stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2
rusonicactsweb.jpg

Selectie Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

27 maart 2019

In september vorig jaar publiceerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2. Nederlandse ontwerpers en culturele organisaties werden gevraagd een plan in te dienen voor een project, interventie of traject dat ontwerp inzet voor meer inclusieve samenlevingen in Turkije, Marokko, Egypte of Rusland. Een interdisciplinaire commissie met expertise in de desbetreffende landen selecteerde uit 38 voorstellen zestien projecten.
De zestien geselecteerde projecten richten zich vanuit verschillende invalshoeken en disciplines op nieuwe relaties tussen identiteit, straatcultuur, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. De projectvormen zijn divers en reiken van ontwerpend (veld)onderzoek tot speculatief ontwerp tot een festival. Vanuit ontwerp (vormgeving, digitale cultuur en architectuur) agenderen en onderzoeken de teams thema's als gentrification, visuele identiteit, upcycling, data-eigenaarschap en privacy, migratie en de toekomst van ambachten. De projecten zijn contextspecifiek en de geselecteerde internationale teams werken samen met verschillende gemeenschappen.

Het aantal inzendingen voor deze tweede open oproep was bijna evenredig verdeeld over de vier landen, met veertien aanvragen voor Marokko als uitschieter. Daarnaast waren negen aanvragen gericht op Turkije, zes op Egypte en negen op Rusland. Per land zijn vier projecten geselecteerd voor de eerste fase, met de mogelijkheid om voor de tweede fase een vervolgaanvraag in te dienen. Hieronder lees je wat in de inzendingen per land opviel.

Marokko
Marokko is een land rijk aan ambachten, dit kwam terug in de aanvragen. Zes van de veertien richtten zich op de toekomst en ontwikkeling van de ambachten mode en textiel, twee aanvragen op digitale cultuur en zes aanvragen op architectuur. Het land is veelzijdig en bestaat uit vele contrasten. Zo kent elke streek een eigen ambacht en specialisatie: Fes en omgeving staat onder meer bekend om keramiek, leer en wol en in Zuid-Marokko wordt weer veel met hout en raphia gewerkt en is een rijke geschiedenis van tapijtweven. De aanvragen richten zich op verschillende in Marokko actuele maatschappelijke vraagstukken zoals de positie van vrouwen in het publieke domein, de verdeling van middelen en welvaart, betekenis van erfgoed en hedendaagse ontwikkelingen, verkeersveiligheid en mobiliteit en immigratie. De ingediende projecten vinden op verschillende gebieden in het land plaats. Over het algemeen was de betrokkenheid van Marokkaanse partners beperkt in de voorgestelde samenwerkingen. De geselecteerde projecten raken inhoudelijk interessante en actuele thema's, werken met lokale gemeenschappen en professionals samen en hebben de potentie om een goede balans te vinden in wederkerigheid en evenwichtig partnerschap in de internationale samenwerking.

Geselecteerde projecten in Marokko:
A SQUARE METER BERBER – Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert
QANAT: a training for the not yet – Jeanne van Heeswijk en Le 18
New Geographies of the Mediterranean Sea - Manon Bachelier, Justine Daquin en Zoé Le Voyer
Tanger: Facets of a Mediterranean Intersection – Stichting Amsterdams Andalusisch Orkest, Mahal Art Space, Ecole Nationale d'Architecture en Atelier Kissaria

Rusland
Ten opzichte van de eerste open oproep zijn de voor Rusland ingediende projecten zeer divers in thematiek. Een groot aantal is gericht op de openbare ruimte. Maar ook journalistiek stond centraal in een van de aanvragen; hierin werden vanuit een ontwerpperspectief de mainstream media onderzocht. De projecten die een bijzondere manier van werken en bevragen inzetten vielen op. Zo zijn er projecten die speculatief onderzoek doen naar de identiteit van een regio en de mogelijke relatie die mensen daarmee kunnen hebben. Veldonderzoek en samenwerken met communities zijn kenmerkend voor de geselecteerde projecten. De projecten waarin crossdisciplinair wordt gewerkt vond de commissie verfrissend, met name samenwerkingen tussen verschillende culturele en artistieke disciplines. Ze verwacht dat deze tot vernieuwende resultaten kunnen leiden die bijdragen aan de betekenis van inclusieve samenlevingen in stedelijk en landelijk gebied in Russische context.

Geselecteerde projecten Rusland:
Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk
Who owns the river? – Maatschap Observatorium en Street Art Research Institute St. Petersburg
What do landscapes say? Speculating the diversity of landscapes and identity – Nomaos
Palaces of Culture in the former USSR – DVN Architect, Voronezh State Technical University, gemeente Voronezh, communities in Voronezh
mamenaabouzahraweb.jpg
A SQUARE METER BERBER door Mina Abouzahra en Nina Mohammad-Galbert

Egypte
De situatie in Egypte is ingewikkeld. De bewegingsvrijheid en mogelijkheden tot (internationale) uitwisseling zijn de laatste jaren veranderd. Ondanks de lastige situatie en restricties is de culturele sector in Egypte zeer actief, levendig en kritisch. Er zijn veel 'grass roots'-initiatieven, organisaties en collectieven die tactisch met samenwerkingen en ondersteuningen weten om te gaan en strategisch hun activiteiten opzetten en uitvoeren. Het viel de commissie op dat deze niet sterk zijn vertegenwoordigd in de ingediende aanvragen. Opvallend bovendien was dat vijf van de zes ingediende aanvragen zich richten op Caïro en slechts één op Alexandrië. De kwaliteit van de aanvragen en mate van uitwerking wisselden sterk. In de geselecteerde projecten ziet de commissie kansen om in de verdere ontwikkelingsfase meer jonge Egyptische ontwerpers, kunstenaars en makers te betrekken.

Geselecteerde projecten Egypte:

We Are Data – Stichting Impakt en Cairotronica
Papyrus and New Media – Ba7r, Khatt Foundation en Megawra
Aseel – DecoType en Al-Qalam
(Re)model citizens – Elke Uitentuis, Wouter Osterholt, communities in Antikhana, CLUSTER, Takween en Megawra

Turkije
De ingediende aanvragen zijn gericht op verschillende plekken in Turkije, namelijk Izmir, Istanbul, Ankara, Eskeshir en Antep, dichtbij de grens met Syrië. Over het algemeen was de kwaliteit van de aanvragen goed. De variëteit aan thema's en disciplines was groot en liep uiteen van textiel ontwerp tot illustratie, ontwerp voor de openbare ruimte, spel en VR. In een aantal voorstellen ontbrak het aan culturele relevantie in de methodologie, het doel of de samenwerking. Over de geselecteerde voorstellen is de commissie positief wat betreft de mate van wederkerigheid in de Turks-Nederlandse samenwerking. Er is binnen de projecten aandacht voor de duurzame sociale effecten in Turkije en men staat open voor het leren van het Turkse perspectief in soortgelijke uitdagingen in Nederland. De commissie verwacht dat dit sterker wordt ontwikkeld en uitgewerkt in de eerste fase.

Geselecteerde projecten Turkije:
Tradition as a Making Tool – Space Crafters en Cross Change
Inclusive regenerated fashion in Turkey – Knitwear Lab en Bersa Triko
No Seat At The Table – Minem Sezgin, Stüdyo 501 en Bant Mag.
POMACE: Learning Circularity from Olive – Random Works, Studio FG, Melis Baloglu Design, Zeytince Association, Can Gunduz, Bilge Demirtas en de gemeente Karaburun

egba7r.jpg
Papyrus and New Media door Ba7r, Khatt Foundation en Megawra

samenstelling commissie
De vier delen van de open oproep zijn elk specifiek gericht op één van de vier landen, en zijn samen onderdeel van één programma. Daarom is gekozen om een speciale commissie samen te stellen waarin experts werkzaam in de creatieve industrie en met het vermogen interdisciplinair te denken per land zitting nemen. Gezien de diversiteit aan disciplines in de aanvragen zijn daarnaast ook twee adviseurs betrokken met expertise op het gebied van digitale cultuur en vormgeving.

De commissie bestaat uit:

Voorzitter commissie: Petra Stienen – publicist, zelfstandig adviseur en Arabist. Ze schreef twee boeken over het Midden-Oosten, 'Dromen van een Arabische Lente' (2008) en 'Het Andere Arabische Geluid' (2012). Van 1995 tot 1999 werkte Petra als diplomaat op de afdeling pers en cultuur bij de Nederlandse Ambassade in Egypte.
Adviseur Turkije: Merve Bedir – architect en medeoprichter van MAD, een centrum dat zich inzet voor ruimtelijke rechtvaardigheid in Istanbul. Bedir is lid van Matbakh-Mutfak, een transnationaal collectief van vrouwen gevestigd in Gaziantep en ze is betrokken bij Future+ / Aformal Academy, een onafhankelijke school voor kunst en stedenbouw in Shenzhen.
Adviseur Rusland: Eva Radionova – landschapsarchitect en oprichter van Novascape, curator Russisch-Nederlandse uitwisselingsprojecten, gastdocent aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam.
Adviseur Egypte: Arthur Steiner – programmaleider bij HIVOS, kunsthistoricus en arabist met een praktijk op het snijvlak van beeldende kunst, ontwerp en technologie. Steiner heeft verschillende art spaces en uitwisselingsprogramma's opgezet in samenwerking met locale partijen in het Midden-Oosten en is hiervoor meerdere malen per jaar in Egypte.
Adviseur Marokko: Saïd Belhaj – oprichter Raphia, een schoenenlijn waarbij hij samenwerkt met ambachtslieden in Zuid-Marokko voor het ontwerp en natuurlijke (verf)technieken. Belhaj is medeoprichter van PUHA, een boutique met werk van meer dan vijftig Nederlandse modeontwerpers die zich richten op duurzame materialen en productietechnieken.
Adviseur Digitale Cultuur: Janine Huizinga – hoofd Interactive / Media / Design aan de KABK in Den Haag en medeoprichter van Creative Cooperative en de European Street Design Challenge. Huizinga heeft verschillende projecten in Rusland en Egypte gedaan. Tot 2009 was ze artistiek leider van de Waag.
Adviseur Vormgeving: Yassine Salihine – industrieel ontwerper en vormgever, docent design research aan de master Industrial Design van de KABK. In zijn praktijk ontwikkelt Salihine concepten, ontwerpen en strategisch ontwerp en forecasting voor verschillende sectoren. Salihine heeft een achtergrond in onderzoeksjournalistiek.

achtergrond
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voert binnen het beleidskader van het Internationaal cultuurbeleid 2017-2020 (doelstelling 2) en met financiering van het ministerie van Buitenlandse Zaken een vierjarig programma uit onder de titel 'Inclusive Cities & Societies through Design'. Centraal in het programma staat de rol en inzet van ontwerp(denken) in het bevragen en bieden van oplossingen voor snelle urbanisatie en de maatschappelijke thema's die hieraan zijn gelieerd. Crossdisciplinair werken met relevante stakeholders in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko wordt hierin gestimuleerd, zowel binnen de ontwerpdisciplines als daarbuiten. Het programma is gericht op het bieden van kansen voor gelijkwaardige samenwerking tussen deze landen en Nederland, en het versterken van vertrouwen en begrip.

Foto bovenaan: Murmansk Project – Stichting Sonic Acts en Friday Milk

meer nieuws

ftcweb.jpg

19 sept: FOR THE CULTURE

12 september 2019

Het platform Metro54 organiseert het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?' in drie weekenden. In Rotterdam vindt de eerste 'weekender' FOR THE CULTURE plaats van 19 t/m 21 september in samenwerking met Concrete Blossom. Centraal staat de invloed van alledaagse architectuur op straatcultuur en populaire cultuur.
In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert Metro54 het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?'. Dit project onderzoekt het thema culturele toe-eigening binnen de hedendaagse urban arts & culture. FOR THE CULTURE is het eerste deel van het programma en richt zich op alledaagse architectuur.

alledaagse architectuur
Het huidige stadsbeleid en zijn ontwikkelingen in Rotterdam zorgen voor rappe en pijnlijke veranderingen die het straatbeeld, bewoners en ondernemers beïnvloeden. De informele ontmoetingsplekken en micronetwerken, zoals de barbershop, nagelsalon en het pleintje, verdwijnen uit het straatbeeld. Door de relatie tussen straatcultuur, beleid en alledaagse architectuur te onderzoeken wordt de blik geworpen op de machtsstrijd die tot uiting komt in de stad en de publieke ruimte.

Welke codes, kennis, referenties en uitingen uit de straatcultuur voeden creativiteit en geven vorm aan de architectuur van een stad zoals Rotterdam? Hoe beïnvloeden de verschillende functies van de avondwinkel als ontmoetingsplek creativiteit en culturele productie? Samen met ontwerpers, kunstenaars, buurtbewoners, activisten en stadsmakers onderzoeken en tonen Metro54 en Concrete Blossom de werelden die de hechte band tussen straatcultuur en alledaagse architectuur vieren en bevragen.

FOR THE CULTURE
Metro54, Concrete Blossom en genodigde gastprogrammeurs stellen een programma op met tentoonstellingen, workshops, talks, performances en stadswandelingen. Dit reflecteert op alledaagse en onzichtbare ontmoetingsplekken die de stad voeden met creativiteit, inventiviteit en culturele producties uit de straatcultuur en populaire cultuur. Als ode aan alledaagse architectuur vindt het programma plaats in de informele ontmoetingsplekken van Rotterdam West. Met bijdragen van: Adison, Zeinab Salah (UK), Sharon Jane D, Cedric Kouame (BE), Khalid Amakran, Malique Mohamud en Lydienne Albertoe, Nevill Mitchell en Amal Alhaag. En de gastvrijheid van: Kapsalon Elaine, Barbershop Mixed People, Aktiegroep Oude Westen, Krachtvrouwen en White Elephant.

open oproep
In mei dit jaar nodigden Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie makers, collectieven, organisatoren en denkers uit om een projectvoorstel te doen voor de Open Oproep Researching Remix. Binnenkort maken we de selectie van de oproep bekend. De resultaten van de geselecteerde werken worden in oktober op de Dutch Design Week gepresenteerd.

Lees hier meer informatie in het Facebook event.
jimbradyweb.jpg

39 beurzen Talentontwikkeling toegekend

10 september 2019

Onlangs zijn 39 ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van de creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij ontvangen ieder een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelfgeïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk. De beurs kan slechts eenmaal per jaar worden aangevraagd. De volgende sluitingsdatum is eind februari 2020.
verruiming aanvraagmogelijkheden
Al enkele jaren constateert het Stimuleringsfonds dat het aantal aanvragen vanuit de architectuur en aanverwante disciplines achterblijft. Het afgelopen jaar heeft het fonds dan ook extra ingezet op het bereiken van deze doelgroep. Ook zijn de aanvraagmogelijkheden verruimd voor architecten. Voortaan kunnen zij tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen. Deze extra aandacht lijkt al zijn vruchten te hebben afgeworpen. Komend jaar ontvangen drie architecten, drie landschapsarchitecten en één interieurarchitect een beurs. Een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Hiernaast heeft het fonds een bijzondere procedure gestart met scouts. Dit om veelbelovende makers te bereiken die niet via de reguliere wegen tot de beroepspraktijk zijn gekomen, waardoor zij niet voldoen aan de diploma-eis die normaliter wordt gesteld aan een talentontwikkelingsbeurs.
alvinweb.jpg
Alvin Arthur Consultancy

indruk commissie
Op basis van 185 portfolio's en motivatiebrieven zijn 52 kandidaten uitgenodigd voor het indienen van een ontwikkelplan. Hiernaast zijn tijdens de scout nights acht veelbelovende makers geselecteerd om een ontwikkelplan op te stellen. De adviescommissie bestaande uit: Angelique Spaninks (voorzitter), Joost Emmerik, Tim Terpstra, Floor van Ast, Toon Koehorst, Tanja Koning, Arna Mackic, Branko Popovic, Gerben Willers en Lotte van Laatum heeft op basis van de 60 ontwikkelplannen over 39 aanvragen een positief advies uitgebracht. In de beoordeling heeft de commissie in het bijzonder gelet op de ontwikkelpotentie van de aanvrager. Net als vorig jaar was ze onder de indruk van de kwaliteit en de verbeeldingskracht van de ontwerpers. In de plannen van de makers die aangedragen zijn via de scouts, valt de sterke persoonlijke motivatie op en maatschappelijke relevantie van de voorgestelde projecten. Over de gehele linie constateert de commissie dat steeds meer ontwerpers zich verhouden tot maatschappelijke uitdagingen.

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. Ook waardeert ze aanvragers die buiten hun eigen netwerk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen, veelbelovende samenwerkingen en aandacht voor reflectie en verdere professionalisering. De commissie verwacht dat de geselecteerde makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

minjichoiweb.jpg
Studio Minji Choi

Foto bovenaan: Post Neon, Jim Brady en Vito Boeckx

teaser720x480.jpg

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert nieuw talent in The Scene is Here

10 september 2019

Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van design, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen op het artistieke en professionele vlak. De lichting van 2019 is nu in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Van 19 t/m 27 oktober zijn deze portretten tijdens de Dutch Design Week te zien in de tentoonstelling 'The Scene is Here'. Ook zijn er gedurende de week performances en workshops van talenten die zich zo ter plekke op onverwachte wijze presenteren aan het publiek.
The Scene is Here geeft een inkijk in de ontwerppraktijk van 28 opkomende ontwerptalenten. Wat zijn hun drijfveren, hun twijfels en ambities en welke waardes stellen zij voorop in hun werk? Angelique Spaninks, voorzitter van de adviescommissie van de Deelregeling Talentontwikkeling: 'Wat opvalt aan de talentvolle generatie ontwerpers van nu is de combinatie van lef en bescheidenheid. Ze willen de alom falende systemen - sociaal, politiek, economisch, cultureel - bij de wortel aanpakken, soms dienend, maar altijd zelfbewust. Natuurlijk zullen ze de problemen van de wereld niet kunnen oplossen, maar ze herstellen connecties en dragen bij aan het kerende tij door innig samen te werken, met elkaar maar vooral ook met wetenschappers, specialisten, de industrie die echt anders wil.'

Modeontwerper Anouk Beckers reageert in haar werk bijvoorbeeld op fast fashion en focust met een collectieve collectie op het sociale aspect van mode, in plaats van op mode als commercieel product. Anouk Beckers: 'Tijdens mijn studie TxT en mode aan de Gerrit Rietveld Academie voelde ik me al niet comfortabel bij het idee me aan mode als commercieel systeem te koppelen. Daarom startte ik een onderzoek naar een alternatieve werkvorm op zoek naar een manier waarop ik met trots kan zeggen dat ik mode maak.' Beckers ontwikkelde een open source modulair kledingsysteem en geeft onder meer workshops waarin ze verschillende makers, ervaren of niet, uitnodigt een onderdeel van een kledingstuk te maken. De workshop is ook tijdens The Scene is Here te volgen.

The Scene is Here presenteert
Anouk Beckers (vormgeving), Arif Kornweitz (interdisciplinair), Arvid & Marie (vormgeving), Bastiaan de Nennie (digitale cultuur), Bernhard Lenger (vormgeving), Daria Kiseleva (vormgeving), Darien Brito (digitale cultuur), Gino Anthonisse (vormgeving), Irene Stracuzzi (vormgeving), Job van den Berg (vormgeving), Johanna (vormgeving), Jungmyung Lee (vormgeving), Knetterijs (vormgeving), Koen Steger (interdisciplinair), Kostas Lampridis (vormgeving), Lena Knappers (architectuur), Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair), Manetta Berends (digitale cultuur), Mirte van Duppen (digitale cultuur), Ninamounah (vormgeving), Pim van Baarsen (vormgeving), Philip Vermeulen (interdisciplinair), Teis De Greve (digitale cultuur), Théophile Blandet (vormgeving), Tomas Dirrix (architectuur), Vera de Pont (vormgeving), Waèl el Allouche (interdisciplinair), Wesley de Boer (interdisciplinair)

praktische informatie tentoonstelling
Titel: The Scene is Here. Presentatie van talent door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Datum: 19 t/m 27 oktober 2019
Tijd: dagelijks 11.00 - 18.00 uur
Performances en workshops: dagelijks, programma volgt
Locatie: MU, Torenallee 40-06 (Strijp-S) 5617 BD Eindhoven

Behalve in The Scene is Here zijn de 28 filmportretten, die werden gemaakt door Studio Moniker, vanaf de Dutch Design Week ook te zien op Platform Talent. Dit online platform biedt een overzicht van alle talenten die sinds 2013 zijn ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Het platform is te volgen via stimuleringsfonds.nl/platformtalent.
openoproepprofessionaliseringinstellinge.jpg

Open Oproep Professionalisering Instellingen

29 augustus 2019

Met de Open Oproep Professionalisering Instellingen stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen als instelling. Instellingen die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Deadline is woensdag 13 november 2019.
Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
• het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel (inclusief fair practice) op basis van een scherpe toekomstvisie;
• het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
• het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
• het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

context
Meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. Ze spelen daarmee een cruciale rol in talentontwikkeling en in het actueel houden van de ontwerppraktijk en het bereiken van een divers publiek.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021-2024 openzetten. Het is voor het eerst dat het fonds werkt met een meerjarige instellingssubsidieregeling. Voorheen betrof het een meerjarige programmaregeling.

In de periode tussen nu en het voorjaar van 2020 wordt de professionalisering en het ondernemerschap van instellingen gesteund met een bijdrage uit de open oproep. Zo kunnen instellingen meer focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Met deze subsidie kunnen instellingen zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie beter kunnen profileren. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken.

Eerder organiseerde het Stimuleringsfonds een bijeenkomst voor instellingen over de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie. Je kunt hier de presentatie van die middag en het verslag vinden.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 13 november 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
gedragscodefairpracticecode.png

Eindrapport meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

29 augustus 2019

Op verzoek van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben SiRM en PPMC de financiële consequenties van de toepassing van de Fair Practice Code bij zeventien meerjarig door het Stimuleringsfonds gesubsidieerde instellingen berekend. Eerder berichtten we al over de belangrijkste conclusies uit het onderzoek. Het volledige eindrapport is nu beschikbaar.
Het onderzoek laat onder meer zien dat de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code bij deze door het fonds meerjarig ondersteunde instellingen voor ruwweg de helft bestaan uit een compensatie voor tekortschietende beloningen en voor de andere helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk. De meerkosten zijn verhoudingsgewijs het hoogst bij middelkleine instellingen, hoewel ze ook bij middelgrote en grote instellingen hoog zijn. En van de tot nu toe onderzochte delen van de culturele sector zijn de meerkosten in de creatieve industrie het hoogst.

aanbevelingen
Het onderzoek leidt tot de volgende aanbevelingen richting de sector:
Ontwikkel een richtlijn voor het functie- en loongebouw in de creatieve sector. Het ontbreken hiervan in combinatie met beperkte financiële middelen heeft namelijk geleid tot een (gemiddeld) tekortschietende beloning in de creatieve industrie. Bovendien is er behoefte aan een dergelijke richtsnoer.
Het is van groot belang dat de indexatie van de personele lasten structureel wordt vastgelegd, zodat de achterstanden in de beloning ten opzichte van andere sectoren niet verder oplopen. Voor de indexatie kan bijvoorbeeld worden aangesloten bij de ontwikkeling van de salarissen van de rijksambtenaren.

De toepassing van de Fair Practice Code en een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk in de culturele en creatieve sector blijft een belangrijk thema. Het nu beschikbare onderzoek biedt handvatten om verder mee aan de slag te gaan en vormt een goede basis voor gesprek.

meepraten
Wil je meepraten over dit onderwerp dan kan dit onder meer tijdens de Denk je mee-sessies die het Stimuleringsfonds in september organiseert. Aan een van de gesprekstafels staat de Fair Practice Code centraal. Meld je aan via dit aanmeldformulier.

Lees ook:
Meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

downloads

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720ii.gif
Het Stimuleringsfonds organiseert in september drie bijeenkomsten voor makers en instellingen waarin we de contouren van ons nieuwe beleid voor 2021-2024 met het werkveld bespreken. De bijeenkomsten h... meer >
oouitzonderlijkepresentaties.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie creëert ruimte voor verrassende voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Prese... meer >
loader
loader
loader