stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Stadslabs - anders werken aan urgente opgaven
OpenOproepStadslabs20153.jpg

Selectie Open Oproep Stadslabs - anders werken aan urgente opgaven

13 januari 2016

In oktober 2015 schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor het tweede achtereenvolgende jaar een Open Oproep uit gericht op Stadslabs. Onder de titel 'Anders werken aan urgente opgaven' werden initiatiefnemers van stadslabs, living labs, ateliers en andere samenwerkingsverbanden uitgenodigd om voorstellen in te dienen voor het opzetten, dan wel doorontwikkelen en professionaliseren, van lokaal verankerde werkvormen, waarin zowel traditionele als nieuwe stadmakers op vernieuwende wijze samen aan oplossingen voor urgente ruimtelijke opgaven werken.
De oproep werd in het kader van de Actieagenda Architectuur en Ruimtelijk Ontwerp (AARO) uitgeschreven en leverde in totaal 88 voorstellen op; qua omvang een vergelijkbaar aantal inzendingen met de voorgaande Open Oproep, waarbij 89 voorstellen werden ingediend. Onder de inzendingen bevonden zich ook 10 voorstellen van labs die bij de vorige oproep zijn ondersteund. Voor de beoordeling van deze voorstellen was het van belang dat een duidelijke doorontwikkeling werd omschreven, die van waarde is voor het kennisnetwerk dat rondom de stadslabs wordt opgebouwd.

De ingezonden voorstellen zijn ter advies voorgelegd aan twee externe deskundigen: Pieter Klomp, Afdelingshoofd Ruimte en Duurzaamheid DRO Amsterdam, en Saskia Beer, ZO!City en oprichter Glamourmanifest. Zij hebben alle voorstellen doorgenomen en besproken, waarna zij in twee beoordelingsrondes tot een mooie selectie zijn gekomen.

Selectie voorstellen
De commissie kwam tot een selectie van 14 voorstellen, die zij boven de andere inzendingen heeft verkozen. In 5 gevallen betreft het een verdere doorontwikkeling van reeds eerder door het fonds ondersteunde stadslabs. Bij een groot aantal van de geselecteerde voorstellen zijn aandachtspunten en aanbevelingen voor de verdere ontwikkeling van de stadslabs geformuleerd, deze zijn opgenomen in de beschikkingen die per post zijn verstuurd. In januari zal hierover met alle geselecteerde inzenders individueel contact worden opgenomen.

De selectie is als volgt:

Vervolgprojecten:
Rotterdam: Coöperatie STEK u.a. - Stadslab Luchtkwaliteit
Dordrecht: Stichting Platform Duurzaamheid Dordrecht - Water in de Dordtse ruimte 2.0
Maastricht: Gemeente Maastricht - Maastricht LAB 2016
Roermond: Stadslab Roermond - Het stadslab-denken: onderzoek in outrospectief
Nijmegen: Maatschap Lentekracht - Stadslab Nijmegen 2016
Nieuwe projecten:
Amsterdam: Stichting Gastvrij Amsterdam - MAKE ROOM
Haarlem: Atelier Oostwaarts - Stent in Oost!
Rotterdam: Stichting KOOL - Stadslab Baankwartier
Utrecht: Stichting De Vechtclub - Herontwikkeling OPG-terrein
Leiden: Stadslab Leiden - Stadssessies Leiden
Den Bosch: Studio Strak Plan - Aan de Buurt: De Zuiderpassage
Apeldoorn: Stichting Energiefabriek Apeldoorn - Xyleem
Breda: Stadslab Breda - Stadslab Breda
Gouda: Stichting GOUDasfalt - Bestemmen met burgers

Daarnaast hebben de adviseurs een positief advies afgegeven over een voorstel uit België. Dit voorstel kon alleen niet vanuit het op Nederland gerichte AARO programma worden ondersteund en ontvangt een subsidie op basis van de Deelregeling Architectuur. Dit stadslab wordt wel aan het kennisnetwerk toegevoegd:
Antwerpen: Pantopicon - Stadslab 3.0: Designing 'Samen Stad Maken' Future(s)

Algemene indruk
Bij de beoordeling van de inzendingen viel het de adviseurs op dat er in veel steden behoefte blijkt te bestaan aan stadslabs waarin top-down en bottom-up elkaar rondom urgente opgaven ontmoeten. De inzendingen komen vanuit heel het land en er zijn zelfs inzendingen uit België. De voorstellen laten een zeer divers beeld aan centrale vraagstukken zien. Sommige voorstellen zijn ruimtelijk, andere meer sociaal-maatschappelijk. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat de opgaven vaak heel locatiespecifiek zijn en de gekozen werkwijzen sluiten daarop aan. Zo wordt er met concrete casestudies en pilotprojecten gewerkt waar omheen betrokkenheid en eigenaarschap kan worden gecreëerd. De geselecteerde stadslabs nemen vaak een kritische maar constructieve houding aan ten opzichte van lokale overheden. Zij gaan interessante samenwerkingen aan en betrekken relevante expertises. Ontwerpers vervullen daarbij dikwijls een intermediaire rol.

De opzet en de output van de labs is heel verschillend. Nieuwe labs kiezen vaak voor een activistische aanpak, waarmee ze tot een breed gedragen alternatief ontwikkelplan willen komen. Vervolgvoorstellen van eerder ondersteunde labs zijn vaak meer reflectief en gericht op kennisontwikkeling. Zo wil een van die labs een meetinstrument ontwikkelen waarmee de maatschappelijke meerwaarde van bewonersinitiatieven binnen de stedelijke ontwikkeling inzichtelijk kan worden gemaakt. Verder valt het op dat in veel labs aandacht wordt besteed aan het documenteren van stappen en het toegankelijk maken van opgedane kennis en ervaring. Door niet alleen de successen, maar ook de moeilijkheden inzichtelijk te maken kan een waardevolle bijdrage aan het kennisnetwerk worden geleverd.

Tot slot constateerden de adviseurs dat er, net als vorig jaar, veel voorstellen zijn ingezonden voor fablabs, al dan niet in combinatie met herbestemmingstrajecten en exploitaties voor gebouwen. In die gevallen is vaak geen urgente ruimtelijke of sociaal-maatschappelijke opgave op een stedenbouwkundig schaalniveau omschreven. Daarnaast zijn er voorstellen ingezonden met een te vrijblijvende opzet. Zij beschikken niet of in te beperkte mate over een aantoonbaar lokaal draagvlak. Daar waren ook enkele projecten bij die zich eerder als een onderzoek zouden kwalificeren. Deze voorstellen sloten niet goed aan bij de omschrijving van de Open Oproep.

Beoordeling
Bij de beoordeling van de inzendingen hebben de adviseurs gelet op de relevantie van de geformuleerde opgaven, het plan van aanpak, de organisatievorm van het initiatief, de betrokken expertise, de coalitiepartners en de coherentie tussen deze onderdelen. Daarbij hebben de adviseurs getoetst in hoeverre de voorstellen aansluiten bij de doelstellingen van deze Open Oproep en samenhangen met het thema Innovatieve Vormen van Opdrachtgeverschap. Met het op te zetten kennisnetwerk in gedachten heeft men gekeken naar de deelbaarheid van de verwachte resultaten en de geografische spreiding van de geselecteerde voorstellen.

meer nieuws

sciactiviteitenprogrammas2020.jpg

Toekenningen Activiteitenprogramma's 2020

15 januari 2020

Aan 23 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de culturele en creatieve industrie in Nederland. De 23 instellingen ontvangen samen bijna € 1,5 miljoen voor hun programmering in 2020. De bijdragen variëren van € 27.000 tot € 150.000 per jaarprogramma.
De Deelregeling Activiteitenprogramma's ondersteunt programma's op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur of een combinatie van deze disciplines. Culturele instellingen kunnen eens per jaar een bijdrage aanvragen voor hun activiteitenprogramma met een maximale looptijd van één jaar.

Vanaf 2020 wordt het mogelijk om binnen deze regeling zowel voor een éénjarig- als voor een tweejarig programma in te dienen.

selectie
De adviescommissie onder voorzitterschap van Rutger Wolfson heeft geadviseerd over 41 programma's van instellingen op het gebied van digitale cultuur, vormgeving en architectuur. Zij vroegen in totaal bijna € 2,8 miljoen aan. De ronde was daarmee ruim overvraagd waardoor de commissie scherpe keuzes heeft moeten maken.

nieuwe initiatieven op het gebied van architectuur en vormgeving
Er is een aantal nieuwkomers binnen de regeling ondersteund. Het betreft vijf instellingen: Independent School for the City, De Dependance, State of Fashion, BlueCity en Onomatopee. De commissie acht het van belang om deze instellingen op het gebied van architectuur alsook op het gebied van vormgeving te stimuleren. Het meerendeel van de genoemde instellingen heeft al eerder projectsubsidies bij het Stimuleringsfonds ontvangen.

Syb Groeneveld, directeur van het Stimuleringsfonds vindt het ondersteunen van deze vijf instellingen voor een jaarprogramma belangrijk omdat het de instellingen de kans geeft om door te groeien en zich verder te ontwikkelen als platform binnen de culturele infrastructuur van de creatieve industrie. 'Samen vertegenwoordigen de 23 ondersteunde instellingen een mooi beeld van een dynamische sector', aldus Groeneveld.

Een voorbeeld is de Independent School for the City. De School, een gezamenlijk initiatief van Crimson en ZUS, is een instituut voor 'urbanisten' en een publieke ontmoetingsplek voor professionals die de hedendaagse stad op een interdisciplinaire, conceptuele en pragmatische wijze benadert. De commissie waardeert met name de interdisciplinaire werkwijze en beschouwt de methodiek als een waardevolle aanvulling op de bestaande praktijk. De commissie onderstreept de inclusieve benadering van de School. Het platform experimenteert met nieuwe formats om daarmee niet alleen de inhoud verder te ontwikkelen maar ook een nieuw en breed publiek aan te spreken en aan zich te binden.

De adviescommissie waardeert met name het onderscheidende, agenderende karakter van de programma's. Dit zag de commissie veelal terug in de aanvragen vanuit de digitale cultuur. Een voorbeeld zijn de programma's van The Hmm en van SETUP. Zij verhouden zich tot urgente vraagstukken en spreken niet zozeer óver digitale cultuur maar onderzoeken deze van binnenuit.

digitale cultuur
The Hmm, een kritisch en inclusief platform voor internetcultuur, filtert de overweldigende en snelle wereld van het internet en onderzoekt de impact van onze kliks. Het komend jaar richt het platform zich op onderwerpen als deepfakes, facial recognition, surveillance kapitalisme en TikTok.

Aanleiding voor het programma Sorry. (Van Verantwoorden naar verantwoordelijkheid nemen) van SETUP zijn de vele spijtbetuigingen van verschillende tech-giganten in het afgelopen jaar. Werknemers van o.a. Facebook, Google en Twitter maakten hun wroeging wereldkundig. Van manipulatie en misinformatie tot onzuivere datapraktijken en de opkomst van de aandachtseconomie; deze onderwerpen zijn terug te vinden in hun 'regreditorials'. SETUP probeert deze complexe thematieken toegankelijk te maken voor een breed publiek en zal nieuwe rituelen ontwerpen voor het maken van excuses rondom op technologie gebaseerde schandalen.

reflectie diversiteit en inclusie
Er zijn meerdere programma's die aandacht besteden aan diversiteit, maar over het geheel zijn er weinig instellingen die op een integrale wijze kijken naar diversiteit en inclusie in het programma, netwerk, organisatie en/of publiek. Noemenswaardig is de samenwerking met MBO studenten zoals The Hmm en Tetem voorstellen. Ook Onomatopee richt zich op een breder publiek met het programmaonderdeel CriticALL. Tevens is een programmaonderdeel van Zone2Source interessant als het gaat om culturele diversiteit. In samenwerking met Framer Framed ontwikkelt het platform een programma rond culturele relaties tussen land en mens in diverse locaties in de wereld. Ze nodigen onder andere projecten uit die gaan over het verzet tegen kapitalistische koloniale relaties.

De publieksevents van MacGuffin hebben als inzet om een breder publiek aan te boren en een minder eurocentrisch perspectief in te nemen. Het bevragen van de lokale context van de objecten staat centraal en de invloed van migratie is een terugkerend subthema. Er wordt met diverse internationale partners samengewerkt zoals Darat al Funun (Amman) en het Röhsska Museum (Gothenburg).

De 23 instellingen die een bijdrage ontvangen zijn:

AiR
Architectuurcentrum Nijmegen
BlueCity
CAST
Creative Coding Utrecht
Current Obsession
De Dependance
ExtraExtra
fanfare
Hackers&Designers
Impakt
Independent School for the City
MacGuffin
Onomatopee
Ontwerp Platform Arnhem
Partizan Publik
Platform GRAS
PrintRoom
SETUP
State of Fashion
Tetem
The HMM
Zone2source

Hier is meer informatie over de inhoud van de specifieke programma's per instelling te lezen.

De sluitingsdatum voor de Deelregeling Activiteitenprogramma's in 2020 is 30 september.

indexafdelingbuitengewonezakenkopie.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor ontwerpkritiek, reflectie en debat

13 januari 2020

Om vernieuwing en diversiteit binnen platforms voor ontwerpkritiek, reflectie en debat aan te moedigen, zette het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie een open oproep uit. Uit de twaalf aanvragen die het fonds ontving, werden vier voorstellen geselecteerd omdat ze bijdragen aan de ontwikkeling van het bestaande discours. Het fonds heeft extra middelen beschikbaar gesteld om deze platforms te ondersteunen en de oproep in 2020 te herhalen vanuit de Deelregeling Activiteitenprogramma's.
selectie
De commissie, bestaande uit Juha van 't Zelfde, Kirsten Hannema, Sophie Krier en Toon Koehorst, selecteerde de voorstellen die voorlopen in het verkennen van andere werkvormen om verdieping en/of vernieuwing te bewerkstelligen en voorop gaan in het betrekken van nieuwe doelgroepen bij het bedrijven van ontwerpkritiek, reflectie en debat. Hierdoor vormen de geselecteerde voorstellen een waardevolle aanvulling op het bestaande discours.

De volgende partijen en voorstellen zijn geselecteerd:
A.ZINE, een nieuw perspectief op architectuur
Architectuurverhalen
Social Design Showdown (foto bovenaan)
Afdeling Buitengewone Zaken
FA Situations: Situating Architectural Debate in the Real World
Stichting Failed Architecture Foundation
re: re: design
Stichting Designplatform Rotterdam

Door de keuze van onderwerpen en het toepassen van een andere 'tone of voice' in het nieuwe online magazine 'A.ZINE' maakt Architectuurverhalen een kritische reflectie op de discipline architectuur toegankelijk voor een breed publiek. Het voorstel van Afdeling Buitengewone Zaken onderstreept de noodzaak van kritische reflectie op de werkpraktijk van social design en gaat daarbij uit van 'reflection-on-action' en een continue 'Community of Practice' waarin sterke betrokkenheid van verschillende stakeholders (ontwerpers, opdrachtgevers én opleidingen) centraal staat. Stichting Failed Architecture Foundation onderzoekt met een reeks 'Situaties' hoe 'embodied debate' kan worden georganiseerd door een kritische benadering van scenografie, choreografie, en performatieve rituelen en oefeningen die het fysieke debat stimuleren. In haar voorstel bouwt Stichting Designplatform Rotterdam voort op haar beproefde format genaamd 'Schrijvende ontwerpers pakken het podium' en zet tegelijkertijd in op verdieping door te investeren in schrijf-, presentatie- en discussiekwaliteit binnen het vakgebied.

Wat betreft de inhoudelijke uitgangspunten en thematiek merkt de commissie op dat de geselecteerde voorstellen zich onderscheiden door het alledaagse voorop te stellen in plaats van het uitzonderlijke ontwerp. Hierin ziet de commissie kansen voor het betrekken van nieuwe perspectieven en doelgroepen bij het ontwerpveld.

algemene indruk
De adviseurs signaleren op basis van de inzendingen aan de ene kant een toename van individuele en kleinschalige 'practice based' ontwerpreflectie. De urgentie hierbij zit volgens de commissie niet zozeer in het signaleren van lacunes in de samenleving en ontwerpkritiek. Vooral de ontwikkeling van de beoefenaar zelf, die vanuit een eigen praktijk problemen en lacunes aankaart en/of zichtbaar maakt, is van belang. Van de andere kant zien de adviseurs ook een groeiend aanbod van breed opgezette platforms met verschillende reikwijdte en maatschappelijke urgentie. Deze platforms verbinden stakeholders met elkaar, ook over de grens. Daarbij experimenteren sommige met werkvormen terwijl andere de inhoudelijke verbreding of verdieping opzoeken. Volgens de adviseurs heeft het vakgebied baat bij deze diversiteit van aanpak en is het van belang om verschillende soorten platforms te ondersteunen. Deze diversiteit draagt bij aan de infrastructuur van het discours. Daarom vindt de commissie het jammer dat er niet meer veelzijdigere aanvragen zijn ingediend. Diversiteit op verschillende vlakken is volgens de adviseurs nog een blinde vlek voor vele organisaties, ondanks pogingen van meerdere platforms om dit te omarmen, .

vervolg in 2020
Gezien de aanhoudende urgentie van het onderwerp zal het fonds de oproep in 2020 nogmaals uitschrijven. Houd onze nieuwsbrief en website in de gaten voor de updates.
saarscheerlings.jpg

Selectie Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten

9 januari 2020

Zes voorstellen zijn geselecteerd uit de dertig voorstellen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de Open Oproep Eigentijds gebruik van ambachten. Het was de eerste maal dat deze oproep is uitgezet. De oproep wordt in 2020 herhaald.
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie stelde met deze oproep ontwerpers in de gelegenheid met een voorstel te komen dat de gelijkwaardige samenwerking tussen ambachtslieden en ontwerpers versterkt en dat kan leiden tot een duurzame toekomst van het ambacht. Het fonds vroeg om voorstellen voor verkenningen, nieuwe gebruiken en/of toepassingen van traditionele en hedendaagse ambachten.

De geselecteerde voorstellen ontvangen subsidie uit een aanvullend budget dat beschikbaar is gesteld vanuit het ministerie van OCW voor volkscultuur (immaterieel erfgoed) voor drie Rijkscultuurfondsen.

beoordeling
Voor de open oproep ontving het Stimuleringsfonds dertig voorstellen. Omdat het Stimuleringsfonds samen met het Mondriaan Fonds de oproep had uitgezet, zijn de aanvragen voorgelegd aan adviseurs van het Stimuleringsfonds én van het Mondriaan Fonds. Het Stimuleringsfonds heeft Job Meihuizen en Désiree Hammen gevraagd een selectie te maken: het Mondriaan Fonds vroeg dat aan Luuk Nouwen en Antonio Guzman. In een gezamenlijke vergadering zijn zowel de aanvragen van het Mondriaan Fonds als die van het Stimuleringsfonds besproken en geselecteerd onder voorzitterschap van Barbara Visser.

In de vergadering heeft de adviescommissie alle aanvragen gezamenlijk besproken. De adviseurs namens het Mondriaan Fonds waren leidend in de beoordeling van de aanvragen van dat fonds; de adviseurs namens het Stimuleringsfonds waren leidend in beoordeling van de Stimuleringsfonds-aanvragen. De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep gericht op:

De innovatieve kwaliteit van het plan, inclusief de beoogde meerwaarde voor het ambacht;
De artistieke / ambachtelijke kwaliteit van het werk van de aanvrager en ambachtsbeoefenaar;
De betrokken deskundigheid en de kwaliteit van het plan van aanpak als geheel (denk hierbij aan diversiteit, inclusiviteit, draagvlak, regionale (culturele) inbedding en spreiding);
De wijze waarop de beoogde werkrelatie tussen ambachtslieden, kunstenaar/vormgever wordt ingericht;
De wijze waarop verbindingen worden gelegd met maatschappelijke partijen en met het publiek.

De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten op de doelstellingen van deze oproep en het Subsidiereglement. De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere.

Elf aanvragen zijn positief beoordeeld en de aanvragen zijn onderling gerangschikt. Het budget reikt tot de honorering van vijf voorstellen.

selectie
Na uitvoerig beraad zijn de volgende projecten geselecteerd:
Glasvlechterij
Visser & Meijwaard
Archief van de Toekomst
Envisions
Plooiramen en pennentrappen (foto bovenaan)
Saar Scheerlings
Wiep
Christien Meindertsma
Zonnestof
Textielfabrique
Innovatief vlechtwerk
Atelier Remy & Veenhuizen
index1.jpeg
Archief van de Toekomst, Envisions

reflectie
De adviseurs zijn over het geheel genomen positief over de kwaliteit van de aanvragen. Ook de grote hoeveelheid aanvragen stemt de adviseurs positief. De oproep lijkt te beantwoorden aan wat leeft in het veld. Met een positief advies voor elf aanvragen voldoet dus een groot deel van de aanvragen aan het doel en de criteria van de oproep. Helaas is het budget beperkt en konden slechts zes aanvragen worden gehonoreerd.
In de aanvraag van Visser & Meijwaard in samenwerking met Esmé Hofman waarderen de adviseurs de focus op de benadering vanuit het weven en het materiaal, wat goed aansluit op het doel van de oproep. Ook over de samenwerking en vraagstelling van Envisions met het TextielMuseum zijn de adviseurs positief. De adviseurs vertrouwen op een onderscheidend resultaat met de kennis en professionele aanpak van René Veenhuizen en (wederom) Esmé Hofman. Ook wat betreft het voorstel van Saar Scheerlings zijn ze benieuwd naar de kennis van ambachtsbeoefenaar Jankees Goud. In het voorstel van Christien Meindertsma en timmerbedrijf Kuperus & Gardenier sluiten doel en opzet zowel praktisch als inhoudelijk heel mooi aan. In ontwerper Pauline van Dongen en weefexpert Maaike Gottschal zien de adviseurs de juiste partners om hun voorstel naar een hoger plan te tillen.

Het valt de adviseurs op dat de inzet vanuit het ambacht in een aantal voorstellen weinig wordt toegelicht. Bij een aantal aanvragen leidde dat tot onduidelijkheid over de rol van de ambachtsbeoefenaren, die soms beperkt lijkt te blijven tot alleen technische uitvoering. De adviseurs vinden het belangrijk om naar de aanvragers uit te dragen dat het verschil tussen het inzetten of toepassen van een techniek niet hetzelfde is als een ambacht uitvoeren, in lijn met de strekking van de oproep.

vervolg
De oproep wordt in het voorjaar 2020 herhaald. Houd de website en de nieuwsbrief in de gaten voor de sluitingsdatum.

Foto: Saar Scheerlings

locatingartscience2mikerijniersephotobyj.jpg

Selectie Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties

9 januari 2020

Vijf voorstellen zijn geselecteerd uit de twaalf aanvragen die het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ontving naar aanleiding van de Open Oproep Uitzonderlijke Presentaties. Het was de eerste maal dat deze oproep is uitgezet.
Met deze oproep creëert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ruimte voor voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Presentatie-instellingen, tentoonstellingsplekken, musea of nieuwe initiatieven werden gevraagd met een voorstel te komen voor het ontwikkelen van een onderscheidende presentatie om de kwaliteiten en betekenis van de hedendaagse architectuur, vormgeving en digitale cultuur te tonen aan het publiek. Het fonds beoogt hiermee onderscheidende, gedurfde of ambitieuze publiekspresentaties mogelijk te maken.

De subsidies worden verstrekt uit de extra middelen die minister Van Engelshoven van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap aan het Stimuleringsfonds beschikbaar heeft gesteld voor talentontwikkeling en vernieuwing.

selectie
Adviseurs Melle Daamen, René Boer en Annelies Thoelen selecteerden vijf voorstellen:

Pilot Voyage Voyage Voyage
Stichting Bureau Europa
GESAMTKUNST: Het leven een kunst
Stedelijk Museum Amsterdam
De Grote Kunstshow met Bas Kosters
Stichting Musis en Stadstheater Arnhem
Perpetual bèta
The Grey Space in the Middle
N_O_W_H_E_R_E, Imagining the Global City
Stichting Paradox

beoordeling
Voor de open oproep ontving het Stimuleringsfonds twaalf voorstellen. De adviseurs hebben in de vergadering alle aanvragen gezamenlijk besproken.

De ingediende voorstellen zijn getoetst aan de hand van de criteria van deze oproep gericht op:
De relevantie en urgentie van de presentatieopgave;
De mate van vernieuwing in aanpak, vorm en strategie;
Een onderscheidende visie op publieksbereik; en
De voorbeeldstellende wijze waarop culturele organisaties samenwerken met ontwerpers en makers gericht op artistiek hoogwaardige resultaten.

De adviseurs beoordeelden in hoeverre de voorstellen consistent zijn opgezet en de mate waarin deze aansloten op de doelstellingen van deze oproep en het Subsidiereglement. De beoordeling had de vorm van een tender: een aantal voorstellen is verkozen boven de andere.

reflectie
De adviseurs laten zich kritisch uit over de kwaliteit van de meeste aanvragen. Over het geheel genomen vinden ze dat de voorstellen amper verder komen dan reguliere presentaties en dat te weinig wordt ingegaan op het publiek.
Wat betreft de geselecteerde voorstellen zien de adviseurs een aantal interessante ideeën en urgente thema's die kunnen leiden tot relevante presentaties. Ook zijn ze positief over de samenwerkingen die de partijen aangaan. In het voorstel van het Stedelijk Museum Amsterdam waarderen ze bijvoorbeeld de veelheid aan partners en in het voorstel van Bureau Europa waarderen ze het betrekken van toeristische bureaus en de combinatie van professioneel publiek en een breder publiek. In het voorstel van The Grey Space in the Middle zijn de adviseurs positief over de experimentele houding en het uitgangspunt om open source te werken, al hebben ze nog vragen over hoe de uitgangspunten gaan worden vertaald naar een concrete presentatie.
In de aanvraag van Stichting Paradox wordt de betrokkenheid van diverse vooraanstaande partijen gewaardeerd, wel missen de adviseurs nog een concrete uitwerking van de totstandkoming van het inhoudelijke debat. Over het geheel genomen is het voorstel echter goed en professioneel uitgewerkt. De Grote Kunstshow met Bas Kosters bezoekt diverse plekken in het land en zoekt actief contact met publiek via bijvoorbeeld festivals. Hiermee stellen de adviseurs dat goed is nagedacht over het combineren van een geconcentreerde manier van presenteren met het publieksbereik.

De adviseurs zien voorbeeldstellende presentaties bij musea zoals Naturalis, NEMO en Natural History Museum in Londen (en benoemen Engelse musea in het algemeen), maar zien dit nog weinig terug in de voorstellen. Zowel in vorm als in inhoud noemen de adviseurs veel aanvragen nog niet sterk en weinig onderscheidend. Ook stellen de adviseurs dat publieksbereik geen primaire focus lijkt te hebben in de voorstellen, waarmee de projecten op relevantie laag scoren. De adviseurs vinden het erg belangrijk dat instellingen publiek meer centraal gaan stellen.

vervolg
Deze open oproep wordt in 2020 nog twee keer uitgezet. Houd de website en nieuwsbrief in de gaten voor de sluitingsdata, die binnenkort worden bekendgemaakt.

Foto bovenaan: Locating ArtScience #2, Mike Rijnierse. Foto: Jesus Canuto
joris02.jpg

Hoofd Subsidies Joris van Ballegooijen

8 januari 2020

Per 7 januari 2020 start Joris van Ballegooijen in de functie Hoofd Subsidies bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Joris startte in 2012 bij het fonds en werkte de afgelopen acht jaar aan een zeer stevig fundament onder de Deelregeling Digitale cultuur. Hij stond aan de wieg van de nieuwe regeling Immerse\Interact die hij samen met het Filmfonds opzette. In de nieuwe positie wordt Joris verantwoordelijk voor de verschillende subsidieregelingen bij het fonds waaronder de nieuwe Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021-2024. Joris volgt Aline Knip op die per januari afscheid nam van het fonds. Sean Gilis volgt Joris op als coördinator Digitale cultuur, Immerse\Interact en Upstream: Music x Design.



Foto: Stacii Samidin
loader

het fonds

subsidies

actueel

vacaturestafmedewerkertalentontwikkeling.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie is het rijkscultuurfonds voor architectuur, vormgeving en digitale cultuur. Jaarlijks ondersteunen we meer dan vijfhonderd bijzondere en vernieuwende projecte... meer >
sciactiviteitenprogrammas2020.jpg
Aan 23 instellingen is door het Stimuleringsfonds een éénjarige subsidie toegekend. De geselecteerde instellingen zijn van belang voor de ontwikkeling en versterking van de infrastructuur van de cul... meer >
sluitingsdata2020.png
De sluitingsdata van de deelregelingen in 2020 zijn bekend. Per regeling verschilt het aantal rondes per jaar waarin de commissies bijeenkomen. De Deelregelingen Architectuur en Digitale cultuur hebbe... meer >
loader
loader
loader