stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Meet-ups Rusland, Turkije, Egypte en Marokko – een terugblik
kastimuleringsfondsdag15236.jpg

Meet-ups Rusland, Turkije, Egypte en Marokko – een terugblik

22 februari 2018

In het teken van de vier Open Oproepen Rusland, Turkije, Egypte en Marokko die momenteel uitstaan organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een serie meet-ups. Vier sprekers uit elk van de vier landen deelden hun inzichten over grootstedelijke vraagstukken. Ze gaven voorbeelden van hoe lokale initiatieven zich hiermee bezig houden vanuit cultuur en ontwerp. Voor de aanwezigen was er de mogelijkheid om vragen te stellen en kennis uit te wisselen met fondsmedewerkers, de sprekers en cultureel attachees.
In dit stuk een terugblik op de bijeenkomsten en een link naar de 'Frequently Asked Questions' over de Open Oproepen die op 7 maart sluiten.
Rusland

Tijdens de Rusland meet-up gaf Vera Leonova, vice-decaan van Graduate School of Urbanism in Moskou een overzicht van de Russische stedelijke ontwikkeling in de afgelopen decennium. Ze schetste een beeld van de snelle verstedelijking in een land waar driekwart van de bevolking in stedelijk gebied woont. Ze liet zien hoe de aanblik en het alledaagse leven is bepaald door de modernistische benadering van het Sovjet Rusland en vervolgens de euforie van het marktdenken. Vera liet zien hoe initiatieven van onderop – geïnitieerd door bijvoorbeeld bewoners, ontwerpers en culturele organisaties – omgaan met deze uitdagingen. En hoe bottom-up praktijken zich tot de top-down manier van werken verhouden. De vragen vanuit het publiek maakten duidelijk dat een samenwerking met Rusland vereist dat je bent voorbereid op het werken in een complexe context die de nodige flexibiliteit vereist.

kastimuleringsfondsdag15346.jpg
Meet-up Rusland met Vera Leonova, Deputy Dean Vysokovsky Graduate School of Urbanism, Moscow. Foto: Khalid Amakran
Turkije

Serhan Ada, associate professor in Cultural Policy & Management aan de Bilgi University Istanbul, begon zijn lezing met een kaart van Turkije. Met als doel te benadrukken dat Turkije naast Istanbul, andere steden rijk is waar op cultureel gebied interessante ontwikkelingen spelen. In Istanbul begon het vormgeven aan het lokale cultuurbeleid toen de stad zich kandidaat wilde stellen voor Europese Culturele Hoofdstad 2010. Dit lokale cultuurbeleid is nog steeds in ontwikkeling. Zo is de stad onlangs geselecteerd als UNESCO 's 'City of Design' en ontstaan er steeds meer bottom-up initiatieven om burgers en andere stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van de stad. Na Istanbul, ging Serhan Ada in op de stad Izmir en hoe zij een aantrekkelijke stad is geworden voor ontwerpers, makers en culturele instellingen. Door forse lokale investeringen in cultuur te combineren met de ontwikkelingen voor de belangrijke haven in de stad, lukte het om Izmir vanuit cultuur op de kaart te zetten. Het derde voorbeeld is destad Mardin, waar de laatste jaren steeds meer interdisciplinaire projecten van de grond komen die zich richten op de hedendaagse betekenis van het materiële en immateriële erfgoed van de stad.

dsc5868.jpg
Meet-up Turkije met Serhan Ada, associate professor Bilgi University Istanbul, Cultural Policy & Management. Foto: Khalid Amakran
Egypte

May Al-Ibrashy, oprichter van het Built Environment Collective-Megawra, leidde de derde bijeenkomst over Egypte in. Haar lezing ging onder andere over de verschillende manieren waarop de inwoners van Caïro, tegenwoordig een gemilitariseerde stad, de stad voor zichzelf proberen te claimen. Voorbeelden van graffiti, mapping projecten en sportevenementen lieten zien hoe deze initiatieven de stad willen toeëigenen. Ook in Egypte ligt aan de basis van de stedelijke problematiek een onstuimige mix van sociale, ruimtelijke en economische factoren; huisvesting, migratie, brain-drain, economische instabiliteit. May benadrukte dat er in Egypte een enorm potentieel aan kennis, visie en ervaring aanwezig is om vanuit te gaan bij een samenwerking. Samenwerken met Egyptische partners is van groot belang om betekenisvolle projecten van de grond te krijgen. In die samenwerking is volgens May een open houding nodig in plaats van het uitgangspunt dat men de Egyptenaren moet 'helpen'. Werken in Egypte betekent werken met juridische complexiteiten zoals steeds veranderende wetgeving en inperkende regelgeving voor NGO's. Uitdenken hoe de samenwerking tussen Nederlandse en Egyptische partners vorm krijgt, zowel inhoudelijk als financieel, is dan ook cruciaal.

kastimuleringsfondsdag36301.jpg
Meet-up Egypte met May Al-lbrashy, oprichter Build Environment Collective - Megawra, Caïro. Foto: Khalid Amakran
Marokko

Amina Mourid en Hicham Bouzid van Think Tanger gaven in vogelvlucht een historisch overzicht van de rijke stedelijke ontwikkeling van Marokko: van ver voor de Westerse inmenging en de tijd van de verschillende dynastieën tot de invloed van het postkoloniale tijdperk. Om vervolgens in te zoomen op de hedendaagse sociale en stedelijke ontwikkeling van de Noord-Marokkaanse havenstad Tanger. Think Tanger is een platform dat zich actief opstelt in het betrekken van verschillende stakeholders bij het nadenken over nieuwe vormen van stadsontwikkeling. Dit doen zij door middel van artistieke en culturele producties, kennisdeling en het genereren van ideeën binnen verschillende coalities. Na een introductie op de specifieke situatie in Tanger, gingen Bouzid en Mourid in op de huidige planvorming voor de regio rond de stad., Hier worden de komende jaren drie ville nouvelles gerealiseerd, gelinkt aan de ontwikkeling van een aantal vrijhandelszones. Bouzid en Mourid leggen uit dat het lastig is voor burgers om een beeld te krijgen van de verschillende gebiedsontwikkelingen. Zo was iedereen in Tanger verrast toen in het voorjaar van 2017 werd aangekondigd dat er met investeringen uit China een smart city aan de oostkant van de stad wordt gerealiseerd. Deze ontwikkelingen missen vaak een sociaal duurzaam en inclusief perspectief, waardoor de lokale bevolking zich weinig betrokken voelt bij de stadsontwikkeling. Het platform tracht hierin verandering te brengen door de bewoners, politiek en andere stakeholders te betrekken bij zijn activiteiten.

kastimuleringsfondsdag46664.jpg
Meet-up Marokko met Amina Mourid en Hicham Bouzid van Think Tanger. Foto: Khalid Amakran
veelgestelde vragen

Heb je voornemens een projectplan in te dienen voor de Open Oproep Rusland, Turkije, Egypte en/of Marokko? Veel van de vragen die tijdens de vier bijeenkomsten gesteld zijn, zijn mét de antwoorden hier te vinden.

Een overzicht van de foto's door Khalid Amakran van de meet-ups is hier te vinden via Facebook.

kastimuleringsfondsdag46620.jpg
Foto: Khalid Amakran

meer nieuws

ftcweb.jpg

19 sept: FOR THE CULTURE

12 september 2019

Het platform Metro54 organiseert het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?' in drie weekenden. In Rotterdam vindt de eerste 'weekender' FOR THE CULTURE plaats van 19 t/m 21 september in samenwerking met Concrete Blossom. Centraal staat de invloed van alledaagse architectuur op straatcultuur en populaire cultuur.
In samenwerking met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie organiseert Metro54 het reizend jaarprogramma 'Re-mix and Re-search: whose cultural appropriation is this?'. Dit project onderzoekt het thema culturele toe-eigening binnen de hedendaagse urban arts & culture. FOR THE CULTURE is het eerste deel van het programma en richt zich op alledaagse architectuur.

alledaagse architectuur
Het huidige stadsbeleid en zijn ontwikkelingen in Rotterdam zorgen voor rappe en pijnlijke veranderingen die het straatbeeld, bewoners en ondernemers beïnvloeden. De informele ontmoetingsplekken en micronetwerken, zoals de barbershop, nagelsalon en het pleintje, verdwijnen uit het straatbeeld. Door de relatie tussen straatcultuur, beleid en alledaagse architectuur te onderzoeken wordt de blik geworpen op de machtsstrijd die tot uiting komt in de stad en de publieke ruimte.

Welke codes, kennis, referenties en uitingen uit de straatcultuur voeden creativiteit en geven vorm aan de architectuur van een stad zoals Rotterdam? Hoe beïnvloeden de verschillende functies van de avondwinkel als ontmoetingsplek creativiteit en culturele productie? Samen met ontwerpers, kunstenaars, buurtbewoners, activisten en stadsmakers onderzoeken en tonen Metro54 en Concrete Blossom de werelden die de hechte band tussen straatcultuur en alledaagse architectuur vieren en bevragen.

FOR THE CULTURE
Metro54, Concrete Blossom en genodigde gastprogrammeurs stellen een programma op met tentoonstellingen, workshops, talks, performances en stadswandelingen. Dit reflecteert op alledaagse en onzichtbare ontmoetingsplekken die de stad voeden met creativiteit, inventiviteit en culturele producties uit de straatcultuur en populaire cultuur. Als ode aan alledaagse architectuur vindt het programma plaats in de informele ontmoetingsplekken van Rotterdam West. Met bijdragen van: Adison, Zeinab Salah (UK), Sharon Jane D, Cedric Kouame (BE), Khalid Amakran, Malique Mohamud en Lydienne Albertoe, Nevill Mitchell en Amal Alhaag. En de gastvrijheid van: Kapsalon Elaine, Barbershop Mixed People, Aktiegroep Oude Westen, Krachtvrouwen en White Elephant.

open oproep
In mei dit jaar nodigden Metro54 en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie makers, collectieven, organisatoren en denkers uit om een projectvoorstel te doen voor de Open Oproep Researching Remix. Binnenkort maken we de selectie van de oproep bekend. De resultaten van de geselecteerde werken worden in oktober op de Dutch Design Week gepresenteerd.

Lees hier meer informatie in het Facebook event.
jimbradyweb.jpg

39 beurzen Talentontwikkeling toegekend

10 september 2019

Onlangs zijn 39 ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van de creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Zij ontvangen ieder een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelfgeïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk. De beurs kan slechts eenmaal per jaar worden aangevraagd. De volgende sluitingsdatum is eind februari 2020.
verruiming aanvraagmogelijkheden
Al enkele jaren constateert het Stimuleringsfonds dat het aantal aanvragen vanuit de architectuur en aanverwante disciplines achterblijft. Het afgelopen jaar heeft het fonds dan ook extra ingezet op het bereiken van deze doelgroep. Ook zijn de aanvraagmogelijkheden verruimd voor architecten. Voortaan kunnen zij tot vier jaar na inschrijving in het Architectenregister aanvragen. Deze extra aandacht lijkt al zijn vruchten te hebben afgeworpen. Komend jaar ontvangen drie architecten, drie landschapsarchitecten en één interieurarchitect een beurs. Een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Hiernaast heeft het fonds een bijzondere procedure gestart met scouts. Dit om veelbelovende makers te bereiken die niet via de reguliere wegen tot de beroepspraktijk zijn gekomen, waardoor zij niet voldoen aan de diploma-eis die normaliter wordt gesteld aan een talentontwikkelingsbeurs.
alvinweb.jpg
Alvin Arthur Consultancy

indruk commissie
Op basis van 185 portfolio's en motivatiebrieven zijn 52 kandidaten uitgenodigd voor het indienen van een ontwikkelplan. Hiernaast zijn tijdens de scout nights acht veelbelovende makers geselecteerd om een ontwikkelplan op te stellen. De adviescommissie bestaande uit: Angelique Spaninks (voorzitter), Joost Emmerik, Tim Terpstra, Floor van Ast, Toon Koehorst, Tanja Koning, Arna Mackic, Branko Popovic, Gerben Willers en Lotte van Laatum heeft op basis van de 60 ontwikkelplannen over 39 aanvragen een positief advies uitgebracht. In de beoordeling heeft de commissie in het bijzonder gelet op de ontwikkelpotentie van de aanvrager. Net als vorig jaar was ze onder de indruk van de kwaliteit en de verbeeldingskracht van de ontwerpers. In de plannen van de makers die aangedragen zijn via de scouts, valt de sterke persoonlijke motivatie op en maatschappelijke relevantie van de voorgestelde projecten. Over de gehele linie constateert de commissie dat steeds meer ontwerpers zich verhouden tot maatschappelijke uitdagingen.

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. Ook waardeert ze aanvragers die buiten hun eigen netwerk op zoek gaan naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen, veelbelovende samenwerkingen en aandacht voor reflectie en verdere professionalisering. De commissie verwacht dat de geselecteerde makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

minjichoiweb.jpg
Studio Minji Choi

Foto bovenaan: Post Neon, Jim Brady en Vito Boeckx

teaser720x480.jpg

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie presenteert nieuw talent in The Scene is Here

10 september 2019

Jaarlijks krijgen opkomende ontwerptalenten actief op het gebied van design, architectuur en digitale cultuur dankzij een beurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de kans zich optimaal te ontwikkelen op het artistieke en professionele vlak. De lichting van 2019 is nu in kaart en beeld gebracht in één minuut durende filmportretten. Van 19 t/m 27 oktober zijn deze portretten tijdens de Dutch Design Week te zien in de tentoonstelling 'The Scene is Here'. Ook zijn er gedurende de week performances en workshops van talenten die zich zo ter plekke op onverwachte wijze presenteren aan het publiek.
The Scene is Here geeft een inkijk in de ontwerppraktijk van 28 opkomende ontwerptalenten. Wat zijn hun drijfveren, hun twijfels en ambities en welke waardes stellen zij voorop in hun werk? Angelique Spaninks, voorzitter van de adviescommissie van de Deelregeling Talentontwikkeling: 'Wat opvalt aan de talentvolle generatie ontwerpers van nu is de combinatie van lef en bescheidenheid. Ze willen de alom falende systemen - sociaal, politiek, economisch, cultureel - bij de wortel aanpakken, soms dienend, maar altijd zelfbewust. Natuurlijk zullen ze de problemen van de wereld niet kunnen oplossen, maar ze herstellen connecties en dragen bij aan het kerende tij door innig samen te werken, met elkaar maar vooral ook met wetenschappers, specialisten, de industrie die echt anders wil.'

Modeontwerper Anouk Beckers reageert in haar werk bijvoorbeeld op fast fashion en focust met een collectieve collectie op het sociale aspect van mode, in plaats van op mode als commercieel product. Anouk Beckers: 'Tijdens mijn studie TxT en mode aan de Gerrit Rietveld Academie voelde ik me al niet comfortabel bij het idee me aan mode als commercieel systeem te koppelen. Daarom startte ik een onderzoek naar een alternatieve werkvorm op zoek naar een manier waarop ik met trots kan zeggen dat ik mode maak.' Beckers ontwikkelde een open source modulair kledingsysteem en geeft onder meer workshops waarin ze verschillende makers, ervaren of niet, uitnodigt een onderdeel van een kledingstuk te maken. De workshop is ook tijdens The Scene is Here te volgen.

The Scene is Here presenteert
Anouk Beckers (vormgeving), Arif Kornweitz (interdisciplinair), Arvid & Marie (vormgeving), Bastiaan de Nennie (digitale cultuur), Bernhard Lenger (vormgeving), Daria Kiseleva (vormgeving), Darien Brito (digitale cultuur), Gino Anthonisse (vormgeving), Irene Stracuzzi (vormgeving), Job van den Berg (vormgeving), Johanna (vormgeving), Jungmyung Lee (vormgeving), Knetterijs (vormgeving), Koen Steger (interdisciplinair), Kostas Lampridis (vormgeving), Lena Knappers (architectuur), Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair), Manetta Berends (digitale cultuur), Mirte van Duppen (digitale cultuur), Ninamounah (vormgeving), Pim van Baarsen (vormgeving), Philip Vermeulen (interdisciplinair), Teis De Greve (digitale cultuur), Théophile Blandet (vormgeving), Tomas Dirrix (architectuur), Vera de Pont (vormgeving), Waèl el Allouche (interdisciplinair), Wesley de Boer (interdisciplinair)

praktische informatie tentoonstelling
Titel: The Scene is Here. Presentatie van talent door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Datum: 19 t/m 27 oktober 2019
Tijd: dagelijks 11.00 - 18.00 uur
Performances en workshops: dagelijks, programma volgt
Locatie: MU, Torenallee 40-06 (Strijp-S) 5617 BD Eindhoven

Behalve in The Scene is Here zijn de 28 filmportretten, die werden gemaakt door Studio Moniker, vanaf de Dutch Design Week ook te zien op Platform Talent. Dit online platform biedt een overzicht van alle talenten die sinds 2013 zijn ondersteund vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Het platform is te volgen via stimuleringsfonds.nl/platformtalent.
openoproepprofessionaliseringinstellinge.jpg

Open Oproep Professionalisering Instellingen

29 augustus 2019

Met de Open Oproep Professionalisering Instellingen stelt het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie instellingen op het gebied van architectuur, vormgeving en digitale cultuur in de gelegenheid om zich verder te ontwikkelen en te vernieuwen als instelling. Instellingen die actief zijn binnen de creatieve industrie kunnen voorstellen indienen gericht op het ontwikkelen van een langetermijnstrategie voor duurzame professionalisering van hun organisatie. Deadline is woensdag 13 november 2019.
Hierbij kan worden gedacht aan één of meerdere van de volgende focuspunten:
• het definiëren van een duurzaam organisatie- en financieringsmodel (inclusief fair practice) op basis van een scherpe toekomstvisie;
• het ontwikkelen van een communicatie- en presentatiestrategie met oog voor diversiteit en inclusie;
• het vernieuwen van het programma en onderzoeken van nieuwe werkvormen;
• het opzetten van nieuwe (internationale) samenwerkingen en cross-overs.

context
Meerjarig door het fonds ondersteunde instellingen, vormen een belangrijke schakel in de infrastructuur voor de creatieve industrie. Ze functioneren als knooppunten waar ontwerpers, makers en andere professionals samenkomen rondom een discipline of thematiek. Ze spelen daarmee een cruciale rol in talentontwikkeling en in het actueel houden van de ontwerppraktijk en het bereiken van een divers publiek.

Het Stimuleringsfonds werkt aan een toekomstbestendige culturele infrastructuur door verbindingen tussen cultuur, ondernemerschap en maatschappij aan te jagen. In de lente van 2020 zal het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie de vierjarige instellingsubsidieregeling voor 2021-2024 openzetten. Het is voor het eerst dat het fonds werkt met een meerjarige instellingssubsidieregeling. Voorheen betrof het een meerjarige programmaregeling.

In de periode tussen nu en het voorjaar van 2020 wordt de professionalisering en het ondernemerschap van instellingen gesteund met een bijdrage uit de open oproep. Zo kunnen instellingen meer focussen op de artistieke kwaliteit en actualisering van hun programma. Met deze subsidie kunnen instellingen zich ontwikkelen, waardoor ze zich ook binnen de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie beter kunnen profileren. Door dit mogelijk te maken, beoogt het fonds de positie van instellingen te versterken.

Eerder organiseerde het Stimuleringsfonds een bijeenkomst voor instellingen over de toekomstige Deelregeling Vierjarige Instellingsubsidie. Je kunt hier de presentatie van die middag en het verslag vinden.

indienen
Het voorstel kun je tot en met woensdag 13 november 2019 indienen via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.

Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.
gedragscodefairpracticecode.png

Eindrapport meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

29 augustus 2019

Op verzoek van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie hebben SiRM en PPMC de financiële consequenties van de toepassing van de Fair Practice Code bij zeventien meerjarig door het Stimuleringsfonds gesubsidieerde instellingen berekend. Eerder berichtten we al over de belangrijkste conclusies uit het onderzoek. Het volledige eindrapport is nu beschikbaar.
Het onderzoek laat onder meer zien dat de meerkosten van de toepassing van de Fair Practice Code bij deze door het fonds meerjarig ondersteunde instellingen voor ruwweg de helft bestaan uit een compensatie voor tekortschietende beloningen en voor de andere helft uit een compensatie voor onbetaald structureel overwerk. De meerkosten zijn verhoudingsgewijs het hoogst bij middelkleine instellingen, hoewel ze ook bij middelgrote en grote instellingen hoog zijn. En van de tot nu toe onderzochte delen van de culturele sector zijn de meerkosten in de creatieve industrie het hoogst.

aanbevelingen
Het onderzoek leidt tot de volgende aanbevelingen richting de sector:
Ontwikkel een richtlijn voor het functie- en loongebouw in de creatieve sector. Het ontbreken hiervan in combinatie met beperkte financiële middelen heeft namelijk geleid tot een (gemiddeld) tekortschietende beloning in de creatieve industrie. Bovendien is er behoefte aan een dergelijke richtsnoer.
Het is van groot belang dat de indexatie van de personele lasten structureel wordt vastgelegd, zodat de achterstanden in de beloning ten opzichte van andere sectoren niet verder oplopen. Voor de indexatie kan bijvoorbeeld worden aangesloten bij de ontwikkeling van de salarissen van de rijksambtenaren.

De toepassing van de Fair Practice Code en een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt en beroepspraktijk in de culturele en creatieve sector blijft een belangrijk thema. Het nu beschikbare onderzoek biedt handvatten om verder mee aan de slag te gaan en vormt een goede basis voor gesprek.

meepraten
Wil je meepraten over dit onderwerp dan kan dit onder meer tijdens de Denk je mee-sessies die het Stimuleringsfonds in september organiseert. Aan een van de gesprekstafels staat de Fair Practice Code centraal. Meld je aan via dit aanmeldformulier.

Lees ook:
Meerkosten Fair Practice Code in de creatieve industrie

downloads

loader

het fonds

subsidies

actueel

scidenkjemee720ii.gif
Het Stimuleringsfonds organiseert in september drie bijeenkomsten voor makers en instellingen waarin we de contouren van ons nieuwe beleid voor 2021-2024 met het werkveld bespreken. De bijeenkomsten h... meer >
oouitzonderlijkepresentaties.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie creëert ruimte voor verrassende voorstellen die vernieuwende presentaties binnen de creatieve industrie voor een nieuw of specifiek publiek stimuleren. Prese... meer >
loader
loader
loader