stimuleringsfonds creatieve industrie
dummy
Meet-ups Rusland, Turkije, Egypte en Marokko – een terugblik
kastimuleringsfondsdag15236.jpg

Meet-ups Rusland, Turkije, Egypte en Marokko – een terugblik

22 februari 2018

In het teken van de vier Open Oproepen Rusland, Turkije, Egypte en Marokko die momenteel uitstaan organiseerde het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een serie meet-ups. Vier sprekers uit elk van de vier landen deelden hun inzichten over grootstedelijke vraagstukken. Ze gaven voorbeelden van hoe lokale initiatieven zich hiermee bezig houden vanuit cultuur en ontwerp. Voor de aanwezigen was er de mogelijkheid om vragen te stellen en kennis uit te wisselen met fondsmedewerkers, de sprekers en cultureel attachees.
In dit stuk een terugblik op de bijeenkomsten en een link naar de ‘Frequently Asked Questions’ over de Open Oproepen die op 7 maart sluiten.
Rusland

Tijdens de Rusland meet-up gaf Vera Leonova, vice-decaan van Graduate School of Urbanism in Moskou een overzicht van de Russische stedelijke ontwikkeling in de afgelopen decennium. Ze schetste een beeld van de snelle verstedelijking in een land waar driekwart van de bevolking in stedelijk gebied woont. Ze liet zien hoe de aanblik en het alledaagse leven is bepaald door de modernistische benadering van het Sovjet Rusland en vervolgens de euforie van het marktdenken. Vera liet zien hoe initiatieven van onderop – geïnitieerd door bijvoorbeeld bewoners, ontwerpers en culturele organisaties – omgaan met deze uitdagingen. En hoe bottom-up praktijken zich tot de top-down manier van werken verhouden. De vragen vanuit het publiek maakten duidelijk dat een samenwerking met Rusland vereist dat je bent voorbereid op het werken in een complexe context die de nodige flexibiliteit vereist.

kastimuleringsfondsdag15346.jpg
Meet-up Rusland met Vera Leonova, Deputy Dean Vysokovsky Graduate School of Urbanism, Moscow. Foto: Khalid Amakran
Turkije

Serhan Ada, associate professor in Cultural Policy & Management aan de Bilgi University Istanbul, begon zijn lezing met een kaart van Turkije. Met als doel te benadrukken dat Turkije naast Istanbul, andere steden rijk is waar op cultureel gebied interessante ontwikkelingen spelen. In Istanbul begon het vormgeven aan het lokale cultuurbeleid toen de stad zich kandidaat wilde stellen voor Europese Culturele Hoofdstad 2010. Dit lokale cultuurbeleid is nog steeds in ontwikkeling. Zo is de stad onlangs geselecteerd als UNESCO ’s ‘City of Design’ en ontstaan er steeds meer bottom-up initiatieven om burgers en andere stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van de stad. Na Istanbul, ging Serhan Ada in op de stad Izmir en hoe zij een aantrekkelijke stad is geworden voor ontwerpers, makers en culturele instellingen. Door forse lokale investeringen in cultuur te combineren met de ontwikkelingen voor de belangrijke haven in de stad, lukte het om Izmir vanuit cultuur op de kaart te zetten. Het derde voorbeeld is destad Mardin, waar de laatste jaren steeds meer interdisciplinaire projecten van de grond komen die zich richten op de hedendaagse betekenis van het materiële en immateriële erfgoed van de stad.

dsc5868.jpg
Meet-up Turkije met Serhan Ada, associate professor Bilgi University Istanbul, Cultural Policy & Management. Foto: Khalid Amakran
Egypte

May Al-Ibrashy, oprichter van het Built Environment Collective-Megawra, leidde de derde bijeenkomst over Egypte in. Haar lezing ging onder andere over de verschillende manieren waarop de inwoners van Caïro, tegenwoordig een gemilitariseerde stad, de stad voor zichzelf proberen te claimen. Voorbeelden van graffiti, mapping projecten en sportevenementen lieten zien hoe deze initiatieven de stad willen toeëigenen. Ook in Egypte ligt aan de basis van de stedelijke problematiek een onstuimige mix van sociale, ruimtelijke en economische factoren; huisvesting, migratie, brain-drain, economische instabiliteit. May benadrukte dat er in Egypte een enorm potentieel aan kennis, visie en ervaring aanwezig is om vanuit te gaan bij een samenwerking. Samenwerken met Egyptische partners is van groot belang om betekenisvolle projecten van de grond te krijgen. In die samenwerking is volgens May een open houding nodig in plaats van het uitgangspunt dat men de Egyptenaren moet ‘helpen’. Werken in Egypte betekent werken met juridische complexiteiten zoals steeds veranderende wetgeving en inperkende regelgeving voor NGO’s. Uitdenken hoe de samenwerking tussen Nederlandse en Egyptische partners vorm krijgt, zowel inhoudelijk als financieel, is dan ook cruciaal.

kastimuleringsfondsdag36301.jpg
Meet-up Egypte met May Al-lbrashy, oprichter Build Environment Collective - Megawra, Caïro. Foto: Khalid Amakran
Marokko

Amina Mourid en Hicham Bouzid van Think Tanger gaven in vogelvlucht een historisch overzicht van de rijke stedelijke ontwikkeling van Marokko: van ver voor de Westerse inmenging en de tijd van de verschillende dynastieën tot de invloed van het postkoloniale tijdperk. Om vervolgens in te zoomen op de hedendaagse sociale en stedelijke ontwikkeling van de Noord-Marokkaanse havenstad Tanger. Think Tanger is een platform dat zich actief opstelt in het betrekken van verschillende stakeholders bij het nadenken over nieuwe vormen van stadsontwikkeling. Dit doen zij door middel van artistieke en culturele producties, kennisdeling en het genereren van ideeën binnen verschillende coalities. Na een introductie op de specifieke situatie in Tanger, gingen Bouzid en Mourid in op de huidige planvorming voor de regio rond de stad., Hier worden de komende jaren drie ville nouvelles gerealiseerd, gelinkt aan de ontwikkeling van een aantal vrijhandelszones. Bouzid en Mourid leggen uit dat het lastig is voor burgers om een beeld te krijgen van de verschillende gebiedsontwikkelingen. Zo was iedereen in Tanger verrast toen in het voorjaar van 2017 werd aangekondigd dat er met investeringen uit China een smart city aan de oostkant van de stad wordt gerealiseerd. Deze ontwikkelingen missen vaak een sociaal duurzaam en inclusief perspectief, waardoor de lokale bevolking zich weinig betrokken voelt bij de stadsontwikkeling. Het platform tracht hierin verandering te brengen door de bewoners, politiek en andere stakeholders te betrekken bij zijn activiteiten.

kastimuleringsfondsdag46664.jpg
Meet-up Marokko met Amina Mourid en Hicham Bouzid van Think Tanger. Foto: Khalid Amakran
veelgestelde vragen

Heb je voornemens een projectplan in te dienen voor de Open Oproep Rusland, Turkije, Egypte en/of Marokko? Veel van de vragen die tijdens de vier bijeenkomsten gesteld zijn, zijn mét de antwoorden hier te vinden.

Een overzicht van de foto's door Khalid Amakran van de meet-ups is hier te vinden via Facebook.

kastimuleringsfondsdag46620.jpg
Foto: Khalid Amakran

meer nieuws

selectievandoesburghuis.jpg

Selectie Open Oproep Van Doesburghuis Parijs #2

25 september 2018

In juli 2018 is er een tweede oproep geplaatst door de publieke cultuurfondsen – Mondriaan Fonds, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Fonds Podiumkunsten, Letterenfonds en het Filmfonds –voor een residency in het Van Doesburghuis in Meudon-val-Fleury. De residency is bestemd voor kunstenaars die werkzaam zijn op de vele gebieden waarbinnen Theo van Doesburg en Nelly actief waren: architectuur, beeldende kunst, literatuur, dichtkunst, muziek, vormgeving en podiumkunsten.
In totaal zijn er 29 aanvragen ontvangen verdeeld over de disciplines creatieve industrie, podiumkunsten en film. Uit deze aanvragen selecteerde een commissie scenarist Helena van der Meulen (film), Jason Hansma (digitale cultuur) en een duo-aanvraag voor het interdisciplinaire project van Rozalie Hirs (muziekcompositie) en Machiel Spaan (architectuur). Alle makers zullen elk vier maanden lang hun artistieke praktijk verder ontwikkelen in het Van Doesburghuis.

Helena van der Meulen (film)
Helena van der Meulen gebruikt haar werkperiode in het Van Doesburghuis voor de laatste ontwikkelingsfase van Human Beasts, een speelfilm over de opkomst, bloei en ondergang van de CoBrA-beweging met een cruciale rol voor Parijs. Tijdens haar verblijf doet ze met steun van een Franse co-producent het laatste (veld)onderzoek, schrijft ze de draaiversie voor de film en ontwikkelt ze samen met de beoogde regisseur een regievisie op het project.

Jason Hansma (digitale cultuur)
Jason Hendrik Hansma onderzoekt tijdens zijn residency het interdisciplinaire werk van Theo van Doesburg en filmmaker Jean Painlevé. De uitkomsten verwerkt Hansma in nieuw werk waarbij door middel van algoritmes het werk van beide kunstenaars wordt vertaald naar het heden. De werkperiode resulteert in een tentoonstelling waarin het werk wordt gepresenteerd.

Rozalie Hirs (muziekcompositie) en Machiel Spaan (architectuur)
Rozalie Hirs en Machiel Spaan werken tijdens hun gezamenlijke werkperiode aan hun interdisciplinaire installatie Ways of Space, een onderzoek naar de betekenis van geluid binnen een ruimte. Hirs en Spaan nemen de karakteristieke geluiden van het Van Doesburghuis als inspiratiebron -als het ware een instrument - en ontwikkelen een interactieve muziekcompositie. Een compositie die niet alleen is geïnspireerd op hun persoonlijke verblijf in het huis maar ook voortborduurt op ideeën van Theo van Doesburg over een nieuwe architectuur van de opengebroken ruimte. Het verblijf in het huis resulteert in concert en een tentoonstelling.

beoordeling van de voorstellen
In de beoordeling heeft de interdisciplinaire adviescommissie allereerst gekeken naar de artistieke kwaliteit van geselecteerde residenten, en vervolgens naar de potentie van het voorstel in relatie tot de residency-plek.

bijdrage
De residenten ontvangen een bijdrage van € 1.000 per maand voor reis-, materiaal-, transport en verblijfskosten. De huur van de studio, de woonruimte en begeleiding worden direct door de fondsen aan het Van Doesburghuis voldaan.

eerste open oproep
Tijdens de eerste open oproep selecteerde een interdisciplinaire commissie beeldend kunstenaar Antonis Pittas en architect Marcel Moonen.

derde en laatste open oproep
Tijdens de derde en laatste open oproep in 2019 kunnen makers en bemiddelaars in de disciplines beeldende kunst & erfgoed en podiumkunsten een aanvraag indienen. Houd de website van het Mondriaan Fonds en het Fonds Podiumkunsten in de gaten voor meer informatie.
popfondsweb.jpg

Nieuw investeringsfonds voor popmuziek

24 september 2018

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven neemt samen met het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Fonds Podiumkunsten en de Sena het initiatief voor een investeringsfonds voor popmuziek. Door samenwerking tussen de genoemde partijen beschikt het fonds over 900.000 euro per jaar in de periode 2019-2021. Het fonds wordt via twee regelingen bij het Stimuleringsfonds en het Fonds Podiumkunsten uitgevoerd.
In januari tijdens Eurosonic Noorderslag worden de twee regelingen gepresenteerd aan de muziekwereld en staan dan open om aangevraagd te worden.

waarom een investeringsfonds voor popmuziek?
Het fonds wil ruimte maken om te investeren in de carrièreontwikkeling van artiesten die al enige tijd werkzaam zijn in de popmuziek. Nederland heeft een relatief kleine thuismarkt voor popmuziek. Het is daarom niet alleen lastig voor sommige artiesten een redelijk inkomen te verdienen, maar er is ook weinig ruimte om te investeren in bijvoorbeeld het opnemen van nieuw materiaal of het ontwikkelen van een goede live-act. Het fonds kan de investeringsruimte vergroten en zo een extra impuls geven aan de carrièreontwikkeling van een artiest. Doel is een structurele verbetering van het verdienmodel van de betreffende artiest. Hiermee haakt het fonds ook aan de Fair Practice Code, van groot belang voor de aangesloten partijen.

De regelingen zijn aan te vragen bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Fonds Podiumkunsten. Het Stimuleringsfonds ziet potentie om bijzondere projecten mogelijk te maken waarbij talent uit de popmuziek en de ontwerpende sectoren in kruisbestuiving zorgen voor innovatie aan beide kanten. Het Fonds Podiumkunsten ondersteunt met deze regeling popartiesten in het zetten van de volgende stap in hun carrière.

De volledige regeling, toelichting en de richtlijnen zijn in januari 2019 beschikbaar. Houd onze website en die van Fonds Podiumkunsten en Sena in de gaten.

contact
Neem voor meer informatie contact op met ons via tel. 010-4361600 of e-mail via Hugo van de Poel. Of met Fonds Podiumkunsten via tel. 070-7072700 of e-mail via Floris Vermeulen.
stichtingbeeldenstormprofessionalisering.jpg

Extra middelen voor het Stimuleringsfonds: meer ruimte voor talent en experiment

20 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zal in de periode 2018 – 2020 een aanvullend bedrag van ruim 4 miljoen euro ter beschikking stellen aan de creatieve industrie ter versterking van de internationalisering van de sector, het bevorderen van talentontwikkeling en het aanjagen van experiment, zo maakte minister Ingrid van Engelshoven van OCW bekend.
Het Stimuleringsfonds is verheugd dat het met deze middelen onder andere een Open Oproep voor Werkplaatsen Creatieve Industrie kan uitzetten. Het fonds wil daarmee makers stimuleren in het opzetten van nieuwe onderzoeken en experimenten, in samenwerking met werkplaatsen in zowel het publieke als private domein. Op deze plekken komen verschillende sectoren samen: van makers uit de ontwerpdisciplines tot wetenschap, overheidssectoren en de industrie. Hiermee vormen ze essentiële knooppunten binnen de creatieve industrie en dienen ze als katalysator voor vele vernieuwende (culturele) projecten.

Ook zal binnenkort de Open Oproep Talentontwikkeling in Internationale Context van start gaan. De oproep richt zich op ontwerpers die behoren tot de top van de creatieve industrie en die een bijzondere samenwerking aangaan met een internationale instelling, organisatie of bedrijf.

‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie.’


‘De extra middelen zijn fantastisch nieuws voor alle makers in de creatieve industrie. Er is veel behoefte en vraag naar extra middelen voor onderzoek en experiment om de snelle (technologische) ontwikkelingen in onze sector en in de samenleving op creatieve, kritische en innovatieve wijze te kunnen duiden’, stelt Syb Groeneveld, directeur-bestuurder van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

‘Het Stimuleringsfonds krijgt met deze intensiveringen niet alleen de mogelijkheid om snel aansluiting te zoeken bij de beleidsprioriteiten die de minister neerlegde in haar visiebrief 'Cultuur in een open samenleving', maar ook de ruimte om werk te maken van een aantal aanbevelingen uit het sectoradvies ontwerpsector van de Raad voor Cultuur dat onlangs verscheen. Samen met de sector zullen we de verdere invulling van deze extra middelen de komende periode verder concretiseren’, aldus Groeneveld.

Foto: Stichting Beeldenstorm
openoproepturkijeruslandegyptemarokko4.png

Open Oproep Turkije, Rusland, Egypte, Marokko #2

19 september 2018

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers, makers, curatoren en culturele organisaties in Nederland op een plan in te dienen voor een project dat ontwerp inzet voor duurzame en inclusieve samenlevingen. De open oproep nodigt culturele partijen uit om zich samen met een lokale partner te buigen over een actueel vraagstuk, observatie of ontwikkeling in Turkije, Rusland, Egypte of Marokko. In het project dient sprake te zijn van een gelijkwaardige samenwerking tussen partijen.
In de vier landen waar de open oproep zich op richt is sprake van snelle groei van steden waarbij nieuwe relaties ontstaan tussen straatcultuur, identiteit, openbare ruimte en de relatie tussen de stad en het platteland. Het toe-eigenen van de stad door verschillende partijen – grassroots en top-down, publiek en privaat, gevestigd en opkomend – gebeurt op verschillende manieren, zowel in het fysieke als virtuele domein. Ontwerpers worden gevraagd om actuele thema’s die zich verhouden tot de stad, haar omgeving en gebruikers te agenderen, te bevragen of oplossingen aan te dragen. Dit vraagt om cross-disciplinaire en contextgevoelige samenwerkingen op het snijvlak van cultuur, nieuwe media, technologie, ambacht, maatschappij en nieuwe economie.

samenwerking
Het projectteam (de Nederlandse en lokale partners) neemt een standpunt in ten opzichte van duurzame en inclusieve samenlevingen binnen het thema waar het project zich op richt. Het plan geeft inzicht in de manier waarop en waarom verschillende belanghebbenden bij het project worden betrokken. Projecten kunnen diverse vormen aannemen van artistiek, speculatief of ontwerpend onderzoek tot de implementatie van een pilot, interventie of campagne. Het perspectief van Turkse, Russische, Egyptische of Marokkaanse zijde is cruciaal en dient verankerd te zijn in het project.

focus
Dit is een vervolg op de eerste serie Open Oproepen gericht op deze vier landen die het Stimuleringsfonds eerder uitschreef. Na de bevindingen van de eerste serie open oproepen wordt nu nadrukkelijker opgeroepen tot projecten die zich verhouden tot de disciplines in de velden van vormgeving en digitale cultuur en alle mogelijke cross-overs.

indienen
Indienen kan vanaf 1 december 2018 tot en met 21 januari 2019 via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds. Lees hier meer over deze open oproep en hoe hiervoor in te dienen.

vragen?
Voor vragen over de open oproep en de procedure kunt u telefonisch via 010-4361600 of per e-mail contact opnemen met Yasmin Kursun via [email protected] of Zineb Seghrouchni via [email protected].
1anoukbeckersweb.jpg

Toekenningen Talentontwikkeling 2019

18 september 2018

Onlangs zijn achtentwintig ontwerpers afkomstig uit de gehele breedte van creatieve industrie geselecteerd voor een jaar lang ondersteuning vanuit de Deelregeling Talentontwikkeling. Ieder van hen ontvangt een subsidie van € 25.000 en de kans om hun artistieke praktijk verder te ontwikkelen op basis van een zelf geïnitieerd plan. Daarnaast biedt deze beurs ruimte om aandacht te besteden aan professionele ontwikkeling, ondernemerschap en de presentatie van werk.
drie extra beurzen voor het interdisciplinaire werkveld
Al enkele jaren constateert de adviescommissie dat een groot aantal jonge makers interdisciplinair werkt of met hun praktijk meerdere vakgebieden bestrijkt. Zij krijgt bijvoorbeeld portfolio’s onder ogen van documentairemakers die een ontwerpopleiding hebben gevolgd of productontwerpers die digitale cultuur inzetten om bestaande netwerken in de samenleving te bevragen. Om deze makers, die weliswaar een herkenbare affiniteit met het ontwerpveld hebben, maar zich niet sterk positioneren binnen een van de disciplines, te ondersteunen stelt het fonds in de periode 2018-2020 drie extra beurzen beschikbaar voor makers werkzaam op de grensvlakken van de creatieve industrie en beeldcultuur.

indruk commissie
Op basis van 220 portfolio’s en motivatiebrieven zijn 53 kandidaten geselecteerd voor het indienen van een ontwikkelplan. De adviescommissie bestaande uit Valentijn Byvanck (voorzitter), Tanja Koning, Petra Heck, Gerben Willers, Arna Mackic, Joost Emmerik, Toon Koehorst, Floor van Ast en Branko Popovic heeft op basis van deze ontwikkelplannen over achtentwintig dossiers een positief advies uitgebracht. De adviescommissie stelt dat het niveau van de aanvragen op artistiek en creatief gebied hoog is. Het valt op dat deze generatie van jonge makers zich steeds vaker organiseert in een collectief of ander samenwerkingsverband. De commissie waardeert het initiatief van jonge makers om zich op dit vlak te onderscheiden en elkaars kwaliteiten te versterken.
2philipvermeulenweb.jpg
Installatie 'Flap Flap' van Philip Vermeulen

selectie
De adviescommissie kiest voor aanvragers die hebben laten zien dat ze ambitieus zijn en tegelijkertijd een realistisch beeld hebben van wat ze kunnen bereiken in een jaar. De geselecteerden hebben overtuigende ontwikkelplannen geschreven, met prikkelende onderzoeksvragen en veelbelovende samenwerkingen. De commissie verwacht dat de jonge makers in het komende jaar op geheel eigen wijze verder werken aan hun artistieke en professionele ontwikkeling.

De geselecteerde ontwerpers met een werkperiode 2018/2019 zijn:

Tomas Dirrix (architectuur)
Lena Knappers (architectuur)
Teis De Greve (digitale cultuur)
Mirte van Duppen (digitale cultuur)
Darien Brito (digitale cultuur)
Manetta Berends (digitale cultuur)
Bastiaan de Nennie (digitale cultuur)
Wesley de Boer (interdisciplinair)
Waèl el Allouche (interdisciplinair)
Arif Kornweitz (interdisciplinair)
Koen Steger (interdisciplinair)
Lucas Munoz Munoz (interdisciplinair)
Philip Vermeulen (interdisciplinair)
Daria Kiseleva (vormgeving)
Jungmyung Lee (vormgeving)
Irene Stracuzzi (vormgeving)
Knetterijs (vormgeving)
Johanna (vormgeving)
Kostas Lampridis (vormgeving)
Arvid & Marie (vormgeving)
Pim van Baarsen (vormgeving)
Théophile Blandet (vormgeving)
Job van den Berg (vormgeving)
Bernhard Lenger (vormgeving)
Ninamounah (vormgeving)
Gino Anthonisse (vormgeving)
Vera de Pont (vormgeving)
Anouk Beckers (vormgeving)

006representatieveafbeelding.jpg
Elvis Wesley

Foto bovenaan: 'Garment Collective' van Anouk Beckers

loader

het fonds

subsidies

actueel

openoproepprofessionaliseringontwerpprak.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie geeft een impuls aan de praktijkverdieping en professionalisering van ontwerpers en ontwerpstudio’s binnen het vakgebied vormgeving. Ontwerpers en studio’... meer >
openoproepinterieureninterdisciplinarite.png
Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie roept ontwerpers op voorstellen in te dienen voor ruimtelijke ontwerpen gericht op inclusief gebruik van het interieur.Interieurontwerp omvat verschillende ve... meer >
loader
loader
loader