stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Selectie Open Oproep Internationale Talentontwikkeling
Jorn_Konijn.jpg

Selectie Open Oproep Internationale Talentontwikkeling

21 juli 2014

De voorstellen van ontwerpers Gionata Gatto, Claudy Jongstra, curator Jorn Konijn en grafisch ontwerper Ruben Pater zijn geselecteerd in het kader van de Open Oproep Internationale Talentontwikkeling. De Open Oproep richt zich op de gehele breedte van de creatieve industrie (e-cultuur, vormgeving, architectuur); ontwerpers, vormgevers, makers, critici en/of curatoren. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie schreef in april dit jaar deze Open Oproep uit in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De voorstellen werden voorgelegd aan een selectiecommissie bestaande uit grafisch vormgever Nikki Gonnissen (medeoprichter Thonik), architect Anne Holtrop (studio Holtrop) en digitale media-ontwerper Janine Huizenga, onder voorzitterschap van Margriet Schavemaker, curator en hoofd onderzoek & publicaties bij het Stedelijk Museum te Amsterdam.
De externe adviseurs merken op dat de meeste voorstellen zijn ingediend door ontwerpers en makers; curatoren en critici zijn minder goed vertegenwoordigd. Toch is er een breed palet aan voorstellen ingediend, van ontwerpend onderzoek tot toegepast ontwerp en het ontwikkelen van autonoom werk. Per voorstel kan een maximale bijdrage van € 25.000,- verleend worden. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zal in april 2015 wederom een Open Oproep uitschrijven binnen dit programma.

De geselecteerde voorstellen van 2014:

Gionata Gatto & LINV - Florence, Italië
Lichtontwerper Gionata Gatto (Italië, 1982) doet een ontwerpend onderzoek naar het gebruik van planten als sensor. De output van deze sensoren wordt ingezet voor het aansturen van een lichtgevend gordijn. Hiervoor werkt Gatto samen met het Laboratorio Internazionale di Neurobiologia Vegetale (LINV), een laboratorium dat onderzoek doet naar de elektrische signalen die planten voortbrengen als reactie op veranderingen in hun omgeving.

Claudy Jongstra & SF MOMA, USA
Claudy Jongstra (Nederland, 1963) doet onderzoek naar mineralen voor een sculpturale wandinstallatie voor het Museum of Modern Art in San Francisco. Het museum heeft Jongstra gevraagd om een permanent werk te maken.

Jorn Konijn & Centro Brasil Design - Florianopolis, Brazilië
Jorn Konijn (Nederland, 1977) is co-curator van de designbiënnale in Brazilië in 2015. Met deze subsidie wil Konijn een onderzoek doen waarvan hij de resultaten presenteert in de tentoonstelling Home Sweet Home (werktitel), waarin de ontmoeting tussen design en het alledaagse leven centraal staat. De tentoonstelling laat zien hoe de huiskamer door nieuwe technologie van functie verandert en meer hybride is geworden in gebruik.

Ruben Pater & Isuma TV - Nunavut , Canada
Grafisch ontwerper Ruben Pater (Nederland) maakt een storytelling applicatie waarmee met een collectief een beeldverhaal kan worden gecreëerd. Pater maakt samen met de lokale bevolking uit het noord Canadese Nunavut een graphic novel over de traditionele beeldtaal om daarmee hun eigen verhalen aan jonge Inuiten te kunnen vertellen. Naast het beeldverhaal dat in de gemeenschappen wordt gedistribueerd, resulteert het project in een mobiele tentoonstelling en een applicatie die met minimale aanpassing ook geschikt is voor andere culturele contexten.

Reactie van de selectiecommissie op alle ingediende voorstellen
De commissie stelt vast dat de ingediende voorstellen veel modisch werk bevat en zich weinig richt op de persoonlijke culturele en artistieke ontwikkeling. Veel aanvragers richten zich op hun professionele carrière en laten in ongewis wat de beoogde artistieke output en het duurzame karakter van het voorgestelde project is. Ook merkt de commissie op dat maar weinig aanvragers kritisch reflecteren op de eigen werkwijze en de voorgenomen ontwikkeling.

De commissie hecht tevens veel belang aan een sterke motivatie van de locatiekeuze en de internationale partner. Enkele voorstellen omschrijven waarom het voorgestelde project past in de internationale context wat betreft de locatie en het werkveld. Bij een aantal voorstellen missen de adviseurs een oprechte verbinding met de plek waardoor er vragen rijzen over de betekenis van de resultaten voor die plek en het vakgebied.

Bij de beoordeling van de voorstellen hebben de externe adviseurs gelet op de kwaliteit van de artistieke visie van de aanvrager. Voorstellen die uitzonderlijke artistieke visie, professionele ontwikkeling en de wisselwerking tussen aanvrager en internationale partner combineren tot een elkaar versterkend geheel had de voorkeur van de adviseurs. Ook de maatschappelijke en culturele relevantie van de voorstellen is getoetst. Er is gekeken naar de expertise van de samenwerkingspartners en de aard en vorm van de samenwerking. De adviseurs zagen bij veel voorstellen dat de partners een uitstekende reputatie hebben, maar dat de opzet van de samenwerking vaak niet gericht was op het versterken van de professionele en artistieke ontwikkeling van het talent. Voor een aantal voorstellen geldt dat ze in de uitwerking van het plan onvoldoende inzicht geven in de aanpak en opzet van het project waardoor de mogelijke resultaten zich niet goed lieten beoordelen.

De adviseurs zien deze selectie als een representatieve weergave van de breedte van de creatieve industrie op het gebied van architectuur, vormgeving en e-cultuur. Er zijn zowel makers, ontwerpers en een curator geselecteerd die zich in verschillende fasen van hun ontwikkeling bevinden.

meer nieuws

ftcweb.jpg

19 sept: FOR THE CULTURE

12 september 2019

Het platform Metro54 organiseert het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?' in drie weekenden. In Rotterdam vindt de eerste 'weekender' FOR THE CULTURE plaats van 19 t/m 21 september in samenwerking met Concrete Blossom. Centraal staat de invloed van alledaagse architectuur op straatcultuur en populaire cultuur.
In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert Metro54 het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?'. Dit project onderzoekt het thema culturele toe-eigening binnen de hedendaagse urban arts & culture. FOR THE CULTURE is het eerste deel van het programma en richt zich op alledaagse architectuur.

alledaagse architectuur
Het huidige stadsbeleid en zijn ontwikkelingen in Rotterdam zorgen voor rappe en pijnlijke veranderingen die het straatbeeld, bewoners en ondernemers beïnvloeden. De informele ontmoetingsplekken en micronetwerken, zoals de barbershop, nagelsalon en het pleintje, verdwijnen uit het straatbeeld. Door de relatie tussen straatcultuur, beleid en alledaagse architectuur te onderzoeken wordt de blik geworpen op de machtsstrijd die tot uiting komt in de stad en de publieke ruimte.

Welke codes, kennis, referenties en uitingen uit de straatcultuur voeden creativiteit en geven vorm aan de architectuur van een stad zoals Rotterdam? Hoe beïnvloeden de verschillende functies van de avondwinkel als ontmoetingsplek creativiteit en culturele productie? Samen met ontwerpers, kunstenaars, buurtbewoners, activisten en stadsmakers onderzoeken en tonen Metro54 en Concrete Blossom de werelden die de hechte band tussen straatcultuur en alledaagse architectuur vieren en bevragen.

FOR THE CULTURE
Metro54, Concrete Blossom en genodigde gastprogrammeurs stellen een programma op met tentoonstellingen, workshops, talks, performances en stadswandelingen. Dit reflecteert op alledaagse en onzichtbare ontmoetingsplekken die de stad voeden met creativiteit, inventiviteit en culturele producties uit de straatcultuur en populaire cultuur. Als ode aan alledaagse architectuur vindt het programma plaats in de informele ontmoetingsplekken van Rotterdam West. Met bijdragen van: Adison, Zeinab Salah (UK), Sharon Jane D, Cedric Kouame (BE), Khalid Amakran, Malique Mohamud en Lydienne Albertoe, Nevill Mitchell en Amal Alhaag. En de gastvrijheid van: Kapsalon Elaine, Barbershop Mixed People, Aktiegroep Oude Westen, Krachtvrouwen en White Elephant.

open oproep
In mei dit jaar nodigden Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie makers, collectieven, organisatoren en denkers uit om een projectvoorstel te doen voor de Open Oproep Researching Remix. Binnenkort maken we de selectie van de oproep bekend. De resultaten van de geselecteerde werken worden in oktober op de Dutch Design Week gepresenteerd.

Lees hier meer informatie in het Facebook event.
jimbradyweb.jpg

39 beurzen Talentontwikkeling toegekend

10 september 2019

Onlangs zijn 39 ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van de creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij ontvangen ieder een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelfgeïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk. De beurs kan slechts eenmaal per jaar worden aangevraagd. De volgende sluitingsdatum is eind februari 2020.
verruiming aanvraagmogelijkheden
Al enkele jaren constateert het Stimuleringsfonds dat het aantal aanvragen vanuit de architectuur en aanverwante disciplines achterblijft. Het afgelopen jaar heeft het fonds dan ook extra ingezet op het bereiken van deze doelgroep. Ook zijn de aanvraagmogelijkheden verruimd voor architecten. Voortaan kunnen zij tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen. Deze extra aandacht lijkt al zijn vruchten te hebben afgeworpen. Komend jaar ontvangen drie architecten, drie landschapsarchitecten en één interieurarchitect een beurs. Een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Hiernaast heeft het fonds een bijzondere procedure gestart met scouts. Dit om veelbelovende makers te bereiken die niet via de reguliere wegen tot de beroepspraktijk zijn gekomen, waardoor zij niet voldoen aan de diploma-eis die normaliter wordt gesteld aan een talentontwikkelingsbeurs.
alvinweb.jpg
Alvin Arthur Consultancy

indruk commissie
Op basis van 185 portfolio's en motivatiebrieven zijn 52 kandidaten uitgenodigd voor het indienen van een ontwikkelplan. Hiernaast zijn tijdens de scout nights acht veelbelovende makers geselecteerd om een ontwikkelplan op te stellen. De adviescommissie bestaande uit: Angelique Spaninks (voorzitter), Joost Emmerik, Tim Terpstra, Floor van Ast, Toon Koehorst, Tanja Koning, Arna Mackic, Branko Popovic, Gerben Willers en Lotte van Laatum heeft op basis van de 60 ontwikkelplannen over 39 aanvragen een positief advies uitgebracht. In de beoordeling heeft de commissie in het bijzonder gelet op de ontwikkelpotentie van de aanvrager. Net als vorig jaar was ze onder de indruk van de kwaliteit en de verbeeldingskracht van de ontwerpers. In de plannen van de makers die aangedragen zijn via de scouts, valt de sterke persoonlijke motivatie op en maatschappelijke relevantie van de voorgestelde projecten. Over de gehele linie constateert de commissie dat steeds meer ontwerpers zich verhouden tot maatschappelijke uitdagingen.

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. Ook waardeert ze aanvragers die buiten hun eigen netwerk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen, veelbelovende samenwerkingen en aandacht voor reflectie en verdere professionalisering. De commissie verwacht dat de geselecteerde makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

minjichoiweb.jpg
Studio Minji Choi

Foto bovenaan: Post Neon, Jim Brady en Vito Boeckx

teaser720x480.jpg

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert nieuw talent in The Scene is Here

10 september 2019

Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van design, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen op het artistieke en professionele vlak. De lichting van 2019 is nu in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Van 19 t/m 27 oktober zijn deze portretten tijdens de Dutch Design Week te zien in de tentoonstelling 'The Scene is Here'. Ook zijn er gedurende de week performances en workshops van talenten die zich zo ter plekke op onverwachte wijze presenteren aan het publiek.
The Scene is Here geeft een inkijk in de ontwerppraktijk van 28 opkomende ontwerptalenten. Wat zijn hun drijfveren, hun twijfels en ambities en welke waardes stellen zij voorop in hun werk? Angelique Spaninks, voorzitter van de adviescommissie van de Deelregeling Talentontwikkeling: 'Wat opvalt aan de talentvolle generatie ontwerpers van nu is de combinatie van lef en bescheidenheid. Ze willen de alom falende systemen - sociaal, politiek, economisch, cultureel - bij de wortel aanpakken, soms dienend, maar altijd zelfbewust. Natuurlijk zullen ze de problemen van de wereld niet kunnen oplossen, maar ze herstellen connecties en dragen bij aan het kerende tij door innig samen te werken, met elkaar maar vooral ook met wetenschappers, specialisten, de industrie die echt anders wil.'

Modeontwerper Anouk Beckers reageert in haar werk bijvoorbeeld op fast fashion en focust met een collectieve collectie op het sociale aspect van mode, in plaats van op mode als commercieel product. Anouk Beckers: 'Tijdens mijn studie TxT en mode aan de Gerrit Rietveld Academie voelde ik me al niet comfortabel bij het idee me aan mode als commercieel systeem te koppelen. Daarom startte ik een onderzoek naar een alternatieve werkvorm op zoek naar een manier waarop ik met trots kan zeggen dat ik mode maak.' Beckers ontwikkelde een open source modulair kledingsysteem en geeft onder meer workshops waarin ze verschillende makers, ervaren of niet, uitnodigt een onderdeel van een kledingstuk te maken. De workshop is ook tijdens The Scene is Here te volgen.

The Scene is Here presenteert
Anouk Beckers (vormgeving), Arif Kornweitz (interdisciplinair), Arvid & Marie (vormgeving), Bastiaan de Nennie (digitale cultuur), Bernhard Lenger (vormgeving), Daria Kiseleva (vormgeving), Darien Brito (digitale cultuur), Gino Anthonisse (vormgeving), Irene Stracuzzi (vormgeving), Job van den Berg (vormgeving), Johanna (vormgeving), Jungmyung Lee (vormgeving), Knetterijs (vormgeving), Koen Steger (interdisciplinair), Kostas Lampridis (vormgeving), Lena Knappers (architectuur), Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair), Manetta Berends (digitale cultuur), Mirte van Duppen (digitale cultuur), Ninamounah (vormgeving), Pim van Baarsen (vormgeving), Philip Vermeulen (interdisciplinair), Teis De Greve (digitale cultuur), Théophile Blandet (vormgeving), Tomas Dirrix (architectuur), Vera de Pont (vormgeving), Waèl el Allouche (interdisciplinair), Wesley de Boer (interdisciplinair)

praktische informatie tentoonstelling
Titel: The Scene is Here. Presentatie van talent door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Datum: 19 t/m 27 oktober 2019
Tijd: dagelijks 11.00 - 18.00 uur
Performances en workshops: dagelijks, programma volgt
Locatie: MU, Torenallee 40-06 (Strijp-S) 5617 BD Eindhoven

Behalve in The Scene is Here zijn de 28 filmportretten, die werden gemaakt door Studio Moniker, vanaf de Dutch Design Week ook te zien op Platform Talent. Dit online platform biedt een overzicht van alle talenten die sinds 2013 zijn ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Het platform is te volgen via stimuleringsfonds.nl/platformtalent.
openoproepprofessionaliseringinstellinge.jpg

Open Oproep Professionalisering Instellingen

29 augustus 2019

Met de Open Oproep Professionalisering Instellingen stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen als instelling. Instellingen die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Deadline is woensdag 13 november 2019.
Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
• het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel (inclusief fair practice) op basis van een scherpe toekomstvisie;
• het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
• het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
• het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

context
Meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. Ze spelen daarmee een cruciale rol in talentontwikkeling en in het actueel houden van de ontwerppraktijk en het bereiken van een divers publiek.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021-2024 openzetten. Het is voor het eerst dat het fonds werkt met een meerjarige instellingssubsidieregeling. Voorheen betrof het een meerjarige programmaregeling.

In de periode tussen nu en het voorjaar van 2020 wordt de professionalisering en het ondernemerschap van instellingen gesteund met een bijdrage uit de open oproep. Zo kunnen instellingen meer focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Met deze subsidie kunnen instellingen zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie beter kunnen profileren. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken.

Eerder organiseerde het Stimuleringsfonds een bijeenkomst voor instellingen over de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie. Je kunt hier de presentatie van die middag en het verslag vinden.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 13 november 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
gedragscodefairpracticecode.png

Eindrapport meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

29 augustus 2019

Op verzoek van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben SiRM en PPMC de financiële consequenties van de toepassing van de Fair Practice Code bij zeventien meerjarig door het Stimuleringsfonds gesubsidieerde instellingen berekend. Eerder berichtten we al over de belangrijkste conclusies uit het onderzoek. Het volledige eindrapport is nu beschikbaar.
Het onderzoek laat onder meer zien dat de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code bij deze door het fonds meerjarig ondersteunde instellingen voor ruwweg de helft bestaan uit een compensatie voor tekortschietende beloningen en voor de andere helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk. De meerkosten zijn verhoudingsgewijs het hoogst bij middelkleine instellingen, hoewel ze ook bij middelgrote en grote instellingen hoog zijn. En van de tot nu toe onderzochte delen van de culturele sector zijn de meerkosten in de creatieve industrie het hoogst.

aanbevelingen
Het onderzoek leidt tot de volgende aanbevelingen richting de sector:
Ontwikkel een richtlijn voor het functie- en loongebouw in de creatieve sector. Het ontbreken hiervan in combinatie met beperkte financiële middelen heeft namelijk geleid tot een (gemiddeld) tekortschietende beloning in de creatieve industrie. Bovendien is er behoefte aan een dergelijke richtsnoer.
Het is van groot belang dat de indexatie van de personele lasten structureel wordt vastgelegd, zodat de achterstanden in de beloning ten opzichte van andere sectoren niet verder oplopen. Voor de indexatie kan bijvoorbeeld worden aangesloten bij de ontwikkeling van de salarissen van de rijksambtenaren.

De toepassing van de Fair Practice Code en een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk in de culturele en creatieve sector blijft een belangrijk thema. Het nu beschikbare onderzoek biedt handvatten om verder mee aan de slag te gaan en vormt een goede basis voor gesprek.

meepraten
Wil je meepraten over dit onderwerp dan kan dit onder meer tijdens de Denk je mee-sessies die het Stimuleringsfonds in september organiseert. Aan een van de gesprekstafels staat de Fair Practice Code centraal. Meld je aan via dit aanmeldformulier.

Lees ook:
Meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

downloads

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720ii.gif
Het Stimuleringsfonds organiseert in september drie bijeenkomsten voor makers en instellingen waarin we de contouren van ons nieuwe beleid voor 2021-2024 met het werkveld bespreken. De bijeenkomsten h... meer >
oouitzonderlijkepresentaties.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie creëert ruimte voor verrassende voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Prese... meer >
loader
loader
loader