stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Rijkscultuurfondsen reageren gezamenlijk op stelseladvies Raad voor Cultuur
logosfondsenweb.jpg

Rijkscultuurfondsen reageren gezamenlijk op stelseladvies Raad voor Cultuur

15 april 2019

Op donderdag 11 april 2019 presenteerde de Raad voor Cultuur zijn advies 'Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur'. In dit advies over het cultuurbestel vanaf 2021 schrijft de Raad onder meer dat het landelijke cultuurbestel moet worden verbreed. In een brief aan minister Van Engelshoven wijzen de zes rijkscultuurfondsen op de mogelijk verstrekkende consequenties van het advies en pleiten zij voor een minder grootschalige wijziging van het cultuurstelsel dan de raad voorstelt. Lees hieronder de brief van de rijkscultuurfondsen.
Geachte mevrouw Van Engelshoven,

Graag maken wij u als uw zes rijkscultuurfondsen deelgenoot van onze gezamenlijke reactie op het stelseladvies 'Cultuur dichtbij, dicht bij cultuur' dat de Raad voor Cultuur 11 april jl. uitbracht. We delen een aantal inhoudelijke opvattingen van de Raad, maar maken ons zorgen over de mogelijk verstrekkende consequenties van het advies.

De Raad start zijn advies terecht met een positieve notie door te constateren dat: “de Nederlandse cultuursector op een hoog niveau produceert en presenteert en dat er een enorme potentie is om de gesubsidieerde cultuursector te verrijken.” De Raad stelt vervolgens een grootschalige herziening van het bestel voor “omdat het publiek een veelkleurig, kwalitatief hoogstaand aanbod verdient, dat nu nog onvoldoende tot stand komt.”
Om het publiek en makers beter te bedienen, is het noodzakelijk om het cultuurbeleid van de stedelijke regio's en het rijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Daarnaast zouden de top- en ketenfuncties in de Culturele basisinfrastructuur een meer “open, gelaagd en beweeglijk” karakter moeten krijgen, en zouden ze moeten worden uitgebreid met genres die in de ogen van de Raad in het huidige rijksbeleid onvoldoende worden gestimuleerd.

We zijn het vanzelfsprekend eens met de constatering dat het van belang is dat het culturele aanbod blijft evolueren, dat lokaal en nationaal beleid goed op elkaar aansluit en dat het publiek in haar volle breedte aangesproken en betrokken wordt.
Het advies van de Raad doet wat ons betreft echter te weinig recht aan vooral de inspanningen en de veerkracht van het culturele veld in de afgelopen jaren en aan de stappen die al gezet zijn, zowel door het ministerie, de stedelijke regio's als door de fondsen.

De fondsen pleiten daarom voor een minder grootschalige wijziging van het cultuurstelsel dan de Raad nu voorstelt. Want hoewel inclusiviteit, flexibiliteit en innovatie worden geambieerd, ligt door de grootschaligheid het risico van verstarring van het cultuurstelsel op de loer.
De Raad lijkt voorbij te gaan aan de belangrijkste reden waarom nog maar tien jaar geleden is gekozen voor het huidige systeem: in aanloop naar 2009 werd de constatering dat 'de boel op slot zat' breed gedeeld. Tot die tijd was van 'uitstroom' nauwelijks sprake en voor 'nieuwkomers daardoor nauwelijks (financiële) ruimte. Iedereen, van de cultuursector zelf tot de politiek, inclusief bewindspersonen, was het erover eens dat de cultuurnotasystematiek leidde tot een steeds minder open systeem en tot een toenemende mate van versnippering van subsidiebudgetten. De conclusie, dat de instroom en doorstroom van nieuwe generaties het hart vormt van de zo typisch Nederlandse artistieke diversiteit, ligt aan de basis van het huidige systeem.

Eenmaal gevormd achten de fondsen de kans groot dat de voorgestelde Culturele Basisinfrastructuur na 2021 'op slot zal gaan' en dat het perspectief van (jonge én mid-career) makers en creatieven meer naar de achtergrond zal verdwijnen. De Raad meent de samenhang in het stelsel te vergroten, maar bereikt het tegenovergestelde en stelt voor functionele en strategische verbanden uit elkaar te trekken.

We zien een deel van de voorgestelde oplossingen daarom eerder als een belemmering voor een 'open, gelaagd en beweeglijk karakter' van het stelsel en als het teniet doen van waardevolle investeringen uit het (recente) verleden. Het advies richt zich vooral op de herinrichting van bestuurlijke structuren. We missen binnen deze focus de noodzakelijke aandacht voor de rol en positie van de maker en voor de specifieke eigenschappen en kwaliteiten van de verschillende sectoren en de wijze waarop deze nu op maat worden bediend.

Tot slot plaatsen we vraagtekens bij de (financiële) haalbaarheid en uitvoerbaarheid van de beoogde stelselwijziging.

De rijkscultuurfondsen hebben de Raad op verschillende momenten deelgenoot gemaakt van hun zorgen en oplossingen aangereikt. Oplossingen die het herstel van door u en de Raad geconstateerde weeffouten in het stelsel mogelijk maken en gericht zijn op een betere afstemming van cultuurbeleid op zowel landelijk als regionaal niveau. De vele samenwerkingen die mede door het opstellen van de regioprofielen zijn ontstaan, zouden hierdoor verder gestimuleerd worden. Van belang hierbij is tijd te nemen om doordachte veranderingen te realiseren, die zoveel mogelijk bottom-up worden ontwikkeld. Concreet stellen we onder meer voor:

het budget van programmafonds te gebruiken om in samenwerking met de regio's transitieprogramma's te ontwikkelen die aansluiten op thema's in uw visiebrief 'Cultuur in een open samenleving'. De resultaten hiervan kunnen worden ingezet voor structurele veranderingen in 2024;
minder ketenfuncties en/of minder instellingen per ketenfunctie op te nemen in de BIS, maar wel zorg te dragen voor ruimte en stimulering van nieuwe genres in het bestel;
de voorwaarden en mogelijkheden binnen de meerjarige regelingen van de fondsen te verruimen om vernieuwing en doorstroming verder te stimuleren.

Daarnaast willen we graag samen verder aan de slag met de ontwikkelingen die al door de sector zijn ingezet om de toegankelijkheid en inclusiviteit van de kunst en cultuur te bevorderen en die eveneens uitgaan van de door de Raad geformuleerde doelstellingen voor het cultuurbeleid. Ook met u en uw departement zijn onze voorstellen en oplossingen gedeeld. Wij dragen graag constructief bij aan de concretisering door hierover met u in gesprek te gaan.


Namens de rijkscultuurfondsen:

Tiziano Perez
Nederlands Letterenfonds

Doreen Boonekamp
Nederlands Filmfonds

Syb Groeneveld
Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Eelco van der Lingen
Mondriaan Fonds

Henriette Post
Fonds Podiumkunsten

Hedwig Verhoeven
Fonds voor Cultuurparticipatie

meer nieuws

ftcweb.jpg

19 sept: FOR THE CULTURE

12 september 2019

Het platform Metro54 organiseert het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?' in drie weekenden. In Rotterdam vindt de eerste 'weekender' FOR THE CULTURE plaats van 19 t/m 21 september in samenwerking met Concrete Blossom. Centraal staat de invloed van alledaagse architectuur op straatcultuur en populaire cultuur.
In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert Metro54 het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?'. Dit project onderzoekt het thema culturele toe-eigening binnen de hedendaagse urban arts & culture. FOR THE CULTURE is het eerste deel van het programma en richt zich op alledaagse architectuur.

alledaagse architectuur
Het huidige stadsbeleid en zijn ontwikkelingen in Rotterdam zorgen voor rappe en pijnlijke veranderingen die het straatbeeld, bewoners en ondernemers beïnvloeden. De informele ontmoetingsplekken en micronetwerken, zoals de barbershop, nagelsalon en het pleintje, verdwijnen uit het straatbeeld. Door de relatie tussen straatcultuur, beleid en alledaagse architectuur te onderzoeken wordt de blik geworpen op de machtsstrijd die tot uiting komt in de stad en de publieke ruimte.

Welke codes, kennis, referenties en uitingen uit de straatcultuur voeden creativiteit en geven vorm aan de architectuur van een stad zoals Rotterdam? Hoe beïnvloeden de verschillende functies van de avondwinkel als ontmoetingsplek creativiteit en culturele productie? Samen met ontwerpers, kunstenaars, buurtbewoners, activisten en stadsmakers onderzoeken en tonen Metro54 en Concrete Blossom de werelden die de hechte band tussen straatcultuur en alledaagse architectuur vieren en bevragen.

FOR THE CULTURE
Metro54, Concrete Blossom en genodigde gastprogrammeurs stellen een programma op met tentoonstellingen, workshops, talks, performances en stadswandelingen. Dit reflecteert op alledaagse en onzichtbare ontmoetingsplekken die de stad voeden met creativiteit, inventiviteit en culturele producties uit de straatcultuur en populaire cultuur. Als ode aan alledaagse architectuur vindt het programma plaats in de informele ontmoetingsplekken van Rotterdam West. Met bijdragen van: Adison, Zeinab Salah (UK), Sharon Jane D, Cedric Kouame (BE), Khalid Amakran, Malique Mohamud en Lydienne Albertoe, Nevill Mitchell en Amal Alhaag. En de gastvrijheid van: Kapsalon Elaine, Barbershop Mixed People, Aktiegroep Oude Westen, Krachtvrouwen en White Elephant.

open oproep
In mei dit jaar nodigden Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie makers, collectieven, organisatoren en denkers uit om een projectvoorstel te doen voor de Open Oproep Researching Remix. Binnenkort maken we de selectie van de oproep bekend. De resultaten van de geselecteerde werken worden in oktober op de Dutch Design Week gepresenteerd.

Lees hier meer informatie in het Facebook event.
jimbradyweb.jpg

39 beurzen Talentontwikkeling toegekend

10 september 2019

Onlangs zijn 39 ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van de creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij ontvangen ieder een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelfgeïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk. De beurs kan slechts eenmaal per jaar worden aangevraagd. De volgende sluitingsdatum is eind februari 2020.
verruiming aanvraagmogelijkheden
Al enkele jaren constateert het Stimuleringsfonds dat het aantal aanvragen vanuit de architectuur en aanverwante disciplines achterblijft. Het afgelopen jaar heeft het fonds dan ook extra ingezet op het bereiken van deze doelgroep. Ook zijn de aanvraagmogelijkheden verruimd voor architecten. Voortaan kunnen zij tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen. Deze extra aandacht lijkt al zijn vruchten te hebben afgeworpen. Komend jaar ontvangen drie architecten, drie landschapsarchitecten en één interieurarchitect een beurs. Een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Hiernaast heeft het fonds een bijzondere procedure gestart met scouts. Dit om veelbelovende makers te bereiken die niet via de reguliere wegen tot de beroepspraktijk zijn gekomen, waardoor zij niet voldoen aan de diploma-eis die normaliter wordt gesteld aan een talentontwikkelingsbeurs.
alvinweb.jpg
Alvin Arthur Consultancy

indruk commissie
Op basis van 185 portfolio's en motivatiebrieven zijn 52 kandidaten uitgenodigd voor het indienen van een ontwikkelplan. Hiernaast zijn tijdens de scout nights acht veelbelovende makers geselecteerd om een ontwikkelplan op te stellen. De adviescommissie bestaande uit: Angelique Spaninks (voorzitter), Joost Emmerik, Tim Terpstra, Floor van Ast, Toon Koehorst, Tanja Koning, Arna Mackic, Branko Popovic, Gerben Willers en Lotte van Laatum heeft op basis van de 60 ontwikkelplannen over 39 aanvragen een positief advies uitgebracht. In de beoordeling heeft de commissie in het bijzonder gelet op de ontwikkelpotentie van de aanvrager. Net als vorig jaar was ze onder de indruk van de kwaliteit en de verbeeldingskracht van de ontwerpers. In de plannen van de makers die aangedragen zijn via de scouts, valt de sterke persoonlijke motivatie op en maatschappelijke relevantie van de voorgestelde projecten. Over de gehele linie constateert de commissie dat steeds meer ontwerpers zich verhouden tot maatschappelijke uitdagingen.

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. Ook waardeert ze aanvragers die buiten hun eigen netwerk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen, veelbelovende samenwerkingen en aandacht voor reflectie en verdere professionalisering. De commissie verwacht dat de geselecteerde makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

minjichoiweb.jpg
Studio Minji Choi

Foto bovenaan: Post Neon, Jim Brady en Vito Boeckx

teaser720x480.jpg

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert nieuw talent in The Scene is Here

10 september 2019

Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van design, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen op het artistieke en professionele vlak. De lichting van 2019 is nu in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Van 19 t/m 27 oktober zijn deze portretten tijdens de Dutch Design Week te zien in de tentoonstelling 'The Scene is Here'. Ook zijn er gedurende de week performances en workshops van talenten die zich zo ter plekke op onverwachte wijze presenteren aan het publiek.
The Scene is Here geeft een inkijk in de ontwerppraktijk van 28 opkomende ontwerptalenten. Wat zijn hun drijfveren, hun twijfels en ambities en welke waardes stellen zij voorop in hun werk? Angelique Spaninks, voorzitter van de adviescommissie van de Deelregeling Talentontwikkeling: 'Wat opvalt aan de talentvolle generatie ontwerpers van nu is de combinatie van lef en bescheidenheid. Ze willen de alom falende systemen - sociaal, politiek, economisch, cultureel - bij de wortel aanpakken, soms dienend, maar altijd zelfbewust. Natuurlijk zullen ze de problemen van de wereld niet kunnen oplossen, maar ze herstellen connecties en dragen bij aan het kerende tij door innig samen te werken, met elkaar maar vooral ook met wetenschappers, specialisten, de industrie die echt anders wil.'

Modeontwerper Anouk Beckers reageert in haar werk bijvoorbeeld op fast fashion en focust met een collectieve collectie op het sociale aspect van mode, in plaats van op mode als commercieel product. Anouk Beckers: 'Tijdens mijn studie TxT en mode aan de Gerrit Rietveld Academie voelde ik me al niet comfortabel bij het idee me aan mode als commercieel systeem te koppelen. Daarom startte ik een onderzoek naar een alternatieve werkvorm op zoek naar een manier waarop ik met trots kan zeggen dat ik mode maak.' Beckers ontwikkelde een open source modulair kledingsysteem en geeft onder meer workshops waarin ze verschillende makers, ervaren of niet, uitnodigt een onderdeel van een kledingstuk te maken. De workshop is ook tijdens The Scene is Here te volgen.

The Scene is Here presenteert
Anouk Beckers (vormgeving), Arif Kornweitz (interdisciplinair), Arvid & Marie (vormgeving), Bastiaan de Nennie (digitale cultuur), Bernhard Lenger (vormgeving), Daria Kiseleva (vormgeving), Darien Brito (digitale cultuur), Gino Anthonisse (vormgeving), Irene Stracuzzi (vormgeving), Job van den Berg (vormgeving), Johanna (vormgeving), Jungmyung Lee (vormgeving), Knetterijs (vormgeving), Koen Steger (interdisciplinair), Kostas Lampridis (vormgeving), Lena Knappers (architectuur), Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair), Manetta Berends (digitale cultuur), Mirte van Duppen (digitale cultuur), Ninamounah (vormgeving), Pim van Baarsen (vormgeving), Philip Vermeulen (interdisciplinair), Teis De Greve (digitale cultuur), Théophile Blandet (vormgeving), Tomas Dirrix (architectuur), Vera de Pont (vormgeving), Waèl el Allouche (interdisciplinair), Wesley de Boer (interdisciplinair)

praktische informatie tentoonstelling
Titel: The Scene is Here. Presentatie van talent door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Datum: 19 t/m 27 oktober 2019
Tijd: dagelijks 11.00 - 18.00 uur
Performances en workshops: dagelijks, programma volgt
Locatie: MU, Torenallee 40-06 (Strijp-S) 5617 BD Eindhoven

Behalve in The Scene is Here zijn de 28 filmportretten, die werden gemaakt door Studio Moniker, vanaf de Dutch Design Week ook te zien op Platform Talent. Dit online platform biedt een overzicht van alle talenten die sinds 2013 zijn ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Het platform is te volgen via stimuleringsfonds.nl/platformtalent.
openoproepprofessionaliseringinstellinge.jpg

Open Oproep Professionalisering Instellingen

29 augustus 2019

Met de Open Oproep Professionalisering Instellingen stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen als instelling. Instellingen die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Deadline is woensdag 13 november 2019.
Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
• het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel (inclusief fair practice) op basis van een scherpe toekomstvisie;
• het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
• het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
• het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

context
Meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. Ze spelen daarmee een cruciale rol in talentontwikkeling en in het actueel houden van de ontwerppraktijk en het bereiken van een divers publiek.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021-2024 openzetten. Het is voor het eerst dat het fonds werkt met een meerjarige instellingssubsidieregeling. Voorheen betrof het een meerjarige programmaregeling.

In de periode tussen nu en het voorjaar van 2020 wordt de professionalisering en het ondernemerschap van instellingen gesteund met een bijdrage uit de open oproep. Zo kunnen instellingen meer focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Met deze subsidie kunnen instellingen zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie beter kunnen profileren. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken.

Eerder organiseerde het Stimuleringsfonds een bijeenkomst voor instellingen over de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie. Je kunt hier de presentatie van die middag en het verslag vinden.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 13 november 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
gedragscodefairpracticecode.png

Eindrapport meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

29 augustus 2019

Op verzoek van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben SiRM en PPMC de financiële consequenties van de toepassing van de Fair Practice Code bij zeventien meerjarig door het Stimuleringsfonds gesubsidieerde instellingen berekend. Eerder berichtten we al over de belangrijkste conclusies uit het onderzoek. Het volledige eindrapport is nu beschikbaar.
Het onderzoek laat onder meer zien dat de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code bij deze door het fonds meerjarig ondersteunde instellingen voor ruwweg de helft bestaan uit een compensatie voor tekortschietende beloningen en voor de andere helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk. De meerkosten zijn verhoudingsgewijs het hoogst bij middelkleine instellingen, hoewel ze ook bij middelgrote en grote instellingen hoog zijn. En van de tot nu toe onderzochte delen van de culturele sector zijn de meerkosten in de creatieve industrie het hoogst.

aanbevelingen
Het onderzoek leidt tot de volgende aanbevelingen richting de sector:
Ontwikkel een richtlijn voor het functie- en loongebouw in de creatieve sector. Het ontbreken hiervan in combinatie met beperkte financiële middelen heeft namelijk geleid tot een (gemiddeld) tekortschietende beloning in de creatieve industrie. Bovendien is er behoefte aan een dergelijke richtsnoer.
Het is van groot belang dat de indexatie van de personele lasten structureel wordt vastgelegd, zodat de achterstanden in de beloning ten opzichte van andere sectoren niet verder oplopen. Voor de indexatie kan bijvoorbeeld worden aangesloten bij de ontwikkeling van de salarissen van de rijksambtenaren.

De toepassing van de Fair Practice Code en een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk in de culturele en creatieve sector blijft een belangrijk thema. Het nu beschikbare onderzoek biedt handvatten om verder mee aan de slag te gaan en vormt een goede basis voor gesprek.

meepraten
Wil je meepraten over dit onderwerp dan kan dit onder meer tijdens de Denk je mee-sessies die het Stimuleringsfonds in september organiseert. Aan een van de gesprekstafels staat de Fair Practice Code centraal. Meld je aan via dit aanmeldformulier.

Lees ook:
Meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

downloads

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720ii.gif
Het Stimuleringsfonds organiseert in september drie bijeenkomsten voor makers en instellingen waarin we de contouren van ons nieuwe beleid voor 2021-2024 met het werkveld bespreken. De bijeenkomsten h... meer >
oouitzonderlijkepresentaties.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie creëert ruimte voor verrassende voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Prese... meer >
loader
loader
loader