stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2
rusonicactsweb.jpg

Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

27 maart 2019

In september vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2. Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een plan in te dienen voor een project, interventie of traject dat ontwerp inzet voor meer inclusieve samenlevingen in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen selecteerde uit 38 voorstellen zestien projecten.
De zestien geselecteerde projecten richten zich vanuit verschillende invalshoeken en disciplines op nieuwe relaties tussen identiteit, straatcultuur, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. De projectvormen zijn divers en reiken van ontwerpend (veld)onderzoek tot speculatief ontwerp tot een festival. Vanuit ontwerp (vormgeving, digitale cultuur en architectuur) agenderen en onderzoeken de teams thema's als gentrification, visuele identiteit, upcycling, data-eigenaarschap en privacy, migratie en de toekomst van ambachten. De projecten zijn contextspecifiek en de geselecteerde internationale teams werken samen met verschillende gemeenschappen.

Het aantal inzendingen voor deze tweede open oproep was bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met veertien aanvragen voor Marokko als uitschieter. Daarnaast waren negen aanvragen gericht op Turkije, zes op Egypte en negen op Rusland. Per land zijn vier projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen. Hieronder lees je wat in de inzendingen per land opviel.

Marokko
Marokko is een land rijk aan ambachten, dit kwam terug in de aanvragen. Zes van de veertien richtten zich op de toekomst en ontwikkeling van de ambachten mode en textiel, twee aanvragen op digitale cultuur en zes aanvragen op architectuur. Het land is veelzijdig en bestaat uit vele contrasten. Zo kent elke streek een eigen ambacht en specialisatie: Fes en omgeving staat onder meer bekend om keramiek, leer en wol en in Zuid-Marokko wordt weer veel met hout en raphia gewerkt en is een rijke geschiedenis van tapijtweven. De aanvragen richten zich op verschillende in Marokko actuele maatschappelijke vraagstukken zoals de positie van vrouwen in het publieke domein, de verdeling van middelen en welvaart, betekenis van erfgoed en hedendaagse ontwikkelingen, verkeersveiligheid en mobiliteit en immigratie. De ingediende projecten vinden op verschillende gebieden in het land plaats. Over het algemeen was de betrokkenheid van Marokkaanse partners beperkt in de voorgestelde samenwerkingen. De geselecteerde projecten raken inhoudelijk interessante en actuele thema's, werken met lokale gemeenschappen en professionals samen en hebben de potentie om een goede balans te vinden in wederkerigheid en evenwichtig partnerschap in de internationale samenwerking.

Geselecteerde projecten in Marokko:
A SQUARE METER BERBER – Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert
QANAT: a training for the not yet – Jeanne van Heeswijk en Le 18
New Geographies of the Mediterranean Sea - Manon Bachelier, Justine Daquin en Zoé Le Voyer
Tanger: Facets of a Mediterranean Intersection – Stichting Amsterdams Andalusisch Orkest, Mahal Art Space, Ecole Nationale d'Architecture en Atelier Kissaria

Rusland
Ten opzichte van de eerste open oproep zijn de voor Rusland ingediende projecten zeer divers in thematiek. Een groot aantal is gericht op de openbare ruimte. Maar ook journalistiek stond centraal in een van de aanvragen; hierin werden vanuit een ontwerpperspectief de mainstream media onderzocht. De projecten die een bijzondere manier van werken en bevragen inzetten vielen op. Zo zijn er projecten die speculatief onderzoek doen naar de identiteit van een regio en de mogelijke relatie die mensen daarmee kunnen hebben. Veldonderzoek en samenwerken met communities zijn kenmerkend voor de geselecteerde projecten. De projecten waarin crossdisciplinair wordt gewerkt vond de commissie verfrissend, met name samenwerkingen tussen verschillende culturele en artistieke disciplines. Ze verwacht dat deze tot vernieuwende resultaten kunnen leiden die bijdragen aan de betekenis van inclusieve samenlevingen in stedelijk en landelijk gebied in Russische context.

Geselecteerde projecten Rusland:
Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk
Who owns the river? – Maatschap Observatorium en Street Art Research Institute St. Petersburg
What do landscapes say? Speculating the diversity of landscapes and identity – Nomaos
Palaces of Culture in the former USSR – DVN Architect, Voronezh State Technical University, gemeente Voronezh, communities in Voronezh
mamenaabouzahraweb.jpg
A SQUARE METER BERBER door Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert

Egypte
De situatie in Egypte is ingewikkeld. De bewegingsvrijheid en mogelijkheden tot (internationale) uitwisseling zijn de laatste jaren veranderd. Ondanks de lastige situatie en restricties is de culturele sector in Egypte zeer actief, levendig en kritisch. Er zijn veel 'grass roots'-initiatieven, organisaties en collectieven die tactisch met samenwerkingen en ondersteuningen weten om te gaan en strategisch hun activiteiten opzetten en uitvoeren. Het viel de commissie op dat deze niet sterk zijn vertegenwoordigd in de ingediende aanvragen. Opvallend bovendien was dat vijf van de zes ingediende aanvragen zich richten op Caïro en slechts één op Alexandrië. De kwaliteit van de aanvragen en mate van uitwerking wisselden sterk. In de geselecteerde projecten ziet de commissie kansen om in de verdere ontwikkelingsfase meer jonge Egyptische ontwerpers, kunstenaars en makers te betrekken.

Geselecteerde projecten Egypte:

We Are Data – Stichting Impakt en Cairotronica
Papyrus and New Media – Ba7r, Khatt Foundation en Megawra
Aseel – DecoType en Al-Qalam
(Re)model citizens – Elke Uitentuis, Wouter Osterholt, communities in Antikhana, CLUSTER, Takween en Megawra

Turkije
De ingediende aanvragen zijn gericht op verschillende plekken in Turkije, namelijk Izmir, Istanbul, Ankara, Eskeshir en Antep, dichtbij de grens met Syrië. Over het algemeen was de kwaliteit van de aanvragen goed. De variëteit aan thema's en disciplines was groot en liep uiteen van textiel ontwerp tot illustratie, ontwerp voor de openbare ruimte, spel en VR. In een aantal voorstellen ontbrak het aan culturele relevantie in de methodologie, het doel of de samenwerking. Over de geselecteerde voorstellen is de commissie positief wat betreft de mate van wederkerigheid in de Turks-Nederlandse samenwerking. Er is binnen de projecten aandacht voor de duurzame sociale effecten in Turkije en men staat open voor het leren van het Turkse perspectief in soortgelijke uitdagingen in Nederland. De commissie verwacht dat dit sterker wordt ontwikkeld en uitgewerkt in de eerste fase.

Geselecteerde projecten Turkije:
Tradition as a Making Tool – Space Crafters en Cross Change
Inclusive regenerated fashion in Turkey – Knitwear Lab en Bersa Triko
No Seat At The Table – Minem Sezgin, Stüdyo 501 en Bant Mag.
POMACE: Learning Circularity from Olive – Random Works, Studio FG, Melis Baloglu Design, Zeytince Association, Can Gunduz, Bilge Demirtas en de gemeente Karaburun

egba7r.jpg
Papyrus and New Media door Ba7r, Khatt Foundation en Megawra

samenstelling commissie
De vier delen van de open oproep zijn elk specifiek gericht op één van de vier landen, en zijn samen onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen waarin experts werkzaam in de creatieve industrie en met het vermogen interdisciplinair te denken per land zitting nemen. Gezien de diversiteit aan disciplines in de aanvragen zijn daarnaast ook twee adviseurs betrokken met expertise op het gebied van digitale cultuur en vormgeving.

De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Petra Stienen – publicist, zelfstandig adviseur en Arabist. Ze schreef twee boeken over het Midden-Oosten, 'Dromen van een Arabische Lente' (2008) en 'Het Andere Arabische Geluid' (2012). Van 1995 tot 1999 werkte Petra als diplomaat op de afdeling pers en cultuur bij de Nederlandse Ambassade in Egypte.
Adviseur Turkije: Merve Bedir – architect en medeoprichter van MAD, een centrum dat zich inzet voor ruimtelijke rechtvaardigheid in Istanbul. Bedir is lid van Matbakh-Mutfak, een transnationaal collectief van vrouwen gevestigd in Gaziantep en ze is betrokken bij Future+ / Aformal Academy, een onafhankelijke school voor kunst en stedenbouw in Shenzhen.
Adviseur Rusland: Eva Radionova – landschapsarchitect en oprichter van Novascape, curator Russisch-Nederlandse uitwisselingsprojecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
Adviseur Egypte: Arthur Steiner – programmaleider bij HIVOS, kunsthistoricus en arabist met een praktijk op het snijvlak van beeldende kunst, ontwerp en technologie. Steiner heeft verschillende art spaces en uitwisselingsprogramma's opgezet in samenwerking met locale partijen in het Midden-Oosten en is hiervoor meerdere malen per jaar in Egypte.
Adviseur Marokko: Saïd Belhaj – oprichter Raphia, een schoenenlijn waarbij hij samenwerkt met ambachtslieden in Zuid-Marokko voor het ontwerp en natuurlijke (verf)technieken. Belhaj is medeoprichter van PUHA, een boutique met werk van meer dan vijftig Nederlandse modeontwerpers die zich richten op duurzame materialen en productietechnieken.
Adviseur Digitale Cultuur: Janine Huizinga – hoofd Interactive / Media / Design aan de KABK in Den Haag en medeoprichter van Creative Cooperative en de European Street Design Challenge. Huizinga heeft verschillende projecten in Rusland en Egypte gedaan. Tot 2009 was ze artistiek leider van de Waag.
Adviseur Vormgeving: Yassine Salihine – industrieel ontwerper en vormgever, docent design research aan de master Industrial Design van de KABK. In zijn praktijk ontwikkelt Salihine concepten, ontwerpen en strategisch ontwerp en forecasting voor verschillende sectoren. Salihine heeft een achtergrond in onderzoeksjournalistiek.

achtergrond
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Inclusive Cities & Societies through Design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan zijn gelieerd. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk

meer nieuws

gedragscodefairpracticecodeweb.png

Meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

20 juni 2019

Op verzoek van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben SiRM en PPMC de financiële consequenties van de toepassing van de Fair Practice Code bij zeventien meerjarig door het Stimuleringsfonds gesubsidieerde instellingen berekend. Dit onderzoek is een aanvulling op het onderzoek 'Op weg naar het nieuwe normaal' dat dezelfde onderzoekers in opdracht van Kunsten '92 verrichtten binnen de podiumkunsten en de beeldende kunst. De minimale meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code bij deze 17 instellingen bedragen € 1,8 miljoen per jaar in 2021 (zonder indexatie).
meerkosten
De meerkosten van de Fair Practice Code in de creatieve industrie bestaan voor ruwweg de helft uit een compensatie voor tekortschietende beloning en voor de andere helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk.

De meerkosten van de Fair Practice Code in de creatieve industrie zijn verhoudingsgewijs het hoogste bij de middelkleine instellingen (24% van de personele lasten), bij de middelgrote en grote instellingen in de creatieve industrie (20% van de personele lasten) hoog zijn vergeleken met andere onderzochte delen van de culturele en creatieve sector. De creatieve industrie kent geen cao of beloningsrichtlijn, die gehanteerd kan worden als invulling van de Fair Practice Code. Daarom is in het onderzoek gewerkt met het functie- en loongebouw van presentatie-instellingen. Alle gepresenteerde bedragen berusten op het loon- en prijspeil 2021.
tabel.jpg

Het volledige rapport is binnenkort beschikbaar op de website van het Stimuleringsfonds.

meerkosten cultuursector exclusief creatieve industrie
In opdracht van Kunsten 92, met ondersteuning van OCW, is onderzocht wat het minimaal extra kost om voor structureel gesubsidieerde instellingen in de cultuursector tot eerlijke betaling te komen. In het rapport 'Op weg naar het nieuwe normaal. Minimale meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code in de culturele en creatieve sector' (mei 2019)* is dit de conclusie:

'De beloning van werkenden in de onderzochte delen van de culturele en creatieve sector gelijke tred te laten houden met de rest van de economie (2017 – 2021) is een bedrag van € 64,7 miljoen nodig.'

* Richard Geukema en René Goudriaan, Op weg naar het nieuwe normaal: Minimale meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code in de culturele en creatieve sector, SiRM/PPMC, 2019.

getagrantarchitectweb.jpg

Tips uit Get a Grant-bijeenkomsten

20 juni 2019

Afgelopen week organiseerde het Stimuleringsfonds twee informatiebijeenkomsten. In samenwerking met het Mondriaan Fonds gaven we jonge ontwerpers en andere makers inzicht in de voor hen relevante subsidiemogelijkheden. Voor architecten organiseerden we voor het eerst Get a Grant Architect met inspirerende presentaties van Arna Mačkić en Christopher de Vries.
Wanneer kan je subsidie aanvragen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie? Hoe gaat dit in z'n werk? En waar moet je op letten? Het zijn vragen die het fonds vaak krijgt van ontwerpers en makers. Daarom organiseren we met regelmaat Get a Grant-bijeenkomsten, zoals op dinsdag 11 juni en donderdag 13 juni in respectievelijk Rotterdam en Arnhem.

In Arnhem vertelde Julia Janssen hoe zij zich dankzij de talentontwikkelingsbeurs kon richten op de professionalisering van haar praktijk en zich steviger kon profileren als design researcher. Arna Mačkić (Studio L A) en Christopher de Vries (Rademacher de Vries) lieten in Rotterdam zien hoe bijdrages van het fonds hielpen om richting te geven aan hun werk en hen in de gelegenheid stelden om naast de meer reguliere opdrachten te werken aan bijzondere zelfgeïnitieerde projecten. Ook benadrukten zij dat hoewel het ontvangen van subsidie een enorme kans is om jezelf te ontwikkelen, het ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Naar jezelf ben je verantwoordelijk om de kans die je krijgt optimaal te benutten. Maar ook naar de maatschappij toe heb je de verantwoordelijkheid de beurs die je ontvangt goed in te zetten. Deze wordt namelijk beschikbaar gesteld uit publieke middelen.
img0870.jpg

Drie tips kwamen tijdens de Get a Grant-bijeenkomsten duidelijk naar voren. Ben je van plan om een aanvraag bij het fonds in te dienen, denk dan aan het volgende:

1 Informeer jezelf
Wees niet bang dat je voorstel niet in een van de regelingen past. Het fonds heeft veel verschillende regelingen en hoewel de kaders strak lijken vastgesteld, staan we juist heel erg open voor crossovers. Op onze website vind je bovendien per regeling veel informatie over onder meer de voorwaarden en doelstellingen. Ook hebben we een Leidraad voorbereiding subsidieaanvraag die je handvatten geeft bij het schrijven van een subsidieaanvraag. Twee weken voor de uiterste indiendatum kun je bovendien je conceptvoorstel voorleggen aan een stafmedewerker van de regeling waarbij je een aanvraag indient (met uitzondering van Talentontwikkeling). Deze geeft geen inhoudelijk oordeel maar kan wel controleren of het voorstel inhoudelijk helder is en voldoet aan de formele voorwaarden om in behandeling te worden genomen.

2 Vraag feedback van anderen
Om je voorstel aan te scherpen kunnen reacties van buitenstaanders en/of vakgenoten heel waardevol zijn. Discussieer met hen over je voorstel, vraag feedback en stel scherp waar je heen wil. De contacten die je in het veld legt zijn bovendien waardevol voor de toekomst. Ben je nog op zoek naar partners voor je project, zorg dan dat je de juiste partijen aanspreekt en bedenk dat dit ook een toets is voor de relevantie van je werk.

3 Denk vooruit
Bedenk als je een aanvraag doet goed waar je heen wilt, hoe je je wilt ontwikkelen en jezelf wilt profileren en wat je financieringsbehoefte is. Houd er rekening mee dat de richting die je inslaat weleens heel bepalend kan zijn voor de toekomst.

ddwmusic2017byraymondvanmil2.jpeg

Interview Chagall | Belichaming van muziek

20 juni 2019

Tijdens haar performances draagt Chagall een motion capture-pak zodat ze haar muziek en de projecties met haar hele lichaam kan aansturen. Op die manier wil ze haar publiek muziek op een nieuwe manier laten ervaren. Om verder te kunnen experimenteren met de inzet van deze technologie ontving Chagall ondersteuning van het Stimuleringsfonds via de nieuwe regeling Upstream: Music x Design. De volgende deadline om een aanvraag in te dienen is woensdag 17 juli.
Chagall onderzoekt al een aantal jaar hoe ze door de inzet van nieuwe technologie haar performances een extra dimensie kan geven. Het begon met de inzet van MI·MU-handschoenen. Doordat hierin sensoren zijn verwerkt die informatie doorsturen aan muzieksoftware kun je als een dirigent zelf de instrumenten en effecten op die instrumenten en live zang aansturen. Afgelopen jaar maakte Chagall hiervoor zelfs een prototype van een pak dat haar onderdeel maakt van real-time visuals die direct reageren op haar gehele lichaam.

beleving
De basis van haar experimenten is de beleving van het publiek. Chagall: 'Muziek is in iedereens leven, ook in dat van mensen die er niet zo mee bezig zijn. Iedereen heeft wel een lievelingsliedje, of weet wat er op zijn bruiloft of zelfs op zijn begrafenis moet worden gedraaid. Maar muziek is inmiddels ook hapsnap geworden. We luisteren veel, want we hebben met Spotify en Youtube alle nummers ter wereld in onze broekzak. Maar omdat muziek altijd en overal is, beleven we het ook minder intens. Tijdens een liveconcert vindt eigenlijk de ultieme vorm van muziekervaring plaats omdat je getuige bent van de creatie in dat moment. De kwetsbaarheid daarvan is meeslepend en brengt iedereen in het publiek samen. Wat ik wil is mijn publiek een zo intens en betekenisvol mogelijke ervaring geven door ook beweging en projectie in te zetten.'
2019ndw19photobenhoudijklr85.jpg
Foto: Ben Houdijk

'Met mijn project hoop ik te bereiken dat de beleving van elektronische muziek net zo meeslepend en transparant wordt als met akoestische muziek het geval is. Net als de meeste makers van elektronische muziek was ik voorheen vooral bezig met de knopjes en schuifjes op een tafel. Dat staat ver weg van het publiek. Maar door mijn lichaamsbeweging en projecties te gebruiken, maak ik de elektronische elementen in de muziek heel visueel en aanwezig en wordt de performance menselijker, directer en hopelijk emotioneler. Het gebruik van projecties die ik aanstuur met mijn lichaam maakt de fysieke connectie die ik met de computer heb duidelijker voor het publiek en geeft het bovendien een extra dimensie en mogelijkheid om mijn verhaal te vertellen.'

samenwerking
Met steun van het Stimuleringsfonds werkt Chagall nu aan een nieuwe show die ze 'Advaita' noemt en kan ze de mogelijkheden van haar pak verder ontwikkelen. Dat doet ze in samenwerking met VRee Technology en De Effenaar Smart Venue. 'Samen zijn we erop gericht deze nieuwe expressievorm verder te optimaliseren en de sensortechniek op basis van motion capture sensoren als uitgangspunt te maken voor een crossover tussen technologie, visuele kunst, choreografie en muziek. De nieuwe show gaat komend najaar op de Dutch Design Week in première. Op termijn kunnen ook andere artiesten deze technologie natuurlijk gaan inzetten en zal er een veel groter publiek mee worden bereikt.'

Upstream
In januari 2019 lanceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de nieuwe subsidieregeling Upstream: Music x Design. De regeling richt zich op innovatieve toepassingen van ontwerp en technologie binnen de popmuziek. De volgende deadline om een aanvraag in te dienen is woensdag 17 juli 2019.

Foto bovenaan: Raymond van Mil

adviseursgezocht.png

Adviseurs gezocht

19 juni 2019

Het Stimuleringsfonds zoekt adviseurs voor verschillende commissies.

Het fonds ontvangt per jaar zo'n 2.000 aanvragen verdeeld over negen regelingen. Elke subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan een onafhankelijke commissie die bestaat uit externe, deskundige adviseurs, die de aanvraag beoordelen en het bestuur adviseren.
In totaal beschikt het fonds in 2019 over ruim 100 adviseurs die voor een periode van maximaal vier jaar zijn aangesteld. Meerdere adviseurs hebben hun maximale termijn uitgediend in 2020. Ter vervanging en uitbreiding van alle adviescommissies is het Stimuleringsfonds op zoek naar:
25 nieuwe adviseurs

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoekt nieuwe commissieleden die deskundig zijn op een specifiek specialisme binnen het gebied van architectuur, vormgeving en/of digitale cultuur. Ook mensen die vanuit andere invalshoeken kunnen adviseren, worden uitgenodigd te solliciteren. Het fonds streeft naar cultureel divers samengestelde adviescommissies: het is belangrijk voor het fonds verschillende (niet-westerse) perspectieven te representeren en interculturele sensitiviteit te versterken. Verder is er aandacht voor de vertegenwoordiging van uiteenlopende leeftijden, netwerken, gevarieerd opleidings- en kennisniveau en regionale spreiding.
Reageren kan tot en met maandag 16 september 2019.

Beschikbare posities zijn:

Adviescommissie Vormgeving
Profiel 1 • mode
Profiel 2 • grafische vormgeving / maker
Profiel 3 • beschouwing/reflectie op grafische vormgeving
Profiel 4 • social design
Profiel 5 • illustratie / maker
Profiel 6 • allround ontwerper / maker

Adviescommissie Digitale cultuur
Profiel 7 • beschouwer mediakunst en mediatheorie
Profiel 8 • ontwerper met kennis van technologie en design thinking

Adviescommissie Architectuur
Profiel 9 • architect / theorie & kunst
Profiel 10 • architect / detail & bouwtechniek
Profiel 11 • stedenbouwkundige / ontwerpend onderzoek
Profiel 12 • interieur architect / curator
Profiel 13 • opdrachtgever / gebieds- & projectontwikkeling
Profiel 14 • stadmaker / participatieprocessen

Adviescommissie Festivals
Profiel 15 • vormgeving, algemeen beschouwend met specifieke kennis van mode en grafische vormgeving
Profiel 16 • digitale cultuur

Adviescommissie Internationalisering
De Deelregeling Internationalisering is interdisciplinair, de adviseurs in de commissie hebben een achtergrond in de velden architectuur, digitale cultuur en/of vormgeving. De adviseurs hebben ervaring met het werken in internationale context, hebben een brede blik op het ontwerpveld zowel in binnen- als buitenland. Binnen de vacatures/open staande profielen zoekt het fonds naar de representatie van niet- westerse perspectieven.

Profiel 17 • ontwerper met kennis van social design en/of antropologie
Profiel 18 • intercultureel ontwerp/dialoog en (ontwerp)methodieken
Profiel 19 • mode/textiel
Profiel 20 • productvormgeving

Adviescommissie Talentontwikkeling
De adviescommissie Talentontwikkeling is een interdisciplinaire commissie van circa 9 leden. Gezamenlijk adviseert de commissie jaarlijks over circa 200 aanvragen van jonge makers vanuit alle disciplines die de creatieve industrie rijk is. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij voorbij het eigen vakgebied kunnen kijken en mee-adviseren over makers vanuit architectuur, vormgeving, digitale cultuur en tussenliggende gebieden.

Profiel 21 • vormgeving met kennis van mode, textiel en aanverwante disciplines
Profiel 22 • vormgeving met kennis van grafisch ontwerp en aanverwante disciplines
Profiel 23 • architectuur en aanverwante discipline
Profiel 24 • architectuur en aanverwante disciplines
Profiel 25 • interdisciplinair met kennis van cross-overs en nieuwe praktijken

samenstelling en werkwijze adviescommissies
Voor elke deelregeling is een adviescommissie aangesteld. Elke commissie bestaat uit een voorzitter en een poule van adviseurs met een positie als maker, architect, ontwerper, onderzoeker, beschouwer of een andere professie (of functie/beroep) binnen de creatieve industrie. De adviseurs beoordelen in gezamenlijkheid de aanvragen. Van de adviseurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen in de creatieve industrie of minstens een van de deelgebieden daarbinnen, het beleid en de doelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Adviseurs ontvangen een vergoeding (vacatiegeld) en een reiskostenvergoeding. De tijdsinvestering van een adviseur vraagt, naast een aantal vergaderdagen per jaar, leestijd van aanvragen ter voorbereiding op de vergadering. In de basisregelingen wordt gewerkt met een poule van adviseurs. In de regel wordt er twee dagen vergaderd en zijn de stukken rond drie weken voor de vergadering digitaal beschikbaar. Een adviseur moet gemiddeld per jaar rekening houden met een tijdsinvestering van zo'n zeven werkdagen. De vergaderingen vinden plaats op het fonds gedurende een dag of dagdeel. Adviseurs kunnen zelf geen aanvraag indienen. Bij aanvragen van relaties van de adviseur (o.a. familie of samenwerkingspartner) is de desbetreffende adviseur uitgesloten van de vergaderronde vanwege belangenverstrengeling.
Meer informatie over de werkwijze van commissies en de rol van de adviseur vind je hier.

indienen van reacties
Kandidaten kunnen tot en met maandag 16 september 2019 reageren. Een reactie bestaat uit een brief met motivatie en een omschrijving van deskundigheid (maximaal 2 A4), een CV en/of een beknopt overzicht van recente projecten, in woord en beeld (maximaal 5 A4). In de motivatie geef je helder aan over welke deskundigheid je beschikt, op het gebied van de discipline(s) en doelstelling(en) van het Stimuleringsfonds. Geef ook duidelijk aan op welk specifiek profiel of profielen (maximaal drie) je solliciteert.

Stuur je reactie in een PDF document (maximaal 7 pagina's) per e-mail naar [email protected]. Vermeld in het onderwerp van de e-mail op welk profiel je reageert.

meer informatie
Zie voor meer informatie de Governance Code en de Werkwijze Commissies en Adviescommissie. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de coördinatoren van de betreffende deelregeling of met Aline Knip, hoofd subsidies bij het Stimuleringsfonds via [email protected].

benoeming
Een onafhankelijke externe selectiecommissie draagt aan de hand van de sollicitaties leden voor benoeming voor aan de bestuurder. De bestuurder benoemt commissieleden voor een periode van eerst één jaar. De maximale adviestermijn is vier jaar. Bij de samenstelling van de commissies wordt gekeken naar deskundigheid, diversiteit, complementariteit dan wel specifieke specialismen. Het voorkomen van mogelijke belangenverstrengeling is een belangrijk criterium.
pingpongliteratuurophetscherm2018.png

Projectpresentaties Literatuur op het Scherm

19 juni 2019

Op 10 april 2019 vonden de projectpresentaties plaats van de teams die het afgelopen jaar hebben deelgenomen aan het Literatuur op het Scherm programma van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds.
De afgelopen editie van Literatuur op het Scherm heeft geresulteerd in drie sterke, uiteenlopende projecten. Een gedicht in Augmented Reality in de Amsterdamse tramlijn 3 door Twan Janssen, Johannes Verwoerd (ontwerp) en Lieke Marsman (auteur). Een spannend fictie verhaal, gemaakt door Marjolijn Ruyg (interactieontwerp), Arjan Scherpenisse (programmeur) en Dirk van Weelden (auteur), dat zich in realtime aan de lezer ontvouwt via email en sociale media. En het project Ping Pong door Kumi Hiroi (grafisch ontwerp), Anneke Hymmen (fotograaf), Basje Boer (auteur) en van Leeuwen & van Leeuwen (interactieontwerp), een multilineair verhaal waarbij de lezer zijn route bepaald.

Literatuur op het Scherm
Literatuur op het Scherm is een programma waarin auteurs samen met (interactie)ontwerpers, makers en programmeurs, literaire of poëtische producties ontwikkelen voor het digitale domein. Met Literatuur op het Scherm willen het Nederlands Letterenfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie talentontwikkeling, samenwerking en kennisuitwisseling tussen verschillende disciplines versterken.

De fondsen hebben de intentie uitgesproken het programma door te zetten. Naar verwachting zal in voor 2020 een nieuwe open oproep worden uitgezet.

presentaties
Van de presentaties zijn videoregistraties gemaakt die hieronder terug te zien zijn. Voorafgaand aan de projectpresentaties wierp Michel Reilhac, pionier op het gebied van virtual reality, in zijn keynote een blik op de toekomst van virtual reality en transmediale verhalen. Wat is er al mogelijk op dit gebied en hoe zal de toekomst de narratieve ervaring transformeren? Lopen we over vijf jaar allemaal met een VR-bril over straat?
Michel Reilhac werpt een blik op de toekomst van virtual reality en transmediale verhalen
Lijn 3, International Silence: Twan Janssen en Johannes Verwoerd (ontwerp) en Lieke Marsman (auteur)
Een Hele Echte: Een e-mail vervolgverhaal in 14 dagen, Marjolijn Ruyg (interactieontwerp), Arjan Scherpenisse (programmeur) en Dirk van Weelden (auteur)
Ping Pong, Kumi Hiroi (grafisch ontwerp), Anneke Hymmen (fotograaf), Basje Boer (auteur) en van Leeuwen & van Leeuwen (interactieontwerp)
loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720x480.gif
SAVE THE DATEHet Stimuleringsfonds Creatieve Industrie blikt vooruit met drie bijeenkomsten voor makers.Op dinsdag 11 juni is de uitgangspuntenbrief van minister Ingrid van Engelshoven (Cultuur) voor ... meer >
openoproepresearchingremixnl.png
Maak jij gebruik van 'remix' als methode om tot vernieuwend en experimenteel werk te komen? En reflecteer je op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap, toe-eigening en sociaal-maatschappelijke on... meer >
loader
loader
loader