stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2
rusonicactsweb.jpg

Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

27 maart 2019

In september vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2. Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een plan in te dienen voor een project, interventie of traject dat ontwerp inzet voor meer inclusieve samenlevingen in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen selecteerde uit 38 voorstellen zestien projecten.
De zestien geselecteerde projecten richten zich vanuit verschillende invalshoeken en disciplines op nieuwe relaties tussen identiteit, straatcultuur, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. De projectvormen zijn divers en reiken van ontwerpend (veld)onderzoek tot speculatief ontwerp tot een festival. Vanuit ontwerp (vormgeving, digitale cultuur en architectuur) agenderen en onderzoeken de teams thema's als gentrification, visuele identiteit, upcycling, data-eigenaarschap en privacy, migratie en de toekomst van ambachten. De projecten zijn contextspecifiek en de geselecteerde internationale teams werken samen met verschillende gemeenschappen.

Het aantal inzendingen voor deze tweede open oproep was bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met veertien aanvragen voor Marokko als uitschieter. Daarnaast waren negen aanvragen gericht op Turkije, zes op Egypte en negen op Rusland. Per land zijn vier projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen. Hieronder lees je wat in de inzendingen per land opviel.

Marokko
Marokko is een land rijk aan ambachten, dit kwam terug in de aanvragen. Zes van de veertien richtten zich op de toekomst en ontwikkeling van de ambachten mode en textiel, twee aanvragen op digitale cultuur en zes aanvragen op architectuur. Het land is veelzijdig en bestaat uit vele contrasten. Zo kent elke streek een eigen ambacht en specialisatie: Fes en omgeving staat onder meer bekend om keramiek, leer en wol en in Zuid-Marokko wordt weer veel met hout en raphia gewerkt en is een rijke geschiedenis van tapijtweven. De aanvragen richten zich op verschillende in Marokko actuele maatschappelijke vraagstukken zoals de positie van vrouwen in het publieke domein, de verdeling van middelen en welvaart, betekenis van erfgoed en hedendaagse ontwikkelingen, verkeersveiligheid en mobiliteit en immigratie. De ingediende projecten vinden op verschillende gebieden in het land plaats. Over het algemeen was de betrokkenheid van Marokkaanse partners beperkt in de voorgestelde samenwerkingen. De geselecteerde projecten raken inhoudelijk interessante en actuele thema's, werken met lokale gemeenschappen en professionals samen en hebben de potentie om een goede balans te vinden in wederkerigheid en evenwichtig partnerschap in de internationale samenwerking.

Geselecteerde projecten in Marokko:
One Square Meter Berber – Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert
QANAT: a training for the not yet – Jeanne van Heeswijk en Le 18
New Geographies of the Mediterranean Sea - Manon Bachelier, Justine Daquin en Zoé Le Voyer
Tanger: Facets of a Mediterranean Intersection – Stichting Amsterdams Andalusisch Orkest, Mahal Art Space, Ecole Nationale d'Architecture en Atelier Kissaria

Rusland
Ten opzichte van de eerste open oproep zijn de voor Rusland ingediende projecten zeer divers in thematiek. Een groot aantal is gericht op de openbare ruimte. Maar ook journalistiek stond centraal in een van de aanvragen; hierin werden vanuit een ontwerpperspectief de mainstream media onderzocht. De projecten die een bijzondere manier van werken en bevragen inzetten vielen op. Zo zijn er projecten die speculatief onderzoek doen naar de identiteit van een regio en de mogelijke relatie die mensen daarmee kunnen hebben. Veldonderzoek en samenwerken met communities zijn kenmerkend voor de geselecteerde projecten. De projecten waarin crossdisciplinair wordt gewerkt vond de commissie verfrissend, met name samenwerkingen tussen verschillende culturele en artistieke disciplines. Ze verwacht dat deze tot vernieuwende resultaten kunnen leiden die bijdragen aan de betekenis van inclusieve samenlevingen in stedelijk en landelijk gebied in Russische context.

Geselecteerde projecten Rusland:
Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk
Who owns the river? – Maatschap Observatorium en Street Art Research Institute St. Petersburg
What do landscapes say? Speculating the diversity of landscapes and identity – Nomaos
Palaces of Culture in the former USSR – DVN Architect, Voronezh State Technical University, gemeente Voronezh, communities in Voronezh
mamenaabouzahraweb.jpg
A SQUARE METER BERBER door Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert

Egypte
De situatie in Egypte is ingewikkeld. De bewegingsvrijheid en mogelijkheden tot (internationale) uitwisseling zijn de laatste jaren veranderd. Ondanks de lastige situatie en restricties is de culturele sector in Egypte zeer actief, levendig en kritisch. Er zijn veel 'grass roots'-initiatieven, organisaties en collectieven die tactisch met samenwerkingen en ondersteuningen weten om te gaan en strategisch hun activiteiten opzetten en uitvoeren. Het viel de commissie op dat deze niet sterk zijn vertegenwoordigd in de ingediende aanvragen. Opvallend bovendien was dat vijf van de zes ingediende aanvragen zich richten op Caïro en slechts één op Alexandrië. De kwaliteit van de aanvragen en mate van uitwerking wisselden sterk. In de geselecteerde projecten ziet de commissie kansen om in de verdere ontwikkelingsfase meer jonge Egyptische ontwerpers, kunstenaars en makers te betrekken.

Geselecteerde projecten Egypte:

We Are Data – Stichting Impakt en Cairotronica
Papyrus and New Media – Ba7r, Khatt Foundation en Megawra
Aseel – DecoType en Al-Qalam
(Re)model citizens – Elke Uitentuis, Wouter Osterholt, communities in Antikhana, CLUSTER, Takween en Megawra

Turkije
De ingediende aanvragen zijn gericht op verschillende plekken in Turkije, namelijk Izmir, Istanbul, Ankara, Eskeshir en Antep, dichtbij de grens met Syrië. Over het algemeen was de kwaliteit van de aanvragen goed. De variëteit aan thema's en disciplines was groot en liep uiteen van textiel ontwerp tot illustratie, ontwerp voor de openbare ruimte, spel en VR. In een aantal voorstellen ontbrak het aan culturele relevantie in de methodologie, het doel of de samenwerking. Over de geselecteerde voorstellen is de commissie positief wat betreft de mate van wederkerigheid in de Turks-Nederlandse samenwerking. Er is binnen de projecten aandacht voor de duurzame sociale effecten in Turkije en men staat open voor het leren van het Turkse perspectief in soortgelijke uitdagingen in Nederland. De commissie verwacht dat dit sterker wordt ontwikkeld en uitgewerkt in de eerste fase.

Geselecteerde projecten Turkije:
Tradition as a Making Tool – Space Crafters en Cross Change
Inclusive regenerated fashion in Turkey – Knitwear Lab en Bersa Triko
No Seat At The Table – Minem Sezgin, Stüdyo 501 en Bant Mag.
POMACE: Learning Circularity from Olive – Random Works, Studio FG, Melis Baloglu Design, Zeytince Association, Can Gunduz, Bilge Demirtas en de gemeente Karaburun

egba7r.jpg
Papyrus and New Media door Ba7r, Khatt Foundation en Megawra

samenstelling commissie
De vier delen van de open oproep zijn elk specifiek gericht op één van de vier landen, en zijn samen onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen waarin experts werkzaam in de creatieve industrie en met het vermogen interdisciplinair te denken per land zitting nemen. Gezien de diversiteit aan disciplines in de aanvragen zijn daarnaast ook twee adviseurs betrokken met expertise op het gebied van digitale cultuur en vormgeving.

De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Petra Stienen – publicist, zelfstandig adviseur en Arabist. Ze schreef twee boeken over het Midden-Oosten, 'Dromen van een Arabische Lente' (2008) en 'Het Andere Arabische Geluid' (2012). Van 1995 tot 1999 werkte Petra als diplomaat op de afdeling pers en cultuur bij de Nederlandse Ambassade in Egypte.
Adviseur Turkije: Merve Bedir – architect en medeoprichter van MAD, een centrum dat zich inzet voor ruimtelijke rechtvaardigheid in Istanbul. Bedir is lid van Matbakh-Mutfak, een transnationaal collectief van vrouwen gevestigd in Gaziantep en ze is betrokken bij Future+ / Aformal Academy, een onafhankelijke school voor kunst en stedenbouw in Shenzhen.
Adviseur Rusland: Eva Radionova – landschapsarchitect en oprichter van Novascape, curator Russisch-Nederlandse uitwisselingsprojecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
Adviseur Egypte: Arthur Steiner – programmaleider bij HIVOS, kunsthistoricus en arabist met een praktijk op het snijvlak van beeldende kunst, ontwerp en technologie. Steiner heeft verschillende art spaces en uitwisselingsprogramma's opgezet in samenwerking met locale partijen in het Midden-Oosten en is hiervoor meerdere malen per jaar in Egypte.
Adviseur Marokko: Saïd Belhaj – oprichter Raphia, een schoenenlijn waarbij hij samenwerkt met ambachtslieden in Zuid-Marokko voor het ontwerp en natuurlijke (verf)technieken. Belhaj is medeoprichter van PUHA, een boutique met werk van meer dan vijftig Nederlandse modeontwerpers die zich richten op duurzame materialen en productietechnieken.
Adviseur Digitale Cultuur: Janine Huizinga – hoofd Interactive / Media / Design aan de KABK in Den Haag en medeoprichter van Creative Cooperative en de European Street Design Challenge. Huizinga heeft verschillende projecten in Rusland en Egypte gedaan. Tot 2009 was ze artistiek leider van de Waag.
Adviseur Vormgeving: Yassine Salihine – industrieel ontwerper en vormgever, docent design research aan de master Industrial Design van de KABK. In zijn praktijk ontwikkelt Salihine concepten, ontwerpen en strategisch ontwerp en forecasting voor verschillende sectoren. Salihine heeft een achtergrond in onderzoeksjournalistiek.

achtergrond
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Inclusive Cities & Societies through Design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan zijn gelieerd. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk

meer nieuws

ateliernl.jpg

16 voorstellen geselecteerd in Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk

27 juli 2020

In de zesde ronde van de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk zijn zestien voorstellen geselecteerd. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor deze open oproep. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd. Coördinator Eva Roolker reflecteert op de open oproep.
selectie
De adviescommissie, bestaande uit Joris Landman, Simon de Ruijter, Ellen Schindler en Tim Terpstra, maakte de volgende selectie:

Tijmen Smeulders
Atelier NL
Raw Color
Jos Klarenbeek
JagerJanssen
Peterson Stoop
Stichting fanfare
Suzanne Oude Hengel
From Form
Martine van 't Hul
Bureau LADA
Rive Roshan
Ultra Ultra
Studio Anne Dessing
Arnout Meijer Studio
Daniel van Dijck

algemene indruk
De geselecteerde aanvragers bevinden zich in verschillende fasen van ontwikkeling en beslaan uiteenlopende disciplines, van mode, textiel- en productontwerp tot architectuur. Wat zij gemeen hebben, is dat ze stuk voor stuk een bewezen en voorbeeldstellende praktijk hebben en consequent hebben gewerkt aan kwaliteit in hun werk en projecten. Ze staan elk op een punt om een stap te maken in hun verdere ontwikkeling en om hun praktijk te verdiepen en te professionaliseren. De ontwikkeling wordt door de geselecteerde aanvragers voornamelijk gezocht op het vlak van de regie over de eigen praktijk en het uitbouwen van een zakelijke structuur die de artistieke ontwikkeling ondersteunt.
Anders dan voorgaande rondes stond de open oproep ditmaal niet alleen open voor vormgeving, maar ook voor de disciplines architectuur en digitale cultuur. Desondanks verhield het merendeel van de praktijken die een voorstel indienden zich tot vormgeving en hadden weinig voorstellen betrekking op digitale cultuur.

beoordeling
De adviescommissie heeft de ingediende voorstellen getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep. In hun beoordeling betrokken de adviseurs ook de gestelde voorwaarden.

cijfers
De belangstelling voor de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk #6 was groter dan de afgelopen ronde. Reden hiervoor is dat de oproep ditmaal was opengesteld voor alle disciplines die het fonds vertegenwoordigt. Mogelijk speelt ook de covid-19-crisis een rol in de toegenomen belangstelling. Het Stimuleringsfonds nam 38 aanvragen in behandeling waarvan er 16 werden geselecteerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 42%. Het beschikbare budget voor deze ronde was € 75.000; dit budget is tijdens de oproep verhoogd, waardoor alle positief beoordeelde aanvragen konden worden gehonoreerd. De maximumbijdrage per voorstel bedraagt €7.500.

achtergrond
Met de Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk geeft het Stimuleringsfonds een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur. Ontwerpers en studio's kunnen voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen. Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie, praktijkverdieping en strategie mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van makers te versterken

komorebi.jpg

21 projecten geselecteerd in Digitale cultuur ronde 2 – 2020

27 juli 2020

In de tweede ronde Digitale cultuur zijn 21 voorstellen gehonoreerd. De selectie werd gemaakt uit een breed scala aan projecten: van games tot geluidskunst en van digital storytelling tot onderzoek. Coördinator Sean Gilis reflecteert op de ronde.
Het aantal aanvragen was deze ronde ongekend hoog. Als gevolg van de covid-19-crisis stelde de minister extra middelen beschikbaar. Een deel daarvan heeft het Stimuleringsfonds ingezet voor de deelregeling Digitale cultuur. Hierdoor konden alle positief beoordeelde aanvragen worden gehonoreerd.
De ronde bestond uit een mooie verzameling projecten voor games, (ontwerpend) onderzoek, digital storytelling, geluidskunst, artscience en evenementen op het gebied van digitale cultuur. Net als de voorgaande ronde werden relatief veel startsubsidies aangevraagd. Goede, gehonoreerde voorbeelden hiervan zijn:

Stichting Modulus – Generative Knitting Design
'Generative Knitting Design' is een langlopend onderzoeksproject op het snijvlak van modeontwerp, breien en algoritmisch denken. Het resultaat is een multi-volume publicatie met door Stephanie Pan (Stichting Modulus) ontworpen patronen in combinatie met kritisch beschouwende teksten over de relatie tussen breien en wetenschap. Daarnaast wordt de mogelijkheid van een applicatie onderzocht waarin gebruikers kunnen experimenteren met algoritmische patronen om tot een eigen, uniek breiontwerp te komen. Voor de eerste onderzoeksfase werkt Pan samen met programmeurs en ontwerpers Stelios Manousakis, Jan Truetschler van Falkenstein en Weihaw Wang.

Zwarte Koffie – Invert
Het project 'Invert' van Zwarte Koffie (illustrator Timo Kuilder en creative developer Jurre Kuilder) behelst een game die componenten uit platform- en puzzelgames combineert. De speler komt in de game in aanraking met de protagonist en diens vriendengroep die een 'creative block' hebben, een tijdelijke blokkade om creatief werk te maken. Ieder individu uit de vriendengroep heeft een andersoortige blokkade. Zo zijn er de perfectionist, de workaholic, maar ook de meer sensitieve vriend die aanloopt tegen een emotionele barrière. De speler moet deze groep vrienden helpen door het oplossen van verschillende puzzels in relatie tot hun karakter en door het verkrijgen van nieuwe perspectieven.
delayedfieldofvisions.jpg
Delayed Field of Visions, Nicky Assmann

Andere voorbeelden van ondersteunde projecten die goed inspelen op actuele, maatschappelijk relevante thema's deze ronde zijn:

K.O. Productions – Nerd_funk second phase
'Nerd_funk' is een interdisciplinair project dat de invloed van het internet en technologische ontwikkelingen op ons sociale leven, lichaam, identiteit en relatie met de natuur onderzoekt. Het is een project van VR-kunstenaar en developer Ali Eslami en Mamali Shafahi, maker van video-installaties en beeldend kunstenaar. Vanuit een gedeelde fascinatie doen Eslami en Shafahi sinds 2018 onderzoek naar de vluchtige videocontent van Instagram Stories. Deze content vormt de basis voor het project. Door een alternatieve hyperrealiteit te creëren, wordt het publiek uitgenodigd te reflecteren op onze identiteit zoals geconstrueerd via sociale media.

Martine Stig – WeAlgo
'WeAlgo' vindt plaats onder de paraplu 'Art for Machines', een langlopend onderzoek van Martine Stig. 'WeAlgo' is gericht op een online ontmoetingsplek in de vorm van een video-groepsontmoeting waarin de deelnemers zichtbaar en herkenbaar zijn door middel van biometrische gezichts- en of poseherkenningssoftware. De beeldtaal van computer vision wordt omarmd en ingezet als esthetisch leidend principe. De (biometrische) avatar, die wordt gecreëerd en kan worden gecustomized, geeft de gebruiker de mogelijkheid online aanwezig te zijn, zonder de privacy te schenden. Daarnaast zal het gebruik van vectoren in plaats van videostream een radicale vermindering in bandbreedte en dus ecologische voetafdruk tot gevolg hebben.

Klik hier voor alle geselecteerde projecten in Digitale cultuur ronde 2 – 2020.

cijfers
Het beschikbare budget in deze ronde was € 355.185; daarvan komt € 55.185 uit middelen die de minister als gevolg van de covid-19-crisis extra beschikbaar stelde. Van de 87 in behandeling genomen subsidieverzoeken zijn er 21 gehonoreerd. Het honoreringspercentage komt daarmee op 24 procent.

De deadline voor ronde 3 van de deelregeling Digitale cultuur is woensdag 12 augustus 2020. Van aanvragers verwachten we met het oog op de covid-19-crisis dat zij in ingediende voorstellen inspelen op de actualiteit.


Foto bovenaan: Komorebi, Matteo Marangoni

oouitzonderlijkepresentaties3.jpg

Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties #3

20 juli 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven op met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse vormgeving, architectuur en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het fonds beoogt hiermee jaarlijks enkele onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te kunnen maken.
Het Stimuleringsfonds creëert met deze oproep ruimte om te komen tot verrassende voorstellen binnen de creatieve industrie die vernieuwende presentaties voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Presentatieplekken worden uitgenodigd om innovatieve presentaties en tentoonstellingen te ontwikkelen waarin vorm, inhoud en het beoogde publieksbereik op elkaar aansluiten. De aanvrager wordt gevraagd een bijzondere samenwerking aan te gaan met ontwerpers, makers, curatoren of andere professionele partijen die zich inzetten voor ontwerp en publieksbereik.

wie
Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven kunnen een aanvraag indienen voor het ontwikkelen van een niet-reguliere, eenmalige, tijdelijke presentatie of tentoonstelling en aanvullende activiteiten. Het voorstel richt zich op een presentatie die fysiek te bezoeken is in Nederland.

Het fonds vraagt zowel gevestigde musea, presentatie-instellingen en tentoonstellingsplekken als nieuwe initiatieven om een voorstel in te dienen. Verwacht wordt dat juist unieke samenwerkingen tussen deze partijen kunnen leiden tot uitzonderlijke voorstellen.

Let op: voor deze oproep wordt afgeweken van het Subsidiereglement, daardoor kunnen ook instellingen die een structurele subsidierelatie hebben met de rijksoverheid een aanvraag indienen. Dit geldt dus ook voor de meerjarig door het Stimuleringsfonds ondersteunde instellingen.

waarvoor
De subsidie dient te worden ingezet voor onderzoek, experiment en ontwikkeling van vorm en inhoud, en is nadrukkelijk gericht op het vernieuwen en het versterken van het presenteren van ontwerp én op het bereiken van nieuwe of specifieke doelgroepen. Indien de aanvrager een subsidie ontvangt, wordt verwacht dat de aanvrager zich inspant om de opgedane kennis te ontsluiten aan een vakpubliek.

De subsidie kan worden ingezet voor bijvoorbeeld:
Het mogelijk maken van verdieping in en reflectie op een onderwerp, thema of actualiteit binnen of gerelateerd aan de creatieve industrie en de ontsluiting daarvan;
Het formuleren van een passende presentatiestrategie voor een nieuwe of specifieke doelgroep;
De ontwikkeling van nieuwe innovatieve tentoonstellingsconcepten die niet eerder te zien waren in Nederland; en
Het betrekken van ontwerpers in de samenstelling en totstandkoming van vorm en inhoud om de presentatie als een ontwerpopgave te definiëren.

Kijk hier en hier voor eerdere ondersteunde projecten.

Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
1m4i.gif

Selectie 4-jarig ondersteunde instellingen voor 2021–2024 bekend

13 juli 2020

Het Stimuleringsfonds kent een 4-jarige instellingssubsidie toe aan zes toonaangevende culturele instellingen binnen de creatieve industrie. De geselecteerde instellingen vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. De zes instellingen ontvangen in de periode 2021–2024 gezamenlijk € 2,4 miljoen per jaar.
In het voorjaar van 2020 vroegen 35 instellingen voor bijna € 48 miljoen aan voor de periode 2021–2024. In totaal was maximaal € 9,6 miljoen beschikbaar. Het fonds heeft met de regeling voor 4-jarige instellingsubsidies geanticipeerd op de mogelijke toetreding van enkele ontwerpinstellingen in de landelijke culturele basisinfrastructuur (BIS), waarover de Raad voor Cultuur adviseert. De uitslag van de BIS betekent goed nieuws voor de sector. Het aandeel van de creatieve industrie stijgt van één ontwerpinstelling, Het Nieuwe Instituut, naar in totaal negen, met BioArt Laboratories, GOGBOT, Dutch Design Foundation, Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, State of Fashion, TextielMuseum, TETEM en Waag. Hiermee is er structureel circa € 5 miljoen per jaar meer beschikbaar voor de ontwerpsector. Hierdoor ontstaat ook de ruimte binnen de middelen van het Stimuleringsfonds voor het duurzaam meerjarig ondersteunen van instellingen. Het beschikbare budget hiervoor stond al vele jaren onder een te grote druk concludeerden eerder ook de Raad voor Cultuur en de Visitatiecommissie rijkscultuurfondsen.

De keuze om de noodzakelijke groei bij een aantal instellingen mogelijk te maken leidt onherroepelijk tot scherpe keuzes en prioritering van positief beoordeelde voorstellen. Dit uiteraard tot teleurstelling van de instellingen die nu niet zijn ondersteund. Het niet kunnen toekennen van budget aan een positief advies maar ook een negatief advies in deze regeling betekent dan ook niet dat het fonds of de commissie de instelling niet van waarde acht voor de creatieve industrie maar eerder dat de instelling minder goed binnen deze 4-jarige regeling past. Deze instellingen kunnen vanaf 18 augustus tot uiterlijk 30 september 2020 een aanvraag indienen voor 1- of 2-jarige ondersteuning voor hun activiteitenprogramma.

uitslag Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024
In dezelfde periode dat de Raad voor Cultuur zich uitsprak over de BIS heeft de door het Stimuleringsfonds ingestelde adviescommissie onder voorzitterschap van Robert Winkel, zich – geheel onafhankelijk – gebogen over de 35 bij het Stimuleringsfonds ingediende aanvragen. Uiteindelijk zijn er zes instellingen gehonoreerd die tezamen het maximale subsidiebedrag van € 9,6 miljoen ontvangen voor de periode 2021–2024.

instellingen positief advies gehonoreerd
instellingenpositiefadviesgehonoreerd.png

Sonic Acts
iii
Mediamatic
V2_ Lab voor de instabiele media
Playgrounds
IMPAKT

vernieuwing
De adviescommissie hecht veel waarde aan vernieuwing. Zo was de commissie onder de indruk van de wijze waarop Mediamatic zich de afgelopen jaren opnieuw heeft uitgevonden en zich de locatie aan de Dijksgracht geheel eigen heeft gemaakt. Ook V2_ heeft zich onder leiding van de nieuwe directeur na een moeilijke periode weten te herpakken en werkt voortvarend aan een nieuwe positionering binnen het Rotterdamse en landelijke culturele aanbod. IMPAKT bestaat als organisatie al 30 jaar, maar maakt een bijzondere ontwikkeling door nu ze beschikken over een nieuwe vaste ruimte in Utrecht. Sonic Acts slaagt er al jaren in zich in de voorhoede van de creatieve industrie te handhaven met aansprekende en verdiepende programma's die een steeds groter publiek weten te bereiken. Playgrounds en iii tot slot, zijn initiatieven die in een periode van circa acht jaar een zeer sterke positie hebben verworven binnen de dynamiek van de creatieve industrie. De commissie geeft hen het vertrouwen dat ze de kwaliteit die ze de afgelopen jaren hebben getoond, de komende vier jaar verder zullen uitbouwen. IMPAKT en iii treden als nieuwe partijen toe tot de vierjarige ondersteuningsstructuur terwijl de andere vier instellingen met substantieel hogere jaarbijdragen kunnen doorgroeien.

instellingen positief gehonoreerd, na prioritering geen budget
In totaal gaf de adviescommissie van de Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024 aan acht aanvragen een positief advies zonder dat hier budget voor beschikbaar is. Deze instellingen zijn na prioritering onder de zaaglijn beland.

instellingenpositiefadviesnaprioritering.png

AIR
Baltan Laboratories
Bureau Europa
Crafts Council
LIMA
Next Nature Network
SETUP
Submarine Channel

instellingen naar BIS, geen advies bij aanvraag Stimuleringsfonds
Vijf instellingen die zijn ondersteund in de BIS hadden ook een aanvraag ingediend bij het Stimuleringsfonds. Omdat zij bij de BIS een positief advies met budget hebben ontvangen, is de behandeling van deze dossiers bij het Stimuleringsfonds gestaakt.

BioArt Laboratories
State of Fashion
TETEM kunstruimte
TextielMuseum
Waag

Los van deze vijf, zijn er ook drie instellingen opgenomen in de BIS die eerder vanuit infrastructurele regelingen door het Stimuleringsfonds werden ondersteund. Dit betreft de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam, het festival GOGBOT en de Dutch Design Foundation.

instellingen negatief advies
De overige zestien instellingen die een aanvraag hebben ingediend ontvingen om uiteenlopende redenen een negatief advies. Voor veel van deze instellingen ziet de commissie desondanks weldegelijk een plaats weggelegd binnen de gesubsidieerde infrastructuur van de creatieve industrie. Voor verschillende instellingen vond ze de stap naar een vierjarige ondersteuningsstructuur te vroeg komen. Voor anderen geldt bijvoorbeeld dat ze het activiteitenprogramma sterk vond, maar de positie van de instelling voor de specifieke domeinen die het fonds bedient, onvoldoende toonaangevend.

Archiprix
Architectuur Lokaal
Cartoon Movement
Design Museum Den Bosch
FASHIONCLASH
Graphic Matters
Home of Design Kazerne
Independent School for the City
Museum Boijmans van Beuningen
Museumplein Limburg
Onomatopee Projects
Pakhuis de Zwijger
STEIM
STRP
The Beach
What Design Can Do

adviescommissie
Het bestuur van het Stimuleringsfonds heeft alle adviezen van de adviescommissie overgenomen en de leden bedankt voor de enorme tour de force om in deze covid-19 periode, vaak digitaal, gezamenlijk tot goede adviezen te komen. De commissie merkte op dat de positief beoordeelde instellingen geen evenwichtige afspiegeling vormen van de drie disciplines – architectuur, vormgeving en digitale cultuur – die het fonds bedient, maar dat op basis van de kwaliteit van de voorstellen en de criteria van de regeling de commissie niet tot een andere ranglijst heeft kunnen komen.

Directeur-bestuurder Syb Groeneveld beaamt dit:
'Met Het Nieuwe Instituut en de IABR zijn er twee instellingen uit de architectuursector ondersteund in de BIS, maar geen instelling uit de architectuursector binnen de 4-jarig ondersteunde instellingen bij het Stimuleringsfonds. Dat is een moeilijke beslissing, maar tegelijkertijd weten we dat het plaatje van de gesubsidieerde culturele infrastructuur van de ontwerpsector pas definitief is na bekendmaking van de besluiten van de 1- en 2-jarige regeling in november.'

nieuwe prioritering bij 1- en 2-jarig activiteitenplan
In augustus opent de regeling voor de 1- en 2-jarige activiteitenprogramma's. Deze regeling is van toepassing op culturele instellingen en organisaties die met een één of twee jaar durend activiteitenprogramma hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering bevorderen van de hedendaagse vormgeving, architectuur of digitale cultuur en die de belangstelling voor deze disciplines stimuleren.

Groeneveld licht toe:
'Naar verwachting kan het Stimuleringsfonds in deze regeling circa zeven instellingen voor een 2-jarig activiteitenprogramma, en een twintigtal voor een 1-jarig programma ondersteunen. Het is aannemelijk dat het totaal van de aanvragen dat voor subsidieverlening in aanmerking komt, het beschikbare budget overschrijdt. Het fonds zal daarom binnen deze regeling bij prioritering eerst de hoogst beoordeelde aanvraag binnen architectuur, dan vormgeving en tot slot digitale cultuur honoreren.'

'In combinatie met de BIS en de 4-jarig door het fonds ondersteunde instellingen ontstaat zodoende een stevig en divers fundament binnen alle disciplines van de creatieve industrie. Ik realiseer me dat deze gesubsidieerde stabiliteit slechts voor een beperkte groep instellingen geldt. Zij dragen juist nu een grote verantwoordelijkheid om binnen de ongekende val van de wereldwijde economie de komende jaren onafhankelijk een grote inclusieve stimulans te geven en inspiratie te bieden aan onze samenleving.'

Instellingen kunnen vanaf 18 augustus een aanvraag voor een 1- of 2-jarig activiteitenprogramma voorbereiden. De deadline is 30 september 2020. Het bestuur legt de aanvragen ter advisering voor aan een nog te benoemen adviescommissie en zal in november het voorgenomen besluit met de aanvragers communiceren. Het subsidieplafond voor de regeling zal 18 augustus worden gepubliceerd.

Bekijk hier de samenstelling van de 4-jarige adviescommissie.

tpis.jpg

Tijdelijke Procedure Internationaal Samenwerken

13 juli 2020

Vanwege covid-19 heeft het Stimuleringsfonds in maart 2020 moeten besluiten alle internationale procedures en regelingen on-hold te zetten. Zo ook de deelregeling Internationalisering en de Voucherprocedure Presentaties Buitenland. Deze Tijdelijke Procedure voor ondersteunen Internationaal Samenwerken (TPIS) geldt ter vervanging hiervan voor de periode 15 juli 2020 tot en met 30 september 2020. Vanaf woensdag 15 juli is het mogelijk een aanvraag in te dienen via de online aanvraagomgeving. Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Met deze laagdrempelige procedure ondersteunt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie projecten die inhoudelijk bijdragen aan het ontwikkelen, profileren en versterken van de internationale positie van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie en richt zich op nieuwe vormen van internationaal samenwerken. Besluitvorming vindt binnen 6 weken na indiening plaats zodat de aanvrager in deze onzekere internationale covid-19 periode snel weet of ondersteuning volgt.

Bij internationale projecten is samenwerken in tijden van een (lokale) crisis niet nieuw. Internationale samenwerkingsverbanden moeten daarom flexibel zijn in de omgang met plotselinge veranderingen of onverwachte gebeurtenissen. In deze tijdelijke aanvraagprocedure internationaal samenwerken is het van belang om, naast de kwalitatieve beschrijving van de samenwerking, te reflecteren op hoe met de haalbaarheid van het project wordt omgegaan. Bijvoorbeeld met betrekking tot mobiliteit en fysiek samenkomen.

Voor deze procedure komen internationale projecten in aanmerking waarbij er sprake is van een Nederlandse ontwerppartij in samenwerking met één of meerdere internationale partners én in aansluiting op een concrete buitenlandse vraag of opgave. De Nederlandse partij dient de aanvraag voor het project in.

budget
Er is een bedrag beschikbaar voor nieuwe of bestaande samenwerkingen binnen de uitvoering van een project van maximaal € 20.000. Subsidie kan worden aangewend voor uren die worden besteed aan deskresearch, online calls/meetings en ontwikkelkosten van een niet-fysieke uitkomst zoals een video, publicatie, online workshop en website, maar ook voor de ontwikkelkosten van een fysieke uitkomst zoals een presentatie of installatie. Kosten voor reis- en verblijf kunnen enkel worden aangevraagd, bij een positief reisadvies voor het land (groen of geel) van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken op het moment van aanvragen. Van het aangevraagde subsidiebedrag kan maximaal € 1.500 voor reis- en verblijfkosten worden gereserveerd.

uitslag
Deze procedure heeft voor de periode tot en met 30 september 2020 een subsidieplafond van € 200.000 en aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld. De middelen zijn afkomstig uit het budget van het Stimuleringsfonds voor het internationaal cultuurbeleid. In september worden de eerste uitkomsten van deze procedure geëvalueerd en wordt besloten of de procedure aangepast en/of verlengd wordt.
loader

het fonds

subsidies

actueel