stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproepen Internationalisering: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #1
reneboerweb.jpg

Selectie Open Oproepen Internationalisering: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko #1

4 mei 2018

In december vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds vier verschillende oproepen waarin Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een projectplan in te dienen voor een project, interventie of traject, dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve verstedelijking in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen maakte uit 56 voorstellen een selectie van 16 projecten.
De 16 geselecteerde projecten bieden kansen voor onder meer het verbeteren van de leefomstandigheden, sociale cohesie, samenwerken met verschillende doelgroepen, het inzetten van technologie voor maatschappelijke innovatie en het verkennen van nieuwe betekenissen van cultureel erfgoed. Met deze selectie wordt een eerste impuls gegeven aan het versterken en opzetten van samenwerkingen tussen makers in de vier landen en Nederland. Kennis zal worden ontwikkeld en gedeeld met betrekking tot de uitdagingen die verstedelijking met zich meebrengt.

Het aantal inzendingen voor deze eerste serie open oproepen was hoog en bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met 20 aanvragen voor Rusland als uitschieter. Daarnaast waren 13 aanvragen gericht op Marokko, 12 op Egypte en 11 op Turkije. Per land zijn 4 projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen.

Wat per land aan de inzendingen opviel:
Turkije

De inzendingen voor Turkije betroffen zowel grote als kleine steden, in plaats van een mono-focus op de stad Istanbul. Deze spreiding van projecten over het land maakt de voorstellen interessant en soms verrassend. Een totaal van 11 aanvragen is een bescheiden oogst aan inzendingen gezien de jarenlange relaties tussen Nederland en Turkije op cultureel vlak, en de uitdagingen die verstedelijking in Turkije met zich meebrengt. Een verklaring kan zijn dat samenwerkingen met de lokale overheid wordt nagestreefd en dit is bijzonder lastig. De samenstelling van de teams en deskundigheid bleken wisselend aan te sluiten bij de thema's en doelen van de projecten, zowel van Nederlandse als van Turkse zijde. De balans in wederkerigheid, relevantie van de vraagstelling en de aanpak was goed bij de geselecteerde projecten. Hoe de samenwerking en de wederkerigheid in de verdere loop van de projecten wordt geborgd en vormgegeven vraagt verdere uitwerking in de tweede fase. Doorslaggevend in de selectie van de projecten in Turkije waren de partnerschappen.

geselecteerde projecten Turkije:
Lüleburgaz Bisiklette Biniyor, cycling for a better city
Artgineering/ Novusens/ Sustainable Solutions
Toroslar Interactive CityLab
Ekim Tan, Play the City
Turkish and Dutch Farming Practices
IND [Inter.National.Design]
Izmir Metabolic Cycling Network (IMCN)
FABRICations

fabricationsweb.jpg
Izmir Metabolic Cycling Network (MCN), FABRICations en WRI Turkey
Rusland

Geografisch zijn de aanvragen zeer verspreid, van Moskou tot Siberië en zelfs Svonodnij, richting de grens aan China en Japan. Dit is een interessante en positieve opbrengst. Het niveau en de kwaliteit van de aanvragen verschilde sterk in de 20 inzendingen voor Rusland. Meerdere aanvragen richten zich op 'monotowns'. Dit is het fenomeen van monofunctionele steden die zich in hun ontwikkeling - samenstelling van diensten, economie en bewoners - specifiek richten op een bepaalde industrie. Qua thematiek lagen deze aanvragen dicht bij elkaar. Het verschil in aanpak en methodiek woog daarom zwaarder. Veel aanvragen zijn gericht op het verbeteren of ontwikkelen van de openbare ruimte. Een ontwikkeling die recent in Russische steden is ingezet. Slechts enkele aanvragen hadden hierin een onderscheidende aanpak. Dit kan onder meer komen door het feit dat dezelfde Russische partner, een grote speler in de ontwikkeling van de openbare ruimte, veelvuldig terugkwam in de verschillende projectteams. Over het algemeen viel op dat twee à drie Russische partners veelvuldig meerdere malen voorkwamen in de aanvragen. Enkele projecten hadden een zeer goede aanpak met betrekking tot het bereiken van lokale partijen, met name gebruikers, wat een van de grootste uitdagingen is in Rusland op het gebied van ruimtelijke vraagstukken. In de begrotingen viel over het algemeen op dat in Rusland met lagere uurtarieven wordt gerekend ten opzichte van Nederland. Dit is een realistische weergave en daarmee is het volgens de adviseurs des te belangrijker helder te zijn over hoe de wederkerigheid in de samenwerkingsrelatie is vormgegeven. Doorslaggevend bij de selectie van de projecten in Rusland bleek de aanpak.

geselecteerde projecten Rusland:
Prototyping Future Energy with HSE
Yin Aiwen
Tomsk One - Living Laboratory
LEVS Architecten
The 'Samarsky Yard' - Housing Heritage in the Post-Socialist City
Schiemann Weyers
New Urban Media Centre in Yekaterinburg
SVESMI Holding

svesmiholdingweb.jpg
New Urban Media Centre in Yekaterinburg, SVESMI HOLDING BV
Egypte

De inzendingen voor Egypte zijn divers van aanpak en vraagstelling. Veel projecten richten zich op Caïro, ondanks dat Egypte een groot land is. Het is dan ook de plaats waar, onder meer, kunst en cultuur gecentraliseerd is. Caïro is wel dé plek om te starten met werken in Egypte en van daaruit relaties op te bouwen. De sterkste aanvragen bevinden zich op het snijvlak van kunst, cultuur en erfgoed. Ze zijn kleinschalig qua opzet en uitvoering, maar groots in potentiële impact en kennisontwikkeling en –deling. In het huidige Egypte is nu nog ruimte en mogelijkheden voor kleinschalige projecten. Grootschalige, stedenbouwkundige projecten vragen om samenwerking met de (lokale) overheid en dit is uitermate moeilijk, misschien zelfs onrealistisch gezien de tijdsloop van de projecten. Toch merkt de commissie op dat erfgoed als hoofdthema opvallend weinig voorkomt in de aanvragen. Dit is wel een zeer relevant onderwerp in de Egyptische context, zowel materieel als immaterieel erfgoed. Positief is dat er enkele projecten zijn die deze connectie maken en een positie innemen ten opzichte van de omgang met erfgoed vanuit een ontwerpperspectief. Opvallend is dat een bepaalde lokale partner meerdere malen terugkomt in verschillende aanvragen. Het opbouwen van relaties tussen diverse Nederlandse en Egyptische partijen blijkt nodig te zijn. Vanuit Nederlandse zijde bleken de hoofdaanvrager of andere betrokken partijen minder goed aan te sluiten bij de thematiek of aanpak. Uit de aanvragen bleek niet altijd de nodige culturele sensitiviteit (vanuit Nederlands perspectief) van de sociaal-maatschappelijke context. Dit is cruciaal om op basis van wederkerigheid samen te werken. Doorslaggevend bij de selectie van projecten in Egypte was de relevantie van de thematiek en partnerschappen die hiervoor zijn aangegaan.

geselecteerde projecten Egypte:
Grounded Urban Practices
Non Fiction en Cluster
Darb el Labana Lab
Bureau LADA en LALA Studio
Hope for Embaba
MAATworks
Connecting Deltas
Shift Works

ladahrsakweb.jpg
Darb el Labana Lab, Bureau LADA en LALA Studio
Marokko

Inspirerende benaderingen van thema's en samenwerkingen – van gevestigde orde tot grassroots – kenmerken de aanvragen gericht op Marokko. Met een goede geografische spreiding: Meknes, Casablanca, Rabat, Tanger in het noorden en Tiznit in het zuiden. Opvallend genoeg zijn er geen projecten gericht op Marrakech. Diverse projecten verschillen qua thematiek en in de mate van uitwerking. Enkele projecten leken op 'klassieke' architectuurprojecten die dicht tegen de projectontwikkeling begeven. Daarbij was het maatschappelijke of culturele belang en doel van het project niet altijd even helder. Een evenwichtige verdeling van de budgetten tussen Nederlandse en Marokkaanse partijen was niet bij alle aanvragen het geval. Het aangevraagde bedrag van de eerste fase gaat in veel projecten volledig naar de Nederlandse partij, zonder duidelijk inzicht in de bijdrage vanuit Marokkaanse zijde: in-kind of financieel. Hoe de wederkerigheid is vormgegeven in de samenwerking is in sommige projectvoorstellen omschreven, maar vraagt om nadere uitwerking. Bij een aantal aanvragen is een Nederlands teamlid betrokken met Marokkaanse achtergrond. Marokkaanse diaspora is een waardevolle connectie in het bouwen aan relaties en begrip tussen Nederland en Marokko, maar ook in het samen creëren en kennisdelen. Doorslaggevend in de selectie van projecten in Marokko was de insteek van de samenwerking en de type projecten (onderzoek + pilot).

geselecteerde projecten Marokko:
Affordable Housing Casablanca
BureauSLA
PLAY CITY
NoRA
Learning from Tiznit
Slow Research Lab
Sahrij
Sara Frikech

networkofresearcharchitectureweb.jpg
PLAYCITY, Network of Research & Architecture BV en MB Paysage
samenstelling commissie

Elke open oproep is specifiek gericht op één van de vier landen, maar ze zijn onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen, waarin experts per land zitting nemen, die werkzaam zijn in een van de velden van de creatieve industrie en interdisciplinair kunnen denken. De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Saskia Ruijsink – senior expert Urban Policy and Planning Institute for Housing and urban development studies (IHS).
Adviseur Egypte: Nat Muller – curator, schrijver en kunstcriticus met specialisatie in de Arabische wereld.
Adviseur Marokko: Hicham Khalidi – curator Rotterdam Triënnale 2020, Lafayette Anticipations - Fondation d'entreprise Galerie Lafayette in Parijs, voormalig gastcurator Marrakech Biënnale.
Adviseur Rusland – Eva Radionova, landschapsarchitect bureau Novascape, curator en projectleider Russisch-Nederlandse projecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
Adviseur Turkije - Aslı Çiçek, architect en gastprofessor KU Leuven, werkt in Brussel en Istanbul.
Adviseur generalist: Paula Zijp – project funding coördinator bij Triodos Foundation, MSc Cultural Anthropology (Sociocultural Transformation).

achtergrond

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Sustainable and inclusive cities through design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan gelieerd zijn. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Grounded Urban Practices, Non Fiction en Cluster

meer nieuws

koosbreenweb.png

Interview Koos Breen | Experiment x ambitie

21 februari 2019

Een klassiek grafisch ontwerper is Koos Breen niet. In samenwerkingsprojecten met uiteenlopende makers onderzoekt hij de grenzen van het vak waarin hij is opgeleid. Hij werkt veel in opdracht, en die zijn vaak grafisch georiënteerd. Maar daar begint verandering in te komen. Afgelopen jaar concentreerde hij zich vooral op eigen initiatieven en de ontwikkeling van zichzelf als 'interdisciplinair ontwerper'. De ruimte hiervoor kreeg hij door een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Op dit moment werkt Koos Breen aan twee objecten die hij gaat tentoonstellen in Madrid. Hij is gevraagd voor de expositie waarvoor tien ontwerpers een ontwerp maken bij tien boeken van uitgeverij Corraini Editions. Ook staat er een show in Brussel op de planning en reist hij in april naar Milaan om daar, net als afgelopen jaar, werk te presenteren. Vorig jaar deed hij dat met het door hemzelf opgerichte multidisciplinaire collectief Better Known As. Dit jaar sluit Koos zelf aan bij MORPH, een groepspresentatie van meerdere interdisciplinair werkende ontwerpers.

Naar aanleiding van de expositie op de Salone del Mobile in 2018 werd Koos door Het Nieuwe Instituut gevraagd om de grafische stijl en set voor debatserie For the Record te ontwerpen. 'Een grote opdracht waarvoor ik heb gewerkt met kunstenaar Jeannette Slütter. Het is zoveel leuker om een totaalbeeld neer te kunnen zetten dan alleen de graphics', vertelt Koos. 'Samenwerken is heel leerzaam vooral als je dat doet met makers uit andere disciplines. Juist dat soort samenwerkingen zoek ik op. Behalve praktische kennis over mij onbekende technieken als weven en keramiek, geeft het ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'
lonnekevanderpalenkoosbreen01web.jpg
Foto: Lonneke van der Palen

beurs
Leren door samen te werken was ook het uitgangspunt voor het plan dat Koos ontwikkelde voor de talentontwikkelingsbeurs. 'Veel van de samenwerkingen die ik initieerde bleven op afstand. Ik werkte vaak samen met mensen uit het buitenland, maar kon het me niet permitteren naar hen toe te gaan, ook al zou dat de samenwerking versterken. Afgelopen jaar heb ik dat wel kunnen doen, wat me veel goede contacten heeft opgeleverd. Door de beurs heb ik verder veel kunnen experimenteren en materiaalonderzoek kunnen doen. Ook heb ik de documentatie van mijn werk kunnen optimaliseren. Voor elk werk heb ik een eigen set gebouwd om het daarin te fotograferen; veel werk, maar daardoor komen niet alleen mijn ontwerpen maar ook mijn visie sterk naar voren.'

'Behalve praktische kennis geeft samenwerken ook inzicht in hoe anderen werken en denken en levert het interessante dialogen op.'


Om feedback te krijgen op zijn manier van werken nam Koos Breen afgelopen jaar ook twee coaches in de hand: productontwerper Bertjan Pot en curator Matylda Krzykowski. Met hen wisselde hij ideeën uit over het presenteren van zijn werk, projectteksten, keuzes ten aanzien van samenwerking en, niet onbelangrijk, ze openden deuren voor hem. 'Ik heb sowieso geleerd dat ik niet te terughoudend moet zijn in het benaderen van anderen. Vaak vinden ze het heel leuk als je belangstelling hebt. Ik wilde al langer graag samenwerken met Nadine Goepfert. Ze werkt op veel verschillende vlakken en heeft een studio in Berlijn. Ik dacht dat zij een samenwerking niet zou zien zitten, ze heeft al zo verschrikkelijk veel gedaan. Maar toen ik haar benaderde was ze heel enthousiast en bleek ze mij nota bene al langer te volgen. Heel grappig.'

ambitie
Het enthousiasme dat uit zijn werk spreekt, komt ook in ons gesprek duidelijk naar voren. Het is dan ook niet zo gek dat Koos ietwat overmoedig was in zijn subsidieaanvraag. 'Ik heb wel gemerkt dat mijn plan veel te ambitieus was', vertelt hij lachend. 'Natuurlijk is het heel belangrijk om ambitie te laten zien, maar ik wilde alles in een jaar proppen. Dat was niet helemaal realistisch. Zo'n jaar moet je juist ook gebruiken om focus aan te brengen.'

Wat hij subsidieaanvragers verder wil meegeven? 'Zorg voor goed beeldmateriaal! Ik heb me zeker gerealiseerd dat zo'n commissie heel veel andere aanvragen te lezen en te zien krijgt. Als ze dan naar iets leuks kunnen kijken, helpt dat enorm. En sowieso is goed beeldmateriaal belangrijk, dát is je werk, althans míjn werk.'

copycat
Vorm speelt een belangrijke, zo niet de belangrijkste, rol in het werk van Koos. Hij is gefascineerd door de mogelijkheden die vormen bieden en het is de vorm die vaak de inhoud van zijn werk bepaalt. Koos maakt daarbij gebruik van wat hij zelf noemt 'associatieve morfologie': de ene vorm leidt tot de volgende en toeval speelt daarbij een belangrijke rol. Dit zorgt voor een sterke samenhang in zijn werk, aangezien ook het ene werk uit het andere voortkomt.

lonnekevanderpalenkoosbreenxnadinegoepfe.jpg
Samenwerkingsproject met Nadine Goepfert. Foto: Lonneke van der Palen

Het werk van Koos is dus erg op vorm gericht en hij is zich altijd bewust van de representatie van zijn werk. Dat zijn ontwerpen en de esthetiek ervan anderen aanspreken, ontdekte hij al toen hij nog studeerde aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Hij deed mee aan een groepstentoonstelling met andere studenten op de Salone del Mobile toen iemand hem erop attent maakte mensen te hebben zien lopen met een tas waarop zijn werk stond afgebeeld. Een groot ontwerpbureau dat ook op de beurs presenteerde, bleek de tassen te hebben gemaakt en verkocht ze zonder dat Koos daar toestemming voor had gegeven of überhaupt iets van wist. 'Ik ben lid van de BNO en heb meteen advies ingewonnen. Daar heb ik veel aan gehad, zo kreeg ik het advies het bedrag dat ik als schadevergoeding wilde te verdubbelen, zodat er onderhandelingsruimte was. Het was een enorm toeval dat ik erachter kwam dat mijn ontwerp was gebruikt. Maar ik heb gelukkig een goede vergoeding gekregen.'

In de toekomst wil hij graag samenwerken met een duo, het liefst werkzaam in de architectuur; weer een nieuwe discipline. Zijn werk ontwikkelt zich steeds meer in de richting van setdesign. Het is dan ook niet zo gek dat Koos in de toekomst graag de scenografie van dansvoorstellingen zou maken. 'Heel mooi lijkt me hoe er dan weer een nieuwe dimensie aan je werk wordt toegevoegd waar je in je ontwerp ook rekening mee moet houden.'

Platform Talent
Wil je meer weten over de beurs Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie kijk dan hier. De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Dit interview is de tweede uit een reeks van drie. Eerder spraken we met Marjan van Aubel over experimenteren, samenwerkingen en professionaliseren. In de komende weken volgt een interview met Suzanne Oude Hengel.

Afbeelding boven: Still uit Platform Talent video door Studio Moniker.

vacatureapplicatieeninformatiebeheerder.png

Vacature Applicatie- en informatiebeheerder

21 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol. Het Stimuleringsfonds heeft op dit moment 26 medewerkers.
Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een:

Applicatie- en informatiebeheerder (m/v)
24 uur per week


functie-inhoud
Als applicatie- en informatiebeheerder zorg je ervoor dat subsidieregelingen op tijd in onze nieuwe digitale aanvraagomgeving (AIMS) worden opengesteld voor aanvragers. Je past in overleg met coördinatoren aanvraag- en verantwoordingsformulieren aan per subsidieregeling. Waar nodig pas je de workflow in AIMS aan, zodat de applicatie zo goed mogelijk aansluit op de bedrijfsprocessen. Je zorgt ook voor gerichte rapportages uit onze database, zodat we onze data kunnen monitoren en evalueren. Je adviseert over benodigde functionaliteiten in AIMS, je rolt nieuwe releases uit en informeert collega's over wat er veranderd is en wisselt kennis uit met andere fondsen. Je bent het aanspreekpunt bij vragen en problemen, maakt handleidingen en geeft trainingen aan medewerkers. Tenslotte onderhoud je contact met onze externe systeembeheerder en softwareleveranciers.

functie-eisen
kennis en werkervaring als applicatie- en informatiebeheerder
HBO werk- en denkniveau
ervaring met BI (Crystal Reports) is een pré, geen vereiste
op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op je vakgebied
ervaring met projectmanagement
uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk
proactief en samenwerkingsgericht (zowel intern als extern)
snelle schakelaar tussen probleem en oplossing
uitstekende beheersing van het Nederlands en Engels, zowel mondeling als schriftelijk

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

arbeidsvoorwaarden
Het fonds kent goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een reiskostenvergoeding en een pensioenregeling. Het gaat in eerste instantie om een aanstelling voor een jaar. Verlenging behoort tot de mogelijkheden. Afhankelijk van werkervaring, leeftijd en competenties bedraagt het bruto maandsalaris minimaal € 2.696 en maximaal € 3.809 op basis van een fulltime 36-urige werkweek.

sollicitaties
Motivatiebrieven, waarin wordt ingegaan op aantoonbare werkervaring en deskundigheid kunnen, inclusief CV, tot en met dinsdag 19 maart 2019 worden gemaild naar [email protected], gericht aan Odilia Arlaud. Voor inlichtingen over de functie kunt u contact opnemen met Odilia Arlaud,
010 - 436 16 00. De eerste gespreksronde is gepland op dinsdag 26 maart 2019.

Acquisitie naar aanleiding van deze oproep wordt niet op prijs gesteld.
rapportvisitatiecommissie2018.png

Visitatiecommissie oordeelt positief over functioneren rijkscultuurfondsen

14 februari 2019

In opdracht van het ministerie van OCW heeft een commissie van zes het beleid en de dagelijkse praktijk van de zes rijkscultuurfondsen geëvalueerd, te weten het Fonds voor Cultuurparticipatie, het Fonds Podiumkunsten, het Mondriaan Fonds, het Nederlands Filmfonds, het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Het algemene oordeel van de commissie is zeer positief. Naast lof voor de fondsen bevat het rapport ook aanbevelingen voor verbeteringen. Het volledige rapport is hier te lezen.
De commissie prijst de ontwikkeling die de fondsen sinds de vorige visitatie hebben doorgemaakt: 'De visitatiecommissie is van mening dat de cultuurfondsen goed tot uitstekend functioneren. De door de fondsen aangeleverde zelfevaluaties geven een helder inzicht in de wijze waarop de fondsen de aanbevelingen van de visitatie 2014 hebben opgepakt. Ook de bijgevoegde tevredenheidsonderzoeken, stakeholdersonderzoeken, beleidsplannen en jaarstukken geven een goed beeld van de strategie, het beleid en de resultaten van de fondsen. Tijdens de bezoeken aan de fondsen heeft de commissie met verschillende gesprekspartners in open gesprekken vrij van gedachten kunnen wisselen. Zij heeft professionele instellingen aangetroffen met betrokken medewerkers, gezichtsbepalende directeuren en competente raden van toezicht.'

De commissie moedigt de fondsen aan verder te werken aan het inzichtelijk maken van de maatschappelijke effecten van hun beleid. Het ministerie wordt geadviseerd hiertoe een concreet kader op te stellen.

De commissie bestond uit:
Mijntje Lückerath-Rovers (voorzitter), hoogleraar Corporate governance Tilburg University
Naima Azough, zelfstandig adviseur en moderator in het sociaal domein
Felix De Clerck, directeur Kunstenpunt Vlaanderen en Brussel
Sonja de Leeuw, hoogleraar Mediacultuur Universiteit Utrecht
Ryclef Rienstra, directeur VandenEnde Foundation
Jacqueline Gerritsma (secretaris), zelfstandig adviseur

Een visitatie van de cultuurfondsen vindt eens in de vier jaar plaats. De commissie werkte aan de hand van een door de minister opgesteld protocol en evalueerde zowel de kwaliteit van uitvoering als de strategische beleidsvoorbereiding. Woensdag 13 februari werd het rapport door de minister in ontvangst genomen.

downloads

arnamackicweb.jpg

Voorwaarden Deelregeling Talentontwikkeling verruimd voor architecten

14 februari 2019

Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen voortaan tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.
Om in aanmerking te komen voor de beurs Talentontwikkeling mogen aanvragers niet langer dan vier jaar geleden zijn afgestudeerd. Voor architecten en aanverwante disciplines bleek deze voorwaarde beperkend te werken. Sinds 31 december 2014 zijn zij namelijk verplicht eerst twee jaar beroepservaring op te doen voordat zij kunnen worden ingeschreven in het Architectenregister en de beschermde titel architect, stedenbouwkundige, tuin- en landschapsarchitect of interieurarchitect mogen voeren.

De inschrijving in het Architectenregister wordt daarom voortaan door het Stimuleringsfonds gezien als diplomamoment. Startende architecten, stedenbouwkundigen, tuin- en landschapsarchitecten en interieurarchitecten kunnen tot vier jaar na inschrijving in het register aanvragen indienen voor de Deelregeling Talentontwikkeling.

Door de voorwaarden van de Deelregeling Talentontwikkeling voor architecten en aanverwante disciplines te verruimen, hoopt het Stimuleringsfonds de drempel te verlagen en meer aanvragen voor de werkbeurs uit deze hoek te ontvangen. Het aantal aanvragen van architecten blijft namelijk achter ten opzichte van ontwerpers en makers werkzaam in vormgeving en digitale cultuur. De verruiming van de voorwaarden biedt architecten bovendien meer gelegenheid een eigen visie op ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen te formuleren voor zij een aanvraag indienen. Dit vraagt gezien de complexiteit van hun vakgebied meer tijd dan in andere vakgebieden het geval is.

De deadline voor het aanvragen van talentontwikkelingsbeurzen voor 2020 is woensdag 6 maart 2019. Ben je benieuwd wie er de afgelopen jaren allemaal ondersteuning kregen via de Deelregeling Talentontwikkeling? Platform Talent geeft een overzicht van alle ondersteunde ontwerpers en makers.

Foto bovenaan: Arna Mačkić studeerde in 2010 af aan de afdeling Architectonisch Ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie en werd in 2014 ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling.
vacaturestagiairjanuari2019.png

Vacature stagiair(e)

9 februari 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het Rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecten, onderzoek en activiteiten van ontwerpers, makers en culturele instellingen in binnen- en buitenland. Het fonds draagt daarmee bij aan de kwaliteit van de professionele ontwerppraktijk. De wisselwerking tussen cultuur, maatschappij en economie speelt hierbij een belangrijke rol.

Het Stimuleringsfonds is per direct op zoek naar een stagiair(e).
wat houdt de stage in?
De stagiair(e) houdt zich hoofdzakelijk bezig met het organiseren en bijwonen van bijeenkomsten waarin de regelingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, de uitkomsten van ondersteunde projecten en de toekomst van de activiteiten van het fonds worden besproken. Voor deze bijeenkomsten, die op het fonds maar ook in regio worden georganiseerd, nodigt de stagiair(e) makers, adviseurs van het Stimuleringsfonds, experts en andere stakeholders uit, begeleidt de bijeenkomsten en doet op hoofdlijnen verslag van de uitkomsten. De conclusies van deze bijeenkomsten vormen samen een belangrijke schakel in het formuleren van het beleidsplan 2021 – 2024 van het Stimuleringsfonds. Kortom, een uitdagende en inspirerende stage die ook voldoende ruimte biedt voor een eigen onderzoek.

wat levert het je op?
Je krijgt een unieke kans om inzicht te krijgen in de stand van zaken binnen de creatieve industrie en de visie op kwaliteit van projecten binnen architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van je professionele kennis en projectmatige vaardigheden. Daarnaast leer je door de bijeenkomsten veel makers en betrokkenen in de creatieve industrie kennen.

wie en wanneer
Deze stage, voor een HBO of WO student, betreft drie dagen per week (in principe woensdag, donderdag en vrijdag) op het Stimuleringsfonds. We zijn gevestigd in het Groothandelsgebouw in Rotterdam naast het Centraal Station. De voorkeur gaat uit naar een stagiair(e) die beschikbaar is voor de periode van maart 2019 t/m half december 2019 (in overleg). Van kandidaten verwachten we dat ze zelfstandig en secuur kunnen werken, een pro-actieve houding, gevoel voor taal en affiniteit met het werkveld van het fonds hebben. Het fonds stelt een stage- en reisvergoeding beschikbaar.

diversiteit
Het fonds streeft naar diversiteit in team, adviseurs, activiteiten, partners en publieksbereik. Iedereen die denkt hier een bijdrage aan te kunnen leveren, nodigen we nadrukkelijk uit om te reageren.

interesse?
Motivatiebrieven kunnen, inclusief CV, zo spoedig mogelijk worden gemaild naar [email protected], gericht aan Aline Knip. Voor vragen bel 010 436 16 00.
loader

het fonds

subsidies

actueel

tipstipstips.png
Talent is er om ontplooid te worden. Dat vraagt onder meer om tijd, concentratie en ruimte voor experiment. Om deze ruimte mogelijk te maken biedt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie werkbeurzen... meer >
vacaturestaftalentontwikkelingfeb2019.png
Talentontwikkeling is een van de speerpunten van het fonds. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt jaarlijks een selectie talentvolle ontwerpers en makers in de professionalisering en o... meer >
loader
loader
loader