stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Rijkscultuurfondsen zetten vaart achter inclusiviteit
logosweb.png

Rijkscultuurfondsen zetten vaart achter inclusiviteit

23 augustus 2018

Goed werkgeverschap bij gesubsidieerde instellingen en kunstenaarshonoraria zijn deze week onderwerp van gesprek in het jaarlijkse Paradiso-debat. Belangrijke onderwerpen. Het debat over kunst en cultuur zal aanzwellen, en dat is goed.

Voor ons, de zes rijkscultuurfondsen en de Nederlandse Unesco Commissie, is in het verlengde daarvan duidelijk en onontkoombaar: een inclusieve cultuursector, diversiteit van makers en publiek en pluriformiteit van uitingen hebben topprioriteit in de periode die voor ons ligt.
Ja, daar is de afgelopen twintig jaar ook aan gewerkt. En ja, dat heeft mooie dingen opgeleverd. Maar wij vinden dat niet voldoende. Het is tijd voor niet-vrijblijvende doorbraken. Middelen moeten echt voor bredere groepen beschikbaar komen. Veel meer en onderling verschillende mensen moeten theater- en concertzalen en musea kunnen vinden. Diversiteit in de meest brede betekenis van het woord wordt vanzelfsprekend als het aan ons ligt, zowel op het podium als achter de schermen. Omdat dat past bij de maatschappij van vandaag en ook omdat we daar internationale afspraken over hebben gemaakt. We vergeten het wel eens, maar ook Nederland is verplichtingen aangegaan in een Unesco-verdrag over de diversiteit en pluriformiteit van cultuuruitingen. We zien met soms lede ogen aan hoe het gepolariseerde maatschappelijke en politieke debat, met steeds zwaardere nadruk op identiteit, mensen eerder in een hokje plaatst dan eruit bevrijdt. We zien en ervaren hoe benauwend dat hokje voor kunstenaars is. Voor schrijvers, beeldend kunstenaars, theatermakers, ontwerpers, filmmakers. Dat moet veranderen.

Gezamenlijk zullen wij in de komende periode de volgende acties ondernemen:
Als eerste: we geven de verhalen die nu niet gehoord worden een podium. We maken budget vrij om deze verhalen te vinden en ze te steunen: door ze zichtbaar te maken, door ze van het regionale naar het nationale landelijke podium te brengen. We zorgen dat makers weten waar ze met hun verhalen terecht kunnen. Dat ze niet in kleine kring blijven terwijl ze een grotere verdienen. Subsidieaanvragen zullen we mede beoordelen op representativiteit, doelgroep en thematiek. We hebben een netwerk van broedplaatsen, labs, hubs, festivals en matchmakers in de regio en verenigen onze krachten op zoek naar nieuwe verhalen.

Ten tweede: jongeren zijn experts in diversiteit, en tonen de kracht ervan. Ze hebben nieuwe netwerken, ontdekken nieuwe genres, komen op andere manieren aan hun informatie – via apps en sociale media. De vernieuwende kracht van jongeren – die er altijd is geweest – omarmt de veranderde samenstelling van de maatschappij. Vanuit onze rol om talent en vernieuwing ruimte te geven, stimuleren we niet alleen de doorontwikkeling van gevestigd talent maar juist ook die van beginnende makers.

Als derde: onze eigen organisaties en adviseursnetwerken. Immers, als we zelf een inclusieve en diverse organisatie zijn, komt er meer pluriformiteit in de verhalen die naar boven en naar binnen komen. We hanteren concrete doelen bij het aannamebeleid van personeel en voor de samenstelling van ons adviseursnetwerk. We beoordelen adviseurs, commissies en personeel op hun ervaring met diversiteit. En we maken culturele sensitiviteit onderwerp van gesprek bij functioneringsgesprekken.

We willen dat diversiteit een vanzelfsprekendheid is. Dat alle verhalen verteld worden en dat alle verhalen gehoord worden.

We willen voorbij aan de toon van de discussie waarin niet zelden een valse noot klinkt, bijvoorbeeld dat selectie van kunstenaars met een andere culturele achtergrond kunstmatig zou zijn. Het gaat bij selectie om de kracht van het werk en het verhaal dat wél wordt verteld.

Die discussie onderstreept voor ons hoezeer we toe zijn aan een volgende stap, voorbij aan de huidige status quo waarin we steeds maar weer benoemen wat anders is. Diversiteit is niet de uitzondering maar de regel zelf: dat is onze toekomst. Wij gaan aan de slag met deze verhalen en doen dat graag samen met de collega’s in de cultuursector.

Doreen Boonekamp (Nederlands Filmfonds), Birgit Donker (Mondriaan Fonds), Andrée van Es (Nederlandse Unesco Commissie), Syb Groeneveld (Stimuleringsfonds Creatieve Industrie), Jan Jaap Knol (Fonds voor Cultuurparticipatie), Tiziano Perez (Nederlands Letterenfonds), Henriëtte Post (Fonds Podiumkunsten)

downloads

meer nieuws

popfondsweb.jpg

Nieuw investeringsfonds voor popmuziek

24 september 2018

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven neemt samen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Fonds Podiumkunsten en de Sena het initiatief voor een investeringsfonds voor popmuziek. Door samenwerking tussen de genoemde partijen beschikt het fonds over 900.000 euro per jaar in de periode 2019-2021. Het fonds wordt via twee regelingen bij het Stimuleringsfonds en het Fonds Podiumkunsten uitgevoerd.
In januari tijdens Eurosonic Noorderslag worden de twee regelingen gepresenteerd aan de muziekwereld en staan dan open om aangevraagd te worden.

waarom een investeringsfonds voor popmuziek?
Het fonds wil ruimte maken om te investeren in de carrièreontwikkeling van artiesten die al enige tijd werkzaam zijn in de popmuziek. Nederland heeft een relatief kleine thuismarkt voor popmuziek. Het is daarom niet alleen lastig voor sommige artiesten een redelijk inkomen te verdienen, maar er is ook weinig ruimte om te investeren in bijvoorbeeld het opnemen van nieuw materiaal of het ontwikkelen van een goede live-act. Het fonds kan de investeringsruimte vergroten en zo een extra impuls geven aan de carrièreontwikkeling van een artiest. Doel is een structurele verbetering van het verdienmodel van de betreffende artiest. Hiermee haakt het fonds ook aan de Fair Practice Code, van groot belang voor de aangesloten partijen.

De regelingen zijn aan te vragen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Fonds Podiumkunsten. Het Stimuleringsfonds ziet potentie om bijzondere projecten mogelijk te maken waarbij talent uit de popmuziek en de ontwerpende sectoren in kruisbestuiving zorgen voor innovatie aan beide kanten. Het Fonds Podiumkunsten ondersteunt met deze regeling popartiesten in het zetten van de volgende stap in hun carrière.

De volledige regeling, toelichting en de richtlijnen zijn in januari 2019 beschikbaar. Houd onze website en die van Fonds Podiumkunsten en Sena in de gaten.

contact
Neem voor meer informatie contact op met ons via tel. 010-4361600 of e-mail via Hugo van de Poel. Of met Fonds Podiumkunsten via tel. 070-7072700 of e-mail via Floris Vermeulen.
stichtingbeeldenstormprofessionalisering.jpg

Extra middelen voor het Stimuleringsfonds: meer ruimte voor talent en experiment

20 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zal in de periode 2018 – 2020 een aanvullend bedrag van ruim 4 miljoen euro ter beschikking stellen aan de creatieve industrie ter versterking van de internationalisering van de sector, het bevorderen van talentontwikkeling en het aanjagen van experiment, zo maakte minister Ingrid van Engelshoven van OCW bekend.
Het Stimuleringsfonds is verheugd dat het met deze middelen onder andere een Open Oproep voor Werkplaatsen Creatieve Industrie kan uitzetten. Het fonds wil daarmee makers stimuleren in het opzetten van nieuwe onderzoeken en experimenten, in samenwerking met werkplaatsen in zowel het publieke als private domein. Op deze plekken komen verschillende sectoren samen: van makers uit de ontwerpdisciplines tot wetenschap, overheidssectoren en de industrie. Hiermee vormen ze essentiële knooppunten binnen de creatieve industrie en dienen ze als katalysator voor vele vernieuwende (culturele) projecten.

Ook zal binnenkort de Open Oproep Talentontwikkeling in Internationale Context van start gaan. De oproep richt zich op ontwerpers die behoren tot de top van de creatieve industrie en die een bijzondere samenwerking aangaan met een internationale instelling, organisatie of bedrijf.

‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie.’


‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie. Er is veel behoefte en vraag naar extra middelen voor onderzoek en experiment om de snelle (technologische) ontwikkelingen in onze sector en in de samenleving op creatieve, kritische en innovatieve wijze te kunnen duiden’, stelt Syb Groeneveld, directeur-bestuurder van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

‘Het Stimuleringsfonds krijgt met deze intensiveringen niet alleen de mogelijkheid om snel aansluiting te zoeken bij de beleidsprioriteiten die de minister neerlegde in haar visiebrief 'Cultuur in een open samenleving', maar ook de ruimte om werk te maken van een aantal aanbevelingen uit het sectoradvies ontwerpsector van de Raad voor Cultuur dat onlangs verscheen. Samen met de sector zullen we de verdere invulling van deze extra middelen de komende periode verder concretiseren’, aldus Groeneveld.

Foto: Stichting Beeldenstorm
openoproepturkijeruslandegyptemarokko4.png

Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

19 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers, makers, curatoren en culturele organisaties in Nederland op een plan in te dienen voor een project dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve samenlevingen. De open oproep nodigt culturele partijen uit om zich samen met een lokale partner te buigen over een actueel vraagstuk, observatie of ontwikkeling in Turkije, Rusland, Egypte of Marokko. In het project dient sprake te zijn van een gelijkwaardige samenwerking tussen partijen.
In de vier landen waar de open oproep zich op richt is sprake van snelle groei van steden waarbij nieuwe relaties ontstaan tussen straatcultuur, identiteit, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. Het toe-eigenen van de stad door verschillende partijen – grassroots en top-down, publiek en privaat, gevestigd en opkomend – gebeurt op verschillende manieren, zowel in het fysieke als virtuele domein. Ontwerpers worden gevraagd om actuele thema’s die zich verhouden tot de stad, haar omgeving en gebruikers te agenderen, te bevragen of oplossingen aan te dragen. Dit vraagt om cross-disciplinaire en contextgevoelige samenwerkingen op het snijvlak van cultuur, nieuwe media, technologie, ambacht, maatschappij en nieuwe economie.

samenwerking
Het projectteam (de Nederlandse en lokale partners) neemt een standpunt in ten opzichte van duurzame en inclusieve samenlevingen binnen het thema waar het project zich op richt. Het plan geeft inzicht in de manier waarop en waarom verschillende belanghebbenden bij het project worden betrokken. Projecten kunnen diverse vormen aannemen van artistiek, speculatief of ontwerpend onderzoek tot de implementatie van een pilot, interventie of campagne. Het perspectief van Turkse, Russische, Egyptische of Marokkaanse zijde is cruciaal en dient verankerd te zijn in het project.

focus
Dit is een vervolg op de eerste serie Open Oproepen gericht op deze vier landen die het Stimuleringsfonds eerder uitschreef. Na de bevindingen van de eerste serie open oproepen wordt nu nadrukkelijker opgeroepen tot projecten die zich verhouden tot de disciplines in de velden van vormgeving en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.

indienen
Indienen kan vanaf 1 december 2018 tot en met 21 januari 2019 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

vragen?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u telefonisch via 010-4361600 of per e-mail contact opnemen met Yasmin Kursun via [email protected] of Zineb Seghrouchni via [email protected].
1anoukbeckersweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2019

18 september 2018

Onlangs zijn achtentwintig ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Ieder van hen ontvangt een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk.
drie extra beurzen voor het interdisciplinaire werkveld
Al enkele jaren constateert de adviescommissie dat een groot aantal jonge makers interdisciplinair werkt of met hun praktijk meerdere vakgebieden bestrijkt. Zij krijgt bijvoorbeeld portfolio’s onder ogen van documentairemakers die een ontwerpopleiding hebben gevolgd of productontwerpers die digitale cultuur inzetten om bestaande netwerken in de samenleving te bevragen. Om deze makers, die weliswaar een herkenbare affiniteit met het ontwerpveld hebben, maar zich niet sterk positioneren binnen een van de disciplines, te ondersteunen stelt het fonds in de periode 2018-2020 drie extra beurzen beschikbaar voor makers werkzaam op de grensvlakken van de creatieve industrie en beeldcultuur.

indruk commissie
Op basis van 220 portfolio’s en motivatiebrieven zijn 53 kandidaten geselecteerd voor het indienen van een ontwikkelplan. De adviescommissie bestaande uit Valentijn Byvanck (voorzitter), Tanja Koning, Petra Heck, Gerben Willers, Arna Mackic, Joost Emmerik, Toon Koehorst, Floor van Ast en Branko Popovic heeft op basis van deze ontwikkelplannen over achtentwintig dossiers een positief advies uitgebracht. De adviescommissie stelt dat het niveau van de aanvragen op artistiek en creatief gebied hoog is. Het valt op dat deze generatie van jonge makers zich steeds vaker organiseert in een collectief of ander samenwerkingsverband. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich op dit vlak te onderscheiden en elkaars kwaliteiten te versterken.
2philipvermeulenweb.jpg
Installatie 'Flap Flap' van Philip Vermeulen

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen en veelbelovende samenwerkingen. De commissie verwacht dat de jonge makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode 2018/2019 zijn:

Tomas Dirrix (architectuur)
Lena Knappers (architectuur)
Teis De Greve (digitale cultuur)
Mirte van Duppen (digitale cultuur)
Darien Brito (digitale cultuur)
Manetta Berends (digitale cultuur)
Bastiaan de Nennie (digitale cultuur)
Wesley de Boer (interdisciplinair)
Waèl el Allouche (interdisciplinair)
Arif Kornweitz (interdisciplinair)
Koen Steger (interdisciplinair)
Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair)
Philip Vermeulen (interdisciplinair)
Daria Kiseleva (vormgeving)
Jungmyung Lee (vormgeving)
Irene Stracuzzi (vormgeving)
Knetterijs (vormgeving)
Johanna (vormgeving)
Kostas Lampridis (vormgeving)
Arvid & Marie (vormgeving)
Pim van Baarsen (vormgeving)
Théophile Blandet (vormgeving)
Job van den Berg (vormgeving)
Bernhard Lenger (vormgeving)
Ninamounah (vormgeving)
Gino Anthonisse (vormgeving)
Vera de Pont (vormgeving)
Anouk Beckers (vormgeving)

006representatieveafbeelding.jpg
Elvis Wesley

Foto bovenaan: 'Garment Collective' van Anouk Beckers

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png

Open Oproep Professionalisering Ontwerppraktijk #4

18 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’s kunnen tot en met 14 november 2018 voorstellen indienen voor het ontwikkelen van een onderscheidende strategie om tot een toekomstbestendige praktijk te komen.
Het ontwikkelen van een langetermijnvisie en -strategie is belangrijk voor je ontwerppraktijk. In een professionele praktijk plan je tijd in voor zowel je artistieke ontwikkeling als voor je ontwikkeling als ondernemer. Hoe vind je de juiste balans tussen beide? Welke visie heb je op de toekomst en met welke strategie bereik je dat?

Het fonds werkt aan een toekomstbestendig ontwerpveld door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. Door voorbeeldstellende onderzoeken op het gebied van reflectie en praktijkverdieping mogelijk te maken, beoogt het fonds het ontwerpveld te versterken. Een ontwerppraktijk is onderhevig aan de maatschappelijke veranderingen en is gebaat bij een up-to-date ontwikkelstrategie.

Deze oproep wordt voor de vierde keer uitgezet. Bekijk hier de toekenningen van de eerdere oproepen.

Dien een voorstel in voor een onderzoek naar een passende strategie voor de ontwikkeling en verdieping van je ontwerppraktijk. Benoem de benodigde expertise om de strategie te concretiseren en te implementeren. Besteed in het voorstel aandacht aan de reflectie op ontwikkeling van de eigen praktijk, in relatie tot de positie in het werkveld.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 14 november 2018 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

meer weten?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kun je het fonds telefonisch bereiken via 010-4361600. Of per e-mail contact opnemen met stafmedewerker Hugo van de Poel, stafmedewerker Andrea Kristić of coördinator Eva Roolker. Voor deze open oproep kan geen concept van het voorstel aan het fonds worden voorgelegd.
loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’... meer >
openoproepinterieureninterdisciplinarite.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.Interieurontwerp omvat verschillende ve... meer >
loader
loader
loader