stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Ruimte voor Talent
bjnilsen.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor Talent

30 januari 2019

Om ontwerpers in staat stellen samen met een partner een omgeving te creëren waarin gezamenlijk experimenteren, het leggen van nieuwe relaties en het delen van kennis centraal staan, schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een Open Oproep Ruimte voor Talent uit. Naar aanleiding van de open oproep ontvingen we 37 aanvragen. Hieruit werden er acht geselecteerd voor een bijdrage.
De Open Oproep Ruimte voor Talent is bedoeld voor ontwerpers die een nieuwe stap in hun ontwikkeling willen zetten door een bijzondere samenwerking aan te gaan. Dit kan gaan om een samenwerking met een werkplaats of lab, maar bijvoorbeeld ook een gelegenheidssamenwerking met een team van wetenschappers of met een producent die innovatie nastreeft. Samen wordt er gewerkt aan vraagstukken die de eigen dagelijkse (ontwerp)praktijk overstijgen. Denk aan de inzet van sensoren binnen 3D-textiele structuren of de constructieve kwaliteit van bamboe.

selectie
De oproep leverde uiteenlopende voorstellen op, met partners afkomstig uit domeinen variërend van culturele sector, bedrijfsleven tot wetenschap, kennisinstelling of maatschappelijke organisatie. Ook de verschillende disciplines die het fonds bedient, waren goed vertegenwoordigd. De inzendingen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Ista Boszhard (onderzoeker en oprichter van het Waag Textiellab), Kianoosh Motallebi (maker/kunstenaar in het digitale domein) en Martine Zoeteman (architect, voorzitter van Dutch Creative Residency Network en bestuurslid bij de Besturing).

De voorstellen van de volgende ontwerpers en ontwerpbureaus werden geselecteerd:
Studio Adela met Genneper Hoeve
Benny Nilsen met SML (foto bovenaan)
Alissa + Nienke met EE Exclusives
Jasper van Loenen met RDM Makerspace
Next Architects met ShapeService
Samira Boon met Sensor Lab
Tivon Rice met TU Delft
Chris Kabel met Doornekamp & RHS

van 3D-weven tot Machine Learning
De ingediende voorstellen tonen aan dat architecten, ontwerpers en makers, afkomstig uit alle (sub)domeinen van de creatieve industrie, beschikken over een grote mate van ambitie en op zoek zijn naar samenwerkingen die bijdragen aan de verdieping of artistieke ontwikkeling van hun ontwerppraktijk. Gezamenlijk geven de ondersteunde projecten een divers overzicht van de mogelijkheden die een lab, werkplaats of praktijkomgeving kan bieden voor het ontwikkelen en verdiepen van de praktijk van een maker. De makers staan op verschillende punten in hun carrière en zijn werkzaam in verschillende disciplines, variërend van AI tot fooddesign. Ook de vorm van de samenwerkingen en de domeinen waar de expertise van de partners ligt, is gevarieerd. Zo wordt er samengewerkt met industriële partners, maar ook culturele instellingen en universiteiten.

Twee van de geselecteerde voorstellen zijn gericht op materiaalonderzoek. Ontwerpstudio Alissa + Nienke wil samen met EE exclusives de mogelijkheden onderzoeken van 3D-weven. En ontwerper Chris Kabel experimenteert met de constructieve kwaliteit van bamboe, als alternatief voor staal, aluminium en hardhout. Naast onderzoek naar nieuwe duurzame materialen, is circulariteit een belangrijke thema bij veel aanvragers. Studio Adela gaat samen met de Genneper Hoeve alternatieven voor de biodynamische vleesindustrie onderzoeken, terwijl Next Architects zich richt op het ontwikkelen van een 3D-geprint dakelement met als grondstof gerecycled plastic. Studio Samira Boon wil samen met Sensor Lab verkennen hoe zij sensoren kan integreren in 3D-textiele structuren. Omgevingscondities kunnen zo efficiënter worden vertaald. Ook wordt een meer duurzame, adaptieve en interactieve architectuur mogelijk. Verder ontving het fonds verschillende voorstellen op het gebied van artistieke verdieping binnen het digitale veld. Geluidskunstenaar Bennie Nilsen gaat in samenwerking met Spatial Media Laboratories (SML) onderzoeken hoe hij zijn huidige praktijk van geluidskunst en fieldrecording kan uitbreiden naar het visuele domein. Tot slot zijn er verschillende makers die zich willen verdiepen in Machine Learning en scenario's bieden die de impact van deze nieuwe technologie verbeelden. Tivon Rice werkt samen met de TU Delft aan een creatieve toepassing van Machine Learning. Jasper van Loenen gaat binnen RDM Makerspace een klein mechanisch dier bouwen dat via sensoren wordt gekoppeld aan een neuraal netwerk.
recomposedbamboo.jpg
Recomposed Bamboo, Chris Kabel met Doornekamp & RHS

indruk commissie
De commissie is onder de indruk van de kwaliteit en spreekt van een sterke ronde. Wel merkt ze op dat veel ontwerpers zich beter bewust moeten zijn van hun positie. De ondersteunde ontwerpers reflecteren op hun praktijk en zijn zich bewust van de (maatschappelijke) context waarin ze opereren. Daarnaast heeft de commissie gekeken naar de kwaliteit van de partner en of de faciliteiten van de partner aansluiten bij de doelstellingen van het project. Hierbij heeft de commissie vooral bekeken of de samenwerking de reguliere praktijk overstijgt en of er kennisuitwisseling plaatsvindt tussen beide partijen. In sommige gevallen constateerde de commissie dat het beoogde partnerschap een voortzetting is van eerdere samenwerking. Als de aanvrager concreet weet te maken dat het gaat om een nieuwe stap, denkrichting of verdieping staat de commissie hier niet negatief tegenover.

Voor de geselecteerde voorstellen geldt dat de samenwerking met de partner in lijn ligt met het doel en de opzet van het project. Ze dragen bij aan een nieuwe stap binnen de praktijk van de maker, maar ook aan nieuwe denkrichtingen bij de partner. Alle geselecteerde voorstellen hebben een vorm van kennisdeling opgenomen in het traject. De commissie heeft erop gelet dat de vorm hiervan aansluit bij de opzet en aard van het project en het beoogde publiek. Ook heeft ze bekeken of de beoogde resultaten relevant zijn voor een breder publiek. De commissie is benieuwd naar de resultaten van de geselecteerde voorstellen en verwacht dat ze gaan leiden tot inspirerende voorbeelden.

vervolg
De volgende sluitingsdatum voor de Open Oproep Ruimte voor Talent valt in mei 2019. Medio februari wordt deze open oproep met bijbehorende voorwaarden gepubliceerd op de website en in de nieuwsbrief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer nieuws

portrettenscouts.png

1 en 2 mei: Scout nights Talentontwikkeling

18 april 2019

De voor Talentontwikkeling aangestelde scouts Marian Duff en Meryem Slimani organiseren op respectievelijk woensdag 1 mei 2019 en donderdag 2 mei 2019 in Amsterdam en Rotterdam een scout night. Talentvolle ontwerpers of makers die werkzaam zijn op de grensvlakken van de creatieve industrie, straatcultuur en grootstedelijke dynamiek kunnen hier hun werk presenteren. Het Stimuleringsfonds wil met deze procedure een bijdrage leveren aan een meer inclusieve ontwerpsector.
Marian Duff en Meryem Slimani selecteren tijdens de scout nights samen met een jury elk vier makers die van het Stimuleringsfonds €1.000 ontvangen om een ontwikkelplan op te stellen. We zijn op zoek naar ontwerpers en makers die zich in belangrijke mate op eigen kracht hebben ontwikkeld en in de brede zin van het woord. Denk aan fashion designers, art-directors, set designers, graffiti artists, typografen, product designers, illustratoren of andere beeldmakers.

Tijdens de scout night geef je in een korte presentatie antwoord op drie vragen:
• Wie ben je als maker?
• Wat maakt jou uniek?
• Wat wil je met de werkbeurs ontwikkelen in één jaar?

De juryleden geven je feedback en maken de selectie samen met de scout. In Rotterdam bestaat de jury uit Nick Kailola (oprichter Leyp, ontwerper, sneaker customizer), Sharon Jane Dompig (visual artist en art director o.a. voor Daily Paper) en Telma Patricia Fonseca Monteiro (modeontwerper en oprichter atelier INVALID). In Amsterdam is Aukje Dekker (oprichter sociëteit SEXYLAND) jurylid, de andere juryleden worden binnenkort bekendgemaakt.

De scout nights richten zich specifiek op in Nederland wonende ontwerpers, makers of onderzoekers die momenteel geen kunstvakopleiding/ontwerpopleiding volgen en deze in de afgelopen vier jaar ook niet hebben afgerond. De te scouten talenten zijn daarnaast:
• 18 jaar of ouder;
• actief binnen de grootstedelijke maakcultuur;
• in potentie een onderscheidend voorbeeld binnen de Nederlandse creatieve industrie;
• nooit eerder ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

aanmelden
De scout night van Marian Duff is op woensdag 1 mei in Soho House, Amsterdam. Wil je je werk hier pitchen? Meld je dan aan via [email protected].

De scout night van Meryem Slimani is op donderdag 2 mei bij Brand New Guys in Rotterdam. Wil je je werk hier laten zien, meld je dan aan via [email protected].

Aanmelden is verplicht. Na aanmelding ontvang je aanvullende informatie. Beide scout nights zijn alleen bedoeld voor ontwerpers en makers die hun werk willen laten zien aan de scouts en de jury. De scout nights zijn verder besloten.

selectie en tweede ronde
Als je geselecteerd bent tijdens de scout night, ontvang je €1.000 om een ontwikkelplan te maken voor een beurs van €24.000. Dit plan dien je uiterlijk 6 juni in voor de tweede ronde Talentontwikkeling. In het ontwikkelplan geef je aan hoe je je als ontwerper of maker komend jaar wil ontwikkelen. Je beschrijft je voorgenomen inhoudelijke verdieping of ontwerpend onderzoek. Daarnaast motiveer je waarom je dit wilt doen en hoe dit past bij de ontwikkeling die je wilt doormaken.

In de tweede ronde, dus na 6 juni, worden in totaal zestig ontwikkelplannen voorgelegd aan de adviescommissie Talentontwikkeling. De scouts introduceren de geselecteerde plannen uit de scout nights. Acht van de zestig plannen zijn dus afkomstig van makers die zijn aangedragen door de scouts. De overige 52 zijn in de eerste ronde Talentontwikkeling al geselecteerd door de commissie. Op basis van de ingediende plannen selecteert de commissie maximaal 35 makers die een beurs van €24.000 van het Stimuleringsfonds ontvangen. Minimaal twee van deze beurzen zijn gereserveerd voor de makers die zijn aangedragen door de scouts.

Marian Duff
Marian Duff (1977, Paramaribo, Suriname) is oprichter van de internationale mode-community MAFB. Aanleiding voor het ontstaan van MAFB in 2008 waren de antwoorden op de vragen: Welke rol speelt diversiteit in onze beeldvorming over mode? En bestaat er zoiets als ongelijkheid in de wereld van mode?

Marian Duff: 'Ons beeld over de mode wordt bepaald door diversiteit, of sterker nog, het gebrek aan diversiteit. Er liggen voldoende uitdagingen voor ons.'

In november 2017 richtte Duff Open Space Contemporary Art Museum (OSCAM) op, een museale landingsplek voor kunst, mode, design, vakmanschap en ontwikkeling in Amsterdam met de focus op de Bijlmer. OSCAM heeft zich ontpopt tot een creatieve ontmoetingsplek waar een breed publiek elkaar ontmoet en waar een hoogwaardig tentoonstellings - en activiteitenprogramma wordt getoond. De komende jaren wordt deze bijzondere plek behouden door een scala aan partners die Marian Duff aan OSCAM heeft verbonden, namelijk: Decoratelier Nationale Opera & Ballet, Amsterdam Museum, OBA, Gemeente Amsterdam, CEC en adviesorganisatie B&A Groep.

Meryem Slimani
Meryem Slimani (1983, Meknes, Marokko) studeerde cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit en heeft zichzelf in de praktijk ontwikkeld tot stylist en art director. Ze werkt op freelance basis met verschillende organisaties (o.a. Hiphophuis, Brand New Guys, Gemeentemuseum Den Haag, Studio Narrative, De Doelen, het Wereldmuseum, Stichting de Loodsen), ontwerpers als Susan Bijl en The Boyscouts en met verschillende fotografen. Daarnaast werkt ze deeltijd bij theater Zuidplein (op Rotterdam Zuid), waar ze verantwoordelijk is voor partnerships en fondsenwerving. Ze heeft een actief Instagram-account waar ze meer dan 13.000 volgers heeft.

Meryem Slimani: 'Alle wegen leiden naar Rome, maar het is ook van belang om in te zien dat sommige mensen een routeplanner, blarenpleisters en volle rugtas meekrijgen en anderen zonder enige aanwijzing of hulp de weg moeten zien te vinden.'

Vroeger wilde Slimani al schrijfster of modeontwerpster worden, maar in haar universitaire onderwijsfamilie werden zulke zaken als leuke hobby gezien en niet als serieuze carrière. Tijdens een moeilijke periode begon ze te bloggen over mental health, body positivity en mode met een focus op streetwear waarbij haar site en Instagram dienden als therapeutische en creatieve uitlaatklep naast haar reguliere therapiesessies. Het delen van haar verhaal in woorden en beelden op haar platform leidde uiteindelijk tot betaalde opdrachten en samenwerkingen met lokale en (inter)nationale merken. Als scout wil ze laten zien dat buiten de gebaande paden veel inspirerende talenten bestaan die het verschil kunnen maken en een voorbeeld kunnen zijn voor toekomstige generaties.

Wil je meer weten over achtergrond van de scoutingprocedure kijk dan hier.

Foto Marian Duff (links): Les Adu
Foto Meryem Slimani: Cye Wong-Loi-Sing
logosfondsenweb.jpg

Rijkscultuurfondsen reageren gezamenlijk op stelseladvies Raad voor Cultuur

15 april 2019

Op donderdag 11 april 2019 presenteerde de Raad voor Cultuur zijn advies 'Cultuur dicht bij, dichtbij cultuur'. In dit advies over het cultuurbestel vanaf 2021 schrijft de Raad onder meer dat het landelijke cultuurbestel moet worden verbreed. In een brief aan minister Van Engelshoven wijzen de zes rijkscultuurfondsen op de mogelijk verstrekkende consequenties van het advies en pleiten zij voor een minder grootschalige wijziging van het cultuurstelsel dan de raad voorstelt. Lees hieronder de brief van de rijkscultuurfondsen.
Geachte mevrouw Van Engelshoven,

Graag maken wij u als uw zes rijkscultuurfondsen deelgenoot van onze gezamenlijke reactie op het stelseladvies 'Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur' dat de Raad voor Cultuur 11 april jl. uitbracht. We delen een aantal inhoudelijke opvattingen van de Raad, maar maken ons zorgen over de mogelijk verstrekkende consequenties van het advies.

De Raad start zijn advies terecht met een positieve notie door te constateren dat: “de Nederlandse cultuursector op een hoog niveau produceert en presenteert en dat er een enorme potentie is om de gesubsidieerde cultuursector te verrijken.” De Raad stelt vervolgens een grootschalige herziening van het bestel voor “omdat het publiek een veelkleurig, kwalitatief hoogstaand aanbod verdient, dat nu nog onvoldoende tot stand komt.”
Om het publiek en makers beter te bedienen, is het noodzakelijk om het cultuurbeleid van de stedelijke regio's en het rijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Daarnaast zouden de top- en ketenfuncties in de Culturele basisinfrastructuur een meer “open, gelaagd en beweeglijk” karakter moeten krijgen, en zouden ze moeten worden uitgebreid met genres die in de ogen van de Raad in het huidige rijksbeleid onvoldoende worden gestimuleerd.

We zijn het vanzelfsprekend eens met de constatering dat het van belang is dat het culturele aanbod blijft evolueren, dat lokaal en nationaal beleid goed op elkaar aansluit en dat het publiek in haar volle breedte aangesproken en betrokken wordt.
Het advies van de Raad doet wat ons betreft echter te weinig recht aan vooral de inspanningen en de veerkracht van het culturele veld in de afgelopen jaren en aan de stappen die al gezet zijn, zowel door het ministerie, de stedelijke regio's als door de fondsen.

De fondsen pleiten daarom voor een minder grootschalige wijziging van het cultuurstelsel dan de Raad nu voorstelt. Want hoewel inclusiviteit, flexibiliteit en innovatie worden geambieerd, ligt door de grootschaligheid het risico van verstarring van het cultuurstelsel op de loer.
De Raad lijkt voorbij te gaan aan de belangrijkste reden waarom nog maar tien jaar geleden is gekozen voor het huidige systeem: in aanloop naar 2009 werd de constatering dat 'de boel op slot zat' breed gedeeld. Tot die tijd was van 'uitstroom' nauwelijks sprake en voor 'nieuwkomers daardoor nauwelijks (financiële) ruimte. Iedereen, van de cultuursector zelf tot de politiek, inclusief bewindspersonen, was het erover eens dat de cultuurnotasystematiek leidde tot een steeds minder open systeem en tot een toenemende mate van versnippering van subsidiebudgetten. De conclusie, dat de instroom en doorstroom van nieuwe generaties het hart vormt van de zo typisch Nederlandse artistieke diversiteit, ligt aan de basis van het huidige systeem.

Eenmaal gevormd achten de fondsen de kans groot dat de voorgestelde Culturele Basisinfrastructuur na 2021 'op slot zal gaan' en dat het perspectief van (jonge én mid-career) makers en creatieven meer naar de achtergrond zal verdwijnen. De Raad meent de samenhang in het stelsel te vergroten, maar bereikt het tegenovergestelde en stelt voor functionele en strategische verbanden uit elkaar te trekken.

We zien een deel van de voorgestelde oplossingen daarom eerder als een belemmering voor een 'open, gelaagd en beweeglijk karakter' van het stelsel en als het teniet doen van waardevolle investeringen uit het (recente) verleden. Het advies richt zich vooral op de herinrichting van bestuurlijke structuren. We missen binnen deze focus de noodzakelijke aandacht voor de rol en positie van de maker en voor de specifieke eigenschappen en kwaliteiten van de verschillende sectoren en de wijze waarop deze nu op maat worden bediend.

Tot slot plaatsen we vraagtekens bij de (financiële) haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de beoogde stelselwijziging.

De rijkscultuurfondsen hebben de Raad op verschillende momenten deelgenoot gemaakt van hun zorgen en oplossingen aangereikt. Oplossingen die het herstel van door u en de Raad geconstateerde weeffouten in het stelsel mogelijk maken en gericht zijn op een betere afstemming van cultuurbeleid op zowel landelijk als regionaal niveau. De vele samenwerkingen die mede door het opstellen van de regioprofielen zijn ontstaan, zouden hierdoor verder gestimuleerd worden. Van belang hierbij is tijd te nemen om doordachte veranderingen te realiseren, die zoveel mogelijk bottom-up worden ontwikkeld. Concreet stellen we onder meer voor:

het budget van programmafonds te gebruiken om in samenwerking met de regio's transitieprogramma's te ontwikkelen die aansluiten op thema's in uw visiebrief 'Cultuur in een open samenleving'. De resultaten hiervan kunnen worden ingezet voor structurele veranderingen in 2024;
minder ketenfuncties en/of minder instellingen per ketenfunctie op te nemen in de BIS, maar wel zorg te dragen voor ruimte en stimulering van nieuwe genres in het bestel;
de voorwaarden en mogelijkheden binnen de meerjarige regelingen van de fondsen te verruimen om vernieuwing en doorstroming verder te stimuleren.

Daarnaast willen we graag samen verder aan de slag met de ontwikkelingen die al door de sector zijn ingezet om de toegankelijkheid en inclusiviteit van de kunst en cultuur te bevorderen en die eveneens uitgaan van de door de Raad geformuleerde doelstellingen voor het cultuurbeleid. Ook met u en uw departement zijn onze voorstellen en oplossingen gedeeld. Wij dragen graag constructief bij aan de concretisering door hierover met u in gesprek te gaan.


Namens de rijkscultuurfondsen:

Tiziano Perez
Nederlands Letterenfonds

Doreen Boonekamp
Nederlands Filmfonds

Syb Groeneveld
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Eelco van der Lingen
Mondriaan Fonds

Henriette Post
Fonds Podiumkunsten

Hedwig Verhoeven
Fonds voor Cultuurparticipatie
openoproepprofessionaliseringplatform201.png

Open Oproep Professionalisering Platforms #3

9 april 2019

Platforms zijn een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek, zowel fysiek als online. Daarnaast weten platforms een brug te slaan tussen ontwerppraktijk, actuele ontwikkelingen en divers publiek. Met deze open oproep stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie platforms op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen. Dit is van essentieel belang voor organisaties die hun platformfunctie en agendastellende positie willen waarborgen.
Platforms die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel op basis van een scherpe toekomstvisie;
het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Met de bijdrage uit speciale open oproepen wordt de professionalisering en het ondernemerschap van platforms gesteund. Zo kunnen zij uiteindelijk meer kan focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken. Met deze subsidie kunnen platforms zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de Deelregeling Activiteitenprogramma's beter kunnen profileren.

Kijk hier voor een overzicht van de ondersteunde projecten uit de eerste ronde en tweede ronde van Professionalisering Ontwerpplatforms.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 15 mei 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

meer weten?
Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
stmuleringsfondstheaterrotterdam55.jpg

Terugblik open dag Bring it on! 2019

8 april 2019

Na een succesvolle eerste editie afgelopen jaar, organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie op donderdag 28 maart opnieuw Bring it on!. Op deze open dag kwam de ontwerpende sector samen, gingen we in 80 speeddates in gesprek met (potentiële) aanvragers en lieten we via verschillende projecten en in gesprekken met ondersteund ontwerptalent het belang en de mogelijkheden van het fonds zien.
Voor het Stimuleringsfonds is de maatschappelijke impact van ondersteunde projecten een belangrijke waarde. In verschillende podiumgesprekken kwam dit dan ook naar voren. Zo gingen we in gesprek over duurzaamheid in de modesector en de samenwerking tussen ontwerpers en zorgprofessional in de zoektocht naar oplossingen voor complexe vragen in de zorg- en welzijnssector. Ontwerpers, makers, talenten en instellingen lieten zien wat de subsidie die zij ontvingen voor hen heeft betekend en samen bediscussiëren we nieuwe ontwikkelingen. We lanceerden de Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit en organiseerden voorafgaand aan het plenaire programma een bijeenkomst voor alle ontwerpers en makers die dit jaar een talentontwikkelingsbeurs van het fonds ontvangen en een expertmeeting voor geselecteerden van de Open Oproep Designing a Community of Care. Uitwisseling van kennis en ervaring stond tijdens deze bijeenkomsten centraal. Bring it on! 2019 werd afgesloten met een netwerkborrel voor alle bezoekers.

Bekijk hieronder het sfeerverslag van Bring it on!.
stmuleringsfondstheaterrotterdam6.jpg
Voorafgaand aan het plenaire programma organiseerden we een bijeenkomst voor alle ontwerpers en makers die dit jaar een talentontwikkelingsbeurs van het fonds ontvangen.
stmuleringsfondstheaterrotterdam33.jpg
Collega´s Jetske van Oosten en Nazanin Hedayati organiseerden een expertmeeting voor geselecteerden van de Open Oproep Designing a Community of Care
stmuleringsfondstheaterrotterdam42.jpg
Moderator Stephanie Afrifa introduceerde de sprekers en ging met hen in gesprek.
stmuleringsfondstheaterrotterdam59.jpg
Directeur-bestuurder Syb Groeneveld blikte terug op het afgelopen jaar, presenteerde het jaarverslag 2018 en vertelde over de plannen voor de komende periode.
stmuleringsfondstheaterrotterdam69.jpg
Joris van Ballegooijen, coördinator Digitale cultuur en Immerse\Interact, zette op een rij welke opties het fonds te bieden heeft voor makers in het veld van de digitale cultuur en verhalenvertellers.
stmuleringsfondstheaterrotterdam65.jpg
stmuleringsfondstheaterrotterdam84.jpg
Andrea Kristić, stafmedewerker Vormgeving, opende het gesprek over duurzaamheid in de modesector.
stmuleringsfondstheaterrotterdam93.jpg
Modeplatforms FASHIONCLASH, State of Fashion en M-ODE, en modecollectief Das Leben am Haverkamp gingen in gesprek over duurzaamheid in de modesector en hun eigen praktijk.
stmuleringsfondstheaterrotterdam104.jpg
Een belangrijk onderdeel van Bring it on! waren de speeddates met medewerkers van het Stimuleringsfonds, een medewerker van Fonds Kwadraat en van de BNO.
stmuleringsfondstheaterrotterdam109.jpg
Eva Roolker, coördinator Vormgeving, lanceerde de tweede Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit.
stmuleringsfondstheaterrotterdam112.jpg
Ontwerper Siba Sahabi en adviseur Aslı Çiçek reflecteerden in het kader van de Open Oproep Interieur en Interdisciplinariteit op het vak.
stmuleringsfondstheaterrotterdam118.jpg
Jetske van Oosten, programmaleider Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp, in gesprek over het belang van de Open Oproep Designing a Community of Care.
stmuleringsfondstheaterrotterdam125.jpg
Ontwerper Manon van Hoeckel en Gijsbert van Herk (bestuursvoorzitter Humanitas) praatten over hun samenwerking en ambities om het eigen talent van ouderen te stimuleren.
stmuleringsfondstheaterrotterdam157.jpg
Ontwerpers Joana Chicau en Sofija Stanković (TeYosh) ontvingen een talentontwikkelingsbeurs van het fonds en vertelden wat dit hen bracht.
stmuleringsfondstheaterrotterdam168.jpg
Zineb Seghrouchni, programmaleider Internationalisering, vertelde over remix en sampling als methode voor vernieuwend ontwerp.
stmuleringsfondstheaterrotterdam177.jpg
Farida Sedoc en Navin Thakoer gebruiken remix en sampling als methode in hun werk en vertelden hierover.
stmuleringsfondstheaterrotterdam192.jpg
Initiatiefnemers Brigitte van der Sande van Other Futures 2020 en Shirin Mirachor van Get Me - for today's activist lichtten hun festival programmering toe.

Foto's: Aad Hoogendoorn
Film: Robbie van Zoggel

portrettenscouts.png

Marian Duff en Meryem Slimani aangesteld als scouts Talentontwikkeling

8 april 2019

Het Stimuleringsfonds stelt Marian Duff en Meryem Slimani aan als scouts Talentontwikkeling. Zij krijgen van het fonds de opdracht om ieder vier talentvolle ontwerpers of makers te selecteren die zich buiten het reguliere kunstvak- of architectuuronderwijs hebben ontwikkeld en werkzaam zijn op de grensvlakken van de creatieve industrie, straatcultuur en grootstedelijke dynamiek. Deze makers werken vaak met nieuwe referentiekaders die de status quo van de creatieve industrie te bevragen. Met deze procedure wil het Stimuleringsfonds een bijdrage leveren aan een meer inclusieve ontwerpsector.
In de huidige opzet van de Deelregeling Talentontwikkeling kunnen alleen ontwerpers en makers die maximaal vier jaar geleden zijn afgestudeerd aan een relevante opleiding op het gebied van architectuur, vormgeving of digitale cultuur aanvragen. Dit betekent dat aanvragers zonder ontwerpdiploma geen voorstel kunnen voorleggen aan de adviescommissie. Het Stimuleringsfonds constateert dat een groot aantal veelbelovende makers een andere route afleggen richting de professionele ontwerpsector. Om deze groep de mogelijkheid te geven zich verder te professionaliseren experimenteert het fonds in 2019 met deze procedure.

werkwijze en budget
De scouts selecteren elk vier makers die van het Stimuleringsfonds €1.000 ontvangen om een ontwikkelplan op te stellen. Dit plan kunnen de geselecteerden indienen in de tweede ronde Talentontwikkeling. Hierin worden in totaal zestig ontwikkelplannen voorgelegd aan de adviescommissie Talentontwikkeling. Acht van deze plannen zijn dus afkomstig van makers die zijn aangedragen door de scouts. De overige 52 zijn in de eerste ronde Talentontwikkeling al geselecteerd door de commissie. Op basis van de ingediende plannen selecteert de commissie maximaal 35 makers die een beurs van €24.000 van het Stimuleringsfonds ontvangen. Minimaal twee van deze beurzen zijn gereserveerd voor de makers die zijn aangedragen door de scouts.

Voor deze procedure is binnen de Deelregeling Talentontwikkeling een budget gereserveerd van €56.000. Dit bedrag is afkomstig uit extra middelen die OCW in september 2018 beschikbaar heeft gesteld voor talentontwikkeling.

procedure en criteria
De procedure richt zich specifiek op in Nederland wonende ontwerpers, makers of onderzoekers die geen kunstvakopleiding/ontwerpopleiding volgen en deze in de afgelopen vier jaar ook niet hebben afgerond met een Ba- of Ma-diploma.
De te scouten talenten zijn daarnaast:
18 jaar of ouder;
actief binnen de grootstedelijke maakcultuur;
in potentie een onderscheidend voorbeeld binnen de Nederlandse creatieve industrie;
nooit eerder ondersteund door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
Beide scouts zetten binnen hun netwerken een oproep uit. Hiermee willen ze een zo divers mogelijke groep de kans geven om hun (ontwerp)praktijk onder de aandacht te brengen.

meer over de scouts
Marian Duff (1977, Paramaribo, Suriname) is oprichter van de internationale mode-community MAFB. Aanleiding voor het ontstaan van MAFB in 2008 waren de antwoorden op de vragen: Welke rol speelt diversiteit in onze beeldvorming over mode? En bestaat er zoiets als ongelijkheid in de wereld van mode? Marian Duff: 'Ons beeld over de mode wordt bepaald door diversiteit, of sterker nog, het gebrek aan diversiteit. Er liggen voldoende uitdagingen voor ons.'

Meryem Slimani (1983, Meknes, Marokko) studeerde cultuurwetenschappen aan de Erasmus Universiteit en heeft zich in de praktijk ontwikkeld tot stylist en art director. Ze werkt op freelance basis met verschillende organisaties, ontwerpers en fotografen. Daarnaast werkt ze deeltijd bij theater Zuidplein, waar ze verantwoordelijk is voor partnerships en fondsenwerving. Ze heeft een actief Instagram-account waar ze meer dan 13.000 volgers heeft. Meryem Slimani: 'Diversiteit en inclusiviteit zijn nodig, er is genoeg plek voor iedereen en het is hoog tijd dat de gevestigde orde ruimte maakt voor nieuw talent.'

scout nights
Marian Duff en Meryem Slimani organiseren beiden een scout night. De scout night van Marian Duff is op woensdag 1 mei in Soho House, Amsterdam. Wil je je werk hier pitchen? Meld je dan aan via [email protected].

De scout night van Meryem Slimani is op donderdag 2 mei bij Brand New Guys in Rotterdam. Wil je je werk hier laten zien, meld je dan aan via [email protected].

Aanmelden is verplicht. Na aanmelding ontvang je aanvullende informatie. Beide scout nights zijn alleen bedoeld voor ontwerpers en makers die hun werk willen laten zien aan de scouts en de jury. De scout nights zijn niet open voor publiek.

Foto Marian Duff (links): Les Adu
Foto Meryem Slimani: Cye Wong-Loi-Sing
loader

het fonds

subsidies

actueel

scijv2018previewsitetypo.gif
Vandaag publiceert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie het jaarverslag 2018. We blikken terug op afgelopen jaar waarin het fonds 13,8 miljoen euro subsidie toekende aan ontwerpers, culturele ins... meer >
openoproepfreshperspectives.png
Heb je een goed concept om samen met een partner buiten de creatieve industrie te werken aan een actuele maatschappelijke opgave? Het Stimuleringsfonds roept makers en ontwerpers op om met deze partne... meer >
openoproepinterieur.png
Interieurontwerp omvat verschillende velden binnen de creatieve industrie, zoals ruimtelijk ontwerp, meubelontwerp, lichtontwerp, scenografie, interactief ontwerp en (interieur-) architectuur. Het fon... meer >
loader
loader
loader