stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Ruimte voor Talent
bjnilsen.jpg

Selectie Open Oproep Ruimte voor Talent

30 januari 2019

Om ontwerpers in staat stellen samen met een partner een omgeving te creëren waarin gezamenlijk experimenteren, het leggen van nieuwe relaties en het delen van kennis centraal staan, schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een Open Oproep Ruimte voor Talent uit. Naar aanleiding van de open oproep ontvingen we 37 aanvragen. Hieruit werden er acht geselecteerd voor een bijdrage.
De Open Oproep Ruimte voor Talent is bedoeld voor ontwerpers die een nieuwe stap in hun ontwikkeling willen zetten door een bijzondere samenwerking aan te gaan. Dit kan gaan om een samenwerking met een werkplaats of lab, maar bijvoorbeeld ook een gelegenheidssamenwerking met een team van wetenschappers of met een producent die innovatie nastreeft. Samen wordt er gewerkt aan vraagstukken die de eigen dagelijkse (ontwerp)praktijk overstijgen. Denk aan de inzet van sensoren binnen 3D-textiele structuren of de constructieve kwaliteit van bamboe.

selectie
De oproep leverde uiteenlopende voorstellen op, met partners afkomstig uit domeinen variërend van culturele sector, bedrijfsleven tot wetenschap, kennisinstelling of maatschappelijke organisatie. Ook de verschillende disciplines die het fonds bedient, waren goed vertegenwoordigd. De inzendingen zijn voorgelegd aan een onafhankelijke commissie bestaande uit Ista Boszhard (onderzoeker en oprichter van het Waag Textiellab), Kianoosh Motallebi (maker/kunstenaar in het digitale domein) en Martine Zoeteman (architect, voorzitter van Dutch Creative Residency Network en bestuurslid bij de Besturing).

De voorstellen van de volgende ontwerpers en ontwerpbureaus werden geselecteerd:
Studio Adela met Genneper Hoeve
Benny Nilsen met SML (foto bovenaan)
Alissa + Nienke met EE Exclusives
Jasper van Loenen met RDM Makerspace
Next Architects met ShapeService
Samira Boon met Sensor Lab
Tivon Rice met TU Delft
Chris Kabel met Doornekamp & RHS

van 3D-weven tot Machine Learning
De ingediende voorstellen tonen aan dat architecten, ontwerpers en makers, afkomstig uit alle (sub)domeinen van de creatieve industrie, beschikken over een grote mate van ambitie en op zoek zijn naar samenwerkingen die bijdragen aan de verdieping of artistieke ontwikkeling van hun ontwerppraktijk. Gezamenlijk geven de ondersteunde projecten een divers overzicht van de mogelijkheden die een lab, werkplaats of praktijkomgeving kan bieden voor het ontwikkelen en verdiepen van de praktijk van een maker. De makers staan op verschillende punten in hun carrière en zijn werkzaam in verschillende disciplines, variërend van AI tot fooddesign. Ook de vorm van de samenwerkingen en de domeinen waar de expertise van de partners ligt, is gevarieerd. Zo wordt er samengewerkt met industriële partners, maar ook culturele instellingen en universiteiten.

Twee van de geselecteerde voorstellen zijn gericht op materiaalonderzoek. Ontwerpstudio Alissa + Nienke wil samen met EE exclusives de mogelijkheden onderzoeken van 3D-weven. En ontwerper Chris Kabel experimenteert met de constructieve kwaliteit van bamboe, als alternatief voor staal, aluminium en hardhout. Naast onderzoek naar nieuwe duurzame materialen, is circulariteit een belangrijke thema bij veel aanvragers. Studio Adela gaat samen met de Genneper Hoeve alternatieven voor de biodynamische vleesindustrie onderzoeken, terwijl Next Architects zich richt op het ontwikkelen van een 3D-geprint dakelement met als grondstof gerecycled plastic. Studio Samira Boon wil samen met Sensor Lab verkennen hoe zij sensoren kan integreren in 3D-textiele structuren. Omgevingscondities kunnen zo efficiënter worden vertaald. Ook wordt een meer duurzame, adaptieve en interactieve architectuur mogelijk. Verder ontving het fonds verschillende voorstellen op het gebied van artistieke verdieping binnen het digitale veld. Geluidskunstenaar Bennie Nilsen gaat in samenwerking met Spatial Media Laboratories (SML) onderzoeken hoe hij zijn huidige praktijk van geluidskunst en fieldrecording kan uitbreiden naar het visuele domein. Tot slot zijn er verschillende makers die zich willen verdiepen in Machine Learning en scenario's bieden die de impact van deze nieuwe technologie verbeelden. Tivon Rice werkt samen met de TU Delft aan een creatieve toepassing van Machine Learning. Jasper van Loenen gaat binnen RDM Makerspace een klein mechanisch dier bouwen dat via sensoren wordt gekoppeld aan een neuraal netwerk.
recomposedbamboo.jpg
Recomposed Bamboo, Chris Kabel met Doornekamp & RHS

indruk commissie
De commissie is onder de indruk van de kwaliteit en spreekt van een sterke ronde. Wel merkt ze op dat veel ontwerpers zich beter bewust moeten zijn van hun positie. De ondersteunde ontwerpers reflecteren op hun praktijk en zijn zich bewust van de (maatschappelijke) context waarin ze opereren. Daarnaast heeft de commissie gekeken naar de kwaliteit van de partner en of de faciliteiten van de partner aansluiten bij de doelstellingen van het project. Hierbij heeft de commissie vooral bekeken of de samenwerking de reguliere praktijk overstijgt en of er kennisuitwisseling plaatsvindt tussen beide partijen. In sommige gevallen constateerde de commissie dat het beoogde partnerschap een voortzetting is van eerdere samenwerking. Als de aanvrager concreet weet te maken dat het gaat om een nieuwe stap, denkrichting of verdieping staat de commissie hier niet negatief tegenover.

Voor de geselecteerde voorstellen geldt dat de samenwerking met de partner in lijn ligt met het doel en de opzet van het project. Ze dragen bij aan een nieuwe stap binnen de praktijk van de maker, maar ook aan nieuwe denkrichtingen bij de partner. Alle geselecteerde voorstellen hebben een vorm van kennisdeling opgenomen in het traject. De commissie heeft erop gelet dat de vorm hiervan aansluit bij de opzet en aard van het project en het beoogde publiek. Ook heeft ze bekeken of de beoogde resultaten relevant zijn voor een breder publiek. De commissie is benieuwd naar de resultaten van de geselecteerde voorstellen en verwacht dat ze gaan leiden tot inspirerende voorbeelden.

vervolg
De volgende sluitingsdatum voor de Open Oproep Ruimte voor Talent valt in mei 2019. Medio februari wordt deze open oproep met bijbehorende voorwaarden gepubliceerd op de website en in de nieuwsbrief van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

meer nieuws

webversietrem.jpg

LIVECAST - Inclusive Cities & Societies through Design: Tales of the TREM

21 oktober 2020

Op maandag 26 oktober om 14:00 uur presenteert het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie met medewerking van Pakhuis de Zwijger een livecast over internationale samenwerking in de creatieve industrie, onder de titel Inclusive Cities & Societies through Design – Tales of the TREM: Turkije, Rusland, Egypte en Marokko. De live-cast is tegelijkertijd de launch van de gelijknamige nieuwe publicatie 'Tales of the TREM'.
Bekijk de live-cast en praat mee via Zoom via deze link.



In de live-cast, delen teams van creatieve makers, ontwerpers en architecten hun bijzondere ervaringen in samenwerking met tal van creatieve lokale partners in Turkije, Rusland, Egypte en Marokko.

De live-cast gaat over het belang van internationale uitwisseling op het gebied van actuele, urgente, globale thema's en de maatschappelijke rol en impact van design. Samen met vele lokale partners zoeken de teams naar innovatieve ontwerpoplossingen voor de talloze uitdagingen die snelle verstedelijking met zich meebrengt, zoals het ontwerpen van inclusieve publieke ruimtes, het ontwikkelen van goede, betaalbare huisvesting en nieuwe vormen van circulair design. Het doel is om de voor velen onbekende verhalen uit deze vier landen, de vernieuwende perspectieven en lessons-learned te delen met een breder publiek.

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunt 26 projecten binnen het meerjarige programma, getiteld 'Inclusive Cities & Societies through Design', als onderdeel van het Internationaal Cultuurbeleid 2017-2020 van het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

programma
Met diverse teamleden gaan we o.l.v. presentator Jörgen Tjon a Fong in gesprek over de thema's:

1. inclusieve steden en samenlevingen
met gasten:
Syb Groeneveld, directeur-bestuurder Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Tuğçe Akbulut, partner Tradition as a making tool (TR)
Daria Naugolnova, partner Identity in Typical (RU)
in video:
Friday Milk, partner Murmansk Prospekt (RU)

intermezzo
Robin Vermeulen en het Amsterdams Andalusisch Orkest, partner Facets of Tangier (MA)

2. internationale samenwerking
met gasten:
Daria Ofman en Abdalla Daif van Connecting Deltas (EG)
Thijs Verhaar van Inclusive Regenerative fashion in Turkey (TR)
Yassine Salihine, ontwerper en adviseur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

3. blik op de toekomst
Keynote van Birgitta Tazelaar, deputy Director-General for International Cooperation – Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken

publicatie
Alle 26 projecten worden in een publicatie uitgelicht, met inspirerende interviews, verhalen en foto's. Klik hier om de publicatie aan te vragen.
dsc1107.jpeg
openoproepprofessionalisering7.jpg

Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk #7 (in co/post-covid-19-tijd)

15 oktober 2020

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een extra impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio's binnen de vakgebieden vormgeving, architectuur en digitale cultuur in co/post covid-19 tijd. Wij erkennen dat deze uitzonderlijke situatie voor nieuwe uitdagingen zorgt en willen ontwerpers en studio's ondersteunen in het versterken en innoveren van hun praktijk. Ontwerpers en studio's kunnen tot en met dinsdag 17 november 2020 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk in co/post covid-19 tijd te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide in deze co/post covid-19 periode. Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat? Onderzoeken van interactie, acquisitie, stimuleren van ondernemerschap in covid-19 tijd, hoe doe je dat zonder grote publieke bijeenkomsten?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken.

Deze professionaliseringsoproep wordt voor de zevende keer uitgezet en is gericht op alle vakgebieden van de creatieve industrie. Bekijk hier de toekenningen van de laatste oproepen.

budget
De maximumbijdrage bedraagt € 7.500. Het Stimuleringsfonds beoogt maximaal 27 projecten te ondersteunen. Er kan niet worden aangevraagd voor reguliere bedrijfskosten, zoals huur van een studio, kantoorkosten, de ontwikkeling van een huisstijl en website, het inwinnen van juridisch advies of voor de doorontwikkeling van een bestaand ontwerp. Deze extra Open Oproep Professionalisering ontwerppraktijk is mogelijk geworden door het extra steunpakket dat kort voor de zomer door minister Van Engelshoven aan de hele cultuursector beschikbaar is gesteld. Voor deze open oproep is een maximumbedrag van € 200.000 beschikbaar.

indienen
Voorstellen kunnen tot en met dinsdag 17 november 2020 worden ingediend.
Lees hier meer over deze oproep en hoe hiervoor in te dienen.
1en2jarigactiviteitenprogramma.jpg

77 aanvragen ontvangen 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 2021–2022

15 oktober 2020

Het Stimuleringsfonds heeft 77 aanvragen in behandeling genomen binnen de regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma 2021–2022. In totaal 17 organisaties hebben een voorstel voor zowel een 2-jarig activiteitenprogramma als voor een 1-jarig activiteitenprogramma ingediend. Alle voorstellen worden binnenkort door dezelfde commissie beoordeeld.
De adviescommissieleden 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma zijn:
Nathanja van Dijk (voorzitter), directeur Kunsthal
Pieter van Boheemen, onderzoeker Rathenau Instituut
Ella Buzo, programmeur digitale cultuur Tetem
Ama van Dantzig, medeoprichter Dr. Monk, sociaal innovatie bureau
Anne Dessing, architect Studio Anne Dessing
Daan Petri, architect Hootsmans architectuurbureau
Annelies Thoelen, hoofd programma Z33, Hasselt
Thomas Castro, curator/conservator grafische vormgeving Stedelijk Museum Amsterdam

Er is in totaal voor een bedrag van € 12,3 miljoen aangevraagd, € 8,3 miljoen voor een 2-jarig activiteitenprogramma en € 4 miljoen voor een 1-jarig programma. Het subsidieplafond voor de 2-jarige programma's is € 2.000.000. Het subsidieplafond voor de 1-jarige programma's is € 1.300.000. Gezien de beschikbare budgetten zal de adviescommissie scherpe keuzes moeten maken.

Het gemiddelde bedrag dat is aangevraagd voor een 1-jarig activiteitenprogramma ligt rond € 80.000 en voor een 2-jarig activiteitenprogramma is dat gemiddeld € 150.000 per jaar. De verwachting is dat er ongeveer 17 instellingen 1-jarig ondersteund worden en 7 instellingen 2-jarig.

bekendmaking selectie
De vergaderingen van de adviescommissie vinden de komende maand plaats. Op 6 november 2020 worden de instellingen geïnformeerd over het voorgenomen besluit van het bestuur van het Stimuleringsfonds. De beschikkingen volgen in de eerste week van december 2020.

1- en 2-jarige subsidie
Met de regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma verstrekt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie subsidies aan culturele instellingen die een 1- of 2-jarig programma willen uitvoeren dat bijdraagt aan het bevorderen van hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering van de hedendaagse creatieve industrie binnen het Koninkrijk. Programma's voor een 2-jarige ondersteuning moeten van landelijke betekenis zijn. Programma's voor 1-jarige ondersteuning moeten minimaal van regionale betekenis zijn.

volgende rondes
In 2021 volgt een nieuwe ronde voor 1-jarige activiteitenprogramma's die spelen binnen het kalenderjaar 2022. In 2022 volgt opnieuw een ronde waarin zowel voor 1-jarige als 2-jarige ondersteuning van activiteitenprogramma's kan worden aangevraagd.
enpleinpublic.jpg

10 voorstellen geselecteerd in Open Oproep This is not a Simulation!

15 oktober 2020

In september schreef het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de Open Oproep This is not a Simulation! uit. De adviescommissie selecteerde tien projecten die de breedte van de aanvragen en benadering van het vraagstuk goed weerspiegelen. Nazanin Hedayati, stafmedewerker Actieagenda Ruimtelijk Ontwerp, reflecteert op de open oproep.
Naar aanleiding van de uitbraak van covid-19 riep het Stimuleringsfonds ontwerpers op om met concrete sociaal-ruimtelijke interventies nieuwe vormen van intimiteit en ontmoeting in de publieke ruimte te onderzoeken. Uit 33 aanvragen maakte de adviescommissie, bestaande uit Martijn de Waal, Pauline van Dongen, Marina Otero en Michelle Provoost, een selectie van tien.

algemene indruk
De aanvragen lieten een grote diversiteit aan disciplines, methodieken en samenwerkingsverbanden zien. De selectie bestaat uit plannen die zich richten op fysieke ontmoeting, maar ook op ontmoetingen in de digitale wereld. Een aantal geselecteerde projecten zijn van meer theoretische aard en tonen een origineel onderzoeksperspectief op het thema intimiteit en ontmoeting. Een voorbeeld hiervan is het project 'Three-Tier Garden' van Cristina Ampatzidou, waarin in samenwerking met In Touch Amsterdam in een co-creatief proces een gemeenschapstuin wordt ontworpen en ingericht naast een wooncomplex voor jonge statushouders en Amsterdamse jongeren op IJburg. In de stadstuin is ruimte om individueel en collectief de mentale en fysieke schade die covid-19 heeft aangericht in de samenleving te verwerken. Andere plannen stellen juist concrete activiteiten voor om tot nieuwe vormen van ontmoeting en het mobiliseren van de buurt te komen, zoals 'En plein public' van Judith Leijdekkers en Manon van Hoeckel. Dit project is erop gericht om via ruimtelijke interventies in de buurt ideeën op te halen bij bewoners en lokale ondernemers voor de mogelijke herinrichting van een naamloos plein in het hart van de Rotterdamse Tarwebuurt. Welke wisselende functies zou het plein kunnen vervullen tijdens de pandemie? Een ander voorbeeld is 'HUTS SPOT'. In een multidisciplinair team werkten Sanne Janssen, Joep Coenen, Paul Treffers en Dick Rijken binnen dit project aan de transformatie van leegstaande winkelpanden in de binnenstad van Geleen tot plekken voor jongeren om in aanraking te komen met kunst, design en het thema duurzaamheid. Zo hoopt het projectteam te voorkomen dat covid-19 de nekslag wordt voor het centrum van Geleen, waar de maatregelen als gevolg van de uitbraak van het virus de problematiek waar de stad al mee te kampen had op scherp heeft gesteld.
homing.png
Frigiti Tori, Homing

selectie
De gehele selectie bestaat uit:

De Nacht Club
MV Design
Three-Tier Garden
Cristina Ampatzidou
HUTS SPOT
Sanne Janssen Interieur Architectuur
En plein public (foto bovenaan)
Judith Leijdekkers en Manon van Hoeckel
Stappenplan op gepaste afstand nabij
Studio Makkink & Bey
Buiksloterhart
Bright cooperatie U.A.
Bird Palace
Studio Ossidiana
Groepsintimiteit
Bende
Het spreekuur
Studio Erik Peters
Frigiti Tori
Homing

cijfers
Voor de Open Oproep This is not a Simulation! nam het Stimuleringsfonds 33 aanvragen in behandeling. Met tien gehonoreerde voorstellen komt het honoreringspercentage op 30%. Het beschikbare budget voor deze open oproep was € 200.000.

image0web.jpg

Get a Grant - Kort en krachtig aanvragen

14 oktober 2020

Sta je als kunstenaar of ontwerper aan het begin van je eigen praktijk? Wie weet kunnen de fondsen je op gang helpen met een financiële impuls voor talentontwikkeling. 'Check de websites en weet dat er aardige mensen werken, die met je mee willen denken. Niks om bang voor te zijn', zegt kunstdocent en radio curator Femke Dekker tijdens het Get a Grant Event, dat afgelopen donderdag door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Mondriaan Fonds via Teams werd georganiseerd. Zo'n 140 deelnemers sloten zich aan bij deze online variant van Get a Grant, sinds vijf jaar een terugkerend event vol tips & tricks over het aanvragen van financiering bij een fonds als beginnend kunstenaar of ontwerper. Met Dekker als moderator vertellen ook dit keer weer kunstenaars, ontwerpers en fondsmedewerkers over de kansen voor starters.
'Neem de tijd voor het vinden van je eigen stem. Wat is jouw positie als maker? Scherp je plannen aan, ook door er met anderen over te praten. Maar vooral: schrijf in koeienletters op de muur wat jouw eigen hoofddoel is, je grootste passie, je plan. En hou dat voor ogen als je een aanvraag doet.' Aldus performancekunstenaar Mylan Hoezen. Hij is afgestudeerd aan Academie Minerva in Groningen en ontving in 2019 een Werkbijdrage Jong Talent van het Mondriaan Fonds.

'Schrijf in koeienletters op de muur wat je grootste passie is'


'Iedereen heeft zijn eigen methode', zegt hij. 'Voordat ik de formulieren invulde, heb ik notitieblokken volgeschreven, telkens terugkijkend naar de kapitalen op de muur – mijn stip aan de horizon. Mijn tip is wel: ga met je professie aan de slag en stel een aanvraag niet eindeloos uit. Ik werkte in die tijd ook in de kroeg om mijn geld te verdienen, op allerlei rare tijden, het was behoorlijk "messy", maar blijven wachten op het juiste moment heeft geen zin, want dat komt niet. Het grote voordeel van een bijdrage is dat je er tijd mee verdient om je te richten op je werk en ontwikkeling; het brengt je professionele praktijk verder.'

Enorme variatie: van installatie tot schilderkunst; van fashion tot digital design
Niels Engel, projectmedewerker bij het Mondriaan Fonds, en stafmedewerker Sharvin Ramjan van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, vertellen dat beide fondsen elkaar aanvullen (en soms ook enigszins overlappen), als het gaat om een bijdrage talentontwikkeling. Voor uitgesproken cross-overs hebben de fondsen samen een medewerker Interdisciplinaire Projecten.

'We houden sowieso graag een open blik en hanteren een brede definitie van kunstenaars', vertelt Engel. 'Starters in de eerste vier jaar van hun praktijk kunnen bij ons aanvragen, in alle mogelijke disciplines, van schilderkunst of performance tot en met audiovisuele installaties. Het gaat ook niet exclusief om mensen met een kunstacademie als achtergrond. Ook kunstenaars met een designopleiding kunnen aanvragen. En ook starters zonder deze specifieke opleiding. Het gaat er wel om dat je een professionele artistieke positie, praktijk en een professioneel profiel kunt duidelijk maken.' Niels Engel vertelt dat bij het Mondriaan Fonds het hele jaar door kan worden aangevraagd voor de Werkbijdrage Jong Talent. Hij bemerkt een stijging in het aantal aanvragen sinds de coronacrisis. 'Dit jaar zijn het er in oktober al 200. Ongeveer veertig procent wordt toegekend.'

Sharvin Ramjan: 'Verschil met het Mondriaan Fonds is dat het Stimuleringsfonds er speciaal is voor ontwerpers, in de eerste vier jaar van hun professionele praktijk. Daarbinnen geldt een enorm brede variatie, van fashion tot en met product design, van architectuur tot en met de toepassing van nieuwe technologie in de digitale cultuur. We hebben elk jaar één aanvraagronde Talentontwikkeling, de deadline ligt meestal in maart. Van de ongeveer 200 aanvragen die dan binnenkomen, gaan er zo'n 60 naar een tweede ronde en worden er tussen de 30 en 40 toegekend. Aanvragers zonder diploma van een design of kunstopleiding kunnen terecht bij de Scout Nights.'

Struikelblokken vermijden: eindeloze teksten en overdreven grote thema's
Aanvragen is dus één ding; een toekenning verkrijgen lukt in een vijfde tot de helft van de gevallen en lijkt soms een vak apart. Dit roept bij moderator Femke Dekker de vraag op: welke struikelblokken moet je als aanvrager vermijden?

Ramjan: 'Do's en don'ts? Ik zou ze niet willen benoemen, omdat een bijzondere aanvraag altijd ontsnapt aan stramienen van do's en don'ts. Talentontwikkeling is er voor het verkennen van nieuwe wegen, dan moet je geen oogkleppen opzetten.'

Engel: 'Commissies zijn huiverig voor motivaties of toelichtingen van kunstenaars waar geen einde aan lijkt te komen. Schrijf liever kort en krachtig. Als jij er zelf al moeite mee hebt je punt te maken, hoe krijgt een commissie dan helderheid? En verzin ook liever geen grote thema's als je je daar helemaal niet toe verhoudt in je werk. Het is geen voorwaarde om het, bijvoorbeeld, over duurzaamheid te hebben. Het werk kan net zo goed over materie gaan. Voel je niet verplicht grote woorden te gebruiken, daar prikt een commissie al gauw doorheen.'

Tekst en beeld in één pakketje – spiegel je en wees precies
Punt is alleen, hoe lukt je dat als denker in beelden: kort en krachtig formuleren? Ontwerper Kalle Wolters vertelt over zijn methode: samenwerken. Sinds hij zijn bachelor Illustratie & Animatie behaalde aan Academie Minerva in Groningen, maakt hij met zeven anderen deel uit van het collectief Studio Knetterijs. In 2018 kreeg Studio Knetterijs een beurs voor Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor de bijzondere publicaties die Knetterijs maakt: magazines die zich ontpoppen tot poster of waar ansichten en ook geluidswerken uit tevoorschijn komen. Wolters zegt: 'Preciseer je gedachten, je motivatie en je plannen door ze te bespreken met anderen en aan elkaar te laten lezen. Binnen ons collectief was dat noodzakelijk om ieders rol te verscherpen en de gemeenschappelijke identiteit te benoemen. Maar als je alleen werkt als kunstenaar of ontwerper is het net zo belangrijk je te spiegelen, bijvoorbeeld aan een collega die misschien wél al eerder een toekenning heeft gekregen. Iemand die niet al te dicht bij je staat, want als zo iemand begrijpt wat je zegt, komt het bij de commissie ook over.'

vragen
Vraag uit het publiek: hoe zit het met documentatiemateriaal? Kun je verwijzen naar een website of doorlinken naar filmpjes? Niels Engel van het Mondriaan Fonds is daar duidelijk over: het slimste is alles wat je wilt laten zien te uploaden bij je aanvraag, zodat alle commissieleden in één pakketje jouw informatie aangereikt krijgen en niet hoeven te gaan sprokkelen. Hetzelfde geldt bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie waar wordt gevraagd om een portfolio te uploaden naast de motivatie waarom je een aanvraag doet.

Op de vraag of er voorbeelden van goede aanvragen beschikbaar zijn, verwijst moderator Femke Dekker naar de websites van beide fondsen. Daar worden geen privédocumenten gedeeld, maar wel veel voorbeelden van toekenningen uitgelicht. 'Inspirerend en leerzaam, kijk wie het zijn en zoek contact als je je aangesproken voelt of iemand kent. Collega's zijn vaak bereid elkaar te helpen. Durf te vragen: bij de fondsen, maar ook onderling.'

loader

het fonds

subsidies

actueel