stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2
rusonicactsweb.jpg

Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

27 maart 2019

In september vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2. Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een plan in te dienen voor een project, interventie of traject dat ontwerp inzet voor meer inclusieve samenlevingen in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen selecteerde uit 38 voorstellen zestien projecten.
De zestien geselecteerde projecten richten zich vanuit verschillende invalshoeken en disciplines op nieuwe relaties tussen identiteit, straatcultuur, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. De projectvormen zijn divers en reiken van ontwerpend (veld)onderzoek tot speculatief ontwerp tot een festival. Vanuit ontwerp (vormgeving, digitale cultuur en architectuur) agenderen en onderzoeken de teams thema's als gentrification, visuele identiteit, upcycling, data-eigenaarschap en privacy, migratie en de toekomst van ambachten. De projecten zijn contextspecifiek en de geselecteerde internationale teams werken samen met verschillende gemeenschappen.

Het aantal inzendingen voor deze tweede open oproep was bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met veertien aanvragen voor Marokko als uitschieter. Daarnaast waren negen aanvragen gericht op Turkije, zes op Egypte en negen op Rusland. Per land zijn vier projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen. Hieronder lees je wat in de inzendingen per land opviel.

Marokko
Marokko is een land rijk aan ambachten, dit kwam terug in de aanvragen. Zes van de veertien richtten zich op de toekomst en ontwikkeling van de ambachten mode en textiel, twee aanvragen op digitale cultuur en zes aanvragen op architectuur. Het land is veelzijdig en bestaat uit vele contrasten. Zo kent elke streek een eigen ambacht en specialisatie: Fes en omgeving staat onder meer bekend om keramiek, leer en wol en in Zuid-Marokko wordt weer veel met hout en raphia gewerkt en is een rijke geschiedenis van tapijtweven. De aanvragen richten zich op verschillende in Marokko actuele maatschappelijke vraagstukken zoals de positie van vrouwen in het publieke domein, de verdeling van middelen en welvaart, betekenis van erfgoed en hedendaagse ontwikkelingen, verkeersveiligheid en mobiliteit en immigratie. De ingediende projecten vinden op verschillende gebieden in het land plaats. Over het algemeen was de betrokkenheid van Marokkaanse partners beperkt in de voorgestelde samenwerkingen. De geselecteerde projecten raken inhoudelijk interessante en actuele thema's, werken met lokale gemeenschappen en professionals samen en hebben de potentie om een goede balans te vinden in wederkerigheid en evenwichtig partnerschap in de internationale samenwerking.

Geselecteerde projecten in Marokko:
A SQUARE METER BERBER – Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert
QANAT: a training for the not yet – Jeanne van Heeswijk en Le 18
New Geographies of the Mediterranean Sea - Manon Bachelier, Justine Daquin en Zoé Le Voyer
Tanger: Facets of a Mediterranean Intersection – Stichting Amsterdams Andalusisch Orkest, Mahal Art Space, Ecole Nationale d'Architecture en Atelier Kissaria

Rusland
Ten opzichte van de eerste open oproep zijn de voor Rusland ingediende projecten zeer divers in thematiek. Een groot aantal is gericht op de openbare ruimte. Maar ook journalistiek stond centraal in een van de aanvragen; hierin werden vanuit een ontwerpperspectief de mainstream media onderzocht. De projecten die een bijzondere manier van werken en bevragen inzetten vielen op. Zo zijn er projecten die speculatief onderzoek doen naar de identiteit van een regio en de mogelijke relatie die mensen daarmee kunnen hebben. Veldonderzoek en samenwerken met communities zijn kenmerkend voor de geselecteerde projecten. De projecten waarin crossdisciplinair wordt gewerkt vond de commissie verfrissend, met name samenwerkingen tussen verschillende culturele en artistieke disciplines. Ze verwacht dat deze tot vernieuwende resultaten kunnen leiden die bijdragen aan de betekenis van inclusieve samenlevingen in stedelijk en landelijk gebied in Russische context.

Geselecteerde projecten Rusland:
Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk
Who owns the river? – Maatschap Observatorium en Street Art Research Institute St. Petersburg
What do landscapes say? Speculating the diversity of landscapes and identity – Nomaos
Palaces of Culture in the former USSR – DVN Architect, Voronezh State Technical University, gemeente Voronezh, communities in Voronezh
mamenaabouzahraweb.jpg
A SQUARE METER BERBER door Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert

Egypte
De situatie in Egypte is ingewikkeld. De bewegingsvrijheid en mogelijkheden tot (internationale) uitwisseling zijn de laatste jaren veranderd. Ondanks de lastige situatie en restricties is de culturele sector in Egypte zeer actief, levendig en kritisch. Er zijn veel 'grass roots'-initiatieven, organisaties en collectieven die tactisch met samenwerkingen en ondersteuningen weten om te gaan en strategisch hun activiteiten opzetten en uitvoeren. Het viel de commissie op dat deze niet sterk zijn vertegenwoordigd in de ingediende aanvragen. Opvallend bovendien was dat vijf van de zes ingediende aanvragen zich richten op Caïro en slechts één op Alexandrië. De kwaliteit van de aanvragen en mate van uitwerking wisselden sterk. In de geselecteerde projecten ziet de commissie kansen om in de verdere ontwikkelingsfase meer jonge Egyptische ontwerpers, kunstenaars en makers te betrekken.

Geselecteerde projecten Egypte:

We Are Data – Stichting Impakt en Cairotronica
Papyrus and New Media – Ba7r, Khatt Foundation en Megawra
Aseel – DecoType en Al-Qalam
(Re)model citizens – Elke Uitentuis, Wouter Osterholt, communities in Antikhana, CLUSTER, Takween en Megawra

Turkije
De ingediende aanvragen zijn gericht op verschillende plekken in Turkije, namelijk Izmir, Istanbul, Ankara, Eskeshir en Antep, dichtbij de grens met Syrië. Over het algemeen was de kwaliteit van de aanvragen goed. De variëteit aan thema's en disciplines was groot en liep uiteen van textiel ontwerp tot illustratie, ontwerp voor de openbare ruimte, spel en VR. In een aantal voorstellen ontbrak het aan culturele relevantie in de methodologie, het doel of de samenwerking. Over de geselecteerde voorstellen is de commissie positief wat betreft de mate van wederkerigheid in de Turks-Nederlandse samenwerking. Er is binnen de projecten aandacht voor de duurzame sociale effecten in Turkije en men staat open voor het leren van het Turkse perspectief in soortgelijke uitdagingen in Nederland. De commissie verwacht dat dit sterker wordt ontwikkeld en uitgewerkt in de eerste fase.

Geselecteerde projecten Turkije:
Tradition as a Making Tool – Space Crafters en Cross Change
Inclusive regenerated fashion in Turkey – Knitwear Lab en Bersa Triko
No Seat At The Table – Minem Sezgin, Stüdyo 501 en Bant Mag.
POMACE: Learning Circularity from Olive – Random Works, Studio FG, Melis Baloglu Design, Zeytince Association, Can Gunduz, Bilge Demirtas en de gemeente Karaburun

egba7r.jpg
Papyrus and New Media door Ba7r, Khatt Foundation en Megawra

samenstelling commissie
De vier delen van de open oproep zijn elk specifiek gericht op één van de vier landen, en zijn samen onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen waarin experts werkzaam in de creatieve industrie en met het vermogen interdisciplinair te denken per land zitting nemen. Gezien de diversiteit aan disciplines in de aanvragen zijn daarnaast ook twee adviseurs betrokken met expertise op het gebied van digitale cultuur en vormgeving.

De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Petra Stienen – publicist, zelfstandig adviseur en Arabist. Ze schreef twee boeken over het Midden-Oosten, 'Dromen van een Arabische Lente' (2008) en 'Het Andere Arabische Geluid' (2012). Van 1995 tot 1999 werkte Petra als diplomaat op de afdeling pers en cultuur bij de Nederlandse Ambassade in Egypte.
Adviseur Turkije: Merve Bedir – architect en medeoprichter van MAD, een centrum dat zich inzet voor ruimtelijke rechtvaardigheid in Istanbul. Bedir is lid van Matbakh-Mutfak, een transnationaal collectief van vrouwen gevestigd in Gaziantep en ze is betrokken bij Future+ / Aformal Academy, een onafhankelijke school voor kunst en stedenbouw in Shenzhen.
Adviseur Rusland: Eva Radionova – landschapsarchitect en oprichter van Novascape, curator Russisch-Nederlandse uitwisselingsprojecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
Adviseur Egypte: Arthur Steiner – programmaleider bij HIVOS, kunsthistoricus en arabist met een praktijk op het snijvlak van beeldende kunst, ontwerp en technologie. Steiner heeft verschillende art spaces en uitwisselingsprogramma's opgezet in samenwerking met locale partijen in het Midden-Oosten en is hiervoor meerdere malen per jaar in Egypte.
Adviseur Marokko: Saïd Belhaj – oprichter Raphia, een schoenenlijn waarbij hij samenwerkt met ambachtslieden in Zuid-Marokko voor het ontwerp en natuurlijke (verf)technieken. Belhaj is medeoprichter van PUHA, een boutique met werk van meer dan vijftig Nederlandse modeontwerpers die zich richten op duurzame materialen en productietechnieken.
Adviseur Digitale Cultuur: Janine Huizinga – hoofd Interactive / Media / Design aan de KABK in Den Haag en medeoprichter van Creative Cooperative en de European Street Design Challenge. Huizinga heeft verschillende projecten in Rusland en Egypte gedaan. Tot 2009 was ze artistiek leider van de Waag.
Adviseur Vormgeving: Yassine Salihine – industrieel ontwerper en vormgever, docent design research aan de master Industrial Design van de KABK. In zijn praktijk ontwikkelt Salihine concepten, ontwerpen en strategisch ontwerp en forecasting voor verschillende sectoren. Salihine heeft een achtergrond in onderzoeksjournalistiek.

achtergrond
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Inclusive Cities & Societies through Design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan zijn gelieerd. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk

meer nieuws

openoproeprecreatiemei2019kopie.png

Open Oproep Residentie Re-creatie bij zorgorganisatie Reinaerde

17 mei 2019

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds bieden in 2020 gezamenlijk vier werkperioden aan in de nieuwe artist-in-residency Re-creatie. Ontwerpers en kunstenaars met een interesse in projecten in een maatschappelijke context kunnen tijdens de werkperiode in een unieke omgeving onderzoek doen naar hergebruik. De fondsen roepen ontwerpers, architecten en kunstenaars op om hiervoor uiterlijk 15 juli 2019 een voorstel in te dienen.
De artist-in-residency Re-creatie opent in 2020 haar deuren en vormt het hart van een programma dat is ontwikkeld door kunstenaars en social designers Sjaak Langenberg en Rosé de Beer. In opdracht van gehandicaptenzorgorganisatie Reinaerde (regio Utrecht) onderzochten zij hoe het instellingsterrein De Heygraeff in Woudenberg meer met de (recreatieve) omgeving kan worden verbonden. Plannen rondom sloop en nieuwbouw van een multifunctioneel hoofdgebouw op het terrein vormden de directe aanleiding hiertoe. De Heygraeff ligt middenin een recreatiegebied met diverse campings en vakantieparken. Het dorp Woudenberg ligt vier kilometer verderop. Op De Heygraeff wonen 167 mensen met een ernstige verstandelijke en/of lichamelijke beperking; veel van hen hebben 24 uurszorg nodig.

Recreanten en inwoners van Woudenberg lopen niet makkelijk het terrein van De Heygraeff op door de omheining en vrees voor het onbekende; het is immers niet vanzelfsprekend dat de bewoners van De Heygraeff contact hebben met buitenstaanders. Maar van Reinaerde is het nadrukkelijk een wens om de bewoners van De Heygraeff meer in contact te brengen met de omgeving. Als het op een zorgvuldige en veilige manier gebeurt, draagt het bij aan het welbevinden van de bewoners.

aanleiding
Aanleiding voor de residentie en het programma Re-creatie zijn de afvalstromen op het terrein. In het hoofdgebouw op De Heygraeff bevindt zich een grote opslagplaats met afgeschreven inventaris en oud kantoormeubilair. Binnen Reinaerde wordt al langer gepraat over het opzetten van een interne marktplaats voor deze spullen. Doordat er veel kant-en-klaarmaaltijden voor de groepen worden bezorgd, is de hoeveel plastic afval enorm toegenomen. In de Adaptatie-werkplaats op De Heygraeff worden oude materialen hergebruikt. Door bestek en allerlei andere alledaagse gebruiksvoorwerpen op zeer inventieve wijze aan te passen, wordt de wereld van cliënten van Reinaerde enorm vergroot en kunnen sommigen van hen bijvoorbeeld ineens zelfstandig eten of aan een productieproces deelnemen. Kleine interventies met grote gevolgen.

Met ondersteuning van het Stimuleringsfonds ontwikkelden Sjaak Langenberg en Rosé de Beer het artist-in-residency-programma Re-creatie waarbij kunstenaars en ontwerpers op basis van de afvalstromen binnen Reinaerde (en de afvalstromen in de directe recreatieve omgeving) nieuw werk, prototypes, multiples, producten, een workshop en diensten ontwikkelen die waarde toevoegen aan de recreatie op het terrein en daarbuiten. De zorg voor mens en materiaal komen samen op één plek: fysieke en sociale repair. Ontwerpers en kunstenaars met een interesse in projecten in een maatschappelijke context kunnen tijdens de werkperiode in een unieke omgeving onderzoek doen naar hergebruik.

Het spreekt voor zich dat een respectvolle omgang met de doelgroep en goede communicatieve vaardigheden van belang zijn voor het slagen van de residentie. Onderdeel van het werkproces is het betrekken van de gemeenschap, deze bestaat uit zowel cliënten, medewerkers van Reinaerde, verwanten, recreanten, inwoners van Woudenberg, het repair café, en in circulair en social design geïnteresseerden. Cliënten kunnen op zeer beperkte schaal een bijdrage leveren. Voor hen is het zien van de werkzaamheden van een ontwerper of kunstenaar al van betekenis. Het werkproces is daarom op een aantal momenten openbaar.
exterieurgastatelierrecreatiereinaerdewe.jpg

verblijf
Ontwerpers en kunstenaars verblijven in een oud portiersgebouw aan de rand van het terrein. Dit markante gemeentelijk monument uit het begin van de vorige eeuw is niet alleen woonruimte (met slaapkamer, woonkamer, keuken, sanitaire voorzieningen, wifi), maar kan deels ook als presentatieruimte of voor lezingen worden gebruikt. Als een ontwerper of kunstenaar groter werk wil produceren, dan zijn in overleg in het hoofdgebouw ook ruimten beschikbaar als werkplek. Er kan kennis worden gedeeld met het Adaptatie-werkplaats op het terrein en de verschillende Reinaerde-dagbestedingslocaties. De werkperiode wordt afgesloten met een publieke presentatie.

voor wie
De artist-in-residency kan alleen worden aangevraagd door architecten, ontwerpers en digitale makers (via het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie) of beeldend kunstenaars (via het Mondriaan Fonds).

bedrag en werkperioden
Er zijn vier werkperioden van drie maanden beschikbaar. Twee perioden voor een beeldend kunstenaar en twee voor een ontwerper/architect/digitale maker.
De werkperioden die worden aangeboden zijn:
1 januari tot en met 31 maart 2020
1 april tot en met 30 juni 2020
1 juli tot en met 30 september 2020
1 oktober tot en met 30 december 2020.

indienen
De deadline voor het indienen van een aanvraag voor een werkperiode is maandag 17 juli 2019. Ontwerpers kunnen een aanvraag indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor (vanaf 15 juni 2019) in te dienen.

shadowgameeefjeblankevoort.jpg

Eerste toekenningen voor Immerse\Interact

14 mei 2019

In februari introduceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Filmfonds een nieuwe gezamenlijke regeling Immerse\Interact voor interactieve en immersieve mediaproducties. Een externe adviescommissie selecteerde elf projecten. De samenwerkende partners zochten voor Immerse\Interact naar projecten waar artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media centraal staan.
Joris van Ballegooijen, coördinator Immerse\Interact: 'We merkten in de aanloop naar de regeling een grote interesse naar ondersteuning van immersieve projecten. Het aantal voorstellen op dit vlak was dan ook hoog. De commissie heeft vooral veel ontwikkelingsbijdragen toegekend aan projecten. En twee startsubsidies aan voorstellen waarin zij wel kwaliteit herkende, maar waar nog verdere uitwerking mogelijk is.'

De geselecteerde projecten zijn:
Ontwikkeling
Dust
Floris Kaayk en Stichting seriousFilm
Symbiosis
Marcel van Brakel, Mark Meeuwenoord, Edwin Kuipers, Luciano Pinna en Stichting Polymorf Pervers
Flow VR
Adriaan Lokman en Valk Productions B.V.
Solid Geographies, Portraits of the Everyday
RNDR en Make Move Think
The Imaginary Friend
Steye Hallema en Stichting Submarine Channel
De Metamorphose (Kafka's Die Verwandlung)
Camiel Schouwenaar, Bastiaan Hooijmeijer en Happy Ship
Friend-Ship
Lucia Moreno Murillo en Lucia Momu
Voor de Liefde: Klik op F
Maarten Groen, Jessie Tiemeijer en DPPLR B.V.

Realisering
Club Colombia
Jan Rothuizen en Stichting Zesbaans
Sacred Hill
Klasien van de Zandschulp en Ali Eslami
Shadow Game (foto)
Eefje Blankevoort, Els van Driel, Sara Kolster en Stichting Traktor
solidgeographiesportraitsoftheeveryday.jpg
Solid Geographies, Portraits of the Everyday van RNDR en Make Move Think

Immerse\Interact
Immerse\Interact is een nieuwe gezamenlijke regeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Filmfonds voor interactieve en immersieve mediaproducties. Met de Deelregeling Immerse\Interact worden makers binnen het interdisciplinaire medialandschap gestimuleerd om de lat in projecten hoog te leggen. Artistiek onderzoek en experiment op het vlak van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media staan hierbij centraal. De fondsen zetten jaarlijks gezamenlijk € 1,3 miljoen in voor de regeling.

De regeling Immerse\Interact is opgezet met de extra financiële impuls voor vernieuwing. De regeling vervangt de Non-fictie Transmediaregeling die de fondsen sinds 2014 uitvoeren. Nu is het mogelijk om voor zowel fictie- als documentaire projecten aan te vragen.

Het is aan te raden om ruim voor het indienen van een voorstel contact op te nemen met de coördinator van de regeling Joris van Ballegooijen. De regeling valt onder het subsidiereglement van het Filmfonds waardoor er aangepaste ingangseisen van toepassing zijn.

volgende ronde
Dit is de eerste toekenningsronde van de nieuwe regeling Immerse\Interact. De volgende deadline voor Immerse\Interact is op dinsdag 27 augustus 2019.

Foto bovenaan: Shadow Game door Cigdem Yuksel

openoproepresearchingremixnl.png

Open Call Researching Remix

9 mei 2019

Maak jij gebruik van 'remix' als methode om tot vernieuwend en experimenteel werk te komen? En reflecteer je op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap, toe-eigening en sociaal-maatschappelijke ongelijkheid binnen jouw praktijk? Voor de Open Call Researching Remix nodigen Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie makers, collectieven, organisatoren en denkers uit een projectvoorstel te doen. De deadline is dinsdag 2 juli. De resultaten van de geselecteerde werken worden in oktober op de Dutch Design Week gepresenteerd.
samenwerking Stimuleringsfonds en Metro54
Als platform volgt Metro54 de experimentele en vernieuwende kunst, design, mode, architectuur, muziek en digitale uitingen nauw op de voet. In 2019 organiseert Metro 54 het reizend jaarprogramma Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?. Dit programma onderzoekt het thema culturele toe-eigening binnen de hedendaagse urban arts & culture en wordt gerealiseerd in samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

open call
Binnen de urban arts & culture is remix als werkwijze en onderzoeksmethode van grote invloed. We zijn geïnteresseerd in projecten die zich kritisch tot deze invloed weten te verhouden en op die manier reflecteren op thema's als machtsverhouding, eigenaarschap en culturele toe-eigening.
Voor deze open call zijn we op zoek naar nieuw, interdisciplinair en meerstemmig werk dat bijdraagt aan vernieuwing op het gebied van (grafische) producties, grafische vormgeving, mode, architectuur, beeldcultuur en digitale cultuur. In de beoogde projecten spelen thema's als agency, erkenning en eigenaarschap een belangrijke rol. Daarbij zijn we vooral benieuwd naar hoe remix als onderzoeksmethode of werkwijze een rol speelt binnen jouw praktijkvoorstel.

groepstentoonstelling
De geselecteerde voorstellen voor nieuw werk worden tijdens de Dutch Design Week 2019 in Eindhoven gepresenteerd binnen de tentoonstelling en het programma This is a Take-Over: Researching Remix. Curator Metro54 wil hiermee aandacht vestigen op ontwerp, reflectie en onderzoek binnen de urban arts & culture.

meetup
Wil je een idee voorleggen of heb je vragen over de open call, kom dan naar de instore meetup op donderdag 6 juni 2019 van 19.00 tot 21.00 uur bij Daily Paper in Amsterdam. Hier zijn medewerkers van het Stimuleringsfonds en Metro54 aanwezig.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
p1002054web.jpg

Scout nights succesvol

8 mei 2019

Tijdens twee bruisende scout nights afgelopen woensdag 1 mei 2019 in Amsterdam en donderdag 2 mei 2019 in Rotterdam, pitchten in totaal 29 jonge makers hun idee of werk om in aanmerking te komen voor een werkbeurs van het Stimuleringsfonds. De voor Talentontwikkeling aangestelde scouts Marian Duff en Meryem Slimani wisten makers te bereiken die zich in belangrijke mate op eigen kracht hebben ontwikkeld.
Een scala aan diverse makers pitchte hun plannen voor het komende jaar. Denk aan fashion designers, art-directors, set designers, graffiti artists, typografen, product designers, illustratoren of andere beeldmakers. Allen boden op een zeer aanstekelijke wijze een korte inkijk in wat hen bezighoudt. Opvallend waren de overeenkomstige thema's tussen de verschillende makers met een focus op straatcultuur en grootstedelijke dynamiek, identiteit en samenleving, en de autonome positie versus de rol van platforms. 'De voorbereiding voor deze avond gaf me een boost, ik begrijp nu pas echt wat Stimuleringsfonds betekent', was een van de reacties. 'Ondanks dat ik niet gekozen ben, gaf deze kans al zoveel energie en focus om op mijn eigen pad door te gaan, misschien wel in samenwerking met een van de makers die ik vanavond heb ontmoet'.

ontwikkelplan
Marian Duff en Meryem Slimani selecteerden tijdens de scout nights samen met een jury elk vier makers die van het Stimuleringsfonds € 1.000 ontvangen om een ontwikkelplan op te stellen voor het komende jaar. De scout nights zijn een initiatief van Marian Duff.

In Amsterdam zijn geselecteerd:
Yavez Anthonio
Giorgio Toppin
Youssra Benaya
Dek van der Plas & Anyah Sealey

In Rotterdam zijn geselecteerd:
Marwan Magroun
Imruh Asha
Yuro Moniz
Said Kinos
yuromonizscoutnight.jpg
Presentatie door Yuro Moniz tijdens Scout Night Rotterdam in Brand New Guys. Foto: Diana Oliveira

vervolg
Op 6 juni komt de adviescommissie Talentontwikkeling voor de tweede keer bijeen om in totaal zestig ontwikkelplannen te beoordelen. De scouts Marian Duff en Meryem Slimani zijn een gedeelte van de vergadering aanwezig. Zij geven een toelichting op de acht praktijken van de makers die tijdens de scout nights zijn geselecteerd, maar zullen hierover niet verder adviseren. De overige 52 zijn in de eerste ronde Talentontwikkeling al geselecteerd door de commissie. Op basis van de ingediende plannen selecteert de commissie maximaal 35 makers die een beurs van € 24.000 van het Stimuleringsfonds ontvangen. Minimaal twee van deze beurzen zijn gereserveerd voor de makers die zijn aangedragen door de scouts. Deze beurzen komen uit extra middelen die OCW in september 2018 beschikbaar heeft gesteld voor talentontwikkeling.

scout night juryleden
In Rotterdam bestond de jury uit Nick Kailola (oprichter Leyp, ontwerper, sneaker customizer), Sharon Jane Dompig (visual artist en art director o.a. voor Daily Paper) en Telma Patricia Fonseca Monteiro (modeontwerper en oprichter atelier INVALID). In Amsterdam waren Aukje Dekker (oprichter en directeur sociëteit SEXYLAND) jurylid, Soufiane Kinani (creatieve manager Top Notch) en Angelique Hoorn (directeur Angelique Hoorn Management).

0205209bngsfciscoutnightweb.jpg
Scout Night Rotterdam bij Brand New Guys. Foto: Diana Oliveira

Foto bovenaan: deelnemers Scout Night Amsterdam

openoproepinternationalecontext2019.png

Open Oproep Talentontwikkeling in Internationale Context 2019

8 mei 2019

Het Stimuleringsfonds roept architecten, ontwerpers, vormgevers, makers, critici en/of curatoren met een voorbeeldstellende en/of onderscheidende praktijk in de creatieve industrie op om een projectaanvraag in te dienen voor een internationaal project. Voorwaarde voor ondersteuning is de samenwerking en presentatie met een internationale instelling, organisatie of bedrijf met een uitstekende reputatie. Met de Open Oproep Talentontwikkeling Internationale Context stimuleert het fonds de artistieke en professionele ontwikkeling van ontwerpers die een bijzondere samenwerking aangaan met een buitenlandse partner. Dit is de tweede oproep in een serie van drie die elk najaar tot en met 2020 worden uitgeschreven.
opzet oproep
Voor deze open oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in 2019 €75.000 beschikbaar. Afhankelijk van het project kunnen de samenwerkingen uiteenlopend van vorm zijn. Te denken valt aan een onderzoek, presentatie of residentie. Het Stimuleringsfonds stelt een vast bedrag beschikbaar van €12.500 voor een residentie en €25.000 voor overige samenwerkingsvormen.

Voorwaarden om in aanmerking te komen voor een bijdrage zijn:
het project dient (voornamelijk) plaats te vinden buiten Nederland;
de ontwerper/maker/architect dient een voorbeeldstellende en/of onderscheidende praktijk te hebben;
de ontwerper/maker/architect heeft de Nederlandse nationaliteit of een praktijk die in Nederland is geregistreerd;
de buitenlandse partner heeft een uitstekende reputatie;
er is sprake van een redelijke cofinanciering, waarvan een substantieel gedeelte wordt bijgedragen door de buitenlandse partner;
een voor het project relevante presentatievorm is opgenomen aan het eind van het traject;
er is geen sprake van een opdrachtrelatie tussen de twee partijen.

Kijk voor projecten die in 2016 en 2019 in het kader van de Open Oproep Talentonwikkeling in Internationale Context zijn ondersteund.

indienen
De aanvraag kan tot en met woensdag 4 september 2019 worden ingediend via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepinterieur.png
Interieurontwerp omvat verschillende velden binnen de creatieve industrie, zoals ruimtelijk ontwerp, meubelontwerp, lichtontwerp, scenografie, interactief ontwerp en (interieur-) architectuur. Het fon... meer >
openoproepfreshperspectives.png
Heb je een goed concept om samen met een partner buiten de creatieve industrie te werken aan een actuele maatschappelijke opgave? Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers op om met deze partne... meer >
loader
loader
loader