies urbanism'. Er is tevens gelegenheid tot het stellen van vragen.
sydney2.jpg

Selectie Open Call Researching Remix

9 oktober 2019

Uit de tweeëndertig voorstellen die het fonds ontving naar aanleiding van de Open Call Researching Remix zijn vier voorstellen geselecteerd. Deze open call komt voort uit een samenwerking tussen Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. De resultaten worden gepresenteerd op de komende Dutch Design Week, tijdens This is a Take-Over: Researching Remix.
De Open Call Researching Remix is onderdeel van een jaarprogramma waarmee Metro54 aandacht wil vestigen op ontwerp, reflectie en onderzoek binnen de urban arts and culture. De open call was gericht op makers, ontwerpers en denkers die in hun praktijk op kritische wijze reflecteren op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap en toe-eigening. Door in te zoomen op remix als onderzoeksmethode wordt in het maakproces het gebruik van materialen, taal, en ruimte ontleed en opnieuw gedefinieerd. Om onderdeel te kunnen uitmaken van This is a Take-Over: Researching Remix moesten de voorstellen in een relatief kort tijdbestek kunnen worden gerealiseerd.

selectie
Alle voorstellen zijn beoordeeld door de selectiecommissie bestaande uit Amal Alhaag, Damiana de Windt, Radna Rumping en Lee Stuart. Voorstellen die op een gelaagde manier de thematiek wisten te duiden en een onderscheidende stem hebben binnen de urban arts and culture, kregen de voorkeur. Ook werd gekeken in hoeverre het werk zich verhoudt tot een of meerdere disciplines van de creatieve industrie - van ontwerp tot film, fotografie en beeldende kunst.

De volgende voorstellen werden geselecteerd:
We Got It From Here – Leana Boven en Funs 'Funzig' Janssen
NKAIII – Hab Labs
Undo – Sydney Rahimtoola (foto bovenaan)
Makandra – Laeno Lashawn

beoordeling
Uit de grote hoeveelheid ingediende projectvoorstellen maakt de commissie op dat er behoefte is vanuit de urban arts and culture om ruimte en erkenning te creëren rondom de thematiek. De kwaliteit van de aanvragen was bijzonder hoog; om binnen het beschikbare budget te blijven moest de commissie dan ook scherpe keuzes maken. De aanvragen waren divers van aard, rijk aan woord en beeld en afkomstig van makers uit verschillende disciplines.

De voorstellen die niet zijn geselecteerd schoten op één of meerdere criteria tekort. Zo waren er ingediende projectvoorstellen die onvoldoende interdisciplinair zijn om ook relevant te zijn voor de disciplines die door het Stimuleringsfonds worden vertegenwoordigd. Ook vond de commissie dat de thema's en deelonderwerpen van de open call niet altijd een intrinsiek onderdeel waren van het project of (de praktijk van) de aanvrager.

This is a Take-Over
De vier geselecteerde projecten worden tentoongesteld op de Dutch Design Week tijdens This is a Take-Over: Researching Remix in TAC, Eindhoven. In dit interdisciplinaire programma komen de (ethische) grenzen en rafelranden van mode, muziek, architectuur, design en identiteit aan bod. Metro54 onderzoekt, toont en experimenteert met de huidige trends van culturele toe-eigening binnen grootstedelijke kunst, mode en digitale cultuur. In hoeverre biedt remix als onderzoeksmethode een mogelijkheid om vanuit een dekoloniale lens alternatieve cultuur, design, kunst te produceren? Hoe kunnen we de binaire notie binnen design in de hedendaagse kunst en cultuur herzien? Het programma bestaat uit onder andere workshops, gesprekken, performances, filmvertoningen, video- en installatiewerken.

Met This is a Take-Over: Researching Remix wil Metro54 een plek opeisen voor de kritische en creatieve visies op design, die voortkomen uit straatcultuur, queer scenes en activisme die momenteel de hedendaagse populaire cultuur en alledaagse stadscultuur beïnvloeden.
Kijk voor meer informatie naar het Facebook event.
bernhardlengerweb.jpg

Here is… Bernhard Lenger

9 oktober 2019

Bernhard Lenger ziet het als zijn taak om verandering te creëren, al is het maar op kleine schaal. In 2016 studeerde hij af aan de Design Academy Eindhoven met het project 'This is Ecocide'. De impact was groot. Hoewel het niet eenvoudig is, besloot hij ook buiten de muren van de academie social design projecten op te zetten. In 2018 richtte hij Stichting We Are op om een brug te slaan tussen ontwerpers en 'decision makers' en samenwerking te bevorderen. De talentontwikkelingsbeurs die hij afgelopen jaar ontving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hielp hem ook hierin stappen te zetten.
'We design impact for stories that need to be heard', staat er op zijn website. De verwachtingen van die impact zijn vaak hooggespannen, vertelt de uit Oostenrijk afkomstige Bernhard Lenger. 'Maar impact kan groot en wereldbewegend zijn, maar ook heel klein. En dat is niet minder waardevol. Het inspireren van één of twee mensen, vind ik al een heel nobel effect. Onlangs heb ik een workshop gegeven aan docenten in het speciaal onderwijs. Je hebt dan direct contact met deelnemers, en de impact is heel zichtbaar. Dat was veel minder het geval bij This is Ecocide. Ik wilde met het project aandacht vragen voor het vreemde feit dat internationale wetgeving tegen ernstige vernietiging van ons ecosysteem niet bestaat. Hoewel het numerologisch een hele grote impact had, verschilde de mate enorm en was die voor mij niet zo tastbaar.'

erkenning
Behalve bewustwording teweegbrengen wil hij met zijn projecten vooral ook verbinden en mensen activeren. Want de maatschappelijke problemen waar we voor staan kunnen alleen gezamenlijk worden aangepakt. Hij richt zich met name op ngo's, activisten en politici, zowel lokaal als internationaal. Over de vraag of hij niet zelf politicus moet worden om misschien nog directer invloed te kunnen uitoefenen, is hij heel duidelijk. 'Politiek draait om personen; ik wil mezelf niet centraal stellen en ben ook niet bezig met mijn eigen verhaal. Wel zou ik graag met politici samenwerken, maar dat is vanuit hen bezien best een stap. In het kader van de 'Green New Deal for Europe' werk ik momenteel samen met een groep jonge beleidsmakers; zij zien de meerwaarde van een samenwerking en hebben zelf contact gezocht nadat ze vorig jaar mijn werk hadden gezien op de Dutch Design Week. Ik help hen een beleidsstuk te verbeelden in een impactsysteem en het verhaal te vertellen aan een groter publiek. Heel interessant, ik ben heel enthousiast over veel van de innovatieve ideeën in het stuk.'

Dat het lukt om buiten de ontwerpwereld de juiste personen en partijen aan te spreken en serieus te worden genomen, geeft vertrouwen. 'Als je net van de academie komt, is er best wat onzekerheid. Ik vroeg me af of ik met mijn projecten niet te veel aan het dromen was en of ik wel op het goede pad zat. De bevestiging dat dat zo is, haal ik bijvoorbeeld ook uit het feit dat ik ben geselecteerd voor VPRO's 'De toekomstbouwers'. Heel spannend en het geeft me energie; hoewel het natuurlijk wel een beetje raar is om te bepalen wie nu de beste toekomstbouwer is. Elke inzet om van de wereld een betere plek te maken, moet je toejuichen.' Bernhard hoopt in elk geval dat het effect van zijn nominatie zal zijn dat hij andere jonge social designers inspireert om net als hij projecten op te blijven zetten met als doel maatschappelijke impact te maken, ook al is de weg naar een (financieel) stabiele praktijk dan misschien wat langer.
thisisecocideweb.jpg
This is Ecocide, 2016

professionaliseren
Zijn eigen praktijk wist hij afgelopen jaar te verstevigen dankzij een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. 'Ik had best wat stappen te maken, maar viste de eerste keer dat ik de beurs aanvroeg achter het net. Ik heb toen heel goed nagedacht over wat ík wilde met de beurs, daar was ik in mijn eerste aanvraag niet specifiek genoeg in geweest. Bovendien heb ik goed gekeken naar hoe ik mijn werk het beste kon omschrijven en mijn aanvraag ook met iemand doorgenomen van buiten de creatieve industrie. Dat helpt bij het aanscherpen; omdat je zo bekend bent met je eigen werk en eigen verhaal is het namelijk nog heel moeilijk om te zien op welke punten het niet helder is.'

De beurs bood Bernhard ruimte om een manier te ontwikkelen om een goede start te maken met de omvangrijke projecten rond complexe vraagstukken. Hij onderzocht hoe hij zijn werk het beste kan uitleggen aan partijen die geen 'designtaal' spreken, legde veel nieuwe contacten en bases voor nieuwe samenwerkingen en kreeg ruimte voor het ontwikkelen van nieuwe concepten voor zijn eigen praktijk, maar ook voor het door hem geïnitieerde designcollectief Stichting We Are.

De resultaten van het laatste presenteert hij op de komende Dutch Design Week in de tentoonstelling 'We Are Societal Impact'. Vijf velden zijn geformuleerd waar het collectief een rol ziet weggelegd voor design en waarin verschillende acties worden ondernomen, namelijk: 'Systems of Governance', 'Culture of Information', 'Civic Society', 'Ethics of Technology' en 'Justice in the Anthropocene'. Zo laten ze een lopend veldonderzoek zien naar de impact op mens en milieu van Nicaraguaanse suikerplantages, tonen ze het effect van workshops rond het verbeteren van het speciaal onderwijs door inzet van design thinking en designonderzoek, en schrijven ze brieven aan alle nieuwgekozen leden van het Europees Parlement om hen te feliciteren met hun nieuwe positie. Met het oog op een sterker Europa spreken ze vertrouwen uit, en onderstrepen dat zíj, de nieuwe parlementariërs, voor de komende vijf jaar de ontwerpers van Europa zijn.

Op 23 oktober kunnen bezoekers van de Dutch Design Week een bijdrage leveren aan de brieven voor europarlementariërs. In MU richt Bernhard Lenger bij 'The Scene is Here' namelijk een mobiel postkantoor in. The Scene is Here presenteert via een video- en performanceprogramma alle ontwerpers en makers die in 2019 via de Deelregeling Talentontwikkeling door het Stimuleringsfonds worden ondersteund.

workshopspeciaalonderwijsweb.jpg
Workshop design thinking en designonderzoek in het speciaal onderwijs, 2019

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Portret Bernhard Lenger: Anne Lucassen

loader

het fonds

subsidies

actueel

allesis.jpg
In de tweede ronde van de subsidieregeling Upstream: Music x Design zijn projecten gehonoreerd van eenmansband Spinvis en technoproducer Albert van Abbe. De regeling richt zich op innovatieve toepassi... meer >
ooprofontwerppraktijkaug2019.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio's ku... meer >
loader
loader
loader