stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproepen Internationalisering: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #1
reneboerweb.jpg

Selectie Open Oproepen Internationalisering: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #1

4 mei 2018

In december vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds vier verschillende oproepen waarin Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen maakte uit 56 voorstellen een selectie van 16 projecten.
De 16 geselecteerde projecten bieden kansen voor onder meer het verbeteren van de leefomstandigheden, sociale cohesie, samenwerken met verschillende doelgroepen, het inzetten van technologie voor maatschappelijke innovatie en het verkennen van nieuwe betekenissen van cultureel erfgoed. Met deze selectie wordt een eerste impuls gegeven aan het versterken en opzetten van samenwerkingen tussen makers in de vier landen en Nederland. Kennis zal worden ontwikkeld en gedeeld met betrekking tot de uitdagingen die verstedelijking met zich meebrengt.

Het aantal inzendingen voor deze eerste serie open oproepen was hoog en bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met 20 aanvragen voor Rusland als uitschieter. Daarnaast waren 13 aanvragen gericht op Marokko, 12 op Egypte en 11 op Turkije. Per land zijn 4 projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen.

Wat per land aan de inzendingen opviel:
Turkije

De inzendingen voor Turkije betroffen zowel grote als kleine steden, in plaats van een mono-focus op de stad Istanbul. Deze spreiding van projecten over het land maakt de voorstellen interessant en soms verrassend. Een totaal van 11 aanvragen is een bescheiden oogst aan inzendingen gezien de jarenlange relaties tussen Nederland en Turkije op cultureel vlak, en de uitdagingen die verstedelijking in Turkije met zich meebrengt. Een verklaring kan zijn dat samenwerkingen met de lokale overheid wordt nagestreefd en dit is bijzonder lastig. De samenstelling van de teams en deskundigheid bleken wisselend aan te sluiten bij de thema's en doelen van de projecten, zowel van Nederlandse als van Turkse zijde. De balans in wederkerigheid, relevantie van de vraagstelling en de aanpak was goed bij de geselecteerde projecten. Hoe de samenwerking en de wederkerigheid in de verdere loop van de projecten wordt geborgd en vormgegeven vraagt verdere uitwerking in de tweede fase. Doorslaggevend in de selectie van de projecten in Turkije waren de partnerschappen.

geselecteerde projecten Turkije:
Lüleburgaz Bisiklette Biniyor, cycling for a better city
Artgineering/ Novusens/ Sustainable Solutions
Toroslar Interactive CityLab
Ekim Tan, Play the City
Turkish and Dutch Farming Practices
IND [Inter.National.Design]
Izmir Metabolic Cycling Network (IMCN)
FABRICations

fabricationsweb.jpg
Izmir Metabolic Cycling Network (MCN), FABRICations en WRI Turkey
Rusland

Geografisch zijn de aanvragen zeer verspreid, van Moskou tot Siberië en zelfs Svonodnij, richting de grens aan China en Japan. Dit is een interessante en positieve opbrengst. Het niveau en de kwaliteit van de aanvragen verschilde sterk in de 20 inzendingen voor Rusland. Meerdere aanvragen richten zich op 'monotowns'. Dit is het fenomeen van monofunctionele steden die zich in hun ontwikkeling - samenstelling van diensten, economie en bewoners - specifiek richten op een bepaalde industrie. Qua thematiek lagen deze aanvragen dicht bij elkaar. Het verschil in aanpak en methodiek woog daarom zwaarder. Veel aanvragen zijn gericht op het verbeteren of ontwikkelen van de openbare ruimte. Een ontwikkeling die recent in Russische steden is ingezet. Slechts enkele aanvragen hadden hierin een onderscheidende aanpak. Dit kan onder meer komen door het feit dat dezelfde Russische partner, een grote speler in de ontwikkeling van de openbare ruimte, veelvuldig terugkwam in de verschillende projectteams. Over het algemeen viel op dat twee à drie Russische partners veelvuldig meerdere malen voorkwamen in de aanvragen. Enkele projecten hadden een zeer goede aanpak met betrekking tot het bereiken van lokale partijen, met name gebruikers, wat een van de grootste uitdagingen is in Rusland op het gebied van ruimtelijke vraagstukken. In de begrotingen viel over het algemeen op dat in Rusland met lagere uurtarieven wordt gerekend ten opzichte van Nederland. Dit is een realistische weergave en daarmee is het volgens de adviseurs des te belangrijker helder te zijn over hoe de wederkerigheid in de samenwerkingsrelatie is vormgegeven. Doorslaggevend bij de selectie van de projecten in Rusland bleek de aanpak.

geselecteerde projecten Rusland:
Prototyping Future Energy with HSE
Yin Aiwen
Tomsk One - Living Laboratory
LEVS Architecten
The 'Samarsky Yard' - Housing Heritage in the Post-Socialist City
Schiemann Weyers
New Urban Media Centre in Yekaterinburg
SVESMI Holding

svesmiholdingweb.jpg
New Urban Media Centre in Yekaterinburg, SVESMI HOLDING BV
Egypte

De inzendingen voor Egypte zijn divers van aanpak en vraagstelling. Veel projecten richten zich op Caïro, ondanks dat Egypte een groot land is. Het is dan ook de plaats waar, onder meer, kunst en cultuur gecentraliseerd is. Caïro is wel dé plek om te starten met werken in Egypte en van daaruit relaties op te bouwen. De sterkste aanvragen bevinden zich op het snijvlak van kunst, cultuur en erfgoed. Ze zijn kleinschalig qua opzet en uitvoering, maar groots in potentiële impact en kennisontwikkeling en –deling. In het huidige Egypte is nu nog ruimte en mogelijkheden voor kleinschalige projecten. Grootschalige, stedenbouwkundige projecten vragen om samenwerking met de (lokale) overheid en dit is uitermate moeilijk, misschien zelfs onrealistisch gezien de tijdsloop van de projecten. Toch merkt de commissie op dat erfgoed als hoofdthema opvallend weinig voorkomt in de aanvragen. Dit is wel een zeer relevant onderwerp in de Egyptische context, zowel materieel als immaterieel erfgoed. Positief is dat er enkele projecten zijn die deze connectie maken en een positie innemen ten opzichte van de omgang met erfgoed vanuit een ontwerpperspectief. Opvallend is dat een bepaalde lokale partner meerdere malen terugkomt in verschillende aanvragen. Het opbouwen van relaties tussen diverse Nederlandse en Egyptische partijen blijkt nodig te zijn. Vanuit Nederlandse zijde bleken de hoofdaanvrager of andere betrokken partijen minder goed aan te sluiten bij de thematiek of aanpak. Uit de aanvragen bleek niet altijd de nodige culturele sensitiviteit (vanuit Nederlands perspectief) van de sociaal-maatschappelijke context. Dit is cruciaal om op basis van wederkerigheid samen te werken. Doorslaggevend bij de selectie van projecten in Egypte was de relevantie van de thematiek en partnerschappen die hiervoor zijn aangegaan.

geselecteerde projecten Egypte:
Grounded Urban Practices
Non Fiction en Cluster
Darb el Labana Lab
Bureau LADA en LALA Studio
Hope for Embaba
MAATworks
Connecting Deltas
Shift Works

ladahrsakweb.jpg
Darb el Labana Lab, Bureau LADA en LALA Studio
Marokko

Inspirerende benaderingen van thema's en samenwerkingen – van gevestigde orde tot grassroots – kenmerken de aanvragen gericht op Marokko. Met een goede geografische spreiding: Meknes, Casablanca, Rabat, Tanger in het noorden en Tiznit in het zuiden. Opvallend genoeg zijn er geen projecten gericht op Marrakech. Diverse projecten verschillen qua thematiek en in de mate van uitwerking. Enkele projecten leken op 'klassieke' architectuurprojecten die dicht tegen de projectontwikkeling begeven. Daarbij was het maatschappelijke of culturele belang en doel van het project niet altijd even helder. Een evenwichtige verdeling van de budgetten tussen Nederlandse en Marokkaanse partijen was niet bij alle aanvragen het geval. Het aangevraagde bedrag van de eerste fase gaat in veel projecten volledig naar de Nederlandse partij, zonder duidelijk inzicht in de bijdrage vanuit Marokkaanse zijde: in-kind of financieel. Hoe de wederkerigheid is vormgegeven in de samenwerking is in sommige projectvoorstellen omschreven, maar vraagt om nadere uitwerking. Bij een aantal aanvragen is een Nederlands teamlid betrokken met Marokkaanse achtergrond. Marokkaanse diaspora is een waardevolle connectie in het bouwen aan relaties en begrip tussen Nederland en Marokko, maar ook in het samen creëren en kennisdelen. Doorslaggevend in de selectie van projecten in Marokko was de insteek van de samenwerking en de type projecten (onderzoek + pilot).

geselecteerde projecten Marokko:
Affordable Housing Casablanca
BureauSLA
PLAY CITY
NoRA
Learning from Tiznit
Slow Research Lab
Sahrij
Sara Frikech

networkofresearcharchitectureweb.jpg
PLAYCITY, Network of Research & Architecture BV en MB Paysage
samenstelling commissie

Elke open oproep is specifiek gericht op één van de vier landen, maar ze zijn onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen, waarin experts per land zitting nemen, die werkzaam zijn in een van de velden van de creatieve industrie en interdisciplinair kunnen denken. De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Saskia Ruijsink – senior expert Urban Policy and Planning Institute for Housing and urban development studies (IHS).
Adviseur Egypte: Nat Muller – curator, schrijver en kunstcriticus met specialisatie in de Arabische wereld.
Adviseur Marokko: Hicham Khalidi – curator Rotterdam Triënnale 2020, Lafayette Anticipations - Fondation d'entreprise Galerie Lafayette in Parijs, voormalig gastcurator Marrakech Biënnale.
Adviseur Rusland – Eva Radionova, landschapsarchitect bureau Novascape, curator en projectleider Russisch-Nederlandse projecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
Adviseur Turkije - Aslı Çiçek, architect en gastprofessor KU Leuven, werkt in Brussel en Istanbul.
Adviseur generalist: Paula Zijp – project funding coördinator bij Triodos Foundation, MSc Cultural Anthropology (Sociocultural Transformation).

achtergrond

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Inclusive Cities & Societies through Design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan gelieerd zijn. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Grounded Urban Practices, Non Fiction en Cluster

meer nieuws

ateliernl.jpg

16 voorstellen geselecteerd in Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk

27 juli 2020

In de zesde ronde van de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk zijn zestien voorstellen geselecteerd. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor deze open oproep. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Coördinator Eva Roolker reflecteert op de open oproep.
selectie
De adviescommissie, bestaande uit Joris Landman, Simon de Ruijter, Ellen Schindler en Tim Terpstra, maakte de volgende selectie:

Tijmen Smeulders
Atelier NL
Raw Color
Jos Klarenbeek
JagerJanssen
Peterson Stoop
Stichting fanfare
Suzanne Oude Hengel
From Form
Martine van 't Hul
Bureau LADA
Rive Roshan
Ultra Ultra
Studio Anne Dessing
Arnout Meijer Studio
Daniel van Dijck

algemene indruk
De geselecteerde aanvragers bevinden zich in verschillende fasen van ontwikkeling en beslaan uiteenlopende disciplines, van mode, textiel- en productontwerp tot architectuur. Wat zij gemeen hebben, is dat ze stuk voor stuk een bewezen en voorbeeldstellende praktijk hebben en consequent hebben gewerkt aan kwaliteit in hun werk en projecten. Ze staan elk op een punt om een stap te maken in hun verdere ontwikkeling en om hun praktijk te verdiepen en te professionaliseren. De ontwikkeling wordt door de geselecteerde aanvragers voornamelijk gezocht op het vlak van de regie over de eigen praktijk en het uitbouwen van een zakelijke structuur die de artistieke ontwikkeling ondersteunt.
Anders dan voorgaande rondes stond de open oproep ditmaal niet alleen open voor vormgeving, maar ook voor de disciplines architectuur en digitale cultuur. Desondanks verhield het merendeel van de praktijken die een voorstel indienden zich tot vormgeving en hadden weinig voorstellen betrekking op digitale cultuur.

beoordeling
De adviescommissie heeft de ingediende voorstellen getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep. In hun beoordeling betrokken de adviseurs ook de gestelde voorwaarden.

cijfers
De belangstelling voor de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk #6 was groter dan de afgelopen ronde. Reden hiervoor is dat de oproep ditmaal was opengesteld voor alle disciplines die het fonds vertegenwoordigt. Mogelijk speelt ook de covid-19-crisis een rol in de toegenomen belangstelling. Het Stimuleringsfonds nam 38 aanvragen in behandeling waarvan er 16 werden geselecteerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 42%. Het beschikbare budget voor deze ronde was € 75.000; dit budget is tijdens de oproep verhoogd, waardoor alle positief beoordeelde aanvragen konden worden gehonoreerd. De maximumbijdrage per voorstel bedraagt €7.500.

achtergrond
Met de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk geeft het Stimuleringsfonds een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur. Ontwerpers en studio's kunnen voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen. Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie, praktijkverdieping en strategie mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van makers te versterken

komorebi.jpg

21 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 2 – 2020

27 juli 2020

In de tweede ronde Digitale cultuur zijn 21 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot geluidskunst en van digital storytelling tot onderzoek. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
Het aantal aanvragen was deze ronde ongekend hoog. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor de deelregeling Digitale cultuur. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd.
De ronde bestond uit een mooie verzameling projecten voor games, (ontwerpend) onderzoek, digital storytelling, geluidskunst, artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Net als de voorgaande ronde werden relatief veel startsubsidies aangevraagd. Goede, gehonoreerde voorbeelden hiervan zijn:

Stichting Modulus – Generative Knitting Design
'Generative Knitting Design' is een langlopend onderzoeksproject op het snijvlak van modeontwerp, breien en algoritmisch denken. Het resultaat is een multi-volume publicatie met door Stephanie Pan (Stichting Modulus) ontworpen patronen in combinatie met kritisch beschouwende teksten over de relatie tussen breien en wetenschap. Daarnaast wordt de mogelijkheid van een applicatie onderzocht waarin gebruikers kunnen experimenteren met algoritmische patronen om tot een eigen, uniek breiontwerp te komen. Voor de eerste onderzoeksfase werkt Pan samen met programmeurs en ontwerpers Stelios Manousakis, Jan Truetschler van Falkenstein en Weihaw Wang.

Zwarte Koffie – Invert
Het project 'Invert' van Zwarte Koffie (illustrator Timo Kuilder en creative developer Jurre Kuilder) behelst een game die componenten uit platform- en puzzelgames combineert. De speler komt in de game in aanraking met de protagonist en diens vriendengroep die een 'creative block' hebben, een tijdelijke blokkade om creatief werk te maken. Ieder individu uit de vriendengroep heeft een andersoortige blokkade. Zo zijn er de perfectionist, de workaholic, maar ook de meer sensitieve vriend die aanloopt tegen een emotionele barrière. De speler moet deze groep vrienden helpen door het oplossen van verschillende puzzels in relatie tot hun karakter en door het verkrijgen van nieuwe perspectieven.
delayedfieldofvisions.jpg
Delayed Field of Visions, Nicky Assmann

Andere voorbeelden van ondersteunde projecten die goed inspelen op actuele, maatschappelijk relevante thema's deze ronde zijn:

K.O. Productions – Nerd_funk second phase
'Nerd_funk' is een interdisciplinair project dat de invloed van het internet en technologische ontwikkelingen op ons sociale leven, lichaam, identiteit en relatie met de natuur onderzoekt. Het is een project van VR-kunstenaar en developer Ali Eslami en Mamali Shafahi, maker van video-installaties en beeldend kunstenaar. Vanuit een gedeelde fascinatie doen Eslami en Shafahi sinds 2018 onderzoek naar de vluchtige videocontent van Instagram Stories. Deze content vormt de basis voor het project. Door een alternatieve hyperrealiteit te creëren, wordt het publiek uitgenodigd te reflecteren op onze identiteit zoals geconstrueerd via sociale media.

Martine Stig – WeAlgo
'WeAlgo' vindt plaats onder de paraplu 'Art for Machines', een langlopend onderzoek van Martine Stig. 'WeAlgo' is gericht op een online ontmoetingsplek in de vorm van een video-groepsontmoeting waarin de deelnemers zichtbaar en herkenbaar zijn door middel van biometrische gezichts- en of poseherkenningssoftware. De beeldtaal van computer vision wordt omarmd en ingezet als esthetisch leidend principe. De (biometrische) avatar, die wordt gecreëerd en kan worden gecustomized, geeft de gebruiker de mogelijkheid online aanwezig te zijn, zonder de privacy te schenden. Daarnaast zal het gebruik van vectoren in plaats van videostream een radicale vermindering in bandbreedte en dus ecologische voetafdruk tot gevolg hebben.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 2 – 2020.

cijfers
Het beschikbare budget in deze ronde was € 355.185; daarvan komt € 55.185 uit middelen die de minister als gevolg van de covid-19-crisis extra beschikbaar stelde. Van de 87 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 24 procent.

De deadline voor ronde 3 van de deelregeling Digitale cultuur is woensdag 12 augustus 2020. Van aanvragers verwachten we met het oog op de covid-19-crisis dat zij in ingediende voorstellen inspelen op de actualiteit.


Foto bovenaan: Komorebi, Matteo Marangoni

oouitzonderlijkepresentaties3.jpg

Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties #3

20 juli 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven op met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse vormgeving, architectuur en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het fonds beoogt hiermee jaarlijks enkele onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te kunnen maken.
Het Stimuleringsfonds creëert met deze oproep ruimte om te komen tot verrassende voorstellen binnen de creatieve industrie die vernieuwende presentaties voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Presentatieplekken worden uitgenodigd om innovatieve presentaties en tentoonstellingen te ontwikkelen waarin vorm, inhoud en het beoogde publieksbereik op elkaar aansluiten. De aanvrager wordt gevraagd een bijzondere samenwerking aan te gaan met ontwerpers, makers, curatoren of andere professionele partijen die zich inzetten voor ontwerp en publieksbereik.

wie
Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven kunnen een aanvraag indienen voor het ontwikkelen van een niet-reguliere, eenmalige, tijdelijke presentatie of tentoonstelling en aanvullende activiteiten. Het voorstel richt zich op een presentatie die fysiek te bezoeken is in Nederland.

Het fonds vraagt zowel gevestigde musea, presentatie-instellingen en tentoonstellingsplekken als nieuwe initiatieven om een voorstel in te dienen. Verwacht wordt dat juist unieke samenwerkingen tussen deze partijen kunnen leiden tot uitzonderlijke voorstellen.

Let op: voor deze oproep wordt afgeweken van het Subsidiereglement, daardoor kunnen ook instellingen die een structurele subsidierelatie hebben met de rijksoverheid een aanvraag indienen. Dit geldt dus ook voor de meerjarig door het Stimuleringsfonds ondersteunde instellingen.

waarvoor
De subsidie dient te worden ingezet voor onderzoek, experiment en ontwikkeling van vorm en inhoud, en is nadrukkelijk gericht op het vernieuwen en het versterken van het presenteren van ontwerp én op het bereiken van nieuwe of specifieke doelgroepen. Indien de aanvrager een subsidie ontvangt, wordt verwacht dat de aanvrager zich inspant om de opgedane kennis te ontsluiten aan een vakpubliek.

De subsidie kan worden ingezet voor bijvoorbeeld:
Het mogelijk maken van verdieping in en reflectie op een onderwerp, thema of actualiteit binnen of gerelateerd aan de creatieve industrie en de ontsluiting daarvan;
Het formuleren van een passende presentatiestrategie voor een nieuwe of specifieke doelgroep;
De ontwikkeling van nieuwe innovatieve tentoonstellingsconcepten die niet eerder te zien waren in Nederland; en
Het betrekken van ontwerpers in de samenstelling en totstandkoming van vorm en inhoud om de presentatie als een ontwerpopgave te definiëren.

Kijk hier en hier voor eerdere ondersteunde projecten.

Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
1m4i.gif

Selectie 4-jarig ondersteunde instellingen voor 2021–2024 bekend

13 juli 2020

Het Stimuleringsfonds kent een 4-jarige instellingssubsidie toe aan zes toonaangevende culturele instellingen binnen de creatieve industrie. De geselecteerde instellingen vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. De zes instellingen ontvangen in de periode 2021–2024 gezamenlijk € 2,4 miljoen per jaar.
In het voorjaar van 2020 vroegen 35 instellingen voor bijna € 48 miljoen aan voor de periode 2021–2024. In totaal was maximaal € 9,6 miljoen beschikbaar. Het fonds heeft met de regeling voor 4-jarige instellingsubsidies geanticipeerd op de mogelijke toetreding van enkele ontwerpinstellingen in de landelijke culturele basisinfrastructuur (BIS), waarover de Raad voor Cultuur adviseert. De uitslag van de BIS betekent goed nieuws voor de sector. Het aandeel van de creatieve industrie stijgt van één ontwerpinstelling, Het Nieuwe Instituut, naar in totaal negen, met BioArt Laboratories, GOGBOT, Dutch Design Foundation, Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, State of Fashion, TextielMuseum, TETEM en Waag. Hiermee is er structureel circa € 5 miljoen per jaar meer beschikbaar voor de ontwerpsector. Hierdoor ontstaat ook de ruimte binnen de middelen van het Stimuleringsfonds voor het duurzaam meerjarig ondersteunen van instellingen. Het beschikbare budget hiervoor stond al vele jaren onder een te grote druk concludeerden eerder ook de Raad voor Cultuur en de Visitatiecommissie rijkscultuurfondsen.

De keuze om de noodzakelijke groei bij een aantal instellingen mogelijk te maken leidt onherroepelijk tot scherpe keuzes en prioritering van positief beoordeelde voorstellen. Dit uiteraard tot teleurstelling van de instellingen die nu niet zijn ondersteund. Het niet kunnen toekennen van budget aan een positief advies maar ook een negatief advies in deze regeling betekent dan ook niet dat het fonds of de commissie de instelling niet van waarde acht voor de creatieve industrie maar eerder dat de instelling minder goed binnen deze 4-jarige regeling past. Deze instellingen kunnen vanaf 18 augustus tot uiterlijk 30 september 2020 een aanvraag indienen voor 1- of 2-jarige ondersteuning voor hun activiteitenprogramma.

uitslag Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024
In dezelfde periode dat de Raad voor Cultuur zich uitsprak over de BIS heeft de door het Stimuleringsfonds ingestelde adviescommissie onder voorzitterschap van Robert Winkel, zich – geheel onafhankelijk – gebogen over de 35 bij het Stimuleringsfonds ingediende aanvragen. Uiteindelijk zijn er zes instellingen gehonoreerd die tezamen het maximale subsidiebedrag van € 9,6 miljoen ontvangen voor de periode 2021–2024.

instellingen positief advies gehonoreerd
instellingenpositiefadviesgehonoreerd.png

Sonic Acts
iii
Mediamatic
V2_ Lab voor de instabiele media
Playgrounds
IMPAKT

vernieuwing
De adviescommissie hecht veel waarde aan vernieuwing. Zo was de commissie onder de indruk van de wijze waarop Mediamatic zich de afgelopen jaren opnieuw heeft uitgevonden en zich de locatie aan de Dijksgracht geheel eigen heeft gemaakt. Ook V2_ heeft zich onder leiding van de nieuwe directeur na een moeilijke periode weten te herpakken en werkt voortvarend aan een nieuwe positionering binnen het Rotterdamse en landelijke culturele aanbod. IMPAKT bestaat als organisatie al 30 jaar, maar maakt een bijzondere ontwikkeling door nu ze beschikken over een nieuwe vaste ruimte in Utrecht. Sonic Acts slaagt er al jaren in zich in de voorhoede van de creatieve industrie te handhaven met aansprekende en verdiepende programma's die een steeds groter publiek weten te bereiken. Playgrounds en iii tot slot, zijn initiatieven die in een periode van circa acht jaar een zeer sterke positie hebben verworven binnen de dynamiek van de creatieve industrie. De commissie geeft hen het vertrouwen dat ze de kwaliteit die ze de afgelopen jaren hebben getoond, de komende vier jaar verder zullen uitbouwen. IMPAKT en iii treden als nieuwe partijen toe tot de vierjarige ondersteuningsstructuur terwijl de andere vier instellingen met substantieel hogere jaarbijdragen kunnen doorgroeien.

instellingen positief gehonoreerd, na prioritering geen budget
In totaal gaf de adviescommissie van de Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024 aan acht aanvragen een positief advies zonder dat hier budget voor beschikbaar is. Deze instellingen zijn na prioritering onder de zaaglijn beland.

instellingenpositiefadviesnaprioritering.png

AIR
Baltan Laboratories
Bureau Europa
Crafts Council
LIMA
Next Nature Network
SETUP
Submarine Channel

instellingen naar BIS, geen advies bij aanvraag Stimuleringsfonds
Vijf instellingen die zijn ondersteund in de BIS hadden ook een aanvraag ingediend bij het Stimuleringsfonds. Omdat zij bij de BIS een positief advies met budget hebben ontvangen, is de behandeling van deze dossiers bij het Stimuleringsfonds gestaakt.

BioArt Laboratories
State of Fashion
TETEM kunstruimte
TextielMuseum
Waag

Los van deze vijf, zijn er ook drie instellingen opgenomen in de BIS die eerder vanuit infrastructurele regelingen door het Stimuleringsfonds werden ondersteund. Dit betreft de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, het festival GOGBOT en de Dutch Design Foundation.

instellingen negatief advies
De overige zestien instellingen die een aanvraag hebben ingediend ontvingen om uiteenlopende redenen een negatief advies. Voor veel van deze instellingen ziet de commissie desondanks weldegelijk een plaats weggelegd binnen de gesubsidieerde infrastructuur van de creatieve industrie. Voor verschillende instellingen vond ze de stap naar een vierjarige ondersteuningsstructuur te vroeg komen. Voor anderen geldt bijvoorbeeld dat ze het activiteitenprogramma sterk vond, maar de positie van de instelling voor de specifieke domeinen die het fonds bedient, onvoldoende toonaangevend.

Archiprix
Architectuur Lokaal
Cartoon Movement
Design Museum Den Bosch
FASHIONCLASH
Graphic Matters
Home of Design Kazerne
Independent School for the City
Museum Boijmans van Beuningen
Museumplein Limburg
Onomatopee Projects
Pakhuis de Zwijger
STEIM
STRP
The Beach
What Design Can Do

adviescommissie
Het bestuur van het Stimuleringsfonds heeft alle adviezen van de adviescommissie overgenomen en de leden bedankt voor de enorme tour de force om in deze covid-19 periode, vaak digitaal, gezamenlijk tot goede adviezen te komen. De commissie merkte op dat de positief beoordeelde instellingen geen evenwichtige afspiegeling vormen van de drie disciplines – architectuur, vormgeving en digitale cultuur – die het fonds bedient, maar dat op basis van de kwaliteit van de voorstellen en de criteria van de regeling de commissie niet tot een andere ranglijst heeft kunnen komen.

Directeur-bestuurder Syb Groeneveld beaamt dit:
'Met Het Nieuwe Instituut en de IABR zijn er twee instellingen uit de architectuursector ondersteund in de BIS, maar geen instelling uit de architectuursector binnen de 4-jarig ondersteunde instellingen bij het Stimuleringsfonds. Dat is een moeilijke beslissing, maar tegelijkertijd weten we dat het plaatje van de gesubsidieerde culturele infrastructuur van de ontwerpsector pas definitief is na bekendmaking van de besluiten van de 1- en 2-jarige regeling in november.'

nieuwe prioritering bij 1- en 2-jarig activiteitenplan
In augustus opent de regeling voor de 1- en 2-jarige activiteitenprogramma's. Deze regeling is van toepassing op culturele instellingen en organisaties die met een één of twee jaar durend activiteitenprogramma hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering bevorderen van de hedendaagse vormgeving, architectuur of digitale cultuur en die de belangstelling voor deze disciplines stimuleren.

Groeneveld licht toe:
'Naar verwachting kan het Stimuleringsfonds in deze regeling circa zeven instellingen voor een 2-jarig activiteitenprogramma, en een twintigtal voor een 1-jarig programma ondersteunen. Het is aannemelijk dat het totaal van de aanvragen dat voor subsidieverlening in aanmerking komt, het beschikbare budget overschrijdt. Het fonds zal daarom binnen deze regeling bij prioritering eerst de hoogst beoordeelde aanvraag binnen architectuur, dan vormgeving en tot slot digitale cultuur honoreren.'

'In combinatie met de BIS en de 4-jarig door het fonds ondersteunde instellingen ontstaat zodoende een stevig en divers fundament binnen alle disciplines van de creatieve industrie. Ik realiseer me dat deze gesubsidieerde stabiliteit slechts voor een beperkte groep instellingen geldt. Zij dragen juist nu een grote verantwoordelijkheid om binnen de ongekende val van de wereldwijde economie de komende jaren onafhankelijk een grote inclusieve stimulans te geven en inspiratie te bieden aan onze samenleving.'

Instellingen kunnen vanaf 18 augustus een aanvraag voor een 1- of 2-jarig activiteitenprogramma voorbereiden. De deadline is 30 september 2020. Het bestuur legt de aanvragen ter advisering voor aan een nog te benoemen adviescommissie en zal in november het voorgenomen besluit met de aanvragers communiceren. Het subsidieplafond voor de regeling zal 18 augustus worden gepubliceerd.

Bekijk hier de samenstelling van de 4-jarige adviescommissie.

tpis.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken

13 juli 2020

Vanwege covid-19 heeft het Stimuleringsfonds in maart 2020 moeten besluiten alle internationale procedures en regelingen on-hold te zetten. Zo ook de deelregeling Internationalisering en de Voucherprocedure Presentaties Buitenland. Deze Tijdelijke Procedure voor ondersteunen Internationaal Samenwerken (TPIS) geldt ter vervanging hiervan voor de periode 15 juli 2020 tot en met 30 september 2020. Vanaf woensdag 15 juli is het mogelijk een aanvraag in te dienen via de online aanvraagomgeving. Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Met deze laagdrempelige procedure ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die inhoudelijk bijdragen aan het ontwikkelen, profileren en versterken van de internationale positie van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie en richt zich op nieuwe vormen van internationaal samenwerken. Besluitvorming vindt binnen 6 weken na indiening plaats zodat de aanvrager in deze onzekere internationale covid-19 periode snel weet of ondersteuning volgt.

Bij internationale projecten is samenwerken in tijden van een (lokale) crisis niet nieuw. Internationale samenwerkingsverbanden moeten daarom flexibel zijn in de omgang met plotselinge veranderingen of onverwachte gebeurtenissen. In deze tijdelijke aanvraagprocedure internationaal samenwerken is het van belang om, naast de kwalitatieve beschrijving van de samenwerking, te reflecteren op hoe met de haalbaarheid van het project wordt omgegaan. Bijvoorbeeld met betrekking tot mobiliteit en fysiek samenkomen.

Voor deze procedure komen internationale projecten in aanmerking waarbij er sprake is van een Nederlandse ontwerppartij in samenwerking met één of meerdere internationale partners én in aansluiting op een concrete buitenlandse vraag of opgave. De Nederlandse partij dient de aanvraag voor het project in.

budget
Er is een bedrag beschikbaar voor nieuwe of bestaande samenwerkingen binnen de uitvoering van een project van maximaal € 20.000. Subsidie kan worden aangewend voor uren die worden besteed aan deskresearch, online calls/meetings en ontwikkelkosten van een niet-fysieke uitkomst zoals een video, publicatie, online workshop en website, maar ook voor de ontwikkelkosten van een fysieke uitkomst zoals een presentatie of installatie. Kosten voor reis- en verblijf kunnen enkel worden aangevraagd, bij een positief reisadvies voor het land (groen of geel) van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken op het moment van aanvragen. Van het aangevraagde subsidiebedrag kan maximaal € 1.500 voor reis- en verblijfkosten worden gereserveerd.

uitslag
Deze procedure heeft voor de periode tot en met 30 september 2020 een subsidieplafond van € 200.000 en aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. De middelen zijn afkomstig uit het budget van het Stimuleringsfonds voor het internationaal cultuurbeleid. In september worden de eerste uitkomsten van deze procedure geëvalueerd en wordt besloten of de procedure aangepast en/of verlengd wordt.
loader

het fonds

subsidies

actueel